آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) | DRVVT | آزمایش ضد انعقاد لوپوس | تست زهر افعی راسل | Lupus Anticoagulant

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
21 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
21 آبان 1402
آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) | DRVVT | آزمایش ضد انعقاد لوپوس | تست زهر افعی راسل | Lupus Anticoagulant

لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) لوپوس آنتی کواگولانت دسته ای ناهمگن از ایمونوگلوبولین ها هستند که به طور خاص اپی توپ های پروتئین اتصال دهنده فسفولیپید با بار منفی غشای سلولی، پروترومبین و بتا2-گلیکوپروتئین I (بتا2-GPI) را هدف قرار می دهند که انعقاد وابسته به فسفولیپید را در شرایط آزمایشگاهی مهار می کنند.

اسامی دیگر:

  • LA
  • LAC
  • Lupus Inhibitor
  • LA Sensitive
  • PTT PTT-LA
  • Dilute Russell Viper Venom Test
  • DRVVT
  • Modified Russell Viper Venom Test
  • MRVVT

چرا آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) درخواست می شود؟

  • برای کمک به بررسی علت لخته خون (قسمت ترومبوتیک)
  • برای ارزیابی زمان طولانی ترومبوپلاستین جزئی (PTT)
  •  برای کمک به تعیین علت سقط های مکرر، یا به عنوان بخشی از ارزیابی سندرم آنتی فسفولیپید
  •  این آزمایش ها برای تشخیص اختلال خود ایمنی مزمن لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) که معمولا به عنوان لوپوس شناخته می شود، استفاده نمی شود.

چه زمانی آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) بایستی انجام شود؟

  • هنگامی که علائم و نشانه های لخته شدن خون در ورید یا شریان (معروف به ترومبوز یا ترومبوآمبولی) را دارید
  • هنگامی که یک آزمایش طولانی مدت PTT با علت ناشناخته دارید
  •  زمانی که سقط های مکرر داشته اید

نمونه مورد نیاز برای آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC):

  • ظرف/لوله: لوله با درب آبی روشن (حاوی ضد انعقاد سدیم سیترات 3.2 درصد)
  • نوع نمونه: پلاسمای بدون پلاکت
  • حجم نمونه: 4 میلی لیتر در 4 ویال پلاستیکی که هر کدام حاوی 1 میلی لیتر است
  1. نمونه دو بار سانتریفیوژ شده برای نتایج دقیق بسیار مهم است زیرا آلودگی پلاکتی ممکن است باعث نتایج کاذب شود.
  2. پلاسما را بلافاصله (بیشتر از 4 ساعت پس از جمع آوری) در 20- درجه سانتیگراد یا در حالت ایده آل در 40- درجه سانتیگراد منجمد کنید.
لوله سدیم سیترات

لوله مورد نیاز برای آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC)

شرایط-نگهداری-دمایی-نمونه-برای-آزمایش-لوپوس-آنتی-کواگولانت-(LAC)شرایط-قبول-یا-رد-نمونه-آزمایش-لوپوس-آنتی-کواگولانت-(LAC)

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

نام روش انجام آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC):

PTSC، APTSC، DRV1: مبتنی بر لخته نوری

شرح روش زمان پروترومبین(PT) مبتنی بر لخته نوری:

در سنجش زمان پروترومبین (PT) پلاسمای بیمار انکوبه می شود و با یک معرف PT حاوی فاکتور بافت انسانی نوترکیب، فسفولیپیدهای مصنوعی، کلرید کلسیم، پلی برن و بافر ترکیب می شود. کمپلکس بافتی ترومبوپلاستین فاکتور VII/VIIa فاکتور X را فعال می کند. فاکتور X فعال شده (فاکتور Xa) کمپلکسی را با فاکتور Va، کلسیم و فسفولیپید تشکیل می دهد تا فاکتور II (پروترومبین) را به ترومبین فعال کند.

سپس ترومبین روی فیبرینوژن (فاکتور I) عمل می کند تا فیبرین تشکیل شود که لخته می شود، زمان تشکیل لخته به صورت نوری با استفاده از طول موج 671 نانومتر اندازه گیری می شود که نقطه پایانی سنجش (“زمان پروترومبین”) را ارائه می دهد.

آزمایش زمان پروترومبین(PT) مبتنی بر لخته نوری

آزمایش زمان پروترومبین(PT) مبتنی بر لخته نوری

شرح روش زمان ترومبوپلاستین جزئی فعال شده(APTT) مبتنی بر لخته نوری:

در سنجش زمان ترومبوپلاستین جزئی فعال شده (APTT) پلاسمای بیمار با یک معرف APTT حاوی فسفولیپید، یک فعال کننده فاکتور تماس با بار منفی و بافر ترکیب و انکوبه می شود. پس از یک زمان انکوباسیون مشخص، کلسیم برای شروع فرآیند انعقاد در مخلوط اضافه می شود. پس از آن، زمان تشکیل لخته به صورت نوری با استفاده از طول موج 671 نانومتر اندازه‌گیری می‌شود.

