دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آزمایش مواد مخدر | Opioid Testing

آزمایش مواد مخدر وجود مواد افیونی در ادرار، خون یا بزاق را بررسی می کند. اپیوئیدها داروهای قدرتمندی هستند که برای تسکین درد استفاده می شوند. آنها اغلب برای کمک به درمان صدمات یا بیماری های جدی تجویز می شوند. علاوه بر کاهش درد، مواد افیونی می توانند احساس لذت و رفاه را نیز افزایش دهند.

اسامی دیگر:

  • Opioid Screening
  • Opiate Screening
  • Opiate Testing

چرا آزمایش مواد مخدر درخواست می شود؟

  • برای نظارت بر مطابقت با داروهای تجویز شده
  • برای غربالگری سوء مصرف مواد مخدر یا انحراف از ترک مواد مخدر
  • برای مانیتور فردی که اعتیاد به مواد مخدر دارد

چه زمانی آزمایش مواد مخدر بایستی انجام شود؟

  • زمانی که برای درد طولانی مدت (مزمن) برای شما مواد افیونی تجویز می شود
  • در مواقعی مانند قبل از شروع کار جدید یا بیمه نامه، در زمان های مختلف به عنوان بخشی از آزمایش مواد مخدر در محل کار، یا زمانی که با حکم دادگاه اجباری شده باشد، درخواست می شود.
  • زمانی که برای سوء مصرف مواد یا اعتیاد تحت درمان هستید
  • هنگامی که علائم و نشانه هایی دارید که حاکی از مسمومیت با دارو یا مصرف بیش از حد است

نمونه مورد نیاز برای آزمایش مواد مخدر:

ظرف/لوله: ظرف ادرار/لوله با درب قرمز یا زرد(ترجیحا همراه با ژل جداکننده)/لوله استریل برای نمونه بزاق/ظرف برای نمونه مو

نوع نمونه: ادرار/ سرم/مو/بزاق/عرق

حجم نمونه: ادرار 10 میلی لیتر/ سرم 5 میلی لیتر

  • ادرار بیشترین نمونه درخواست شده برای مواد افیونی است.
  • موها معمولاً از تاج سر جمع‌آوری می‌شوند، اگرچه موها ممکن است از مکان‌های دیگری مانند سینه یا زیر بغل نیز جمع‌آوری شوند.
  • بزاق در یک پد یا سواب جاذب که بین قسمت پایین گونه و لثه قرار می گیرد برای چند دقیقه جمع آوری می شود.
  • نمونه عرق با چسبی که ممکن است برای چند روز از آن استفاده شود، جمع آوری می شود.
لوله و ظروف آزمایش برای آزمایش نیکوتین و کوتینین

لوله و ظروف آزمایش برای آزمایش مواد مخدر

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

نام روش انجام آزمایش مواد مخدر:

کروماتوگرافی مایع طیف‌سنجی جرمی پشت سر هم، جرم دقیق با وضوح بالا (LC-MS/MS HRAM)

روش سریع کاستی بر پایه کروماتوگرافی ستونی

روش انجام:

کاست-های-انجام-روش-سریع-زمایش-مواد-مخدر

کاست های انجام روش سریع زمایش مواد مخدر

روش-انجام-آزمایش-مواد-مخدر

روش انجام آزمایش مواد مخدر

نتایج-آزمایش-مواد-مخدر

نتایج -آزمایش مواد مخدر

نمونه-جواب-آزمایش-مواد-مخدر

نمونه جواب آزمایش مواد مخدر

آمادگی قبل از انجام آزمایش مواد مخدر:

قبل از انجام آزمایش مواد مخدر، باید هر گونه دارو یا مکمل های دارای نسخه یا بدون نسخه را که مصرف می کنید، اعلام کنید تا نتایج آزمایش به درستی تفسیر شود. برخی از داروهای تجویزی و بدون نسخه ممکن است نتایج مثبتی در آزمایش مواد مخدر به همراه داشته باشند. اینها شامل آنتی بیوتیک های کینولون و آنتی بیوتیک ریفامپین است. گزارش شده است که وراپامیل، کوتیاپین، دیفن هیدرامین و داکسیلامین نتایج مثبت کاذب را برای آزمایش متادون ارائه می دهند.

مصرف غذاهای حاوی دانه خشخاش به خوبی شناخته شده است که نتیجه مثبتی برای مواد افیونی ایجاد می کند و در صورت امکان قبل از انجام  آزمایش مواد مخدر باید از دانه های خشخاش اجتناب شود.

اگر قرار است بزاق شما برای آزمایش مواد مخدر جمع آوری شود، معمولاً نباید 10 دقیقه قبل از جمع آوری نمونه چیزی در دهان خود قرار دهید. شما باید دستورالعمل های ارائه شده را دنبال کنید.

چه چیزی در آزمایش مواد مخدر مورد بررسی قرار می گیرد؟

اپیوئیدها دسته ای از داروها هستند که برای کاهش درد (مسکن های مخدر) استفاده می شوند. آزمایش مواد مخدر برای تایید وجود مواد افیونی در ادرار، خون، بزاق، مو یا عرق استفاده می شود.

