روز جهانی خط بریل | World Braille Day

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
18 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
18 آبان 1402
روز جهانی خط بریل | World Braille Day

روز جهانی خط بریل – 4  ژانویه مصادف با 14 دی

(World Braille Day – 4 January)

هر سال در 4 ژانویه مصادف با 14 دی روز جهانی خط بریل را جشن می گیریم زیرا این روز تولد لویی بریل است. او مخترع خط بریل است! لویی در سال 1809 در فرانسه به دنیا آمد و پس از یک تصادف در دوران کودکی نابینا شد. اما، او به سرعت بر روش جدید زندگی خود مسلط شد. زمانی که لوئیس تنها 15 سال داشت، یک سیستم خواندن و نوشتن بر اساس سیستم نوشتن شبانه چارلز باربیه ایجاد کرد. ما امروز سیستم لویی را به عنوان خط بریل می شناسیم. با گذشت زمان، خط بریل اکنون راحت‌تر خوانده می‌شود و در سراسر جهان استفاده می‌شود!

بریل کار خود را تکمیل کرد و کدی را بر اساس سلول‌هایی با شش نقطه ایجاد کرد و این امکان را برای یک انگشت ایجاد کرد که کل واحد سلول را با یک لمس حس کند و به سرعت از یک سلول به سلول دیگر حرکت کند. در نهایت، خط بریل به تدریج در سراسر جهان به عنوان شکل اصلی اطلاعات مکتوب برای افراد نابینا پذیرفته شد. متأسفانه خط بریل این فرصت را نداشت که ببیند اختراع او چقدر مفید بوده است. او در سال 1852، دو سال قبل از اینکه مؤسسه سلطنتی شروع به تدریس خط بریل کند، درگذشت.

لویی بریل

لوییس بریل

روز جهانی خط بریل یادآور اهمیت دسترسی و استقلال برای افراد نابینا یا کم بینا است. این روز آگاهی را در مورد خط بریل و سایر اشکال قابل دسترس ارتباط گسترش می دهد. همه بدون در نظر گرفتن توانایی، مستحق (و قانوناً مستحق) اقامت و خدمات یکسان هستند. بیایید این را به خاطر بسپاریم و سهم خود را برای دسترسی بیشتر به محل کارمان برای همه انجام دهیم.

کمک شگفت انگیز خط بریل که دنیایی از دسترسی به نابینایان و کم بینایان را باز کرد، توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) به رسمیت شناخته شد. در نوامبر 2018، 4 ژانویه به عنوان روز جهانی خط بریل نامگذاری شد. اولین روز جهانی خط بریل در سال بعد جشن گرفته شد و به عنوان یک تعطیلات بین المللی جشن گرفته شد. اولین روز جهانی خط بریل در 4 ژانویه 2019 جشن گرفته شد.

تاریخ این رویداد، همانطور که UNGA از طریق یک اعلامیه انتخاب کرده است، تولد لویی بریل را نشان می دهد. ما دوست داریم مردمی را ببینیم که گرد هم می آیند تا رویدادها و اهداف خوب را جشن بگیرند، و روز جهانی خط بریل در 4 ژانویه یکی از این رویدادهاست!

روز جهانی خط بریل

شش حقیقت جالب در مورد خط بریل

  • خط بریل تقریباً در همه کشورهای جهان استفاده می شود و تقریباً برای هر زبانی یک کد بریل وجود دارد.
  • مخترع خط بریل داستان جالبی دارد. لویی بریل در سن 3 سالگی چشم خود را با یک بال یا نقش برجسته چرمی سوراخ کرد که منجر به عفونت شدید شد که در نهایت باعث شد بینایی خود را در هر دو چشم از دست بدهد.
  • خط بریل را می توان به روش های مختلفی تایپ کرد. می توان آن را با تخته سنگ و سبک ها که تا حد زیادی به عنوان دست خط بریل در نظر گرفته می شود، برجسته کرد یا می توان آن را با استفاده از ماشین تحریر بریل چاپ کرد.
  • قلعه Sant’Elmo، یک جاذبه توریستی محبوب، نه تنها منظره ای وسیع از شهر ناپولی ایتالیا را از بالا ارائه می دهد. این قلعه خانه یک چیدمان هنری از پائولو پودو با عنوان «شکل را دنبال کنید» است، یک نرده حک شده به خط بریل که شامل توصیفی شاعرانه از منظره است. تصویری از این نصب به عنوان عکس این وبلاگ استفاده شده است.
  • در سال‌های اخیر، اسباب‌بازی‌های بیشتری به خط بریل از جمله مکعب روبیک، بازی کارت محبوب UNO و لگو در دسترس قرار گرفته‌اند.
  • ماشین تحریر بریل با ماشین تحریر معمولی متفاوت است. بریل ها دارای شش کلید مرتبط با هر یک از شش نقطه در سلول بریل و همچنین یک کلید فاصله، یک دکمه enter و یک backspace هستند.
ماشین تحریر بریل

ماشین تحریر بریل

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

این مقاله تالیف شده است و یا منابع مربوطه ثبت نشده است.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top