آزمایش زمان ترومبوپلاستین جزئی فعال شده(APTT) مبتنی بر لخته نوری

آزمایش زمان ترومبوپلاستین جزئی فعال شده(APTT) مبتنی بر لخته نوری

شرح روش زمان زهر افعی راسل رقیق شده(DRVVT) مبتنی بر لخته نوری:

در آزمایش غربالگری زمان زهر افعی رقیق راسل (DRVVT)  پلاسمای بیمار برای مدت زمان مشخصی انکوبه می شود و سپس با یک معرف غربالگری DRVVT حاوی سم افعی راسل، فسفولیپیدها، عوامل خنثی کننده هپارین، کلسیم، بافرها و تثبیت کننده ها ترکیب می شود تا فرآیند انعقاد را آغاز کند. پس از آن، زمان تشکیل لخته به صورت نوری با استفاده از طول موج 671 نانومتر اندازه‌گیری می‌شود. زمان انعقاد غربالگری DRVVT بیمار با تقسیم نتیجه بیمار بر میانگین زمان انعقاد غربالگری DRVVT پلاسمای معمولی نرمال می شود تا یک نسبت (نسبت غربالگری DRVVT) به دست آید.

آزمایش زمان زهر افعی راسل رقیق شده(DRVVT)

آزمایش زمان زهر افعی راسل رقیق شده(DRVVT)

آمادگی قبل از انجام آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC):

  1. بیمار نباید تحت درمان ضد انعقاد (مانند وارفارین، هپارین) قرار گیرد. درمان با هپارین باعث نتایج مثبت کاذب آزمایش انعقاد آزمایشگاهی برای ضد انعقاد لوپوس می شود. درمان کومادین (وارفارین) ممکن است توانایی تشخیص انواع ظریف‌تر ضد انعقادهای شبه لوپوس را مختل کند.
  2. بیمار همچنین نباید مواد فیبرینولیتیک (استرپتوکیناز، اوروکیناز، فعال کننده پلاسمینوژن بافتی: tPA) دریافت کند.
  3. اگر بیمار اخیراً تزریق شده است، بهتر است در صورت امکان این آزمایش قبل از تزریق خون انجام شود.

چه چیزی در آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) مورد بررسی قرار می گیرد؟

لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) اتوآنتی بادی هایی هستند که توسط سیستم ایمنی تولید می شوند و به اشتباه به برخی از اجزای سلول های بدن حمله می کنند. آنها به طور خاص فسفولیپیدها و همچنین پروتئین های مرتبط با فسفولیپیدها را که در بیرونی ترین لایه سلول ها (غشاء سلول) یافت می شوند، هدف قرار می دهند. این اتوآنتی بادی‌ها در فرآیند لخته شدن خون دخالت می‌کنند، به نحوی که به طور کامل شناخته نشده است و خطر ابتلا به لخته خون را در افراد افزایش می‌دهند. آزمایش ضد انعقاد لوپوس مجموعه ای از آزمایش ها است که وجود LA در خون را تشخیص می دهد.

لوپوس آنتی کواگولانت (LAC)

لوپوس آنتی کواگولانت (LAC)

نام تست لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) ممکن است به دو دلیل عجیب یا گیج کننده به نظر برسد:

  • داروهای لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) به این دلیل نامیده شدند که برای اولین بار در میان بیماران مبتلا به لوپوس یافت شدند، اما آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) برای تشخیص اختلال خود ایمنی استفاده نمی شود و LA اغلب در افراد مبتلا به لوپوس وجود ندارد. لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) همچنین ممکن است در افراد مبتلا به سایر بیماری ها و در افرادی که از داروهای خاصی استفاده می کنند نیز رخ دهد. آنتی بادی ها در حدود 2 تا 4 درصد از جمعیت عمومی وجود دارند و ممکن است در افرادی که هیچ فاکتور خطر شناخته شده ای ندارند ایجاد شوند.
  • اصطلاح “ضد انعقاد یا آنتی کواگولانت” بخشی از این نام است زیرا تست لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) در واقع زمان انعقاد را در آزمایش های آزمایشگاهی که برای ارزیابی انعقاد استفاده می شود طولانی می کند. به عنوان مثال، آنها واکنش های شیمیایی را که منجر به لخته شدن در زمان ترومبوپلاستین جزئی (PTT) می شود، مهار می کنند، آزمایشی که به طور معمول برای ارزیابی لخته شدن استفاده می شود. با این حال، وجود لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) در بدن انسان با افزایش خطر ایجاد لخته های خونی نامناسب همراه است. نکته مهم این است که خود ضد انعقاد لوپوس باعث خونریزی در بدن نمی شود.

هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) وجود ندارد و نمی توان آن را مستقیماً اندازه گیری کرد. وجود لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) معمولاً با استفاده از پانل تست های متوالی که هیچ استانداردی برای آنها وجود ندارد تعیین می شود.

آزمایش اولیه معمولاً شامل یک یا چند آزمایش است که به معرف‌های حاوی فسفولیپید، معمولاً PTT، PTT حساس به LA (معروف به PTT-LA) یا آزمایش سم افعی راسل رقیق (DRVVT) بستگی دارد. تمام این آزمایش‌ها زمان لخته شدن نمونه پلاسما (بر حسب ثانیه) را اندازه‌گیری می‌کنند. لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) آن زمان را طولانی می کند.  بسته به نتایج این آزمایش‌های اولیه، آزمایش‌های پیگیری خاصی برای تأیید یا رد وجود ضد انعقاد لوپوس انجام می‌شود.

