دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آزمایش کشت ادرار (Urine Culture)

کشت ادرار آزمایشی است که می تواند باکتری ها را در ادرار تشخیص دهد. این آزمایش می‌تواند میکروب‌هایی را که باعث عفونت دستگاه ادراری (UTI) می‌شوند، پیدا کرده و شناسایی کند. باکتری‌هایی که معمولاً باعث عفونت ادراری می‌شوند، می‌توانند از طریق مجرای ادرار وارد سیستم ادراری(کلیه ها، مثانه و لوله های حالب) شوند. در محیط دستگاه ادراری، این اکتری ها می توانند به سرعت رشد کرده و به عفونت تبدیل شوند.

اسامی دیگر:

  • Urine Culture and Sensitivity
  • Urine C and S

چرا آزمایش کشت ادراردرخواست می شود؟

  • برای تشخیص عفونت مجاری ادراری (UTI)
  • برای تعیین نوع باکتری عامل عفونت، و آنتی بیوتیک مناسب برای درمان

چه زمانی آزمایش کشت ادرار بایستی انجام شود؟

  • هنگامی که علائم عفونت ادراری (UTI) را تجربه می کنید، مانند تکرر ادرار همراه با درد و سوزش
  • زمانی که آزمایش آنالیز ادرار نشان می دهد که ممکن است UTI داشته باشید.

نمونه مورد نیاز برای آزمایش کشت ادرار:

  • ظرف/لوله: ظرف ادرار استریل
  • نوع نمونه: ادرار
  • حجم نمونه: 2 میلی لیتر

ظرف ادرار استریل

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

نمونه برای آزمایش کشت ادرار چگونه جمع آوری می شود؟

اگرچه انواع مختلفی از نمونه های ادرار وجود دارد، نمونه بدون آلودگی میانی اولین ادرار صبح مناسب ترین نوع برای کشت است.

مهم است که ابتدا ناحیه تناسلی را قبل از جمع‌آوری ادرار تمیز کنید، زیرا احتمال آلودگی ادرار با باکتری‌ها و سلول‌های پوست اطراف در حین جمع‌آوری (به ویژه در زنان) وجود دارد.

ابتدا با شستن دست ها شروع کنید.

سپس زنان باید لابیای واژن را پخش کرده و با استفاده از دستمال مرطوبی که پزشک یا آزمایشگاه به شما ارائه می دهد، از جلو به سمت عقب آن را تمیز کنند. توصیه می شود محل را با حوله پاک کنید.

مردان باید نوک آلت تناسلی را پاک کنند.

شروع به ادرار کنید، اجازه دهید مقداری ادرار داخل توالت خالی شود و سپس حداقل 10 میلی لیتر را مستقیماً در ظرف استریل ارائه شده جمع آوری کنید، سپس بقیه را داخل توالت تخلیه کنید. اجازه ندهید داخل ظرف با پوست تماس پیدا کند و ادرار را از توالت (یا هر ظرف دیگری) خارج نکنید.

نحوه جمع آوری نمونه برای آزمایش کشت ادرار

نحوه جمع آوری نمونه برای آزمایش کشت ادرار

برای نمونه های کاتتر شده، نمونه ادرار با وارد کردن یک لوله انعطاف پذیر نازک یا کاتتر از طریق مجرای ادرار به داخل مثانه گرفته می شود. این کار توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی آموزش دیده انجام می شود. ادرار در یک ظرف استریل در انتهای دیگر لوله جمع آوری می شود.

نحوه جمع آوری نمونه از سوند و کاتتر برای آزمایش کشت ادرار

نحوه جمع آوری نمونه از سوند و کاتتر برای آزمایش کشت ادرار

به ندرت ممکن است از سوزن و سرنگ برای جمع آوری ادرار با آسپیراسیون مستقیم از مثانه استفاده شود.

نمونه گیری مستقیم از مثانه در شرایط خاص

نمونه گیری مستقیم از مثانه در شرایط خاص

برای نوزادان، یک کیسه جمع آوری ممکن است روی ناحیه تناسلی قرار داده شود تا ادرار تولید شده را جمع آوری کند.