مواد افیونی شامل مواد افیونی مشتق شده از منابع طبیعی (مانند هروئین و مورفین) و شبه افیونی های مصنوعی و مصنوعی (مانند اکسی کدون، هیدروکودون و فنتانیل) است. روش های آزمایش ممکن است فقط تعداد کمی از مواد افیونی را شناسایی کند یا ممکن است شامل آزمایش تعداد زیادی از مواد افیونی خاص باشد.

فرمول شیمیایی تعدادی از مواد مخدر

فرمول شیمیایی تعدادی از مواد مخدر

آزمایش مواد مخدر ممکن است به دلایل پزشکی، به عنوان مثال، برای تعیین انطباق با داروهای تجویزی مواد افیونی، برای تعیین پایبندی به برنامه توانبخشی وابستگی ، یا به دلایل قانونی، به عنوان مثال، به عنوان بخشی از یک الزام آزمایشی به دستور دادگاه، درخواست شود.

اعتیاد به مواد افیونی در حال حاضر یک اپیدمی است و به عنوان یک اورژانس بهداشت عمومی در نظر گرفته می شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد افیونی از سال 1999 چهار برابر شده است. برای مبارزه با اعتیاد به مواد افیونی، دستورالعمل های CDC در سال 2016 در مورد تجویز مواد افیونی برای دردهای مزمن شامل آزمایش ادرار سالانه برای نظارت بر بیماران از نظر علائم سوء استفاده از مواد افیونی و/ یا انحراف اکثر دستورالعمل‌های پزشکی توصیه می‌کنند که بیمارانی که برای بیش از 90 روز مواد افیونی تجویز می‌کنند، حداقل سالیانه و قبل از شروع درمان آزمایش ادرار را انجام دهند.

افرادی که از مواد افیونی استفاده می کنند ممکن است آنها را بخورند، استنشاق کنند، مانند سیگار بکشند یا تزریق کنند. تأثیر یک اپیوئید، به اپیوئید خاص مورد استفاده، مقدار مصرف، خلوص آن و روش مصرف بستگی دارد، مانند اینکه به شکل قرص مصرف شود یا تزریق شود.

اشکال-مختلف-مواد-مخدر

اشکال مختلف مواد مخدر

برای آزمایش مواد مخدر، پزشکان ممکن است نمونه ادرار را برای غربالگری به آزمایشگاه بفرستند یا ممکن است آزمایش مواد مخدر را در مطب خود انجام دهند. آزمایش ممکن است به‌ عنوان آزمایش‌های نقطه‌ای انجام شود، که معمولاً نوارهای کوچکی هستند که در ادرار فرو می‌روند و با ظاهر شدن یک خط رنگی روی نوار تفسیر می‌شوند(توضیح در بالا). اگر فردی در 1 تا 3 روز گذشته یک تریاک مصرف کرده باشد، اکثر آزمایش‌ها دارو را در ادرار تشخیص می‌دهند، اما این بازه زمانی به اپیوئید خاص مصرف‌شده و توانایی فرد در متابولیسم دارو بستگی دارد.

تشخیص برخی از مواد افیونی ممکن است با آزمایش‌های غربالگری معمول دشوار باشد، زیرا ممکن است آزمایش مواد مخدر برای تشخیص داروی خاص مورد نظر طراحی نشده باشد. پزشکان ممکن است هنگام درخواست آزمایش تشخیص دهند که می خواهند کدام مواد افیونی را تشخیص دهند. اغلب، آزمایشگاه ها یک آزمایش پانل از پیش تعیین شده را ارائه می دهند که شامل چندین ماده مخدر است که مواد افیونی تجویز شده را مورد هدف قرار می دهد. جدول زیر نمونه هایی از مواد افیونی یا متابولیت های اپیوئیدی را که ممکن است مورد آزمایش قرار گیرند، فهرست می کند.

مواد مخدر و نوع آن:

نوع ماده مخدرنمونه های آن
مواد افیونی (از منابع طبیعی)کدئین، مورفین، هروئین و متابولیت هروئین (6-مونواستیل مورفین)
مواد افیونی نیمه مصنوعیهیدروکودون، هیدرومورفون، اکسی کدون، اکسی مورفون
مواد افیونی مصنوعیفنتانیل و آنالوگ های فنتانیل، مپریدین، متادون، پروپوکسیفن، ترامادول، تاپنتادول
سایر داروهایی که به طور آزاد به عنوان اپیوئیدها شناخته می شوندبوپرنورفین، نالوکسان، نالترکسون

آزمایش های مواد مخدر غربالگری مثبت، به صورت نیمه قطعی(فرضی) گزارش می شوند. این به این دلیل است که برخی از تست های غربالگری پتانسیل نتایج مثبت کاذب را دارند. بنابراین، آزمایش‌های غربالگری که مثبت هستند اغلب با آزمایش دوم تأیید می‌شوند که دقیقاً ماده موجود را مشخص می‌کند. تست‌های تاییدی معمولا حساس‌تر از تست‌های غربالگری هستند و سطوح پایین‌تری از مواد افیونی خاص را شناسایی می‌کنند. آزمایش تاییدی معمولا با ابزاری به نام طیف سنج جرمی انجام می شود. انواع تست های طیف سنجی جرمی مورد استفاده برای آزمایش تاییدی شامل کروماتوگرافی گازی/طیف سنجی جرمی (GC/MS) و کروماتوگرافی مایع-طیف سنجی جرمی پشت سر هم (LC-MS/MS) می باشد.

