آزمایش های عملکرد پلاکتی | آزمایش تجمع پلاکتی | PFT | PFA

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
21 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
21 آبان 1402
آزمایش های عملکرد پلاکتی | آزمایش تجمع پلاکتی | PFT | PFA

آزمایش های عملکرد پلاکتی شامل آزمایش پاسخ پلاکت‌های فرد به محرک‌های مختلف در آزمایشگاه، با استفاده از زمان و میزان تجمع پلاکت‌ها به آگونیست‌های پلاکتی برای اندازه‌گیری توانایی پلاکت‌ها در ترویج لخته شدن در نمونه‌ای از خون است.

اسامی دیگر:

  • Platelet Aggregation Studies
  • PFT
  • Platelet Function Assay
  • PFA

چرا آزمایش های عملکرد پلاکتی درخواست می شود؟

  • برای کمک به تعیین علت یا احتمال خونریزی بیش از حد و/یا تشخیص اختلال عملکرد پلاکت
  • برای پایش و ارزیابی عملکرد پلاکت
  •  برای مانیتورینگ وجود و اثربخشی داروهای ضد پلاکت

چه زمانی آزمایش های عملکرد پلاکتی بایستی انجام شود؟

  • هنگامی که به راحتی کبود می شوید یا خونریزی زیاد یا طولانی مدت ناشی از بریدگی های جزئی، بینی یا لثه ها یا خونریزی بیش از حد قاعدگی را تجربه می کنید.
  • هنگامی که داروهایی مصرف می کنید که می توانند عملکرد پلاکت را تغییر دهند.
  • قبل یا در حین جراحی های خاص
  •  اگر یکی از اعضای خانواده شما دارای سابقه خونریزی بیش از حد است

آمادگی قبل از انجام آزمایش های عملکرد پلاکتی:

ممکن است از شما خواسته شود که از مصرف داروهایی که می‌توانند بر نتایج این آزمایش‌ها تأثیر بگذارند، خودداری کنید، مانند آسپرین، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)، یا هر گونه داروی بدون نسخه که حاوی داروهایی مانند این‌ها، ضد هیستامین ها و آنتی بیوتیک های خاص رایج ترین NSAID ها شامل ایبوپروفن، ناپروکسن و مهارکننده های COX-2 هستند. با این حال، مصرف داروهای خود را متوقف نکنید، مگر اینکه توسط پزشک خود دستور انجام این کار را داده باشد.

چه چیزی در آزمایش های عملکرد پلاکتی مورد بررسی قرار می گیرد؟

پلاکت ها (همچنین به عنوان ترومبوسیت شناخته می شوند) قطعات کوچک و گرد سلولی هستند که برای لخته شدن خون طبیعی حیاتی هستند. تست های عملکرد پلاکتی به طور غیرمستقیم ارزیابی می کنند که پلاکت های یک فرد چقدر در کمک به توقف خونریزی در بدن کار می کنند.

پلاکت

پلاکت ها در مغز استخوان تولید می شوند و در خون گردش می کنند. هنگامی که یک رگ خونی آسیب می بیند و خونریزی شروع می شود، پلاکت ها اولین عناصری هستند که به توقف خونریزی کمک می کنند.

نحوه تولید پلاکت

نحوه تولید پلاکت

آنها این کار را به سه طریق انجام می دهند. آنها:

  • به محل آسیب متصل می شوند
  • با پلاکت های دیگر به هم (جمع شدن) می پیوندند
  • ترکیبات شیمیایی را آزاد می کنند که تجمع پلاکت‌های دیگر را تحریک می‌کند
بیولوژی و عملکرد پلاکت ها

بیولوژی و عملکرد پلاکت ها

این واکنش ها منجر به تشکیل پلاک پلاکت شل در فرآیندی به نام هموستاز اولیه می شود. در عین حال، پلاکت‌های فعال شده از آبشار انعقادی پشتیبانی می‌کنند، مجموعه‌ای از مراحل که شامل فعال‌سازی متوالی پروتئین‌هایی به نام فاکتورهای انعقادی است. این هموستاز ثانویه نامیده می شود و این دو فرآیند منجر به تشکیل لخته ای پایدار می شود که تا زمان بهبودی آسیب در جای خود باقی می ماند.

اگر پلاکت‌ها کافی نباشد یا به هر یک از سه روش اصلی به طور طبیعی کار نکنند، ممکن است لخته‌ای پایدار تشکیل نشود و فرد در معرض خطر خونریزی بیش از حد باشد. تعداد پلاکت‌های خون را می‌توان با شمارش پلاکت‌ها تعیین کرد و می‌تواند به تشخیص اختلالات مربوط به تعداد زیاد یا خیلی کم پلاکت کمک کند. با این حال، اندازه گیری توانایی کلی پلاکت ها برای عملکرد صحیح در بدن دشوارتر است.