نمونه گیری از نوزادان برای آزمایش کشت ادرار

نمونه گیری از نوزادان برای آزمایش کشت ادرار

مطلب پیشنهادی:روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

آمادگی قبل از انجام آزمایش کشت ادرار:

به آمادگی خاصی نیاز ندارد، اما بسته به نوع کشت، ممکن است دستورالعمل های خاصی به شما داده شود. به عنوان مثال، ممکن است از شما خواسته شود که حداقل یک ساعت قبل از آزمایش ادرار نکنید و/یا 15 تا 20 دقیقه قبل از جمع آوری نمونه یک لیوان آب بنوشید. این کمک می کند تا مطمئن شوید که می توانید ادرار کافی برای آزمایش تولید کنید. آنتی بیوتیک های مصرف شده قبل از آزمایش ممکن است بر نتایج شما تأثیر بگذارد. اگر اخیراً آنتی بیوتیک مصرف کرده اید، به پزشک خود بگویید(اگر از نظر پزشک معالج موردی نداشته باشد ترجیحا 3 روز قبل از انجام آزمایش کشت ادرار آنتی بیوتیک مصرف نگردد بهتر است).

نام روش انجام آزمایش کشت ادرار:

روش کشت مرسوم

شرح روش

نمونه ادرار با استفاده از یک حلقه کالیبره شده(لوپ) روی آگار خون گوسفند و ائوزین متیلن بلو(EMB) آگار تلقیح می شود. پس از 18 تا 24 ساعت انکوباسیون، تعداد کلنی‌های نیمه کمی تعیین می‌شوند و عوامل بیماری‌زای ادراری بالقوه با استفاده از یک یا ترکیبی از تکنیک‌های زیر شناسایی می‌شوند: نوارها یا پانل‌های شناسایی تجاری، دفع لیزر با کمک ماتریکس/زمان (MALDI- TOF) طیف‌سنجی جرمی، آزمایش‌های بیوشیمیایی مرسوم، استفاده از منبع کربن، واکنش زنجیره‌ای پلیمراز بلادرنگ (RT-PCR) و تعیین توالی اسید نوکلئیک ژن RNA ریبوزومی (16SrRNA).

کشت هایی با کمتر از cfu/ml 10000 از یک گونه به عنوان “ارگانیسم موجود کمتر از cfu/mL10000 گزارش می شود. وجود فلور مشترک مجرای ادرار (آلاینده‌ها) و کشت‌های مختلط ارگانیسم‌های موجود در تعداد کلنی‌ها کمتر از cfu/ml 10000 به عنوان “فلور مختلط” گزارش شده است.

نحوه انجام کشت ادرار

نحوه انجام کشت ادرار

معایب روش کشت و شناسایی مرسوم:

  • اشکال اصلی این است که یک روز طول می کشد تا ارگانیسم رشد کند.
  • یک روز یا بخشی از روز برای شناسایی میکروارگانیسم مورد نیاز است.
  • اگر رشد مختلط باشد، برای جداسازی ارگانیسم ها، یک روز دیگر لازم است.
  • بعد، یک روز برای تست حساسیت(آنتی بیوگرام) لازم است.
  • رشد برخی از ارگانیسم ها به زمان بیشتری نیاز دارد. با این حال، مواردی وجود دارد که نتیجه آن عدم رشد است.
  • اثر منفی یا سرکوب‌کننده آنتی‌بیوتیک‌ درمانی،در نتایج بدست آمده.
  • ممکن است یک خطای نمونه گیری وجود داشته باشد.
  • مقدار نمونه کافی نباشد.
  • تاخیر در انتقال نمونه به آزمایشگاه.

چه چیزی در آزمایش کشت ادرار مورد بررسی قرار می گیرد؟

ادرار مایعی است که توسط کلیه ها تولید می شود و آب و مواد زائد را از طریق مجاری ادراری حمل می کند و سپس از بدن دفع می شود. کشت ادرار آزمایشی است که باکتری ها و مخمرهای موجود در ادرار را که ممکن است باعث عفونت دستگاه ادراری (UTI) شوند، تشخیص و شناسایی می کند.

عفوت-ادراری

عفوت ادراری

کلیه ها، یک جفت اندام لوبیایی شکل که در پایین قفسه سینه در سمت راست و چپ پشت قرار دارند، مواد زائد را از خون فیلتر می کنند و ادرار تولید می کنند، مایع زرد رنگی که مواد زائد را از بدن خارج می کند. ادرار از طریق لوله‌هایی به نام حالب از کلیه‌ها به مثانه می‌رود، جایی که به طور موقت ذخیره می‌شود و سپس از طریق مجرای ادرار به هنگام تخلیه می‌رود. ادرار حاوی سطوح پایینی از میکروب‌ها مانند باکتری یا مخمر است که از پوست به داخل دستگاه ادراری حرکت کرده و رشد کرده و تکثیر می‌شوند و باعث عفونت دستگاه ادراری می‌شوند.

