آزمایش استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
18 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
18 آبان 1402
آزمایش استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)

استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) یکی از علل عفونت استافیلوکوکوس اورئوس است که درمان آن به دلیل مقاومت به برخی آنتی بیوتیک ها دشوار است. عفونت‌های استاف – از جمله عفونت‌های ناشی از MRSA – می‌توانند در بیمارستان‌ها، سایر مراکز مراقبت‌های بهداشتی، و در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، کار می‌کنید و به مدرسه می‌روید گسترش یابد.

اسامی دیگر:

  • Methicillin-resistant Staphylococcus aureus Screening
  • MRSA

چرا آزمایش استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) درخواست می شود؟

برای تعیین اینکه آیا شما ناقل باکتری استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) هستید و به طور بالقوه می توانید آن را به افراد دیگر سرایت دهید یا خیر.

چه زمانی آزمایش استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) بایستی انجام شود؟

وقتی هیچ علامت یا نشانه‌ای از عفونت فعال ندارید، اما یک پزشک می‌خواهد تشخیص دهد که آیا ناقل MRSA هستید، مانند زمانی که در بیمارستان بستری هستید.

نمونه مورد نیاز برای آزمایش استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA):

  • ظرف/لوله: لوله یا ظرف استریل
  • نوع نمونه: سواب بینی؛ گاهی اوقات، سواب محل عفونت زخم یا ضایعه پوستی
ظرف نمونه آزمایش پانل پاتوژن های تنفسی

ظرف نمونه آزمایش استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

آمادگی قبل از انجام آزمایش استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA):

به آمادگی خاصی نیاز ندارد

چه چیزی در آزمایش استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) مورد بررسی قرار می گیرد؟

استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) سویه هایی از استافیلوکوکوس اورئوس یا “استاف”، هستند که به آنتی بیوتیک متی سیلین و همچنین به آنتی بیوتیک های بتالاکتام مرتبط مانند اگزاسیلین، پنی سیلین، آموکسی سیلین و سفالوسپورین ها مقاوم هستند. برای درمان عفونت های استاف معمولی استفاده می شود. آزمایش MRSA وجود استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) را در نمونه بیمار تشخیص می دهد.

استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)

استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)

استافیلوکوکوس اورئوس اغلب پوست انسان را کلونیزه می کند و در بینی حدود یک سوم بزرگسالان وجود دارد. معمولاً باعث بیماری یا علائم نمی شود. با این حال، اگر در پوست فردی بر اثر زخم یا جراحی شکستگی ایجاد شود، یا اگر سیستم ایمنی فردی ضعیف شده باشد، کلونیزاسیون استافیلوکوکوس اورئوس می‌تواند باعث عفونت شود.

عفونت‌های پوستی استاف، از جمله استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)، معمولاً به صورت برآمدگی‌های قرمز متورم و دردناکی شروع می‌شوند که ممکن است شبیه جوش‌ها یا نیش عنکبوت باشند. منطقه آسیب دیده ممکن است:

  • قرمز
  • متورم
  • دردناک
  • در لمس گرم
  • پر از چرک یا زهکشی دیگر
  • همراه با تب
عفونت‌های پوستی استاف

عفونت‌های پوستی استاف

این برجستگی های قرمز می توانند به سرعت به جوش های عمیق و دردناک (آبسه) تبدیل شوند که نیاز به تخلیه جراحی دارند. گاهی اوقات باکتری ها محدود به پوست می مانند. اما آنها همچنین می توانند در اعماق بدن نقب بزنند و باعث ایجاد عفونت های بالقوه تهدید کننده زندگی در استخوان ها، مفاصل، زخم های جراحی، جریان خون، دریچه های قلب و ریه ها شوند.

