دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آزمایش روی (Zinc)

روی (Zinc)، یک ماده مغذی است که در سراسر بدن یافت می شود، به عملکرد سیستم ایمنی و متابولیسم کمک می کند. روی همچنین برای بهبود زخم و حس چشایی و بویایی مهم است. با یک رژیم غذایی متنوع، بدن شما معمولاً روی کافی دریافت می کند. منابع غذایی روی شامل مرغ، گوشت قرمز و غلات صبحانه غنی شده است.

چرا آزمایش روی (Zinc) درخواست می شود؟

اندازه گیری مقدار روی (Zinc) در خون (یا گاهی اوقات ادرار) به منظور شناسایی/تشخیص کمبود یا مانیتور پاسخ به مکمل

چه زمانی آزمایش روی (Zinc) بایستی انجام شود؟

هنگامی که علائمی دارید که ممکن است نشان دهنده کمبود روی باشد، مانند ریزش مو، بهبود ضعیف زخم

نمونه مورد نیاز برا آزمایش روی (Zinc) :

  • ظرف/لوله: لوله با درب قرمز یا زرد(ترجیحا همراه با ژل جداکننده) یا لوله مخصوص جمع آوری فلزات با درب آبی پررنگ/ ظرف ادرار 24 ساعته
  • نوع نمونه: سرم/ ادرار
  • حجم نمونه: 1 میلی لیتر سرم/ 10 میلی لیتر ادرار
ظوف-مورد-نیاز-برای-نمونه-گیری-روی(Zinc)

ظوف مورد نیاز برای نمونه گیری روی(Zinc)

شرایط-نگهداری-دمایی-نمونه-آزمایش-روی(Zinc)شرایط-قبول-یا-رد-نمونه-آزمایش-روی(Zinc)نگهدارنده های ادرار 24 ساعته 2 1

توجه: افزودن ماده نگهدارنده یا اعمال کنترل دما باید ظرف 4 ساعت پس از اتمام جمع آوری انجام شود.

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

نام روش انجام آزمایش روی (Zinc)

طیف سنجی جرمی- پلاسما جفت القایی (ICP-MS)

شرح روش

این سنجش بر روی یک طیف سنج جرمی پلاسما جفت شده القایی در حالت سلول واکنش پویا (DRC) انجام می شود. استانداردهای کالیبراسیون و بلانک ها با یک رقیق کننده اسیدی آبی حاوی استانداردهای داخلی رقیق می شوند. نمونه های کنترل و نمونه های بیمار به روشی یکسان رقیق می شوند. به نوبه خود، تمام مواد خالی رقیق شده، استانداردهای کالیبراسیون، نمونه‌های کنترل و نمونه‌های بیمار در یک نبولایزر پنوماتیک آسپیره می‌شوند و آئروسل حاصل با جریانی از آرگون به سمت ترشحات پلاسمای داغ هدایت می‌شود.

در پلاسمای حلقوی، آئروسل تبخیر، اتمیزه و سپس یونیزه می شود. گازهای یونیزه شده به اضافه گونه های خنثی تشکیل شده در فضای پلاسمای حلقوی از پلاسما از طریق یک روزنه به یک طیف سنج جرمی چهار قطبی جذب می شوند. محدوده جرم از 1 تا 263 amu به سرعت چندین بار اسکن می شود و تعداد یون ها برای هر توده مورد نظر جدول بندی می شود.

روش-ICP-MS

روش ICP MS

پاسخ ابزار با رابطه خطی غلظت آنالیت در مقابل نسبت تعداد یون (شمارش یون آنالیت/ تعداد یون استاندارد داخلی) تعریف می شود. غلظت آنالیت با خواندن نسبت شمارش یون برای هر جرم مورد نظر و تعیین غلظت از خط پاسخ به دست می آید.

آمادگی قبل از انجام آزمایش روی(Zinc):

از همولیز (پارگی گلبول های قرمز که هنگام نمونه برداری رخ می دهد) باید اجتناب شود زیرا گلبول های قرمز حاوی 10 برابر مقدار روی (Zinc) نسبت به پلاسما/سرم هستند. نمونه های ناشتا ممکن است ترجیح داده شوند، زیرا نشان داده شده است که غلظت روی (Zinc) پلاسما/سرم پس از خوردن وعده های غذایی کاهش می یابد.

غلظت بالای گادولینیوم، ید و باریم در اکثر آزمایش های فلزی تداخل دارد. اگر مواد حاجب حاوی گادولینیوم، ید یا باریم مصرف شده باشد، نمونه نباید حداقل به مدت 96 ساعت جمع آوری شود.

