آزمایش متیل مالونیک اسید | Methylmalonic Acid | MMA

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آزمایش متیل مالونیک اسید | Methylmalonic Acid | MMA

متیل مالونیک اسید (MMA) ماده ای است که هنگام هضم پروتئین توسط بدن ایجاد می شود. مقدار ویتامین B12 در بدن میزان MMA را کنترل می کند. مقدار زیاد MMA معمولاً به این معنی است که کمبود ویتامین B12 دارید.

چرا آزمایش متیل مالونیک اسید درخواست می شود؟

  • برای کمک به تشخیص زودهنگام و/یا کمبود خفیف ویتامین B12
  •  گاهی اوقات برای کمک به تشخیص متیل مالونیک اسیدمی نوزادان، یک اختلال متابولیک ارثی نادر

چه زمانی آزمایش متیل مالونیک اسید بایستی انجام شود؟

  • هنگامی که سطح ویتامین B12 شما پایین است و/یا علائم کمبود ویتامین B12 مانند بی حسی، سوزن سوزن شدن دست ها یا پاها، مشکل در راه رفتن، تورم بافت های بدن، یا زرد شدن پوست یا چشم ها را دارید.
  • به عنوان بخشی از غربالگری نوزادان

نمونه مورد نیاز برای آزمایش متیل مالونیک اسید:

  • ظرف/لوله: لوله با درب قرمز یا زرد (ترجیحا همراه با ژل جداکننده) / لوله با درب سبز (حاوی هپارین) / لوله با درب بنفش (حاوی EDTA) / ظرف ادرار 24 ساعته / ظرف ادرار رندوم
  • نوع نمونه: سرم/ پلاسما / ادرار
  • حجم نمونه:1/5 میلی لیتر سرم یا پلاسما / 10 میلی لیتر ادرار
ظروف و لوله های لازم برای آزمایش متیل مالونیک اسید

ظروف و لوله های لازم برای آزمایش متیل مالونیک اسید

شرایط-نگهداری-دمایی-نمونه-آزمایش-متیل-مالونیک-اسید(Methylmalonic-Acid)شرایط-قبول-یا-رد-نمونه-آزمایش-متیل-مالونیک-اسید(Methylmalonic-Acid)

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

آمادگی قبل از انجام آزمایش متیل مالونیک اسید:

  • معمولاً برای آزمایش خون ناشتایی لازم است. برای نمونه ادرار تصادفی، باید یک شب ناشتا باشید، اولین نمونه ادرار صبح را دور بریزید و سپس نمونه دوم را جمع آوری کنید.
  • قبل از شروع درمان با ویتامین B12 نمونه گیری انجام شود.

نام روش انجام آزمایش متیل مالونیک اسید:

کروماتوگرافی مایع – طیف سنجی جرمی پشت سر هم (LC-MS/MS)

شرح روش:

متیل مالونیک اسید (MMA) توسط کروماتوگرافی مایع-طیف سنجی جرمی پشت سر هم (LC-MS/MS) تجزیه و تحلیل رقت ایزوتوپی پایدار تعیین می شود. نمونه با یک استاندارد داخلی (متیل-d3-مالونیک اسید) مخلوط می شود. MMA و d3-MMA با استخراج فاز جامد جدا می شوند. LC-MS/MS با استفاده از فازهای متحرک و یک ستون کوتاه برای جداسازی MMA و d3-MMA از بخش عمده ای از ماتریس نمونه انجام می شود.

MS/MS در حالت منفی نظارت بر واکنش چندگانه (MRM) عمل می‌کند تا پیش‌ماده به انتقال گونه‌های محصول را دنبال کند. جداسازی MMA/d3-MMA از اسید سوکسینیک از نظر فیزیولوژیکی فراوان با انتخاب دقیق انتقال‌های MRM و بهینه‌سازی جداسازی LC انجام می‌شود. نسبت نواحی پیک استخراج شده MMA به d3-MMA تعیین شده توسط LC-MS/MS برای محاسبه غلظت MMA موجود در نمونه استفاده می شود.

LC-MS-MS

مکانیسم روش LC MS

چه چیزی در آزمایش متیل مالونیک اسید مورد بررسی قرار می گیرد؟

متیل مالونیک اسید (MMA) ماده ای است که در مقادیر بسیار کم تولید می شود و برای متابولیسم انسان و تولید انرژی لازم است. این آزمایش سطح متیل مالونیک اسید (MMA) را در خون یا گاهی اوقات ادرار اندازه گیری می کند.

