آزمایش های آرتریت روماتوئید | Rheumatoid Arthritis | RA

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آزمایش های آرتریت روماتوئید | Rheumatoid Arthritis | RA

آرتریت روماتوئید چیست؟

آرتریت روماتوئید (RA) یک نوع مزمن آرتریت است که باعث سفتی، درد و از دست دادن تحرک در مفاصل می شود. بر خلاف انواع رایج‌تر آرتریت ناشی از ساییدگی و پارگی مفاصل در طول زمان، RA نوعی اختلال خودایمنی است.

در آرتریت روماتوئید، سیستم ایمنی به بافت مفصلی سالم حمله می‌کند و باعث التهاب و تخریب مفاصل می‌شود. با گذشت زمان، غضروف، استخوان و رباط‌های مفصل فرد ممکن است فرسوده شوند و باعث خم شدن، پیچ خوردگی یا زخم شدن مفصل شوند.

آرتریت-روماتوئید

آرتریت-روماتوئید

آرتریت روماتوئید معمولاً به روشی متقارن رخ می دهد. به عنوان مثال، اگر یک مچ دست تحت تأثیر قرار گرفته باشد، مچ دیگر نیز احتمالاً تحت تأثیر قرار می گیرد. اگرچه RA اغلب مچ دست و انگشتان را درگیر می کند، اما می تواند مفاصل دیگر از جمله آرنج، گردن، شانه ها، باسن، زانوها و پاها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. آرتریت روماتوئید همچنین ممکن است باعث سایر بیماری های رگ های خونی، قلب، ریه ها، اعصاب، چشم ها و پوست شود.

آرتریت-روماتوئید-دو-طرفهاگرچه علت آرتریت روماتوئید ناشناخته است، محققان بر این باورند که این وضعیت ممکن است زمانی ایجاد شود که فردی که خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را افزایش می دهد در معرض عواملی در محیط خود قرار گیرد که باعث التهاب می شود. افزایش سن، جنسیت زن و ژنتیک خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را در افراد افزایش می‌دهد، در حالی که محرک‌های محیطی که می‌توانند منجر به التهاب و آرتریت روماتوئید شوند عبارتند از عفونت‌های باکتریایی خاص، سیگار کشیدن و استرس.

علت های آرتریت روماتوئید

دلایل ایجاد آرتریت روماتوئید

با این حال، فقط به این دلیل که فردی دارای عوامل خطر است و در معرض محرک های محیطی قرار دارد، به این معنی نیست که به RA مبتلا می شود. به طور مشابه، برخی از افراد بدون هیچ فاکتور خطر یا محرک شناخته شده ای به RA مبتلا می شوند.

علل ایجاد آرتریت روماتوئید چیست؟

آرتریت روماتوئید احتمالاً ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است که بسیاری از آنها ناشناخته هستند.

آرتریت روماتوئید به عنوان یک اختلال خودایمنی طبقه بندی می شود، یکی از گروه بزرگی از شرایطی که زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به بافت ها و اندام های بدن حمله می کند. در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، سیستم ایمنی باعث ایجاد التهاب غیر طبیعی در غشایی که مفاصل را می پوشاند (سینوویوم) می شود.

هنگامی که سینوویوم ملتهب می شود، باعث درد، تورم و سفتی مفصل می شود. در موارد شدید، التهاب استخوان، غضروف و سایر بافت‌های داخل مفصل را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث آسیب جدی‌تر می‌شود. واکنش‌های غیرطبیعی ایمنی همچنین زمینه‌ساز ویژگی‌های روماتیسم مفصلی است که سایر قسمت‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

متابولیسم آرتریت روماتوئید

متابولیسم آرتریت روماتوئید

تغییرات در ده ها ژن به عنوان عوامل خطر برای آرتریت روماتوئید مورد مطالعه قرار گرفته است. بسیاری از این ژن ها شناخته شده یا مشکوک به نقش داشتن در عملکرد سیستم ایمنی هستند.

مهم ترین عوامل خطر ژنتیکی برای آرتریت روماتوئید، تغییرات در ژن های آنتی ژن لکوسیت انسانی (HLA) به ویژه ژن HLA-DRB1 است. پروتئین های تولید شده از ژن های HLA به سیستم ایمنی کمک می کند تا پروتئین های خود بدن را از پروتئین های ساخته شده توسط مهاجمان خارجی (مانند ویروس ها و باکتری ها) تشخیص دهد. به نظر می‌رسد تغییرات در سایر ژن‌ها تأثیر کمتری بر خطر کلی ابتلا به این بیماری دارد.