نمونه نتیجه کروماتوگرافی مایع طیف سنجی جرمی برای مورفین

نمونه نتیجه کروماتوگرافی مایع طیف سنجی جرمی برای مورفین

هر دو تست غربالگری و تاییدی بر اساس یک حد تشخیص(کات آف) تفسیر می شوند. اگر دارویی وجود نداشته باشد، یا اگر دارو در غلظتی کمتر از حد تست وجود داشته باشد، آزمایش به عنوان “تشخیص نشده”، “عدم وجود” یا “منفی” گزارش می شود. اگر یک دارو در غلظتی برابر یا بالاتر از حد تشخیص(کات آف) وجود داشته باشد، آزمایش به عنوان “تشخیص داده شده”، “موجود” یا “مثبت” گزارش می شود.

همچنین ممکن است آزمایش مواد مخدر برای تشخیص اینکه آیا چیزی به نمونه ادرار اضافه شده است یا خیر، مانند آب، سفید کننده یا انواع دیگر مواد شیمیایی (مواد تقلبی) که ممکن است در تلاش برای تداخل در آزمایش اضافه شده باشد، انجام شود. در صورت مشکوک بودن به تقلب، آزمایش ممکن است نامعتبر یا تقلبی گزارش شود.

نمونه های ادرار نیز ممکن است به عنوان رقیق شناسایی شوند. اگر فرد قبل از آزمایش مواد مخدر مقدار زیادی آب یا مایعات دیگر مصرف کند، ممکن است ادرار رقیق تولید شود. ادرار رقیق نیز ممکن است ناشی از برخی شرایط پزشکی باشد. اگر فردی مایعی مانند آب را به نمونه ادرار اضافه کند، ممکن است باعث رقیق شدن ادرار شود. ممکن است همیشه نتوان تعیین کرد که چگونه ادرار رقیق شده است. اگر ادرار آنقدر رقیق باشد که نتایج قابل اعتماد نباشد، ممکن است آزمایش مواد مخدر نامعتبر یا تقلبی گزارش شود.

متابولیسم فیزیولوژیک و شیمیایی مواد مخدر:

عمده داروهای مورد سوء مصرف، به استثنای باربیتورات ها و کانابینوئیدها، همه ترکیبات حاوی گروه آمینه پایه هستند که اکثر آنها حاوی حلقه های بنزن نیز دارند. رابطه فضایی گروه آمینه با توجه به حلقه‌های بنزن معطر تقریباً مشابه است، به ویژه در کوکائین و متادون. همانطور که انتظار می‌رود، این ترکیبات می‌توانند با گیرنده‌های هدف یکدیگر، هرچند با قرابت کمتر، واکنش متقابل داشته باشند.

مکانیسم های فیزیولوژیکی اولیه اثر این داروها به خوبی شناخته نشده است، اما برخی از مکانیسم ها در مورد برخی از اهداف اصلی این داروها به دست آمده است. بسیاری از این داروها مستقیماً بر روی سیستم های انتقال دهنده عصبی دوپامینرژیک و نوراپی نفرینرژیک، به ویژه سیستم لیمبیک (که گاهی اوقات به عنوان مغز بویایی نامیده می شود) عمل می کنند. این سیستم، یک سیستم ابتدایی تر است که با لذت جویی مرتبط است.

شکل زیر، اثرات احتمالی چند تا از مهمترین داروها بر روی این سیستم نشان داده شده است. به نظر می‌رسد که آمفتامین‌ها که از نظر ساختاری با دوپامین و کاتکول آمین‌ها مرتبط هستند و کوکائین باعث آزاد شدن دوپامین از وزیکول‌های سمت آکسون سیناپس می‌شوند که ممکن است تا حدی مسئول ایجاد یک حس خوشایند باشد.

مکانیسم اثر مواد مخدر

مکانیسم اثر مواد مخدر

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، مسیرهایی را تحریک می کنند که از نوراپی نفرین به عنوان انتقال دهنده عصبی استفاده می کنند. این مسیرها مانند مسیرهای دوپامینرژیک در برانگیختگی و لذت جویی دخیل هستند. در این مورد، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، به جای تحریک آزادسازی انتقال دهنده های عصبی، بازجذب نوراپی نفرین را به داخل وزیکول های سمت آکسون سیناپس مسدود می کنند. آنها همچنین ممکن است بازجذب غیر اختصاصی دوپامین را در مسیرهای دوپامینرژیک اعمال کنند.

جالب است که، به طور متناقض، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند ایمی پرامین (توفرانیل) به طور موفقیت آمیزی برای درمان اثرات کوکائین استفاده شده است، اگرچه، آرام بخش های بنزودیازپین در حال حاضر ترجیح داده می شوند.

آرام‌بخش‌های اصلی، مانند هالوپریدول (هالدول) و کلرپرومازین، که برای درمان حالات روان‌پریشی مانند اسکیزوفرنی استفاده می‌شوند، ظاهراً اتصال دوپامین به گیرنده‌های دندریتیک در سیناپس را مسدود می‌کنند و در نتیجه اثرات تحریک‌کننده دوپامین را بلوک می‌کنند.