استفاده گسترده از آنتی بیوتیک ها در چند دهه گذشته منجر به ایجاد سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک استافیلوکوکوس اورئوس شده است. عفونت با این گونه‌ها می‌تواند باعث عفونت‌های پوستی و عفونت‌های بالقوه شدیدتر و تهدیدکننده زندگی مانند ذات‌الریه، عفونت‌های جریان خون (سپتی سمی) یا عفونت‌های محل جراحی شود. با این حال، با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، کمتر از 2٪ از جمعیت حامل نوع باکتری استاف به نام استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) هستند.

استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) می تواند در مراکز مراقبت های بهداشتی و در جامعه پخش شود. دست‌ها، تجهیزات پزشکی و سطوح آلوده در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها یا خانه‌های سالمندان امکان انتشار MRSA را از بیماران مستعمره یا آلوده فراهم می‌کند. در جامعه، هر چیزی که اجازه تماس پوست به پوست را بدهد می تواند MRSA را گسترش دهد. این شامل به اشتراک گذاشتن وسایل مراقبت شخصی، شرکت در ورزش های تماسی، یا زندگی یا کار در تماس نزدیک با دیگران است.

اکثر بیمارستان ها اقداماتی را برای از بین بردن استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) و کنترل انتشار MRSA از فردی به فرد دیگر انجام داده اند. کسانی که آزمایش MRSA مثبت دارند، ممکن است برای جلوگیری از سرایت به دیگران جدا شوند و/یا با پماد آنتی بیوتیک بینی و پاکسازی روزانه با دستمال های ضد میکروبی مخصوص، کلون زدایی شوند.

با این حال، نحوه اجرای دقیق غربالگری و کنترل استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) در تنظیمات مراقبت های بهداشتی تا حدودی بحث برانگیز است. برای مثال، مطالعه‌ای در سال 2014 که استراتژی‌های پیشگیری از عفونت‌های جریان خون را مقایسه کرد، نشان داد که درمان برای حذف MRSA از بیماران بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) که ​​غربالگری مثبت داشتند، به اندازه درمان همه بیماران بستری در ICU در کاهش این عفونت‌ها مؤثر نبود.

این درمان ممکن است شامل تجویز آنتی بیوتیک در داخل بینی و پاکسازی بیماران با دستمال مرطوب ضد میکروبی مخصوص باشد. در نتیجه، سیاست های بیمارستان ممکن است در آینده تغییر کند و غربالگری MRSA کمتری در این تنظیمات انجام شود.

از آنجایی که سویه های بیمارستانی و اجتماعی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) به طور کلی در محیط های مختلف رخ می دهد، عوامل خطر برای MRSA شامل:

  • در بیمارستان بستری شدن MRSA همچنان یک نگرانی در بیمارستان ها است، جایی که می تواند آسیب پذیرترین افراد را مورد حمله قرار دهد – افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • داشتن دستگاه پزشکی تهاجمی لوله‌های پزشکی – مانند خطوط داخل وریدی یا کاتترهای ادراری – می‌توانند مسیری را برای MRSA به داخل بدن شما فراهم کنند.
  • اقامت در یک مرکز مراقبت طولانی مدت. MRSA در خانه های سالمندان شایع است. ناقلین MRSA توانایی انتشار آن را دارند، حتی اگر خودشان بیمار نباشند.
  • شرکت در ورزش های تماسی MRSA می تواند به راحتی از طریق بریدگی ها و خراش ها و تماس پوست به پوست پخش شود.
  • زندگی در شرایط شلوغ یا غیربهداشتی. شیوع MRSA در کمپ های آموزشی نظامی، مراکز نگهداری از کودکان و زندان ها رخ داده است.
  • رابطه جنسی مردان با مردان مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت MRSA هستند.
  • داشتن عفونت HIV افراد مبتلا به HIV در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت MRSA هستند.
  • استفاده از داروهای تزریقی غیرمجاز. افرادی که از داروهای تزریقی غیرقانونی استفاده می کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت MRSA هستند.