گزارش آزمایش به صورت تفسیری ارائه خواهد شد.

نحوه محاسبه لوپوس آنتی کواگولانت (LAC)

نحوه محاسبه لوپوس آنتی کواگولانت (LAC)

لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) ممکن است خطر ایجاد لخته های خون را در وریدها و شریان ها، اغلب در سیاهرگ های پا (به عنوان ترومبوز ورید عمقی یا DVT) افزایش دهد. این لخته ها ممکن است جریان خون را در هر قسمت از بدن مسدود کنند و منجر به سکته مغزی، حمله قلبی یا آمبولی ریه شوند.

لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) همچنین با سقط های مکرر همراه است. پیشنهاد شده است که لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) باعث تشکیل لخته هایی می شود که رگ های خونی جفت را مسدود می کند و رشد جنین در حال رشد را تحت تأثیر قرار می دهد و لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) همچنین ممکن است مستقیماً به بافت جفت حمله کند و بر رشد آن تأثیر بگذارد.

لوپوس آنتی کواگولانت (LAC)  یکی از سه آنتی بادی ضد فسفولیپیدی اولیه است که با افزایش خطر ترومبوز و سندرم آنتی بادی آنتی فسفولیپید (APS)، یک اختلال خود ایمنی که با تشکیل لخته خون بیش از حد، نارسایی اندام ها، و عوارض بارداری مشخص می شود، مرتبط است. دو مورد دیگر آنتی بادی های کاردیولیپین و آنتی بادی بتا-2 گلیکوپروتئین 1 هستند. به صورت جداگانه و با هم، تمایل فرد به لخته شدن نامناسب را افزایش می دهند. افراد مبتلا به APS در صورت مثبت بودن تست هر سه آنتی بادی، در معرض خطر بیشتری برای لخته شدن هستند. با این حال، ترومبوز در افراد مبتلا به لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) شایع تر به نظر می رسد.

سندرم آنتی فسفولیپید

سندرم آنتی فسفولیپید

همه افرادی که آنتی بادی های آنتی فسفولیپید دارند علائمی را بروز نمی دهند. آنتی بادی های آنتی فسفولیپید در حدود 5 درصد از افراد سالم وجود دارد.

لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) در بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک یافت می شود، اما محدود به آنها نیست. لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) با سایر اختلالات خودایمنی و بیماری عروقی کلاژن مرتبط است و در پاسخ به داروها یا عفونت‌های خاص (مانند عفونت‌های دستگاه تنفسی در کودکان) و در افرادی که هیچ بیماری زمینه‌ای واضحی ندارند، رخ می‌دهد.

عوامل مداخله گر در آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC):

  • بیمار نباید مواد فیبرینولیتیک (استرپتوکیناز، اوروکیناز، فعال کننده پلاسمینوژن بافتی: tPA) دریافت کند.
  • اگر بیمار نیاز به تزریق خون دارد، بهتر است در صورت امکان این مطالعه قبل از تزریق خون انجام شود.
  • اگر هماتوکریت فرد بسیار بالا باشد، نتایج آزمایش ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.
  • گاهی اوقات، آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) ممکن است برای کمک به تعیین علت مثبت بودن تست VDRL/RPR برای سیفلیس درخواست شود، زیرا آنتی بادی های کاردیولیپین ممکن است نتیجه مثبت کاذب با این تست های سیفلیس ایجاد کنند.
  • داروهای لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) همچنین ممکن است در افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی، عفونت‌هایی مانند HIV/AIDS، التهاب، سرطان‌ها و در افرادی که از داروهای خاصی مانند فنوتیازین‌ها، پنی‌سیلین، کینیدین، هیدرالازین، پروکائین آمید و فن‌سایدار استفاده می‌کنند، وجود داشته باشد.
  • بیماران تحت درمان ضد انعقاد هپارین یا جایگزین هپارین (مانند هیرودین، داناپاروئید یا آرگاتروبان) ممکن است نتایج مثبت کاذب برای لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) داشته باشند. اگر سطوح فاکتورهای انعقادی II، VII، IX و X به میزان قابل توجهی کاهش یابد، درمان ضد انعقاد وارفارین (COUMADIN®) نیز ممکن است باعث نتایج آزمایش اشتباه شود. در صورت امکان، آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) باید قبل از شروع درمان ضد انعقاد انجام شود.

