آزمایش Rast | تست آنتی بادی IgE اختصاصی آلرژن

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
18 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
18 آبان 1402
آزمایش Rast | تست آنتی بادی IgE اختصاصی آلرژن

آزمایش Rast یا تست آنتی بادی IgE اختصاصی آلرژن نسبت به تست‌های استاندارد پوستی که برای تشخیص آلرژی استفاده می‌شوند، نوع بسیار حساس‌تر و دقیق‌تری هستند. تست های RAST در واقع آنتی بادی های تولید شده در طی واکنش آلرژیک یا IgE ها را که مخصوص یک یا چند آلرژن هستند، اندازه گیری می کند.

دو نوع کلی آزمایش خون آلرژی وجود دارد: آزمایش IgE کل برای اندازه گیری مقدار کل آنتی بادی های IgE در خون شما استفاده می شود. یک تست IgE خاص میزان IgE بدن شما را در پاسخ به یک آلرژن واحد اندازه گیری می کند. برای هر آلرژنی که ممکن است باعث آلرژی شما شود، آزمایش جداگانه ای انجام می شود.

اسامی دیگر:

  • Allergy Blood Testing
  • RAST test
  • Allergy test
  • Allergen-specific IgE antibody test

چرا آزمایش Rast درخواست می شود؟

  • برای کمک به تشخیص آلرژی
  • گاهی اوقات برای پایش اثربخشی درمان ایمونوتراپی (حساسیت زدایی)

چه زمانی آزمایش Rast بایستی انجام شود؟

هنگامی که علائمی مانند کهیر، درماتیت، احتقان بینی، خارش چشم قرمز، آسم یا درد شکمی دارید که پزشک مشکوک است ممکن است به دلیل حساسیت ایجاد شود

نمونه مورد نیاز برای آزمایش Rast:

  • ظرف/لوله: لوله با درب قرمز یا زرد(ترجیحا همراه با ژل جداکننده)
  • نوع نمونه: سرم
  • حجم نمونه: 0/8 میلی لیتر
لوله لخته(Clot Activator1)

لوله های مورد استفاده برای آزمایش Rast یا تست آنتی بادی IgE اختصاصی آلرژن

شرایط-نگهداری-دمایی-نمونه--برای-آزمایش-Rast-یا-تست-آنتی-بادی-IgE-اختصاصی-آلرژن

شرایط-قبول-یا-رد-نمونه-آزمایش-Rast-یا-تست-آنتی-بادی-IgE-اختصاصی-آلرژن

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

نام روش انجام آزمایش Rast:

آنزیم ایمونواسی فلورسانس (FEIA)

شرح روش

IgE اختصاصی از سرم بیمار با آلرژن مورد نظر واکنش نشان می دهد که به صورت کووالانسی با ImmunoCAP جفت می شود. پس از شستن IgE غیر اختصاصی، آنتی بادی ضد IgE نشاندار شده با آنزیم اضافه می شود تا یک کمپلکس تشکیل شود. پس از انکوباسیون، آنتی IgE غیر متصل شسته می شود و کمپلکس متصل شده با یک عامل در حال رشد انکوبه می شود. پس از توقف واکنش، فلورسانس مایع شستشو اندازه گیری می شود. فلورسانس متناسب با مقدار IgE خاص موجود در نمونه بیمار است (یعنی هر چه مقدار فلورسانس بالاتر باشد، آنتی بادی IgE بیشتری وجود دارد).

روش آنزیم ایمونواسی فلورسانس (FEIA)

روش آنزیم ایمونواسی فلورسانس (FEIA)

آمادگی قبل از انجام آزمایش Rast:

به آمادگی خاصی نیاز ندارد

تعیین کنید که آیا بیمار اخیراً برای آلرژی با کورتیکواستروئید درمان شده است یا خیر.

چه چیزی در آزمایش Rast مورد بررسی قرار می گیرد؟

پروتئین خون از آلبومین و گلوبولین ها تشکیل شده است. یکی از انواع گلوبولین ها گروهی از گاما گلوبولین ها هستند که ایمونوگلوبولین ها یا آنتی بادی ها نیز نامیده می شوند. گاما گلوبولین ها توسط گلبول های سفید خاصی به نام لنفوسیت های B در پاسخ به تحریک آنتی ژن ها تولید می شوند. پنج نوع ایمونوگلوبولین وجود دارد: IgA،IgD،IgM،IgG و IgE.