تست‌های عملکرد پلاکتی گروهی از سنجش‌ها هستند که از تجهیزات تخصصی برای اندازه‌گیری توانایی پلاکت‌ها برای تجمع و افزایش لخته شدن در نمونه خون استفاده می‌کنند. آزمایش‌های مختلفی وجود دارد، اما هیچ آزمایشی وجود ندارد که تمام مشکلات عملکرد پلاکت را شناسایی کند. همچنین، توافق گسترده ای در مورد اینکه کدام آزمون (ها) برای هر شرایطی بهترین است، وجود ندارد.

علاوه بر ارزیابی افراد از نظر خونریزی بیش از حد، آزمایش های عملکرد پلاکتی ممکن است در موقعیت های دیگر مورد استفاده قرار گیرد. شرایطی وجود دارد که در آن ها کاهش توانایی پلاکت ها برای تجمع مطلوب است، مانند افرادی که در معرض خطر افزایش لخته خون خطرناک یا در معرض خطر حملات قلبی هستند.

ممکن است برای این افراد داروهایی تجویز شود که باعث کاهش فعال شدن پلاکت ها یا کاهش توانایی تجمع آنها می شود. افرادی که از این نوع داروهای ضد پلاکت استفاده می کنند، مانند آسپرین با دوز پایین یا کلوپیدوگرل، ممکن است آزمایش های عملکرد پلاکتی را به عنوان راهی برای پایش درمان خود انجام دهند. با این حال، در حال حاضر هیچ اتفاق نظری بین متخصصان پزشکی در مورد سودمندی تست‌های عملکرد پلاکتی در درمان ضد پلاکتی وجود ندارد.

تست های غربالگری:

زمان خونریزی Bleeding time:

در گذشته، غربالگری اولیه برای اختلال عملکرد پلاکتی، زمان خونریزی یا زمان خونریزی استاندارد شده بود. این تنها آزمایشی بود که به طور مستقیم عملکرد پلاکت ها را در بدن اندازه گیری کرد. این تست شامل ایجاد دو برش کوچک، کم عمق و استاندارد در قسمت داخلی ساعد و اندازه‌گیری زمان توقف خونریزی است.

زمان-خونریزی-Bleeding-time

زمان خونریزی Bleeding time

روش زمان خونریزی در سال های اخیر از رونق افتاده است. بسیاری از بیمارستان ها دیگر آن را ارائه نمی دهند. زمان خونریزی حساسیت یا اختصاصیت بالای ندارد و لزوماً نشان دهنده خطر یا شدت خونریزی جراحی نیست. تکرارپذیری ضعیفی دارد، می تواند با استفاده از آسپرین و مهارت فردی که آزمایش را انجام می دهد تحت تأثیر قرار گیرد و اغلب زخم های کوچک و نازکی روی ساعد بر جای می گذارد.

سنجش زمان بسته شدن Closure time assays (PCT):

این آزمایش زمان لازم برای پلاکت های موجود در نمونه خون را اندازه گیری می کند تا پس از قرار گرفتن در معرض مواد فعال کننده مختلف، سوراخ کوچکی را در یک لوله کوچک ببندند. به این زمان بسته شدن می گویند. زمان بسته شدن طولانی مدت نشان دهنده عملکرد پایین پلاکت است اما علت را مشخص نمی کند.

اگر تعداد پلاکت‌ها کم باشد، عملکرد پلاکت‌ها کاهش یابد، سایر پروتئین‌های مورد نیاز برای عملکرد پلاکت‌ها کاهش یابند، یا اگر داروهای ضد پلاکتی وجود داشته باشند، ممکن است این آزمایش غیرطبیعی باشد. این نوع سنجش را می توان برای غربالگری بیماری فون ویلبراند و برخی اختلالات عملکرد پلاکتی استفاده کرد، اما تمام اختلالات عملکرد پلاکتی، به ویژه انواع خفیف تر را تشخیص نمی دهد. انجام این آزمایش نسبتاً ساده است و در بسیاری از مراکز درمانی موجود است. برای شناسایی علت دقیق هر گونه نتایج غیرطبیعی، باید آزمایش های بیشتری انجام شود.

ویسکوالاستومتری (یا ترومبوالاستومتری):

لخته های خون باید قوی باشند تا خونریزی را متوقف کنند و از خونریزی جدید جلوگیری کنند تا زمانی که بهبودی حاصل شود. این نوع آزمایش برای تعیین قدرت لخته خون در هنگام تشکیل آن طراحی شده است. اغلب در بیمارستان های بزرگتر، چه در اتاق عمل به عنوان یک آزمایش نقطه ای مراقبت یا در آزمایشگاه بالینی انجام می شود.

