آزمایش تری گلیسیرید (TG) | Triglycerides | آزمایش چربی

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
21 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
21 آبان 1402
آزمایش تری گلیسیرید (TG) | Triglycerides | آزمایش چربی

تری گلیسیرید (TG) نوعی چربی است که در خون یافت می شود. وقتی غذا می خورید، بدن شما هر کالری را که نیازی به استفاده فوری ندارد به تری گلیسیرید تبدیل می کند. تری گلیسیرید در سلول های چربی شما ذخیره می شود. بعدها، هورمون ها تری گلیسیرید را برای انرژی بین وعده های غذایی آزاد می کنند.

چرا آزمایش تری گلیسیرید (TG) درخواست می شود؟

  • برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری قلبی
  • برای مانیتور اثربخشی درمان کاهنده چربی

چه زمانی آزمایش تری گلیسیرید (TG) بایستی انجام شود؟

  • غربالگری: به عنوان بخشی از پروفایل لیپیدی در طی یک معاینه پزشکی منظم
  • پایش: اگر عوامل خطر بیماری قلبی دارید و/یا اگر برای سطوح ناسالم چربی تحت درمان هستید، ممکن است بیشتر انجام شود.

نمونه مورد نیاز برای آزمایش تری گلیسیرید (TG):

  • ظرف/لوله: لوله با درب قرمز یا زرد (ترجیحا همراه با ژل جداکننده)
  • نوع نمونه: سرم
  • حجم نمونه: 0/5 میلی لیتر
  • می توان از پلاسما با EDTA استفاده کرد.
  • اگر از پلاسما استفاده می شود، نتیجه به دست آمده را در 1/03 ضرب کنید.
لوله لخته(Clot Activator1)

لوله های مورد استفاده برای آزمایش تری گلیسیرید (TG)

شرایط-نگهداری-دمایی-نمونه-برای-آزمایش-تری-گلیسیرید-(TG)شرایط-قبول-یا-رد-نمونه-آزمایش-تری-گلیسیرید-(TG)

نام روش انجام آزمایش تری گلیسیرید (TG):

روش رنگ سنجی آنزیمی:

روش رنگ سنجی آنزیمی برای اندازه گیری تری گلیسیرید شامل استفاده از آنزیم های خاص برای کاتالیز هیدرولیز تری گلیسیرید است که گلیسرول و اسیدهای چرب تولید می کند. سپس گلیسرول به دست آمده توسط مجموعه ای از آنزیم ها برای تولید پراکسید هیدروژن (H2O2) و مولکولی به نام دی هیدروکسی استون فسفات (DHAP) اکسید می شود.

پراکسید هیدروژن تولید شده در این واکنش سپس توسط آنزیم دیگری به نام پراکسیداز برای اکسید کردن یک ماده شیمیایی بی رنگ به نام 4-آمینوفنازون و فنل برای تولید یک ترکیب رنگی به نام کینونیمین استفاده می شود. شدت رنگ تولید شده متناسب با مقدار پراکسید هیدروژن تولید شده در طی واکنش است و در نتیجه غلظت تری گلیسیرید در نمونه را منعکس می کند.

برای انجام این سنجش، نمونه‌ای از سرم یا پلاسما با یک معرف حاوی آنزیم‌ها، کوفاکتورها و سوبستراهای لازم مخلوط می‌شود. پس از انکوباسیون در دمای خاص برای مدت زمان مشخص، واکنش متوقف می شود و رنگ ایجاد شده با استفاده از یک اسپکتروفتومتر در طول موج 505 نانومتر اندازه گیری می شود.

چندین کیت تجاری موجود هستند که از این روش برای اندازه گیری تری گلیسیرید استفاده می کنند. این کیت‌ها معمولاً با تمام معرف‌ها و دستورالعمل‌های لازم برای انجام سنجش ارائه می‌شوند و آن را به روشی مناسب و قابل اعتماد برای اندازه‌گیری تری گلیسیرید در محیط‌های بالینی و تحقیقاتی تبدیل می‌کنند.

انداره گیری تری گلیسیرید به روش رنگ سنجی آنزیمی

انداره گیری تری گلیسیرید به روش رنگ سنجی آنزیمی

روش اولتراسانتریفیوژ (ultracentrifuge):

یک روش آزمایشگاهی است که برای اندازه گیری سطح تری گلیسیرید (TG) در خون استفاده می شود. این “استاندارد طلایی” برای اندازه گیری سطوح لیپید در نظر گرفته می شود و به ویژه برای تجزیه و تحلیل لیپوپروتئین های با چگالی بسیار پایین (VLDL) که غنی از TG هستند، مفید است.

