تست آپنه خواب | پلی‌سومنوگرام

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
18 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
18 آبان 1402
تست آپنه خواب | پلی‌سومنوگرام

آپنه خواب چیست؟

آپنه خواب وضعیتی است که شامل اختلال در تنفس در طول خواب می شود. آپنه یک مکث موقت در تنفس است و هنگامی که آپنه و اختلالات تنفسی مشابه در طول خواب اتفاق می‌افتد، می‌تواند کیفیت خواب را بدتر کند، میزان اکسیژن در بدن را کاهش دهد و به سایر مشکلات سلامتی کمک کند.

انواع مختلفی از آپنه خواب وجود دارد که بر اساس علت اختلال تنفسی طبقه بندی می شوند. دو نوع اصلی آپنه خواب عبارتند از:

  • آپنه انسدادی خواب (OSA که زمانی رخ می دهد که راه هوایی در گلو تا حدی مسدود شود و از جریان مناسب هوا جلوگیری می کند.
  • آپنه خواب مرکزی (CSA که شامل اختلال در سیگنال های طبیعی از مغز به عضلات کنترل کننده تنفس است.

آپنه انسدادی خواب بسیار شایع تر از آپنه خواب مرکزی است. اعتقاد بر این است که OSA تا 30 درصد از مردان و 15 درصد از زنان را تحت تأثیر قرار می دهد در حالی که تخمین زده می شود که CSA حدود 9 درصد از افراد بالای 40 سال را تحت تأثیر قرار دهد. آپنه انسدادی خواب نیز در حدود 1 تا 5 درصد از کودکان رخ می دهد.

انواع آپنه خواب

انواع آپنه خواب

عوامل فردی می توانند خطر ابتلا به آپنه انسدادی خواب را در افراد افزایش دهند. برخی از این عوامل شامل سن بالاتر، چاقی و برخی ویژگی های آناتومیکی است که راه هوایی فوقانی را باریک می کند. سیگار کشیدن، استفاده از انواع خاصی از داروها یا داروها، و سابقه خانوادگی آپنه انسدادی خواب نیز ممکن است منجر به افزایش خطر شود.

آپنه انسدادی خواب باعث اختلالات کوتاه مدت خواب در طول شب می شود. این می تواند باعث کمبود خواب ترمیم کننده و خواب آلودگی بیش از حد در طول روز شود. OSA همچنین با مشکلات قلبی عروقی مانند فشار خون بالا و سکته مغزی و همچنین اضطراب و افسردگی مرتبط است.

علل آپنه خواب

آپنه انسدادی خواب:

این زمانی اتفاق می افتد که عضلات پشت گلو شل شوند. این ماهیچه ها از کام نرم، قطعه مثلثی شکلی که از کام نرم آویزان است، لوزه ها، دیواره های جانبی گلو و زبان حمایت می کنند.

هنگامی که ماهیچه ها شل می شوند، هنگام تنفس راه هوایی شما باریک یا بسته می شود. شما نمی توانید هوای کافی دریافت کنید، که می تواند سطح اکسیژن خون را کاهش دهد. مغز شما ناتوانی شما در تنفس را حس می کند و برای مدت کوتاهی شما را از خواب بیدار می کند تا بتوانید راه هوایی خود را دوباره باز کنید. این بیداری معمولا آنقدر کوتاه است که شما آن را به خاطر نمی آورید.

علل آپنه انسدادی خواب

علل آپنه انسدادی خواب

ممکن است خرخر کنید، احساس خفگی داشته باشید یا به سختی نفس بکشید. این الگو می تواند پنج تا 30 بار یا بیشتر در هر ساعت در تمام شب تکرار شود و توانایی شما برای رسیدن به مراحل عمیق و آرام خواب را مختل کند.

