اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) | E. coli O157 | E. coli non-O157

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) | E. coli O157 | E. coli non-O157

اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) یک باکتری است که می تواند باعث بیماری شدید ناشی از غذا شود. منابع اولیه شیوع STEC محصولات گوشت چرخ کرده خام یا نیم پز، شیر خام و آلودگی مدفوعی سبزیجات است.

اسامی دیگر:

  • E. coli
  • E. coli O157
  • E. coli non-O157
  • STEC
  • E. coli O157 culture
  • Shiga-like toxin by EIA
  • Stx gene detection by PCR

چرا آزمایش اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) درخواست می شود؟

برای تعیین اینکه آیا علائم گوارشی شما به دلیل عفونت ناشی از باکتری اشریشیا کلی است که سم شیگا تولید می کند یا خیر.

چه زمانی آزمایش اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) بایستی انجام شود؟

وقتی اسهال حاد مداوم، شدید و/یا خونی دارید

نمونه مورد نیاز برای آزمایش اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC):

  • ظرف/لوله: ظرف مدفوع یا محیط انتقالی(15 میلی لیتر محیط حمل و نقل غیر مغذی حاوی فنل رد  به عنوان نشانگر pH، یا Cary-Blair یا Para-Pak C و S)
  • نوع نمونه: مدفوع
ظروف مورد نیاز برای آزمایش اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC)

ظروف مورد نیاز برای آزمایش اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC)

شرایط-نگهداری-دمایی-نمونه-ظروف-مورد-نیاز-برای-آزمایش-اشریشیا-کلی-تولید-کننده-سم-شیگا-(STEC)

یک نمونه مدفوع مایع تازه که حاوی ادرار یا آب نباشد، در یک ظرف خشک تمیز جمع آوری شده است. ممکن است یک سواب رکتوم از نوزادان جمع آوری شود. مدفوع یا سواب رکتوم ممکن است در محیط حمل و نقل برای تحویل به آزمایشگاه قرار داده شود. برخی از آزمایشگاه‌ها برای حمایت از بقای ارگانیسم از زمان جمع‌آوری تا تحویل به آزمایشگاه، محیط‌های انتقال را فراهم می‌کنند. تشخیص STEC پس از یک هفته بیماری در مدفوع دشوار می شود، بنابراین زمان جمع آوری نمونه نسبت به شروع بیماری مهم است.

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

نام روش انجام آزمایش اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC)

  • کشت مدفوع
  • تست سم باکتری توسط EIA
  • روش های مولکولی PCR

شرح روش کشت مدفوع:

نمونه مدفوع روی سوربیتول مک کانکی آگار تلقیح می شود. پس از انکوباسیون، کلنی‌های مشکوک با استفاده از یک یا ترکیبی از تکنیک‌های زیر شناسایی می‌شوند: طیف‌سنجی جرمی دفع/زمان یونیزاسیون لیزری به کمک ماتریکس (MALDI-TOF)، آزمایش‌های بیوشیمیایی مرسوم، استفاده از منبع کربن، روش‌های سرولوژیک، یا توالی‌یابی اسید نوکلئیک ژن RNA ریبوزومی 16S (rRNA). ایزوله ها به عنوان اشریشیا کلی O157:H7 یا اشریشیا کلی O157 گزارش شده اند که قادر به تشخیص آنتی ژن H7 نیستند.

کلنی های اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) روی سوربیتول مک کانکی آگار

کلنی های اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) روی سوربیتول مک کانکی آگار

کلنی های مختلف E.coli بر روی محیط های مختلف

کلنی های مختلف O157 E.coli بر روی محیط های مختلف

آمادگی قبل از انجام آزمایش اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC):

قبل از جمع آوری نمونه از باریم یا بیسموت استفاده نکنید.