عوامل محرک آرتریت روماتوئید

عوامل محرک آرتریت روماتوئید

اعتقاد بر این است که سایر عوامل غیر ژنتیکی نیز در آرتریت روماتوئید نقش دارند. این عوامل ممکن است باعث ایجاد این بیماری در افرادی شود که در معرض خطر هستند، اگرچه مکانیسم آن نامشخص است. محرک‌های بالقوه شامل تغییرات در هورمون‌های جنسی (به‌ویژه در زنان)، قرار گرفتن شغلی در معرض انواع خاصی از گرد و غبار یا الیاف، و عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی است. سیگار کشیدن طولانی مدت یک عامل خطر ثابت برای ابتلا به آرتریت روماتوئید است. همچنین با علائم و نشانه های شدیدتر در افرادی که این بیماری را دارند همراه است.

الگوی وراثتی آرتریت روماتوئید نامشخص است زیرا به نظر می رسد بسیاری از عوامل ژنتیکی و محیطی در آن دخیل هستند. با این حال، داشتن یک خویشاوند نزدیک مبتلا به آرتریت روماتوئید احتمالاً خطر ابتلا به این بیماری را در فرد افزایش می دهد.

نقش آزمایش های آرتریت روماتوئید چیست؟

آزمایش آرتریت روماتوئید برای تشخیص آرتریت روماتوئید، ارزیابی شدت بیماری بیمار، مانیتور درمان و تشخیص عوارض جانبی احتمالی داروهای درمانی استفاده می‌شود:

  • تشخیص: آزمایش های تشخیصی به تعیین علت علائم بیمار کمک می کند. اگر پزشک نگران باشد که علائم بیمار ممکن است مربوط به آرتریت روماتوئید باشد، آزمایش می تواند به تشخیص RA و رد سایر بیماری ها کمک کند.
  • ارزیابی شدت: نتایج چندین تست آزمایشگاهی می تواند پزشکان را در مورد شدت RA بیمار، میزان آسیب مفصلی، و پیش آگهی یا دوره مورد انتظار بیماری مطلع کند.
  • پایش درمان: مانیتور بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید شامل مراقبت‌های پزشکی منظم از جمله ویزیت پزشک، آزمایش‌های آزمایشگاهی و آزمایش‌های تصویربرداری است. ترکیب این استراتژی ها می تواند به پزشکان در ردیابی پیشرفت RA و درک موثر بودن درمان کمک کند.
  • تشخیص عوارض جانبی: آزمایش ممکن است برای تشخیص عوارض جانبی ناشی از داروهای درمانی و همچنین سایر شرایط سلامتی که در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید شایع‌تر است، از جمله پوکی استخوان، بیماری قلبی و دیابت استفاده شود.

چه افرادی باید آزمایش آرتریت روماتوئیدانجام بدهند؟

بیمارانی که التهاب، درد یا از دست دادن تحرک در مفاصل را تجربه می‌کنند، باید آزمایش آرتریت روماتوئید را با پزشک خود در میان بگذارند، به خصوص اگر علائم در مفاصل متعدد یا در مفاصل منطبق در هر دو طرف بدن، مانند هر دو مچ دست، رخ دهد. سایر علائم آرتریت روماتوئید عبارتند از:

  • سفتی در صبح به مدت 30 دقیقه یا بیشتر
  • خستگی
  • تب گهگاهی
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • ضعف
  • خشکی چشم و دهان
  • توده های سفت زیر پوست

این علائم اغلب به دلیل چیزی غیر از RA هستند، زمانی که کمتر از شش هفته طول بکشند. هر چه بیمار علائم طولانی تری را تجربه کند، احتمال بیشتری وجود دارد که علائم ناشی از RA باشد.

علائم آرتریت روماتوئید

علائم آرتریت روماتوئید

تشخیص آرتریت روماتوئید در مراحل اولیه آن می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا بیماران ممکن است علائم کمی را تجربه کنند، اما تشخیص زودهنگام مهم است زیرا درمان زودهنگام ممکن است از بدتر شدن مفاصل جلوگیری کند یا حداقل روند را کاهش دهد. هنگامی که علائم وجود دارد، اغلب از فردی به فرد دیگر متفاوت است و علائم بیماری های دیگر را تقلید می کند. آزمایش بخش مهمی از فرآیند تعیین اینکه آیا علائم ناشی از RA یا بیماری دیگری است، است.

