روز جهانی یتیمان مبتلا به ایدز | World AIDS Orphans Day

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
19 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
19 آبان 1402
روز جهانی یتیمان مبتلا به ایدز | World AIDS Orphans Day

روز جهانی یتیمان مبتلا به ایدز – 7 می مصادف با 17 اردیبهشت

World AIDS Orphans Day – 7 May

یتیمان مبتلا به ایدز، به کودکانی گفته می شود که به دلیل فوت یکی از والدین یا هر دوی آنها بر اثر ایدز یتیم شده است. روز بزرگداشت یتیمان مبتلا به ایدز 7 می مصادف با 17 اردیبهشت تعیین شده است.

در آمار برنامه مشترک سازمان ملل متحد در مورد اچ آی وی/ایدز (UNAIDS)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، این واژه برای کودکی به کار می رود که مادرش قبل از ابتلای کودک به دلیل ایدز فوت کرده است. صرف نظر از اینکه پدر هنوز زنده است. در نتیجه این تعریف، یک مطالعه تخمین زد که 80٪ از تمام کودکان یتیم مبتلا به ایدز هنوز یک والدین زنده دارند.

سالانه 70000 یتیم جدید مبتلا به ایدز وجود دارد (از سال 2001). از آنجایی که ایدز عمدتاً افرادی را تحت تأثیر قرار می دهد که از نظر جنسی فعال هستند، مرگ و میر ناشی از ایدز اغلب افرادی هستند که حقوق اولیه خانواده خود را دریافت نمی کنند. یتیمان ناشی از ایدز اغلب برای مراقبت و حمایت مالی به دولت وابسته هستند، به ویژه در آفریقا.

بالاترین تعداد یتیم زنده به دلیل ایدز در سال 2007 در آفریقای جنوبی بود (اگرچه تعریف یتیم ایدز در آمار آفریقای جنوبی شامل کودکان تا سن 18 سالگی است که یکی از والدین بیولوژیکی خود را از دست داده اند). در سال 2005 بیشترین تعداد کودکان یتیم مبتلا به ایدز به عنوان درصد کل یتیمان در زیمباوه بود.

HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن حمله می کند. اگر HIV درمان نشود، می تواند منجر به ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) شود. در حال حاضر هیچ درمان موثری وجود ندارد. هنگامی که افراد مبتلا به HIV می شوند، آن را برای تمام عمر دارند. اما با مراقبت های پزشکی مناسب می توان HIV را کنترل کرد. HIV/AIDS یک مشکل عمده بهداشت عمومی در آفریقا است و چالش های کودکان یتیم و آسیب پذیر تهدیدی برای بقا، رشد و تکامل کودکان است.

پراکندگی ایدز

پراکندگی ایدز

HIV/AIDS بحران بشردوستانه و توسعه‌ای را در مقیاس بی‌سابقه در جهان در حال توسعه ایجاد کرده‌اند که در آن 132 میلیون نفر یک یا هر دو والدین خود را به دلیل همه‌گیری ایدز از دست داده‌اند و 25 میلیون کودک در سال 2010 بر اثر HIV/AIDS یتیم شده‌اند. با گذشت بیش از دو دهه از همه گیری ایدز، هنوز درمانی برای این بیماری پیدا نشده است و تأثیر منفی مرگ و میر ناشی از ایدز بزرگسالان بر رفاه کودکان به طور بالقوه گسترده بوده است.

teenegizer01 علاوه بر این، تأثیر HIV و ایدز بر معیشت روستایی آفریقایی بسیار زیاد است. این ترس وجود دارد که یتیمان مبتلا به ایدز تحصیلات کمتری کسب کند و در نتیجه شانس زندگی خود و همچنین چشم‌انداز اقتصادی بلندمدت کشورهایشان را بدتر کند. اگر کودکان در فقر زندگی می کنند و منابع و دسترسی به فرصت ها را ندارند، دستیابی به آموزش دشوار است، اگرچه آموزش عامل کلیدی برای غلبه بر فقر و ایدز است. اچ آی وی و ایدز مفهوم یتیمان مبتلا به ایدز را به وجود آورده است که بر رشد و آینده کودکان آفریقایی تأثیر منفی می گذارد.

برخلاف بسیاری از روزهای بزرگداشت بهداشت دیگر مانند روز جهانی بهداشت، روز جهانی آسم یا روز جهانی سل، روز جهانی یتیمان مبتلا به ایدز یک روز بین‌المللی بزرگداشتی نیست که توسط سازمان ملل یا هیچ یک از ارگان‌های عضو آن تنظیم می‌شود.

در حالی که ما هنوز برای کنار آمدن با مشکل یتیم شدن کودکان در قرن بیست و یکم تلاش می کنیم، همچنین مجبوریم با مشکل برخورد با یتیمان مبتلا به ایدز یا یتیمانی که والدینشان تسلیم این بیماری شده اند دست و پنجه نرم کنیم. یک کمپین اجتماعی که به دنبال برجسته کردن مسائل پیرامون این مشکل بود، کمپینی را برای جشن گرفتن 7 می به عنوان روز جهانی یتیم ایدز آغاز کرد.

 

یتیمان مبتلا به ایدز

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

این مقاله تالیف شده است و یا منابع مربوطه ثبت نشده است.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top