دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
18 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
18 آبان 1402
آزمایش لیپوپروتئین (a) | Lp(a)

سطح بالای لیپوپروتئین (a) ممکن است به این معنی باشد که شما در معرض خطر بالای بیماری قلبی و سکته هستید. لیپوپروتئین ها ذرات ساخته شده از پروتئین و چربی (لیپیدها) هستند. آنها کلسترول را از طریق جریان خون به سلول های شما منتقل می کنند.

اسامی دیگر:

  • Lp(a) Test
  • Cholesterol Lp(a) Test

چرا آزمایش لیپوپروتئین (a) درخواست می شود؟

به عنوان بخشی از یک غربالگری هدفمند برای ارزیابی خطر بیماری قلبی عروقی (بیماری عروق کرونر (CAD) و بیماری عروق مغزی).

چه زمانی آزمایش لیپوپروتئین (a) بایستی انجام شود؟

اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی عروقی زودرس یا افزایش Lp(a) دارید یا اگر در سنین جوانی به بیماری قلبی عروقی مبتلا شده اید، به خصوص در غیاب عوامل خطر متداول، ممکن است پزشک شما اندازه گیری Lp(a) را درخواست کند.

نمونه مورد نیاز برای آزمایش لیپوپروتئین (a):

  • ظرف/لوله: لوله با درب قرمز یا زرد(ترجیحا همراه با ژل جداکننده)
  • نوع نمونه: سرم
  • حجم نمونه: 0/5 میلی لیتر
لوله لخته(Clot Activator1)

لوله های مورد استفاده برای آزمایش لیپوپروتئین (a) 

شرایط-نگهداری-دمایی-نمونه--برای-آزمایش-لیپوپروتئین-(a)شرایط-قبول-یا-رد-نمونه-آزمایش-لیپوپروتئین-(a)

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

نام روش انجام آزمایش لیپوپروتئین (a):

سنجش ایمونوتربیدیمتری

شرح روش

این آزمایش یک سنجش ایمونوتربیدیمتری تقویت شده با ذرات است. لیپوپروتئین انسانیa  (Lp[a]) با ذرات لاتکس پوشیده شده با آنتی بادی‌های ضد Lp(a) آگلوتینه می‌شود.

اساس روش روش ایمونوتربیدیمتری

اساس روش روش ایمونوتربیدیمتری

آمادگی قبل از انجام آزمایش لیپوپروتئین (a):

دستورالعمل‌های پیش‌آزمون برای آزمایش لیپوپروتئین (a) می‌تواند بر اساس الزامات آزمایشگاهی و اینکه آیا این آزمایش علاوه بر لیپوپروتئین (a) اندازه‌گیری‌های دیگری را نیز شامل می‌شود، متفاوت باشد.

گاهی اوقات از شما خواسته می شود که قبل از آزمایش لیپوپروتئین (a) ناشتا باشید، به این معنی که 9 تا 12 ساعت قبل از آن غذا یا نوشیدنی علاوه بر آب مصرف نکنید.

برخی از انواع داروها ممکن است بر روی آزمایش تأثیر بگذارند، بنابراین باید هر گونه داروی تجویزی یا بدون نسخه و مکمل های غذایی را که مصرف می کنید با پزشک خود بررسی کنید.

از آنجایی که آماده سازی آزمایش می تواند متفاوت باشد، پیروی از دستورالعمل های پیش آزمون خاصی که توسط پزشک یا آزمایشگاهی که آزمایش شما را انجام می دهد، ضروری است.

چه چیزی در آزمایش لیپوپروتئین (a) مورد بررسی قرار می گیرد؟

لیپوپروتئین (a) از یک ذره لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) تشکیل شده است که به طور کووالانسی به یک پروتئین اضافی، آپولیپوپروتئین (a) [Apo(a)] متصل می شود. Apo(a) همسانی توالی بالایی با پلاسمینوژن فاکتور انعقادی دارد و مانند LDL، Lp(a) حاوی آپولیپوپروتئین B100 (ApoB) است. بنابراین، Lp(a) هم پروآتروژنیک و هم پروترومبوتیک است.