نورون‌های دوپامینرژیک، با بسیاری از نورون‌های مهاری مرتبط هستند که از γ-آمینوبوتیریک اسید (GABA) به عنوان انتقال‌دهنده عصبی خود استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد که گیرنده‌های بنزودیازپین زیادی روی این نورون‌ها وجود دارد که باعث تقویت GABA در سیناپس‌های این سیستم می‌شود، و اثرات دوپامینرژیک مسیرهای تحریکی، بر روی سیستم لیمبیک را کاهش می‌دهد. بنابراین، برخی از اثرات آرام بخش دیازپام (والیوم) و سایر بنزودیازپین ها را می توان به این شکل توضیح داد.

به طور گسترده ای در سراسر سیستم عصبی مرکزی و محیط اطراف، انواع گیرنده های مواد افیونی به عنوان گیرنده های μ، δ، κ و ε طبقه بندی می شوند. به نظر می رسد گیرنده های μ مخصوص مورفین و هروئین هستند که هر دو حالت ضد درد عمومی ایجاد می کنند، و یک حالت ضد درد عمومی ایجاد می کند.

بسیاری از داروها در دو مسیر اصلی دیگر در مغز نیز عمل می کنند: آنهایی که از سروتونین (سروتونرژیک) استفاده می کنند و داروهایی که از N-methyl-d-aspartate (NMDA) و L-گلوتامات به عنوان انتقال دهنده های عصبی خود استفاده می کنند.

انتقال عصبی توسط سروتونین با اتصال آن به گیرنده 5-هیدروکسی تریپتامین (5-HT) در سمت دندریتیک سیناپس انجام می شود. طیف نسبتاً گسترده ای از گیرنده های 5-HT وجود دارد که همه آنها اثرات فیزیولوژیکی یکسانی ندارند. به نظر می رسد عمده ترین آنها گیرنده های 5-HT1 و 5-HT2 هستند. مسیرهای سروتونین بخش نسبتاً وسیعی از مغز و حتی نخاع را در بر می گیرد. این انتقال دهنده عصبی برای سیستم لیمبیک و علاوه بر این، برای عقده های قاعده ای، به ویژه آمیگدال، که در رفتار پرخاشگرانه نقش دارد، اصلی است.

همانطور که قبلا ذکر شد، سیستم لیمبیک در جستجوی لذت و تقویت لذت نقش دارد. مسیرهای سروتونرژیک تا هیپوکامپ گسترش یافته و در حافظه نقش دارند. سروتونین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی در نخاع، انقباض عضلانی را القا می کند.

مسیرهای NMDA بیشتر در مسیرهای درد (درد) نقش دارند و در حافظه و انعطاف پذیری عصبی نقش دارند. مشخص شده است که آنها در تقویت درد مزمن نقش دارند. مسدود کردن مسیرهای NMDA توسط مواد مخدر می تواند این اثر نامطلوب درک شده را حذف کند.

عوامل مداخله گر در آزمایش مواد مخدر:

  • دانه های خشخاش می توانند نتایج مثبتی برای مواد افیونی ایجاد کنند.
  • دود دست دوم ماری جوانا می تواند نتایج مثبتی ایجاد کند.
  • ایبوپروفن می تواند در برخی از سیستم های سنجش نتیجه THC مثبت کاذب ایجاد کند.
  • داروهای سرماخوردگی می توانند نتایج مثبت کاذب آمفتامین را در برخی از سیستم های سنجش ایجاد کنند، اما نه با آزمایش آنتی بادی مونوکلونال.
  • آنتی بیوتیک ها (مانند آموکسی سیلین، ریفامپین و کینولون ها) می توانند نتایج مثبت کاذب را برای هروئین و/یا کوکائین ایجاد کنند.
  • استفاده تهاجمی از دیورتیک ها می تواند سطح دارو را در ادرار کاهش دهد.

مطلب پیشنهادی: تداخلات دارویی در آزمایش ها

محدوده مرجع آزمایش مواد مخدر به روش کروماتوگرافی مایع-طیف‌سنجی جرمی پشت سر هم، جرم دقیق با وضوح بالا (LC-MS/MS HRAM):

Cutoff concentrations:

  • Codeine: 25 ng/mL
  • Codeine-6-beta-glucuronide: 100 ng/mL
  • Morphine: 25 ng/mL
  • Morphine-6-beta-glucuronide: 100 ng/mL
  • 6-Monoacetylmorphine: 25 ng/mL
  • Hydrocodone: 25 ng/mL
  • Norhydrocodone: 25 ng/mL
  • Dihydrocodeine: 25 ng/mL
  • Hydromorphone: 25 ng/mL
  • Hydromorphone-3-beta-glucuronide: 100 ng/mL
  • Oxycodone: 25 ng/mL
  • Noroxycodone: 25 ng/mL
  • Oxymorphone: 25 ng/mL
  • Oxymorphone-3-beta-glucuronide: 100 ng/mL
  • Noroxymorphone: 25 ng/mL
  • Fentanyl: 2 ng/mL
  • Norfentanyl: 2 ng/mL
  • Meperidine: 25 ng/mL
  • Normeperidine: 25 ng/mL
  • Naloxone: 25 ng/mL
  • Naloxone-3-beta-glucuronide: 100 ng/mL
  • Methadone: 25 ng/mL
  • 2-Ethylidene-1,5-dimethyl-3,3-diphenypyrrolidine: 25 ng/mL
  • Propoxyphene: 25 ng/mL
  • Norpropoxyphene: 25 ng/mL
  • Tramadol: 25 ng/mL
  • O-desmethyltramadol: 25 ng/mL
  • Tapentadol: 25 ng/mL
  • N-desmethyltapentadol: 50 ng/mL
  • Tapentadol-beta-glucuronide: 100 ng/mL
  • Buprenorphine: 5 ng/mL
  • Norbuprenorphine: 5 ng/mL
  • Norbuprenorphine glucuronide: 20 ng/mL

توجه : واحد تست و محدوده نرمال تست وابسته به روش و کیت انجام دهنده تست می باشد و از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر ممکن است متغیر باشد.

