روز جهانی تالاسمی | World Thalassemia Day

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
19 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
19 آبان 1402
روز جهانی تالاسمی | World Thalassemia Day

روز جهانی تالاسمی – 8 می مصادف با 18 اردیبهشت

World Thalassemia Day – 8 May

هر ساله در 7 می مصادف با 18 اردیبهشت روز جهانی تالاسمی گرامی داشته می شود. این روز آگاهی را برای ارج نهادن به مبارزه بیماران مبتلا به این بیماری ایجاد می کند. تالاسمی یک اختلال خونی ارثی است که به بدن اجازه تولید هموگلوبین کافی را نمی دهد. این بیماری سلول های خونی را ضعیف و از بین می برد. دو نوع تالاسمی آلفا و بتا به همراه تالاسمی مینور، اینترمدیا و ماژور به عنوان زیرشاخه های آن وجود دارد. این روز در سراسر جهان جشن گرفته می شود تا از تلاش های پزشکان، دانشمندان و کادر پزشکی برای بهبود زندگی افراد مبتلا به این بیماری تقدیر شود.

روز جهانی تالاسمی2در سال 1994 فدراسیون بین المللی تالاسمی (TIF) 8 می را به عنوان روز جهانی تالاسمی اعلام کرد. و در این روز بود که رئیس و بنیانگذار TIF، پانوس انگلزوس، این روز را به یاد پسرش جورج و سایر بیماران تالاسمی که با این بیماری مبارزه کردند، ایجاد کرد.

روز جهانی تالاسمی

بر اساس آخرین آمار، حدود 280 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به تالاسمی هستند. حدود 439000 نفر به شکل شدید این بیماری مبتلا هستند. تالاسمی در گروه‌های قومی زیر شایع‌تر است:

  • ایتالیایی
  • یونانی
  • خاورمیانه ای
  • آسیای جنوبی
  • آفریقایی

تالاسمی علائم مختلفی را در بدن ایجاد می کند. برخی از این علائم عبارتند از کم خونی، خستگی، سرگیجه، تنگی نفس، افزایش خطر عفونت و تورم شکم. برخی از افراد مبتلا به تالاسمی نیز آهن زیادی در سیستم خود دارند. هنگامی که بدن آهن بیش از حد داشته باشد، می تواند به قلب و کبد آسیب برساند.

 

روز جهانی تالاسمی

روز جهانی تالاسمی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

این مقاله تالیف شده است و یا منابع مربوطه ثبت نشده است.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top