آزمایش ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) | تب خال | اسمیر Tzanck | آنتی بادی HSV | تب خال تناسلی | Herpes Simplex Virus

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آزمایش ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) | تب خال | اسمیر Tzanck | آنتی بادی HSV | تب خال تناسلی | Herpes Simplex Virus

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ویروسی است که باعث ایجاد عفونت می شود. بسیار مسری است. دو نوع از این ویروس وجود دارد. یک نوع (HSV-1) معمولاً باعث ایجاد زخم‌هایی در اطراف لب یا داخل دهان می‌شود که گاهی اوقات تاول‌های تب یا زخم‌های سرد نامیده می‌شوند. نوع دیگر (HSV-2) معمولاً باعث ایجاد زخم در ناحیه تناسلی می شود. هر دو نوع می توانند دهان، ناحیه تناسلی یا قسمت دیگری از بدن را آلوده کنند.

اسامی دیگر:

  • Herpes Serology
  • HSV Antibody
  • HSV Blood Test
  • Herpes Simplex Virus Culture
  • HSV Tissue Culture
  • Tzanck Smear
  • HSV NAAT Testing
  • HSV PCR Test
  • Direct Fluorescent Antibody Test
  • DFA Test
  • Rapid Herpes Simplex Test

چرا آزمایش ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) درخواست می شود؟

  • تایید تشخیص عفونت HSV در بیماران علامت دار
  • تشخیص بیماران با سابقه زخم های تناسلی که علائمی ندارند
  •  شناسایی عفونت بالقوه HSV در زنان باردار بدون علامت
  • درک اینکه آیا شریک جنسی یک فرد مبتلا به HSV مستعد ابتلا به عفونت است یا خیر
  •  تخمین فراوانی شیوع علائم در آینده
  •  آزمایش همچنین می تواند نوع HSV که باعث عفونت می شود را تعیین کند.

چه زمانی آزمایش ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) بایستی انجام شود؟

  • اگر علائم عفونت با ویروس هرپس سیمپلکس را دارید
  • زخم های کوچک روی پوست تاول روی لب ها، آلت تناسلی، واژن، باسن، مقعد یا اطراف دهان
  •  گزگز، خارش یا سوزش روی پوست
  •  تب، سردرد یا بدن درد تورم غدد لنفاوی پس از عفونت اولیه

نمونه مورد نیاز برای آزمایش ویروس هرپس سیمپلکس (HSV):

  • ظرف/لوله: لوله با درب قرمز یا زرد(ترجیحا همراه با ژل جداکننده) برای تست سرولوژی/ لوله درب بنفش(EDTAدار) / لوله استریل / ظرف ادرار / ظرف نمونه واژینال برای شناساسیی خود ویروس
  • نوع نمونه: سرم برای تست سرولوژی / خون کامل / مایع تاول / CSF / ادرار / مایع واژینال برای شناساسیی خود ویروس
  • حجم نمونه: 1 میلی لیتر
لوله ها و ظروف مورد نیاز برای آزمایش ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)

لوله ها و ظروف مورد نیاز برای آزمایش ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)

شرایط-نگهداری-دمایی-نمونه-آزمایش-ویروس-هرپس-سیمپلکس-(HSV)

شرایط-قبول-یا-رد-نمونه-آزمایش-ویروس-هرپس-سیمپلکس-(HSV)آزمایش تبخال تناسلی و دهانی ممکن است با نمونه خون یا نمونه‌ای از مایع پاک‌شده یا خراشیده شده از زخم انجام شود.

اگر بیمار شیوع بیماری را تجربه کند، پزشک می‌تواند با کشیدن سواب یا خراش دادن زخم، نمونه‌ای را برای آزمایش جمع‌آوری کند. مواد حاصل از زخم را می توان برای کشت ویروسی تبخال، آزمایش PCR،اسمیر Tzanck استفاده کرد.

اگر بیمار در حال حاضر شیوع بیماری را تجربه نمی کند، ممکن است از آزمایش خون برای شناسایی آنتی بادی های HSV استفاده شود. اگر پزشک مشکوک به عفونت مغزی با HSV باشد، ممکن است یک نمونه‌ از مایع مغزی نخاعی برای تجزیه و تحلیل دریافت کند.

