آزمایش پاپ اسمیر | Pap Smear | تست پاپانیکولا | سیتولوژی دهانه رحم

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آزمایش پاپ اسمیر | Pap Smear | تست پاپانیکولا | سیتولوژی دهانه رحم

آزمایش پاپ اسمیر (Pap Smear) روشی است که در آن از یک برس کوچک برای برداشتن آرام سلول‌ها از سطح دهانه رحم و ناحیه اطراف آن استفاده می‌شود، تا بتوان آن‌ سلول ها را زیر میکروسکوپ از نظر سرطان دهانه رحم یا تغییرات سلولی که ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شود بررسی کرد. در صورت شناسایی این تغییرات اگر درمان مناسبی برای آنها اعمال نگردد، ممکن است به سرطان دهانه رحم تبدیل شوند. این موضوع انجام آزمایش پاپ اسمیر را برای خانم ها به یک آزمایش دوره ای تبدیل کرده است.

اسامی دیگر:

  • Cervical Smear
  • Cervical Cytology
  • Papanicolaou Test
  • Pap Test

چرا آزمایش پاپ اسمیر درخواست می شود؟

  • برای غربالگری سرطان دهانه رحم و برخی عفونت های واژن یا رحم
  • در طی آزمایش پاپ اسمیر، سلول‌های دهانه رحم جمع‌آوری می‌شوند و زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند تا هر گونه ناهنجاری بررسی شود.

چه زمانی آزمایش پاپ اسمیر بایستی انجام شود؟

  • برای زنان در معرض خطر متوسط ​​21 تا 29 سال، هر 3 سال یکبار
  • برای زنان 30 تا 65 ساله با خطر متوسط، آزمایش همزمان با آزمایش HPV هر 5 سال (ترجیحا) یا پاپ اسمیر به تنهایی هر 3 سال (قابل قبول)
  • برای زنان دارای فاکتورهای خطر: ممکن است غربالگری را در سنین پایین‌تر و به دفعات بیشتر شروع کنید
  • هنگامی که علائم و نشانه‌هایی مانند خونریزی غیرطبیعی واژن و/یا درد لگن دارید

نمونه مورد نیاز برای آزمایش پاپ اسمیر:

  • ظرف/لوله: ظرف مخصوص پاپ اسمیر بر پایه مایع/ لام
  • نوع نمونه: مایع حاوی سلول های ناحیه واژن

نمونه ای از سلول ها از ناحیه دهانه رحم در طول معاینه لگن با استفاده از یک سواب یا برس کوچک گرفته می شود. برای متداول‌ترین روش‌های مبتنی بر مایع، نمونه در یک ماده نگهدارنده مایع ویژه قرار داده می‌شود و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود، جایی که سلول‌ها روی یک لام شیشه‌ای پردازش و رنگ‌آمیزی می‌شوند و توسط سیتوتکنولوژیست و/یا پاتولوژیست بررسی می‌شوند. مزیت این نمونه بر پایه مایع این است که سوسپانسیون سلولی ممکن است برای آزمایش HPV نیز استفاده شود. برای روش قدیمی و سنتی، نمونه بر روی یک لام شیشه ای آغشته می شود و به آزمایشگاه فرستاده می شود تا رنگ آمیزی شود و زیر میکروسکوپ بررسی شود.

در روش قدیمی ضخامت لایه های سلولی در نقاط مختلف لام یکسان نیست و احتمال اینکه سلول ها روی همدیگر قرار بگیرند هست. اما در روش بر پایه مایع می توان یک لایه از سلول ها را بر روی لام در کنار یکدیگر داشته باشیم.

نمونه های مورد نیاز برای آزمایش پاپ اسمیر

نمونه های مورد نیاز برای آزمایش پاپ اسمیر

شرایط-نگهداری-دمایی-نمونه-آزمایش-پاپ-اسمیر(Pap-Smear)

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

نحوه نمونه گیری آزمایش پاپ اسمیر:

به مراحل  زیر توجه کنید:

  1. بیمار در وضعیت لیتوتومی قرار می گیرد(با زانوهای خمیده روی میز یا صندلی آزمایش به پشت دراز خواهید کشید. پاشنه های شما در تکیه گاه هایی به نام رکاب قرار می گیرند)
  2. یک اسپکولوم واژینال، برای نمایان شدن محل نمونه گیری وارد می دهانه رحم شود.
  3. سلول ها از کانال دهانه رحم با چرخاندن برس مخصوص نمونه گیری، سواب پنبه ای مرطوب شده با نمک و یا یک کاردک چوبی (پلاستیک برای LBCC) در داخل کانال گردن رحم و در محل اتصال سلول های سنگفرشی جمع آوری می شود. اگر شاخص بلوغ برای اطلاعات هورمونی درخواست شود، اسمیر از دیواره واژن گرفته می شود.
  4. سلول ها بلافاصله روی یک لام شیشه ای تمیز پخش می شوند و سلول ها با غوطه ور کردن لام در قسمت های مساوی 95 درصد الکل و اتر یا با استفاده از یک اسپری تجاری ثابت می شوند، یا نمونه همراه با سری برس درون محلول مخصوص فیکساسیون نمونه انداخته می شوند. ترشحات باید قبل از خشک شدن تثبیت شوند، زیرا خشک کردن سلول ها را مخدوش می کند و تفسیر را دشوار می کند. علاوه بر این، این فرآیند تثبیت هر ارگانیسم عفونی را از بین می‌برد تا نمونه برای پرسنلی که نمونه را کنترل می‌کنند کمتر عفونی شود.
  5. اسلاید یا ظرف نمونه با نام بیمار، سن، باروری و تاریخ آخرین قاعدگی او برچسب گذاری می شود. اگر این کار انجام نشود، نمونه برای تفسیر نامطلوب در نظر گرفته می شود.
  6. اگر پاپ اسمیر بر پایه مایع انجام شود، نمونه دهانه رحم در محلول نگهدارنده فیکساتیو قرار می گیرد. پس از قرار دادن در این محلول، سلول ها را می توان در هر زمان در 3 هفته آینده ارزیابی کرد.
  7. تاریخچه دارویی بیمار (مثلاً داروهای ضد بارداری خوراکی) و دلیل معاینه باید در فرم درخواست آزمایشگاهی نوشته شود.
نحوه-نمونه-گیری-پاپ-اسمیر

نحوه نمونه گیری پاپ اسمیر

نحوه تهیه لام برای آزمایش پاپ اسمیر:

تهیه اسلاید پاپ اسمیر شامل چندین مرحله است که در اینجا روند آن توضیح داده شده است:

آماده‌سازی اسلاید: سلول‌های جمع‌آوری‌شده روی یک لام شیشه‌ای منتقل می‌شوند و با محلولی مانند الکل یا اسپری فیکساتور ثابت می‌شوند تا برای بررسی حفظ شوند. محلول ثابت کننده برای حفظ سلول های روی لام پاپ اسمیر و جلوگیری از خراب شدن آنها قبل از معاینه استفاده می شود. انواع مختلفی از فیکساتورها وجود دارد که می توان برای پاپ اسمیر استفاده کرد، اما رایج ترین آنها محلول های مبتنی بر الکل مانند اتانول یا متانول هستند.

فیکساتور معمولاً پس از جمع‌آوری سلول‌ها و پخش شدن روی سطح روی لام اعمال می‌شود. سپس محلول به سلول ها نفوذ می کند و غشای سلولی، پروتئین ها و DNA را تثبیت می کند تا از هرگونه تغییر یا تخریب بیشتر سلولی جلوگیری کند. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که سلول ها در طول فرآیند رنگ آمیزی و معاینه، سالم و قابل مشاهده در زیر میکروسکوپ باقی می مانند.