چه چیزی در آزمایش اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) مورد بررسی قرار می گیرد؟

باکتری اشریشیا کلی (E. coli) معمولا در طبیعت وجود دارد و جزء ضروری فرآیند گوارش است. بیشتر سویه های E. coli بی ضرر هستند، اما E. coli ایجاد کننده بیماری (بیماری زا) می تواند باعث التهاب معده و روده (گاستروانتریت) شود. دوره کمون بین قرار گرفتن در معرض و شروع علائم 1 تا 9 روز است. تست های آزمایشگاهی می‌توانند وجود E. coli بیماری‌زا را که سموم شیگا تولید می‌کنند، تشخیص دهند.

E.-Coliزیرگروه های متعدد E. coli باعث بیماری اسهال می شوند و بر اساس نحوه ایجاد بیماری طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال، برخی به پوشش روده حمله می کنند و باعث التهاب می شوند، در حالی که برخی دیگر سموم تولید می کنند.

اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC)، به طور کلی تنها نوع E. coli است که در محیط های بالینی از نمونه های مدفوع آزمایش می شود. سموم شیگا مرتبط با این عفونت ها به این دلیل نامیده می شوند که به سموم تولید شده توسط نوع دیگری از باکتری های عامل بیماری، شیگلا، مرتبط هستند. اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) را می توان E. coli verocytotoxic (VTEC) یا E. coli انتروهموراژیک (EHEC) نیز نامید.

E. coli انتروهموراژیک (EHEC)

E. coli انتروهموراژیک (EHEC)

سویه ای از اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) به نام O157:H7 مسئول بیشتر شیوع بیماری های گوارشی است، با این حال، سویه های غیر O157 STEC ، تا حدی به دلیل افزایش آزمایش ها برای آنها توسط آزمایشگاه های بالینی در حال شناسایی هستند.

به عنوان مثال، شیوع E. coli O104:H4 در سال 2011، یک اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) غیر O157، با سفر به آلمان همراه بود و منجر به مرگ 32 نفر مربوط به جوانه های آلوده شد. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، STEC O157 باعث حدود 36 درصد  از عفونت های STEC در ایالات متحده می شود، در حالی که اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) غیر O157  باعث بقیه موارد می شود.

شیوع بیماری با مصرف مواد غذایی آلوده از جمله گوشت چرخ کرده گاو نیم پز، آب میوه غیر پاستوریزه، شیر غیر پاستوریزه و محصولات خام مانند سبزی های برگ دار و جوانه یونجه مرتبط است. اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) همچنین ممکن است از طریق آب آلوده، تماس با حیوانات مزرعه یا محیط آنها و از فردی به فرد دیگر منتقل شود. حتی خوردن تعداد کمی از E. coli می تواند باعث عفونت شود.

راه های انتقال E.coli

راه های انتقال E.coli

علاوه بر علائم تهوع، کرامپ های شدید شکمی، اسهال آبکی، خستگی، یا استفراغ احتمالی و تب خفیف، عفونت STEC اغلب با مدفوع خونی همراه است و به طور معمول کمتر می تواند منجر به عوارض جدی، به ویژه سندرم اورمیک همولیتیک (HUS) شود.

علائم عفونت با اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC)

علائم عفونت با اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC)

HUS نتیجه ورود سم به خون و تخریب گلبول های قرمز خون (همولیز) است. این می تواند منجر به نارسایی کلیه (اورمی یا تجمع مواد زائد نیتروژن در خون) شود و می تواند تهدید کننده زندگی باشد. علائم و نشانه ها شامل کاهش تکرر ادرار (شواهد اورمی)، خستگی و رنگ پریدگی پوست به دلیل کم خونی همولیتیک است. HUS معمولاً حدود یک هفته پس از شروع اسهال ایجاد می شود.