 سنجش تجمع پلاکتی نقطه پایانی  (Endpoint bead or endpoint platelet aggregation assays):

این سنجش‌ها تعداد دانه‌ها یا پلاکت‌های پوشش‌داده‌شده‌ای را که پس از افزودن مواد برای فعال کردن پلاکت‌ها در نمونه خون تجمع می‌کنند، تعیین می‌کنند. آنها یک معیار واحد از تجمع (نقطه پایانی) را به جای معیاری از تجمع در طول زمان ارائه می دهند. تجمع پلاکت های بیشتر یا چسبیدن به مهره ها نشان دهنده عملکرد بهتر پلاکت است. اگر تعداد پلاکت ها کم باشد، عملکرد پلاکت کاهش یافته باشد، یا اگر داروهای ضد پلاکتی وجود داشته باشد، ممکن است این آزمایش ها غیرطبیعی باشد.

 سنجش تجمع پلاکتی نقطه پایانی

سنجش تجمع پلاکتی نقطه پایانی

نسبت تعداد پلاکت (Platelet count ratio)

تعداد پلاکت ها در یک نمونه اولیه اندازه گیری می شود. ماده ای به نمونه اضافه می شود تا پلاکت ها را فعال کرده و باعث تجمع آنها شود. تعداد پلاکت‌ها دوباره اندازه‌گیری می‌شود – فقط آنهایی که تجمع نکرده‌اند بار دوم شمارش می‌شوند. تفاوت بین اندازه گیری اول و اندازه گیری دوم نشان دهنده عملکرد پلاکت است.

تست های تشخیصی

آگرگومتری پلاکت (Platelet aggregometry)

بسیاری از مواد مختلف می توانند پلاکت را فعال کنند، از جمله پروتئین های موجود در زخم، عوامل آزاد شده از سایر پلاکت های فعال شده و عوامل تولید شده توسط سیستم انعقادی که به پلاکت ها در تشکیل یک پلاک قوی برای توقف خونریزی کمک می کند. بسیاری از ناهنجاری های پلاکتی مختلف به دلیل مشکلات یک یا چند سیستم فعال کننده شرح داده شده است. آگرگومتری پلاکت شامل 4 تا 8 آزمایش جداگانه است.

در هر آزمایش، یک ماده فعال کننده پلاکت (آگونیست) متفاوت به خون اضافه می شود و سپس تجمع پلاکت ها در طی چند دقیقه اندازه گیری می شود. پس از تکمیل، کل پانل آزمایش ها بررسی و تفسیر می شود تا مشخص شود که آیا شواهدی از عملکرد غیر طبیعی پلاکت وجود دارد یا خیر. آزمایش تجمع پلاکتی استاندارد طلایی در آزمایش عملکرد پلاکتی است و می تواند انواع اختلالات عملکرد پلاکتی ارثی و اکتسابی را تشخیص دهد. به دلیل پیچیدگی آزمایش و تفسیر، معمولاً در مراکز پزشکی دانشگاهی یا بیمارستان‌های بزرگ انجام می‌شود.

آگرگومتری پلاکت (Platelet aggregometry)

آگرگومتری پلاکت (Platelet aggregometry)

لومی آگرگومتری (Lumiaggregometry)

مشابه آگرگومتری پلاکتی، لومی آگرگومتری به طور همزمان با استفاده از تکنیک لومینسانس، انتشار برخی از عوامل آلی را از گرانول های پلاکتی (کیسه های کوچک درون پلاکت) اندازه گیری می کند. این تکنیک میزان نور ساطع شده هنگام افزودن مواد فعال کننده را اندازه گیری می کند که منجر به تبدیل ADP (آدنوزین دی فسفات) به ATP (آدنوزین تری فسفات) می شود.

لومی آگرگومتری (Lumiaggregometry)

لومی آگرگومتری (Lumiaggregometry)

این اندازه گیری هر گونه ناهنجاری را که ممکن است در گرانول های پلاکتی وجود داشته باشد، منعکس می کند، مشکلی در بیماران مبتلا به “نقایص مخزن ذخیره” که اغلب در سندرم پلاکت خاکستری، سندرم هرمانسکی-پودلاک و سندرم چدیاک هیگاشی دیده می شود.

فلوسیتومتری (Flow cytometry)

پلاکت ها را می توان از نظر نقص عملکردی با استفاده از فلوسیتومتری ارزیابی کرد. این آزمایش از لیزر برای تعیین پروتئین های موجود در سطح پلاکت و نحوه تغییر آنها در هنگام فعال شدن پلاکت استفاده می کند. فلوسیتومتری پلاکتی یک روش بسیار تخصصی است که در آزمایشگاه های مرجع برای تشخیص اختلالات عملکرد پلاکتی ارثی موجود است.