انواع دیگر تثبیت کننده هایی که ممکن است برای پاپ اسمیر استفاده شوند عبارتند از تثبیت کننده های اسپری مانند CytoLyt یا PreservCyt که برای خشک کردن سریع و تثبیت سلول ها طراحی شده اند. این فیکساتورها اغلب در روش‌های سیتولوژی مبتنی بر مایع (LBC) استفاده می‌شوند، جایی که سلول‌ها قبل از قرار گرفتن روی لام در یک محیط مایع معلق می‌شوند.

انتخاب محلول تثبیت کننده برای آماده سازی پاپ اسمیر ممکن است به روش های عملیاتی استاندارد آزمایشگاه و ترجیحات ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که آزمایش را انجام می دهد بستگی داشته باشد.

رنگ‌آمیزی: سلول‌های ثابت سپس با رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی می‌شوند که به برجسته کردن ساختارهای سلولی مختلف کمک می‌کند و تشخیص ناهنجاری‌ها را آسان‌تر می‌کند. رایج ترین رنگ مورد استفاده، رنگ پاپانیکولائو (Pap) نام دارد که از چندین رنگ مختلف تشکیل شده است که الگوهای رنگی مشخصی را برای انواع مختلف سلول ها ایجاد می کند.

رنگ پاپانیکولائو (Pap) شامل استفاده از ترکیبی از چندین رنگ برای تولید الگوهای رنگی متمایز برای انواع مختلف سلول است. هماتوکسیلین که معمولاً آبی یا بنفش است برای رنگ آمیزی هسته سلول ها استفاده می شود در حالی که ائوزین که معمولاً صورتی یا قرمز است برای رنگ آمیزی سیتوپلاسم و سایر ساختارها استفاده می شود.

علاوه بر هماتوکسیلین و ائوزین، رنگ پاپانیکولائو (Pap) ممکن است شامل استفاده از رنگ های دیگری مانند G نارنجی و SF سبز روشن نیز باشد که کنتراست بین سلول ها و زمینه را افزایش می دهد. به طور کلی، رنگ لام پاپ اسمیر به ترکیب خاصی از رنگ های مورد استفاده در رنگ پاپانیکولائو (Pap) بستگی دارد، اما معمولاً شامل سایه های آبی، بنفش، صورتی و/یا قرمز است.

تهیه لام برای آزمایش پاپ اسمیر به روش دستی

تهیه لام برای آزمایش پاپ اسمیر به روش دستی

پوشش اسلاید (Coverslipping): مرحله پوشش دهی یک مرحله مهم در تهیه لام پاپ اسمیر است. این پوشش برای محافظت از سلول های روی لام در برابر آسیب و آلودگی و همچنین کمک به صاف کردن سلول ها برای تجسم بهتر در زیر میکروسکوپ است.

در اینجا مراحل مربوط به لغزش پوشش در حین تهیه اسلاید پاپ اسمیر وجود دارد:

  • پس از رنگ آمیزی، لام را به آرامی با آب بشویید تا هرگونه لکه یا زباله اضافی پاک شود.
  • لام را خشک کنید، مراقب باشید که سلول ها از جای خود خارج نشوند.
  • یک قطره از محلول نصب را که معمولاً یک رزین شفاف یا ماده مصنوعی است، روی مرکز ناحیه لکه‌دار اسلاید بمالید.
  • یک ورقه پوششی تمیز را روی قطره محیط نصب قرار دهید، مراقب باشید که هیچ حباب هوا در زیر آن گیر نکند.
  • به آرامی روی روکش را فشار دهید تا محیط نصب به طور یکنواخت روی سلول ها پخش شود.
  • از یک دستمال کاغذی یا سواب پنبه ای استفاده کنید تا به آرامی هر گونه محیط نصب اضافی در لبه های روکش را بردارید.
  • قبل از بررسی لام زیر میکروسکوپ، اجازه دهید محیط نصب کاملا خشک شود.

توجه به این نکته ضروری است که مرحله پوشش دهی باید با دقت انجام شود تا از آسیب رساندن به سلول ها جلوگیری شود و اطمینان حاصل شود که روکش به درستی به لام چسبیده است. هر گونه حباب هوا که در زیر پوشش گیر افتاده است می تواند سلول ها را مخدوش کرده و تفسیر نتایج را دشوار کند.

روش خودکار برای تهیه لام در تست پاپ اسمیر:

دستگاه‌های خودکار برای تست پاپ اسمیر، که به نام سیستم‌های سیتولوژی مبتنی بر مایع (LBC) نیز شناخته می‌شوند، از روش کمی متفاوت برای تهیه لام در مقایسه با روش دستی سنتی استفاده می‌کنند. در اینجا نحوه تهیه اسلاید با استفاده از سیستم LBC آمده است:

  • ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی با استفاده از یک کاردک یا برس، سلول‌ها را از دهانه رحم و/یا کانال اندوسرویکال جمع‌آوری می‌کند.
  • سلول های جمع آوری شده در محلول نگهدارنده مایع مانند ThinPrep یا SurePath شسته می شوند که به حفظ سلول ها و بهبود دید آنها در زیر میکروسکوپ کمک می کند.
  • سپس دستگاه نمونه را با فیلتر کردن هر گونه باقی مانده یا مخاط و متمرکز کردن سلول ها روی یک فیلتر یا غشاء پردازش می کند.
  • سپس فیلتر یا غشاء روی یک اسلاید شیشه ای منتقل می شود و با یک اسپری ثابت کننده برای حفظ سلول ها ثابت می شود.
  • سپس لام با استفاده از همان رنگ پاپانیکولائو (پاپ) مورد استفاده در روش دستی تهیه لام رنگ آمیزی می شود.
  • در نهایت، یک ورقه پوششی روی سلول های رنگ آمیزی شده روی لام قرار می گیرد تا از آنها محافظت کند و بررسی آنها را در زیر میکروسکوپ آسان تر کند.

روش خودکار تست پاپ اسمیر با استفاده از سیستم LBC برای کاهش تعداد نمونه های ناکافی، بهبود تشخیص سلول های غیر طبیعی و ارائه نتایج دقیق تر طراحی شده است.

تهیه لام برای آزمایش پاپ اسمیر توسط دستگاه

تهیه لام برای آزمایش پاپ اسمیر توسط دستگاه

برای بررسی اسلاید پاپ اسمیر، یک متخصص آموزش دیده به نام سیتوتکنولوژیست یا پاتولوژیست سلول ها را زیر میکروسکوپ بررسی می کند. آنها به دنبال هر گونه سلول غیرطبیعی یا تغییر در سلول ها هستند که می تواند نشان دهنده شرایط پیش سرطانی یا سرطانی باشد. متخصص همچنین کیفیت نمونه را ارزیابی می‌کند، از جمله اینکه آیا سلول‌های کافی جمع‌آوری شده است یا خیر و اینکه آیا به درستی حفظ و رنگ‌آمیزی شده‌اند یا خیر.

اسلاید های رنگ آمیزی شده مختلف پاپ اسمیر

اسلاید های رنگ آمیزی شده مختلف پاپ اسمیر

تفسیر نتایج پاپ اسمیر می تواند پیچیده باشد و بسته به عوامل زیادی از جمله سن بیمار، سابقه پزشکی و سایر عوامل خطر ممکن است متفاوت باشد. مهم است که نتایج خود را با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در میان بگذارید و در صورت لزوم، هر آزمایش یا درمان توصیه‌شده‌ای را دنبال کنید.