سندرم اورمیک همولیتیک (HUS)

سندرم اورمیک همولیتیک (HUS)

حدود 5 تا 10 درصد از افرادی که با عفونت O157 STEC تشخیص داده می شوند، HUS ایجاد می کنند. کودکان، افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشترین خطر را دارند. با این حال، اکثر افراد سالم در عرض یک هفته از عفونت STEC بهبود می یابند و HUS ایجاد نمی کنند. اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) غیر O157 می تواند علائم و عوارض مشابهی ایجاد کند و احتمالاً سالانه 20 تا 50 درصد از عفونت های STEC در ایالات متحده را تشکیل می دهد. برای شناسایی E. coli تولید کننده سم O157 و غیر O157 شیگا، تکنیک های مختلف آزمایش مورد نیاز است.

درمان عفونت اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) شامل مراقبت های حمایتی است. درمان آنتی بیوتیکی به طور کلی در بیماران مبتلا به عفونت STEC مفید نیست و در برخی از مطالعات با ایجاد HUS مرتبط است. بنابراین، زمانی که STEC از نظر بالینی مشکوک باشد، باید از مصرف آنتی بیوتیک خودداری شود. داروهای ضد پریستالتیک نیز خطر عوارض سیستمیک را افزایش می دهند و باید از مصرف آنها اجتناب شود.

عوامل خطر آلودگی با E. coli:

E. coli می تواند هر فردی را که در معرض این باکتری قرار دارد تحت تاثیر قرار دهد. اما احتمال بروز مشکلات در برخی افراد بیشتر از دیگران است. عوامل خطر عبارتند از:

  • سن. کودکان خردسال و بزرگسالان بزرگتر در معرض خطر بیشتری برای تجربه بیماری ناشی از coli و عوارض جدی تر ناشی از عفونت هستند.
  • سیستم ایمنی ضعیف شده. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند – از ایدز یا داروهایی برای درمان سرطان یا جلوگیری از رد پیوند عضو – احتمال بیشتری دارد که در اثر مصرف coli بیمار شوند.
  • خوردن انواع خاصی از غذا. غذاهای پرخطر عبارتند از همبرگر نیم پز. شیر غیر پاستوریزه، آب سیب یا سیب؛ و پنیرهای نرم تهیه شده از شیر خام.
  • کاهش سطح اسید معده. اسید معده مقداری محافظت در برابر coli ارائه می دهد. اگر داروهایی برای کاهش اسید معده مانند اسموپرازول (Nexium)، پانتوپرازول (Protonix)، لانسوپرازول (Prevacid) و امپرازول (Prilosec) مصرف می‌کنید، ممکن است خطر ابتلا به عفونت E. coli را افزایش دهید.

عوامل مداخله گر در آزمایش اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) 

بازده اشرشیاکلی O157:H7 با تأخیر در انتقال نمونه ها به آزمایشگاه کاهش می یابد (بیش از 2 ساعت از جمع آوری برای نمونه های نگهداری نشده).

ملاحظات بالینی:

حساسیت نباید روی E coli O157:H7 انجام شود زیرا آنتی بیوتیک ها برای درمان استفاده نمی شوند.

سوالات متداول

چگونه از نتایج آزمایش اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) استفاده می شود؟

این آزمایش ها برای تشخیص وجود اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) و برای کمک به تشخیص عفونت دستگاه گوارش ناشی از این باکتری ها استفاده می شود. باکتری E. coli بخشی از سیستم گوارشی سالم در انسان و سایر پستانداران است، اما سویه هایی از E. coli وجود دارد که سمومی به نام Shiga Toxins تولید می کنند.

علاوه بر اسهال شدید، اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) می تواند باعث سندرم همولیتیک اورمیک (HUS) شود، یک بیماری جدی که در صورت عدم درمان مناسب ممکن است منجر به نارسایی کلیه و حتی مرگ شود. آزمایشات STEC برای تشخیص دقیق و کمک به راهنمایی درمان استفاده می شود.