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

آمادگی قبل از انجام آزمایش ویروس هرپس سیمپلکس (HSV):

به آمادگی خاصی نیاز ندارد

نام روش های انجام آزمایش ویروس هرپس سیمپلکس (HSV):

  • واکنش زنجیره ای پلیمراز در زمان واقعی (Real time PCR) برای شناسایی خود ویروس
  • ایمونواسی جریان مولتی پلکس (MFI) برای شناسایی آنتی بادی های ویروس

شرح روش واکنش زنجیره ای پلیمراز در زمان واقعی (Real time PCR) 

اسید نوکلئیک ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) از نمونه های ناحیه تناسلی، پوستی یا بافتی استخراج می شود. پرایمرهای هدایت شده به DNA پلیمراز ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) یک جفت آمپلیکون 215 باز تولید می کنند. ابزار LightCycler ، توسعه توالی های اسید نوکلئیک هدف را پس از مرحله آنیل کردن در طی چرخه واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) با فلورسانس تقویت و نظارت می کند. این یک سیستم PCR خودکار است که می تواند به سرعت (30-40 دقیقه) توسعه آمپلیکون را از طریق چرخه دمای کنترل شده با هوا و کووت های مویرگی یا صفحه 96 چاهکی تشخیص دهد.

تشخیص محصولات تقویت شده بر اساس اصل انتقال انرژی تشدید فلورسانس (FRET) است. برای تشخیص محصول FRET، یک پروب هیبریداسیون با یک فلوروفور دهنده، فلورسئین، در انتهای 3′ توسط یک منبع نور خارجی برانگیخته می شود و نوری را ساطع می کند که توسط یک پروب هیبریداسیون دوم با یک فلوروفور پذیرنده در انتهای 5′ جذب می شود.

سپس فلوروفور پذیرنده نوری با طول موج متفاوت منتشر می کند که می تواند با سیگنالی متناسب با مقدار محصول خاص PCR اندازه گیری شود. تجزیه و تحلیل منحنی ذوب به دنبال تقویت PCR انجام می شود. تفاوت‌های توالی بین تقویت PCR و منحنی‌های ذوب پروب با استفاده از نرم‌افزار LightCycler انجام می‌شود

Real time PCR

Real time PCR

شرح روش ایمونواسی جریان مولتی پلکس (MFI)

دو جمعیت مختلف از دانه های رنگ شده هر کدام با آنتی ژن های مبتنی بر گلیکوپروتئین G مرتبط با HSV نوع 1 یا 2 پوشانده شده اند. نمونه بیمار با رقیق کننده نمونه و معرف تنظیم مهره در ظرف واکنش ترکیب می شود. مخلوط در دمای 37 درجه سانتیگراد انکوبه می شود. پس از یک چرخه شستشو، آنتی بادی IgG ضد انسانی، کونژوگه به ​​فیکواریترین (PE)، به مخلوط اضافه می شود و در دمای 37 درجه سانتیگراد انکوبه می شود. کونزوگه اضافی در یک چرخه شستشوی دیگر حذف می شود و دانه ها مجدداً معلق می شوند.

در بافر شستشو سپس مخلوط مهره از یک آشکارساز عبور می کند که در آن هویت دانه های رنگ شده توسط فلورسانس رنگ ها تعیین می شود و مقدار آنتی بادی جذب شده توسط آنتی ژن توسط فلورسانس PE متصل تعیین می شود. داده های خام در شدت فلورسانس نسبی محاسبه می شود. سه مهره رنگ شده اضافی، یک مهره استاندارد داخلی، یک مهره تأیید سرم و یک مهره خالی معرف در هر مخلوط واکنش برای تأیید پاسخ آشکارساز، افزودن سرم به ظرف واکنش و عدم وجود اتصال غیر اختصاصی قابل توجه در سرم وجود دارد.

اساس-کار-مولتی-پلکس-ایمونواسی

اساس کار مولتی پلکس ایمونواسی

چه چیزی در آزمایش ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) مورد بررسی قرار می گیرد؟

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) نوع 1 و 2 اعضای خانواده Herpesviridae هستند و زیرخانواده آلفا هرپس ویریده است. ویروس های هرپس سیمپلکس (HSV) حیوانی همگی برخی از خواص مشترک دارند. ساختار ویروس‌های تبخال شامل یک ژنوم DNA خطی دو رشته‌ای نسبتاً بزرگ است که درون یک ساختار پروتئینی به نام کپسید قرار دارد که در یک لایه لیپیدی به نام انولوپ پیچیده شده است.