آنتی-بادی ایمونوگلوبولین E (IgE) یک کلاس آنتی بادی (پروتئین ایمنی) است که با واکنش های آلرژیک مرتبط است. به طور معمول در مقادیر بسیار کمی در خون یافت می شود. این آزمایش میزان IgE اختصاصی آلرژن را در خون اندازه گیری می کند تا حساسیت به یک ماده خاص تشخیص داده شود.

ایمونوگلوبولینE

ایمونوگلوبولین E

IgE یک آنتی بادی است که به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن عمل می کند و از آن در برابر “عوامل بیگانه” دفاع می کند. هنگامی که شخصی که مستعد ابتلا به آلرژی است برای اولین بار در معرض یک آلرژن بالقوه مانند غذا ، علف یا شوره حیوانات قرار می گیرد، آن شخص حساس می شود.

بدن فرد آلرژن بالقوه را به عنوان یک ماده خارجی شناسائی  می کند و یک آنتی بادی IgE خاص تولید می کند که به ماست سل های تخصصی پوست، دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش و همچنین ائوزینوفیل ها (نوعی گلبول سفید خون) در جریان خون متصل می شود. با قرار گرفتن دوباره در معرض این مواد آلرژن ، این آنتی بادیهای IgE متصل شده، عامل حساسیت زا را تشخیص داده و باعث می شود که ماست سل ها و ائوزینوفیل ها،  هیستامین و سایر مواد شیمیایی را آزاد کنند و در نتیجه یک واکنش آلرژیک از محل تماس ایجاد می شود.

فعال سازی ماست سل توسط ایمونوگلوبین E

فعال سازی ماست سل توسط ایمونوگلوبین E

یک آزمایش کل IgE مقدار کلی آنتی بادی IgE در خون را اندازه گیری می کند، در حالی که یک آزمایش IgE اختصاصی یا آزمایش Rast پاسخ به حساسیت های فردی را اندازه گیری می کند. هر آزمایش آنتی بادی IgE اختصاصی آلرژن جداگانه و بسیار خاص است. به عنوان مثال ، زنبور عسل را در مقابل زنبور عسل، سفیده تخم مرغ را در برابر سفیده تخم مرغ، و خاویار را در مقابل خاویار غربی آزمایش می کند.

گروه بندی این آزمایش ها مانند پانل های غذایی یا علف های هرز منطقه ای، پانل دارویی و غیره را می توان انجام داد. متناوباً، پزشک ممکن است از میان لیست طولانی آلرژن های فردی که مشکوک به ایجاد حساسیت در افراد هستند، را انتخاب کند.

نمونه گزارش آزمایش rast

نمونه گزارش آزمایش rast

اگرچه آزمایش پوستی می‌تواند یک آلرژن خاص را شناسایی کند، اندازه‌گیری سطح سرمی IgE زمانی که نتیجه آزمایش پوستی مشکوک است، زمانی که آلرژن به شکلی برای تزریق پوستی در دسترس نیست ممکن است مفید باشد. IgE مخصوصاً در مواردی که آزمایش پوستی مشکل است (مثلاً در نوزادان یا بیماران مبتلا به درماتوگرافی یا درماتیت گسترده) مفید است. تصمیم گیری در مورد اینکه از کدام روش برای تشخیص آلرژی و شناسایی آلرژن استفاده شود بستگی به زمان سپری شده بین قرار گرفتن در معرض آلرژن و آزمایش، کلاس آلرژن، سن بیمار، احتمال آنافیلاکسی و اندام هدف مبتلا (مانند پوست، ریه یا روده)دارد.

عوامل مداخله گر در آزمایش Rast:

  • بیماری های همزمان مرتبط با افزایش سطح IgG باعث نتایج منفی کاذب می شود.
  • داروهایی که ممکن است باعث افزایش سطح IgE شوند شامل کورتیکواستروئیدها هستند.
  • نتایج آزمایش متاثر از نوع آلرژن، مدت زمان قرار گرفتن در معرض آلرژن، و هر نوع درمان کاهش حساسیت قبلی است.