ویتامین B12 مسئول دو واکنش آنزیمی مهم است که متابولیسم سلولی را تقویت می کند. B12 تبدیل متیل مالونیل CoA (شکل MMA) به سوکسینیل کوآنزیم A را افزایش می دهد و با اسید فولیک به تبدیل هموسیستئین به متیونن کمک می کند.

متابولیسم-نقش-متیل-مالونیک-اسید-در-بدن

متابولیسم نقش متیل مالونیک اسید در بدن

هنگامی که سطح B12 شما شروع به کاهش می کند، سطح MMA خون و/یا ادرار افزایش می یابد. اندازه گیری مقادیر بالا متیل مالونیک اسید در خون یا ادرار به عنوان یک شاخص حساس و اولیه برای کمبود ویتامین B12 عمل می کند.

کمبود B12 ممکن است زمانی رخ دهد که تغذیه شما ضعیف باشد یا مشکلات سوء جذب گوارشی داشته باشید. با گذشت زمان، کمبود ویتامین B12 می تواند باعث تغییر سلول های خونی شود که منجر به کم خونی و تولید گلبول های قرمز بزرگ (ماکروسیت ها) می شود. همچنین می‌تواند باعث علائم و نشانه‌های نوروپاتی، مانند بی‌حسی و گزگز در دست‌ها و پاها و/یا در موارد پیشرفته، تغییرات ذهنی یا رفتاری مانند اختلال شناختی، گیجی، تحریک‌پذیری و افسردگی شود.

افزایش غلظت متیل مالونیک اسید (MMA)  اغلب حتی قبل از کاهش غیرطبیعی سطح B12 ، وجود تغییرات سلول های خونی و/یا قبل از آشکار شدن علائم کامل قابل تشخیص است، اگرچه برخی افراد ممکن است درجاتی از نوروپاتی داشته باشند.

رابطه بین متیل مالونیک اسید (MMA)  و B12 بیش از 40 سال است که شناخته شده است، اما استفاده از تست متیل مالونیک اسید (MMA) گسترده نیست و در مورد مفید بودن آن توافق وجود ندارد.

از آنجایی که مقدار نسبتاً زیادی از B12 موجود در خون به پروتئین‌ها متصل است و از نظر بیولوژیکی فعال نیست، برخی از جامعه پزشکی فکر می‌کنند که متیل مالونیک اسید (MMA) ممکن است معیار بهتری برای B12 موجود در خون نسبت به آزمایش معمول ویتامین B12 باشد. برخی دیگر معتقدند که متیل مالونیک اسید (MMA) و هموسیستئین (که ممکن است در صورت کمبود B12 یا فولات نیز افزایش یابد) در تشخیص موارد اولیه و خفیف کمبود B12 ارزشمند هستند. هنوز دیگران استدلال می کنند که بسیاری از کمبودهای خفیف شناسایی شده به کمبودهای شدیدتر پیشرفت نمی کنند و لزوماً نیازی به شناسایی یا درمان ندارند.

متیل مالونیک اسید (MMA) همچنین یک نشانگر تشخیصی خاص برای گروهی از اختلالات است که مجموعاً اسیدمی متیل مالونیک نامیده می شود که شامل حداقل 7 گروه مکمل مختلف است. دو مورد از آنها (mut0 و mut-) منعکس کننده کمبود بخش آپوآنزیم آنزیم متیل مالونیل-CoA موتاز هستند. دو اختلال دیگر (CblA و CblB) با ناهنجاری های مسیر سنتز آدنوزیل کوبالامین مرتبط هستند. کمبود CblC، CblD و CblF منجر به اختلال در سنتز آدنوزیل و متیل کوبالامین می شود.

از زمان اولین گزارش های این اختلال در سال 1967، هزاران مورد در سراسر جهان تشخیص داده شده است. غربالگری نوزادان تقریباً 1 مورد از هر 30000 تولد زنده را با متیل مالونیک اسیدمی شناسایی می کند. شایع ترین تظاهرات بالینی عبارتند از کتواسیدوز متابولیک نوزادی یا نوزادی، عدم رشد و تاخیر در رشد. مصرف بیش از حد پروتئین ممکن است باعث اپیزودهای تهدید کننده زندگی از جبران متابولیک شود و خطری مادام العمر باقی می ماند مگر اینکه درمان به دقت کنترل شود، از جمله سطوح متیل مالونیک اسید (MMA) پلاسما و ادرار.

