روز جهانی بهداشت دست | World Hand Hygiene Day

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
19 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
19 آبان 1402
روز جهانی بهداشت دست | World Hand Hygiene Day

روز جهانی بهداشت دست – 5 می مصادف با 15 اردیبهشت

World Hand Hygiene Day- 5 May

هر ساله در  روز 5 می مصادف با 15 اردیبهشت، روز جهانی بهداشت دست که در سال 2009 بنا نهاده شده است، جشن گرفته می شود. تا آگاهی و اطلاعات راجع به این امر مهم را در عموم مردم افزایش دهند.

برای اولویت‌بندی دست‌های پاک در مراکز بهداشتی، مردم در همه سطوح باید با ایفای نقش به عنوان بازیگران کلیدی در دستیابی به رفتارها و نگرش‌های مناسب، به اهمیت بهداشت دست برای نجات جان انسان‌ها اعتقاد داشته باشند. به عبارت دیگر، کارکنان بهداشتی در تمام سطوح و افرادی که به امکانات مراقبت‌های بهداشتی دسترسی دارند، باید برای اطمینان از دست‌های پاک متحد شوند.

موضوع امسال روز جهانی بهداشت دست، 5 می 2022، بر این موضوع متمرکز است که می‌توانیم از طریق تمیز کردن دست‌هایمان به آب و هوا یا فرهنگ ایمنی و کیفیت یک مرکز بیافزاییم، اما همچنین فرهنگ ایمنی و کیفیت قوی مردم را تشویق به تمیز کردن دست‌ها می‌کند. در زمان مناسب و با محصولات مناسب. برای مراقبت ایمن تر با کیفیت بالا در همه جا متحد شوید، صحبت کنید و با هم در زمینه بهداشت دست کار کنید.

روز جهانی بهداشت دست

رعایت بهداشت دست یک راه ساده و در عین حال موثر برای جلوگیری از عفونت است. تمیز کردن دست‌ها می‌تواند از انتشار میکروب‌ها، از جمله میکروب‌هایی که به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند و درمان آن‌ها حتی غیرممکن می‌شود، جلوگیری کند. به طور متوسط، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمتر از نیمی از دفعاتی که باید دست های خود را تمیز می کنند. در هر روز، از هر 31 بیمار بیمارستانی، یک نفر حداقل یک عفونت مرتبط با مراقبت های بهداشتی دارد.

بهداشت دست به معنای تمیز کردن دست ها با استفاده از شستن دست ها (شستن دست ها با آب و صابون)، شستشوی دست ضد عفونی کننده، مالش دست ضد عفونی کننده (مانند ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل شامل فوم یا ژل)، یا ضدعفونی کننده دست قبل از جراحی است.

روش های صحیح شستشوی دست منبع: WHO

روش های صحیح شستشوی دست منبع: WHO

دست های کارکنان مراقبت های بهداشتی (HCWs) نقش مهمی در ایمن نگه داشتن بیماران دارد. اگر HCW ها دست های خود را در لحظه های مناسب تمیز نکنند، با استفاده از روش های مناسب، می توانند میکروارگانیسم های عامل عفونت را از طریق دست خود از یک بیمار به بیمار دیگر منتقل کنند. انجام بهداشت دست در لحظات کلیدی یک مداخله مراقبت بهداشتی مهم است.

بهداشت دست

بهداشت دست

پرسنل مراقبت‌های بهداشتی باید از مالش دست‌های مبتنی بر الکل استفاده کنند یا با آب و صابون برای علائم بالینی زیر شستشو دهند:

  • بلافاصله قبل از دست زدن به بیمار
  • قبل از انجام یک کار آسپتیک (به عنوان مثال، قرار دادن یک دستگاه ساکن) یا دست زدن به دستگاه های پزشکی تهاجمی
  • قبل از حرکت از محل کار در محل بدن کثیف به محل تمیز بدن در همان بیمار
  • پس از لمس بیمار یا محیط نزدیک بیمار
  • پس از تماس با خون، مایعات بدن یا سطوح آلوده
  • بلافاصله پس از برداشتن دستکش

بهداشت دست انتقال میکروارگانیسم ها را کاهش می دهد (از جمله میکروارگانیسم هایی که به آنتی بیوتیک مقاوم هستند)، ایمنی بیمار را افزایش می دهد و عفونت مرتبط با مراقبت های بهداشتی (HAI) را کاهش می دهد. بهداشت موثر و به موقع دست سنگ بنای پیشگیری و کنترل عفونت است.

تمیز کردن دست ها باعث کاهش:

  • انتشار میکروب های بالقوه کشنده به بیماران
  • خطر کلونیزاسیون ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا عفونت ناشی از میکروب های به دست آمده از بیمار
ضدعفونی‌کننده‌های دست مبتنی بر الکل مؤثرترین محصولات برای کاهش تعداد میکروب‌ها در دست ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی هستند. ضدعفونی‌کننده‌های دست مبتنی بر الکل روش ارجح برای تمیز کردن دست‌ها در اکثر موقعیت‌های بالینی هستند.
دستان خود را قبل از غذا خوردن و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی هر زمان که به وضوح کثیف هستند با آب و صابون بشویید.

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

این مقاله تالیف شده است و یا منابع مربوطه ثبت نشده است.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top