آمادگی قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر:

اقدامات احتیاطی قبل از آزمایش شامل اجتناب از فعالیت های زیر در طی دو تا سه روز قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر است:

  • استفاده از تامپون
  • داشتن رابطه جنسی
  • دوش گرفتن
  • استفاده از کرم های واژینال یا فوم های ضد بارداری مانند کرم ها، دئودورانت ها یا داروها خودداری
  • قاعدگی
  • پر بودن مثانه

چه چیزی در آزمایش پاپ اسمیر مورد بررسی قرار می گیرد؟

پاپ اسمیر در درجه اول یک آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم است. این برای تشخیص سلول های غیر طبیعی یا بالقوه غیر طبیعی در واژن، دهانه رحم و قسمت باریک پایین رحم زنان استفاده می شود.

عفونت های مختلف باکتریایی، قارچی و ویروسی رحم نیز با استفاده از این آزمایش قابل تشخیص است.

سرطان دهانه رحم به دلیل رشد کنترل نشده سلول ها در دهانه رحم ایجاد می شود. تقریباً درصد زیادی از سرطان‌های دهانه رحم ناشی از عفونت‌های مداوم با انواع پرخطر ویروس پاپیلومای انسانی است که HPV نیز نامیده می‌شود (تایپ های 16، 18، 31، 33، 35، 39، 45، 51، 52، 56، 58، 59، 66 و 68). دو تایپ 16 و 18 ویروس پاپیلوما عامل 80 درصد از سرطان های دهانه رحم هستند.

HPV یک عفونت بسیار شایع است و ممکن است از طریق تماس جنسی (بیماری های مقاربتی)، استفاده از لباس زیر مشترک و یا استخر آلوده منتقل شود. بسیاری از عفونت‌های HPV بدون درمان برطرف می‌شوند – بدن می‌تواند عفونت را پاک کند – اما عفونت‌های با انواع پرخطر HPV که از بین نمی‌روند می‌توانند منجر به سرطان دهانه رحم شوند. ممکن است چندین سال طول بکشد تا عفونت HPV، به سرطان تبدیل شود.

HPV و سرطان دهانه رحم

HPV و سرطان دهانه رحم

عفونت HPV می تواند باعث ایجاد تغییراتی در سلول های پوشاننده داخل یا خارج دهانه رحم شود. با این حال، این تغییرات همچنین می تواند به طور موقت در پاسخ به عفونت یا تحریک پوشش دهانه رحم رخ دهد و ممکن است به سرطان مرتبط نباشد. در آزمایش پاپ اسمیر، سلول های دارای این تغییرات غیراختصاصی به عنوان “آتیپیک” گزارش می شوند. ممکن است برای تعیین اهمیت سلول‌های آتیپیک، آزمایش‌های بیشتری لازم باشد. اگر آنها پیش سرطانی باشند، به مرور زمان غیرطبیعی تر می شوند و در صورت عدم درمان ممکن است به سرطان تبدیل شوند.

پاپ اسمیر، زمانی که به طور معمول انجام شود، تشخیص و درمان سلول های پیش سرطانی را بهبود می بخشد، و به جلوگیری از توسعه سرطان دهانه رحم کمک می کند. علاوه بر این، آزمایش پاپ اسمیر می تواند به تشخیص سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه، زمانی که قابل درمان است، کمک کند.

پاپ اسمیر ممکن است به تنهایی یا همراه با آزمایش مولکولی HPV برای غربالگری سرطان دهانه رحم هر 5 سال یکبار برای زنان 30 تا 65 ساله درخواست شود. تست HPV قبل از 30 سالگی توصیه نمی شود زیرا عفونت های HPV در زنان جوان تر و فعال از نظر جنسی شایع است و معمولاً بدون درمان برطرف می شود. با این حال، اگر زنی بین 21 تا 29 سال آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی داشته باشد، ممکن است آزمایش HPV انجام شود.

عوامل مداخله گر در آزمایش پاپ اسمیر:

  • تأخیر در تثبیت نمونه به سلول ها اجازه خشک شدن می دهد، اثربخشی رنگ آمیزی را از بین می برد و تفسیر سیتولوژیک را دشوار می کند.
  • استفاده از ژله روان کننده روی اسپکولوم می تواند ساختار نمونه را تغییر دهد.
  • دوش گرفتن و حمام کردن در وان قبل از آزمایش ممکن است رسوبات سلولی را شسته و در نتایج آزمایش اختلال ایجاد کند.
  • قاعدگی ممکن است نتایج آزمایش را تغییر دهد. بهترین زمان برای انجام تست پاپ 2 هفته پس از شروع آخرین قاعدگی است.
  • عفونت ها ممکن است با سیتولوژی هورمونی تداخل داشته باشند.
  • داروهایی مانند دیژیتال و تتراسایکلین ممکن است نتایج آزمایش را با تأثیر بر اپی تلیوم سنگفرشی تغییر دهند.

مطلب پیشنهادی: تداخلات دارویی در آزمایش ها

اهمیت بالینی:

  • سرطان:تشخیص بدخیمی فقط با بیوپسی تومور قابل انجام است. تمام بیماران مبتلا به تست پاپ مشکوک باید با کولپوسکوپی، بیوپسی مخروطی، و/یا اتساع و کورتاژ مورد بررسی دقیق تری قرار گیرند.
  • بیماری های مقاربتی
  • عفونت قارچی
  • عفونت انگل
  • عفونت هرپس:بسیاری از این بیماری های عفونی باعث تغییرات سلولی در تست پاپ می شوند. با این حال، کشت این ارگانیسم ها برای تشخیص لازم است.
  • ناباروری:فقدان اثر استروژنی مشاهده شده در تست پاپ واژینال ممکن است نشان دهنده نارسایی تخمدان در خانمی در سن معمول قاعدگی باشد.

ملاحظات بالینی:

در طول قاعدگی نباید تست پاپ را جمع آوری کرد زیرا ممکن است نتایج آن تغییر کند.

شاخص بلوغ را می توان برای تشخیص ناهنجاری های غدد درون ریز (مانند عدم تعادل استروژن- پروژسترون) تعیین کرد.

سوالات متداول

چگونه از آزمایش پاپ اسمیر استفاده می شود؟

پاپ اسمیر در درجه اول برای غربالگری سرطان دهانه رحم استفاده می شود. برای جستجوی سلول های دهانه رحم و/یا واژن که سرطانی هستند یا ممکن است پیش سرطانی باشند استفاده می شود. ممکن است همراه با آزمایش انواع پرخطر HPV که می توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند، استفاده شود.

پاپ اسمیر همچنین می تواند برای کمک به تعیین علت زمینه ای خونریزی غیر طبیعی واژن، درد، زخم، ترشح یا خارش استفاده گردد.

سلول ها و عفونت های غیر طبیعی می توانند بدون ایجاد علائم قابل توجهی وجود داشته باشند. در برخی موارد، آزمایش ها و/یا درمان بیشتر ممکن است مورد نیاز باشد. پاپ اسمیر ممکن است در پیگیری برای مانیتور هر گونه ناهنجاری یا یافته غیرعادی در پاپ اسمیر اولیه استفاده شود.

چه زمانی آزمایش پاپ اسمیر درخواست می شود؟

چندین سازمان بهداشتی توصیه هایی در مورد زمان غربالگری سرطان دهانه رحم دارند.

زمان انجام غربالگری پاپ اسمیر برای زنان 30 تا 65 ساله با خطر متوسط:

استراتژی غربالگریزمان سنجینظر موافقاننظر مخالفان
آزمایش همزمان با پاپ اسمیر (پاپ اسمیر) و تست HPV (ترجیحا)هر 5 سال یکباراحتمالاً پیش سرطان ها و سرطان های بیشتری را شناسایی می کند. کمتر از پاپ اسمیر، به تنهایی درخواست می شودموارد مثبت کاذب آن بیشتر از آزمایش پاپ اسمیر به تنهایی است، که منجر به ایجاد اضطراب و پیگیری غیر ضروری می شود
پاپ اسمیر به تنهایی (قابل قبول)هر 3 سال یکبارموارد مثبت کاذب کمتربه اندازه آزمایش به اندازه کافی حساس نیست (ممکن است برخی از پیش سرطان ها و سرطان ها را از دست بدهد)، بیشتر انجام می شود
تست HPV به تنهایی (جایگزین)هر 5 سال یکبارکمتر از پاپ اسمیر به تنهایی انجام می شودعفونت های HPV را پیدا می کند که ممکن است مشکلی ایجاد نکند. سرطان های غیر معمولی را که توسط HPV ایجاد نمی شوند را از دست می دهد

شما باید با پزشک خود در مورد مزایا و معایب این استراتژی های غربالگری بحث کنید، بنابراین می توانید تصمیم بگیرید که کدام رویکرد برای شما بهترین است.