مراحل درگیر در روش اولتراسانتریفیوژ برای اندازه گیری TG عبارتند از:

  • آماده‌سازی نمونه: نمونه به طور معمول در یک لوله حاوی یک ضد انعقاد مانند EDTA یا هپارین برای جلوگیری از لخته شدن جمع آوری می شود. سپس خون کامل با سرعت کم سانتریفیوژ می شود تا جزء پلاسما از سلول ها جدا شود.
  • اولتراسانتریفیوژ: پلاسما سپس تحت سانتریفیوژ با سرعت بالا (اولتراسانتریفیوژ) قرار می گیرد تا بخش های مختلف لیپوپروتئین بر اساس چگالی آنها جدا شود. ذرات VLDL که بیشتر TG را در پلاسما حمل می کنند، چگالی کمتری نسبت به سایر ذرات لیپوپروتئین دارند و می توان آنها را با اولتراسانتریفیوژ جدا کرد. پس از اولتراسانتریفیوژ، لایه بالایی حاوی بخش VLDL است که می تواند برای تعیین سطح TG استفاده شود.
  • اندازه گیری TG: محتوای TG در بخش VLDL را می توان به صورت آنزیمی یا شیمیایی با استفاده از تکنیک های رنگ سنجی یا فلورومتری که به طور خاص TG را تشخیص می دهد اندازه گیری کرد. مقدار TG اندازه گیری شده به عنوان جرم در حجم (به عنوان مثال، میلی گرم در دسی لیتر) گزارش می شود.
روش اولترا سانتریفیوژ برای اندازه گیری تری گلیسیرید

روش اولترا سانتریفیوژ برای اندازه گیری تری گلیسیرید

توجه به این نکته ضروری است که روش اولتراسانتریفیوژ برای انجام به تجهیزات و تخصص تخصصی نیاز دارد و بنابراین در همه آزمایشگاه ها به طور گسترده در دسترس نیست. علاوه بر این، این یک روش زمان‌بر است و ممکن است برای موقعیت‌های بالینی فوری مناسب نباشد.

روش تشدید مغناطیسی هسته ای (NMR):

روشی است که برای اندازه گیری غلظت مولکول های مختلف در یک نمونه معین استفاده می شود. در مورد اندازه گیری تری گلیسیرید، می توان از NMR برای اندازه گیری سطح زنجیره های اسید چرب در مولکول استفاده کرد.

فرآیند NMR شامل قرار دادن نمونه در یک میدان مغناطیسی و قرار دادن آن در معرض تابش فرکانس رادیویی است. از آنجایی که مولکول های مختلف ساختار شیمیایی متفاوتی دارند، واکنش متفاوتی به آهنربا و تابش دارند. این تفاوت ها توسط یک آشکارساز ثبت شده و برای تعیین غلظت مولکول مورد نظر تجزیه و تحلیل می شود.

در مورد تری گلیسیریدها که از سه زنجیره اسید چرب متصل به یک مولکول گلیسرول تشکیل شده اند، می توان از NMR برای تمایز بین انواع مختلف اسیدهای چرب موجود در نمونه استفاده کرد. از این اطلاعات می توان برای تعیین سطح چربی های اشباع، تک غیراشباع و چند غیراشباع موجود در مولکول تری گلیسیرید استفاده کرد.

به طور کلی، NMR یک ابزار قدرتمند برای تجزیه و تحلیل مولکول های آلی پیچیده مانند تری گلیسیرید است که اطلاعات دقیقی در مورد ترکیب و ساختار آنها ارائه می دهد.

آمادگی قبل از انجام آزمایش تری گلیسیرید (TG):

استانداردهای کنونی توصیه می کنند که آزمایش در زمانی که ناشتا هستید انجام شود. برای 12 تا 14 ساعت قبل از آزمایش، فقط آب مجاز است. علاوه بر این، الکل نباید به مدت 24 ساعت درست قبل از آزمایش مصرف شود. پزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که بدون ناشتایی آزمایش شوید. هر دستوری که به شما داده می شود را دنبال کنید

چه چیزی در آزمایش تری گلیسیرید (TG) مورد بررسی قرار می گیرد؟

تری گلیسیریدها استرهای الکل تری هیدریک، گلیسرول، با سه اسید چرب با زنجیره بلند هستند. آنها تا حدی در کبد سنتز می شوند و بخشی از رژیم غذایی به دست می آیند. تری گلیسیرید نوعی چربی و منبع اصلی انرژی برای بدن است. این آزمایش میزان تری گلیسیرید خون را اندازه گیری می کند.

ساختار تری گلیسیرید

ساختار تری گلیسیرید

بیشتر تری گلیسیریدها در بافت چربی (چربی) یافت می شوند، اما برخی از تری گلیسیریدها در خون گردش می کنند تا سوخت لازم برای کار عضلات را فراهم کنند. پس از خوردن غذا، سطح تری گلیسیرید در خون افزایش می یابد زیرا بدن انرژی مورد نیاز خود را بلافاصله به چربی تبدیل می کند. تری گلیسیریدها از طریق خون از روده به بافت چربی برای ذخیره سازی حرکت می کنند.