انولوپ با استفاده از یک تگمنت به کپسید متصل می شود. این ذره کامل به ویریون معروف است. HSV-1 و HSV-2 هر کدام حاوی حداقل 74 ژن (یا چارچوب های خواندن باز، ORFs) در ژنوم خود هستند، اگرچه حدس و گمان در مورد ازدحام ژن اجازه می دهد تا 84 ژن کد کننده پروتئین منحصر به فرد توسط 94 ORF فرضی وجود داشته باشد. این ژن‌ها انواع پروتئین‌های دخیل در تشکیل کپسید، پوسته و پوشش ویروس و همچنین کنترل تکثیر و عفونت‌پذیری ویروس را رمزگذاری می‌کنند.

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) عفونت هایی ایجاد می کنند که ممکن است از استوماتیت خفیف تا بیماری منتشر و کشنده متغیر باشد. شرایط بالینی مرتبط با عفونت HSV شامل ژنژیووستوماتیت، کراتیت، آنسفالیت، برآمدگی های پوستی تاولی، مننژیت آسپتیک، تبخال نوزادی، عفونت دستگاه تناسلی و عفونت اولیه منتشر می شود.

بیماری های مرتبط با HSV

بیماری های مرتبط با HSV

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) نوع 1 در درجه اول مسئول ضایعات دهانی (تاول روی لب – “زخم سرد”) یا حتی ضایعات قرنیه است. حدود نیمی از بیماران مبتلا به HSV 1 دچار عفونت های مکرر می شوند.

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) نوع 1

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) نوع 1

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) نوع 2 یک عفونت ویروسی مقاربتی دستگاه ادراری تناسلی است. ضایعات تاولی ممکن است در آلت تناسلی، کیسه بیضه، فرج، پرینه، ناحیه پری آنال، واژن یا دهانه رحم ایجاد شود. عفونت های اولیه اغلب با علائم عمومی تب و ضعف همراه است.

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) نوع 1

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) نوع 1

از آنجایی که اکثر نوزادان در صورت عبور از کانال تولد حاوی ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) آلوده می شوند، تعیین وجود آن در هنگام زایمان ضروری است. عفونت های مادرزادی ممکن است منجر به مشکلاتی مانند میکروسفالی، کوریورتینیت و عقب ماندگی ذهنی در نوزاد شود. عفونت‌های ویروسی هرپس نوزادی شیوع بالایی از مرگ و میر نوزادان را به همراه دارد. در صورت عدم وجود ویروس، زایمان طبیعی امکان پذیر است، اما در صورت وجود ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ، زایمان با سزارین ضروری است. برای تعیین خطر انتقال جنسی می توان آزمایش ویروسی را روی مردان یا زنان انجام داد.

HSV در نوزادان تازه متولد شده

HSV در نوزادان تازه متولد شده

آزمایش تبخال تناسلی و دهان شواهدی از عفونت ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) را تشخیص می دهد. چهار نوع آزمایش وجود دارد که وجود عفونت HSV-1 یا HSV-2 را تأیید می کند:

کشت ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) : کشت ویروسی تبخال برای تعیین اینکه آیا زخم پوستی به HSV-1 یا HSV-2 آلوده است یا خیر، با جمع‌آوری نمونه از زخم پوستی، قرار دادن آن در محیط آزمایشگاهی خاص و مشاهده اینکه آیا ویروس یا ویروس آلوده است یا خیر، استفاده می‌شود. مواد مرتبط با ویروس رشد می کنند. کشت ویروسی در اوایل شیوع، زمانی که زخم باز است، بسیار مفید است. کشت همچنان معیار استاندارد برای تشخیص HSV است و می تواند HSV را در 90 درصد از بیماران آلوده شناسایی کند. کشت فقط در زمان شیوع بیماری انجام می شود.

کشت ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)

کشت ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)

آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز :(PCR) آزمایش PCR که آزمایش DNA ویروسی نیز نامیده می‌شود، از نمونه‌ای که از زخم بیمار گرفته می‌شود برای جستجوی DNA HSV-1 و HSV-2 استفاده می‌کند. آزمایش PCR می تواند بین عفونت های HSV-1 و HSV-2 تمایز قائل شود و این آزمایش را برای تعیین اینکه کدام ویروس باعث عفونت فرد می شود مفید است. آزمایش PCR روش اولیه آزمایش نمونه های مایع مغزی نخاعی است.