فلوسیتومتری (Flow cytometry)

فلوسیتومتری (Flow cytometry)

عوامل مداخله گر در آزمایش های عملکرد پلاکتی:

  • تعداد کم هماتوکریت یا پلاکت ها می تواند PCT را کاهش دهد.
  • آسپرین و داروهای ضد آرتریت غیراستروئیدی (NSAIDS) می توانند نتایج آزمایش را افزایش دهند. این داروها با مسدود کردن تولید ترومبوکسان A2 از لخته شدن خون جلوگیری می کنند. آسپرین این کار را با مهار آنزیم سیکلواکسیژناز-1 (COX-1) که ترومبوکسان A2 تولید می کند، انجام می دهد.
  • هینوپیریدین ها می توانند نتایج آزمایش را افزایش دهند. هنگامی که ADP به گیرنده های ADP روی سطح پلاکت ها متصل می شود، پلاکت ها جمع می شوند. تینوپیریدین ها (به عنوان مثال، تیکلیدین [Ticlid] و کلوپیدوگرل [Plavix]) گیرنده ADP را مسدود می کنند، که از اتصال ADP به گیرنده و تجمع پلاکت ها جلوگیری می کند.

اهمیت بالینی آزمایش های عملکرد پلاکتی: 

نقایص داخلی پلاکتی

  • برخی از سندرم های میلودیسپلاستیک
  • برخی از لوسمی میلوئیدی
  • برخی از اختلالات میلوپرولیفراتیو
  • سندرم برنارد-سولیه
  • ترومبواستنی گلانزمن
  • سندرم هرمانسکی-پودلاک
  • تلانژکتازی ارثی

نقایص برهمکنش پلاکت/رگ خون

  • بیماری فون ویلبراند
  • بیماری عروقی کلاژن
  • سندرم کوشینگ
  • سندرم هنوخ-شونلاین
  • اورمی
  • اختلال بافت همبند
  • اختلالات عروقی: این بیماری ها با نقص در تعامل پلاکت و رگ خونی آسیب دیده برجسته می شوند و باعث ناتوانی پلاکت ها در تجمع می شوند.

سوالات متداول

چگونه از آزمایش های عملکرد پلاکتی استفاده می شود؟

تست‌های مختلف عملکرد پلاکت برای ارزیابی توانایی پلاکت‌ها برای جمع شدن و شروع به تشکیل لخته استفاده می‌شود. آنها ممکن است به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. نمونه هایی از برخی از موقعیت هایی که ممکن است در آنها استفاده شود عبارتند از:

  • برای شناسایی و کمک به تشخیص اختلال عملکرد پلاکت در افرادی که سابقه خونریزی بیش از حد دارند. در این زمینه است که تست های عملکرد پلاکت بیشترین کاربرد را دارند. آنها را می توان برای غربالگری اختلال عملکرد و همراه با سایر آزمایش های اختلال خونریزی، برای کمک به تشخیص اختلالات پلاکتی ارثی و اکتسابی استفاده کرد. به عنوان مثال، بیماری فون ویلبراند، شایع ترین اختلال ارثی است که با اختلال عملکرد پلاکتی همراه است. کاهش تولید یا اختلال عملکرد فاکتور فون ویلبراند (VWF) منجر به کاهش چسبندگی پلاکت ها به رگ خونی آسیب دیده و افزایش از دست دادن خون می شود.
  • برای پایش عملکرد پلاکت ها در طول روش های جراحی پیچیده، از جمله جراحی بای پس قلبی ریوی، کاتتریزاسیون قلبی، پیوند کبد و جراحی تروما. به عنوان مثال، به افرادی که تحت عمل جراحی بای پس قلبی ریوی قرار می گیرند، داروهای ضد انعقاد برای کاهش لخته شدن خون داده می شود که در نتیجه خطر خونریزی بیش از حد افزایش می یابد. در عین حال، دور زدن قلب و گردش مکانیکی خون، تعداد زیادی پلاکت را فعال کرده و باعث اختلال در عملکرد آنها می شود. مانیتور تعداد پلاکت‌ها در خون (تعداد پلاکت‌ها) در طول جراحی قلب به پزشکان کمک می‌کند تا تعادل ظریف بین خونریزی و لخته شدن را حفظ کنند.
  • برای غربالگری بیماران در معرض خطر قبل از جراحی که سابقه شخصی یا خانوادگی خونریزی دارند. پزشکان در حال حاضر فرد را از نظر عوامل خطر شناخته شده ارزیابی می کنند و برای تعیین خطر کلی خونریزی بیش از حد به سابقه بالینی فرد و نتایج سایر آزمایش های انعقادی مانند PT و PTT تکیه می کنند. هیچ آزمایش غربالگری عملکرد پلاکتی وجود ندارد که به طور قطعی پیش بینی کند که کدام افراد در طول جراحی احتمال خونریزی دارند. جالب توجه است، مطالعات نشان داده اند که تست های عملکرد پلاکتی برای پیش بینی خطر خونریزی در افرادی که از داروهای ضد پلاکتی مانند آسپرین، کلوپیدوگرل یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) استفاده می کنند، مفید نیست.
  • برای مانیتور درمان ضد پلاکتی که به برخی افراد پس از سکته مغزی یا حمله قلبی برای کمک به مهار لخته شدن خون داده می شود. در حال حاضر، اکثر درمان های ضد پلاکتی به طور معمول با آزمایش عملکرد پلاکتی کنترل نمی شوند. همانطور که درمان های ضد پلاکتی بیشتر ایجاد می شود، پیش بینی می شود که روش های بیشتری برای نظارت بر آنها ایجاد شود.
  • برای تشخیص مقاومت به آسپرین با دوز پایین به عنوان یک درمان ضد پلاکتی برای بسیاری از افرادی که یک حادثه قلبی عروقی مانند حمله قلبی یا سکته داشته اند، تجویز می شود. تصور می شود برخی از افرادی که این درمان را انجام می دهند و دچار حمله قلبی دیگر می شوند مقاومت به آسپرین دارند. در حال حاضر، مقاومت به آسپرین یک اصطلاح تا حدودی مبهم است، بدون اجماع در مورد تعریف آن، تعداد افرادی که تحت تأثیر آن هستند یا نحوه اندازه گیری آن. سؤالاتی وجود دارد که آیا آزمایش می‌تواند پیش‌بینی کند که چه اتفاقی در یک فرد می‌افتد، آیا مقاومت ادامه می‌یابد یا گذرا، و آیا با مقاومت به سایر درمان‌های ضد پلاکتی مانند کلوپیدوگرل نیز مرتبط است. در حالی که این آزمایش‌ها به‌طور گسترده‌تر در دسترس هستند و انجام آن‌ها آسان‌تر می‌شوند، هنوز توافقی در مورد نحوه تغییر درمان بر اساس نتایج وجود ندارد. اکثر آنها موافقند که هنوز کار زیادی برای تعیین ارتباط بالینی آن وجود دارد.