ساختار لیپوپروتئین (a)

ساختار لیپوپروتئین (a)

لیپوپروتئین (a) یک عامل خطر مستقل برای بیماری عروق کرونر قلب (CHD)، سکته مغزی ایسکمیک و تنگی دریچه آئورت است. لیپوپروتئین (a) به عنوان “آتروژن ترین لیپوپروتئین” شناخته شده است. مکانیسم افزایش خطر نامشخص است اما به احتمال زیاد شامل پیشرفت تنگی آترواسکلروتیک از طریق رسوب انتیما کلسترول و ترویج ترومبوز از طریق همولوژی با پلاسمینوژن است.

اندازه گیری دقیق ایمونوشیمیایی Lp(a) به دلیل ناهمگنی اندازه مولکولی Lp(a) پیچیده است. با توجه به تعداد زیاد پلی مورفیسم ها (تعداد متفاوت تکرار دامنه کرینگل در پروتئین Apo[a]) در جمعیت، هر فرد معینی می تواند پروتئین Apo(a) بین 240 تا 800 کیلو دالتون داشته باشد. این ناهمگونی منجر به عدم دقت در تمام ایمونواسی می شود.

علاوه بر این، میزان آتروژنیسیته ذرات Lp(a) ممکن است به اندازه مولکولی پروتئین اختصاصی Lp(a) بستگی داشته باشد. با این حال، اندازه‌گیری Lp(a) با استفاده از روش‌های ایمونواسی کالیبره‌شده به واحدهای مولی برای به حداقل رساندن عدم دقت سنجش ناشی از اندازه ایزوفرم Apo(a) توصیه می‌شود.

غلظت سرمی لیپوپروتئین (a) به عوامل ژنتیکی، به ویژه بیان Apo(a) مرتبط است و تا حد زیادی تحت تاثیر رژیم غذایی، ورزش و داروهای کاهش دهنده چربی قرار نمی گیرد. با این حال، در یک بیمار با عوامل خطر CHD قابل اصلاح اضافی، اگر مقدار Lp(a) نیز افزایش یابد، ممکن است درمان تهاجمی‌تری برای عادی‌سازی این عوامل نشان داده شود. در موارد Lp(a) بسیار بالا، ممکن است آفرزیس لیپوپروتئین در نظر گرفته شود.

غلظت لیپوپروتئین (a) و خطر ابتلا به بیماری قلبی

غلظت لیپوپروتئین (a) و خطر ابتلا به بیماری قلبی

لیپوپروتئین (a) ممکن است افزایش اندازه پلاک/آتروم در دیواره شریان، آسیب آترواسکلروتیک (آتروما) را تسریع کند. در دیواره شریان بیشتر از کلسترول LDL باقی می ماند زیرا از طریق آپولیپوپروتئین (a) به پوشش شریان متصل می شود. همچنین تصور می‌شود که Lp(a) با تداخل در مکانیسم‌های لخته شدن و در نتیجه ایجاد لخته در سطح داخلی رگ‌های خونی، خطر حملات قلبی را افزایش می‌دهد.

این عمل دوگانه ممکن است نقش Lp(a) را در ترویج بیماری قلبی عروقی (CVD) توضیح دهد.

نقش Lp(a) در بیماری قلبی عروقی (CVD)

نقش Lp(a) در بیماری قلبی عروقی (CVD)

غلظت لیپوپروتئین (a) در مردان کمی کمتر از زنان است و در زنان پس از یائسگی اندکی افزایش می یابد. غلظت Lp(a) نیز با قومیت متفاوت است: بیماران آفریقایی تبار می توانند تا 4 برابر بیشتر از قفقازی ها غلظت داشته باشند، اما ممکن است خطر بیشتری برای CAD نداشته باشند.