سوالات متداول

چگونه از نتایج آزمایش مواد مخدر استفاده می شود؟

آزمایش مواد مخدر ممکن است برای موارد زیر استفاده شود:

نظارت بر مصرف داروهای ضد درد

آزمایش مواد مخدر در ادرار برای پایش پایبندی بیماران به مواد افیونی تجویز شده برای درد مزمن استفاده می شود. یک پزشک ممکن است به طور دوره‌ای یک پانل کامل آزمایش دارو را برای اطمینان از مصرف اپیوئید تجویز شده توسط بیمار و بررسی اینکه بیمار هیچ گونه افیونی بدون نسخه یا سایر مواد غیرقانونی دیگر مصرف نمی‌کند درخواست کند.

آزمایش مواد مخدر در ادرار توسط CDC و سایر سازمان‌های پزشکی به منظور تأیید پایبندی بیمار به مواد افیونی تجویزی در ترکیب با سایر ابزارهای غربالگری، مانند شمارش قرص‌ها یا برنامه‌های نظارت بر داروهای تجویزی (PDMP) توصیه می‌شود. هدف به حداقل رساندن خطرات مرتبط با تجویز مواد افیونی است.

غربالگری پزشکی

غربالگری پزشکی برای مواد افیونی برای تعیین اینکه فرد ممکن است چه داروها یا ترکیبی از داروها را مصرف کرده باشد یا در معرض آنها قرار گرفته باشد، استفاده می شود تا فرد بتواند درمان پزشکی مناسب را دریافت کند. تأثیر کلی یک دارو ممکن است به نحوه واکنش بدن آن فرد به دارو، دفعات مواجهه فرد با دارو، مقدار داروی مصرفی و اینکه آیا دارو همراه با سایر داروها مصرف می شود بستگی دارد.

پزشک ممکن است آزمایش مواد مخدر را به دلایل پزشکی تجویز کند اگر فردی:

  • علائمی را تجربه می کند که ممکن است مرتبط با ماده مخدر باشد یا علائم مسمومیت را نشان دهد، مانند بیهوشی، حالت تهوع، هذیان، هراس، پارانویا، افزایش دما، درد قفسه سینه، نارسایی تنفسی، تشنج و/یا سردرد.
  • در تصادفی که پزشک اورژانس به آن مشکوک است ممکن است به دلیل مصرف ماده مخدر باشد
  • مشکوک به مصرف مواد مخدر است
  • تحت درمان در برنامه بهبودی اعتیاد یا وابستگی شیمیایی است

هنگامی که فردی مشکوک به سوءمصرف مواد است یا زمانی که فرد دارای علائم و نشانه هایی است که حاکی از مصرف یا ترک مواد افیونی است، آزمایش مواد مخدر ممکن است توسط پزشک درخواست شود. این علائم ممکن است به روش های زیر بر خلق و خو، رفتار و وضعیت جسمانی فرد تأثیر بگذارد:

  • مردمک های گشاد یا کوچک
  • خواب آلودگی
  • گفتار آهسته یا نامفهوم
  • تحریک
  • حالت تهوع
  • دشواری در تنفس
  • هذیان
  • تشنج
  • تغییرات در فشار خون یا ریتم قلب

علائم مرتبط با سوء مصرف مواد افیونی و مصرف بیش از حد ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و نمی توان به طور دقیق از دوز تعیین کرد.

آزمایش قانونی یا پزشکی قانونی

آزمایش مواد مخدر برای مقاصد قانونی یا آزمایش های پزشکی قانونی با آزمایش بالینی عمدتاً در روش های جمع آوری نمونه متفاوت است. جمع‌آوری نمونه برای آزمایش پزشکی قانونی به شدت کنترل می‌شود، پس از تهیه نمونه،درب نمونه با مهر و موم ضد دستکاری محکم می شود. یک فرم نگهداری و کنترل نمونه را در تمام مراحل نگهداری، آزمایش و ذخیره سازی همراهی می کند. این یک رکورد مداوم برای نمونه ایجاد می کند و آن را به فردی که در حال آزمایش است پیوند می دهد.