اکثر UTI ها بدون عارضه در نظر گرفته می شوند و به راحتی قابل درمان هستند. با این حال، اگر به آنها رسیدگی نشود، عفونت ممکن است از مثانه و حالب به کلیه ها سرایت کند. عفونت کلیه خطرناک تر است و می تواند منجر به آسیب دائمی کلیه شود. در برخی موارد، عفونت دستگاه ادراری درمان نشده ممکن است به جریان خون گسترش یابد (سپتی سمی) و باعث سپسیس شود که می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

زنان و دختران بیشتر از مردان و پسران به عفونت ادراری مبتلا می شوند. حتی دختران نابالغ ممکن است به طور مکرر عفونت ادراری داشته باشند. برای مردان و پسران مبتلا به عفونت ادراری که توسط کشت ادرار تأیید شده است، ممکن است آزمایش‌های بیشتری برای رد وجود سنگ کلیه یا ناهنجاری ساختاری که می‌تواند باعث عفونت شود، انجام شود.

افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا سایر شرایطی که بر کلیه ها تأثیر می گذارد، مانند دیابت یا سنگ کلیه، و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های ادراری مکرر، مکرر و/یا پیچیده باشند.

عوامل ایجاد کننده UTI

عوامل ایجاد کننده UTI

اغلب، عفونت های ادراری محدود به مثانه هستند، اگرچه کلیه ها، حالب ها، مثانه یا مجرای ادرار می توانند منبع عفونت باشند. همه کشت ها باید قبل از شروع آنتی بیوتیک درمانی انجام شود، زیرا آنتی بیوتیک ممکن است رشد ارگانیسم را در آزمایشگاه مختل کند.

برای کشت ادرار، مقدار کمی از نمونه ادرار روی یک یا چند پلیت آگار (لایه نازکی از یک محیط غذایی) کشت داده می شود و در دمای بدن(37 درجه سانتی گراد) انکوبه می شود. هر گونه باکتری یا مخمری که در نمونه ادرار وجود دارد طی 24 تا 48 ساعت آینده رشد می کند.

یک متخصص آزمایشگاهی کلنی‌های روی پلیت آگار را مطالعه می‌کند، تعداد کل را می‌شمرد و تعیین می‌کند که چند نوع باکتری رشد کرده‌اند. اندازه، شکل و رنگ این کلنی‌ها به شناسایی باکتری‌ها کمک می‌کند و تعداد کلنی‌ها نشان‌دهنده تعداد باکتری‌های موجود در نمونه ادرار است. این مقدار می تواند بین سطوح طبیعی باکتری در مقابل عفونت تفاوت قائل شود.

در حالت ایده‌آل، اگر یک نمونه تمیز خوب برای آزمایش جمع‌آوری شود، تنها باکتری‌های عامل عفونت ادراری وجود دارند. به طور معمول، این یک نوع باکتری است که در تعداد نسبتاً زیادی وجود دارد.

گاهی اوقات، بیش از یک نوع باکتری وجود دارد. این ممکن است به دلیل عفونتی باشد که بیش از یک پاتوژن را درگیر می کند.یا به احتمال زیاد به دلیل آلودگی پوست، واژینال یا مدفوع است که در طول جمع آوری ادرار مشاهده می شود.

آزمایشگاه از هر نوع یک کلنی می گیرد و آزمایش های دیگری مانند رنگ آمیزی گرمی را برای شناسایی نوع (گونه) باکتری یا میکروب دیگر (مثلاً مخمر) انجام می دهد. آزمایش حساسیت ممکن است برای تعیین اینکه کدام آنتی بیوتیک عفونت را درمان می کند انجام شود.

رنگ آمیزی گرم

رنگ آمیزی گرم

اگر بعد از 24 تا 48 ساعت انکوباسیون روی آگار رشدی نداشته باشد یا رشد کمی داشته باشد، کشت ادرار منفی تلقی می شود

نوع عمده عفونت ادراری وجود دارد: اورتریت، سیستیت، سندرم مجرای ادرار حاد و پیلونفریت. UTI ها همچنین ممکن است به عنوان بدون عارضه یا پیچیده طبقه بندی شوند. اشریشیا کلی علت اصلی عفونت ادراری بدون عارضه اکتسابی از جامعه است.