این آزمایش‌ها همچنین ممکن است برای کمک به شناسایی و ردیابی شیوع‌های مشکوک STEC استفاده شوند. عفونت ها اغلب با مصرف آب یا غذای آلوده، تماس با حیوانات مزرعه یا محیط اطراف آنها یا تماس فرد به فرد مرتبط است. E. coli O157:H7 سویه‌ای است که در شیوع E. coli از طریق غذا شایع‌تر است، با این حال، سویه‌های اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) غیر O157 نیز وجود دارند که می‌توانند باعث اسهال شدید و HUS شوند، مانند E. coli O104:H4.

مهم است که عفونت های اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) به سرعت تشخیص داده شود تا از گسترش باکتری در سراسر جامعه جلوگیری شود و در صورت لزوم بتوان مداخلاتی برای جلوگیری از HUS انجام داد. تست های STEC عبارتند از:

کشت مدفوع:

در کشت نمونه های مدفوع از محیط های مغذی خاصی استفاده می شود که به طور انتخابی به پاتوژن ها اجازه رشد می دهد و در عین حال از رشد باکتری هایی که به طور معمول در دستگاه گوارش (فلور طبیعی) وجود دارند، جلوگیری می کند. هنگامی که یک پاتوژن در کشت رشد کرد، آزمایش های دیگری برای شناسایی آن انجام می شود. نمونه مدفوع ممکن است برای سایر پاتوژن ها مانند سالمونلا، شیگلا و کمپیلوباکتر نیز کشت شود.

O157:H7 STEC را می توان از سایر پاتوژن ها، از جمله انواع دیگر E. coli، در کشت متمایز کرد، زیرا باکتری ها زمانی که روی یک محیط کشت خاص رشد می کنند، ظاهر مشخصی دارند. اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) غیر O157 را نمی توان با کشت استاندارد مدفوع تشخیص داد. آنها نیاز به آزمایش ویژه دارند. تشخیص اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) غیر O157 معمولاً در آزمایشگاه‌های بالینی انجام نمی‌شود، اما ممکن است در آزمایشگاه‌های بهداشت عمومی انجام شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کند که کشت برای STEC روی تمام مدفوع های ارائه شده برای کشت از افراد مبتلا به اسهال حاد و اکتسابی از جامعه انجام شود. اسهال اکتسابی جامعه بر خلاف اسهال است که در یک محیط مراقبت های بهداشتی مانند بیمارستان به دست می آید.

تست توکسین اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC):

این آزمایش برای تشخیص مستقیم سم شیگا با استفاده از روش ایمونواسی آنزیمی (EIA) استفاده می شود. کشت مدفوع O157 STEC را تشخیص می دهد اما اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC)  غیر O157  را تشخیص نمی دهد. بنابراین، CDC توصیه می کند که EIA برای تشخیص سموم شیگا همراه با کشت مدفوع استفاده شود.

تشخیص اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) غیر O157 مهم است زیرا احتمالاً سالانه 20 تا 50 درصد از عفونت های STEC را تشکیل می دهد. ایمونواسی آنزیمی فقط حضور سموم شیگا را شناسایی می کند و مشخص نمی کند کدام سویه از E. coli این سم را تولید می کند.

تست توکسین اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC)

تست توکسین اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC)

آزمایش های مولکولی اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC):

PCR برای ژن شیگا توکسین 1 (stx1) و ژن شیگا توکسین 2 (stx2) آزمایش های مولکولی سریعی هستند که می توانند برای تأیید وجود سم شیگا استفاده شوند.

الکتروفورز ژل میدان پالسی (PFGE):

این روش توسط آزمایشگاه های بهداشت عمومی برای شناسایی زیرگروه های E. coli که مشکوک به شیوع هستند استفاده می شود. این یک “اثر انگشت” DNA از باکتری های شناسایی شده ایجاد می کند که وارد یک پایگاه داده ملی می شود تا با سایر اثر انگشت ها مقایسه شود. اگر تشابه تایید شود، ممکن است نشان دهنده بروز بیماری ناشی از همان سویه باکتری باشد. به این ترتیب، آزمایشگاه‌های بهداشت عمومی می‌توانند به سرعت علت شیوع بیماری را ارزیابی کنند، حتی اگر این بیماری‌ها در مناطق جغرافیایی مختلف رخ دهند.