در طی 10 تا 15 سال گذشته، موارد عفونت اکتسابی جامعه با استافیلوکوکوس اورئوس که مقاوم به اگزاسیلین (CA-MRSA) هستند، شایع‌تر شده‌اند. در این سویه ها، سم لوکوسیدین پنتون-والنتین (PVL) که به ندرت با سویه های اکتسابی استافیلوکوکوس اورئوس در بیمارستان مرتبط بوده است، یافت شده است.

نشان داده شده است که PVL مسئول عفونت های نکروز کننده پوست و بافت نرم است و به ندرت نشان داده شده است که باعث یک ذات الریه نکروز کننده و گاهی کشنده می شود. افرادی که در ابتدا احساس می شد در معرض بیشترین خطر قرار دارند، کودکان درگیر در ورزش های تماسی و افراد در نهادهایی مانند زندان هستند.

این سویه‌های CA-MRSA، بر خلاف سویه‌های اکتسابی بیمارستانی MRSA (HA-MRSA)، اغلب به اکثر کلاس‌های آنتی‌بیوتیک غیر β-لاکتام حساس هستند. سویه های HA-MRSA معمولاً به همه آنتی بیوتیک ها به جز گلیکوپپتیدها مانند وانکومایسین مقاوم هستند. مکانیسم مقاومت به اگزاسیلین در CA-MRSA و HA-MRSA یکسان است – وجود یک ژن mecA که مسئول تولید یک پروتئین جدید متصل به پنی سیلین (PBP-2a یا PBP-2′) است.

با این حال، کاست کروموزومی که ژن CA-MRSA mecA را در خود جای داده است متفاوت و بسیار کوچکتر از کاست حاوی ژن mecA HA-MRSA است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که به مرور زمان، اختلاط سویه‌های CA-MRSA و HA-MRSA اتفاق می‌افتد و بدون تایپ مولکولی هیچ ایزوله، تشخیص آنها دشوار خواهد بود. همولوگ های ژن mecA توصیف شده اند، از جمله mecC، که منجر به بیان یک همولوگ PBP2a می شود که میل ترکیبی بالاتری نسبت به سفوکسیتین برای اگزاسیلین دارد.

یک مطالعه عوامل خطر، عوارض و مرگ و میر ناشی از باکتریمی مرتبط با باکتریمی HA-MRSA را در مقابل باکتریمی CA-MRSA مقایسه کرد. بیماران مبتلا به باکتریمی CA-MRSA به احتمال زیاد دیابت، بیماری مزمن کبدی و عفونت HIV داشتند که شاید منعکس کننده ماهیت اجتماعی اکتساب استافیلوکوکوس اورئوس باشد.

در بیماران مبتلا به باکتریمی ناشی از HA-MRSA که با 48 ساعت یا بیشتر بستری شدن در بیمارستان رخ می دهد، عوامل خطر شامل وجود کاتتر ورید مرکزی، تومور جامد، نارسایی مزمن کلیه، بستری شدن قبلی و درمان قبلی آنتی بیوتیکی است. . افراد مبتلا به باکتریمی ناشی از HA-MRSA که با کمتر از 48 ساعت بستری در بیمارستان رخ داد، بیشتر مستعد بستری شدن قبلی، بستری شدن در مراکز مراقبت طولانی مدت و دریافت درمان با کورتیکواستروئید بودند.

سوالات متداول

چگونه از آزمایش استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) استفاده می شود؟

غربالگری استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) صرفاً وجود MRSA و هیچ میکروب دیگری را آزمایش نمی کند. این در درجه اول برای شناسایی وجود MRSA در افراد مبتلا استفاده می شود تا بتوان آنها را برای از بین بردن MRSA و جلوگیری از انتشار آن به دیگران درمان کرد.

اغلب، این آزمایش برای غربالگری استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) در بیماران در بیمارستان ها، به ویژه در بخش های مراقبت های ویژه، استفاده می شود. در سطح جامعه، غربالگری MRSA ممکن است برای کمک به تعیین منبع شیوع استفاده شود. در سطح ملی، آزمایش‌های اضافی ممکن است پزشکان و محققان را در مورد ویژگی‌های ژنتیکی منحصربه‌فرد سویه‌های MRSA که در جامعه یا محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی در گردش هستند، آگاه کند.