سوالات متداول

چگونه از آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) استفاده می شود؟

آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) مجموعه ای از آزمایش ها است که برای تشخیص لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) در خون استفاده می شود. LA یک اتوآنتی بادی است که با تشکیل لخته خون اضافی همراه است. آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) ممکن است برای کمک به تعیین علت موارد زیر استفاده شود:

  • یک لخته خون بدون دلیل (ترومبوز) در ورید یا شریان
  • سقط های مکرر در یک زن
  • یک زمان طولانی ترومبوپلاستین جزئی غیر قابل توضیح (آزمون PTT، aPTT). PTT زمان لخته شدن نمونه خون فرد در لوله آزمایش را پس از افزودن معرف ها بر حسب ثانیه اندازه گیری می کند. آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) کمک می کند تا مشخص شود که آیا PTT طولانی مدت به دلیل یک مهارکننده خاص، مانند آنتی بادی علیه یک فاکتور انعقادی خاص است، یا به دلیل یک مهارکننده غیر اختصاصی مانند ضد انعقاد لوپوس، یا به دلیل کمبود فاکتور(های) انعقاد است.

تست لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) همچنین ممکن است مورد استفاده قرار گیرد:

  • همراه با آزمایش آنتی بادی کاردیولیپین و آنتی بتا2-گلیکوپروتئین I برای تشخیص سندرم آنتی فسفولیپید (APS)
  • همراه با آزمایش هایی مانند فاکتور V لیدن، آنتی ترومبین، یا پروتئین های C و S برای کمک به تشخیص اختلال لخته شدن بیش از حد (ترومبوفیلی)
  • برای تعیین اینکه آیا داروی ضد انعقاد لوپوس موقتی (گذرا) است یا پایدار

لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) را نمی توان مستقیماً اندازه گیری کرد و هیچ آزمایش واحد یا روش استانداردی برای تشخیص وجود لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) در خون وجود ندارد. یک سری آزمایش برای تایید یا رد اتوآنتی بادی استفاده می شود:

  • توصیه می شود که در ابتدا از دو آزمایش برای تشخیص ضد انعقاد لوپوس (معروف به LA-Screen) استفاده شود. حساس ترین تست ها عبارتند از: تست سم افعی راسل رقیق (DRVVT) و یک PTT حساس به LA (PTT-LA)، آزمایشی که از معرف های حاوی سطوح پایین فسفولیپید استفاده می کند. آزمایش های بعدی برای تایید یا رد وجود ضد انعقاد لوپوس انجام می شود. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • مطالعه ترکیبی: حجم مساوی از پلاسمای بیمار با پلاسمای ترکیبی “عادی” مخلوط می شود و PTT یا DRVVT روی این مخلوط انجام می شود.
  • تصحیح/خنثی سازی (معروف به LA-Confirm): مقدار فسفولیپید اضافی به نمونه بیمار اضافه می شود و PTT-LA یا DRVVT انجام می شود. (هنگامی که PTT-LA اندازه گیری می شود، به این روش سنجش خنثی سازی فسفولیپید فاز شش ضلعی گفته می شود). سپس نتایج با نتایج LA-Screen مقایسه می شود و تفسیر توسط یک تکنسین آزمایشگاه یا آسیب شناس انجام می شود.

چه زمانی آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) درخواست می شود؟

آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) همراه با آزمایش های دیگر در موارد زیر درخواست می شود:

  • فردی لخته خون بدون دلیل در ورید یا شریان داشته است. علائم و نشانه‌ها می‌توانند از درد، تورم و تغییر رنگ در پا در مورد ترومبوز ورید عمقی (DVT) تا خستگی، تعریق و تنفس سریع همراه با آمبولی ریه (PE) متغیر باشند.
  • یک فرد دارای علائم و نشانه های APS است. اینها ممکن است شبیه موارد ذکر شده در بالا باشند.
  • یک زن سقط های مکرر را تجربه می کند
  • یک فرد آزمایش PTT طولانی مدت دارد که قابل توضیح نیست

اگر نتایج نشان دهنده وجود لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) باشد، آزمایش معمولاً حدود 12 هفته بعد تکرار می شود تا تأیید شود که هنوز وجود دارد، به خصوص برای افرادی که برای APS آزمایش می شوند.

هنگامی که فردی در ابتدا از نظر لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) منفی است اما یک بیماری خودایمنی مانند لوپوس دارد، پزشک ممکن است گهگاه یک یا چند آزمایش غربالگری لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) را تکرار کند تا مشخص کند آیا آنتی بادی از آخرین بار ایجاد شده است یا خیر. این کار به این دلیل انجام می شود که فرد در هر زمانی پتانسیل ایجاد لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) را دارد.

نتیجه آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) چه چیزی را نشان می دهد؟

نتایج مجموعه ای از تست های لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) یا منجر به احتمال ابتلا به LA می شود یا از آن دور می شود. گزارش آزمایشگاهی ممکن است تا حدودی پیچیده باشد، اما معمولاً تفسیری از نتایج ارائه می دهد و بیان می کند که لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) وجود دارد یا وجود ندارد. تفسیر نتایج آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC)، مانند سایر آزمایش‌های اختلالات لخته‌سازی، دشوار است و به بهترین وجه توسط تکنسین‌های آزمایشگاهی و/یا پزشکانی که تجربه آزمایش‌های بیش از حد اختلالات انعقادی دارند، ارزیابی می‌شوند.