توصیه هایی برای زنان در معرض خطر متوسط ​​در سایر گروه های سنی:

  • سنین 21 تا 29 – هر 3 سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهید. آزمایش مولکولی HPV همچنین ممکن است زمانی انجام شود که یک زن در این گروه سنی تغییرات غیر طبیعی در تست پاپ اسمیر داشته باشد.
  • کمتر از 21 سال – صرف نظر از فعالیت جنسی، غربالگری انجام ندهید، زیرا سرطان دهانه رحم در گروه سنی شما شایع نیست.
  • بالای 65 سال – اگر سابقه تغییرات غیرطبیعی دهانه رحم ندارید و یکی از موارد زیر درست است، غربالگری نکنید:
  • شما سه بار آزمایش پاپ اسمیر منفی داشته اید
  • شما در 10 سال گذشته دو آزمایش پشت سر هم منفی (پاپ اسمیر به اضافه تست HPV) منفی داشته اید که آخرین آن در پنج سال گذشته انجام شده است.

حتی اگر علیه HPV واکسینه شده باشید، همچنان باید به طور منظم غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام دهید. در صورت داشتن عوامل خطر مانند:

  • تشخیص قبلی ضایعه پیش سرطانی دهانه رحم با درجه بالا یا سرطان دهانه رحم
  • عفونت HIV
  • یک سیستم ایمنی ضعیف
  • قرار گرفتن در معرض DES (دی اتیل استیل‌بسترول) قبل از تولد

یک پزشک همچنین ممکن است زمانی که زنی باردار است یا علائم و نشانه هایی مانند خونریزی غیرطبیعی واژن دارد، آزمایش پاپ اسمیر را درخواست کند. سایر آزمایش های غربالگری ممکن است همزمان با آزمایش پاپ اسمیر انجام شود

اگر هیسترکتومی کامل (برداشتن رحم و دهانه رحم با جراحی) انجام داده اید و سابقه سرطان دهانه رحم یا تغییرات دهانه رحم ندارید، دستورالعمل ها پیشنهاد می کنند که غربالگری سرطان دهانه رحم را متوقف کنید. با این حال، اگر سابقه سرطان دهانه رحم یا تغییرات متوسط ​​تا شدید دهانه رحم دارید، توصیه می شود تا 20 سال پس از جراحی به آزمایش سرطان ادامه دهید. اگر هیسترکتومی نسبی (برداشتن رحم اما نه دهانه رحم) انجام داده اید، باید به طور منظم غربالگری سرطان دهانه رحم را همانطور که در بالا توصیه شد انجام دهید.

روش های مختلف هیسترکتومی

روش های مختلف هیسترکتومی

نتیجه آزمایش پاپ اسمیر چه چیزی را نشان می دهد؟

پاپ اسمیر “منفی” به این معنی است که سلول ها طبیعی به نظر می رسند یا عفونت قابل شناسایی وجود ندارد.

در برخی موارد، آزمایش پاپ اسمیر ممکن است برای ارزیابی غیررضایت بخش “unsatisfactory” گزارش شود. این ممکن است به این معنی باشد که سلول‌های کافی برای بررسی وجود نداشته یا اینکه سلول‌ها به وضوح قابل شناسایی نیستند. در این صورت ممکن است طی 2 تا 3 ماه تکرار پاپ توصیه شود، اما لزوماً به معنای وجود مشکل مهم نیست.

اگر پاپ اسمیر بدون تست HPV انجام شود، وجود سلول های غیرطبیعی دهانه رحم ممکن است نشان دهنده نیاز به انجام تست HPV برای تعیین اینکه آیا عفونت HPV علت تغییرات سلولی است یا خیر.

نتایج آزمایش پاپ اسمیر و HPV هنگام تعیین خطر ابتلای زنان به سرطان دهانه رحم، دست به دست هم می دهند. نتایج پاپ اسمیر و تست HPV (معمولاً منفی یا مثبت گزارش می شود) می تواند تعیین کند آیا سلول های دهانه رحم با یک نوع پرخطر HPV آلوده شده اند یا خیر، و تغییرات غیرطبیعی در سلول های دهانه رحم را شناسایی کند.

جدول زیر معنای برخی از نتایج مشترک آزمایش پاپ اسمیر و HPV را خلاصه می کند و شامل توصیه های انجمن سرطان آمریکا (ACS)، انجمن آمریکایی کولپوسکوپی و آسیب شناسی دهانه رحم (ASCCP) و انجمن آمریکایی آسیب شناسی بالینی (ASCP) برای پیگیری است. به یاد داشته باشید، در حال حاضر آزمایش همزمان برای زنان 30 تا 65 سال توصیه می شود.

معنای برخی از نتایج مشترک آزمایش پاپ اسمیر و HPV

نتایج آزمایش های مشترک نتایج ممکن است به چه معنا باشدپیگیری پیشنهادی
تست HPV منفی
پاپ اسمیر طبیعی
خطر سرطان دهانه رحم در حال حاضر کم است.تکرار آزمایش همزمان در 5 سال (یا تست پاپ به تنهایی در 3 سال)
تست HPV مثبت
پاپ اسمیر طبیعی
سلول های دهانه رحم با یک نوع HPV(پرخطر یا کم خطر) آلوده می شوند، اما هیچ گونه ناهنجاری در سلول های دهانه رحم مشاهده نمی شود.گزینه 1: تکرار همزمان آزمایش در 12 ماه
گزینه 2: آزمایش HPV-16 و HPV-18
- مثبت: کولپوسکوپی برای بررسی دهانه رحم از نظر نواحی غیرطبیعی، نمونه برداری برای بیوپسی و/یا درمان مطابق با علائم توصیه می شود.
- منفی: تکرار همزمان آزمایش در 12 ماه
تست HPV منفی
نتیجه پاپ اسمیر نامشخص (ASCUS)
عدم وجود عفونت HPV
تغییرات در سلول های دهانه رحم ممکن است نتیجه عفونت، التهاب یا تغییرات هورمونی باشد و احتمالاً بدون درمان برطرف می شود.
تکرار همزمان تست در 3 سال
تست HPV مثبت
نتیجه پاپ اسمیر نامشخص (ASCUS)
سلول های دهانه رحم با یک نوع پرخطر HPV آلوده شده اند
عفونت علت احتمالی ناهنجاری در سلول های دهانه رحم شما است.
کولپوسکوپی توصیه می شود
تست HPV منفی
پاپ اسمیر غیر طبیعی [ضایعه با درجه پایین یا بالا [(LSIL, HSIL)
عدم وجود عفونت HPV
علت سلول های غیر طبیعی دهانه رحم ناشناخته است
گزینه 1: تکرار همزمان آزمایش در 12 ماه
گزینه 2: کولپوسکوپی توصیه می شود
تست HPV مثبت
پاپ اسمیر غیر طبیعی [ضایعه با درجه پایین یا بالا [(LSIL, HSIL)
سلول های دهانه رحم با یک نوع پرخطر HPV آلوده می شوند که احتمالاً علت رشد غیرطبیعی سلول ها است.کولپوسکوپی توصیه می شود

تفسیر گزارش پاپ اسمیر (پاپ اسمیر)

در سال 2014، یک کارگروه سیستم طبقه‌بندی را برای گزارش نتایج پاپ اسمیر (تست پاپ) به‌نام سیستم بتسدا به‌روزرسانی کرد. اصطلاحات سیستم بتسدا در ابتدا در سال 1988 توسعه یافت. بررسی سیستم در سال 2014 حداقل تغییرات را نسبت به نسخه قبلی اعمال کرد، اما برخی موقعیت ها و محتوا را اصلاح کرد.