تست های غربالگری آزمایش استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) عبارتند از:

کشت باکتریایی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) – یک سواب بینی از سوراخ‌های بینی یک فرد بدون علامت جمع‌آوری می‌شود و کشت می‌شود (روی یک محیط مغذی مخصوص قرار داده می‌شود، انکوبه می‌شود و سپس برای رشد کلنی‌های مشخصه MRSA بررسی می‌شود). ممکن است یک سواب از محل زخم یا ضایعه پوستی فردی که قبلاً برای عفونت MRSA تحت درمان قرار گرفته است جمع آوری شود و به طور مشابه کشت داده شود. کشت غربالگری عدم وجود یا وجود MRSA را مشخص می کند و معمولاً 1 تا 2 روز طول می کشد تا نتیجه حاصل شود.

کشت-باکتریایی-استافیلوکوکوس-اورئوس-مقاوم-به-متی-سیلین-(MRSA)

کشت باکتریایی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)

آزمایش‌های مولکولی برای غربالگری استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) می‌توانند حامل بینی یا زخم را در عرض چند ساعت تشخیص دهند و در صورت لزوم امکان درمان فوری را فراهم کنند. نمونه های مشابه در یک آزمایش مولکولی استفاده می شوند، اما نمونه برای نشانگرهای ژنتیکی برای شناسایی استافیلوکوکوس اورئوس و ژن mecA که به متی سیلین، اگزاسیلین، نافسیلین، دیکلوکساسیلین و سایر آنتی بیوتیک های مشابه مقاومت می کند، تجزیه و تحلیل می شود. غربالگری MRSA مولکولی در حال گسترش است.

برخی از بیمارستان ها اقداماتی را برای کنترل شیوع MRSA با غربالگری بیمارانی که احساس می کنند در معرض خطر کلونیزه شدن با این باکتری های مقاوم (ناقل) یا همه پذیرش های جدید در بیمارستان هستند، انجام داده اند. هنگامی که شیوع MRSA تحت بررسی است، غربالگری کارکنان مراقبت های بهداشتی، اعضای خانواده و افراد نزدیک ممکن است برای شناسایی منبع عفونت و کمک به ابداع برنامه ای برای مهار این عفونت ها انجام شود. در برخی از محیط‌ها، مانند خانه‌های سالمندان، ممکن است تعداد زیادی از افراد برای ارزیابی گسترش استعمار در یک جمعیت خاص غربالگری شوند.

چه زمانی آزمایش استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) درخواست می شود؟

آزمایش غربالگری استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) ممکن است زمانی درخواست شود که یک پزشک، بیمارستان یا بخش بهداشت نیاز به ارزیابی کلونیزاسیون احتمالی MRSA در یک فرد، اعضای خانواده آنها و/یا گروهی از افراد جامعه به عنوان منبع عفونت MRSA داشته باشد.

در صورت مشکوک شدن به شیوع MRSA، جمعیت خاصی که تماس فیزیکی نزدیک دارند، مانند یک تیم ورزشی، ساکنان خانه سالمندان یا کارکنان مراقبت های بهداشتی، ممکن است برای وضعیت ناقل MRSA آزمایش شوند.

گاهی اوقات، ممکن است فردی که برای MRSA تحت درمان قرار گرفته است غربالگری شود تا مشخص شود آیا MRSA هنوز وجود دارد یا خیر.

نتیجه آزمایش استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) چه چیزی را نشان می دهد؟

اگر یک کشت یا یک آزمایش مولکولی برای استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)  مثبت باشد، باکتری در محل آزمایش شده مانند سوراخ بینی یا محل زخم وجود دارد.