اهمیت بالینی آزمایش Rast:

  • آسم
  • درماتیت
  • آلرژی غذایی
  • حساسیت به دارو
  • آلرژی به لاتکس
  • آلرژی شغلی
  • رینیت آلرژیک
  • آنژیوادم

همه بیماری های فوق در پاتوفیزیولوژی خود شرایط واکنشی ایمنی هستند. IgE واسطه “پاسخ آلرژیک” است و می توان انتظار داشت که در این بیماری ها افزایش یابد.

ملاحظات بالینی آزمایش Rast

آلرژی های خاصی که از طریق این آزمایش پیدا می شود باید در پرونده پزشکی بیمار ذکر شود.

سوالات متداول

چگونه از نتایج آزمایش Rast استفاده می شود؟

آزمایش Rast یا آزمایش آنتی بادی IgE اختصاصی آلرژن یک آزمایش خون است که برای تشخیص حساسیت به یک ماده یا مواد خاص برای افرادی که علائم شبه یا آلرژیک حاد یا مزمن نشان می دهند مورد استفاده قرار می گیرد. این امر به ویژه در مواردی که علائم مکرر بوده و به نظر می رسد با عوامل محرک مانند تماس با غذاها یا محیط های خاص مرتبط است و سایر اعضای خانواده آلرژی دارند شناخته می شود.

انواع دیگر آزمایش های آلرژی ممکن است با قرار گرفتن فرد در معرض مواد مختلف تحت نظارت دقیق پزشک انجام شود. با این حال، مفید بودن این آزمایش ها می تواند تحت تأثیر شرایط پوستی، مانند درماتیت یا اگزمای قابل توجه، و داروها، مانند آنتی هیستامین ها و برخی داروهای ضد افسردگی باشد. با انجام برخی آزمایش ها، احتمال واکنش های شدید نیز وجود دارد از جمله، آنافیلاکسی، که می تواند زندگی را تهدید کند. در این موارد، آزمایش Rast یا آزمایش آنتی بادی IgE اختصاصی آلرژن ممکن است به عنوان جایگزین درخواست شود، زیرا بر روی نمونه خون انجام می شود.

آزمایش Rast یا آزمایش آنتی بادی IgE اختصاصی آلرژن، ممکن است برای مانیتور ایمونوتراپی (حساسیت زدایی) یا بررسی اینکه آیا آلرژی بیشتر شده است یا نه، انجام شود. به طور معمول، پزشک نتایج آزمایش را در مقایسه با علائم فرد و سایر آزمایش های آلرژی انجام می دهد.

چه زمانی آزمایش Rast درخواست می شود؟

هنگامی که فرد علائم یا نشانه هایی داردکه نشان دهنده حساسیت به یک یا چند ماده است، ممکن است آزمایش Rast یا آزمایش آنتی بادی IgE اختصاصی آلرژن درخواست شود. علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درماتیت
  • اگزما
  • خارش چشم، قرمزی چشم
  • سرفه، احتقان بینی، عطسه
  • آسم
  • خارش و سوزن سوزن شدن در دهان
  • تنگی گلو
  • مشکل در تنفس
  • درد شکم یا استفراغ و اسهال
علایم و نشانه های آلرژی

علایم و نشانه های آلرژی

نتیجه آزمایش Rast چه چیزی را نشان می دهد؟

آزمایش Rast یا آزمایش آنتی بادی IgE اختصاصی آلرژن نشان می دهد که فرد مورد آزمایش به احتمال زیاد آلرژی دارد. با این حال ، مقدار IgE خاص موجود لزوماً شدت احتمالی واکنش را پیش بینی نمی کند. برای تأیید تشخیص آلرژی، سابقه بالینی فرد و آزمایش های آلرژی اضافی تحت نظارت پزشکی ممکن است لازم باشد.

نتایج منفی نشان می دهد که یک فرد احتمالاً “حساسیت واقعی” ندارد، یک واکنش IgE به واسطه حساسیت های خاص مورد آزمایش است.

نتایج آزمایش خون آلرژی باید با احتیاط تفسیر شود. منفی کاذب و مثبت کاذب ممکن است رخ دهد. حتی اگر آزمایش IgE منفی باشد، باز هم احتمال کمی وجود دارد که فرد آلرژی داشته باشد. به طور مشابه، اگر آزمایش IgE خاص مثبت باشد، ممکن است فرد در مواجهه با آن ماده واکنش آلرژیک فیزیکی واقعی داشته باشد یا نداشته باشد.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

گاهی اوقات ، یک پزشک به منظور بررسی نشانه ای غیر مستقیم از یک روند آلرژیک در حال انجام، سایر آزمایش های خون را بررسی می کند ، از جمله سطح IgE کل یا شمارش کامل خون (CBC) و افتراق گلبول های سفید خون (به ویژه ائوزینوفیل ها و بازوفیل ها). افزایش نتایج آزمایش ممکن است نشان دهنده حساسیت باشد ، اما ممکن است به دلایل دیگر افزایش یابد.