بازیابی ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) از نمونه‌های مایع مغزی نخاعی (CSF) در سیستم‌های کشت دشوار است، و تشخیص سرولوژیک بیماری ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) در طول بیماری با شروع زودرس کارآمد نبوده است. تشخیص مولکولی ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) از CSF (و همچنین محل های دهانی، تناسلی، چشمی و سایر نقاط) یک جایگزین حساس و خاص برای تشخیص است. PCR یک سنجش کیفی است و نتایج به صورت منفی، مثبت یا نامشخص گزارش می شود.

اسمیر Tzanck: اسمیر Tzanck از نمونه ای از سلول های تراشیده شده از زخم بیمار برای جستجوی سلول هایی که مشخصه عفونت تبخال هستند استفاده می کند. در طول اسمیر Tzanck، سلول ها را می توان در زیر میکروسکوپ در کلینیک یا مطب پزشک بدون نیاز به ارسال نمونه به آزمایشگاه بررسی کرد.

اسمیر Tzanck

اسمیر Tzanck

تست های آنتی بادی: آنتی بادی ها توسط سیستم ایمنی در پاسخ به مواد بالقوه مضر به نام آنتی ژن تولید می شوند. از آنجایی که هر نوع آنتی بادی منحصر به یک آنتی ژن خاص است، آزمایش آنتی بادی هرپس سیمپلکس می تواند تشخیص دهد که آیا بیمار به HSV-1 یا HSV-2 آلوده شده است یا خیر. آنتی‌بادی‌های ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) را می‌توان در نمونه خون یا نمونه‌ای که از زخم بیمار گرفته شده است، شناسایی کرد. تولید آنتی بادی در بدن به زمان نیاز دارد، بنابراین ممکن است تا سه ماه پس از عفونت اولیه، نتیجه مثبت حاصل نشود.

آنتی بادی های IgG نشان دهنده مواجهه قبلی است. آنتی بادی های IgM نشان دهنده عفونت حاد هستند، اما به خوبی بین انواع 1 و 2 تمایز قائل نمی شوند. شاید بیش از 50 درصد از مردم دارای آنتی بادی های مثبت تبخال باشند. آزمایش‌های سرولوژیک برای آنتی‌بادی‌ها نیاز به آزمایش‌های مکرر خون در مراحل حاد و نقاهت یک شیوع حاد ویروسی (با فاصله حدود ۲ هفته) دارد. افزایش چهار برابری تیتر برای تشخیص عفونت اولیه تبخال حاد انتظار می رود. عفونت های مکرر به مراتب کمتر احتمال دارد که افزایش تیتر را نشان دهند.

آزمایش های آنتی بادی از روش های ایمونواسی ایمونولورسنت یا سنجش ایمونوسوربنت متصل به آنزیم  (ELISA)یا ایمونو اسی استفاده می کنند. آزمایش آنتی بادی نمی تواند تشخیص دهد که آیا تبخال تناسلی عود کننده فعال وجود دارد یا خیر. آزمایش کشت لازم است.

اهمیت بالینی آزمایش ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)

عفونت ویروس هرپس سیمپلکس (HSV): مانند سایر بیماری های مقاربتی (STD)، این بیماری می تواند به طور قابل توجهی بر بیماران، فرزندان و شرکای جنسی آنها تأثیر بگذارد. اگر تبخال یا سایر بیماری های مقاربتی تشخیص داده شده باشد، درمان باید بلافاصله شروع شود و شرکای جنسی فعال باید ارزیابی شوند. اگرچه شیوع حاد تبخال تناسلی قابل درمان است، اما این بیماری قابل درمان نیست.

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) حدود 5 تا 10 درصد از تمام موارد آنسفالیت را ایجاد می کند، و یکی از شایع ترین علل آنسفالیت پراکنده شناسایی شده در سطح جهانی است. آنسفالیت ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) در تمام سنین و در تمام فصول رخ می دهد. آنسفالیت HSV-1 در بزرگسالان شایع تر است و آنسفالیت HSV-2 در نوزادان شایع تر است. ویژگی های بالینی درگیر با آنسفالیت HSV عبارتند از تب، سردرد نیمکرانیال، ناهنجاری های زبانی و رفتاری، اختلال حافظه و تشنج.