آزمایش‌های لیپوپروتئین (a) عمدتاً برای غربالگری مورد استفاده قرار می‌گیرند، که آزمایشی را برای شناسایی مشکلات سلامتی قبل از ایجاد علائم یا علائم توصیف می‌کند. هدف از غربالگری بیماران برای لیپوپروتئین (a) تشخیص زودهنگام مشکلات قلبی عروقی بالقوه است. غربالگری معمولاً برای افرادی توصیه می شود که قبلاً تصور می شود در معرض خطر بالای بیماری قلبی عروقی هستند.

آزمایش لیپوپروتئین (a) همچنین می تواند تصمیمات درمانی مربوط به کاهش کلسترول و کاهش خطر مشکلات قلبی را تعیین کند. به عنوان مثال، پزشک و بیمار ممکن است سطوح لیپوپروتئین (a) را هنگام تصمیم گیری در مورد استفاده از داروهای کاهش دهنده کلسترول در نظر بگیرند. علاوه بر این، در صورتی که سطوح کلسترول LDL در هنگام مصرف داروهای کاهش دهنده کلسترول به اندازه مورد انتظار کاهش نیابد، ممکن است آزمایش لیپوپروتئین (a) توصیه شود.

عوامل مداخله گر در آزمایش لیپوپروتئین (a):

لیپوپروتئین (a) یک عامل خطر مستقل برای بیماری عروق کرونر و انفارکتوس مغزی (در جمعیت سفیدپوست) برابر با کلسترول LDL بالا است. غلظت سرمی ژنتیکی تعیین می شود. 15 تا 20 درصد از جمعیت سفیدپوست دارای سطوح Lp(a) ≥75 نانومول در لیتر هستند و فرض می شود که در معرض خطر هستند. تفاوت های وابسته به نژاد در غلظت Lp (a) شناخته شده است. اهمیت Lp(a) بالا در جمعیت های غیرسفید باید با احتیاط ارزیابی شود.

سطوح لیپوپروتئین (a) در جمعیت های قومی مختلف می تواند بسیار متفاوت باشد. سطح Lp(a) آفریقایی‌ها یا افراد آفریقایی‌تبار بیشتر از قفقازی‌ها و آسیایی‌ها است، در حالی که بومیان آمریکایی معمولاً سطوح پایین‌تری نسبت به قفقازی‌ها دارند. این تنوع سطوح Lp(a) بر اساس جمعیت قومی نیازمند تفسیر دقیق نتایج بر اساس دانش بیمار و سایر عوامل خطر قلبی است که ممکن است وجود داشته باشد.

محدوده مرجع آزمایش لیپوپروتئین (a):

> یا = 18 سال: کمتر از 75 نانومول در لیتر

مقادیر بیشتر یا مساوی 75 نانومول در لیتر ممکن است نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب باشد.

مقادیر بیشتر یا مساوی 175 نانومول در لیتر یک عامل افزایش دهنده خطر برای بیماری های قلبی عروقی توسط چندین جامعه حرفه ای در نظر گرفته می شود. بحث پزشک و بیمار در مورد استراتژی درمانی ضروری است.

مقادیر مرجع برای بیمارانی که کمتر از 18 سال سن دارند ایجاد نشده است.

توجه: محدوده مرجع و واحد آزمایش وابسته به روش انجام و کیت می باشد و ممکن است در آزمایشگاه های مختلف متفاوت باشد. بنابراین توصیه می گردد که آزمایش ها ترجیحا در یک آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

سوالات متداول

چگونه از آزمایش لیپوپروتئین (a) استفاده می شود؟

لیپوپروتئین (a) ممکن است با سایر آزمایش های لیپید در بیمارانی که در سنین جوانی به بیماری قلبی عروقی مبتلا شده اند یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی زودرس دارند، درخواست شود. اندازه گیری آن به پزشک می گوید که آیا غلظت لیپوپروتئین (a) در خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در بیمار نقش دارد یا خیر. از آنجایی که غلظت Lp(a) تا حد زیادی از نظر ژنتیکی تعیین می شود، تغییر سبک زندگی یا درمان با استاتین ها یا فیبرات ها معمولاً در کاهش غلظت بی تاثیر خواهد بود.