چه آزمایشهای دیگری برای آزمایش آلرژی در دسترس است؟

سایر انواع آزمایش خون عبارتند از:

تست کل IgE: این تعداد کل IgE را ارائه می دهد، اما سطوحی را برای آلرژن های خاص نشان نمی دهد. در نتیجه، به طور منظم برای تست آلرژی استفاده نمی شود.

شمارش کامل خون (CBC) و شمارش افتراقی گلبول‌های سفید خون: این آزمایش‌ها سطوح سلول‌های مختلف خون، از جمله ائوزینوفیل‌ها (نوعی گلبول سفید) را که ممکن است در افراد مبتلا به آلرژی افزایش یابد، اندازه‌گیری می‌کنند.

هیستامین و تریپتاز: سطوح بالای این مواد در خون می تواند منعکس کننده یک واکنش آلرژیک شدید فعال از جمله آنافیلاکسی باشد که می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

آزمایش پوستی، تست پچ (Patch test): این آزمایش شامل اعمال یک آلرژن احتمالی روی پوست، پوشاندن ناحیه با یک چسب و بررسی در فواصل زمانی متعدد در طول چند روز است. تست پچ با تست های پریک و داخل پوستی متفاوت است زیرا پوست را زخمی نمی کند. اغلب زمانی استفاده می شود که فردی دارای نوعی بیماری پوستی به نام درماتیت است که کندتر از سایر واکنش های آلرژیک ایجاد می شود.

برای تشخیص بیشتر آلرژی‌های غذایی می‌توان از آزمایش خون و پوستی استفاده کرد. سایر آزمایش ها برای آلرژی غذایی عبارتند از:

چالش خوراکی خوراکی: این یک روش آزمایش ساختار یافته است که شامل خوردن تدریجی مقادیر یک غذای خاص در حالی که واکنش‌های آلرژیک مشاهده می‌شود، است.

حذف غذا: اگرچه یک آزمایش رسمی نیست، حذف غذا به معنای پیروی از یک رژیم غذایی خاص است که یک یا چند غذا را که ممکن است باعث آلرژی شوند حذف می کند. رژیم های حذفی معمولاً حداقل دو هفته طول می کشد.

آزمایش حساسیت من منفی بود، اما علائم آن همچنان ادامه دارد. میتواند چه علتی داشته باشد؟

شما ممکن است یک بیماری شبیه به آلرژی داشته باشید که با واسطه IgE انجام نمی شود و هیچ آزمایش خاصی برای آن وجود ندارد. ممکن است مشکل حساسیت ژنتیکی مانند حساسیت به گلوتن با بیماری سلیاک یا کمبود آنزیم مانند کمبود لاکتاز باعث عدم تحمل لاکتوز داشته باشید. همچنین می تواند بیماری دیگری باشد که علائم شبیه به آلرژی را ایجاد می کند.

مهم است که وضعیت فردی خود را با کمک پزشک خود بررسی کنید. نتایج آزمایش به تنهایی نمی تواند حساسیت را تشخیص دهد ، بلکه در مواقعی که شرایط نشان می دهد حساسیت وجود دارد ، تشخیص را تأیید می کند. نتایج حاصل از هر نوع آزمایش آلرژی باید همراه با سابقه پزشکی شما توسط یک پزشک که برای تشخیص آلرژی به طور خاص آموزش دیده است، تفسیر شود.

من دارای علائم آلرژی خفیفی هستم . آیا این می تواند جدی باشد؟

واکنش های آلرژیک بسیار فردی است. آنها می توانند خفیف یا شدید باشند، از قرار گرفتن در معرض متفاوت هستند، با گذشت زمان بدتر می شوند (یا ممکن است نباشد)، کل بدن را درگیر می کنند و گاهی اوقات می توانند کشنده باشند.