ملاحظات بالینی آزمایش ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)

عفونت های ویروسی هرپس نوزادی، میزان مرگ و میر نوزادان را بالا می برد. در صورت وجود ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) در مادر باردار ممکن است به زایمان سزارین نیاز باشد.

در صورت تشخیص تبخال، باید درمان شود و شرکای جنسی بررسی شوند. اگرچه شیوع حاد تبخال تناسلی قابل درمان است، اما این بیماری قابل درمان نیست.

سوالات متداول

چگونه از نتایج آزمایش ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) استفاده می شود؟

نتایج آزمایش تبخال تناسلی و دهانی اغلب به صورت منفی/طبیعی یا مثبت/غیر طبیعی ارائه می شود. تفسیر این نتایج به نوع آزمایش انجام شده بستگی دارد.

کشت ویروسی و نتایج آزمایش PCR نشان می دهد که آیا نمونه مورد استفاده برای آزمایش حاوی HSV است یا خیر. نتیجه مثبت به این معنی است که بیمار عفونت ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) دارد. بیمار ممکن است یک شیوع اولیه یا یک طغیان مکرر از یک عفونت گذشته را تجربه کند. نتایج آزمایش ممکن است شامل نوع HSV شناسایی شده در نمونه نیز باشد.

نتیجه منفی در کشت ویروسی یا آزمایش PCR نشان می دهد که نمونه آزمایشی حاوی ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) نیست. مهم است که به خاطر داشته باشید که کشت ویروسی منفی یا آزمایش PCR همیشه به این معنی نیست که بیمار عفونت فعلی یا قبلی ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ندارد.

نتایج یک آزمایش آنتی بادی گزارش می دهد که آیا آنتی بادی های تولید شده در پاسخ به عفونت ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) در نمونه مورد استفاده برای آزمایش شناسایی شده است یا خیر. یک نتیجه مثبت نشان می دهد که آنتی بادی های ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) شناسایی شده اند و بیمار شیوع فعال یا عفونت قبلی داشته است.

نتایج منفی از آزمایش آنتی بادی نشان می دهد که آنتی بادی HSV در نمونه شناسایی نشده است. این نتیجه ممکن است به این دلیل رخ دهد که بیمار شیوع فعال یا عفونت قبلی ندارد. یک نتیجه منفی نیز ممکن است رخ دهد زیرا نمونه آزمایش به دلیل عفونت بسیار اخیر، ویروس کافی برای یافتن در طول آزمایش نداشت. مثبت شدن تست آنتی بادی HSV ممکن است تا سه ماه پس از عفونت طول بکشد.

برای بیمارانی که اسمیر Tzanck دارند، نتایج نشان می دهد که آیا سلول های خاصی به نام سلول های غول پیکر چند هسته ای زیر میکروسکوپ شناسایی شده اند یا خیر. این سلول ها مشخصه عفونت تبخالی هستند، بنابراین نتایج آزمایش مثبت نشان می دهد که بیمار عفونت دارد. اسمیر Tzanck نمی تواند بین انواع عفونت های تبخال تمایز قائل شود، بنابراین بیمار ممکن است HSV 1 و HSV 2 یا نوع دیگری از ویروس هرپس داشته باشد.

نتایج منفی از اسمیر Tzanck نشان می دهد که سلول های غول پیکر چند هسته ای در نمونه آزمایش یافت نشد. یک نتیجه منفی اغلب مفید نیست، زیرا اسمیر Tzanck معمولاً قادر به شناسایی دقیق بیمارانی که HSV ندارند یا بین انواع هرپس ویروس ها تمایز قائل نیست.

چه زمانی آزمایش ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) درخواست می شود؟

آزمایش برای ویروس‌هایی که باعث تبخال تناسلی و دهانی می‌شوند ممکن است زمانی درخواست شود که بیمار علائم و نشانه‌های عفونت تبخال را پیدا کند. اگرچه بسیاری از افرادی که به HSV مبتلا می شوند هرگز متوجه علائم نمی شوند، اما علائم عفونت اولیه 2 تا 20 روز پس از عفونت ظاهر می شود و به نوع HSV که باعث عفونت می شود بستگی دارد.

هنگامی که علائم و نشانه های عفونت اولیه رخ می دهد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • زخم های کوچک روی پوست تاول روی لب ها، آلت تناسلی، واژن، باسن، مقعد یا اطراف دهان.
  • گزگز، خارش یا سوزش روی پوست تب، سردرد یا بدن درد تورم غدد لنفاوی پس از عفونت اولیه، HSV در داخل بدن خفته باقی می ماند.