متیل مالونیک اسیدمی

نحوخ به ارث رسیدن متیل مالونیک اسیدمی

عوامل مداخله گر در آزمایش متیل مالونیک اسید:

  • داروهایی که سطح ویتامین B12 را کاهش می دهند عبارتند از الکل، آمینوگلیکوزیدها، آمینوسالیسیلیک اسید، ضد تشنج ها، کلشی سین و داروهای ضد بارداری خوراکی.

مطلب پیشنهادی: تداخلات دارویی در آزمایش ها

اهمیت بالینی آزمایش متیل مالونیک اسید:

افزایش سطح ویتامین B12:

  • سرطان خون
  • پلی سیتمی ورا: پاتوفیزیولوژی این مشاهدات به خوبی شناخته نشده است.
  • اختلال عملکرد شدید کبد،
  • بیماری میلوپرولیفراتیو: در بیماری های ذکر شده در بالا، ترانسکوبالامین (پروتئین حامل ویتامین B12) افزایش می یابد و سطح ویتامین B12 به طور کاذب بالا می رود.

کاهش سطح ویتامین B12:

  • کم خونی پرنشیوز: فاکتور داخلی که برای جذب ویتامین B12 ضروری است، مضر است.
  • سندرم های سوء جذب (مانند بیماری التهابی روده، اسپرو، بیماری کرون): جذب ویتامین B12 ناکافی است.
  • آلودگی به کرم روده: رقابت برای ویتامین B12 در روده، ویتامین B12 بسیار کمی را برای جذب باقی می گذارد.
  • گاستریت آتروفیک
  • سندرم زولینگر-الیسون
  • گاسترکتومی پروگزیمال بزرگ: فاکتور داخلی، لازم برای جذب ویتامین B12، نامناسب است، زیرا سلول های مخاطی معده لازم برای تولید IF وجود ندارند.
  • برداشتن ایلئوم انتهایی: ویتامین B12 در قسمت انتهایی ایلئوم جذب می شود. بدون آن قطعه روده، ویتامین B12 نمی تواند جذب شود.
  • Achlorhydria: اسید معده برای جداسازی ویتامین B12 از پروتئین های اتصال ضروری است. بدون اسید معده، ویتامین B12 محدود می ماند و نمی تواند از روده جذب شود.
  • بارداری: کمبود ویتامین B12 در بارداری احتمالاً به دلیل ترکیبی از دریافت ناکافی و افزایش تقاضای وارده توسط جنین به منبع مادری اسید فولیک ایجاد می شود.
  • کمبود ویتامین C
  • کمبود اسید فولیک: پاتوفیزیولوژی این مشاهدات مشخص نیست.

محدوده مرجع آزمایش متیل مالونیک اسید:

Methylmalonic Acid,Plasma

< or =0.40 nmol/mL

Methylmalonic Acid,Serum

< or =0.40 nmol/mL

Methylmalonic Acid,Urine

<3.60 mmol/mol creatinine

مطلب پیشنهادی: مقادیر بحرانی در آزمایشگاه های تشخیص طبی

توجه: محدوده مرجع و واحد آزمایش وابسته به روش انجام و کیت می باشد و ممکن است در آزمایشگاه های مختلف متفاوت باشد. بنابراین توصیه می گردد که آزمایش ها ترجیحا در یک آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

سوالات متداول

چگونه از آزمایش متیل مالونیک اسید استفاده می شود؟

آزمایش متیل مالونیک اسید (MMA) ممکن است برای کمک به تشخیص زودهنگام یا خفیف کمبود ویتامین B12 استفاده شود. ممکن است به خودی خود درخواست شود، اما معمولاً با آزمایش هموسیستئین به عنوان یک نتیجه آزمایش ویتامین B12 که در انتهای پایین تر از محدوده طبیعی است، درخواست می شود.

در حال حاضر هیچ دستورالعمل رسمی برای غربالگری بزرگسالان با خطر متوسط ​​وجود ندارد. آزمایش ممکن است برای بزرگسالان بدون علامت با یک یا چند عامل خطر، مانند زمانی که شما مسن هستید با شیوه‌های تغذیه متناقض، در افراد الکلی، گیاه‌خواران سخت‌گیر/گیاه‌خوار، یا زمانی که داروهای خاصی مانند متفورمین، مهارکننده‌های پمپ پروتون، یا H2  مصرف کرده‌اید، ضروری باشد.