عوامل خطری که فرد را مستعد ابتلا به عفونت های ادراری پیچیده می کند عبارتند از: بیماری های زمینه ای مرتبط با عفونت کلیه (مثلا دیابت)، سنگ کلیه، ناهنجاری های ساختاری یا عملکردی دستگاه ادراری، و کاتترهای ادراری ساکن.

طبقه بندی دیگر UTI ها به عنوان UTI فوقانی (مربوط به کلیه، لگن کلیه یا حالب) یا UTI تحتانی (مثانه و مجرای ادرار) است. علائم کلاسیک UTI فوقانی تب (اغلب همراه با لرز) و درد پهلو است. تکرر ادرار دردناک، فوریت و سوزش ادرار اغلب با UTI تحتانی همراه است.

طبقه بندی عفونت مجاری ادراری (UTI)

طبقه بندی عفونت مجاری ادراری (UTI)

عوامل مداخله گر در آزمایش کشت ادرار:

  • آلودگی ادرار با مدفوع، ترشحات واژن، دست ها یا لباس باعث نتایج مثبت کاذب می شود.
  • داروهایی که ممکن است نتایج آزمایش را تحت تأثیر قرار دهند شامل آنتی بیوتیک ها هستند.

مطلب پیشنهادی: تداخلات دارویی در آزمایش ها

اهمیت بالینی آزمایش کشت ادرار:

عفونت مجاری ادراری:

ادرار یک محیط کشت خوب برای رشد باکتری ها است. در صورت استاز ادراری، انسداد، یا تخلیه ناقص، باکتری ها ادرار را آلوده می کنند. UTI می تواند در نتیجه عفونت های صعودی از مجرای ادرار، به ویژه در بیماران زن رخ دهد.

ملاحظات بالینی

برخی از مراکز به طور خودکار آزمایش کشت ادرار و تست حساسیت آنتی بیوتیکی را بر روی هر نمونه ادراری با لکوسیت ها و/یا نیتریت های مثبت در آزمایش آنالیز ادرار انجام می دهند. برخی دیگر پس از بررسی نتایج آزمایش ادرار نیاز به درخواست پزشک دارند.

سوالات متداول

چگونه از نتایج آزمایش کشت ادرار استفاده می شود؟

کشت ادرار همراه با نتایج حاصل از آزمایش آنالیز ادرار برای تشخیص عفونت دستگاه ادراری (UTI) و شناسایی باکتری یا مخمر ایجاد کننده عفونت استفاده می شود. اگر کشت ادرار مثبت باشد، ممکن است آزمایش حساسیت(آنتی بیوگرام) انجام شود تا مشخص شود کدام آنتی بیوتیک رشد میکروب عامل عفونت را مهار می کند. نتایج به پزشک کمک می کند تا مشخص کند کدام داروها در درمان عفونت شما مؤثرتر هستند.

همانطور که توسط چندین سازمان بهداشتی توصیه می شود، از کشت ادرار برای غربالگری زنان باردار از نظر باکتریوری بدون علامت استفاده می شود، وضعیتی که در آن مقادیر قابل توجهی باکتری در ادرار وجود دارد اما علائمی ایجاد نمی کند. حدود 2 تا 10 درصد از زنان باردار این عارضه را دارند که می تواند منجر به عفونت کلیوی جدی تر و همچنین افزایش خطر زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد شود.

چه زمانی آزمایش کشت ادرار درخواست می شود؟

زمانی که علائم و نشانه‌های عفونت دستگاه ادراری (UTI) دارید و/یا نتایج آزمایش ادرار نشان می‌دهد که شما ممکن است عفونت ادراری داشته باشید، ممکن است کشت ادرار درخواست شود.

برخی از علائم و نشانه های UTI عبارتند از:

  • میل شدید و مکرر برای ادرار کردن، حتی زمانی که به تازگی رفته اید و ادرار کمی تخلیه شده است.
  • درد و/یا احساس سوزش در هنگام ادرار
  • ادرار کدر و با بوی تند
  • درد پایین کمر

همچنین ممکن است فشار در قسمت پایین شکم و مقدار کمی خون در ادرار داشته باشید. اگر UTI شدیدتر باشد و/یا به کلیه ها گسترش یافته باشد، ممکن است باعث درد پهلو، تب بالا، لرزش، لرز، حالت تهوع یا استفراغ شود.