اگر غربال بینی یا کشت محل زخم منفی باشد، استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)  یا وجود ندارد و یا تعداد آنها بسیار کم است که با آزمایش قابل تشخیص نیست.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

هنگامی که باکتری استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) در یک کشت جدا می شود، آزمایش های بیشتری ممکن است انجام شود. این آزمایش های تحقیقاتی اضافی می توانند گونه و زیرگونه سویه های استافیلوکوکوس اورئوس را شناسایی کنند. اگرچه ممکن است از نوع تایپ برای تعیین درمان بیمار استفاده نشود، اما اطلاعاتی را برای ردیابی الگوی گسترش بیماری عفونت و مشخص کردن سموم و سایر عوامل بیماریزای موجود در باکتری ارائه می دهد.

درمان موفقیت آمیز برای کلونیزاسیون استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) مانع از ابتلای مجدد به آن نمی شود.

چگونه می توان در برابر ابتلا به عفونت MRSA از خود محافظت کرد؟

  • بهداشت دست و بدن را به خوبی رعایت کنید. دست ها را مرتباً تمیز کنید و بدن خود را مرتباً تمیز کنید، مخصوصاً بعد از ورزش.
  • بریدگی ها، خراش ها و زخم ها را تا زمان بهبودی تمیز و پوشانده نگه دارید.
  • از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی مانند حوله و تیغ خودداری کنید.
  • اگر فکر می کنید ممکن است عفونت داشته باشید، زودتر مراقب باشید.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی
دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

MRSA. KidsHealth.org. Available online at http://kidshealth.org/parent/infections/bacterial_viral/mrsa.html. Accessed January 2017.

Coia, J. E. and Reilly, J. (2014 February). Screening for meticillin resistant Staphylococcus aureus (MRSA): who, when, and how? BMJ. Available online at http://www.bmj.com/content/348/bmj.g1697. Accessed January 2017.

(Updated 2014 March). Methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA). FamilyDoctor.org. Available online at https://familydoctor.org/condition/methicillin-resistant-staphylococcus-aureus-mrsa/. Accessed January 2017.

Mayo Clinic Staff. (2015 September 9). MRSA infection. Mayo Clinic. Available online at http://www.mayoclinic.com/health/mrsa/DS00735. Accessed January 2017.

(Updated 2016 April 15). Laboratory Testing for MRSA. Centers for Disease Control and Prevention. Available online at https://www.cdc.gov/mrsa/lab/index.html. Accessed January 2017.

(Updated 2016 May 16). Methicillin-resistant Staphylococcus Aureus (MRSA) Infections. Centers for Disease Control and Prevention. Available online at http://www.cdc.gov/mrsa/. Accessed January 2017.

Harbarth, S. et. al. (2006 February 27). Evaluation of Rapid Screening and Pre-Emptive Contact Isolation for Detecting and Controlling Methicillin-Resistant Staphylococcus Aureus in Critical Care, An Interventional Cohort Study. [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/523530.

(2005 February 2). Laboratory Detection of: Oxacillin/Methicillin-resistant Staphylococcus aureus. CDC [On-line information]. Available online at http://www.cdc.gov/ncidod/dhqp/ar_lab_mrsa.html.

(2005 February 3). Community-Associated MRSA Information for Clinicians. CDC [On-line information]. Available online at http://www.cdc.gov/ncidod/dhqp/ar_mrsa_ca_clinicians.html.

(2006 March 7). The Growing Menace of Community-Acquired Methicillin-Resistant Staphylococcus aureusAnnals of Internal Medicine v144 (5).

Seybold, U. et. al. (2006 March 1). Emergence of Community-Associated Methicillin-Resistant Staphylococcus aureus USA300 Genotype as a Major Cause of Health Care-Associated Blood Stream Infections. CID 2006:42 pp 647-654 [On-line journal].

Fridkin, S. (2005 April 7). Methicillin-Resistant Staphyloccus aureus Disease in Three Communities. N Engl J Med 352;14.

Case, M. (2006 March 15). Fast staph test limits spread, at a high price. Post-gazette.com [On-line information]. Available online at http://www.post-gazette.com/pg/pp/06074/670567.stm.