آپنه خواب مرکزی:

این شکل کمتر رایج از آپنه خواب زمانی رخ می دهد که مغز شما قادر به انتقال سیگنال به عضلات تنفسی شما نیست. این بدان معناست که برای مدت کوتاهی هیچ تلاشی برای نفس کشیدن نمی کنید. ممکن است با تنگی نفس از خواب بیدار شوید یا به سختی بخوابید یا بخوابید.

علل آپنه خواب مرکزی

علل آپنه خواب مرکزی

عوامل خطر آپنه خواب

آپنه خواب می تواند هر کسی، حتی کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. اما برخی عوامل خطر شما را افزایش می دهد.

آپنه انسدادی خواب:

عواملی که خطر ابتلا به این نوع آپنه خواب را افزایش می دهند عبارتند از:

  • اضافه وزن. چاقی خطر آپنه خواب را تا حد زیادی افزایش می دهد. رسوبات چربی در اطراف راه هوایی فوقانی می تواند مانع تنفس شما شود.
  • دور گردن. افرادی که گردن ضخیم تری دارند ممکن است راه های هوایی باریک تری داشته باشند.
  • یک راه هوایی باریک. ممکن است یک گلو باریک را به ارث برده باشید. لوزه ها یا آدنوئیدها نیز می توانند بزرگ شده و راه هوایی را مسدود کنند، به ویژه در کودکان.
  • مرد بودن: مردان دو تا سه برابر بیشتر از زنان در معرض ابتلا به آپنه خواب هستند. با این حال، اگر زنان اضافه وزن داشته باشند، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند و همچنین به نظر می رسد که خطر ابتلا به آنها پس از یائسگی افزایش می یابد.
  • سن. مسن بودن آپنه خواب به طور قابل توجهی بیشتر در افراد مسن رخ می دهد.
  • سابقه خانوادگی. داشتن اعضای خانواده مبتلا به آپنه خواب ممکن است خطر شما را افزایش دهد.
  • استفاده از الکل یا آرام بخش. این مواد ماهیچه های گلو را شل می کنند که می تواند آپنه انسدادی خواب را بدتر کند.
  • سیگار کشیدن. احتمال ابتلا به آپنه انسدادی خواب در افراد سیگاری سه برابر بیشتر از افرادی است که هرگز سیگار نکشیده اند. سیگار می تواند میزان التهاب و احتباس مایعات را در راه هوایی فوقانی افزایش دهد.
  • گرفتگی بینی. اگر در تنفس از طریق بینی مشکل دارید – چه به دلیل یک مشکل آناتومیکی یا آلرژی – احتمال ابتلا به آپنه انسدادی خواب بیشتر است.
  • شرایط پزشکی نارسایی احتقانی قلب، فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و بیماری پارکینسون برخی از شرایطی هستند که ممکن است خطر آپنه انسدادی خواب را افزایش دهند. سندرم تخمدان پلی کیستیک، اختلالات هورمونی، سکته قبلی و بیماری‌های مزمن ریوی مانند آسم نیز می‌توانند خطر را افزایش دهند.
عوامل خطر آپنه انسدادی خواب

عوامل خطر آپنه انسدادی خواب

آپنه خواب مرکزی:

عوامل خطر برای این نوع آپنه خواب عبارتند از:

  • مسن بودن افراد میانسال و مسن بیشتر در معرض خطر آپنه مرکزی خواب هستند.
  • مرد بودن آپنه خواب مرکزی در مردان بیشتر از زنان است.
  • اختلالات قلبی. ابتلا به نارسایی احتقانی قلب خطر را افزایش می دهد.
  • استفاده از داروهای ضد درد مخدر. داروهای شبه افیونی، به ویژه داروهای طولانی اثر مانند متادون، خطر آپنه مرکزی خواب را افزایش می دهند.
  • سکته. داشتن سکته مغزی خطر ابتلا به آپنه مرکزی خواب یا آپنه خواب مرکزی اورژانسی تحت درمان را افزایش می دهد.