همچنین، بیماران سرطانی که مشکلات سوء جذب گوارشی دارند، رژیم غذایی ضعیفی دارند یا جراحی خاصی داشته اند، ممکن است از نظر کمبود B12 مورد آزمایش قرار گیرند. به طور کلی، آزمایش‌های تایید MMA و/یا هموسیستئین ممکن است برای تشخیص کمبود B12 ضروری باشد. MMA یک تست بسیار حساس برای نشان دادن کمبود B12 است. این آزمایش اختصاصی تر از هموسیستئین است و تست تاییدی انتخابی برای کمبود B12 است.

چه زمانی آزمایش متیل مالونیک اسید درخواست می شود؟

MMA معمولاً، گاهی همراه با آزمایش هموسیستئین، زمانی که نتیجه آزمایش ویتامین B12 شما در قسمت پایین‌تر از محدوده طبیعی است، به خصوص هنگامی که علائم مرتبط با کمبود B12 را دارید، یا اگر یک یا چند عامل خطر وجود داشته باشد، درخواست می‌شود.

علائم و نشانه های کمبود B12 ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • سرگیجه
  • خستگی، ضعف عضلانی
  • از دست دادن اشتها
  • پوست رنگپریده
  • ضربان قلب سریع، ضربان قلب نامنظم
  • تنگی نفس
  • درد زبان و دهان
  • سوزن سوزن شدن، بی حسی و/یا سوزش در پاها، دست ها، بازوها و پاها (با کمبود B12)
  • سردرگمی یا فراموشی
  • پارانویا

نتیجه آزمایش متیل مالونیک اسید چه چیزی را نشان می دهد؟

اگر سطح متیل مالونیک اسید و هموسیستئین شما افزایش یافته و سطح ویتامین B12 شما به میزان خفیفی کاهش یابد، ممکن است کمبود اولیه یا خفیف B12 وجود داشته باشد. این ممکن است نشان دهنده کاهش B12 موجود شما در سطح بافت باشد.

اگر فقط سطح هموسیستئین شما بالا باشد و نه متیل مالونیک اسید، ممکن است کمبود فولات داشته باشید. این تمایز مهم است زیرا دادن فولات به فردی که کمبود B12 دارد، کم خونی را درمان می کند، اما آسیب عصبی را که ممکن است غیرقابل برگشت باشد، درمان نمی کند.

images 1اگر هر دو سطح متیل مالونیک اسید و هموسیستئین شما نرمال باشد، بعید است که کمبود B12 داشته باشید.

کاهش سطح متیل مالونیک اسید شایع نیست و از نظر بالینی قابل توجه نیست.

چرا نوزادان  آزمایش متیل مالونیک اسید انجام می دهند ؟

گاهی ممکن است آزمایش متیل مالونیک اسید تخصصی برای کمک به تشخیص اسیدمی متیل مالونیک درخواست شود. سطوح بالاتر از متوسط ​​تا شدید متیل مالونیک اسید ممکن است در نوزادان مبتلا به اختلال متابولیک ارثی نادر متیل مالونیک اسیدمی، ناشی از جهش ژنتیکی کروموزوم 6 دیده شود.

یک نوزاد حاد مبتلا به اسیدمی متیل مالونیک که سپسیس، تغذیه نامناسب، بی حالی و استفراغ را نشان می دهد، اگر به موقع درمان نشود، ممکن است به کما و مرگ برسد. آزمایش‌های آزمایشگاهی برای کتون‌ها، اسید لاکتیک، آمونیاک، هیپوگلیسمی، کاهش تعداد سلول‌های خون و افزایش C3 آسیل‌کارنیتین و اسیدهای آلی در ادرار ممکن است انجام شود. آزمایشمتیل مالونیک اسید نیز ممکن است درخواست شود.

نوزادان مبتلا به بیماری اسیدمی متیل مالونیک قادر به تبدیل متیل مالونیل CoA به سوکسینیل کوآ نیستند. آنها در بدو تولد طبیعی به نظر می رسند، اما با مصرف پروتئین، علائمی مانند خستگی مفرط، استفراغ، کم آبی بدن، ضعف عضلات، تشنج، عقب ماندگی ذهنی، سکته مغزی و اسیدوز متابولیک شدید را نشان می دهند.