Peck, P. (2006 February 6). Fast MRSA Test Cuts Infection Rate in Medical ICU. Medpage Today [On-line information]. Available online at http://www.medpagetoday.com/tbprint.cfm?tbid=2623.

Waknine, Y. (2006 March 31). Highlights from MMWR: Outbreaks of MRSA Infection in Newborns and More [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/528952.

Kuehnert, M. et. al. (2005). Methicillin-Resistant Staphylococcus aureus Hospitalizations, United States. Medscape from Emerg Infect Dis 11 (6) [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/505669.

Creech II, C. et. al. (2005 July). Increasing Rates of Nasal Carriage of Methicillin-Resistant Staphylococcus aureus in Health Children. The Pediatric Infectious Disease Journal v24 (7) 617-621.

Bradley, S. (2006 February 22). Staphylococcus aureus Pneumonia: Emergence of MRSA in the Community. Medscape from Semin Respir Crit Care Med [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/521338.

(2006). “Search and Destroy” Strategy Can Reduce Nosocomial MRSA Prevalence. Medscape from Reuters Health Information [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/527548.

(2006). New Test Diagnoses MRSA in One Day. Medscape from Reuters Health Information [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/523635.

Goossens, H. (2006). Antibiotic Resistance: Highlights of the 16th European Congress on Clinical Microbiology and Infectious Diseases. Medscape [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/530824.

Bartlett, J. (2005). Methicillin-Resistant Staphylococcus aureus and Clostridium difficile – Deal Bacterial Threats. Medscape [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/520186.

(2006). Community-Acquired MRSA a Leading Cause of Skin and Soft-Tissue Infections. Medscape from Reuters Health Information [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/524998.

David, M. et. al. (2006 April 21). Contrasting Pediatric and Adult Methicillin-resistant Staphylococcus aureus Isolates. Medscape from Emerg Infect Dis 12(4): 631-637. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/529448.

(Updated 2009 September 28). Recognize and Prevent MRSA Infections. Centers for Disease Control and Prevention [On-line information]. Available online at http://www.cdc.gov/Features/MRSAInfections/. Accessed March 2009.

(Updated 2009 June 18). FDA Clears First Quick Test For Drug-Resistant Staph Infections, Test Identifies MRSA Bacterium in Two Hours. U.S. [On-line information]. Available online at http://www.fda.gov/NewsEvents/Newsroom/PressAnnouncements/ucm161552.htm. Accessed March 2009.

Dugdale, D. et. al. (Updated 2009 May 30). MRSA. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/007261.htm. Accessed March 2009.

(2010 January 21). Genetics Used to Track Transmission of MRSA Bacteria. MedlinePlus HealthDay [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/news/fullstory_94379.html. Accessed March 2009.

(Updated 2009 July 22) MRSA and the Workplace. National Institute for Occupational Safety and Health [On-line information]. Available online at http://www.cdc.gov/niosh/topics/mrsa/. Accessed March 2009.

Martinez, J. (Updated 2009 December 16). MRSA Skin Infection in Athletes. eMedicine [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/108972-overview. Accessed March 2009.

Susan S. Huang, et al. Targeted versus Universal Decolonization to Prevent ICU Infection. NEJM 368;24. June 13, 2103.

MayoClinic.com. MRSA infection. Available online at http://www.mayoclinic.com/health/mrsa/DS00735. Accessed July 2013.

KidsHealth.org. MRSA. Available online at http://kidshealth.org/parent/infections/bacterial_viral/mrsa.html. Accessed July 2013.

FamilyDoctor.org. Methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA). Available online at http://familydoctor.org/familydoctor/en/diseases-conditions/methicillin-resistant-staphylococcus-aureus-mrsa.html. Accessed July 2013.

Centers for Disease Control and Prevention. Methicillin-resistant Staphylococcus Aureus (MRSA) Infections. Available online at http://www.cdc.gov/mrsa/. Accessed July 2013.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top