اگرچه آزمایش های اولیه انجام شده برای لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) ممکن است متفاوت باشد، اما معمولاً با یک PTT طولانی شروع می شود. یک PTT که طبیعی است (طولانی نیست) ممکن است به این معنی باشد که LA وجود ندارد. با این حال، آزمون ممکن است به اندازه کافی برای تشخیص لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) حساس نباشد و ممکن است نیاز به انجام PTT حساس به LA (PTT-LA) باشد.

نتایجی که وجود لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) را نشان می‌دهد ممکن است به این معنی باشد که علائم و نشانه‌های یک فرد، حداقل تا حدی، ناشی از لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) است. نتایجی که نشان می‌دهد LA وجود ندارد ممکن است به این معنی باشد که علائم و نشانه‌ها، مانند PTT طولانی‌مدت، به دلیل دلایل دیگری مانند کمبود فاکتور(های) انعقادی است.

به عنوان مثال، اگر لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) در دو یا چند نوبت با فاصله حداقل 12 هفته مثبت باشد، نتایج ممکن است نشان دهنده سندرم آنتی فسفولیپید باشد. آزمایش ضد انعقاد لوپوس اغلب همراه با آزمایش آنتی بادی کاردیولیپین و آنتی بادی های ضد بتا2-گلیکوپروتئین I برای کمک به تشخیص سندرم آنتی فسفولیپید انجام می شود. نتایج همراه با معیارهای بالینی به منظور ایجاد تشخیص تفسیر می شوند.

برخی آزمایش های دیگر ممکن است برای کمک به تایید تشخیص ضد انعقاد لوپوس و/یا کمک به رد سایر علل PTT طولانی مدت انجام شود. مثال ها عبارتند از:

  • سنجش فاکتور انعقادی (به عنوان مثال، فیبرینوژن) – ممکن است برای رد کمبود فاکتورهایی که ممکن است باعث طولانی شدن PTT و دوره های خونریزی شوند، دستور داده شود. پانل سنجش فاکتور ممکن است به تشخیص ضد انعقاد لوپوس در مقابل کمبود فاکتور کمک کند.
  • شمارش کامل خون (CBC) – آزمایش CBC شامل شمارش پلاکت است. ترومبوسیتوپنی خفیف تا متوسط ​​(تعداد پلاکت کم) اغلب همراه با ضد انعقاد لوپوس دیده می شود. ترومبوسیتوپنی متوسط ​​تا شدید ممکن است در بیمارانی که درمان ضد انعقاد (هپارین) را برای ترومبوز مرتبط با ضد انعقاد لوپوس دریافت می کنند، ایجاد شود.
  • زمان ترومبین – اگر آزمایش زمان ترومبین طبیعی باشد، آلودگی هپارین به عنوان دلیل PTT طولانی مدت حذف می شود.

جزئیات اضافی در مورد نتایج آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) چیست؟

جدول زیر برخی از نتایج لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) را که ممکن است دیده شود خلاصه می کند.

نتایج لوپوس آنتی کواگولانت (LAC)

بر اساس توصیه های انجمن بین المللی ترومبوز و هموستاز (ISTH)، چهار معیار وجود دارد که باید برای تایید وجود آنتی کواگولانت (LAC) رعایت شود:

  • نتایج طولانی مدت حداقل در یکی از دو آزمایش انعقادی که به فسفولیپیدها وابسته هستند، مانند PTT-LA یا DRVVT
  • نتیجه طولانی در یک مطالعه ترکیبی (شواهد مهار لخته شدن)
  • کوتاه شدن زمان لخته شدن پس از افزودن فسفولیپیدهای اضافی رخ می دهد (وابستگی مهار کننده به فسفولیپیدها را نشان می دهد)
  • رد کردن وجود همزمان مهارکننده های فاکتور انعقادی خاص، مانند فاکتور 8، که در صورت عدم شناسایی می تواند منجر به خونریزی فاجعه بار شود.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

پس از آلودگی هپارین، یک ضد انعقاد لوپوس شایع ترین دلیل PTT طولانی مدت است.

اگر فردی با لخته خون مضر (ترومبوز) دارای ضد انعقاد لوپوس باشد، معمولاً لازم است درمان ضد انعقادی فرد را طولانی و احتمالاً افزایش دهد.

برای افرادی که دارای لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) تایید شده هستند، آزمایش معمول مانیتور ضد انعقاد (مانند PTT برای هپارین، PT/INR برای وارفارین) قابل اعتماد نیست، بنابراین باید از آزمایش جایگزین برای پایش درمان استفاده شود. به عنوان مثال، برای پایش هپارین و وارفارین باید از سنجش های کروموژنیک anti-Xa و کروموژنیک Xa استفاده شود.

آیا نحوه جمع آوری نمونه برای آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) مهم است؟

بله. علاوه بر آلودگی هپارین، سایر متغیرهای پیش آزمون ممکن است تأثیر قابل توجهی در تشخیص ضد انعقاد لوپوس داشته باشند. نمونه خون در یک لوله سیترات مخصوص جمع آوری شده و سانتریفیوژ می شود تا پلاسما برای آزمایش خارج شود. باید مقدار مناسبی خون در لوله وجود داشته باشد و نمی توان آن را لخته کرد.