آزمایش عملکرد پلاکت ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • سنجش زمان بسته شدن
  • ویسکوالاستومتری
  • زمان خونریزی
  • تجمع پلاکتی/Lumiaggregometry
  • فلوسیتومتری

برخی از آزمایش‌های دیگری که ممکن است همراه یا به‌عنوان پس از آزمایش‌های عملکرد پلاکتی برای ارزیابی اختلالات پلاکتی انجام شوند شامل شمارش کامل خون (CBC)، شمارش پلاکت‌ها، PT، PTT، D-dimer، و فاکتور فون ویلبراند (vWF) می‌شوند.

چه زمانی آزمایش های عملکرد پلاکتی درخواست می شود؟

هر زمان که یک پزشک بخواهد عملکرد پلاکت را ارزیابی کند، یک یا چند آزمایش عملکرد پلاکتی درخواست می شود. این ممکن است:

  • هنگامی که فردی علائم اختلال عملکرد پلاکتی مانند خونریزی بیش از حد را تجربه می کند. اینها شامل کبودی آسان، خونریزی های مکرر بینی، خونریزی شدید قاعدگی، خونریزی لثه، خونریزی بیش از حد در طول عمل های دندانپزشکی و غیره است.
  • قبل از جراحی یا سایر روش های تهاجمی
  • در حین جراحی، به خصوص روش های طولانی مدت
  • زمانی که فردی از دارویی استفاده می کند که می تواند بر عملکرد پلاکت ها تأثیر بگذاردداشتی خود به شما دستور داده باشد.

نتیجه آزمایش های عملکرد پلاکتی چه چیزی را نشان می دهد؟

تفسیر نتایج انواع مختلف تست های عملکرد پلاکتی به دلیل انجام آزمایش ها بستگی دارد.

در بررسی خونریزی بیش از حد یا احتمال خونریزی حین جراحی، نتایج غیرطبیعی ممکن است نشان دهنده وجود اختلال پلاکتی باشد. آزمایش برای کمبود یا ناهنجاری های فاکتور انعقادی (تست های اختلال خونریزی) علاوه بر ارزیابی بالینی اغلب برای شناسایی یک اختلال ارثی یا وضعیت اکتسابی به عنوان علت اختلال ضروری است. اغلب ممکن است برای تعیین اینکه آیا این ناهنجاری ارثی است یا اکتسابی، مطالعات خانوادگی مورد نیاز است.