نمونه هایی از این نوع آزمایش عبارتند از:

  • آزمایش اجباری دادگاه برای کسی که به مصرف غیرقانونی مواد مخدر محکوم شده است
  • آزمایش یا نظارت بر والدین در یک پرونده حضانت
  • آزمایش سم شناسی پزشکی قانونی با استفاده از انواع مایعات و بافت های بدن که ممکن است در طی تحقیقات جرم مورد آزمایش قرار گیرند. هدف ممکن است تعیین این باشد که آیا مواد افیونی عاملی مؤثر در وقوع یک تصادف یا جنایت هستند، مانند DUI (رانندگی تحت تأثیر). آزمایش همچنین ممکن است تعیین کند که آیا فردی در اثر مصرف بیش از حد دارو یا بیماری مربوط به مواد مخدر فوت کرده است.
  • متقاضیان بیمه نامه عمر ممکن است تحت غربالگری عمومی مواد مخدر قرار گیرند که احتمالاً شامل آزمایشات مواد افیونی نیز می شود.
  • برخی از برنامه های ورزشی ممکن است برای تشخیص مواد افیونی به عنوان بخشی از یک غربالگری سم شناسی عمومی برای تشخیص سوء مصرف مواد در ورزشکاران آزمایش کنند.

آزمایش مواد مخدر استخدامی

آزمایش مواد مخدر ممکن است بخشی از یک نیاز شغلی باشد. ممکن است قبل از استخدام، به صورت تصادفی، یا اگر کارفرما مشکوک به استفاده کارمند از مواد مخدر غیرقانونی باشد، انجام می شود. آزمایش مواد مخدر استخدام غیر معمول نیست. برای کارمندان حمل و نقل ، پرسنل نظامی و سایر کارمندان مورد نیاز است و در بسیاری از صنایع دیگر یک عمل پذیرفته شده است.

نتیجه آزمایش مواد مخدر چه چیزی را نشان می دهد؟

یک آزمایش مواد مخدر اولیه مثبت یا شناسایی شده به این معنی است که فرد مورد آزمایش ممکن است یک ماده افیونی مصرف کرده باشد. تست های غربالگری قطعی نیستند و ممکن است برای تایید نتیجه تست غربالگری، آزمایش تاییدی درخواست شود.

آزمایش مواد مخدر در ادرار نمی تواند برای تعیین زمان یا میزان مصرف دارو مورد استفاده قرار گیرد، همچنین آزمایش مواد مخدرنمی تواند ثابت کند که دارو چه تأثیری روی فرد آزمایش شده دارد.

نتیجه منفی آزمایش مواد مخدر لزوماً به این معنا نیست که فرد مواد مخدر مصرف نکرده است. دارو ممکن است وجود داشته باشد اما کمتر از حد تعیین شده، یا قبلاً متابولیزه شده و از بدن خارج شده باشد، یا روش آزمایش ممکن است داروی خاصی را که در نمونه وجود دارد تشخیص ندهد.

آزمایش مواد مخدر در نمونه‌های مختلف بدن، مصرف مواد مخدر را در بازه‌های زمانی مختلف نشان می‌دهد. مثلا:

دوره تشخیص مواد افیونی پس از مصرف در نمونه ادرار:

مواد افیونی و نام های تجاریمدت زمان دوره تشخیص تخمینی
بوپرنورفین (Buprenex، Suboxone)تا 14 روز
کدئینتا 3 روز
فنتانیل (Duragesic، Fentora)تا 3 روز
هروئینکمتر از 4 روز
هیدروکدون (Lorset، Vicodin)تا 3 روز
هیدرومورفون (Dilaudid، Exalgo)تا 3 روز
مپریدین (Demerol، Mepergan)تا 4 روز
متادون (Dolophine, Methadose)تا 14 روز
مورفین (Avinza، Duramorph)تا 3 روز
مورفین (Avinza، Duramorph)تا 3 روز
اکسی مورفون (Numorphan، Opana)تا 3 روز
پروپوکسیفن (Darvon، Darvocet)تا 4 روز
تاپنتادول (Nucynta)تا 3 روز
ترامادول (Ultram)تا 4 روز

دوره تشخیص مواد افیونی پس از مصرف در نمونه های مختلف:

مواد افیونیموبزاقعرق
Codeineتا 90 روزتا 36 روزتا 14 روز
Morphineتا 90 روزتا 36 روزتا 14 روز
Heroinتا 90 روزتا 36 روزتا 14 روز

آزمایش مواد مخدر در ادرار، بسته به داروی خاص، مصرف مواد مخدر را در 1 تا 3 روز گذشته نشان می دهد. برخی از مواد افیونی ممکن است کمتر از 1 روز پس از استفاده قابل تشخیص باشند، و برخی از مواد افیونی برای مدت بیش از 3 روز پس از آخرین استفاده قابل تشخیص هستند. این بازه زمانی به برش آزمون خاص مورد استفاده نیز بستگی دارد.

آزمایش خون سطح دارویی موجود در خون را مشخص می کند. داروها برای مدت زمان کوتاه تری در خون نسبت به ادرار شناسایی می شوند.

آزمایش مواد مخدر در نمونه‌های مو، که انتهای ریشه مو را آزمایش می‌کنند، معمولاً مصرف دارو در ۹۰ روز گذشته را پوشش می‌دهند. این دوره متوسط ​​ممکن است بر اساس میزان رشد موی فرد و سایر عوامل متفاوت باشد.

آزمایش مواد مخدر در بزاق مصرف مواد افیونی از چند ساعت گذشته تا 50 ساعت، که بسته به دارو متغیر است را نشان می دهد.

نمونه‌های عرق را می‌توان روی یک چسب جاذب که برای چند روز استفاده می‌شود جمع‌آوری کرد و نتایج مثبت ممکن است نشان‌دهنده مصرف مواد افیونی در هر نقطه از جمع‌آوری عرق باشد.

