روز جهانی محیط زیست | International day of environment

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
21 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
21 آبان 1402
روز جهانی محیط زیست | International day of environment

روز جهانی محیط زیست – 5 ژوئن مصادف با 15 خرداد

International day of environment – 5 June

روز جهانی محیط زیست (WED) هر ساله در 5 ژوئن مصادف با 15 خرداد جشن گرفته می شود و وسیله اصلی سازمان ملل برای تشویق آگاهی و اقدام برای حفاظت از محیط زیست است. اولین بار در سال 1973 برگزار شد، و پلت فرمی برای افزایش آگاهی در مورد مسائل زیست محیطی مانند آلودگی دریایی، افزایش جمعیت، گرمایش جهانی، توسعه پایدار و جنایات حیات وحش بوده است.

بزرگداشت این روز فرصتی را برای ما فراهم می کند تا زمینه را برای عقیده روشنگرانه و رفتار مسئولانه افراد، بنگاه ها و جوامع در حفظ و ارتقای محیط زیست گسترش دهیم.

روز جهانی محیط زیست یک پلت فرم جهانی برای اطلاع رسانی عمومی است که سالانه بیش از 143 کشور در آن شرکت می کنند. هر سال، این برنامه موضوع و انجمنی را برای مشاغل، سازمان‌های غیر دولتی، جوامع، دولت‌ها و افراد مشهور فراهم می‌کند تا از اهداف زیست‌محیطی حمایت کنند.

سال 1972 نقطه عطفی در توسعه سیاست بین المللی محیط زیست بود و اولین کنفرانس بزرگ در مورد مسائل زیست محیطی به نام کنفرانس محیط زیست انسانی یا کنفرانس استکهلم شناخته شد.

در اواخر همان سال، در 15 دسامبر، مجمع عمومی قطعنامه ای (A/RES/2994 (XXVII)) را تصویب کرد که در آن روز 5 ژوئن به عنوان روز جهانی محیط زیست نامگذاری شد و از دولت ها و سازمان های موجود در سیستم سازمان ملل متحد خواست هر سال در این روز متعهد شوند. فعالیت‌های جهانی که بر نگرانی خود برای حفظ و ارتقای محیط‌زیست، با هدف تعمیق آگاهی‌های زیست‌محیطی تاکید می‌کند.» یک سال بعد، در سال 1973 اولین WED با موضوع “تنها یک زمین” برگزار شد.

روز جهانی محیط زیست (WED)هر سال، روز جهانی محیط زیست توسط کشور دیگری میزبانی می شود که در آن جشن های رسمی برگزار می شود. کشور میزبان سال 2022 سوئد بود.

روز جهانی محیط زیست 2022 فرصتی برای نمایش برخی از کارهای پیشگام سوئد در زمینه محیط زیست در 50 سال گذشته خواهد بود. UNEP با سوئد همکاری خواهد کرد تا این نوآوری ها را از طریق مجموعه ای از داستان های مکتوب و ویدیوهای کوتاه که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می شود، به نمایش بگذارد.

محیط، مجموعه ای از عوامل فیزیکی، شیمیایی و زیستی است که بر یک موجود زنده یا یک جامعه اکولوژیکی اثر می گذارد و در نهایت شکل و بقای آن را تعیین می کند.

محیط زیست اجزای اصلی محیط فیزیکی شامل جو، آب و هوا، شکل زمین قاره، هیدروسفر و اقیانوس است. انسان ها به طرق مختلف بر محیط فیزیکی تأثیر می گذارند: افزایش جمعیت، آلودگی، سوزاندن سوخت های فسیلی و جنگل زدایی. تغییراتی از این دست باعث تغییرات آب و هوایی، فرسایش خاک، کیفیت پایین هوا و آب غیرقابل آشامیدن شده است. این تأثیرات منفی می تواند بر رفتار انسان تأثیر بگذارد و می تواند باعث مهاجرت دسته جمعی یا جنگ بر سر آب تمیز شود.

روز جهانی محیط زیست

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

این مقاله تالیف شده است و یا منابع مربوطه ثبت نشده است.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top