عوارض آپنه خواب

آپنه خواب یک وضعیت پزشکی جدی است. عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

خستگی روز. بیداری های مکرر مرتبط با آپنه خواب، خواب طبیعی و ترمیمی را غیرممکن می کند و خواب آلودگی شدید، خستگی و تحریک پذیری در طول روز را محتمل می سازد.

ممکن است در تمرکز مشکل داشته باشید و در محل کار، تماشای تلویزیون یا حتی هنگام رانندگی به خواب بروید. افراد مبتلا به آپنه خواب در معرض خطر تصادفات وسایل نقلیه موتوری و محل کار هستند.

همچنین ممکن است احساس تندخو، بد خلقی یا افسردگی داشته باشید. کودکان و نوجوانان مبتلا به آپنه خواب ممکن است در مدرسه عملکرد ضعیفی داشته باشند یا مشکلات رفتاری داشته باشند.

فشار خون بالا یا مشکلات قلبی. افت ناگهانی سطح اکسیژن خون که در حین آپنه خواب رخ می دهد، فشار خون را افزایش می دهد و سیستم قلبی عروقی را تحت فشار قرار می دهد. داشتن آپنه انسدادی خواب خطر ابتلا به فشار خون بالا (فشار خون) را افزایش می دهد.

آپنه انسدادی خواب همچنین ممکن است خطر حمله قلبی مکرر، سکته مغزی و ضربان قلب غیر طبیعی مانند فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد. اگر بیماری قلبی دارید، دوره های متعدد کاهش اکسیژن خون (هیپوکسی یا هیپوکسمی) می تواند منجر به مرگ ناگهانی در اثر ضربان قلب نامنظم شود.

دیابت نوع 2. ابتلا به آپنه خواب خطر ابتلا به مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

سندرم متابولیک. این اختلال که شامل فشار خون بالا، سطوح غیرطبیعی کلسترول، قند خون بالا و افزایش دور کمر است، با خطر بالاتر بیماری قلبی مرتبط است.

عوارض داروها و جراحی. آپنه انسدادی خواب نیز با مصرف برخی داروها و بیهوشی عمومی نگران کننده است. افراد مبتلا به آپنه خواب ممکن است بعد از جراحی بزرگ دچار عوارض بیشتری شوند، زیرا مستعد مشکلات تنفسی هستند، به خصوص زمانی که آرام‌بخش هستند و به پشت دراز می‌کشند.

قبل از انجام عمل جراحی، در مورد آپنه خواب خود و نحوه درمان آن به پزشک خود بگویید.

مشکلات کبدی افراد مبتلا به آپنه خواب بیشتر احتمال دارد که نتایج غیرطبیعی در آزمایش های عملکرد کبد داشته باشند و کبد آنها بیشتر احتمال دارد علائم اسکار (بیماری کبد چرب غیر الکلی) را نشان دهد.

شرکای کم خواب خروپف بلند می تواند هر کسی را که در نزدیکی شما می خوابد از استراحت خوب باز دارد. این غیرمعمول نیست که یک شریک مجبور شود برای خوابیدن به اتاق دیگری یا حتی طبقه دیگری از خانه برود.

عوارض آپنه خواب

عوارض آپنه خواب

نقش تست های آپنه خواب

آزمایش‌های آپنه خواب عمدتاً برای تشخیص اختلال تنفسی مرتبط با خواب مانند آپنه انسدادی خواب یا آپنه مرکزی خواب انجام می‌شوند. از آنجایی که آپنه انسدادی خواب بسیار شایع‌تر است و می‌تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد، اکثر آزمایش‌های آپنه خواب بر OSA تمرکز دارند.

تشخیص آپنه خواب نیاز به آزمایشی دارد که تنفس در طول خواب را اندازه گیری می کند. این آزمایش می تواند وقوع اختلالات تنفسی را تایید کرده و فراوانی و شدت آنها را ارزیابی کند. برخی از آزمایش‌های آپنه خواب نیز می‌تواند به تعیین اینکه آیا اختلالات یا ناهنجاری‌های دیگری بر خواب تأثیر می‌گذارد یا خیر کمک می‌کند.