پس از تشخیص RA، ادامه آزمایش آرتریت روماتوئید برای بیماران مهم است. آزمایش می تواند به پزشکان در ارزیابی شدت RA، و همچنین پایش اثربخشی درمان، ردیابی پیشرفت بیماری، و تشخیص عوارض جانبی بالقوه جدی داروهای درمانی کمک کند.

از آنجایی که روماتیسم مفصلی یک بیماری پیچیده است، ممکن است برای بیماران همکاری با روماتولوژیست متخصص در تشخیص و درمان بیماری‌های مفاصل، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها مفید باشد. روماتولوژیست می تواند به بیماران در درک فرآیند تشخیص آرتریت روماتوئید کمک کند، و همچنین برنامه ای برای مراقبت های بعدی پس از تشخیص بیمار ایجاد کند.

نحوه جمع آوری مایع سینوویال پگونه است؟

مایع سینوویال موجود در حفره های مفصلی یک اولترافیلترات پلاسما است که از طریق اندوتلیوم مویرگی زیر سینوویال به داخل حفره سینوویال منتقل می شود. هنگامی که در حفره قرار می گیرد، با اسید هیالورونیک، یک گلیکوزامینوگلیکان ترشح شده توسط سلول های پوشش سینوویال ترکیب می شود.

مایع-سینوویال

مایع سینوویال

مایع سینوویال با سایر مایعات سروزی متفاوت است زیرا حاوی اسید هیالورونیک (موسین) است و ممکن است حاوی کریستال باشد. مایع سینوویال با آرتروسنتز، آسپیراسیون مفصل با استفاده از یک سرنگ، مرطوب شده با یک ضد انعقاد، معمولاً 25 واحد هپارین سدیم در هر میلی لیتر مایع سینوویال جمع آوری می شود.

آرتروسنتز

آرتروسنتز

اگزالات، پودر EDTA و لیتیوم هپارین نباید استفاده شوند زیرا می توانند ساختارهای کریستالی شبیه کریستال های مونو سدیم اورات (MSU) تولید کنند. پس از برداشتن، مایع سینوویال معمولاً به سه لوله استریل، یکی حاوی EDTA یا هپارین و یک لوله قرمز منتقل می شود. به هر کدام 5 تا 10 میلی لیتر مایع اضافه می شود.

لوله استریل به میکروبیولوژی، لوله ضد انعقاد به هماتولوژی ارسال می شود و لوله قرمز پس از سانتریفیوژ برای تجزیه و تحلیل شیمیایی استفاده می شود. برخی از بیمارستان ها مایع سینوویال را برای کشت میکروبیولوژیک به بطری های کشت خون هوازی و بی هوازی منتقل می کنند.

بررسی میکروبی مایع سینوویال

بررسی میکروبی مایع سینوویال

کدام آزمایش ها مربوط به بیماری آرتریت روماتوئید هستند؟

به منظور تشخیص آرتریت روماتوئید، پزشک با بحث در مورد علائم بیمار، درک سابقه پزشکی او و انجام معاینه فیزیکی شروع می کند.

تست های آزمایشگاهی برای کمک به تشخیص آرتریت روماتوئید، تشخیص آن از سایر اشکال آرتریت و شرایط با علائم مشابه و ارزیابی شدت بیماری انجام می شود. تست‌های آزمایشگاهی مورد استفاده برای تشخیص و ارزیابی آرتریت روماتوئید، و همچنین برای رد سایر شرایط، عبارتند از:

نام تستنوع نمونهچه چیزی بررسی می شود
فاکتور روماتوئید (RF) آنتی بادی که در برخی از اختلالات خودایمنی وجود داردنمونه خون(سرم)وجود آنتی بادی هایی که در برخی از اختلالات خودایمنی وجود دارد
آنتی بادی پپتید سیترولینه حلقوی (CCP) نمونه خون(سرم) آنتی بادی های ضد CCP در برخی از اختلالات خود ایمنی وجود دارد
نرخ رسوب گلبول قرمز (ESR)نمونه خون کامل(خون سیتراته یا EDTA)اینکه گلبول های قرمز با چه سرعتی در لوله آزمایش رسوب می کنند؟ که می تواند نشان دهنده التهاب در بدن باشد
پروتئین واکنشی C یا CRPنمونه خون(سرم)پروتئین مرتبط با التهاب در بدن
آنتی بادی ضد هسته ای (ANA) نمونه خون(سرم)آنتی بادی هایی که در برخی از اختلالات خودایمنی وجود دارد
شمارش کامل سلول های خون (CBC) نمونه خون(خون کامل EDTAدار)بررسی جنبه های فیزیکی، شیمیایی و میکروسکوپی خون
آنالیز مایع سینوویال نمونه مایع سینوویال (مفاصل)بررسی جنبه های فیزیکی، شیمیایی و میکروسکوپی مایع سینوویال

RA یک بیماری التهابی مزمن است که بیشتر مفاصل، به ویژه مفاصل متاکارپ و فالانژیال، مفاصل بین فالانژیال پروگزیمال و مچ دست را درگیر می کند. با این حال، هر مفصل سینوویال می تواند درگیر شود.

در این بیماری، آنتی بادی های غیر طبیعی ایمونوگلوبولین G تولید شده توسط لنفوسیت ها در غشای سینوویال به عنوان «آنتی ژن» عمل می کنند. سایر آنتی بادی های IgG و IgM در سرم بیمار با مولفه FC آنتی ژنی غیر طبیعی IgG سینوویال واکنش می دهند و کمپلکس های ایمنی تولید می کنند. این کمپلکس‌های ایمنی سیستم کمپلمان و سایر سیستم‌های التهابی را فعال می‌کنند تا باعث آسیب مفاصل شوند. IgM واکنشی و گاهی اوقات IgG و IgA چیزی را تشکیل می دهند که RF نامیده می شود. IgG و IgA نیز می توانند با “آنتی ژن IgG” سینوویال واکنش نشان دهند.

نحوه-عملکرد-فاکتور-روماتوئید

نحوه عملکرد فاکتور روماتوئید

بافت‌هایی غیر از مفاصل، از جمله رگ‌های خونی، ریه‌ها، اعصاب و قلب نیز ممکن است در التهاب خودایمنی دخیل باشند.

تقریباً 80 درصد از بیماران مبتلا به RA دارای تیتر RF مثبت هستند. برای مثبت در نظر گرفتن، RF باید در رقت بیشتر از 1:80 یافت شود. هنگامی که RF در عیارهای کمتر از 1:80 یافت می شود، بیماری هایی مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)، اسکلرودرمی و سایر شرایط خودایمنی باید در نظر گرفته شوند.

اگرچه مقدار طبیعی “فاکتور روماتوئیدی قابل شناسایی در تیترهای پایین ” نیست، تعداد کمی از بیماران عادی دارای RF در تیتر بسیار پایین هستند. علاوه بر این، RF منفی تشخیص RA را رد نمی کند. RF یک نشانگر بیماری مفید نیست، زیرا در بیمارانی که علائم بهبودی را تجربه می کنند، ناپدید نمی شود.

در آزمایش لاتکس فیکساسیون، IgG انسانی روی یک ذره لاتکس مصنوعی قرار داده می شود و با سرم بیمار مخلوط می شود. در صورت وجود RF، آگلوتیناسیون بصری تشخیص داده می شود.

آزمایش فاکتور روماتوئید

آزمایش فاکتور روماتوئید

سایر بیماری های خودایمنی، مانند سندرم SLE یا شوگرن نیز ممکن است باعث مثبت شدن تست RF شود. RF گاهی اوقات در بیماران مبتلا به سل، هپاتیت مزمن، مونونوکلئوز عفونی و اندوکاردیت باکتریایی تحت حاد نیز دیده می شود.

تست های آزمایشگاهی مورد استفاده برای مانیتور روماتیسم مفصلی و تشخیص عوارض جانبی درمان شامل آزمایش منظم CRP و میزان رسوب گلبول‌های قرمز، و همچنین مقدار هموگلوبین، آلبومین و تعداد پلاکت‌ها می‌شود. آزمایش‌های اضافی مورد استفاده برای تشخیص عوارض جانبی درمان به نوع درمان یا دارویی که بیمار دریافت می‌کند بستگی دارد.