هنگامی که خون به درستی سانتریفیوژ شد، بیشتر پلاکت ها از نمونه آزمایش خارج می شوند. اگر تعداد پلاکت‌ها در نمونه پلاسما بیش از حد باشد، ممکن است نتایج آزمایش به خطر بیفتد زیرا پلاکت‌ها منبع فسفولیپیدها هستند. همچنین، اگر هماتوکریت فرد بسیار بالا باشد، نتایج آزمایش ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.

آیا میتوان با تغییر سبک زندگی لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) را حذف کرد؟

خیر. شما نمی توانید از طریق هیچ اقدامی از جانب خود مانند تغییر سبک زندگی از شر این اتوآنتی بادی خلاص شوید. هیچ درمانی وجود ندارد، اما اگر علائم و نشانه‌های مرتبط با لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) را تجربه کردید، درمان‌هایی وجود دارد که می‌تواند به کاهش خطر لخته شدن بیش از حد کمک کند.

فرد مبتلا به آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) چگونه درمان می شود؟

اگر کسی علائمی نداشته باشد نیازی به درمان نیست. اگر لخته‌های خون رخ دهد، بیماران معمولاً با داروهای ضد انعقاد مانند هپارین (که زیر پوست تزریق می‌شود یا به صورت داخل وریدی تجویز می‌شود) درمان می‌شوند و سپس درمان با وارفارین خوراکی (COUMADIN®) برای چندین ماه انجام می‌شود. ممکن است به دوزهای بالاتر از حد معمول وارفارین نیاز باشد، و ممکن است لازم باشد درمان برای مدت طولانی‌تری ادامه یابد.

در فردی که دارای لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) است، خطر عود دوره های ترومبوتیک شریانی و وریدی نسبتاً زیاد است. برخی از افراد ممکن است نیاز به ضد انعقاد خوراکی طولانی مدت (حتی مادام العمر) داشته باشند. در صورت نیاز به درمان طولانی مدت، ممکن است داروی ضد انعقاد خوراکی جدید نیز توسط پزشک شما تجویز شود.

چه کسانی در معرض خطر سندرم آنتی فسفولیپید هستند؟

سندرم آنتی فسفولیپید (APS) ممکن است هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد، اما بیشتر در زنان در سنین باروری و در افرادی که دارای اختلالات خودایمنی دیگری هستند دیده می شود. طبق گزارش  March of Dimes، APS شایع ترین اختلال لخته شدن بیش از حد اکتسابی (ترومبوفیلی) است که تا 5 درصد از زنان باردار را تحت تأثیر قرار می دهد.

سندرم آنتی فسفولیپید (APS)

سندرم آنتی فسفولیپید (APS)

(March of Dimes یک سازمان غیرانتفاعی ایالات متحده است که برای بهبود سلامت مادران و نوزادان کار می کند. این سازمان توسط رئیس جمهور فرانکلین دی. روزولت در سال 1938 به عنوان بنیاد ملی فلج نوزادان برای مبارزه با فلج اطفال تأسیس شد. نام “مارش دایمز” توسط ادی کانتور ابداع شد. پس از تامین مالی واکسن فلج اطفال جوناس سالک، این سازمان تمرکز خود را بر پیشگیری از نقایص مادرزادی و مرگ و میر نوزادان گسترش داد. در سال 2005، از آنجایی که تولد زودرس به عنوان علت اصلی مرگ و میر کودکان در سراسر جهان ظاهر شد،  تحقیق و پیشگیری از زایمان زودرس تمرکز اصلی سازمان شد).

پزشک از چه آزمایش‌هایی غیر از آزمایش لوپوس آنتی کواگولانت (LAC) ممکن است برای ارزیابی وضعیت استفاده کند؟

سایر آزمایش ها مورد استفاده برای ارزیابی لخته شدن بیش از حد ممکن است شامل جهش فاکتور V لیدن و جهش ژن پروترومبین G20210A، سایر آنتی بادی های آنتی فسفولیپید، هموسیستئین، پروتئین C و پروتئین S و آنتی ترومبین باشد.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

Starkebaum, G, et. al. (2017 February 8, Updated). Lupus anticoagulants and antiphospholipid antibodies. MedlinePlus Medical Encyclopedia. Available online at https://medlineplus.gov/ency/article/000547.htm. Accessed on 8/05/18.

Schick, P. (2018 January 5, Updated). Hereditary and Acquired Hypercoagulability Workup. Medscape Hematology. Available online at https://emedicine.medscape.com/article/211039-workup. Accessed on 8/05/18.

Krautscheid, P. et. al. (2018 August, Updated). Hypercoagulable States – Thrombophilia. ARUP Consult. Available online at https://arupconsult.com/content/hypercoagulable-states. Accessed on 8/05/18.

(© 1995–2018). Lupus Anticoagulant Profile. Mayo Clinic Mayo Medical Laboratories. Available online at https://www.mayomedicallaboratories.com/test-catalog/Overview/83092. Accessed on 8/05/18.

(2018 August 11, Modified). Antiphospholipid Syndrome (APS). APS Foundation of America, Inc. Available online at http://apsfa.org/aps/. Accessed on 8/11/18.