نمونه هایی از اختلالات عملکرد پلاکتی ارثی عبارتند از:

  • بیماری فون ویلبراند – کاهش تولید یا اختلال عملکرد فاکتور فون ویلبراند منجر به کاهش چسبندگی پلاکت به رگ خونی آسیب دیده و افزایش از دست دادن خون می شود.
  • ترومباستنی گلانزمن – بر توانایی پلاکت ها برای تجمع تأثیر می گذارد
  • سندرم برنارد سولیه – با کاهش چسبندگی پلاکت مشخص می شود
  • بیماری حوضچه ذخیره‌سازی(Storage pool disease) می‌تواند بر توانایی پلاکت‌ها در آزادسازی موادی که تجمع را افزایش می‌دهند، تأثیر بگذارد

اختلال عملکرد پلاکتی اکتسابی – آنهایی که ارثی نیستند – ممکن است به دلیل شرایط مزمن مانند:

  • نارسایی کلیه (اورمی)
  • سندرم میلودیسپلاستیک (MDS)
  • لوسمی های خاص (لوسمی میلوئیدی مزمن یا CML؛ لوسمی میلوئید حاد یا AML)

برخی از اختلالات پلاکتی اکتسابی که موقتی هستند عبارتند از:

  • کاهش عملکرد به دلیل مصرف داروهایی مانند آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
  • عملکرد غیر طبیعی پس از جراحی بای پس طولانی مدت قلب

هنگامی که فردی از داروهای ضد پلاکت مانند آسپرین استفاده می کند، نتایج آزمایش نشان دهنده پاسخ پلاکتی به دارو است.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

آزمایش عملکرد پلاکتی بازتاب کاملی از فرآیند لخته شدن در بدن (in vivo) نیست. فردی که نتایج آزمایش عملکرد پلاکتی نرمال دارد ممکن است همچنان خونریزی بیش از حد یا لخته شدن نامناسب را در حین و بعد از جراحی تجربه کند.

اکثر نمونه ها برای آزمایش عملکرد پلاکت فقط برای مدت زمان بسیار کوتاهی پایدار هستند. انتخاب های تست اغلب محدود به مواردی است که به صورت محلی در دسترس است.

چندین دارو وجود دارد که می تواند بر نتایج آزمایش های عملکرد پلاکتی تأثیر بگذارد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • آسپرین و ترکیبات حاوی آسپرین (سالیسیلات)
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و هر گونه داروهای بدون نسخه که حاوی NSAID ها هستند.
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
  • آنتی هیستامین ها
  •  آنتی بیوتیک
  • برخی مکمل ها (از جمله سیر، زردچوبه، زیره سبز، جینکو بیلوبا)

آیا همه باید آزمایش های عملکرد پلاکتی را انجام دهند؟

بسیاری از افراد هرگز نیازی به انجام آزمایش عملکرد پلاکتی ندارند. به طور کلی فقط زمانی نشان داده می شود که فردی خونریزی داشته باشد، داروهای خاص یا جراحی خاصی انجام دهد. آزمایش ها برای غربالگری عمومی نشان داده نمی شوند.

آیا پزشک می تواند از بین انواع آزمایش های عملکرد پلاکتی یک نوع خاص را انتخاب کند؟

به طور معمول، یک بیمارستان یا آزمایشگاه یک یا چند آزمایش را ارائه می دهد، اما طیف گسترده ای ندارد. از آنجایی که نمونه باید به سرعت مورد آزمایش قرار گیرد، پزشک شما از بین موارد موجود انتخاب خواهد کرد. به ندرت، اگر یک پزشک بخواهد نوع خاصی از آزمایش را انجام دهد، ممکن است لازم باشد به کلینیک، بیمارستان یا شهر دیگری که در آن آزمایش انجام می‌شود، بروید.

آیا عملکرد پلاکت در طول زمان تغییر می کند؟

ممکن است. در حالی که برخی از شرایط مرتبط با اختلال عملکرد پلاکتی ارثی هستند، برخی دیگر اکتسابی هستند و ممکن است در هر مقطعی از زندگی شما رخ دهند. اختلال عملکرد پلاکتی که به دلیل یک بیماری مزمن است ممکن است ادامه یابد، اما به طور کلی می توان آن را مدیریت کرد. اختلال عملکرد ناشی از مصرف دارو معمولاً پس از قطع دارو برطرف می شود.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

2017 review performed by Nicole Ziegler, MT (ASCP) and the Editorial Review Board.

Kottke-Marchant, Kandice (©2016) An Algorithmic Approach to Hemostasis Testing Second Edition: College of American Pathologists (CAP) Press, Northfield, IL. Pp 17-32, 99-120

Chandler, W.L. Emergency assessment of hemostasis in the bleeding patient. Int J Lab Hematol. 2013; 35:339-343. Available online at http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ijlh.12071/pdf. Accessed on 4/27/17 Accessed on 6/2/2017.

Harrison, P and Lordkipanidze, M. Testing Platelet Function. Hematol Onc Clin N Am. 2013; 27:411-441.

Breet NJ, van Werkum, JW, Bouman HJ, et al. Comparison of six major platelet function tests in predicting clinical outcome in patients undergoing coronary stent implantation. JAMA 2010; 303(8): 849-56. Available online at https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20179285. Abstract accessed 6/2/2017.

