دکتر علیرضا لطفی کیان
آخرین بروزرسانی
18 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
18 آبان 1402
مدیریت کلسترول خون (در دوران کودکی)

  گایدلاین 2018 در مورد مدیریت کلسترول خون (در دوران کودکی)

کلسترول خون یک ماده مومی شکل و چربی مانند است که بدن شما برای سلامتی به آن نیاز دارد، اما در مقادیر مناسب. سطوح ناسالم کلسترول می تواند منجر به وضعیتی به نام هیپرکلسترولمی شود.

کلسترول خون شما بر روی لیپوپروتئین ها حمل می شود:

لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) که گاهی اوقات کلسترول بد نامیده می شود
لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) که گاهی اوقات کلسترول “خوب” نامیده می شود.

کلسترول خون

کلسترول خون

هدف این گایدلاین ارائه ی راهکارهایی درجهت مدیریت پراکتیکال بیماران با کلسترول خون بالا و اختلالات مرتبط با آن می باشد. گایدلاین 2018 یک تجدید نظر کامل در گایدلاین 2013 ACC/AHA در درمان هیپرکلسترولمی با هدف کاهش میزان آترواسکلروزیس در بزرگسالان بود. دیس لیپیدمی ها شامل اختلالات متابولیسم لیپوپروتئین ها می باشند که دراثر ابنورمالیتی های زیر حاصل می گردند :
➖High TC
➖High LDL-C
➖High non-HDL-C
➖High TG

شواهد به دست آمده به طور آشکار نشان می دهد که پروسه آترواسکلروزیس از دوران کودکی و نوجوانی آغاز می گردد. به همین علت NCEP (National Cholesterol Education Program) توصیه می کند کودکان با ریسک بالای ابتلا به CAD(Coronary Artery Disease) همانند بزرگسالان بایستی غربالگری شوند و در صورت افزایش LDL- C می توانند مورد درمان قرار گیرند. رویکرد اولیه در بیماران نوجوان و کودک با توجه به دستورالعمل NCEP درمرحله ی اول اصلاح وبهبود رژیم غذایی می باشد.

در رژیم پیشنهادی NCEP علاوه بر تامین کالری ها و مواد مغذی که برای رشد و نمو نرمال نیاز است باید چربی های اشباع شده و کل چربی جذب شده به ترتیب حداکثر ۱۰ و ۳۰ درصد از توتال ِکالری جذب شده بیشتر نباشد و جذب کلسترول نباید بیش از ۱۰۰ میلی گرم در ۱۰۰۰ کیلوکالری در روز باشد.

مدیریت کلسترول خون (در دوران کودکی)

مدیریت کلسترول خون (در دوران کودکی)

رویکرد انتخابی برای غربالگری هیپرکلسترولمی کودکان به توصیه ی NCEP از سنین بالای دو سال آغازمی شود. این غربالگری در کودکان با یک سابقه ی فامیلی مثبت در بیماری قلبی-عروقی زودرس [premature cardiovascular disease] و یا والدین هیپرکلسترولمیک، اندیکاسیون دارد. سابقه ی فامیلی بیماری قلبی – عروقی زودرس زمانی در فردی مثبت تلقی می شود که یکی از والدین، مادر بزرگ یا پدربزرگ، عمه یا عمو یا خاله و یا یکی از اعضای درجه اول فرد در سنین قبل از ۵۵ سالگی مبتلا به هریک ازاختلالات وبیماری های زیر شده باشند:
➖انفارکتوس میوکارد
➖آنژین صدری
➖بیماری عروق محیطی
➖بیماری عروق مغزی
➖مرگ ناگهانی قلبی

این گایدلاین منتشر شده درسال ۲۰۱۸ توسط کالج آمریکایی کاردیولوژی ACC می باشد. از نکات قابل ذکر دراین گایدلاین تفاوت رنج ِ تری گلیسرید درسنین صفر تا پایان ۹ سالگی با ۱۰ سال تا ۱۹ سالگی اطفال می باشد. درسایر رنج های پروفایل لیپید ازبدو تولد تا پایان ۱۹ سالگی تفاوتی گزارش نشده است. این نکته اهمیت لزوم درج ِ مقادیر محدوده ی نرمال را در گزارش بیماران در آزمایشگاه را بیش از پیش نشان می دهد. باامید به اینکه روزی درکشور عزیزمان ایران شاهد انتشار گایدلاین های معتبر مدیکال با توجه به شاخص های بومی و جغرافیایی ایران ازجانب انجمن های علمی گروه پزشکی باشیم.