 

مطلب پیشنهادی:متغیرهای وابسته به نمونه در آزمایش

چه چیزی در آزمایش روی(Zinc) مورد بررسی قرار می گیرد؟

روی(Zinc) یک عنصر ضروری است. این یک کوفاکتور حیاتی برای کربنیک انیدراز، آلکالین فسفاتاز، RNA و DNA پلیمرازها، الکل دهیدروژناز و بسیاری دیگر از پروتئین های مهم فیزیولوژیکی است. پپتیدازها، کینازها و فسفوریلازها بیشترین حساسیت را نسبت به کاهش روی(Zinc) دارند. روی(Zinc) یک عنصر کلیدی مورد نیاز برای بهبود فعال زخم است.

نقش روی در بدن

نقش روی در بدن

این آزمایش میزان روی در خون (یا گاهی اوقات ادرار) را اندازه گیری می کند. روی یک عنصر کمیاب ضروری با عملکردهای مهم در سراسر بدن است. روی برای سنتز پروتئین، عملکرد آنزیم مهم است و نقش ساختاری در پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک دارد.

روی جزء بسیاری از مواد غذایی با پروتئین بالا مانند گوشت، ماهی و محصولات لبنی است. این در سبزیجات و غلات وجود دارد اما دسترس پذیری زیستی آن کاهش می یابد زیرا فیبرهای غذایی می توانند جذب آن را مهار کنند.

غذا-های-حاوی-روی

غذاهای حاوی روی

تقریباً 20 تا 30 درصد روی بلعیده شده در روده کوچک جذب می شود. روی در پلاسما به آلبومین (80 درصد) و α2-ماکروگلوبولین (20 درصد) متصل می شود. راه اصلی دفع روی از طریق مدفوع است و مقدار کمی از آن در ادرار، عرق و سایر ترشحات بدن از بین می رود.

روی در بسیاری از بافت‌های بدن وجود دارد اما در محل خاصی ذخیره نمی‌شود. بنابراین در حالت های آنابولیک که نیاز به روی بیش از میزان دریافتی است، یا جایی که جذب ضعیف اتفاق می افتد، کمبود روی می تواند ایجاد شود.

نحوه-توزیع-روی-در-بدن

نحوه توزیع روی در بدن

کمبود روی می تواند از نظر بالینی با ریزش مو، بهبود ضعیف زخم، درماتیت و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی ظاهر شود. در کودکان کمبود روی می تواند باعث کندی رشد شود.

شرایطی که معمولاً با کمبود روی همراه است عبارتند از: اعتیاد به الکل، بارداری و سوختگی.

کمبود-روی(Zinc)

کمبود روی (Zinc)

کاهش روی یا به این دلیل است که از رژیم غذایی جذب نمی شود (مس یا آهن اضافی در جذب اختلال ایجاد می کند) یا پس از جذب از بین می رود. کمبود رژیم غذایی ممکن است به دلیل عدم وجود (تغذیه تزریقی)، یا به این دلیل باشد که روی موجود در رژیم غذایی به فیتات (فیبر) متصل است و برای جذب در دسترس نیست.

مس و آهن اضافی در رژیم غذایی (به عنوان مثال، مکمل های آهن) با جذب روی تداخل می کند. پس از جذب، شایع ترین راه از دست دادن از طریق ترشحات ناشی از زخم های باز یا از دست دادن دستگاه گوارش است. کاهش روی در بیماران سوختگی رخ می دهد که روی را در ترشحات محل سوختگی خود از دست می دهند.

سیروز کبدی با افزایش دفع کلیوی باعث از دست دادن بیش از حد روی می شود. سایر بیماری هایی که باعث کاهش روی سرم می شوند عبارتند از: کولیت اولسراتیو، بیماری کرون، انتریت ناحیه ای، اسپرو، بای پس روده، بیماری نئوپلاستیک و افزایش کاتابولیسم ناشی از استروئیدهای آنابولیک. شرایط بی اشتهایی و گرسنگی نیز باعث کاهش سطح روی می شود.

دفع روی از طریق مدفوع، راه غالب دفع است. دفع کلیوی یک مسیر حذف جزئی و ثانویه است. دفع طبیعی روزانه روی از طریق ادرار در محدوده 20 تا 967 میکروگرم در 24 ساعت است.

افزایش روی(Zinc) ادرار همراه با غلظت پایین روی (Zinc) سرم، ممکن است در اثر سیروز کبدی، بیماری نئوپلاستیک یا افزایش کاتابولیسم ایجاد شود.

روی (Zinc) ادرار بالا با روی (Zinc) سرم طبیعی یا بالا نشان دهنده یک منبع غذایی بزرگ است که معمولاً به شکل ویتامین های با دوز بالا است.

روی (Zinc) ادرار کم با روی (Zinc) سرم پایین ممکن است به دلیل کمبود رژیم غذایی یا از دست دادن از طریق ترشحات شایع در بیماران سوختگی و کسانی که از دست دادن دستگاه گوارش دارند باشد.