یکی دیگر از کاربردهای تست آپنه خواب، بهینه سازی درمان است. یک درمان متداول برای آپنه انسدادی خواب از یک دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) استفاده می‌کند که جریان ثابتی از هوا را از طریق بینی یا دهان می‌رساند تا از فروپاشی راه هوایی جلوگیری کند. آزمایش می تواند به کالیبره کردن فشار دستگاه CPAP کمک کند، فرآیندی که به عنوان تیتراسیون CPAP شناخته می شود.

همچنین می‌توان از تست‌های آپنه خواب برای ردیابی چگونگی تغییر تنفس فرد در طول خواب در طول زمان استفاده کرد. به عنوان مثال، تکرار آزمایش می تواند به تعیین اینکه آیا درمان CPAP موثر است یا خیر کمک می کند. آزمایش‌های پیگیری می‌توانند بررسی کنند که آیا آپنه خواب در نتیجه کاهش یا افزایش وزن تغییر کرده است.

چه افرادی باید آزمایش آپنه خواب را انجام بدهد؟

آزمایش آپنه خواب معمولاً به عنوان بخشی از فرآیند تشخیصی در افرادی انجام می شود که علائمی دارند که با اختلال تنفسی احتمالی مرتبط با خواب مطابقت دارد.

شایع ترین علائم و نشانه های آپنه انسدادی و مرکزی خواب عبارتند از:

  • اپیزودهایی که در آن تنفس شما در طول خواب متوقف می شود – که توسط شخص دیگری گزارش می شود
  • بیدار شدن با دهان خشک
  • سردرد صبحگاهی
  • مشکل در خواب ماندن (بی خوابی)
  • خواب آلودگی بیش از حد در طول روز (هیپرخوابی)
  • مشکل در توجه در هنگام بیداری
  • تحریک پذیری
  • خروپف مکرر با صدای بلند
  • خفگی یا نفس نفس زدن در هنگام خواب
عوارض آپنه خواب

عوارض آپنه خواب

آزمایش اغلب زمانی توصیه می شود که فرد دارای سایر عوامل خطر OSA مانند چاقی یا فشار خون بالا باشد. آزمایش OSA همچنین بخشی از فرآیند تشخیصی برای تعدادی از اختلالات دیگر است که می تواند باعث خواب آلودگی قابل توجه در طول روز شود.

آزمایش آپنه خواب به طور گسترده ای برای غربالگری استفاده نمی شود، این آزمایش در افرادی است که علائم این بیماری را ندارند. تا به امروز، شواهدی در مورد اینکه آیا مزایای غربالگری آپنه خواب بیشتر از خطرات احتمالی آن است، مانند آزمایش‌ها یا درمان‌های غیر ضروری، وجود ندارد.

اگر چه افرادی که در معرض خطر آپنه انسدادی خواب هستند ممکن است در طول معاینات پزشکی در مورد عادات خوابشان سؤالاتی پرسیده شود، آزمایش دقیق‌تر آپنه خواب معمولاً برای افرادی که علائم دارند در نظر گرفته می‌شود.

نوع آزمایش آپنه خواب که استفاده می شود می تواند به وضعیت خاص بیمار از جمله اینکه کودک است یا بزرگسال، داشتن سایر مشکلات سلامتی و احتمال ابتلا به آپنه خواب شدیدتر بستگی دارد. برای هر فرد معینی، یک پزشک یا متخصص خواب می تواند به بهترین وجه به مناسب بودن انواع مختلف تست آپنه خواب رسیدگی کند.

نحوه انجام آزمون

نتایج آزمایش‌های آپنه خواب معمولاً توسط پزشک یا متخصص خواب به شما اطلاع داده می‌شود. پلی سومنوگرام (PSG) یک آزمایش رایج برای آپنه خواب است. این یک مطالعه خواب شبانه است که در یک کلینیک ویژه انجام می شود.