مقادیر طبیعی و غیر طبیعی چربی و کلسترل خون در دوران کودکی

مقادیر طبیعی و غیر طبیعی چربی و کلسترل خون در دوران کودکی

گایدلاین 2018 بر کاهش خطر بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک (ASCVD) از طریق مدیریت چربی تاکید دارد. این دستورالعمل 2013 را به روز می کند و بر رویکرد فشرده تر مبتنی بر مطالعات کنترل شده اخیر و اجماع کارشناسان تأکید می کند. بررسی همراه ابزارهای ارزیابی ریسک برای هدایت تصمیم‌گیری برای پیشگیری از ASCVD بسیار مفید است

پیشگیری ثانویه در بیماران مبتلا به ASCVD بالینی

پیشگیری ثانویه در بیماران مبتلا به ASCVD بالینی

بهترین راه برای کاهش کلسترول خون در کودکان، رژیم غذایی و برنامه ورزشی است که تمام اعضای خانواده را در بر می گیرد. اگر تغییر در رژیم غذایی و ورزش اثر مطلوب را نداشته باشد، ممکن است برای کودکان بالای هشت سال دارو در نظر گرفته شود.

برخی از داروهایی که برای درمان کلسترول خون در کودکان استفاده می شوند عبارتند از کلستیرامین، کلستیپول و کولسولام. مطالعات اخیر در کودکان با کلسترول بسیار بالا، استفاده ایمن از داروهای کلاس استاتین را تایید کرده است. سطح کلسترول خون کودک باید پس از سه ماه تغییر رژیم غذایی و/یا داروها دوباره آزمایش شود.

چگونه می توانم به کاهش کلسترول کودکان کمک کنم؟

آکادمی اطفال آمریکا در حال حاضر توصیه می کند که کودکان دو سال و بالاتر از یک رژیم غذایی سالم بر اساس دستورالعمل های غذایی فعلی پیروی کنند. این باید شامل محصولات لبنی کم چرب باشد. برای کودکان 12 ماهه تا دو ساله که دارای اضافه وزن/چاقی هستند یا سابقه خانوادگی چاقی، کلسترول خون بالا یا بیماری قلبی عروقی دارند، استفاده از شیر کم چرب توصیه می شود.

شما می توانید با تشویق فرزندتان به انجام کارهای زیر به کاهش سطح کلسترول خون او کمک کنید:

  • غذاهای کم چربی، چربی اشباع و کلسترول مصرف کنید. مقدار چربی مصرفی کودک باید 30 درصد یا کمتر از کل کالری روزانه (45 تا 65 گرم چربی یا کمتر در روز) باشد. این پیشنهاد برای کودکان زیر دو سال صدق نمی کند.
  • آکادمی اطفال آمریکا در حال حاضر توصیه می کند که کودکان 2 سال و بالاتر از یک رژیم غذایی سالم بر اساس دستورالعمل های غذایی فعلی پیروی کنند. این باید شامل محصولات لبنی کم چرب باشد. برای کودکان 12 ماهه تا دو ساله که دارای اضافه وزن/چاقی هستند یا سابقه خانوادگی چاقی، کلسترول بالا یا بیماری قلبی عروقی دارند، استفاده از شیر کم چرب توصیه می شود.
  • به طور منظم تمرین کنند. ورزش های هوازی منظم – مانند دوچرخه سواری، دویدن، پیاده روی و شنا – می تواند به افزایش سطح HDL و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در خانواده کمک کند.
  • وزنی را حفظ کنید که برای آنها سالم باشد.
  • چربی های اشباع نشده را جایگزین چربی های اشباع کنید. چربی اشباع شده معمولا در دمای اتاق جامد است و از چربی های حیوانی، نارگیل و روغن نخل به دست می آید. چربی غیراشباع در دمای اتاق مایع است و از گیاهان می آید. روغن زیتون، روغن کانولا و روغن بادام زمینی نمونه هایی از چربی های غیر اشباع هستند.
  • غذاهای متنوعی را انتخاب کنید تا کودک شما بتواند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند. به کودکان و نوجوانانی که در معرض خطر بیشتر بیماری قلبی عروقی با مقادیر بالای LDL بالاتر از اهداف هدف خود هستند، توصیه می شود که تحت مشاوره تغذیه قرار گرفته و در فعالیت بدنی منظم شرکت کنند.

دکترعلیرضا لطفی کیان
دکترای علوم آزمایشگاهی بالینی
از دانشگاه علوم پزشکی ایران

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

این مقاله تالیف شده است و یا منابع مربوطه ثبت نشده است.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top