چه زمانی آزمایش اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) درخواست می شود؟

این آزمایش‌ها ممکن است زمانی درخواست شوند که فردی اسهال داشته باشد و پزشک به عفونت اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) مشکوک باشد.

برخی از علائم و نشانه ها عبارتند از:

  • اسهالی که شدید یا حاد است و بیش از چند روز ادامه دارد
  • مدفوع خونی
  • تب
  • درد شدید شکم، گرفتگی و/یا نفخ
عفونت اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC)

عوارض عفونت اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC)

این آزمایش‌ها اغلب زمانی درخواست می‌شوند که به شیوع E. coli در سطح جامعه مشکوک می‌شود، برای مثال، زمانی که چندین نفر که غذای مشابهی را از یک منبع خورده‌اند، علائم و نشانه‌های مشابهی دارند.

نتیجه آزمایش اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) چه چیزی را نشان می دهد؟

کشت  مدفوع

نتایج کشت مدفوع اغلب با نام باکتری های بیماری زا که شناسایی شده گزارش می شود. اگر اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) تشخیص داده شود (کشت مثبت)، به این معنی است که STEC علت علائم فرد است.

کشت منفی مدفوع برای اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) به این معنی است که اشریشیا کلی O157:H7 وجود نداشت یا به تعداد کافی برای تشخیص وجود نداشت. نتایج کشت ممکن است نشان دهد که یک پاتوژن غیر از E. coli باعث ایجاد علائم می شود. اینها می توانند شامل پاتوژن های باکتریایی سالمونلا، شیگلا و کمپیلوباکتر، پاتوژن های ویروسی یا انگل ها باشند.

تست توکسین اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC):

یک نتیجه منفی برای آنزیم ایمونواسی (EIA) برای شیگا توکسین نشان می دهد که سم وجود ندارد.

یک نتیجه مثبت برای ایمونواسی آنزیمی (EIA) برای سموم شیگا نشان می دهد که این سموم در مدفوع وجود دارد و باید آزمایش های بیشتری برای رشد و شناسایی E. coli تولید کننده سموم انجام شود.

آزمایش های مولکولی اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC):

یک نتیجه منفی برای آزمایش ژنتیکی نشان می دهد که STEC وجود نداشت. یک نتیجه مثبت نشان می دهد که STEC وجود داشته است.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

E. coli غیر بیماریزا بخش طبیعی سیستم گوارش انسان سالم است. با این حال، عفونت E. coli در قسمت هایی از بدن به غیر از سیستم گوارشی می تواند باعث بیماری شود. E. coli مسئول اکثر عفونت های دستگاه ادراری است و همچنین می تواند باعث مننژیت نوزادی در کنار سایر عفونت ها شود. این عفونت های E.coli با کشت نمونه ای از ناحیه آلوده شناسایی می شوند.

عفونت های اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) در دستگاه گوارش چگونه درمان می شوند؟

درمان توصیه شده برای عفونت اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC)، که به سندرم همولیتیک اورمیک (HUS) پیشرفت نکرده است، مراقبت های حمایتی (استراحت و آبرسانی مجدد) است. افرادی که در معرض افزایش خطر ابتلا به HUS هستند، مانند کودکان یا افراد مسن، از نزدیک تحت نظر خواهند بود. در صورت ایجاد HUS، بستری شدن در بیمارستان مورد نیاز خواهد بود.

عفونت اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) غیر O157 نیز با استراحت و آبرسانی مجدد درمان می شود و اغلب بدون هیچ مداخله اضافی برطرف می شود.