در طی یک پلی سومنوگرام، حسگرها به دقت تغییرات بدن شما را ردیابی می کنند. شما در طول شب تحت نظر هستید و پس از آزمایش، یک تکنسین آموزش دیده داده های حسگرها را تجزیه و تحلیل می کند تا یک گزارش آزمایشی دقیق ایجاد کند.

پلی سومنوگرام اندازه گیری های متعددی را در رابطه با خواب و تنفس شما ایجاد می کند. برخی از اجزای رایج گزارش تست شامل خواب کلی، زمان صرف شده در مراحل مختلف خواب، کل بیداری ها، جریان هوا از طریق بینی و دهان، اختلالات تنفسی، خروپف، سطح اکسیژن، وضعیت خواب، و حرکات در طول خواب است. در گزارش تست، احتمالاً نمودارها یا جداول مختلفی پیدا خواهید کرد که می توانند به شما در درک آنچه اندازه گیری شده است کمک کنند.

پلی سومنوگرام (PSG)

پلی سومنوگرام (PSG)

این گزارش همچنین شامل یک بخش تفسیر است که معمولاً به این موضوع می‌پردازد که آیا احتمال دارد آپنه خواب یا هر اختلال خواب دیگری داشته باشید. معمولاً این تفسیر را از طریق تلفن یا در یک قرار ملاقات بعدی با پزشک خود مرور خواهید کرد.

هنگامی که آزمایش آپنه خواب در خانه با یک دستگاه الکترونیکی انجام می شود، برخی از نتایج اولیه ممکن است بلافاصله در دسترس باشند. با این حال، تفسیر کامل آزمایش فقط توسط یک متخصص بهداشتی با آموزش پزشکی خواب انجام می شود که می تواند داده های خام جمع آوری شده توسط دستگاه را بررسی کند.

یکی از مهم ترین اندازه گیری ها در تست آپنه خواب شبانه، شاخص آپنه-هیپوپنه (AHI) است که تعداد اختلالات تنفسی است که در هر ساعت پیدا می شود. AHI می تواند برای تشخیص آپنه خواب و تعیین شدت آن بر اساس این دستورالعمل های کلی استفاده شود:

نرمال: AHI زیر 5

آپنه خفیف خواب: AHI از 5 تا 14

آپنه خواب متوسط: AHI از 15 تا 30

آپنه خواب شدید: AHI از 31 یا بیشتر

برخی از مطالعات خواب ممکن است شاخص اختلال تنفسی (RDI) را نیز محاسبه کنند، که طیف وسیع تری از اختلالات تنفسی را که در هر ساعت اتفاق می‌افتد را محاسبه می‌کند. در گزارش آزمایش ممکن است مواردی از هیپوونتیلاسیون، کمبود اکسیژن کافی که می‌تواند در اثر آپنه خواب ایجاد شود، فهرست کند.

این نوع مطالعه خواب برای تشخیص رسمی آپنه خواب مهم است. فردی دارای OSA در نظر گرفته می شود اگر:

  • آنها دارای AHI بالای 5 و علائم یا نشانه های OSA هستند
  • آنها دارای AHI بالای 15 با یا بدون علائم یا نشانه های OSA هستند
شاخص های آپنه خواب

شاخص های آپنه خواب

AHI و سایر یافته های اصلی گزارش آزمایش معمولاً بخشی از مشاوره پس از آزمایش شما با پزشک است. در برخی موارد، ممکن است برای تایید نتیجه مطالعه اولیه خواب یا برنامه ریزی درمان شما در صورت تشخیص آپنه انسدادی خواب، آزمایشات بیشتری لازم باشد.

انواع تست آپنه خواب

انواع مختلفی ممکن است به عنوان بخشی از تشخیص، درمان و نظارت بر آپنه خواب استفاده شود. یک مطالعه خواب شبانه به نام پلی سومنوگرام، آزمایش اصلی برای آپنه خواب است، اما آزمایش‌های دیگری در ارزیابی بیمار معمولی دخیل هستند.