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) می تواند در طول زندگی بیمار دوباره فعال شود و باعث بروز مجدد علائم تبخال تناسلی یا دهانی شود.

در حالی که محرک شیوع ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) اغلب ناشناخته است، محرک‌های بالقوه شامل تب، استرس، ضربه فیزیکی و سیستم ایمنی سرکوب شده است.

محرک های عفونت با HSV

محرک های عفونت با HSV

به طور کلی، آزمایش تبخال برای بیماران بدون علائم توصیه نمی شود. ممکن است برای بیماران خاصی استثنا قائل شود

از جمله:

  • بیمارانی که شریکی با تبخال تناسلی دارند
  • بیمارانی که به دنبال یک پانل تست کامل‌تر STD هستند
  • از جمله افرادی که دارای شرکای جنسی متعدد هستند
  • نوزادان متولد شده از مادر مبتلا به HSV

در صورت وجود تاول یا وزیکول در ناحیه تناسلی یا دهان، پزشک ممکن است از این آزمایش استفاده کند. هر زخمی در ناحیه تناسلی می تواند نشانه یک بیماری جدی باشد و باید آزمایش شود.

دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) وجود دارد:

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) نوع 1 به طور معمول باعث ایجاد تاول های تب یا تبخال در دهان یا صورت می شود که به آن تبخال دهانی می گویند.

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) نوع 2 به طور معمول باعث ایجاد وزیکول در ناحیه تناسلی می شود و به آن تبخال تناسلی می گویند.

نوع عفونت بیشتر به محل ویروس بستگی دارد تا به نوع ویروس – هر یک از انواع می تواند باعث عفونت تناسلی یا دهان شود، اگر در آن محل قرار گرفته باشد.

آزمایش خون برای تشخیص اولیه عفونت HSV مفید نیست، اما برای تعیین نوع HSV که فرد مبتلا شده است، در دسترس است، اگرچه برای افتراق بین HSV1 و HSV2 کاملاً قابل اعتماد نیستند. اکثر پزشکان به بازرسی بصری هرگونه ضایعه و کشت یا آزمایش  مولکولی روی خراش های گرفته شده از ناحیه عفونی تکیه می کنند. ویروس هایی که در محیط کشت رشد می کنند را می توان با استفاده از آنتی سرم های اختصاصی برای HSV 1 و HSV 2 تایپ کرد و روش های مولکولی می توانند بین دو نوع HSV تمایز قائل شوند.

عفونت‌های فعال ویروس هرپس سیمپلکس می‌تواند افراد را مستعد ابتلا به عفونت HIV کند و می‌تواند افراد مبتلا به HIV را برای دیگران مسری‌تر کند.

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)  چگونه منتقل می شود؟

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) از طریق تماس مستقیم، که می تواند شامل بوسیدن باشد، منتقل می شود. رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی؛ یا تماس پوست با پوست دیگر تبخال تناسلی به راحتی با داشتن رابطه جنسی با فردی که وزیکول دارد، منتقل می شود، اما حتی اگر زخم یا علائم دیگری وجود نداشته باشد، می تواند منتقل شود. مردم اغلب با داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با فردی که نمی داند آلوده است، مبتلا می شوند.

راه های جلوگیری از عفونت HSV

راه های جلوگیری از عفونت HSV

 علائم عفونت با ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) چیست؟

بسیاری از افرادی که تبخال دارند آن را نمی دانند زیرا هرگز علائمی ندارند یا علائمی را که دارند تشخیص نمی دهند. هنگامی که برای اولین بار آلوده می شوید، ممکن است ضایعات واضح و دردناکی در محل عفونت داشته باشید. این ضایعات در عرض دو هفته پس از انتقال ویروس ظاهر می شوند و معمولاً طی دو تا چهار هفته بهبود می یابند.

ویزیکول های HSV

ویزیکول های HSV

وزیکول ها می توانند در ناحیه واژن، روی آلت تناسلی، اطراف مقعد یا روی باسن یا ران ظاهر شوند. این دوره اولیه می تواند شامل شیوع دوم ضایعات و حتی علائم آنفولانزا مانند تب و غدد متورم باشد. با این حال، ممکن است هیچ ضایعه ای نداشته باشید یا علائمی نداشته باشید که آنقدر خفیف باشند که متوجه آن نشوید یا آنها را با چیز دیگری اشتباه بگیرید، مانند نیش حشرات یا راش.