علام-و-نشانه-های-عفونت-ادراری

علام و نشانه های عفونت ادراری

گاهی اوقات، آنتی بیوتیک ها بدون نیاز به کشت ادرار برای زنان جوانی که علائم و نشانه های UTI دارند و عفونت مجاری ادراری بدون عارضه دارند، تجویز می شود. اگر مشکوک به عفونت پیچیده باشد یا علائم به درمان اولیه پاسخ ندهد، کشت ادرار توصیه می شود.

به زنان باردار بدون هیچ علامتی توصیه می شود که در اوایل بارداری (مثلاً در سه ماهه دوم بارداری) یا در اولین ویزیت قبل از زایمان از نظر وجود باکتری در ادرارشان با کشت ادرار غربالگری شوند.

نتیجه آزمایش کشت ادرار چه چیزی را نشان می دهد؟

نتایج کشت ادرار اغلب در ارتباط با نتایج آزمایش ادرار و با توجه به نحوه جمع‌آوری نمونه و وجود علائم تفسیر می‌شود. از آنجایی که برخی از نمونه‌های ادرار پتانسیل آلوده شدن به باکتری‌هایی را دارند که معمولاً روی پوست یافت می‌شوند (فلور طبیعی)، باید در تفسیر برخی از نتایج کشت احتیاط کرد.

کشت ادرار مثبت: به طور معمول، وجود یک نوع باکتری که در تعداد کلنی های بالا رشد می کند، کشت ادرار مثبت در نظر گرفته می شود.

برای نمونه های  تمیز که به درستی جمع آوری شده اند، کشت هایی با بیش از 100000 واحد تشکیل کلنی (CFU) در میلی لیتر از یک نوع باکتری معمولاً عفونت را نشان می دهد.

با این حال، در برخی موارد، حتی اگر عفونت وجود داشته باشد، ممکن است تعداد زیادی باکتری وجود نداشته باشد. گاهی اوقات اعداد کمتر (1000 تا 100000 CFU/mL) ممکن است نشان دهنده عفونت باشد، به خصوص اگر علائم وجود داشته باشد.

به همین ترتیب، برای نمونه های جمع آوری شده با استفاده از روشی که آلودگی را به حداقل می رساند، مانند نمونه جمع آوری شده با کاتتر، نتایج 1000 تا 100000 CFU/mL ممکن است قابل توجه در نظر گرفته شود.

از نتایج یک آزمایش ادرار می توان برای کمک به تفسیر نتایج کشت ادرار استفاده کرد. به عنوان مثال، یک لکوسیت استراز مثبت (نشانگر گلبول های سفید خون) و نیتریت (نشانگر باکتری) به تایید عفونت ادراری کمک می کند.

اگر کشت مثبت باشد، آزمایش حساسیت ممکن است برای هدایت درمان انجام شود.

اگرچه انواع مختلفی از باکتری ها می توانند باعث عفونت ادراری شوند، اما بیشتر آنها ناشی از اشریشیا کلی (E. coli) هستند، باکتری هایی که در دستگاه گوارش رایج هستند و به طور معمول در مدفوع یافت می شوند.

سایر باکتری هایی که معمولا باعث عفونت ادراری می شوند عبارتند از:

  • پروتئوس
  • کلبسیلا
  • انتروباکتر
  • استافیلوکوک
  • اسینتوباکتر

گاهی اوقات، عفونت ادراری ممکن است به دلیل یک مخمر مانند کاندیدا آلبیکنس باشد.

کشت مثبت

کشت ادرار مثبت

کشت ادرار منفی: کشت که به عنوان “عدم رشد در 24 یا 48 ساعت” گزارش می شود معمولاً نشان دهنده عدم وجود عفونت است. با این حال، اگر علائم ادامه یافت، کشت ادرار ممکن است در نمونه دیگری تکرار شود تا وجود باکتری در تعداد کلنی‌های پایین‌تر یا سایر میکروارگانیسم‌هایی که ممکن است باعث این علائم شوند، بررسی شود. وجود گلبول‌های سفید خون و تعداد کم میکروارگانیسم‌ها در ادرار یک فرد علامت‌دار وضعیتی است که به عنوان سندرم حاد مجرای ادرار شناخته می‌شود.

آلودگی(Contamination): اگر یک کشت رشد چندین نوع مختلف باکتری را نشان دهد، احتمالاً این رشد به دلیل آلودگی است. اگر ارگانیسم‌های موجود شامل لاکتوباسیلوس و/یا سایر باکتری‌های واژینال غیر بیماری‌زای رایج در زنان باشند، این امر به‌ویژه در نمونه‌های ادرار خالی صادق است. اگر علائم ادامه یابد، پزشک ممکن است از نمونه‌ای که با دقت بیشتری جمع‌آوری شده است، تکرار کشت را درخواست کند. با این حال، اگر یک نوع از باکتری ها در تعداد کلنی های به طور قابل توجهی بالاتر از بقیه وجود داشته باشد، به عنوان مثال، CFUs/mL 100000در مقابل CFUs/mL 1000، ممکن است آزمایش های اضافی برای شناسایی باکتری های غالب انجام شود.