بخش‌های زیر جزئیاتی در مورد انواع مختلف آزمایش‌های مربوط به تشخیص و مدیریت آپنه خواب، به‌ویژه آپنه انسدادی خواب ارائه می‌دهند.

معاینه فیزیکی و بررسی سلامت

ارزیابی اولیه برای آپنه خواب شامل یک معاینه فیزیکی و بحث در مورد سلامت فعلی و سابقه سلامتی شما است. در طول معاینه فیزیکی، پزشک به دنبال جنبه هایی از آناتومی شما می شود که ممکن است باعث تنگ شدن راه هوایی در گلو شود، مانند زبان بزرگ یا انسداد بینی. همراه با معاینه فیزیکی، پزشک معمولاً چندین سؤال در مورد اینکه آیا علائم آپنه خواب مانند خواب آلودگی بیش از حد در طول روز را تجربه کرده اید یا خیر، می پرسد. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که یک دفتر خاطرات خواب داشته باشید که خواب شما را در طول یک یا دو هفته ردیابی کند.

اغلب از شریک رختخواب یا سایر اعضای خانواده پرسیده می شود که آیا علائم آپنه خواب را مشاهده کرده اند که آگاهی از آنها برای شما دشوار است، از جمله خروپف مکرر، نفس نفس زدن یا خفگی در طول خواب.

علاوه بر این، با بررسی سابقه سلامتی شما، پزشک می تواند عوامل خطر شما را برای آپنه خواب شناسایی کند. همه این اطلاعات را می توان در تعیین احتمال ابتلا به آپنه انسدادی خواب فاکتور گرفت.

پرسشنامه آپنه خواب

برخی از پرسشنامه های خاص برای پزشکان ایجاد شده است تا از آنها به عنوان بخشی از بررسی تاریخچه سلامت و بررسی علائم استفاده کنند. این پرسشنامه ها ممکن است به شناسایی افرادی که در معرض خطر آپنه انسدادی خواب هستند و کسانی که باید یک مطالعه خواب شبانه انجام دهند کمک کند. با این حال، این پرسشنامه ها به تنهایی نمی توانند آپنه خواب را به طور دقیق تشخیص دهند.

مطالعه خواب شبانه

استاندارد طلایی در تست آپنه خواب پلی سومنوگرافی (PSG) نامیده می شود. در طی یک پلی سومنوگرام، شما به حسگرهایی متصل هستید که حرکات چشم و عضلات، تنفس، سطح اکسیژن، ضربان قلب و وضعیت بدن شما را ردیابی می کنند. بیشتر پلی سومنوگرافی شامل ضبط صدا و تصویر نیز می شود.

انجام این نوع آزمایش شامل یک مطالعه خواب شبانه است که در یک کلینیک ویژه طراحی شده انجام می شود. یک تکنسین تمام سنسورها را تنظیم می کند و سپس آنها را در طول شب هنگام خواب نظارت می کند.

پلی سومنوگرافی واضح ترین شواهد را در مورد قطع شدن تنفس شما در طول خواب ارائه می دهد و به همین دلیل، دقیق ترین روش برای تشخیص آپنه خواب در نظر گرفته می شود.

آزمایش آپنه خواب می تواند شامل نسخه های مختلف پلی سومنوگرافی باشد:

  • مطالعه تمام شب: در این نوع آزمون، شما در طول شب تحت نظر هستید و سپس داده های آزمون شما تجزیه و تحلیل می شود. این دقیق ترین روش برای آزمایش آپنه خواب است. اگر مصمم به آپنه خواب هستید، برای مطالعه خواب دوم برای تیتراسیون CPAP، که فرآیند تنظیم و کالیبره کردن دستگاه مورد استفاده برای درمان آپنه انسدادی خواب است، باز خواهید گشت.
  • مطالعه تقسیم شب: در مطالعه تقسیم شبانه، از اولین قسمت شب برای ارزیابی اینکه آیا آپنه خواب دارید یا خیر استفاده می شود. اگر آپنه انسدادی خواب تشخیص داده شد، برای قسمت دوم شب از دستگاه CPAP استفاده خواهید کرد تا بتوان آن را به درستی کالیبره کرد. مزیت اصلی مطالعه تقسیم شبانه این است که برای تیتراسیون CPAP نیازی به مراجعه مجدد به کلینیک خواب نیست.
  • پلی سومنوگرام چرت زدن: این نسخه از آزمایش در طول یک چرت کوتاه تر در طول روز انجام می شود. با داده‌های کمتر، در تشخیص آپنه خواب مؤثر نیست و معمولاً فقط برای نوزادان یا کودکان بسیار خردسالی که مرتب در طول روز چرت می‌زنند، گزینه‌ای است.

تست آپنه خواب خانگی

در برخی شرایط، آزمایش آپنه خواب خانگی ممکن است به جای پلی سومنوگرام در کلینیک خواب انجام شود. یک آزمایش در خانه به تجهیزات تخصصی نیاز دارد که معمولاً باید توسط یک تکنسین آموزش دیده پیکربندی شود و نتایج این آزمایش نیاز به تفسیر توسط متخصص خواب دارد.

از آنجایی که همه اندازه گیری های موجود در یک مطالعه خواب سنتی را شامل نمی شود، آزمایش آپنه خواب در خانه اطلاعات دقیق کمتری نسبت به پلی سومنوگرافی ارائه می دهد. در نتیجه فقط برای بیماران خاص مناسب است.

به عنوان مثال، آزمایش آپنه خواب در خانه برای بزرگسالانی که احتمال بیشتری برای آپنه انسدادی خواب متوسط ​​یا شدید دارند و سایر مشکلات سلامتی ندارند، اختصاص دارد. اگر آپنه خواب تشخیص داده نشود، برای خلبانان، رانندگان اتوبوس و کامیون و سایر افرادی که کارشان با خطرات ایمنی بالا همراه است، توصیه نمی شود.

برای بیماران مهم است که بدانند فقط آزمایش آپنه خواب در خانه که توسط یک متخصص بهداشت انجام می شود برای تشخیص و نظارت بر آپنه خواب تأیید می شود. سایر دستگاه های دیجیتال، مانیتورهای اکسیژن یا ابزارهای مبتنی بر برنامه که برای تست آپنه خواب در خانه به بازار عرضه شده اند، برای تشخیص دقیق اختلالات تنفسی مرتبط با خواب ثابت نشده اند.

آزمایش ها برای شرایط مرتبط

آپنه انسدادی خواب با طیف گسترده ای از سایر مشکلات سلامتی مرتبط است. در حالی که هیچ مجموعه استانداردی از آزمایش‌های پیگیری برای افرادی که آپنه خواب دارند وجود ندارد، پزشک ممکن است سلامت قلبی عروقی، عملکرد تیروئید، سطح هورمون‌ها را ارزیابی کند یا آزمایش‌های دیگری را بر اساس وضعیت شما و داشتن یا نداشتن علائم یا نشانه‌های آن درخواست کند. شرایطی که می تواند با آپنه خواب همراه باشد.

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Pediatric sleep apnea. Updated July 3, 2019. Accessed August 10, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/007660.htm

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Central sleep apnea. Updated July 15, 2019. Accessed August 12, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/003997.htm

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Obstructive sleep apnea – adults. Updated January 29, 2020. Accessed August 10, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/000811.htm

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Polysomnography. Updated January 29, 2020. Accessed August 10, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/003932.htm

Brown LK, Lee W. Titration of positive airway pressure therapy for adults with obstructive sleep apnea. In: Collop N, ed. UpToDate. Updated June 28, 2021. Accessed August 10, 2021. https://www.uptodate.com/contents/titration-of-positive-airway-pressure-therapy-for-adults-with-obstructive-sleep-apnea