پاتوفیزیولوژی تری گلیسیرید:

  • تری گلیسیرید متشکل از سه اسید چرب + یک مولکول گلیسرول با پیوند استری است که به آن تری گلیسیرید می گویند.
  • تری گلیسیرید در خون وجود دارد و توسط VLDL (80 درصد) و LDL (15 درصد) منتقل می شود.
  • برای تشکیل تری گلیسیرید باید گلوکز در سلول ها وجود داشته باشد.
  • تشکیل تری گلیسیرید توسط مسیر گلیکولیتیک در کاتابولیسم گلوکز وجود دارد.
  • تشکیل تری گلیسیرید ممکن است در مواردی مانند روزه داری، گرسنگی و دیابت قندی کنترل نشده وجود نداشته باشد
  • تری گلیسیرید هنگامی که کاتابولیز می شود، بخش کوچکی از اسید چرب آزاد را تشکیل می دهد که در پلاسما متصل به آلبومین ظاهر می شود.
  • این اسیدهای چرب غیر استری شده پس از اکسیداسیون وارد چرخه استیل کوآ می شوند.
  • نتیجه نهایی آب، CO2 و ATP است که منبع انرژی است
  • تری گلیسیرید چربی موجود در جریان خون است.
  • تری گلیسیرید بیش از 90 درصد از غذای دریافتی را تشکیل می دهد و 95 درصد چربی ذخیره شده را تشکیل می دهد.
  • تری گلیسیرید به صورت گلیسرول، اسیدهای چرب و مونوگلیسرید در بافت چربی ذخیره می شود.
  • کبد کارخانه ای است که تمام موارد فوق را به تری گلیسیرید تبدیل می کند
  • هنگامی که TG بالا باشد، در بافت چربی رسوب می کند.

در بین وعده های غذایی، تری گلیسیرید از بافت چربی آزاد می شود تا به عنوان منبع انرژی برای بدن استفاده شود. بیشتر تری گلیسیریدها توسط لیپوپروتئین هایی به نام لیپوپروتئین های بسیار کم چگالی (VLDL) در خون حمل می شوند.

خلاصه ای از لیپوپروتئین ها:

لیپوپروتئینمحتوای آپوپروتئینالگوی الکتروفورزنوع اصلی لیپیدهادرصد آپوپروتئینبافت مبداعملکرد
شیلومیکرونA-I, II, IV
C-I, II, III
B-48
E-2, 3, 4
-تری گلیسیرید = 90 درصد1 درصدرودهلیپیدهای غذایی را به بافت های مختلف بدن منتقل کنید
LDLB-100 βاستر کلسترول = 45 درصد20 درصدمحل اولیه کبد است
روده
کلسترول را به بافت منتقل می کند
آترواسکلروز را افزایش می دهد
VLDLB-100
C-I, II, III
E-2, 3, 4
Pre-βتری گلیسیرید = 55 درصد10 درصدمحل اولیه کبد است
روده
تری گلیسیرید را از کبد به بافت چربی منتقل می کند
آترواسکلروز را افزایش می دهد
HDL A-1
C-I, II, III
D
E-2, 3, 4
α-1فسفولیپیدها = 30 درصد50 درصدمحل اصلی منشاء کبد است کلسترول را از بافت ها به کبد می رساند
کاتابولیسم شیلومیکرون و VLDL را افزایش می دهد
از تصلب شرایین جلوگیری می کند
تری گلیسیرید در ساختار لیپوپروتئین ها

تری گلیسیرید در ساختار لیپوپروتئین ها

افزایش سطح تری گلیسیرید پلاسما نشان دهنده یک ناهنجاری متابولیک است و همراه با کلسترول بالا، یک عامل خطر برای بیماری آترواسکلروتیک در نظر گرفته می شود. هیپرلیپیدمی ممکن است ارثی باشد یا با انسداد صفراوی، دیابت شیرین، سندرم نفروتیک، نارسایی کلیوی یا اختلالات متابولیک مرتبط با غدد درون ریز همراه باشد. افزایش تری گلیسیرید نیز ممکن است ناشی از دارو باشد (مثلاً پردنیزون).

هایپرتری گلیسیریدمی

هایپر تری گلیسیریدمی

سطوح بالای تری گلیسیرید در خون با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی (CVD) مرتبط است، اگرچه دلیل آن به خوبی شناخته نشده است. برخی عوامل می توانند در افزایش سطح تری گلیسیرید و خطر CVD نقش داشته باشند، از جمله ورزش نکردن، اضافه وزن، کشیدن سیگار، مصرف بیش از حد الکل و داشتن شرایط پزشکی مانند دیابت و بیماری کلیوی.

بیماری قلبی عروقی (CVD)

بیماری قلبی عروقی (CVD)

از آنجایی که کلسترول و تری گلیسیرید می توانند به طور مستقل متفاوت باشند، اندازه گیری هر دو از اندازه گیری فقط کلسترول معنادارتر است.