آلودگی محیط کشت

آلودگی محیط کشت

آیا می توان از آزمایش کشت ادرار برای آزمایش عفونت های غیر از UTI، مانند بیماری های مقاربتی (STD) استفاده کرد؟

بله. کشت ادرار می تواند برخی از بیماری های مقاربتی را تشخیص دهد. با این حال، کشت ادرار آزمایش انتخابی برای بیماری های مقاربتی در بزرگسالان نیست. برخی از بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا ممکن است با استفاده از نمونه ادرار آزمایش شوند، اما روش آزمایشی مورد استفاده، مواد ژنتیکی کلامیدیا را در ادرار تشخیص می دهد و از کشت استفاده نمی شود. اگر فکر می کنید به بیماری مقاربتی مبتلا هستید، به پزشک خود اطلاع دهید تا پزشک بتواند آزمایش مناسب را درخواست کند. کشت ادرار ممکن است برای آزمایش STD در کودکان استفاده شود.

برای مثال دیگر، کشت ادرار ممکن است برای کمک به تشخیص عفونت های دستگاه ادراری و دستگاه تناسلی ناشی از مایکوباکتریوم استفاده شود. به طور معمول، این آزمایش مستلزم آن است که اولین ادرار تخلیه شده در صبح جمع آوری شود.

آمایشگاه با من تماس گرفت و گفت که به یک نمونه ادرار جدید نیاز دارند، اولین نمونه آلوده بوده است.این به چه معناست؟

اگر قبل از جمع‌آوری نمونه، پوست و ناحیه تناسلی به خوبی تمیز نشده باشد، کشت ادرار ممکن است سه یا چند نوع مختلف باکتری را رشد دهد و تصور می‌شود که آلوده است. کشت دور انداخته خواهد شد زیرا نمی توان مشخص کرد که باکتری در داخل یا خارج از مجاری ادراری منشا گرفته است. با پیروی از دستورالعمل‌ها برای تمیز کردن دقیق خود و با جمع‌آوری یک نمونه ادرار صید تمیز متوسط ​​می‌توان از نمونه‌های آلوده جلوگیری کرد.

چرا پزشک من بدون انجام آزمایش کشت ادرار آنتی بیوتیک برای من تجویز کرد ؟

باکتری های معروف به اشریشیا کلی (E. coli) باعث اکثر عفونت های دستگاه ادراری تحتانی می شوند. این میکروب معمولاً به انواع آنتی بیوتیک ها مانند تری متوپریم- سولفامتوکسازول، سیپروفلوکساسین و نیتروفورانتوئین حساس است. در اکثر افراد مبتلا به عفونت ادراری بدون عارضه، عفونت پس از درمان با یکی از این آنتی بیوتیک ها بهبود می یابد. بر اساس این اطلاعات، پزشک شما ممکن است یکی از آنها را بدون انجام کشت برای شما تجویز کند.

اگر عفونت من درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

اگر عفونت شما درمان نشود، می‌تواند از دستگاه ادراری تحتانی به دستگاه ادراری فوقانی منتقل شود و کلیه‌ها را آلوده کند و احتمالاً به جریان خون سرایت کند و باعث سپتی سمی و سپسیس شود که یک وضعیت جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی است. علائم و نشانه های سپتی سمی عبارتند از تب، لرز، افزایش تعداد گلبول های سفید خون و خستگی. اگر یک پزشک به سپتی سمی مشکوک باشد، پزشک معمولاً کشت خون و همچنین آزمایش‌های دیگر را درخواست می‌کند و بر این اساس آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