چرا باید فردی برای دارویی که قانونی است آزمایش شود؟

یک ماده می تواند قانونی باشد اما ممکن است در شرایط خاصی ممنوع یا کنترل شود. در مورد مواد افیونی تجویزی، پتانسیل اعتیادآوری بالایی برای این داروها و همچنین خطر انحراف داروها وجود دارد (زمانی که فردی نسخه را به فرد دیگری می دهد، مبادله می کند یا می فروشد). نظارت بر داروهای تجویزی توسط بسیاری از کارشناسان پزشکی به منظور ارزیابی پایبندی بیمار به درمان توصیه می شود. آزمایش مواد مخدر برای افرادی که تحت درمان درد مزمن با مواد افیونی هستند باید بخشی از یک رابطه باز و صادقانه بین بیمار و پزشک باشد.

قبل از مصرف اپیوئیدهای تجویزی چه چیزی باید از پزشک خود بپرسم؟

قبل از اینکه بخواهید از آنها استفاده کنید، مطمئن شوید که در مورد خطرات و مزایای بالقوه مواد افیونی تجویزی اطلاعات کسب کنید. از پزشک خود در مورد نقش داروهای مخدر در اهداف کلی درمان و برنامه مدیریت درد خود بپرسید. نگرانی های خود را در مورد مصرف مواد افیونی به اشتراک بگذارید. اگر از خطرات ناراحت هستید، ابزارهای دیگری برای مدیریت درد وجود دارد.

دستورالعمل‌های CDC در سال 2016 در مورد مواد افیونی، در مدیریت درد مزمن با درمان‌های غیردارویی مانند ورزش درمانی، درمان شناختی رفتاری و استفاده از درمان‌های غیرافیونی مانند داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی به عنوان اولین درمان توصیه می‌کند. داروهای خطی مواد افیونی به عنوان اولین درمان برای مدیریت درد مزمن توصیه نمی شود. مدیریت درد مزمن چالش برانگیز است، اما اگر افراد نقش فعالی در مراقبت های بهداشتی خود داشته باشند، ممکن است بهبودی را تجربه کنند.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

آزمایش مواد مخدر ادرار ممکن است شامل آزمایشی برای اطمینان از معتبر بودن نمونه و عدم دستکاری یا تقلبی بودن نمونه ادرار باشد. این آزمایش ممکن است شامل بازرسی بصری ادرار، بررسی دمای ادرار بلافاصله پس از جمع آوری، اندازه گیری کراتینین ادرار، وزن مخصوص ادرار (غلظت ادرار) و pH ادرار باشد. ادرار همچنین ممکن است برای اکسیدان، نیتریت، گلوتارآلدئید یا دیگر مواد تقلبی آزمایش شود.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Metabolite. Updated May 21, 2021. Accessed June 12, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/002258.htm

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Clean catch urine sample. Updated May 25, 2021. Accessed June 12, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/007487.htm

ARUP Consult. Drug plasma half-life and urine detection window. Published January 2019. Accessed June 12, 2021. https://www.aruplab.com/files/resources/pain-management/DrugAnalytesPlasmaUrine.pdf

ARUP Consult. Drug testing. Updated May 2021. Accessed June 12, 2021. https://arupconsult.com/content/pain-and-addiction-management

Becker WC, Starrels JL. Prescription drug misuse: Epidemiology, prevention, identification, and management. In: Saxxon AJ, ed. UpToDate. Updated April 6, 2021. Accessed June 12, 2021. https://www.uptodate.com/contents/prescription-drug-misuse-epidemiology-prevention-identification-and-management

Centers for Disease Control and Prevention. Prescription opioids. Updated August 29, 2017. Accessed June 12, 2021. https://www.cdc.gov/drugoverdose/opioids/prescribed.html

Centers for Disease Control and Prevention. Overdose deaths and the involvement of illicit drugs. Updated September 4, 2020. Accessed June 12, 2021. https://www.cdc.gov/drugoverdose/pubs/featured-topics/VS-overdose-deaths-illicit-drugs.html

Centers for Disease Control and Prevention. Commonly used terms. Updated January 26, 2021. Accessed June 12, 2021. https://www.cdc.gov/drugoverdose/opioids/terms.html

Centers for Disease Control and Prevention. Opioid Basics. Updated March 16, 2021. Accessed June 12, 2021. https://www.cdc.gov/drugoverdose/opioids/index.html

Drug and Alcohol Testing Industry Association. Workplace drug testing. Date unknown. Accessed June 12, 2021. http://www.datia.org/datia-resources/27-cr%20edentialing/cpc-and-cpct/931-workplace-dru%20g-testing.html

Drummer OH. Drug testing in oral fluid. Clin Biochem Rev. 2006;27(3):147-159.

Hadland SE, Levy S. Objective Testing: Urine and Other Drug Tests. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 2016;25(3):549-565. doi:10.1016/j.chc.2016.02.005

Hoffman RJ. Testing for drugs of abuse (DOA). In: Hoffman RJ, ed. UpToDate. Updated January 15, 2021. Accessed June 12, 2021. https://www.uptodate.com/contents/testing-for-drugs-of-abuse-doa

Huestis MA, Cone EJ, Wong CJ, Umbricht A, Preston KL. Monitoring opiate use in substance abuse treatment patients with sweat and urine drug testing. J Anal Toxicol. 2000 Oct;24(7):509-21. doi: 10.1093/jat/24.7.509. PMID: 11043653.