عوامل مداخله گر در آزمایش تری گلیسیرید (TG):

  •  مصرف وعده های غذایی چرب ممکن است باعث افزایش سطح TG شود.
  • مصرف الکل ممکن است با افزایش تولید VLDL باعث افزایش سطح TG شود.
  • بارداری ممکن است باعث افزایش سطح شود.
  • داروهایی که ممکن است باعث افزایش سطح TG شوند عبارتند از: الکل، بتا بلوکرها، کلستیرامین، کورتیکواستروئیدها، استروژن ها، داروهای ضد بارداری خوراکی، دیورتیک های تیازیدی.
  • داروهایی که ممکن است باعث کاهش سطوح شوند عبارتند اسید اسکوربیک، آسپاراژیناز، کلستیپول، کلوفیبرات، دکستروتیروکسین، متفورمین، نیاسین.

اهمیت بالینی آزمایش تری گلیسیرید (TG):

افزایش سطح سرم:

  • بیماری ذخیره گلیکوژن (بیماری فون گیرک): سنتز VLDL (پروتئین های حامل TG) افزایش می یابد، در حالی که کاتابولیسم کاهش می یابد. سطح TG در خون افزایش می یابد.
  • هیپرتری گلیسیریدمی خانوادگی: استعداد ژنتیکی بیمار برای افزایش TG است.
  • کمبود آپوپروتئین C-II: بیماری مادرزادی با کمبود لیپوپروتئین لیپاز همراه است. TG ها انباشته می شوند.
  • هیپرلیپیدمی ها: با افزایش لیپیدهای خون، TG، چربی اصلی خون، افزایش می یابد.
  • کم کاری تیروئید: کاتابولیسم TG کاهش می یابد.
  • رژیم غذایی پر کربوهیدرات: کربوهیدرات های اضافی به TG تبدیل می شوند و سطح TG در خون افزایش می یابد.
  • دیابت کنترل نشده: افراد دیابتی سنتز VLDL حامل TG را افزایش می دهند و کاتابولیسم آن کاهش می یابد. بنابراین سطح TG خون افزایش می یابد.
  • سندرم نفروتیک: از دست دادن پروتئین باعث کاهش فشار انکوتیک پلاسما می شود. به نظر می رسد که این امر سنتز لیپوپروتئین کبدی VLDL و LDL را تحریک می کند. همچنین، دفع لیپوپروتئین احتمالاً کاهش می یابد.
  • نارسایی مزمن کلیه: سطح انسولین در این بیماران بالاست، زیرا انسولین از طریق کلیه دفع می شود. انسولین لیپوژنز را افزایش می دهد و باعث افزایش سطح TG می شود. همچنین این بیماران دارای کمبود لیپوپروتئین لیپاز هستند که خون را از TG پاک می کند.

کاهش سطح سرم:

  • سندرم سوء جذب: این بیماران دچار سوء جذب چربی از رژیم غذایی هستند. از آنجایی که TG جزء اصلی چربی رژیم غذایی است، می توان انتظار داشت که سطح TG با توجه به جذب ضعیف گوارشی (GI) کاهش یابد.
  • آبتا لیپوپروتئینمی: این بیماران نه تنها دارای سوء جذب چربی هستند، بلکه سنتز معیوب آپوپروتئین B (لیپوپروتئین های حامل TG) نیز دارند. سطح TG خون پایین است.
  • سوء تغذیه: این بیماران چربی در رژیم غذایی خود را کاهش داده اند. از آنجایی که TG جزء اصلی چربی رژیم غذایی است، می توان انتظار داشت که سطح TG کاهش یابد.
  • پرکاری تیروئید: کاتابولیسم VLDL، لیپوپروتئین اصلی حامل TG، افزایش می یابد. بنابراین سطح TG خون کاهش می یابد.

ملاحظات بالینی در آزمایش تری گلیسیرید (TG):

  • سطح تری گلیسیرید بالاتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر یکی از عوامل خطر برای سندرم متابولیک است. مصرف چربی، بیشتر به شکل چربی غیراشباع، می تواند به کاهش تری گلیسیرید و افزایش کلسترول HDL در افراد مبتلا به سندرم متابولیک کمک کند.
  • بیماران مبتلا به دیابت که سطح گلوکز خون آنها کنترل نشده است معمولاً سطح تری گلیسیرید بسیار بالایی دارند. تحت کنترل قرار دادن سطح گلوکز اثر کاهشی مرتبط با تری گلیسیرید خواهد داشت. زمانی که سطح گلوکز به داخل رسید
  • برای تعیین نیاز به درمان، تری گلیسیرید باید مجدداً ارزیابی شود.

محدوده مرجع آزمایش تری گلیسیرید (TG):

انجمن ملی لیپید و برنامه ملی آموزش کلسترول آمریکا (NCEP) دستورالعمل های زیر را برای تری گلیسیرید تنظیم کرده اند.