اصطلاحات سیستم Bethesda:

بخش های مهم گزارش و اصطلاحات جدید

کافی بودن نمونه(Specimen Adequacy): هر آزمایشگاه باید گزارش دهد که آیا نمونه سرویکس به دست آمده برای آزمایش کافی بوده است (یعنی سلول های کافی در لام برای بررسی وجود دارد) و آیا کیفیت لام برای بررسی زیر میکروسکوپ رضایت بخش بوده است یا خیر. قبل از مشاهده نتایج، همیشه باید بررسی کنید که آیا نمونه علامت “رضایت بخش” بوده است یا خیر. در صورت “نارضایتی” دلایل ذکر می شود و آزمایش باید 2 یا 3 ماه دیگر تکرار شود.

تفسیر/نتایج(Interpretation/Results): اینجاست که یافته های مهم از نگاه کردن به سلول ها گزارش می شود. چهار بخش مختلف وجود دارد:

  • برای ضایعه داخل اپیتلیال یا بدخیمی منفی است(Negative for intraepithelial lesion or malignancy)
  • سایر موارد: سلول های آندومتر در یک زن 40 ساله یا بیشتر وجود دارد(Endometrial cells present in a woman age 40 or more)
  • ناهنجاری های سلول های اپیتلیال(Epithelial Cell Abnormalities)
  • سایر بدخیمی ها(Other Malignancies)

منفی برای ضایعه داخل اپیتلیال یا بدخیمی:

اینجاست که یک نتیجه “طبیعی” و همچنین یافته های غیرعادی که با خطر سرطان مرتبط نیستند گزارش می شود. دو زیرمجموعه مهم وجود دارد:

  • ارگانیسم ها: اینجا جایی است که شواهدی از عفونت گزارش می شود. به عنوان مثال می توان به عفونت قارچی (مخمری) (مانند کاندیدا)، تریکوموناس و تبخال اشاره کرد.
  • سایر یافته های غیرنئوپلاستیک: اینجا جایی است که شواهدی از آسیب و پاسخ به آسیب، که قبلا “تغییرات خوش خیم سلولی” نامیده می شد، گزارش می شود. (غیر نئوپلاستیک به این معنی است که یافته ها به رشد غیر طبیعی سلول ها مربوط نمی شود.)

سایر موارد: سلول های آندومتر در یک زن 40 ساله یا بیشتر وجود دارد:

این بخش برای هشدار دادن به پزشک استفاده می‌شود که سلول‌های آندومتر (سلول‌های پوشش داخلی رحم) در شرایطی که معمولاً نباید وجود داشته باشند، وجود دارند. این بررسی وضعیت رحم و آندومتر است و نه دهانه رحم. هنگامی که یک زن قاعدگی ماهانه دارد، سلول های آندومتر اغلب نزدیک به زمان پریود وجود دارند. اما پس از یائسگی، آنها نباید وجود داشته باشند. اگر با وجود اینکه بالای 40 سال سن دارید، همچنان پریود می شوید، ممکن است شما و پزشکتان این بخش از گزارش را نادیده بگیرید.

ناهنجاری سلول های اپیتلیال(Squamous Abnormalities):

این بخش جایی است که ناهنجاری های مرتبط با خطر ابتلا به سرطان گزارش می شود. این ناهنجاری ها از تغییرات اندکی غیرطبیعی تا سرطان قطعی متغیر است. دو نوع سلول اپی تلیال در دهانه رحم وجود دارد (سنگفرشی و غده ای).

فهرست‌های زیر به‌گونه‌ای مرتب شده‌اند که با پایین آمدن در فهرست، احتمال ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد

ناهنجاری های سنگفرشی (سلول هایی که بیشتر قسمت خارجی دهانه رحم را می پوشانند)

  • سلول های سنگفرشی آتیپیک: اهمیت ناشناخته (ASC-US)
  • سلول های سنگفرشی آتیپیک: نمی توانند HSIL یا تغییرات درجه بالا (ASC-H) را حذف کنند.
  • ضایعه داخل اپیتلیال سنگفرشی با درجه پایین (LSIL)
  • ضایعه داخل اپیتلیال سنگفرشی درجه بالا (HSIL)؛ یک زیر مجموعه: “با ویژگی های مشکوک به بدخیمی”
  • سرطان سلولی فلسی
انواع-سلول-سنگفرشی-در-گزارش-پاپ-اسمیر

انواع سلول سنگفرشی در گزارش پاپ اسمیر

ناهنجاری های غدد(Glandular Abnormalities) پوشش پوشش دهانه رحم و کانال:

  • سلول های آتیپیک، غیر مشخص شده (AGC)
  • سلول های آتیپیک، نئوپلاستیک
  • آدنوکارسینوم درجا، یک سرطان محدود به سطحی است که متاستاز نداده است.
  • آدنوکارسینوم می تواند آندومتر (رحم)، آندوسرویکال (سرویکس)، خارج رحمی (منشاء خارج از رحم و دهانه رحم) باشد یا محل بدخیمی را نمی توان بر اساس پاپ اسمیر تعیین کرد.
ناهنجاری سلول های غدد در پاپ اسمیر

ناهنجاری سلول های غدد در پاپ اسمیر

ناهنجاری های غدد بسیار کمتر از ناهنجاری های سنگفرشی است.

انواع سلولی که معمولاً در نتایج پاپ اسمیر توصیف می شوند شامل سلول های سنگفرشی و غده ای هستند. سلول های سنگفرشی نوعی سلول هستند که قسمت بیرونی دهانه رحم را می پوشانند. تغییرات غیر طبیعی در سلول های سنگفرشی به چند دسته تقسیم می شوند:

  • سلول های سنگفرشی آتیپیک (ASC): سلول های سنگفرشی آتیپیک شایع ترین یافته غیر طبیعی در پاپ اسمیر هستند. سلول‌های سنگفرشی آتیپیک ممکن است به‌عنوان سلول‌های سنگفرشی آتیپیک با اهمیت نامشخص (ASC-US) یا سلول‌های سنگفرشی آتیپیک گزارش شوند که نمی‌توانند ضایعه داخل اپیتلیال سنگفرشی درجه بالا (ASC-H) را رد کنند. هر دو نتیجه نشان می‌دهند که سلول‌های دهانه رحم در زیر میکروسکوپ غیر طبیعی به نظر می‌رسند، اما معنای تغییرات سلولی نامشخص است. نتیجه ASC-H نشان می دهد که سلول ها ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سرطانی شدن نسبت به نتیجه ASC-US باشند.
  • ضایعات داخل اپیتلیال سنگفرشی با درجه پایین (LSIL): گاهی اوقات به نام دیسپلازی خفیف، نتیجه LSIL نشان می دهد که پاپ اسمیر تغییرات خفیف سلولی را تشخیص داده است. نتیجه LSIL ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد، زیرا این تغییرات اغلب توسط سیستم ایمنی، به ویژه در افراد جوان تر برطرف می شود.
  • ضایعات داخل اپیتلیال سنگفرشی با درجه بالا (HSIL): که گاهی اوقات دیسپلازی متوسط یا شدید نامیده می شود، یافته HSIL نشان می دهد که تغییرات سلولی تا حدودی تا بسیار غیر طبیعی تشخیص داده شده است. این تغییرات در صورت عدم درمان بیشتر از LSIL ها به سرطان تبدیل می شوند.
  • کارسینوم درجا (CIS): نتیجه CIS نشان می دهد که تغییرات سلولی شدیدتری در طی تست پاپ اسمیر مشاهده شده است. این تغییرات شبیه سرطان دهانه رحم به نظر می رسد، اما هنوز به خارج از سطح دهانه رحم گسترش نیافته است. اگر CIS درمان نشود احتمالاً به سرطان تبدیل می شود.
  • کارسینوم سلول سنگفرشی: کارسینوم سلول سنگفرشی نوعی سرطان دهانه رحم است. یافتن کارسینوم سلول سنگفرشی در آزمایش پاپ اسمیر برای بیمارانی که به طور منظم غربالگری سرطان دهانه رحم را دریافت می کنند بسیار نادر است. این نتیجه نشان می‌دهد که سلول‌های سنگفرشی غیرطبیعی عمیق‌تر در دهانه رحم یا سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته‌اند.
تغییرات سلول های سنگفرشی