چرا آنتی بیوتیک ها یک درمان توصیه شده برای عفونت با اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) شیگا نیستند؟

اگر اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) آلوده هستید، آنتی بیوتیک ها ممکن است خطر ابتلا به سندرم همولیتیک اورمیک (HUS) را افزایش دهند.

چرا در صورت ابتلا به عفونت اشریشیا کلی تولید کننده سم شیگا (STEC) در دستگاه گوارش، نباید داروهای ضد اسهال مصرف کنم؟

داروهای ضد اسهال ممکن است بیماری شما را بدتر یا طولانی تر کنند، زیرا با مهار حرکت طبیعی غذا و مایعات از طریق دستگاه گوارش، خروج باکتری E. coli از دستگاه گوارش را به تاخیر می اندازند.

چه چیز دیگری می تواند باعث اسهال حاد شود؟

سایر باکتری هایی که می توانند باعث اسهال حاد شوند عبارتند از:

  • سالمونلا، اغلب در تخم مرغ خام، طیور خام و خزندگان خانگی یافت می شود
  • شیگلا از غذا و آب آلوده به مدفوع
  • کمپیلوباکتر، از طیور خام یا نیم پز
  • کلستریدیوم دیفیسیل، ممکن است پس از مصرف آنتی بیوتیک در روده رشد کند

انگل ها نیز می توانند باعث اسهال شوند. آنها در دریاچه ها و نهرها در سراسر جهان یافت می شوند و همچنین ممکن است استخرها، جکوزی ها و منابع آب جامعه را آلوده کنند. شایع ترین انگل های تک سلولی مسئول بیماری های گوارشی عبارتند از ژیاردیا لامبلیا (ژیاردیا)، انتامبا هیستولیتیکا (E. histolytica) و کریپتوسپوریدیوم پارووم (کریپتو).

روتاویروس شایع ترین علت اسهال شدید در بین کودکان است. سایر ویروس‌هایی که باعث اسهال می‌شوند عبارتند از Norwalk، نوروویروس‌ها (ویروس‌های نوروالک مانند)، آدنوویروس‌ها، کلسی‌ویروس‌ها، سیتومگالوویروس (CMV) و HIV.

راه های جلوگیری از مبتلا شدن به عفونت E.coli چیست؟

  • ظروف را بشویید. قبل و بعد از تماس آنها با محصولات تازه یا گوشت خام، از آب گرم صابون روی چاقوها، میزها و تخته های برش استفاده کنید.
  • غذاهای خام را جدا نگه دارید. این شامل استفاده از تخته های برش جداگانه برای گوشت خام و مواد غذایی مانند سبزیجات و میوه ها است. هرگز همبرگرهای پخته شده را در همان بشقاب‌هایی که برای شیرینی‌های خام استفاده می‌کردید، قرار ندهید.
  • دست هایتان را بشویید. دستان خود را پس از تهیه یا خوردن غذا، استفاده از حمام یا تعویض پوشک بشویید. اطمینان حاصل کنید که کودکان قبل از غذا خوردن، پس از استفاده از حمام و پس از تماس با حیوانات نیز دست های خود را بشویند.
  • همبرگرها و گوشت ها را باید به خوبی تهیه شوند، بدون رنگ صورتی. اما رنگ راهنمای خوبی برای دانستن اینکه آیا گوشت پخته شده است یا خیر، نیست. گوشت – به خصوص اگر کبابی شده باشد – می تواند قبل از پخته شدن کامل قهوه ای شود. از دماسنج گوشت استفاده کنید تا مطمئن شوید که گوشت در ضخیم ترین نقطه حداقل تا دمای 71 درجه سانتیگراد گرم می شود.
  • شیر پاستوریزه، آب میوه و میوه را بنوشید. هر آبمیوه بسته بندی شده یا بطری شده ای که در دمای اتاق نگهداری می شود، احتمالا پاستوریزه می شود، حتی اگر برچسب آن را نشان ندهد. از هرگونه لبنیات یا آبمیوه غیر پاستوریزه خودداری کنید.
  • محصولات خام را به طور کامل بشویید. شستن محصولات ممکن است از شر تمام E. coli خلاص نشود – به خصوص در سبزی های برگدار، که مکان های زیادی را برای اتصال باکتری ها به آنها فراهم می کند. شستشوی دقیق می تواند کثیفی را از بین ببرد و میزان باکتری هایی را که ممکن است به محصول چسبیده اند کاهش دهد.