بزرگسالان 18 سال و بالاتر:

  • نرمال: کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر
  • حد مرزی: 150 تا 199 میلی گرم در دسی لیتر
  • بالا: 200 تا 499 میلی گرم در دسی لیتر
  • بسیار زیاد: بیشتر یا برابر 500 میلی گرم در دسی لیتر

گروه تخصصی دستورالعمل های یکپارچه برای سلامت قلب و عروق و کاهش خطر در کودکان و نوجوانان دستورالعمل های زیر را برای تری گلیسیرید در کودکان 2 تا 17 ساله تنظیم کرده است:

2 تا 9 سال:

  • قابل قبول: کمتر از 75 میلی گرم در دسی لیتر
  • حد مرزی: 75 تا 99 میلی گرم در دسی لیتر
  • بالا: بیشتر یا برابر 100 میلی گرم در دسی لیتر

10 تا 17 سال:

  • قابل قبول: کمتر از 90 میلی گرم در دسی لیتر
  • بالای مرزی: 90 تا 129 میلی گرم در دسی لیتر
  • بالا: بیشتر یا برابر 130 میلی گرم در دسی لیتر

توجه: واحد تست و محدوده نرمال تست وابسته به روش و کیت انجام دهنده تست می باشد و از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر ممکن است متغیر باشد.

سوالات متداول

چگونه از نتایج آزمایش تری گلیسیرید (TG) استفاده می شود؟

آزمایش خون برای تری گلیسیرید معمولاً بخشی از پروفایل لیپیدی است که برای کمک به شناسایی خطر ابتلا به بیماری قلبی در فرد و کمک به تصمیم گیری در مورد اینکه چه درمانی ممکن است در صورت وجود خطر مرزی یا بالا مورد نیاز باشد، استفاده می شود. به عنوان بخشی از پانل لیپیدی، ممکن است برای مانیتور افرادی که دارای عوامل خطر بیماری قلبی هستند، کسانی که حمله قلبی داشته اند، یا کسانی که برای سطوح بالای چربی و/یا تری گلیسیرید بالا تحت درمان هستند، استفاده شود.

نتایج آزمایش کلسترول و سایر اجزای نمایه لیپیدی به همراه سایر عوامل خطر شناخته شده بیماری قلبی برای تهیه طرح درمان و پیگیری مورد استفاده قرار می گیرند. گزینه‌های درمانی ممکن است شامل تغییرات سبک زندگی، مانند برنامه‌های رژیم غذایی یا ورزش، یا داروهای کاهش‌دهنده چربی، مانند استاتین‌ها باشد.

چه زمانی آزمایش تری گلیسیرید (TG) درخواست می شود؟

بزرگسالان

برای ارزیابی خطر بیماری قلبی در بزرگسالان سالم، پروفایل لیپیدی، که شامل تری گلیسیرید است، هر 4 تا 6 سال توصیه می شود. کودکان باید حداقل یک بار در سنین 9 تا 11 سالگی و یک بار دیگر در سنین 17 تا 21 سالگی غربالگری پروفایل لیپیدی انجام دهند.

زمانی که افراد فاکتورهای خطر بیماری قلبی را شناسایی کرده باشند، ممکن است آزمایش های بیشتر انجام شود. برخی از عوامل خطر بیماری قلبی عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • اضافه وزن یا چاق بودن
  • رژیم غذایی ناسالم
  • عدم فعالیت بدنی – ورزش نکردن کافی
  • سن (مردان 45 سال یا بیشتر یا زنان 55 سال یا بیشتر)
  • فشار خون بالا (فشار خون – فشار خون 140/90 یا بالاتر یا مصرف داروهای فشار خون بالا)
  • سابقه خانوادگی بیماری قلبی زودرس (بیماری قلبی در یکی از اعضای نزدیک خانواده – بستگان مرد زیر 55 سال یا بستگان زن زیر 65 سال)
  • بیماری قلبی از قبل وجود داشته یا قبلاً حمله قلبی داشته اید
  • دیابت یا پیش دیابت
عوامل خطر بیماری قلبی عروقی

عوامل خطر بیماری قلبی عروقی

برای بیماران دیابتی، اندازه گیری تری گلیسیرید به عنوان بخشی از هر آزمایش چربی بسیار مهم است، زیرا تری گلیسیرید زمانی که سطح گلوکز خون به خوبی کنترل نمی شود، به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

جوانان

غربالگری کلسترول بالا به عنوان بخشی از پروفایل لیپیدی برای کودکان و بزرگسالان جوان توصیه می شود. آنها باید یک بار در سنین 9 تا 11 سالگی و سپس دوباره در سنین 17 تا 21 سالگی آزمایش شوند. غربالگری زودهنگام و مکرر با پروفایل لیپیدی برای کودکان و جوانانی که در بزرگسالی در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند توصیه می شود. برخی از عوامل خطر مشابه بزرگسالان است و شامل سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا مشکلات سلامتی مانند دیابت، فشار خون بالا یا اضافه وزن است.

طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا، کودکان پرخطر باید اولین آزمایش کلسترول خود را بین ۲ تا ۸ سالگی انجام دهند. کودکان کمتر از 2 سال برای آزمایش بسیار کوچک هستند.