Rodgers III, G. et. al. (2018 July, Updated). Antiphospholipid Syndrome – APS. ARUP Consult. Available online at https://arupconsult.com/content/antiphospholipid-syndrome. Accessed on 8/05/18.

Antiphospholipid Antibody Syndrome. National Heart Lung and Blood Institute. Available online at https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/antiphospholipid-antibody-syndrome. Accessed on 8/05/18

Thomas, Clayton L., Editor (1997). Taber’s Cyclopedic Medical Dictionary. F.A. Davis Company, Philadelphia, PA [18th Edition].

Pagana, Kathleen D. & Pagana, Timothy J. (2001). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 5th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO.

Castellone, D. (2001 January 8). The Lupus Anticoagulant: Truth or Consequence. Advance Newsmagazines [On-line Newsletter]. Available online at http://www.advanceforal.com/common/editorial/editorial.aspx?CC=4712.

(2002 November 19, Updated). Antiphospholipid Antibody. Mass Gen. Hospital Pathology Service Laboratory Medicine [On-line information]. Available online at http://www.mgh.harvard.edu/labmed/lab/coag/handbook/co003100.htm#co003100.

(2002 October 24). Anti-Phospholipid Antibody. The Doctor’s Doctor [On-line information]. Available online at http://www.thedoctorsdoctor.com/diseases/antiphospholipid_antibody.htm.

Assay for Lupus Anticoagulants [On-line information]. Available online at http://www.medinfo.ufl.edu/year2/coag/lupus.html.

Lupus Anticoagulant Profile. University of Alabama at Birmingham [On-line information]. Available online at http://peir.path.uab.edu/coag/article_3.shtml.

(2001 January 10, Modified). Lupus Anticoagulant Panel. Duke University Regional Referral Laboratory Services, Clinical Coagulation Laboratory [On-line Test Panel]. Available online at http://pathology.mc.duke.edu/coag/Panel.htm.

Duke University Medical Center Clinical Coagulation Laboratory Coagulation Test Descriptions [On-line information]. Available online at http://pathology.mc.duke.edu/coag/TestDes.htm.

Elstrom, R. (2001 October 17, Updated). Lupus Anticoagulants. MedlinePlus Health Information, Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000547.htm.

University of Illinois – Urbana/Champaign Carle Cancer Center, Hematology Resource Page, Patient Resources, Antiphospholipid Antibody Syndrome. Available online at http://www.admin.med.uiuc.edu/hematology/PtAPS.htm.

Coagulation Test Panels. Clinical and Research Laboratories, Florida Hospital Cancer Institute [On-line information]. Available online at http://www.fhci-labs.com/researchlabs/clinicallabs/hemostasisandthrombosis/panels.htm.

Laposata, M. & Vancott, E. (2000 January). How to work up hypercoaguability. CAP In the News [On-line Coagulation Case Study]. Available online at http://www.cap.org/CAPToday/casestudy/coag5.html.

Bleeding Disorders. The Merck Manual of Medical Information-Home Edition, Section 14. Blood Disorders, Chapter 155 [On-line information]. Available online at http://www.merck.com/mrkshared/mmanual_home/sec14/155.jsp.

Menta, S. (1999 Spring). The Coagulation Cascade. Physiology Disorders Evaluation, College of Medicine, Univ of Florida [On-line information]. Available online at http://www.medinfo.ufl.edu/year2/coag/title.html.

Elstrom, R. (2001 November 25, Updated). PTT. MedlinePlus Health Information, Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003653.htm.

Kovacs, B. (2001 November 26, Updated). Systemic lupus Erythematosus. MedlinePlus Health Information, Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000435.htm.

DeLoughery, T. (1999 March 15). Tests of Hemostasis and Thrombosis. OHSU [Online student handout]. Available online at http://www.ohsu.edu/som-hemonc/handouts/deloughery/printtest.html.

Pagana, Kathleen D. & Pagana, Timothy J. (© 2007). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 8th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO.

(2006 September). Lupus Anticoagulant Panel. ARUP Consult [On-line information]. Available online at http://www.arupconsult.com/Topics/Hematologic_Disease/Lupus_Anticoagulant_Panel.html. Accessed on 3/25/07.

(© 2007). Lupus Anticoagulant Panel with Reflex to 1:1 Mixes & Confirmations. ARUP’s Laboratory Test Directory [On-line information]. Available online at http://www.aruplab.com/guides/ug/tests/0030181.jsp. Accessed on 3/25/07.

(2006 August 1 Reviewed). Antiphospholipid Syndrome. MedicineNet.com [On-line information]. Available online at http://www.medicinenet.com/antiphospholipid_syndrome/article.htm. Accessed on 3/31/07.

(© 2007). Antiphospholipid Antibodies. CAP [On-line information]. Available online through http://www.cap.org. Accessed on 3/25/07.

Salmon, J. et. al. (2007 March 2). The Antiphospholipid Syndrome as a Disorder Initiated by Inflammation: Implications for the Therapy of Pregnant Patients CME. Medscape from Nat Clin Pract Rheumatol 3(3):140-147 [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/553035. Accessed on 3/25/07.