آیا آلرژی قابل درمان است؟

اگرچه کودکان برخی از آلرژی ها را برطرف می کنند، اما بزرگسالان معمولاً چنین حساسیتی ندارند. آلرژی هایی که باعث بدترین واکنش ها می شوند، مانند آنافیلاکسی ناشی از بادام زمینی، معمولاً از بین نمی روند. اجتناب از مواد حساسیت زا و آماده سازی اولیه برای قرار گرفتن در معرض آلرژن، در قالب داروهایی مانند آنتی هیستامین ها و تزریق قابل حمل اپی نفرین، امن ترین روش است.

ایمونوتراپی می تواند به کاهش علائم برخی از آلرژی های اجتناب ناپذیر کمک کند، اما در مورد غذا موثر نخواهد بود و درمان، که معمولاً شامل سال ها تزریق منظم است، ممکن است به طور نامحدود ادامه یابد.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی
دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Allergies. Updated February 2, 2020. Accessed March 21, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/000812.htm

Brod BA. Patch testing. In: Fowler JA, ed. UpToDate. Updated July 28, 2020. Accessed March 21, 2021. https://www.uptodate.com/contents/patch-testing

Burks W. Diagnostic evaluation of food allergy. In: Sicherer SH, ed. UpToDate. Updated April 23, 2019. Accessed March 21, 2021. https://www.uptodate.com/contents/diagnostic-evaluation-of-food-allergy

Burks W. Patient education: Food allergy symptoms and diagnosis (Beyond the Basics). In: Sicherer SH, ed. UpToDate. Updated January 22, 2021. Accessed March 21, 2021. https://www.uptodate.com/contents/food-allergy-symptoms-and-diagnosis-beyond-the-basics

Commins SH. Food intolerance and food allergy in adults: An overview. In: Sicherer SH, ed. UpToDate. Updated May 28, 2020. Accessed March 21, 2021. https://www.uptodate.com/contents/food-intolerance-and-food-allergy-in-adults-an-overview?

Kowal K, DuBuske L. Overview of skin testing for allergic disease. In: Bochner BS, Wood RA, eds. UpToDate. Updated April 3, 2020. Accessed March 21, 2021. https://www.uptodate.com/contents/overview-of-skin-testing-for-allergic-disease

Kowal K, DuBuske L. Overview of in vitro allergy tests. In: Bochner BS, ed. UpToDate. Updated February 5, 2021. Accessed March 21, 2021. https://www.uptodate.com/contents/overview-of-in-vitro-allergy-tests

Lavine E. Blood testing for sensitivity, allergy or intolerance to food. CMAJ. 2012;184(6):666-668. doi:10.1503/cmaj.110026

MedlinePlus: National Library of Medicine. Allergy. Updated May 16, 2018. Accessed March 21, 2021. https://medlineplus.gov/allergy.html

MedlinePlus: National Library of Medicine. Food Allergy Testing. Updated July 31, 2020. Accessed March 22, 2021. https://medlineplus.gov/lab-tests/food-allergy-testing/

National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. Finding a Path to Safety in Food Allergy: Assessment of the Global Burden, Causes, Prevention, Management, and Public Policy. The National Academies Press; 2017. Accessed March 22, 2001. https://www.nap.edu/catalog/23658/finding-a-path-to-safety-in-food-allergy-assessment-of

Pawankar R, Holgate ST, Canonica W, Lockey RF, Blaiss MS, eds. White Book on Allergy 2013 Update. World Allergy Organization; 2013. Accessed March 21, 2021. https://www.worldallergy.org/UserFiles/file/WhiteBook2-2013-v8.pdf

Sicherer SH. Oral food challenges for diagnosis and management of food allergies. In: Wood RA, ed. UpToDate. Updated June 17, 2019. https://www.uptodate.com/contents/oral-food-challenges-for-diagnosis-and-management-of-food-allergies

Turnbull JL, Adams HN, Gorard DA. Review article: the diagnosis and management of food allergy and food intolerances. Aliment Pharmacol Ther. 2015;41(1):3-25. doi:10.1111/apt.12984

UpToDate. Patient education: Allergy skin testing (The Basics). Accessed March 22, 2021. https://www.uptodate.com/contents/allergy-skin-testing-the-basics

UpToDate. Patient education: Food allergy (The Basics). Accessed March 22, 2021. https://www.uptodate.com/contents/food-allergy-the-basics

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top