مانیتورینگ

به عنوان بخشی از پروفایل لیپید، آزمایش های تری گلیسیرید ممکن است در فواصل منظم برای ارزیابی موفقیت تغییرات سبک زندگی کاهش دهنده چربی، مانند رژیم غذایی و ورزش، یا برای تعیین اثربخشی درمان دارویی مانند استاتین ها درخواست شود. دستورالعمل‌های کالج قلب و عروق آمریکا و انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کنند که بزرگسالانی که استاتین‌ها را مصرف می‌کنند، 4 تا 12 هفته پس از شروع درمان و سپس هر 3 تا 12 ماه پس از آن، پروفایل چربی ناشتا را برای اطمینان از اثربخشی دارو انجام دهند.

نتیجه آزمایش تری گلیسیرید (TG) چه چیزی را نشان می دهد؟

به طور کلی، سطح چربی سالم به حفظ سلامت قلب و کاهش خطر حمله قلبی یا سکته کمک می کند. یک پزشک، نتایج هر یک از اجزای پروفایل لیپیدی و همچنین سایر عوامل خطر را برای کمک به تعیین خطر کلی بیماری قلبی در فرد، اینکه آیا درمان ضروری است و در این صورت، کدام درمان به بهترین وجه به کاهش آن کمک می کند، در نظر می گیرد.

در سال 2002، برنامه ملی آموزش کلسترول (NCEP) گروه درمان بزرگسالان (ATPIII) دستورالعمل هایی را برای ارزیابی سطوح لیپید و تعیین درمان ارائه کرد. در سال 2013، کالج قلب و عروق آمریکا و انجمن قلب آمریکا دستورالعمل هایی را برای بزرگسالان صادر کردند که توصیه هایی را در مورد افرادی که باید درمان کاهش کلسترول دریافت کنند، ارائه کردند

با این حال، استفاده از دستورالعمل های به روز شده همچنان بحث برانگیز است. بسیاری هنوز از دستورالعمل های قدیمی تر NCEP ATP III برای ارزیابی سطوح لیپید و خطر بیماری قلبی عروقی استفاده می کنند:

 نتایج آزمایش تری گلیسیرید به شرح زیر طبقه بندی می شود:

برای بزرگسالان:

  • مطلوب: کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر 
  • بالای مرزی: 150 تا 199 میلی گرم در دسی لیتر 
  • بالا: 200 تا 499 میلی گرم در دسی لیتر
  • بسیار زیاد: بیش از 500 میلی گرم در دسی لیتر 

برای کودکان، نوجوانان و جوانان:

از نوزادی تا 9 سالگی

  • قابل قبول: کمتر از 75 میلی گرم در دسی لیتر 
  • بالای مرزی: 75 تا 99 میلی گرم در دسی لیتر 
  • بالا: بیش از 100 میلی گرم در دسی لیتر 

برای سنین 10تا 19 سال

  • قابل قبول: کمتر از 90 میلی گرم در دسی لیتر 
  • حد مرزی: 90 تا 129 میلی گرم در دسی لیتر 
  • بالا: بیش از 130 میلی گرم در دسی لیتر 

برای جوانان بالای 19 سال

  • قابل قبول: کمتر از 115 میلی گرم در دسی لیتر 
  • حد مرزی: 115 تا 149 میلی گرم در دسی لیتر 
  • بالا: بیش از 150 میلی گرم در دسی لیتر 

توجه: این مقادیر بر اساس سطح تری گلیسیرید ناشتا است.

هنگامی که تری گلیسیرید بسیار بالا باشد (بیشتر از 1000 میلی گرم در دسی لیتر)، خطر ابتلا به پانکراتیت در کودکان و بزرگسالان وجود دارد. درمان برای کاهش تری گلیسیرید باید در اسرع وقت شروع شود.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

اگر دیابتی هستید و قند خون (گلوکز) شما کنترل نشده است، ممکن است تری گلیسیرید بسیار بالا باشد.

تری گلیسیرید در پاسخ به وعده های غذایی به طور چشمگیری تغییر می کند و تنها چند ساعت پس از غذا خوردن 5 تا 10 برابر بیشتر از سطح ناشتا افزایش می یابد. حتی سطوح ناشتایی نیز روز به روز به طور قابل توجهی متفاوت است. بنابراین، تغییرات متوسط ​​در تری گلیسیرید ناشتا اندازه گیری شده در روزهای مختلف غیرطبیعی در نظر گرفته نمی شود.

داروهای خاصی مانند کورتیکواستروئیدها، مهارکننده های پروتئاز برای HIV، مسدود کننده های بتا و استروژن ها می توانند سطح تری گلیسیرید خون را افزایش دهند.

علاقه فزاینده ای به اندازه گیری تری گلیسیرید در افرادی که ناشتا نیستند وجود دارد. دلیل این امر این است که یک نمونه غیر ناشتا ممکن است نمایانگر سطح “معمول” تری گلیسیرید در گردش باشد، زیرا سطح چربی خون در بیشتر ساعات روز منعکس کننده سطوح بعد از غذا (بعد از غذا) است تا سطح ناشتا. با این حال، هنوز مشخص نیست که چگونه سطوح غیر ناشتا را برای ارزیابی خطر تفسیر کنیم، بنابراین، در حال حاضر، هیچ تغییری در توصیه‌های فعلی برای روزه‌داری قبل از آزمایش‌های سطح لیپید وجود ندارد.