همچنین ممکن است در حین تشخیص، به عنوان بخشی از ارزیابی قبل از درمان، و پس از شروع درمان آرتریت روماتوئید توسط بیمار، آزمایش‌های تصویربرداری نیز درخواست شوند. سونوگرافی و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) به پزشکان در تشخیص آرتریت روماتوئید در مراحل اولیه، ارزیابی میزان آسیب مفصلی و ارزیابی شدت بیماری کمک می کند. اشعه ایکس ممکن است برای تشخیص آسیب مفصلی که در RA پیشرفته تر ایجاد می شود و همچنین برای پایش پیشرفت RA در طول زمان استفاده شود.

آزمایش ژنتیک ممکن است در برنامه ریزی درمان آرتریت روماتوئید استفاده شود. به منظور درک اینکه آیا بدن بیمار قادر به متابولیزه کردن نوعی دارو به نام پیش داروی تیوپورین است، پزشکان ممکن است بیماران را برای انواع ژن‌های تیوپورین متیل ترانسفراز (TPMT) و نودیکس هیدرولاز 15 (NUDT15) آزمایش کنند. آزمایش متابولیسم دارو برای تعیین دوز ایمن این داروها مهم است.

عوارض آرتریت روماتوئید چیست؟

آرتریت روماتوئید خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهد:

  • پوکی استخوان. خود آرتریت روماتوئید، همراه با برخی از داروهایی که برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می شود، می تواند خطر پوکی استخوان را افزایش دهد – وضعیتی که استخوان های شما را ضعیف می کند و آنها را مستعد شکستگی می کند.
  • ندول های روماتوئید. این برجستگی های سفت بافتی معمولاً در اطراف نقاط فشار مانند آرنج ایجاد می شوند. با این حال، این گره ها می توانند در هر جایی از بدن از جمله قلب و ریه ها ایجاد شوند.
  • خشکی چشم و دهان. افرادی که به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند، بسیار بیشتر در معرض ابتلا به سندرم شوگرن هستند، اختلالی که میزان رطوبت چشم و دهان را کاهش می دهد.
  • عفونت. خود آرتریت روماتوئید و بسیاری از داروهایی که برای مبارزه با آن استفاده می‌شوند، می‌توانند سیستم ایمنی بدن را مختل کنند و منجر به افزایش عفونت شوند. برای پیشگیری از بیماری هایی مانند آنفولانزا، ذات الریه، زونا و کووید 19 با واکسیناسیون از خود محافظت کنید.
  • ترکیب غیر طبیعی بدن. نسبت چربی به توده بدون چربی در افرادی که به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند، حتی در افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) طبیعی دارند، بیشتر است.
  • سندرم تونل کارپال. اگر آرتریت روماتوئید مچ دست شما را تحت تاثیر قرار دهد، التهاب می تواند عصب را که بیشتر دست و انگشتان شما را تحت تأثیر قرار می دهد، تحت فشار قرار دهد.
  • مشکلات قلبی. آرتریت روماتوئید می تواند خطر سفت شدن و انسداد شریان ها و همچنین التهاب کیسه ای که قلب شما را در بر گرفته است را افزایش دهد.
  • بیماری ریه. افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید در معرض خطر افزایش التهاب و اسکار بافت های ریه هستند که می تواند منجر به تنگی نفس پیشرونده شود.
  • لنفوم. آرتریت روماتوئید خطر ابتلا به لنفوم را افزایش می دهد، گروهی از سرطان های خون که در سیستم لنفاوی ایجاد می شوند.

تفاوت بین آرتریت روماتوئید و آرتروز چیست؟

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یک اختلال خودایمنی است، در حالی که آرتروز یک بیماری دژنراتیو مفصلی است که در اثر ساییدگی و پارگی مفاصل در طول زمان ایجاد می‌شود. RA معمولاً مفاصل متعدد را به طور متقارن تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند علائم سیستمیک ایجاد کند، در حالی که آرتروز یا استئوآرتریت معمولاً مفاصل خاصی را تحت تأثیر قرار می دهد و علائم سیستمیک ایجاد نمی کند.

آیا آرتریت روماتوئید قابل درمان است؟

در حال حاضر هیچ درمانی برای آرتریت روماتوئید وجود ندارد، اما با درمان و مدیریت مناسب، بسیاری از افراد می توانند به بهبودی طولانی مدت دست یابند و کیفیت زندگی خود را حفظ کنند.