چه چیزی من را در معرض خطر عفونت های مکرر دستگاه ادراری قرار می دهد؟

طیف گسترده ای از عوامل وجود دارد که فرد را مستعد ابتلا به UTI می کند. عفونت ادراری در دختران و زنان بیشتر از پسران و مردان شایع است زیرا در دستگاه تناسلی و مجاری ادراری آنها تفاوت وجود دارد. برخی از نوزادان و کودکان خردسال دارای ناهنجاری هایی در دستگاه ادراری هستند که با آن متولد می شوند (مادرزادی) که خطر ابتلا به UTI را در آنها افزایش می دهد. در بزرگسالان، مقاربت جنسی، دیابت، بارداری، کنترل ضعیف مثانه، سنگ کلیه و تومورها نمونه هایی از عواملی هستند که خطر ابتلا به UTI را افزایش می دهند. کاتترهای ادراری در بیمارستان، خانه سالمندان یا مراکز مراقبت در منزل، عوامل خطر اصلی برای UTI هستند.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

اگر عفونت ادراری مکرر و/یا مکرر دارید، کشت و آزمایش حساسیت ممکن است با هر عفونت انجام شود. اگر به طور مکرر عفونت ادراری دارید، انتخاب دقیق آنتی بیوتیک ها و تکمیل دوره کامل درمان می تواند مهم باشد.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی
دکتر فرزاد باباخانی
دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

2019 review performed by Nicole Amistani, BS CLS, MT (ASCP) and the Testing.com Editorial Review Board.

(July 30, 2018) Urine Culture Overview. Kaiser Permanente. Available online at wa.kaiserpermanente.org. Accessed May 2019.

Brusch, J. (Updated July 19, 2018). Urinary Tract Infection (UTI) and Cystitis (Bladder Infection) in Females. Medscape Reference [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/233101-overview. Accessed May 2019.

(Jan 30, 2019) Mayo Clinic. Urinary Tract Infections, Causes. Available online at http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/urinary-tract-infection/basics/causes/con-20037892. Accessed January 2015.

Henry’s Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. Chap. 28, Basic Examination of Urine. 22nd ed. McPherson R, Pincus M, eds. Philadelphia, PA: Saunders Elsevier: 2011.

Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics. Clinical Syndromes, Urinary Tract Infections. Nader Rifai. 6th edition, Elsevier Health Sciences; 2017.

Thomas, Clayton L., Editor (1997). Taber’s Cyclopedic Medical Dictionary. F.A. Davis Company, Philadelphia, PA [18th Edition].

Pagana, Kathleen D. & Pagana, Timothy J. (2001). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 5th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO.

Pagana, Kathleen D. & Pagana, Timothy J. (© 2007). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 8th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO. Pp 981-983.

Wu, A. (2006). Tietz Clinical Guide to Laboratory Tests, Fourth Edition. Saunders Elsevier, St. Louis, Missouri. Pp 1621-1622.

Thomas, Clayton L., Editor (1997). Taber’s Cyclopedic Medical Dictionary. F.A. Davis Company, Philadelphia, PA [18th Edition]. Pp 2037-2038.

Forbes, B. et. al. (© 2007). Bailey & Scott’s Diagnostic Microbiology, Twelfth Edition: Mosby Elsevier Press, St. Louis, Missouri. Pp 842-855.

(2007 August). Your Urinary System and How It Works. National Kidney and Urologic Diseases Information Clearinghouse [On-line information]. Available online at http://kidney.niddk.nih.gov/kudiseases/pubs/yoururinary/. Accessed March 2009.

(2008). Existing Recommendations for Bacteriuria Screening Upheld. Medscape from Reuters Health Information [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/576888. Accessed March 2009.

Stanley Hellerstein, S. (2008 September 17). Urinary Tract Infection. EMedicine [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/969643-overview. Accessed March 2009.

(2005 November, Revised). Approach to the Renal Patient. Merck Manual for Healthcare Professionals [On-line information]. Available online at http://www.merck.com/mmpe/sec17/ch226/ch226b.html#sec17-ch226-ch226b-21. Accessed March 2009.

Barclay, L. and Murata, P. (2007 May 17). Perineal/Genital Cleaning During Urine Collection May Minimize Contamination. Medscape Medical News [On-line CME]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/556640. Accessed March 2009.

McCarter, Y.S., E.M. Burd, G.S. Hall, and M. Zervos. 2009. Cumitech 2C, Laboratory Diagnosis of Urinary Tract Infections. Coordinating ed. S.E. Sharp. ASM Press, Washington, DC.

Kasper DL, Braunwald E, Fauci AS, Hauser SL, Longo DL, Jameson JL eds (2005). Harrison’s Principles of Internal Medicine. 16th Edition, McGraw Hill, Pp 1715 and 1718.

MedlinePlus Medical Encyclopedia. Urine culture, catheterized. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003752.htm. Accessed April 2010.

Pagana, K. D. & Pagana, T. J. (© 2011). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 10th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO. Pp 1017-1019.