از چه راه کارهایی می توان برای کاهش سطح تری گلیسیرید استفاده کرد؟

برای بسیاری از افراد، تری گلیسیرید بالا ناشی از اختلال دیگری مانند دیابت، چاقی، نارسایی کلیوی یا اعتیاد به الکل است. با این شرایط، استراتژی درمان علت اولیه است. هنگامی که تری گلیسیرید بالا ناشی از اختلال دیگری نباشد، اغلب همراه با کلسترول بالا دیده می شود و درمان به سمت کاهش کلسترول و تری گلیسیرید انجام می شود. تغییرات سبک زندگی، مانند رژیم غذایی سالم و افزایش ورزش، معمولاً استراتژی اولیه برای کاهش سطح است. در صورت عدم موفقیت، داروهای کاهش دهنده چربی مانند استاتین ها به طور کلی توصیه می شود.

VLDL چیست و چه ارتباطی با تری گلیسیرید دارد؟

لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم (VLDL) یکی از ذرات اصلی لیپوپروتئین است. سایر موارد عبارتند از لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL). هر یک از این ذرات حاوی مخلوطی از کلسترول، پروتئین و تری گلیسیرید است اما در مقادیر متفاوت برای هر نوع ذره منحصر به فرد است. LDL حاوی بالاترین میزان کلسترول است. HDL حاوی بالاترین میزان پروتئین است. VLDL حاوی بالاترین میزان تری گلیسیرید است.

انواع-لیپوپروتئین

انواع لیپوپروتئین

از آنجایی که VLDL حاوی بیشتر تری گلیسیرید در گردش است و از آنجایی که ترکیبات ذرات مختلف نسبتاً ثابت است، می توان مقدار VLDL-کلسترول را با تقسیم مقدار تری گلیسیرید (به میلی گرم در دسی لیتر) بر 5 تخمین زد. این روش ساده در حال حاضر، وجود دارد.

هیچ روش ساده و مستقیمی برای اندازه گیری کلسترول VLDL وجود ندارد، بنابراین تخمین محاسبه شده از تری گلیسیرید در بیشتر تنظیمات استفاده می شود. این محاسبه زمانی  که تری گلیسیرید بیشتر از 400 میلی گرم در دسی لیتر باشد، معتبر نیست. افزایش سطح کلسترول VLDL با افزایش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

آیا علائم مرتبط با سطح بالای تری گلیسیرید وجود دارد؟

معمولا اکثر افرادی که سطح تری گلیسیرید بالایی دارند هیچ علامتی ندارند و تنها راه تشخیص سطح بالای تری گلیسیرید آزمایش خون است. با این حال، در موارد نادر، یک فرد ممکن است سطح بسیار بالایی از تری گلیسیرید (بیش از 1000 میلی گرم در دسی لیتر) در طول زمان داشته باشد و فرد ممکن است حملات مکرر پانکراتیت حاد را تجربه کند.

برخی از علائم و نشانه ها عبارتند از درد در نیمه بالایی ناحیه معده که به طور ناگهانی ایجاد می شود و سپس به تدریج بدتر می شود، تب، حالت تهوع، استفراغ و گاهی اوقات زردی. فردی با سطوح شدید آن ممکن است ضایعاتی روی پوست به نام زانتوما ایجاد کند. اینها معمولاً به صورت چندین برجستگی کوچک، گرد، توپر و زرد رنگ ظاهر می‌شوند که بیشتر روی پشت، سینه، باسن، شانه‌ها و ران‌ها قرار دارند.

علایم هایپرتری گلیسریدمی

علایم هایپرتری گلیسریدمی

مطالب مرتبط در متااورگانون:

  • پانل چربی
  • آزمایش لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL):سطح کلسترول “خوب” را در خون شما اندازه گیری می کند، که به حذف کلسترول اضافی از جریان خون کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
  • آزمایش LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم)سطح کلسترول “بد” خون شما را اندازه گیری می کند که می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.
  • VLDL (لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم): نوعی کلسترول است که تری گلیسیرید را از طریق جریان خون حمل می کند.
  • آزمایش کلسترول (Chol)آزمایش کلسترول میزان کل کلسترول خون شما را اندازه گیری می کند که هم کلسترول HDL و هم کلسترول LDL را شامل می شود.
  • Vertical Auto Profile (VAP) test: تست نمایه خودکار عمودی (VAP) یک تست کلسترول جامع تر است که علاوه بر اندازه گیری سطح کلسترول کل، به اندازه و چگالی انواع مختلف ذرات کلسترول در خون شما نیز می پردازد.
  • آزمایش بیومارکرهای قلبیآزمایش بیومارکرهای قلبی شامل اندازه گیری پروتئین ها یا آنزیم های خاصی در خون است که ممکن است نشان دهنده آسیب به عضله قلب باشد، مانند تروپونین یا کراتین کیناز-MB
  • آزمایش لیپوپروتئین (a)آزمایش لیپوپروتئین (a) نوع خاصی از لیپوپروتئین را اندازه گیری می کند که با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است. این آزمایش اغلب برای افرادی که سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند توصیه می شود.