اگر آزمایش متیل مالونیک اسیدبالا باشد، چرا ممکن است پزشک در تشخیص کمبود ویتامین B12 تردید کند؟

اگر نتیجه آزمایش B12 شما در پایین تر از محدوده طبیعی باشد و علائم بالینی قابل توجهی نداشته باشید، ممکن است پزشک احساس کند که B12 کافی دارید و به جای MMA بالا، بر این یافته ها تکیه خواهد کرد. این ممکن است به ویژه در صورتی که سطح هموسیستئین شما نرمال باشد صادق باشد. پزشک شما ممکن است بخواهد وضعیت شما را در طول زمان بررسی کند و ممکن است تمایلی به شروع درمان مادام‌العمر با تزریق B12 و/یا مکمل‌های خوراکی نداشته باشد، مگر اینکه واقعاً ضروری باشد.

آیا می توان از خون یا ادرار برای آزمایش متیل مالونیک اسید استفاده کرد؟

در بیشتر موارد، استفاده از خون یا ادرار برای این آزمایش اشکالی ندارد. گاهی اوقات، یک پزشک ممکن است بخواهد هم خون و هم ادرار را آزمایش کند تا نتایج متیل مالونیک اسید را با هم مقایسه کند. از آنجایی که هموسیستئین یک آزمایش خون است، ممکن است خون گیری برای هر دو آزمایش متیل مالونیک اسید و هموسیستئین زمانی که با هم درخواست می شوند کارآمدتر و راحت تر باشد.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

تست متیل مالونیک اسید بالا ممکن است نشان دهنده کمبود B12 باشد، اما مقدار متیل مالونیک اسید اندازه گیری شده لزوماً نشان دهنده شدت کمبود، احتمال پیشرفت آن، یا وجود یا شدت علائم نیست.

اگر بیماری کلیوی دارید، ممکن است سطح بالایی از متیل مالونیک اسید در خون خود داشته باشید. اگر کلیه های شما به درستی کار نکنند، نمی توانند متیل مالونیک اسید را در ادرار به درستی از بین ببرند و باعث تجمع متیل مالونیک اسید در خون می شوند.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

LoCicero, R. et. al. (2018 January 19, Updated). Vitamin B12 deficiency anemia. MedlinePlus Medical Encyclopedia. Available online at https://medlineplus.gov/ency/article/000574.htm. Accessed July 2020.

Nagalla, S. and Schick, P. (2019 February 18, Updated). Pernicious Anemia. Medscape Hematology. Available online at https://emedicine.medscape.com/article/204930-overview. Accessed July 2020.

Frank, E. and Straseski, J. (2019 October, Updated). Megaloblastic Anemia. ARUP Consult. Available online at https://arupconsult.com/content/megaloblastic-anemia. Accessed July 2020.

Nelson, S. and Gerstein, B. (2017 December 26, Updated). Methylmalonic Acidemia Brief Overview of Methylmalonic Acidemia. Medscape Neurology. Available online at https://emedicine.medscape.com/article/1161799-overview. Accessed July 2020.

LoCicero, R. (2018 January 19, Updated). Pernicious anemia. MedlinePlus Medical Encyclopedia. Available online at https://medlineplus.gov/ency/article/000569.htm. Accessed July 2020.

Pernicious Anemia. National Heart, Lung, and Blood Institute. Available online at https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/pernicious-anemia. Accessed July 2020.

(© 1995–2019). Methylmalonic Acid, Quantitative, Plasma. Mayo Clinic Laboratories. Available online at https://www.mayocliniclabs.com/test-catalog/Clinical+and+Interpretive/31927. Accessed July 2020.

Clarke, W. and Dufour, D. R., Editors (2006). Contemporary Practice in Clinical Chemistry, AACC Press, Washington, DC. Pp 406.

Wu, A. (2006). Tietz Clinical Guide to Laboratory Tests, Fourth Edition. Saunders Elsevier, St. Louis, Missouri. Pp 740-741.

Greco, F. (2007 October 15). Methylmalonic acid test. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003565.htm. Accessed on 2/17/08.

Hurd, R. (2007 April 26, Updated). Methylmalonic acidemia. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/001162.htm. Accessed on 2/17/08.

(2008 January, Reviewed). Methylmalonic acidemia. Genetics Home Reference [On-line information]. Available online through http://ghr.nlm.nih.gov. Accessed on 2/17/08.

Grund, S. (2007 August 27). Pernicious anemia. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000569.htm. Accessed on 2/17/08.

Venditti, C. (2007 January 18, Revised). Methylmalonic acidemia. GeneReviews [On-line information]. Available online through http://www.genetests.org. Accessed on 2/24/08.

Thomas, Clayton L., Editor (1997). Tabers Cyclopedic Medical Dictionary. F.A. Davis Company, Philadelphia, PA [18th Edition].