توصیه فعلی برای درمان افرادی که سطح لیپوپروتئین (a) بالایی دارند، درمان حداکثری سایر عوامل خطر قابل تغییر، به ویژه کلسترول LDL است. در صورت عدم وجود موارد منع مصرف آسپرین ممکن است به منظور کاهش خطر ترومبوز اضافه شود. هنگامی که سطوح Lp(a) مشخص شد، معمولاً نیازی به بررسی مجدد ندارند، اما نظارت مستمر سایر عوامل خطر مهم است. در حال حاضر چندین داروی جدید در حال توسعه هستند که ممکن است بر سطوح Lp(a) تأثیر بگذارند.

چه زمانی آزمایش لیپوپروتئین (a) درخواست می شود؟

آزمایش لیپوپروتئین (a) یک نوع آزمایش معمول کلسترول نیست و معمولاً برای افرادی که قبلاً مشخص شده است در معرض خطر بالاتر مشکلات قلبی عروقی هستند، اختصاص داده می شود.

هیچ اتفاق نظر متخصصی در مورد اینکه چه زمانی باید آزمایش لیپوپروتئین (a) را انجام دهید وجود ندارد. سازمان‌های پزشکی مختلف توصیه‌های متمایزی دارند، اما در صورت داشتن عوامل خطر بیماری قلبی عروقی مانند:

  • تشخیص قبلی بیماری های قلبی عروقی
  • سطوح بسیار بالای کلسترول LDL
  • سابقه خانوادگی بیماری قلبی عروقی، به خصوص اگر در اوایل زندگی و در بیش از یک نفر از بستگان درجه یک رخ داده باشد.
  • پتانسیل بالای داشتن هیپرکلسترولمی خانوادگی، یک اختلال ارثی که باعث سطوح بالای کلسترول بد LDL می شود.

آزمایش لیپوپروتئین (a) ممکن است اطلاعاتی را ارائه دهد که می تواند به ارزیابی خطر بیماری قلبی عروقی شما کمک کند. همچنین اگر شما و پزشک تان در مورد مزایا و خطرات داروهای کاهش دهنده کلسترول صحبت می کنید، ممکن است به شما توصیه شود که آزمایش لیپوپروتئین (a) انجام دهید. به عنوان مثال، اگر داروهای کلسترول مصرف می کنید اما کاهش مورد انتظار کلسترول LDL “بد” را مشاهده نکرده اید، پزشک ممکن است آزمایش لیپوپروتئین (a) را برای ارزیابی بهتر خطرات سلامت قلبی عروقی شما پیشنهاد دهد.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

انجمن آترواسکلروز اروپا در حال حاضر توصیه می کند بیمارانی که در معرض خطر متوسط، متوسط ​​یا زیاد بیماری قلبی عروقی هستند، سطح لیپوپروتئین (a) خود را اندازه گیری کنند. این باید شامل افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی زودرس، هیپرکلسترولمی خانوادگی (FH)، سابقه خانوادگی بیماری قلبی عروقی زودرس، سابقه خانوادگی افزایش Lp(a) و افرادی با بیماری قلبی عروقی عود کننده علیرغم درمان بهینه پزشکی باشد.

آیا نتایج آزمایش دقیق است؟

هیچ آزمایش پزشکی 100٪ دقیق نیست، اما آزمایش لیپوپروتئین (a) می تواند بخش مهمی از ارزیابی خطر قلبی عروقی باشد.