در سایت Mayo Clinic در مورد تری گلیسیرید بیشتر بخوانید:

تری گلیسیرید نوعی چربی (لیپید) است که در خون شما یافت می شود. وقتی غذا می خورید، بدن شما هر کالری را که نیازی به استفاده فوری ندارد به تری گلیسیرید تبدیل می کند. تری گلیسیرید در سلول های چربی شما ذخیره می شود. بعدها، هورمون ها تری گلیسیرید را برای انرژی بین وعده های غذایی آزاد می کنند.

اگر به طور منظم کالری بیشتری نسبت به کالری می خورید، به ویژه از غذاهای پر کربوهیدرات، ممکن است تری گلیسیرید بالایی داشته باشید (هیپرتری گلیسیریدمی).

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

(© 2015). What Are High Blood Cholesterol and Triglycerides? American Heart Association. Available online at http://www.heart.org/idc/groups/heart-public/@wcm/@hcm/documents/downloadable/ucm_300308.pdf. Accessed on 5/01/16.

Wendlig, P. (2016 March 18). How High Is Too High for Triglycerides and Cardiovascular Risk? Heartwire from Medscape. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/860598. Accessed on 5/01/16.

(2016 April 13 Updated). Triglycerides. MedlinePlus Medical Encyclopedia. Available online at https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/triglycerides.html. Accessed on 5/01/16.

Mayo Clinic Staff (2015 August 15 Updated). Triglycerides: Why do they matter? Mayo Clinic. Available online at http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-cholesterol/in-depth/triglycerides/ART-20048186?p=1. Accessed on 5/01/16.

Sweeney, M. (2015 April 14 Updated). Hypertriglyceridemia. Medscape Drugs & Diseases. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/126568-overview. Accessed on 5/01/16.

Driver, S. et al. (2016). Fasting or Nonfasting Lipid Measurements It Depends on the Question. J Am Coll Cardiol. 2016;67(10):1227-1234. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/860269. Accessed on 5/01/16.

Thomas, Clayton L., Editor (1997). Taber’s Cyclopedic Medical Dictionary. F.A. Davis Company, Philadelphia, PA [18th Edition].

Pagana, Kathleen D. & Pagana, Timothy J. (2001). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 5th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO.

American Heart Association. What are healthy levels of cholesterol? Available online at http://216.185.112.5/presenter.jhtml?identifier=183.

American Heart Association. Cholesterol, Home testing devices. Available online at http://www.americanheart.org/presenter.jhtml?identifier=4501. Accessed August 2007.

American Heart Association. Triglycerides. Available online at http://www.americanheart.org/presenter.jhtml?identifier=4778. Accessed September 2008.

Pagana K, Pagana T. Mosby’s Manual of Diagnostic and Laboratory Tests. 3rd Edition, St. Louis: Mosby Elsevier; 2006. Pp 513-515.

(May 2001) Third Report of the National Cholesterol Education Program (NCEP) Expert Panel on Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Cholesterol in Adults (Adult Treatment Panel III). PDF available for download at http://www.nhlbi.nih.gov/guidelines/cholesterol/atp3full.pdf. Accessed September 2008.

(April 23, 2007) Mayo Clinic. VLDL cholesterol: What is it? Available online at http://www.mayoclinic.com/health/vldl-cholesterol/AN01335. Accessed September 2008.

(June 21, 2008) Mayo Clinic. Triglycerides: Why do they matter? Available online at http://www.mayoclinic.com/health/triglycerides/CL00015. Accessed September 2008.

Third Report of the National Cholesterol Education Program (NCEP) Expert Panel on Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Cholesterol in Adults (Adult Treatment Panel III). Sep 2002. PDF available for download at http://www.nhlbi.nih.gov/guidelines/cholesterol/atp3full.pdf. Accessed July 21, 2013

American Heart Association. Getting Healthy -Triglycerides. Available online at http://www.heart.org/HEARTORG/GettingHealthy/NutritionCenter/Triglycerides_UCM_306029_Article.jsp. Accessed July 21, 2013.

(November 2012) American Association of Family Physicians. High Cholesterol. Available online at http://familydoctor.org/familydoctor/en/diseases-conditions/high-cholesterol.html. Accessed July 19, 2013.

Kavey R-EW, et al. Expert panel on integrated guidelines for cardiovascular health and risk reduction in children and adolescents: Summary report. Pediatrics 2011; 128: DOI:10.1542/peds.2009-2107C. PDF available for download at http://pediatrics.aappublications.org/site/misc/2009-2107.pdf. Accessed July 2013.

Citkowitz E. Hypertriglyceridemia. Medscape Reference article, updated August 2, 2012. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/126568-overview#a0199. Accessed September 2013.

Gardner T. Acute Pancreatitis. Medscape Reference article, updated September 3, 2013. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/181364-overview. Accessed September 2013.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top