Chahine E. At-home sleep tests and studies. Updated May 6, 2021. Accessed August 10, 2021. https://www.sleepfoundation.org/at-home-sleep-tests

Collop N. Home sleep apnea testing for obstructive sleep apnea in adults. In: Harding SM, ed. UpToDate. Updated July 21, 2021. Accessed August 10, 2021. https://www.uptodate.com/contents/home-sleep-apnea-testing-for-obstructive-sleep-apnea-in-adults

Donovan LM, Kapur VK. Prevalence and characteristics of central compared to obstructive sleep apnea: Analyses from the sleep heart health study cohort. Sleep. 2016;39(7):1353-1359. Published 2016 Jul 1. doi:10.5665/sleep.5962

Fry A. Sleep studies. Updated June 23, 2021. Accessed August 9, 2021. https://www.sleepfoundation.org/sleep-studies

Kapur VK, Auckley DH, Chowdhuri S, et al. Clinical practice guideline for diagnostic testing for adult obstructive sleep apnea: An American Academy of Sleep Medicine clinical practice guideline. J Clin Sleep Med. 2017;13(3):479-504. Published 2017 Mar 15. doi:10.5664/jcsm.6506

Kline LR. Clinical presentation and diagnosis of obstructive sleep apnea in adults. In: Collop N, ed. UpToDate. Updated June 3, 2021. Accessed August 10, 2021. https://www.uptodate.com/contents/clinical-presentation-and-diagnosis-of-obstructive-sleep-apnea-in-adults

Kramer NR, Millman RP. Overview of polysomnography in adults. In: Harding SM, ed. UpToDate. Updated December 14, 2020. Accessed August 10, 2021. https://www.uptodate.com/contents/overview-of-polysomnography-in-adults

Paruthi S. Evaluation of suspected obstructive sleep apnea in children. In: Chervin RD, ed. UpToDate. Updated February 18, 2021. Accessed August 10, 2021. https://www.uptodate.com/contents/evaluation-of-suspected-obstructive-sleep-apnea-in-children

Rosen IM, Kirsch DB, Carden KA, et al. Clinical use of a home sleep apnea test: An updated American Academy of Sleep Medicine position statement. J Clin Sleep Med. 2018;14(12):2075-2077. Published 2018 Dec 15. doi:10.5664/jcsm.7540

Schwab RJ. Approach to the patient with a sleep or wakefulness disorder. Merck Manual Professional Version. Updated June 2020. Accessed August 10, 2021. https://www.merckmanuals.com/professional/neurologic-disorders/sleep-and-wakefulness-disorders/approach-to-the-patient-with-a-sleep-or-wakefulness-disorder

Schulman D. Polysomnography in the evaluation of sleep-disordered breathing in adults. In: Harding SM, ed. UpToDate. Updated March 19, 2020. Accessed August 10, 2021. https://www.uptodate.com/contents/polysomnography-in-the-evaluation-of-sleep-disordered-breathing-in-adults

Strohl KP. Obstructive sleep apnea. Merck Manual Professional Version. Updated September 2020. Accessed August 10, 2021. https://www.merckmanuals.com/professional/pulmonary-disorders/sleep-apnea/obstructive-sleep-apnea

Suni E. Central sleep apnea. Updated July 9, 2021. Accessed August 12, 2021. https://www.sleepfoundation.org/sleep-apnea/central-sleep-apnea

Tan HL, Kheirandish-Gozal L, Gozal D. Pediatric home sleep apnea testing: Slowly getting there!. Chest. 2015;148(6):1382-1395. doi:10.1378/chest.15-1365

UpToDate. Patient education: what is a sleep study (the basics). No date given. Accessed August 10, 2021.  https://www.uptodate.com/contents/what-is-a-sleep-study-the-basics

US Preventive Services Task Force, Bibbins-Domingo K, Grossman DC, et al. Screening for obstructive sleep apnea in adults: US Preventive Services Task Force Recommendation Statement. JAMA. 2017;317(4):407-414. doi:10.1001/jama.2016.20325

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top