برای کاهش درد و اثرات آرتریت روماتوئید چه کارهایی باید انجام داد؟

آرتریت روماتوئید (RA) معمولاً با ترکیبی از داروها، تغییر شیوه زندگی و گاهی اوقات جراحی قابل کنترل است. هدف از درمان کاهش التهاب، تسکین درد، جلوگیری از آسیب مفاصل و بهبود کیفیت کلی زندگی است.

داروهایی که معمولا برای درمان RA استفاده می شوند عبارتند از:

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs): این داروها به تسکین درد و کاهش التهاب کمک می کنند.
  • داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs): این داروها پیشرفت RA را کند یا متوقف می کنند و می توانند از آسیب مفاصل جلوگیری کنند.
  • اصلاح کننده های پاسخ بیولوژیکی: این داروهای جدیدتر بخش های خاصی از سیستم ایمنی را هدف قرار می دهند که به التهاب کمک می کند.
  • کورتیکواستروئیدها: این داروهای ضد التهابی قوی ممکن است در کوتاه مدت برای تسکین سریع علائم در طول تشدید استفاده شوند.

همچنین ممکن است برای کمک به مدیریت علائم RA، تغییرات سبک زندگی توصیه شود. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ورزش: فعالیت بدنی منظم می تواند به تقویت عضلات، بهبود انعطاف پذیری مفاصل و کاهش درد کمک کند.
  •  رژیم غذایی: یک رژیم غذایی سالم که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی باشد می تواند به کاهش التهاب و بهبود سلامت کلی کمک کند.
  • کاهش استرس: تکنیک هایی مانند مدیتیشن، یوگا یا تمرینات تنفس عمیق می توانند به کاهش استرس و کاهش علائم RA کمک کنند.

در برخی موارد، ممکن است جراحی برای ترمیم یا جایگزینی مفاصل آسیب دیده توصیه شود. این معمولاً تنها در صورتی در نظر گرفته می شود که سایر درمان ها مؤثر نبوده باشند.

آیا روماتیسم مفصلی می تواند به جز مفاصل سایر اندام ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد؟

بله، آرتریت روماتوئید یک بیماری سیستمیک است و می تواند سایر اندام ها مانند چشم، ریه، قلب و عروق خونی را درگیر کند. در برخی موارد، می تواند باعث ایجاد گره های روماتوئید (توده های سفت) در زیر پوست یا التهاب در سایر بافت های بدن شود.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Rheumatoid factor (RF). Updated April 8, 2019. Accessed May 10, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/003548.htm

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Cholesterol testing and results. Updated January 7, 2020. Accessed May 10, 2021. https://medlineplus.gov/ency/patientinstructions/000386.htm

American Academy of Family Physicians. Rheumatoid arthritis. Updated October 6, 2020. Accessed May 10, 2021. https://familydoctor.org/condition/rheumatoid-arthritis/

American College of Rheumatology. Rheumatoid arthritis. Updated March 2019. Accessed May 10, 2021. https://www.rheumatology.org/I-Am-A/Patient-Caregiver/Diseases-Conditions/Rheumatoid-Arthritis

Arthritis Foundation. Rheumatoid arthritis: Causes, symptoms, treatments and more. Date unknown. Accessed May 10, 2021. https://www.arthritis.org/diseases/rheumatoid-arthritis

ARUP Consult. Rheumatoid arthritis. Updated October 2020. Accessed May 10, 2021. https://arupconsult.com/content/rheumatoid-arthritis

Centers for Disease Control and Prevention. Rheumatoid arthritis (RA). Updated July 27, 2020. Accessed May 10, 2021. https://www.cdc.gov/arthritis/basics/rheumatoid-arthritis.html

Centers for Disease Control and Prevention. Testing for TB infection. Updated March 8, 2021. Accessed May 10, 2021. https://www.cdc.gov/tb/topic/testing/tbtesttypes.htm

Kontzias A. Rheumatoid arthritis (RA). Merck Manuals Consumer Edition. Updated May 2020. Accessed May 10, 2021. https://www.merckmanuals.com/home/bone,-joint,-and-muscle-disorders/joint-disorders/rheumatoid-arthritis-ra

Kontzias A. Rheumatoid arthritis (RA). Merck Manuals Professional Edition. Updated May 2020. Accessed May 10, 2021. https://www.merckmanuals.com/professional/musculoskeletal-and-connective-tissue-disorders/joint-disorders/rheumatoid-arthritis-ra