کمبود روی (Zinc) با مصرف مکمل قابل درمان است و منجر به بهبود علائم بالینی می شود.

محدوده مرجع:

Zinc, Serum

  • 0-10 years: 0.60-1.20 mcg/mL
  • > or =11 years: 0.66-1.10 mcg/mL

Zinc, 24 Hour, Urine

توجه: واحد تست و محدوده نرمال تست وابسته به روش و کیت انجام دهنده تست می باشد و از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر ممکن است متغیر باشد.

سوالات متداول

چگونه از نتایج آزمایش روی (Zinc) استفاده می شود؟

آزمایش روی (Zinc) برای بررسی کمبود روی استفاده می شود. همچنین برای مانیتور فردی که مکمل های غذایی دریافت می کند تا اطمینان حاصل شود که غلظت های کافی به دست می آید، مفید است.

روی (Zinc) را می توان همراه با سایر عناصر کمیاب (مانند آهن، مس و سلنیوم) برای شناسایی کمبودهایی که در آن فرد ممکن است از مکمل ها بهره مند شود، آزمایش کرد.

چه زمانی آزمایش روی (Zinc) درخواست می شود؟

هنگامی که فردی علائم بالینی را نشان می دهد که ممکن است با کمبود روی (Zinc) همراه باشد، یا در جایی که خطر ابتلا به کمبود روی وجود دارد، اندازه گیری روی می تواند تعیین کند که آیا مکمل مورد نیاز است یا خیر. در مواردی که مکمل لازم است، اندازه گیری روی می تواند برای ارزیابی زمانی که غلظت های کافی به دست می آید، استفاده شود.

نتیجه آزمایش روی (Zinc) چه چیزی را نشان می دهد؟

روی در پاسخ به عفونت ها کاهش می یابد، بنابراین نتیجه کم ممکن است لزوماً به معنای کمبود روی در فرد نباشد. نتایج باید با علائم بالینی و سابقه بالینی تفسیر شوند.

از آنجایی که روی عمدتاً به آلبومین منتقل می شود، تفسیر نتایج روی در کنار غلظت آلبومین می تواند مفید باشد. به عنوان مثال، غلظت کم روی با آلبومین طبیعی می تواند نشان دهنده کمبود روی باشد، در حالی که روی کم با غلظت آلبومین پایین می تواند پاسخ فاز حاد به عفونت و نه لزوماً کمبود روی را نشان دهد.

نتایج بالا به ندرت دیده می شود زیرا روی اضافی می تواند از طریق ادرار / مدفوع دفع شود. مصرف بیش از حد روی می تواند برای کلیه ها سمی باشد و می تواند باعث کمبود سایر مواد مغذی مانند مس شود. علائم مسمومیت با روی شامل حالت تهوع، استفراغ، بی حالی و خواب آلودگی است.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

داروهایی مانند استروئیدها و داروهای ضد بارداری خوراکی می توانند غلظت روی در گردش را کاهش دهند. بارداری با غلظت کمتر روی به دلیل افزایش هورمون های گردش خون در بدن همراه است.

داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها و آهن ممکن است با روی برای جذب روده رقابت کنند.

مطلب پیشنهادی: تداخلات دارویی در آزمایش ها

آیا باید غلظت روی همه افراد برای بررسی کمبود آن اندازه گیری شود؟

غربالگری عمومی برای کمبود روی توصیه نمی شود. اگر فردی علائم بالینی را نشان دهد که ممکن است مربوط به کمبود روی باشد، اندازه‌گیری روی ممکن است برای ارزیابی اینکه آیا مصرف مکمل توصیه می‌شود مفید باشد.

چه زمانی اندازه گیری غلظت روی (Zinc) ادرار توصیه می شود؟

اندازه‌گیری روی ادرار ممکن است برای بیمارانی که از تغذیه کامل تزریقی استفاده می‌کنند (تغذیه‌ای که مستقیماً وارد خون می‌شود/با عبور از مسیر خوراکی) که به مکمل‌ها پاسخ نمی‌دهند، به منظور ارزیابی هرگونه تلفات بیش از حد در ادرار مفید باشد.