تغییرات سلول های سنگفرشی

سلول های غده ای در بافتی یافت می شوند که قسمت داخلی دهانه رحم را می پوشاند. تغییرات غیر طبیعی سلولی در سلول های غدد به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • سلول‌های غده‌ای آتیپیک (AGC): نتیجه AGC نشان می‌دهد که سلول‌های غده‌ای غیرطبیعی زیر میکروسکوپ دیده می‌شوند، اما معنای این تغییرات سلولی نامشخص است.
  • آدنوکارسینوم آندوسرویکال در محل (AIS): این نتیجه به این معنی است که تغییرات سلولی شدیدتری پیدا شده است اما هنوز به خارج از بافت غددی دهانه رحم گسترش نیافته است.
  • آدنوکارسینوم: آدنوکارسینوم نوعی سرطان دهانه رحم است که از سلول های غده ای شروع می شود. در حالی که به ندرت در آزمایش پاپ در افرادی که به طور منظم غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام می دهند، یافت می شود، نتیجه آدنوکارسینوم نشان می دهد که سلول های غده ای غیرطبیعی عمیق تر در دهانه رحم یا سایر قسمت های بدن پخش شده اند.
سلول های غده ای در پاپ اسمیر

سلول های غده ای در پاپ اسمیر

علاوه بر تشخیص وجود تغییرات سلولی در بافت سنگفرشی و غده ای، آزمایش پاپ اسمیر ممکن است چندین نوع ناهنجاری دیگر را نیز تشخیص دهد:

  • سلول‌های آندومتر: آزمایش پاپ اسمیر ممکن است سلول‌های آندومتر را که سلول‌هایی از پوشش داخلی رحم هستند، شناسایی کند. در حالی که این سلول ها ممکن است در افراد سالم در طول قاعدگی وجود داشته باشند، نباید در نمونه دهانه رحم پس از یائسگی وجود داشته باشند. از آنجایی که این یافته ممکن است در بیماران جوان طبیعی باشد، سلول های آندومتر فقط در نتایج پاپ اسمیر برای بیماران 45 ساله و بالاتر گزارش می شود.
  • انواع دیگر سرطان: اگرچه هدف اولیه آزمایش پاپ اسمیر نیست، اما گاهی اوقات این آزمایش می تواند سلول های سرطانی غیر مرتبط با سرطان دهانه رحم را شناسایی کند. آزمایش پاپ اسمیر ممکن است سلول های سرطانی لوله های فالوپ، تخمدان ها، اندومتر، صفاق، فرج یا واژن را تشخیص دهد.

آیا آزمایش پاپ اسمیر غیر طبیعی همیشه به معنای سرطان است؟

در درصد کمی از موارد ممکن است به معنای سرطان باشد، اما به طور کلی یک پاپ اسمیر «غیر طبیعی» لزوماً نشان دهنده وجود سرطان نیست. پوشش دهانه رحم دستخوش تغییرات و ترمیم دائمی می شود. ممکن است آزمایش‌ها و/یا روش‌های اضافی برای کمک به تعیین اینکه آیا پاپ اسمیر غیرطبیعی است یا خیر، داشته باشید.

بسته به سن و سابقه پزشکی شما، ممکن است شما با دقت بیشتری تحت نظر قرار بگیرید (مثلاً یک سال دیگر آزمایش پاپ اسمیر را تکرار کنید) تا ببینید آیا سلول های غیرطبیعی پاک شده اند یا خیر، یا اگر قبلاً انجام نشده باشد، ممکن است آزمایش HPV انجام دهید. بسته به این نتایج، آزمایش‌ها، روش‌ها و/یا درمان اضافی ممکن است انجام شود.

آیا در صورت انجام تست HPV به پاپ اسمیر نیاز دارم؟

دستورالعمل‌های فعلی بیان می‌کنند که آزمایش‌های HPV به تنهایی ممکن است یک ابزار غربالگری سرطان دهانه رحم برای برخی از زنان باشد. شما باید با پزشک خود در مورد مزایا و معایب تست HPV با یا بدون پاپ اسمیر صحبت کنید، بنابراین می توانید بر اساس سبک زندگی و سابقه سلامتی خود تصمیم بگیرید که کدام روش برای شما بهترین است.

آیا اگر واکسن HPV را زده باشم لازم است آزمایش سرطان دهانه رحم را انجام دهم ؟

شما باید به طور منظم تحت غربالگری سرطان دهانه رحم قرار بگیرید، حتی اگر علیه HPV واکسینه شده باشید، زیرا این واکسن در برابر همه انواع HPV محافظت نمی کند و همه سرطان های دهانه رحم نتیجه عفونت HPV نیستند. علاوه بر این، اگر در زمان واکسیناسیون در معرض یک یا چند نوع HPV قرار گرفته باشید، واکسن در برابر سرطان دهانه رحم و سایر بیماری های مرتبط با HPV محافظت نمی کند.

چرا به آزمایش پاپ اسمیر یا HPV به طور منظم نیاز است؟

سرطان دهانه رحم یک بیماری آهسته و پیشرونده است و ممکن است سالها طول بکشد تا فراتر از دهانه رحم پیشرفت کند. به دلیل این واقعیت، معاینات منظم زنان و آزمایش های غربالگری برای شناسایی سلول های پیش سرطانی و امکان برداشتن بافت آسیب دیده ضروری است. معاینات منظم همچنین می تواند سرطان دهانه رحم را در صورت بروز به موقع تشخیص دهد. با تشخیص زودهنگام، درمان سرطان دهانه رحم آسان تر است. با این حال، اگر کنترل نشود، تقریباً همیشه کشنده است.

عوامل خطر سرطان دهانه رحم چیست؟

مهمترین عامل خطر برای سرطان دهانه رحم، عفونت با انواع پرخطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. به همین دلیل است که در حال حاضر آزمایش HPV همراه با آزمایش پاپ اسمیر برای زنان 30 تا 65 ساله توصیه می شود.

به گفته موسسه ملی سرطان آمریکا، عوامل اضافی می توانند خطر سرطان دهانه رحم را پس از عفونت HPV افزایش دهند. اینها شامل به دنیا آوردن بیش از 3 فرزند، استفاده طولانی مدت از داروهای ضد بارداری خوراکی و کشیدن سیگار است.