 علائم عفونت با ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)

علائم عفونت با ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)

پس از دوره اولیه، ویروس در بدن شما به حالت غیرفعال می رود. ممکن است هر از گاهی باعث شیوع بیماری شود. شیوع، که حدود یک هفته طول می کشد، می تواند تاول یا زخم باز باشد که پوسته پوسته می شود و سپس ناپدید می شود. گاهی اوقات، ویروس می تواند فعال و عفونی شود و زخم قابل توجهی نداشته باشد. ویروس هرگز از بین نمی رود و فراوانی و شدت این دوره های مکرر در بین افراد بسیار متفاوت است.

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) چگونه درمان می شود؟

هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد. برخی از داروها می توانند دفعات شیوع را کاهش داده و طول شیوع را کوتاه کنند. موثرترین داروی موجود در حال حاضر آسیکلوویر است. این ویروس با تداخل در DNA آن از تولید مثل جلوگیری می کند.

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) چقدر رایج است؟

هفتاد درصد از بزرگسالان تبخال دهانی دارند. حدود 10 درصد از بزرگسالان تبخال تناسلی دارند، اما تا دو سوم از آنها نمی دانند زیرا علائم آنها بسیار خفیف است.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی
دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Venipuncture. Updated April 26, 2019. Accessed August 17, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/003423.htm

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Herpes viral culture of lesion. Updated June 30, 2019. Accessed August 17, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/003739.htm

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Serum herpes simplex antibodies. Updated June 30, 2019. Accessed August 17, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/003352.htm

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Herpes – oral. Updated July 11, 2019. Accessed August 17, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/000606.htm

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Antibody. Updated August 13, 2020. Accessed August 17, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/002223.htm

Albrecht MA. Epidemiology, clinical manifestations, and diagnosis of genital herpes simplex virus infection. In: Hirsch MS, ed. UpToDate. Updated December 22, 2020. Accessed August 17, 2021. https://www.uptodate.com/contents/epidemiology-clinical-manifestations-and-diagnosis-of-genital-herpes-simplex-virus-infection

Albrecht MA. Treatment of genital herpes simplex virus infection. In: Hirsch MS, ed. UpToDate. Updated June 28, 2021. Accessed August 17, 2021. https://www.uptodate.com/contents/treatment-of-genital-herpes-simplex-virus-infection

American Academy of Dermatology. Herpes simplex: Who gets and causes. Date unknown. Accessed August 17, 2021. https://www.aad.org/public/diseases/a-z/herpes-simplex-causes

American Academy of Dermatology. Herpes simplex: Diagnosis and treatment. Date unknown. Accessed August 17, 2021. https://www.aad.org/public/diseases/a-z/herpes-simplex-treatment

American College of Obstetricians and Gynecologists. Genital herpes. Published April 2019. Accessed August 17, 2021. https://www.acog.org/womens-health/faqs/genital-herpes

Ayoade FO. How is Tzanck preparation performed for the diagnosis of herpes simplex virus (HSV) infection? Bronze MS, ed. Medscape. Updated May 24, 2021. Accessed  August 17, 2021. https://www.medscape.com/answers/218580-11394/how-is-tzanck-preparation-performed-for-the-diagnosis-of-herpes-simplex-virus-hsv-infection

Caliendo AM. PCR testing for the diagnosis of herpes simplex virus in patients with encephalitis or meningitis. In: Hirsch MS, ed. UpToDate. Updated May 26, 2021. Accessed August 17, 2021. https://www.uptodate.com/contents/pcr-testing-for-the-diagnosis-of-herpes-simplex-virus-in-patients-with-encephalitis-or-meningitis

Centers for Disease Control and Prevention. Genital herpes screening FAQ. Updated February 9, 2017. Accessed August 17, 2021. https://www.cdc.gov/std/herpes/screening.htm

Centers for Disease Control and Prevention. Genital herpes – CDC fact sheet. Updated August 28, 2017. Accessed August 17, 2021. https://www.cdc.gov/std/herpes/stdfact-herpes.htm

Centers for Disease Control and Prevention. Genital herpes – CDC fact sheet (detailed). Updated July 22, 2021. Accessed August 17, 2021. https://www.cdc.gov/std/herpes/stdfact-herpes-detailed.htm