1111مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی
دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

Stigi, K.A. et al. (2012). Laboratory Practices and Incidence of Non-O157 Shiga Toxin-producing Escherichia coli Infections. Medscape, Emerging infectious diseases. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/762590. Accessed 7/17/2016.

(2012 April). Atkinson, R. M. et al. Guidance for Public Health Laboratories: Isolation and Characterization of Shiga toxin-producing Esherichia coli (STEC) from Clinical Specimens. Available online at http://www.aphl.org/AboutAPHL/publications/Documents/FS_2012April_Guidance-for-PHLs-Isolation-and-Characterization-of-Shiga-Toxin-Producing-Escherichia-coli-STEC-from-Clinical.pdf. Accessed 7/17/2016.

Mayo Clinic staff (2014 August 1). E. coli. Mayo Clinic. Available online at http://www.mayoclinic.com/health/e-coli/DS01007. Accessed 7/17/2016.

(Updated 2014 December 1). E. coli, resources for clinicians and laboratories. Association of Public Health Laboratories, and the Centers for Disease Control and Prevention. Available online at http://www.cdc.gov/ecoli/clinicians.html. Accessed 7/17/2016.

Huang, J. Y. et al. (2015 April 15). Infection with pathogens transmitted commonly through food and the effect of increasing use of culture-independent diagnostic tests on surveillance — Foodborne Diseases Active Surveillance Network, 10 U.S. Sites, 2012–2015. Centers for Disease Control and Prevention, Morbidity and Mortality Weekly Report. Available online at http://www.cdc.gov/mmwr/volumes/65/wr/mm6514a2.htm. Accessed 7/17/2016.

(Updated 2015 October 27). E. coli enteritis. MedlinePlus. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000296.htm. Accessed 7/17/2016.

(Updated 2015 November 6). E. coli, General Information. Centers for Disease Control and Prevention. Available online at http://www.cdc.gov/ecoli/general/index.html. Accessed 7/17/2016.

Bush, L.M., MD and Perez, M.T., MD. (Reviewed 2016 May). Escherichia coli infections. Merck Manual Professional Version. Available online at http://www.merckmanuals.com/professional/SearchResults?query=Escherichia+coli+++Infections&icd9=041.4%3b008.0%3b038.42%3b482.82. Accessed 7/17/2016.

(Updated 2016 May 5). Shiga Toxin-Producing E. coli & Food Safety. Centers for Disease Control and Prevention. Available online at http://www.cdc.gov/features/ecoliinfection. Accessed 7/17/2016.

(Updated 2016 June). Diarrhea. ARUP Consult. Available online at http://www.arupconsult.com/Topics/BacterialDiarrhea.html?client_ID=LTD#tabs=0. 7/17/2016. Accessed 7/17/2016.

(Updated 2011 August 2). MedlinePlus. E. coli enteritis. [Online information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000296.htm. Accessed August 2011.

Mayo Clinic staff (2011 July 28). E. coli. MayoClinic.com [On-line information]. Available online at http://www.mayoclinic.com/health/e-coli/DS01007. Accessed August 2011.

(Updated 2011 July 8). Investigation Update: Outbreak of Shiga toxin-producing E. coli O104 (STEC O104:H4) Infections Associated with Travel to Germany. [Online information]. Available online at http://www.cdc.gov/ecoli/2011/ecoliO104/index.html. Accessed August 2011.