سطح لیپوپروتئین (a) به طور کلی در طول زمان ثابت است، اما بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه ممکن است سطوح آن افزایش یافته باشد. نتایج آزمایش ممکن است تحت تأثیر یک بیماری فعلی و برخی دیگر از شرایط سلامت فردی قرار گیرد.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Familial hypercholesterolemia. Updated June 25, 2020. Accessed September 5, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/000392.htm

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Lipoprotein-a. Updated July 7, 2020. Accessed August 29, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/007262.htm

ARUP Consult. Atherosclerotic cardiovascular disease risk markers. Updated August 2021. Accessed August 29, 2021. https://arupconsult.com/content/cardiovascular-disease-traditional-risk-markers

Centers for Disease Control and Prevention. LDL and HDL cholesterol: “Bad” and “good” cholesterol. Updated January 31, 2020. Accessed August 27, 2021. https://www.cdc.gov/cholesterol/ldl_hdl.htm

Centers for Disease Control and Prevention. Getting your cholesterol checked. Updated September 8, 2020. Accessed August 27, 2021. https://www.cdc.gov/cholesterol/cholesterol_screening.htm

Davidson MH, Pulipati VP. Overview of lipid metabolism. Merck Manuals Professional Edition. Updated August 2021. Accessed August 29, 2021. https://www.msdmanuals.com/professional/endocrine-and-metabolic-disorders/lipid-disorders/overview-of-lipid-metabolism

Farzam K, Senthilkumaran S. Lipoprotein a. In: StatPearls. Updated May 21, 2021. Accessed August 31, 2021. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK570621/

Food and Drug Administration. Cholesterol. Updated February 4, 2018. Accessed August 27, 2021. https://www.fda.gov/medical-devices/home-use-tests/cholesterol

Kronenberg F. Human genetics and the causal role of lipoprotein(a) for various diseases. Cardiovasc Drugs Ther. 2016;30(1):87-100. doi:10.1007/s10557-016-6648-3

MedlinePlus: National Library of Medicine. HDL: The “good” cholesterol. Updated April 18, 2019. Accessed August 27, 2021. https://medlineplus.gov/hdlthegoodcholesterol.html

MedlinePlus: National Library of Medicine. Cholesterol levels. Updated July 30, 2020. Accessed August 28, 2021. https://medlineplus.gov/lab-tests/cholesterol-levels/

MedlinePlus: National Library of Medicine. Cholesterol levels: What you need to know. Updated October 2, 2020. Accessed August 27, 2021. https://medlineplus.gov/cholesterollevelswhatyouneedtoknow.html

MedlinePlus: National Library of Medicine. Lipoprotein (a) blood test. Updated November 30, 2020. Accessed August 29, 2021. https://medlineplus.gov/lab-tests/lipoprotein-a-blood-test/

National Cancer Institute. Dictionary of genetics terms: Cascade screening. Date unknown. Accessed September 5, 2021. https://www.cancer.gov/publications/dictionaries/genetics-dictionary/def/cascade-screening

National Heart, Lung, and Blood Institute. Blood cholesterol. Date unknown. Accessed August 27, 2021. https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/blood-cholesterol

Rosenson RS. Measurement of blood lipids and lipoproteins. In: Freeman MW, ed. UpToDate. Updated January 16, 2020. Accessed August 29, 2021. https://www.uptodate.com/contents/measurement-of-blood-lipids-and-lipoproteins

Rosenson RS. Lipoprotein classification, metabolism, and role in atherosclerosis. In: Freeman MW, ed. UpToDate. Updated August 3, 2020. Accessed August 29, 2021. https://www.uptodate.com/contents/lipoprotein-classification-metabolism-and-role-in-atherosclerosis

Rosenson RS, Stein JM, Durrington P. Lipoprotein(a). In: Freeman MW, ed. UpToDate. Updated June 29, 2020. Accessed August 29, 2021. https://www.uptodate.com/contents/lipoprotein-a

Trinder M, Uddin MM, Finneran P, Aragam KG, Natarajan P. Clinical utility of lipoprotein(a) and lpa genetic risk score in risk prediction of incident atherosclerotic cardiovascular disease [published online ahead of print, 2020 Oct 6]. JAMA Cardiol. 2020;6(3):1-9. doi:10.1001/jamacardio.2020.5398

Vijan S. Screening for lipid disorders in adults. In: Freeman MW, Elmore JG, eds. UpToDate. Updated August 2, 2021. Accessed September 5, 2021. https://www.uptodate.com/contents/screening-for-lipid-disorders-in-adults

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top