افزایش خطر همچنین با شروع رابطه جنسی در سنین پایین، داشتن چندین شریک جنسی، قرار گرفتن در معرض دارویی به نام دی اتیل استیل‌بسترول (DES) قبل از تولد، تشخیص قبلی سرطان دهانه رحم یا تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم و ضعف سیستم ایمنی مرتبط است. به عنوان مثال پس از پیوند عضو یا عفونت HIV.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

پاپ اسمیر معمولا به عنوان یک آزمایش غربالگری استفاده می شود. درصد معینی از ناهنجاری ها ممکن است با یک آزمایش پاپ اسمیر شناسایی نشوند، به همین دلیل انجام منظم پاپ اسمیر بسیار مهم است. محدودیت قابل توجهی از آزمون مربوط به جمع آوری نمونه است. پاپ اسمیر نمونه بسیار کوچکی از سلول های موجود در دهانه رحم و ناحیه واژن را نشان می دهد. حتی برای باتجربه ترین پزشکان، ممکن است جمع آوری نمونه سلول های کافی را برای بررسی فراهم نکند و ممکن است نیاز به تکرار پاپ باشد.

در سایت Cleveland Clinic در مورد آزمایش پاپ اسمیر بیشتر بخوانید:

پاپ اسمیر ابزاری برای غربالگری سرطان دهانه رحم است. این آزمایش می تواند سلول های غیرطبیعی دهانه رحم را قبل از سرطانی شدن تشخیص دهد. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اغلب آزمایش های HPV را در طول آزمایش پاپ انجام می دهند تا HPV، یکی از علل اصلی سرطان دهانه رحم را بررسی کنند. نتیجه نامشخص یا غیر طبیعی پاپ اسمیر ممکن است نشانه عفونت، مشکل دیگری یا سرطان باشد.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

(2018) American College of Obstetricians and Gynecologists. Practice advisory: Cervical cancer screening (update). Available online at https://www.acog.org/Clinical-Guidance-and-Publications/Practice-Advisories/Practice-Advisory-Cervical-Cancer-Screening-Update. Accessed on March 14, 2019.

(December 2018) American College of Obstetricians and Gynecologists Cervical cancer infographic. Available online at https://www.acog.org/Patients/FAQs/Cervical-Cancer-Screening-Infographic. Accessed March 18, 2019.

(September 2017) American College of Obstetricians and Gynecologists. Frequently asked questions (FAQ 085): Cervical cancer screening. Available online at https://www.acog.org/-/media/For-Patients/faq085.pdf?dmc=1&ts=20190218T2308367101. Accessed March 18, 2019.

(December 28, 2018) American Cancer Society. The American Cancer Society guidelines for the prevention and early detection of cervical cancer. Available online at https://www.cancer.org/cancer/cervical-cancer/prevention-and-early-detection/cervical-cancer-screening-guidelines.html. Accessed March 14, 2019.

June 14, 2018. National Cancer Institute. Cancer Screening (PDQ®)-Health Professional Version. Available online at https://www.cancer.gov/types/cervical/hp/cervical-screening-pdq. Accessed March 14, 2019.

(May 2018) U.S. Centers for Disease Control and Prevention. HPV vaccine information for clinicians. Available online at https://www.cdc.gov/hpv/hcp/need-to-know.pdf. Accessed March 24, 2019.

(February 1, 2018) National Cancer Institute. Cervical cancer prevention (PDQ®)—Health professional version. Available online at https://www.cancer.gov/types/cervical/hp/cervical-prevention-pdq#_344_toc. Accessed March 27, 2019.

(September 21, 2017) National Cancer Institute. Cervical cancer prevention (PDQ®)—Patient version. Available online at https://www.cancer.gov/types/cervical/patient/cervical-prevention-pdq. Accessed March 27, 2019.

(December 28, 2016) U.S. Centers for Disease Control and Prevention. HPV vaccine information for young women. Available online at https://www.cdc.gov/std/hpv/stdfact-hpv-vaccine-young-women.htm. Accessed March 27, 2019.

Leeds I, Fang S, Anal cancer and intraepithelial neoplasia screening: A review. World J Gastrointest Surg. 2016 Jan 27; 8(1): 41–51. Available online at https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4724586/. Accessed May 2019.

(August 2018) Fact Sheet: United States Cancer Statistics Data Brief. Available online at https://www.cdc.gov/cancer/hpv/pdf/USCS-DataBrief-No4-August2018-508.pdf. Accessed May 2019.

(March 2019) National Cancer Institute. Cervical Cancer Screening. Available online at https://www.cancer.gov/types/cervical/patient/cervical-screening-pdq. Accessed May 2019.

The Pap test and Bethesda 2014. Ritu Nayar, MD and David C. Wilbur, MD. Article first published online: 1 MAY 2015, Cancer Cytopathology Volume 123, Issue 5, pages 271–281. Available online at http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/cncy.21521/full. Accessed May 2019.

(May 1, 2019) Understanding Cervical Changes: Next Steps After an Abnormal Screening. National Cancer Institute. Available online at https://www.cancer.gov/types/cervical/understanding-cervical-changes. Accessed May 2019.

(November 20, 2016) The Pap (Papanicolaou) Test. American Cancer Society. Available online at https://www.cancer.org/cancer/cervical-cancer/prevention-and-early-detection/pap-test.html. Accessed May 2019.

Thomas, Clayton L., Editor (1997). Taber’s Cyclopedic Medical Dictionary. F.A. Davis Company, Philadelphia, PA [18th Edition].

Pagana, Kathleen D. & Pagana, Timothy J. (2001). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 5th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO.

Robert Krum, MD. Director of Cytology, Kaiser Permanente; Adjunct Assistant Professor of Pathology, Oregon Health & Science University.

Communication from Kenneth Sims, M.D. based on Dr. John Bishops’ topic “Pap Smear” in Evaluating Abnormal Test Results, http://UPCMD.com developed by the University Pathology Consortium, LLC.

Cindy Steele, SCT(ASCP (IAC). Cytopathology Supervisor, SUNY Upstate Medical University, Syracuse, NY.

Teri Somrak, JD, CT (ASCP). Director of Educational Planning, ASCP.

(2004 Copyright). Human Papilloma Virus (HPV). American Cancer Society [On-line information]. Available online through http://www.cancer.org.

Bren, L. (2004 January February). Cervical Cancer Screening. FDA Consumer Magazine [On-line article]. Available online at http://www.fda.gov/fdac/features/2004/104_cancer.html.

(2004 Copyright). Human Papillomavirus (HPV). ARUP’s Guide to Clinical Laboratory Testing [On-line testing information]. Available online at http://www.arup-lab.com/guides/clt/tests/clt_302a.jsp#3465668.

(2004 May 4). Revised Cervical Cancer Screening Guidelines Require Reeducation of Women and Physicians. ACOG [On-line news release]. Available online at http://www.acog.org/from_home/publications/press_releases/nr05-04-04-1.cfm.

(2004 Copyright). The High-Risk HPV Test: A Breakthrough in Cervical Cancer Screening. The HPVtest.com [On-line information from Digene Corportaion]. Available online at http://www.thehpvtest.com/factsheet.html.

Pagana K, Pagana T. (2006). Mosby’s Manual of Diagnostic and Laboratory Tests. 3rd edition. St. Louis: Mosby Elsevier. Pages 690-693.

(December 2009). ACOG Practice Bulletin, Clinical Management Guidelines for Obstetricians-Gynecologists, No. 109, Cervical Cytology Screening. PDF available for download at http://journals.lww.com/greenjournal/documents/PB109_Cervical_Cytology_Screening.pdf. Accessed December 2009.

(Updated 2009 January 22). Frequently Asked Questions, Pap Test. Womenshealth.gov [On-line information]. Available online at http://womenshealth.gov/faq/pap-test.cfm. Accessed February 2009.

(Updated 2009 January 7). Making Progress against Cervical Cancer. CDC [On-line information]. Available online at http://www.cdc.gov/Features/CervicalCancer/. Accessed February 2009.

(Reviewed 2009 February 2). Pap Test. National Cancer Institute Fact Sheet [On-line information]. Available online at http://www.cancer.gov/cancertopics/factsheet/Detection/Pap-test. Accessed February 2009.