(© 2010). Antiphospholipid Antibodies. Lupus Foundation of America [On-line information]. Available online at http://www.lupus.org/webmodules/webarticlesnet/templates/new_aboutaffects.aspx?articleid=82&zoneid=17. Accessed August 2010.

Belilos, E. and Carsons, S. (Updated 2009 August 3). Antiphospholipid Syndrome. eMedicine [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/333221-overview. Accessed August 2010.

Berg, T. (2009 December 1). Antiphospholipid Antibody Syndrome and Pregnancy. eMedicine [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/261691-overview. Accessed August 2010.

Gersten, T. (Updated 2009 January 1). Lupus anticoagulants. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000547.htm. Accessed August 2010.

Rodgers, III, G. et. al. (Updated 2010 August). Antiphospholipid Syndrome – APS. ARUP Consult [On-line information]. Available online at http://www.arupconsult.com/Topics/APS.html?client_ID=LTD. Accessed August 2010.

Mayo Clinic Staff (2009 April 4). Antiphospholipid syndrome. MayoClinic.com [On-line information]. Available online at http://www.mayoclinic.com/health/antiphospholipid-syndrome/DS00921. Accessed August 2010.

Pagana, K. D. & Pagana, T. J. (© 2007). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 8th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO. Pp 70-71.

Wu, A. (© 2006). Tietz Clinical Guide to Laboratory Tests, 4th Edition: Saunders Elsevier, St. Louis, MO. Pp 692-693.

Henry’s Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. 21st ed. McPherson R, Pincus M, eds. Philadelphia, PA: Saunders Elsevier: 2007, Pp 774-775.

The Fritsma Factor: Summary of ISTH SSC 2009 Updated Guidelines for Lupus Anticoagulant Detection (October 2009). Available online at http://www.fritsmafactor.com/newfritsmafactor/?p=1947. Accessed November 2010.

Devreese K, Hoylaerts M. Challenges in the Diagnosis of the Antiphospholipid Syndrome. Clinical Chemistry 56: 930-940, 2010. Available at http://www.clinchem.org/cgi/content/full/56/6/930. Accessed November 2010.

Pengo V, et.al Update of the guidelines for lupus anticoagulant detection. Journal of Thrombosis and Hemostasis, Vol. 7, issue 10 Pp. 1737-1740, October 2009. Available online at http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1538-7836.2009.03555.x/full. Accessed November 2010.

(2013 January 8). King, G.G.T., et al. Partial Thromboplastin Time – Lupus Anticoagulant Screen. Medscape. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/2084887-overview#a30. Accessed May 2014.

(Updated 2013 January 22). Gersten, T. Lupus anticoagulants. MedlinePlus. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000547.htm. Accessed May 2014.

(2012 May 17). What Is Antiphospholipid Antibody Syndrome? NIH National Heart Lung and Blood Institute. Available online at http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/aps/. Accessed May 2014.

Mayo Clinic Staff. (Updated 2014 April 15). Antiphospholipid Syndrome. Mayo Clinic. Available online at http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/antiphospholipid-syndrome/basics/definition/con-20028805. Accessed May 2014.

Pagana, K. D. & Pagana, T. J. (© 2014). Mosby’s Manual of Diagnostic and Laboratory Tests Reference 5th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO. Pp 68-69.

(Updated 2014 January). Antiphospholipid Syndrome – APS. Arup Laboratories. Available online at http://www.arupconsult.com/Topics/APS.html?client_ID=LTD. Accessed May 2014.

(Updated 2014 February 19). Schick, P. et al. Hypercoagulability – Hereditary Thrombophilia and Lupus Anticoagulants Associated With Venous Thrombosis and Emboli Workup. Medscape. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/211039-workup. Accessed May 2014.

(2013 January 7). Berg, T. et al. Antiphospholipid Syndrome and Pregnancy. Medscape. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/261691-overview. Accessed May 2014.

(2012 April 6). Thrombocytopenia (low platelet count). Mayo Clinic. Available online at http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/thrombocytopenia/basics/causes/con-20027170. Accessed May 2014.

(Updated 2013 September 1). Vyas, J. VDLR Test. MedlinePlus. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003515.htm. Accessed May 2014.

Clark, C. et al. The lupus anticoagulant: results from 2257 patients attending a high-risk pregnancy clinic. Blood 2013; 122(3): 341-347.

(Updated 2013 July 30). Bick, R. et al. Miscarriages Caused by Blood Coagulation Protein or Platelet Deficits Clinical Presentation. Medscape. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/210857-clinical#a0218. Accessed May 2014.

(2012 January 19). Belilos et al. Antiphospholipid syndrome. Medscape. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/333221-overview. Accessed May 2014.

(Updated March 13, 2013) Meroni, P. American College of Rheumatology. Antiphospholipid Syndrome. Available online at http://www.rheumatology.org/Practice/Clinical/Patients/Diseases_And_Conditions/Antiphospholipid_Syndrome/. Accessed June 2014.

Wintrobe’s Clinical Hematology. 12th ed. Greer J, Foerster J, Rodgers G, Paraskevas F, Glader B, Arber D, Means R, eds. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins: 2009, Pp 1447-1453.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top