Breet NJ, van Werkum JW, Bouman HJ, et al. High on-aspirin platelet reactivity as measured with aggregation-based, cyclooxygenase-1 inhibition sensitive platelet function tests is associated with the occurrence of atherothrombotic events. J Thromb Haemost 2010;8(10):2140-8. Available online at http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1538-7836.2010.04017.x/abstract. Accessed 4/27/17.

Paniccia R, Priora R, Alessandrello A, et al. Platelet function tests: a comparative review. Vascul Health Risk Manage 2015; 11:133-148.

Sources Used in Previous Reviews

Thomas, Clayton L., Editor (1997). Taber’s Cyclopedic Medical Dictionary. F.A. Davis Company, Philadelphia, PA [18th Edition].

Pagana, Kathleen D. & Pagana, Timothy J. (2001). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 5th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO.

Bleeding Time. AccessMed Health Information Library [On-line information]. Available online at http://www.hendrickhealth.org/healthy/000209.htm.

Elstrom, R. (2001 October 28, Updated). Platelet aggregation test. MedlinePlus Health Information, Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003669.htm.

Menta, S. (1999 Spring). The Coagulation Cascade. Physiology Disorders Evaluation, College of Medicine, Univ of Florida [On-line information]. Available online at http://www.medinfo.ufl.edu/year2/coag/title.html.

Platelet Function Analyzer (PFA)-100 – FAQ. Florida Hospital Cancer Institute, Clinical and Research Laboratories [On-line information]. Available online at http://www.fhci-labs.com/researchlabs/clinicallabs/hemostasisandthrombosis/faq/pfa-faq.htm.

Kottke-Marchant, K. and Aller, R. (2003 January). Toward multi-functional analyzers. College of American Pathologists, January 2003 Survey of instruments [On-line information]. Available online at http://www.cap.org/apps/docs/cap_today/surveys/coagSurvIntro.html.

Corcoran, G. and Kottke-Marchant, K. (2002 June). Chasing after the causes of platelet disorders. College of American Pathologists, Feature Story [On-line article]. Available online at http://www.cap.org/apps/docs/cap_today/feature_stories/platelet_disorders_feature.html.

What is Idiopathic Thrombocytopenic Purpura? NHLBI, Diseases and Conditions Index [On-line information]. Available online at http://www.nhlbi.nih.gov/health/dci/Diseases/Itp/ITP_WhatIs.html.

What is von Willebrand Disease? NHLBI, Diseases and Conditions Index [On-line information]. Available online at http://www.nhlbi.nih.gov/health/dci/Diseases/vWD/vWD_WhatIs.html.

Von Willebrand Disease. NHF [On-line information]. Available online at http://www.hemophilia.org/bdi/bdi_types3.htm.

Hemostasis. Merck Manual of Diagnosis and Therapy [On-line information]. Available online at http://www.merck.com/mrkshared/mmanual/section11/chapter131/131b.jsp.

Bleeding Disorders. The Merck Manual of Medical Information-Home Edition, Section 14. Blood Disorders, Chapter 155 [On-line information]. Available online at http://www.merck.com/mrkshared/mmanual_home/sec14/155.jsp.

Cortese Hassett, A. (2002). Platelet Function Testing. Transfusion Medicine Update, The Institute for Transfusion Medicine, Issue #5 [On-line information]. Available online at http://www.itxm.org/TMU2002/Issue5.htm.

Lee, D. (2000 July 24). Platelet Aggregometry. Stanford Interventional Cardiology [On-line information]. Previously available online at http://cvmed.stanford.edu/interventional/aggregometry.htm.

Coagulation Test Panels. Clinical and Research Laboratories, Florida Hospital Cancer Institute [On-line information]. Available online at http://www.fhci-labs.com/researchlabs/clinicallabs/hemostasisandthrombosis/panels.htm.

Carville, D. and Guyer, K. (2000 September). Hemostasis testing: past, present, and Future. IVD Technology Magazine, medical devicelink [On-line article]. Available online at http://www.devicelink.com/ivdt/archive/00/09/005.html.

Locke, J. (2001 October). Issues in Platelet Function Testing. Clinical Laboratory Strategies [On-line AACC Newsletter]. Prepublication version available from Jalane at jtechwriter@yahoo.com.

Wuillemin, W., et.al. (2002). Evaluation of a Platelet Function Analyser (PFA-100Ò) in patients with a bleeding tendency. Swiss Med Wkly 132:443-448 [On-line journal]. PDF available for download at http://www.smw.ch/pdf200x/2002/31/smw-10039.PDF.

SE Lind. The bleeding time does not predict surgical bleeding. Blood, Jun 1991; 77: 2547 – 2552.

RPC RODGERS, J LEVIN, and SE LIND. Bleeding Time Revisited Blood, May 1992; 79: 2495 – 2497.