(2005 January 28). Understanding Cervical Changes: A Health Guide for Women. National Cancer Institute Fact Sheet [On-line information]. Available online at http://www.cancer.gov/cancertopics/understandingcervicalchanges. Accessed February 2009.

(Updated 2008 April). Pap Smear, What is a Pap Smear? Familydoctor.org [On-line information]. Available online at http://familydoctor.org/online/famdocen/home/women/reproductive/gynecologic/138.html. Accessed February 2009.

Dr. D. Van Niekirk, Director, Cervical Cancer Screening Laboratory, British Columbia Cancer Agency, Vancouver, BC, Canada.

American Cancer Society. Cervical Cancer Overview. Available online at http://www.cancer.org/Cancer/CervicalCancer/OverviewGuide/cervical-cancer-overview-key-statistics. Last reviewed February 8, 2012. Accessed April 17, 2012.

World Health Organization. Sexual and Reproductive Health: Cancer of the Cervix. Available online at http://www.who.int/reproductivehealth/topics/cancers/en/.  Accessed March 23, 2012.

Press release. FDA Approves New Indication for Gardasil to Prevent Genital Warts in Men and Boys. Available online at http://www.fda.gov/NewsEvents/Newsroom/PressAnnouncements/ucm187003.htm. Issued October 16, 2009. Accessed March 23, 2009.

U.S. Preventive Services Task Force. Screening for Cervical Cancer. Release Date: March 2012. Available online at http://www.uspreventiveservicestaskforce.org/uspstf/uspscerv.htm. Accessed March 2012.

Moyer, VA on behalf of the U.S. Preventive Services Task Force. Screening for Cervical Cancer: U.S. Preventive Services Task Force Recommendation Statement. Annals of Internal Medicine, March 6, 2012, 156(5). Available online at http://www.annals.org/content/early/2012/03/14/0003-4819-156-12-201206190-00424.full. Accessed March 2012.

American Cancer Society. New Screening Guidelines for Cervical Cancer. Article date: March 14, 2012. Available online at http://www.cancer.org/Cancer/news/News/new-screening-guidelines-for-cervical-cancer. Accessed March 2012.

American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG). Cervical cytology screening. Washington (DC): American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG); 2009 Dec. 12. (ACOG practice bulletin; no. 109). Available online at http://www.guideline.gov/content.aspx?id=15274#Section420. Accessed March 23, 2012.

National Cancer Institute.Fact Sheet. HPV and Cancer. Available online at http://www.cancer.gov/cancertopics/factsheet/Risk/HPV. Accessed March 23, 2012.

National Cancer Institute. Treatment Options by Stage. Available online at http://www.cancer.gov/cancertopics/pdq/treatment/cervical/Patient/page5. Accessed March 23, 2012.

Reuters. Wait longer between Pap tests, doctors say. October 22, 2012. Available online at http://www.reuters.com/article/2012/10/22/health-cancer-papsmear-idUSL3E8LM84D20121022. Accessed November 2012.

ACOG. Ob-Gyns Recommend Women Wait 3 to 5 Years Between Pap Tests. October 22, 2012. Available online at http://www.acog.org/About_ACOG/News_Room/News_Releases/2012/Ob-Gyns_Recommend_Women_Wait_3_to_5_Years_Between_Pap_Tests. Accessed November 2012.

Karjane, N. and Ivey, S. (2014 January 22, Updated). Pap Smear. Medscape Drugs & Diseases [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/1947979-overview#showall. Accessed May 17, 2015.

Carter, J. (2015 May 4, Updated). Cervical Cancer Guidelines. Medscape Drugs & Diseases [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/2267535-overview. Accessed May 17, 2015.

Boardman, C. and Matthews, K. (2014 August 15, Updated). Cervical Cancer. Medscape Drugs & Diseases [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/253513-overview. Accessed May 17, 2015

این مقاله برای شما مفید بود؟

8 دیدگاه

  1. Avatar
    سیما 14 تیر 1401 در 12:35 ب.ظ - پاسخ دادن

    بعضی از پزشکا معتقدن که سالی یکبار باید آزمایش پاپ اسمیر انجام بشه،آیا واقعا لازمه؟

    • Avatar
      ادمین 14 تیر 1401 در 8:28 ب.ظ - پاسخ دادن

      به عنوان یک قاعده، معاینه پاپ اسمیر از پروتکل خاصی پیروی می کند.
      اما گاهی اوقات پزشکان از بیماران خود می خواهند که برای اطمینان بیشتر به صورت دوره ای آزمایش پاپ اسمیر را به صورت سالی یکبار انجام دهند. چون پزشک معالج علاوه بر آزمایش ها، علائم بالینی بیمار را نیز در نظر می گیرد و سپس درخواست آزمایش می کند، لذا نظر پزشک ارجح است.

  2. Avatar
    ژینا 25 بهمن 1401 در 9:56 ق.ظ - پاسخ دادن

    من آزمایش پاپ اسمیر انجام دادم. نمونه ای که بهم دادن تحویل آزمایشگاه بدم خیلی خونی بود. علتش چی میتونه باشه؟ خیلی ترسیدم.
    ممنون میشم پاسخ بدین

    • Avatar
      دکتر فرزاد باباخانی 25 بهمن 1401 در 11:07 ق.ظ - پاسخ دادن

      سلام و عرض ادب
      نگران نباشید. در شرایطی که در محل نمونه گیری التهابی وجود داشته باشد احتمال خونریزی های خفیفی هنگام نمونه گیری وجود دارد. منتظر آماده شدن نتایج باشید و موضوع را با پزشک معالج در میان بگذارید

  3. Avatar
    فاطمه 11 اسفند 1401 در 6:45 ب.ظ - پاسخ دادن

    سلام
    نتیجه آزمایش n mode fun در آزمایش پاپ اسمیر thin prep به چه معناست؟

    • Avatar
      دکتر فرزاد باباخانی 12 اسفند 1401 در 6:27 ق.ظ - پاسخ دادن

      سلام و درود
      در تست پاپ اسمیر ThinPrep، نتیجه “n mode fun” معمولاً به وجود سلول های اندوسرویکال طبیعی اشاره دارد.
      باز برای اطمینان بیشتر می توانید نتیجه آزمایش رو برامون واتس آپ بفرمایید تا بهتر بتونیم بهتون کمک کنیم.
      آرزوی سلامتی

  4. Avatar
    ارغوان 24 اسفند 1401 در 6:48 ق.ظ - پاسخ دادن

    سلام وقت بخیر
    من تو شهرستان یه بار آزمایش پاپ اسمیر دادم، پزشکم یه شیشه مستطیلی شکل رو داد که به آزمایشگاه تحویل دادم. بعد یه سال تو تهران دوباره آزمایش دادم اما این سری یه قوطی که یه محلول داخلش بود رو بهم دادن؟
    فرقی میکنن باهم؟ نتیجه کدومشون قابل اعتماد تره؟

    • Avatar
      دکتر فرزاد باباخانی 24 اسفند 1401 در 3:49 ب.ظ - پاسخ دادن

      سلام و درود
      در روش اسلایدی با سواپ از ناحیه واژینال نمونه گیری شده و مستقیما بر روی لام اسمیر تهیه می شود، که سلول ها به صورت لایه ای روی هم قرار می گیرند و امکان شناسایی سلول ها را به درستی، دشوار می کند.
      اما در نوع Liquid base یا مایع با استفاده از دستگاه لام تهیه شده و سلول ها به صورت تک لایه کنار همدیگر قرار می گیرند، که امکان شناسایی و تشخیص درست سلول ها را امکان پذیر می کند.
      در ضمن در نوع مایع امکان تکرار و تیه دوباره لام از نمونه امکان پذیر است.

ثبت دیدگاه

Go to Top