آیا باید همیشه مکمل روی (Zinc) مصرف کنم؟

اکثر افراد منبع کافی روی در رژیم غذایی خود دارند و مصرف مکمل ضروری نیست. با این حال، اگر هر گونه نگرانی دارید، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید که می تواند علائم را بررسی کند و در صورت نیاز به آزمایش توصیه کند.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

سرب (Lead)

 

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

Sata F, Araki S, Murata K, Aono H: Behavior of heavy metals in human urine and blood following calcium disodium ethylenediamine tetraacetate injection: observations in heavy metal workers. J Toxicol Environ Health A. 1998;54(3):167-178

Afridi HI, Kazi TG, Kazi NG, et al: Evaluation of cadmium, lead, nickel and zinc status in biological samples of smokers and nonsmokers hypertensive patients. J Hum Hypertens. 2010 Jan;24(1):34-43

Zorbas YG, Kakuris KK, Neofitov IA, Afoninos NI: Zinc utilization in zinc-supplemented and -unsupplemented healthy subjects during and after prolonged hypokinesia. Tr Elem Electro. 2008;25(2):60-68

Rifai N, Horwath AR, Wittwer CT, eds: Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics. 6th ed. Elsevier; 2018

https://www.mayocliniclabs.com/test-catalog/overview/8620#Clinical-and-Interpretive

https://www.mayocliniclabs.com/test-catalog/overview/8591#Clinical-and-Interpretive

https://labtestsonline.org.uk/tests/zinc

این مقاله برای شما مفید بود؟

4 دیدگاه

  1. Avatar
    حسنا 21 تیر 1401 در 10:28 ق.ظ - پاسخ دادن

    سلام وقت بخیر من بعد از کرونا بشدت دچار ریزش مو شدم،یک دوره هم سرخود زینک استفاده کردم تاثیر خاصی نکرد،آیا یه دوره دیگه استفاده کنم ممکنه اثر کنه،یا برم دکتر بهتره؟

    • Avatar
      ادمین 21 تیر 1401 در 7:50 ب.ظ - پاسخ دادن

      حدود 90 درصد از موهای سر ما در مرحله رشد هستند که آناژن نامیده می شود و حدود 10 درصد از موها در مرحله استراحت به نام تلوژن هستند. آناژن در پوست سر ما حدود سه سال باقی می ماند و سپس موها شروع به تبدیل به تلوژن می کنند که بین دو تا شش ماه طول می کشد. در پایان تلوژن، موهای ما از فولیکول های خود می ریزند و به تدریج با موهای جدید آناژن جایگزین می شوند. سپس، چرخه رشد ادامه می یابد.
      به طور متوسط، افراد روزانه حدود 100 تا 150 تار مو می ریزند. اما زمانی که فردی یک رویداد استرس زا مانند عفونت COVID-19 را تجربه می کند، بدن ما می تواند پیش از موعد نسبت بیشتری از موهای در حال رشد آناژن را به حالت تلوژن در حال استراحت تغییر دهد.
      چه چیزی می تواند باعث ریزش مو شود؟
      عفونت های ویروسی
      بستری شدن در بیمارستان
      عمل جراحی
      زایمان
      داروها به خصوص داروهای هورمونی
      اختلال عملکرد تیروئید
      ورود به یائسگی
      استرس عاطفی
      ریزش مو چقدر طول می کشد؟
      خبر خوب این است که اکثر موارد تلوژن افلوویوم در حدود سه تا شش ماه به پایان می‌رسند، زمانی که موهای اضافی که زودتر به تلوژن منتقل شده‌اند، ریخته‌اند.این بهبود مشخصه پس از یک رویداد محرک مانند عفونت COVID-19 اتفاق می افتد. وقتی آن دوره تمام شود، آن موها به آرامی به حالت عادی باز می گردند. تلوژن افلوویوم باعث از دست دادن فولیکول های موی فرد نمی شود. در حالی که ممکن است مو به طور موقت رشد نکند، فولیکول های مو هنوز وجود دارند و موها در نهایت دوباره رشد خواهند کرد.
      داروها می توانند مشکل ساز باشند، به ویژه برای بیماران مبتلا به تلوژن افلوویوم حاد. بسیاری از اوقات، ما می‌دانیم که این بیماران خودبه‌خود و خودبه‌خود بهبود می‌یابند. هنگامی که داروی رشد مو را شروع می کنید، تشخیص اینکه چه زمانی باید مصرف دارو را متوقف کنید دشوار است. به عنوان یک متخصص پوست، دارو در مرحله حاد توصیه نمی شود. دارو یا درمان های دیگر برای بیمارانی که هنوز 4 تا 6 ماه پس از شروع ریزش را تجربه می کنند، منطقی است.

  2. Avatar
    shakiba 24 بهمن 1401 در 8:11 ق.ظ - پاسخ دادن

    مطالب بسیارعالی و مفید هستند ایا امکان کپی برداری هست

    • Avatar
      دکتر فرزاد باباخانی 24 بهمن 1401 در 8:15 ق.ظ - پاسخ دادن

      بسیار ممنون از ابراز لطفتون
      واقعیت چون برای مطالب زحمت زیادی کشیده شده و منابع زیادی ترجمه شده اند از روی سایت خیر امکانش نیست.
      اما اگر مطلبی برای شما ضروری است می توانید در واتس آپ پیام بدید تا براتون ارسال بشه.
      با تشکر

ثبت دیدگاه

Go to Top