(Updated 2011 July 8). Escherichia coli O157:H7 and other Shiga toxin-producing Escherichia coli (STEC). [On-line information]. Available online at http://www.cdc.gov/nczved/divisions/dfbmd/diseases/ecoli_o157h7/. Accessed August 2011.

Fisher, M. (Updated 2011 April). Diarrhea, Bacterial Evaluation. ARUP Consult [On-line information]. Available online at http://www.arupconsult.com/Topics/BacterialDiarrhea.html?client_ID=LTD#tabs=0. Accessed August 2011.

Couturier, Marc Roger, et al. Shiga-Toxigenic Escherichia coli Detection in Stool Samples Screened for Viral Gastroenteritis in Alberta, Canada. J Clin Microbiol. 2011 February; 49(2): 574–578. doi: 10.1128/JCM.01693-10.

Gould, Hannah, L. et al. (Reviewed 2009 October 1). Recommendations for Diagnosis of Shiga Toxin–Producing Escherichia coli Infections by Clinical Laboratories [Online information]. Available online at http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/rr5812a1.htm. Accessed August 2011.

Levison, Matthew, E., MD. (Reviewed 2008 September). Merck home health handbook. E.coli infections. [Online information]. Available online at http://www.merckmanuals.com/home/sec17/ch187/ch187i.html. Accessed August 2011.

(Updated 2008 July 5). National Institute of Allergy and Infectious Disease. E. coli [On-line information]. Available online at: http://www.niaid.nih.gov/topics/ecoli/Understanding/Pages/Default.aspx. Accessed August 2011.

(March 2008). World Gastroenterology Organisation practice guideline: Acute diarrhea. [On-line information]. Available online at http://www.worldgastroenterology.org/acute-diarrhea-in-adults.html. Accessed August 2011.

Boyce, Thomas, G. MD, MPH (Reviewed 2007 September). Hemorrhagic Colitis Merck home health handbook [Online Information]. Available online at http://www.merckmanuals.com/home/sec09/ch115/ch115b.html. Accessed August 2011.

Johnson K.E., Thorpe C.M., Sears C.L. The Emerging Clinical Importance of Non-O157 Shiga Toxin–Producing Escherichia coli. Clin Infect Dis. 2006 Dec 15; 43(12):1587-95.

(Reviewed 2004 April 6). Diagnosis and Management of Foodborne Ilness. [On-line information]. Available online at http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/rr5304a1.htm. Accessed August 2011.

Wong C.A., Jelacic S., Habeeb R.L., et al. The risk of the hemolytic-uremic syndrome after antibiotic treatment of Escherichia coli O157:H7 infections. N Engl J Med, 2000 Jun 29; 342(26): 1930-6.

Paton J.C., Paton A.W.. Pathogenesis and diagnosis of shiga toxin producing Escherichia coli infections. Clin Microbiol Rev.1998; 11(3): 450-479.

  1. coli (Escherichia coli). Centers for Disease Control and Prevention. https://www.cdc.gov/ecoli/index.html. Accessed Aug. 27, 2020.
  2. coli. World Health Organization. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/e-coli. Accessed Aug. 27, 2020.

Holtz LR, et al. Shiga toxin-producing Escherichia coli: Microbiology, pathogenesis, epidemiology, and prevention. https://www.uptodate.com/contents/search. Accessed Aug. 27, 2020.

Holtz LR, et al. Shiga toxin-producing Escherichia coli: Clinical manifestations, diagnosis, and treatment. https://www.uptodate.com/contents/search. Accessed Aug. 27, 2020.

Goldman L, et al., eds. Escherichia coli enteric infections. In: Goldman-Cecil Medicine. 26th ed. Elsevier; 2020. https://www.clinicalkey.com. Accessed Aug. 27, 2020.

Diarrhea. National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases. https://www.niddk.nih.gov/health-information/digestive-diseases/diarrhea. Accessed Aug. 27, 2020.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top