(2012 May 24). Urinary Tract Infections in Adults. National Kidney and Urologic Diseases Information Clearinghouse, NIDDK. [On-line information]. Available online at http://kidney.niddk.nih.gov/KUDiseases/pubs/utiadult/index.aspx. Accessed October 2012.

(© 1995-2012). Bacterial Culture, Aerobic, Urine. Mayo Clinic Mayo Medical Laboratories [On-line information]. Available online at http://www.mayomedicallaboratories.com/test-catalog/Overview/8105. Accessed October 2012.

Johnson, J. et. al. (2011 December 4). Do Urine Cultures for Urinary Tract Infections Decrease Follow-up Visits? Medscape Today News from J Am Board Fam Med. V 24(6):647-655. [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/753802. Accessed October 2012.

Brusch, J. (Updated 2012 February 1). Cystitis in Females. Medscape Reference [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/233101-overview. Accessed October 2012.

Graneto, J. and Bechtel, K. (2011 November 8). Emergent Management of Pediatric Patients with Fever. Medscape Reference [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/801598-overview#a1. Accessed October 2012.

(2012 May 24). Urinary Tract Infections in Adults. National Kidney and Urologic Diseases Information Clearinghouse, NIDDK. [On-line information]. Available online at http://kidney.niddk.nih.gov/KUDiseases/pubs/utiadult/index.aspx. Accessed December 2015.

(© 1995-2015). Bacterial Culture, Aerobic, Urine. Mayo Clinic Mayo Medical Laboratories [On-line information]. Available online at http://www.mayomedicallaboratories.com/test-catalog/Overview/8105. Accessed December 2015.

Brusch, J. (Updated Aug 19, 2015). Cystitis in Females. Medscape Reference [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/233101-overview. Accessed December 2015.

(July 23, 2015) Mayo Clinic. Urinary Tract Infections, Causes. Available online at http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/urinary-tract-infection/basics/causes/con-20037892. Accessed January 2015.

این مقاله برای شما مفید بود؟

4 دیدگاه

  1. Avatar
    احمد مهری 24 بهمن 1401 در 10:55 ق.ظ - پاسخ دادن

    خیلی ممنون بابت اطلاعات خیلی خوبتون
    چه دلیلی داره که برای انجام آزمایش کشت ادرار تاکید میکنن که حتما نمونه وسط ادرار باشه؟

    • Avatar
      دکتر فرزاد باباخانی 24 بهمن 1401 در 4:16 ب.ظ - پاسخ دادن

      سلام، با عرض تشکر
      دلیل آن وجود باکتری های طبیعی (فلور نرمال) بر روی پوست و مخاط اطراف مجاری ادراری است که می تواند در روند انجام آزمایش تداخل ایجاد کرده و باعث آلودگی ادرار گردد. مانند استافیلوکوک اپیدرمیدیس

  2. Avatar
    احمد 12 اردیبهشت 1402 در 8:10 ق.ظ - پاسخ دادن

    سلام آقای دکتر
    بعد از انجام آزمایش pcr سواپ کشت مجرا، سوزش ادرار بوی بد ادرار و بعد از ادرار اگه نوک آلتم به جایی برخورد کند میسوزه
    علتش چیه؟؟ و اینکه چقدر زمان میبره خوب بشه؟

    • دکتر فرزاد باباخانی
      دکتر فرزاد باباخانی 12 اردیبهشت 1402 در 1:11 ب.ظ - پاسخ دادن

      سلام و درود
      این احتمال وجود دارد که شما یک عفونت دستگاه ادراری (UTI) ناشی از باکتری داشته باشید. UTI می تواند علائمی مانند ادرار دردناک، تکرر ادرار، بوی شدید ادرار و احساس سوزش در هنگام لمس نوک آلت تناسلی با چیزی ایجاد کند. بسیار مهم است که سریعا به دنبال درمان آن باشید، زیرا عفونت های ادراری در صورت عدم درمان می توانند منجر به عوارض جدی تری شوند.
      پزشک معالج شما ممکن است آنتی بیوتیک ها را برای درمان عفونت و کاهش علائم شما تجویز کند. علاوه بر این، هیدراته ماندن (مصرف آب زیاد) و رعایت بهداشت می تواند به پیشگیری از عفونت های ادراری در آینده کمک کند.
      و این نکته هم مهم است که نتیجه PCR و کشت سواب شما چه بوده است؟

ثبت دیدگاه

Go to Top