Hankey, G. and Eikelboom, J. (2004 February 28) Aspirin resistance. BMJ 2004;328:477-479 [On-line journal]. Available online at http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/328/7438/477.

Peterson, P. (2005 October). Aspirin Resistance: Fact and Fiction. Medscape Conference Coverage, based on selected sessions at the: Pathology Today: American Society for Clinical Pathology 2005 Annual Meeting [On-line CME/CMLE]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/518858.

Eikelboom, J. et. al. (2005 July 11). Aspirin Resistance and Its Implications in Clinical Practice. Medscape General Medicine 2005;7(3):76 [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/506101.

(2004 September 3). Accumetrics VerifyNow-Aspirin Assay (Formerly Ultegra RPFA-ASA). FDA 510(k) Summary [On-line information]. PDF available for download at http://www.fda.gov/cdrh/pdf4/k042423.pdf.

Pagana, K. D. & Pagana, T. J. (© 2007). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 8th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO. Pp 169-171, 728-729.

Clarke, W. and Dufour, D. R., Editors (© 2006). Contemporary Practice in Clinical Chemistry: AACC Press, Washington, DC. Pp 235-237.

Wu, A. (© 2006). Tietz Clinical Guide to Laboratory Tests, 4th Edition: Saunders Elsevier, St. Louis, MO. Pp 862-867.

Dugdale, D. and Chen, Y. (Updated 2009 March 02). Platelet aggregation test. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003669.htm. Accessed September 2009.

(Updated 2008 December). Functional Platelet Disorders. ARUP Consult [On-line information]. Available online at http://www.arupconsult.com/Topics/FxPlateletDisorders.html#. Accessed September 2009.

Ang, L. and Mahmud, E. (2009 January 15). Monitoring Oral Antiplatelet Therapy: Is It Justified? Medscape from Therapeutic Advances in Cardiovascular Disease. [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/584888. Accessed September 2009.

Gurbel, P. et. al. (2007 November 05). Platelet Function Monitoring in Patients With Coronary Artery Disease. Medscape from Journal of the American Journal of Cardiology. [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/564963. Accessed September 2009.

Hughes, S. (2009 March 28). ACC 2009: Evidence Growing for Personalized Antiplatelet Therapy. Medscape from Heartwire [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/590292. Accessed September 2009.

Stasik, C. (2006 August 1). Principles, Indications, and Limitations of the Platelet Function Analyzer. CAP NewsPath [On-line information]. Available online through http://www.cap.org. Accessed September 2009.

Henry’s Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. 21st ed. McPherson RA and Pincus MR, eds. Philadelphia: 2007, Pp 757-765.

(Published 17 January 2008) Krasopoulos G, Aspirin “resistance” and risk of cardiovascular morbidity: systematic review and meta-analysis. BMJ, doi: 10.1136/bmj.39430.529549.BE, Available online at http://www.bmj.com/cgi/content/full/bmj.39430.529549.BEv1. Accessed September 2009.

Harrison’s Principles of Internal Medicine. 16th ed. Kasper D, Braunwald E, Fauci A, Hauser S, Longo D, Jameson JL, eds. McGraw-Hill, 2005, Pp 676-678.

Henry’s Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. 22nd ed. McPherson R, Pincus M, eds. Philadelphia, PA: Saunders Elsevier: 2011, 805-816.

Wintrobe’s Clinical Hematology. 12th ed. Greer J, Foerster J, Rodgers G, Paraskevas F, Glader B, Arber D, Means R, eds. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins: 2009, Pp 1362-1363.

(©2014) Platelet Function Disorders. Written by David Page, Reviewed by Sara J. Israels, M.D. FRCP(C). Canadian Hemophilia Society. Available online at http://www.hemophilia.ca/en/bleeding-disorders/platelet-function-disorders/introduction/. Accessed February 2014.

(August 28, 2012) Sue Hughes. Should Platelet Function Be Measured? New Data. Medscape News. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/769925. Accessed February 2014.

(October 08, 2013) Michael O’Riordan. Platelet-Function Testing Might Benefit Select PCI Patients, Says Expert Panel. Medscape News. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/812254. Accessed February 2014.

Gorelick P, Farooq M. Advances in Our Understanding of “Resistance” to Antiplatelet Agents for Prevention of Ischemic Stroke. Stroke Res Treat. 2013; 2013: 727842. Published online 2013 July 14 at http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3725785/. Accessed February 2014.

(December 07, 2012) Lisa Nainggolan. Pharmacologists Question Aspirin Resistance. Medscape News. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/775844. Accessed February 2014.

Brad S. Karon, MD, PhD and Elizabeth Jaben, MD. Platelet Function, Laboratory Methods for Evaluating Effectiveness of Anti-platelet Therapy. Clinical Laboratory News April 2011: Volume 37, Number 4. Available online at http://www.aacc.org/publications/cln/2011/April/Pages/PlateletFunction.aspx#. Accessed February 2014.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top