MedlinePlus: National Library of Medicine. Rheumatoid arthritis. Published September 1, 2013. Accessed May 10, 2021. https://medlineplus.gov/genetics/condition/rheumatoid-arthritis/

MedlinePlus: National Library of Medicine. Rheumatoid arthritis. Published May 2, 2018. Accessed May 10, 2021. https://medlineplus.gov/rheumatoidarthritis.html

MedlinePlus: National Library of Medicine. Erythrocyte sedimentation rate (ESR). Updated July 31, 2020. Accessed May 10, 2021. https://medlineplus.gov/lab-tests/erythrocyte-sedimentation-rate-esr/

MedlinePlus: National Library of Medicine. CCP antibody test. Updated July 30, 2020. Accessed May 10, 2021. https://medlineplus.gov/lab-tests/ccp-antibody-test/

MedlinePlus: National Library of Medicine. AST test. Updated July 30, 2020. Accessed May 10, 2021. https://medlineplus.gov/lab-tests/ast-test/

MedlinePlus: National Library of Medicine. Complete blood count (CBC). Updated July 31, 2020. Accessed May 10, 2021. https://medlineplus.gov/lab-tests/complete-blood-count-cbc/

MedlinePlus: National Library of Medicine. Hepatitis panel. Updated July 31, 2020. Accessed May 10, 2021. https://medlineplus.gov/lab-tests/hepatitis-panel/

MedlinePlus: National Library of Medicine. ANA (antinuclear antibody) test. Updated November 30, 2020. Accessed May 10, 2021. https://medlineplus.gov/lab-tests/ana-antinuclear-antibody-test/

MedlinePlus: National Library of Medicine. C-reactive protein (CRP) test. Updated December 3, 2020. Accessed May 10, 2021. https://medlineplus.gov/lab-tests/c-reactive-protein-crp-test/

MedlinePlus: National Library of Medicine. Rheumatoid factor (RF) test. Updated December 3, 2020. Accessed May 10, 2021. https://medlineplus.gov/lab-tests/rheumatoid-factor-rf-test/

MedlinePlus: National Library of Medicine. Creatinine test. Updated December 22, 2020. Accessed May 10, 2021. https://medlineplus.gov/lab-tests/creatinine-test/

MedlinePlus: National Library of Medicine. Synovial fluid analysis. Updated March 8, 2021. Accessed May 10, 2021. https://medlineplus.gov/lab-tests/synovial-fluid-analysis/

Moreland LW, Cannella A. General principles and overview of management of rheumatoid arthritis in adults. In: O’Dell J, ed. UpToDate. Updated October 13, 2020. Accessed May 10, 2021. https://www.uptodate.com/contents/general-principles-and-overview-of-management-of-rheumatoid-arthritis-in-adults

National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Diseases. Rheumatoid arthritis. Updated September 2019. Accessed May 10, 2021. https://www.niams.nih.gov/health-topics/rheumatoid-arthritis

National Institutes of Health. Painful joints? Early treatment for rheumatoid arthritis is key. Published April 2017. Accessed May 10, 2021. https://newsinhealth.nih.gov/2017/04/painful-joints

Sholter DE, Russell AS. Synovial fluid analysis. In: Shmerling RH, Calderwood SB, eds. UpToDate. Updated January 28, 2021. Accessed May 10, 2021. https://www.uptodate.com/contents/synovial-fluid-analysis

Taylor PC, Deleuran B. Biologic markers in the diagnosis and assessment of rheumatoid arthritis. In: O’Dell J, ed. UpToDate. Updated December 23, 2020. Accessed May 10, 2021. https://www.uptodate.com/contents/biologic-markers-in-the-diagnosis-and-assessment-of-rheumatoid-arthritis

Venables PJW, Baker JF. Rheumatoid arthritis symptoms and diagnosis (beyond the basics). In: O’Dell J, ed. UpToDate. Updated December 23, 2020. Accessed May 10, 2021. https://www.uptodate.com/contents/rheumatoid-arthritis-symptoms-and-diagnosis-beyond-the-basics

Venables PJW, Baker JF. Diagnosis and differential diagnosis of rheumatoid arthritis. In: O’Dell J, ed. UpToDate. Updated March 15, 2021. Accessed May 10, 2021. https://www.uptodate.com/contents/diagnosis-and-differential-diagnosis-of-rheumatoid-arthritis

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top