Khan GF. Substance Use Disorders. Merck Manuals Professional Edition. Updated November 2020. Accessed June 12, 2021. https://www.merckmanuals.com/professional/psychiatric-disorders/substance-related-disorders/substance-use-disorders

Mahajan G. Urine drug testing for patients with chronic pain. In: Fishman S, ed. UpToDate. Updated November 13, 2019. Accessed June 12, 2021. https://www.uptodate.com/contents/urine-drug-testing-for-patients-with-chronic-pain

MedlinePlus: National Library of Medicine. Drug use and addiction. Updated December 28, 2016. Accessed June 12, 2021. https://medlineplus.gov/druguseandaddiction.html

MedlinePlus: National Library of Medicine. Prescription drug misuse. Updated December 28, 2016. Accessed June 12, 2021. https://medlineplus.gov/prescriptiondrugmisuse.html

MedlinePlus: National Library of Medicine. Opioid addiction. Updated November 1, 2017. Accessed June 12, 2021. https://medlineplus.gov/genetics/condition/opioid-addiction/

MedlinePlus: National Library of Medicine. Drug testing. Updated July 31, 2020. Accessed June 12, 2021. https://medlineplus.gov/lab-tests/drug-testing/

MedlinePlus: National Library of Medicine. Opioid testing. Updated December 15, 2020. Accessed May 24, 2021. https://medlineplus.gov/lab-tests/opioid-testing/

MedlinePlus: National Library of Medicine. What you need to know about blood testing. Updated March 9, 2021. Accessed June 12, 2021. https://medlineplus.gov/lab-tests/what-you-need-to-know-about-blood-testing/

National Institute on Drug Abuse. Understanding drug use and addiction. Published June 2018. Accessed June 12, 2020. https://www.drugabuse.gov/publications/drugfacts/understanding-drug-use-addiction

National Institute on Drug Abuse. Heroin. Published June 2021. Accessed June 12, 2020. https://www.drugabuse.gov/publications/drugfacts/heroin

National Institute on Drug Abuse. Opioids. Date unknown. Accessed June 12, 2020. https://www.drugabuse.gov/drug-topics/opioids

National Institute on Drug Abuse. Commonly used drugs charts. Updated August 20, 2020. Accessed June 12, 2020. https://www.drugabuse.gov/drug-topics/commonly-used-drugs-charts

National Institute on Drug Abuse. Laboratory evaluation: Testing for alcohol and substance use. Date unknown. Accessed May 24, 2020. https://www.drugabuse.gov/sites/default/files/LaboratryEvaluation.pdf

O’Malley GF, O’Malley R. Drug Testing. Merck Manuals Professional Edition. Updated May 2020. Accessed June 12, 2021. https://www.merckmanuals.com/professional/special-subjects/recreational-drugs-and-intoxicants/drug-testing

Stolback A, Hoffman RS. Acute opioid intoxication in adults. In: Traub SJ, ed. UpToDate. Updated August 12, 2020. Accessed June 12, 2021. https://www.uptodate.com/contents/acute-opioid-intoxication-in-adults

Strain E. Opioid use disorder: Epidemiology, pharmacology, clinical manifestations, course, screening, assessment, and diagnosis. In: Saxon A, ed. UpToDate. Updated March 3, 2021. Accessed June 12, 2021. https://www.uptodate.com/contents/opioid-use-disorder-epidemiology-pharmacology-clinical-manifestations-course-screening-assessment-and-diagnosis

Substance Abuse and Mental Health Services Administration. Analytes and Their Cutoffs. Published October 1, 2010. Accessed June 12, 2021. https://www.samhsa.gov/sites/default/files/workplace/2010GuidelinesAnalytesCutoffs.pdf

Substance Abuse and Mental Health Services Administration. Urine specimen collection handbook for federal agency workplace drug testing programs. Published January 23, 2017. Accessed June 12, 2021. https://www.samhsa.gov/sites/default/files/workplace/urine-specimen-collection-handbook-oct2017_2.pdf

Substance Abuse and Mental Health Services Administration. Drug testing. Updated April 3, 2020. Accessed June 12, 2021. https://www.samhsa.gov/workplace/resources/drug-testing

Substance Abuse and Mental Health Services Administration. Considerations for safety- and security-sensitive Industries. Updated June 24, 2020. Accessed June 12, 2021. https://www.samhsa.gov/workplace/legal/federal-laws/safety-security-sensitive

US Anti-Doping Agency. Athlete handbook 2021. Published 2021. Accessed June 12, 2021. https://www.usada.org/wp-content/uploads/2021-Athlete-Handbook.pdf

US Department of Defense. Military Policy and Treatment for Substance Use. Updated August 13, 2020. Accessed June 12, 2021. https://www.militaryonesource.mil/health-wellness/mental-health/substance-abuse-and-addiction/military-policy-and-treatment-for-substance-use/

US Food and Drug Administration. Drugs of abuse home use test. Updated September 27, 2018. Accessed June 12, 2021. https://www.fda.gov/medical-devices/drugs-abuse-tests/drugs-abuse-home-use-test

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top