Pagana, Kathleen D. & Pagana, Timothy J. (2001). Mosbys Diagnostic and Laboratory Test Reference 5th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO.

Klee, G. (2000). Cobalamin and Folate Evaluation: Measurement of Methylmalonic Acid and Homocysteine vs Vitamin B12 and Folate. Clinical Chemistry. 46:1277-1283 [Abstract]. Available online at http://www.clinchem.org/cgi/content/abstract/46/8/1277.

Oh, R. and Brown, D. (2003 March 1). Vitamin B12 Deficiency. American Family Physician [On-line journal]. Available online at http://www.aafp.org/afp/20030301/979.html.

Elin, R. and Winter, W. (2001 January 18). Methylmalonic Acid, A Test Whose Time Has Come? Archives of Pathology and Laboratory Medicine Vol. 125, No. 6, pp. 824827. [On-line journal]. Available online through http://arpa.allenpress.com.

Hvas, A., et. al. (2001 June 25). Increased Plasma Methylmalonic Acid Level Does Not Predict Clinical Manifestations of Vitamin B12 Deficiency. Arch Intern Med vol 161.

Smith, D. (2000 October 1). Anemia in the Elderly. American Family Physician [On-line journal]. Available online at http://www.aafp.org/afp/20001001/1565.html.

Mandava, P. and Kent, T. (Updated 2011 March 29). Methylmalonic Acidemia. Medscape Reference [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/1161799-overview. Accessed November 2011.

Dugdale, D. (Updated 2010 February 1). Pernicious anemia. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000569.htm. Accessed November 2011.

(© 1995-2011). Unit Code 80289: Methylmalonic Acid (MMA), Quantitative, Serum. Mayo Clinic Mayo Medical Laboratories [On-line information]. Available online at http://www.mayomedicallaboratories.com/test-catalog/Overview/80289. Accessed November 2011.

Frank, E. et. al. (Updated 2010 September). Megaloblastic Anemia. ARUP Consult [On-line information]. Available online at http://www.arupconsult.com/Topics/MegaloblasticAnemia.html?client_ID=LTD#tabs=0. Accessed November 2011.

Bodamer, O. and Lee, B. (Updated 2011 September 14). Genetics of Methylmalonic Acidemia. Medscape Reference [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/947154-overview. Accessed November 2011.

Dugdale, D. (Updated 2009 November 15). Methylmalonic acid test. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003565.htm. Accessed November 2011.

Wu, A. (© 2006). Tietz Clinical Guide to Laboratory Tests. 4th Edition: Saunders Elsevier, St. Louis, MO. Pp 740-741.

Harmening D. Clinical Hematology and Fundamentals of Hemostasis. Fifth Edition, F.A. Davis Company, Philadelphia, 2009, Pg 149.

(Oct. 5, 2011) National Newborn Screening and Genetic Resource Center. National Newborn Screening Status Report. Available online at http://genes-r-us.uthscsa.edu/nbsdisorders.htm. Accessed November 2011.

Ueland PM, Schneede J. Measurement of methylmalonic acid, homocysteine and methionine in cobalamin and folate deficiencies and homocysteinuria. Pubmed online. Available online at http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18337849. Accessed November 2011.

2015 reviewer: Kristin Luckenbill, PhD, JD, DABCC, Clinical Chemist, Sanford Bismarck Laboratory.

Genome.gov. NIH National Human Genome Research Institute. Clinical and Basic Investigations of Methylmalonic Acidemia (MMA) and Related Disorders. Available online at http://www.genome.gov/19016900. Accessed September 2015.

Stabler, SP. Clinical Practice. Vitamin B12 Deficiency. N Engl J Med 2013; 368: 149-160.

Langan, RC and Zawistoski, KJ. Update on Vitamin B12 Deficiency. American Family Physician 2011; 83: 1425-1430.

Hunt, A. Vitamin B12 Deficiency. BMJ 2014. 349: 5226-5236 (Pubmed ID: 25189324).

Velente E, et al. Diagnostic Accuracy of Holotranscobalamin, Methylmalonic Acid, Serum Cobalamin, and Other Indicators of Tissue Vitamin B12 Status in the Elderly, Clinical Chemistry, June 2011 vol. 57 no. 6 856-863. Available online http://www.clinchem.org/content/57/6/856.full?sid=6adda730-c0e1-4006-ae9c-39c7b9ee27f9. Accessed September 2015.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top