Goldstein BG, Goldstein AO. Office-based dermatologic diagnostic procedures. In: Dellavalle RP, ed. UpToDate. Updated April 14, 2021. Accessed August 17, 2021. https://www.uptodate.com/contents/office-based-dermatologic-diagnostic-procedures

Janniger CK. What is the role of Tzanck smear in the workup of herpes zoster (shingles)? Elston DM, ed. Medscape. Updated July 22, 2021. Accessed  August 17, 2021. https://www.medscape.com/answers/1132465-41020/what-is-the-role-of-tzanck-smear-in-the-workup-of-herpes-zoster-shingles

Kaye KM. Herpes simplex virus (HSV) infections. Merck Manuals Professional Edition. Updated October 2019. Accessed August 17, 2021. https://www.merckmanuals.com/professional/infectious-diseases/herpesviruses/herpes-simplex-virus-hsv-infections

Kaye KM. Herpes simplex virus (HSV) infections. Merck Manual Consumer Edition. Updated April 2020. Accessed August 17, 2021.

https://www.merckmanuals.com/home/infections/herpesvirus-infections/herpes-simplex-virus-hsv-infections

MedlinePlus: National Library of Medicine. Herpes (HSV) test. Updated December 3, 2020. Accessed August 17, 2021. https://medlineplus.gov/lab-tests/herpes-hsv-test/

National Heart, Lung, and Blood Institute. Blood tests. Date unknown. Accessed August 17, 2021. https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/blood-tests

National Institutes of Health. Herpes can happen to anyone: Share facts, not fears. Published June 2018. Accessed August 17, 2021. https://newsinhealth.nih.gov/2018/06/herpes-can-happen-anyone

Riley LE, Wald A. Genital herpes simplex virus infection and pregnancy. In: Hirsch MS, Lockwood CJ, eds. UpToDate. Updated June 10, 2020. Accessed August 17, 2021. https://www.uptodate.com/contents/genital-herpes-simplex-virus-infection-and-pregnancy

Tuddenham S, Ghanem KG. Approach to the patient with genital ulcers. In: Marrazzo J, ed. UpToDate. Updated December 7, 2020. Accessed August 17, 2021. https://www.uptodate.com/contents/approach-to-the-patient-with-genital-ulcers

Wald A. Prevention of genital herpes virus infections. In: Hirsch MS, ed. UpToDate. Updated November 12, 2020. Accessed August 17, 2021. https://www.uptodate.com/contents/prevention-of-genital-herpes-virus-infections

این مقاله برای شما مفید بود؟

2 دیدگاه

  1. Avatar
    سحر 4 اسفند 1401 در 5:55 ق.ظ - پاسخ دادن

    سلام ممنون بابت مقاله خیلی خوبتون.
    آیا این آفت های داخل دهان هم علتش همین ویروسه؟ یا اونا چیزهای دیگه ای هستن؟
    ممنونم

    • Avatar
      دکتر فرزاد باباخانی 4 اسفند 1401 در 8:36 ق.ظ - پاسخ دادن

      مواردی وجود دارد که می تواند منجر به زخم های دهان یا آفت شود. علل از صدمات معمول تا شرایط سلامتی جدی متغیر است. علل شایع آفت دهان عبارتند از:

      گاز گرفتن لب، زبان یا گونه
      تحریک ناشی از بریس ها یا سایر وسایل ارتودنسی
      مسواک زدن بیش از حد سخت یا استفاده از مسواک با موهای سخت
      استفاده از محصولات تنباکو
      تغییرات هورمونی
      فشار
      سوزاندن دهان روی غذای داغ
      قرار گرفتن در معرض ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)
      همچنین بسیاری از بیماری ها و شرایط سلامتی وجود دارند که می توانند باعث ایجاد زخم های دهان شوند، از جمله:

      مونونوکلئوز
      بیماری سلیاک
      کم خونی
      کمبود فولات
      بیماری دست، پا و دهان
      پمفیگوس ولگاریس
      HIV و ایدز
      لوپوس
      بیماری کرون
      سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
      HPV (ویروس پاپیلومای انسانی)
      افرادی که تحت درمان سرطان هستند ممکن است دچار زخم های دهانی نیز شوند. این امر به ویژه برای افرادی که پرتودرمانی سر یا گردن دریافت می کنند صادق است

ثبت دیدگاه

Go to Top