دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
21 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
21 آبان 1402
آزمایش هپاتیت

هپاتیت به معنای التهاب کبد است. کبد یک اندام حیاتی است که مواد مغذی را پردازش می کند، خون را فیلتر می کند و با عفونت ها مبارزه می کند. هنگامی که کبد ملتهب یا آسیب دیده باشد، عملکرد آن تحت تأثیر قرار می گیرد. تعدادی از ویروس ها، مصرف زیاد الکل، سموم، برخی داروها و برخی شرایط پزشکی می تواند باعث هپاتیت شود.

هپاتیت چیست؟

هپاتیت یک اصطلاح عمومی است که التهاب کبد را توصیف می کند. هپاتیت می تواند به کبد آسیب برساند، عملکرد کبد را تحت تأثیر قرار دهد و به مرور زمان منجر به عوارضی مانند سیروز که زخم شدید کبد است و سرطان کبد شود.

1 8هپاتیت می تواند حاد یا مزمن باشد. هپاتیت حاد کوتاه مدت است، در حالی که هپاتیت مزمن حداقل 6 ماه طول می کشد.

انواع مختلفی از هپاتیت با علل عفونی و غیر عفونی وجود دارد. هپاتیت عفونی در اثر عفونت با ویروس، باکتری، قارچ یا انگل ایجاد می شود. شایع ترین نوع هپاتیت عفونی هپاتیت ویروسی است که هپاتیت ناشی از عفونت با یکی از چندین ویروس هپاتیت را توصیف می کند.

عوامل-عفونت-حاد

عوامل عفونت حاد هپاتیت

 انواع هپاتیت ویروسی:

هپاتیت A: هپاتیت A توسط ویروس هپاتیتA (HAV) ایجاد می شود. این نوع هپاتیت به راحتی از طریق تماس با مدفوع یا خون فرد مبتلا منتقل می شود. این می تواند از طریق آب و غذای آلوده، تماس جنسی یا سوزن های مشترک داخل وریدی رخ دهد. ویروس هپاتیت A باعث عفونت‌های حاد می‌شود که اغلب خفیف هستند و معمولاً بدون درمان ظرف چند هفته برطرف می‌شوند. واکسن های بسیار موثر برای پیشگیری از هپاتیت A در دسترس هستند.

هپاتیت B: هپاتیت B توسط ویروس هپاتیتB  (HBV) ایجاد می شود. هپاتیت B می تواند از طریق تماس با خون فرد آلوده یا برخی مایعات دیگر بدن، از جمله انتقال از مادر به نوزاد، منتقل شود. این ویروس می تواند باعث عفونت های حاد یا مزمن شود. واکسیناسیون بسیار موثر هپاتیت B برای جلوگیری از عفونت در دسترس است.

هپاتیت C: هپاتیت C توسط ویروس هپاتیت C (HCV) ایجاد می شود. ویروس هپاتیت C از طریق قرار گرفتن در معرض خون فرد مبتلا به این عفونت، اغلب از طریق استفاده از داروهای تزریقی و در هنگام تولد به مادر مبتلا به عفونت HCV منتقل می شود. این ویروس می تواند باعث عفونت های حاد و مزمن شود. در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری از هپاتیت C وجود ندارد. با این حال، قابل درمان است.

هپاتیت D: همچنین به عنوان هپاتیت دلتا شناخته می شود، هپاتیت D توسط ویروس هپاتیتD  (HDV) ایجاد می شود. این ویروس از این نظر منحصر به فرد است که فقط افرادی را مبتلا می کند که قبلاً ویروس هپاتیت B را دارند. HDV از طریق خون یا سایر مایعات بدن یک فرد آلوده پخش می شود، که اغلب از سوزن های مشترک و رابطه جنسی محافظت نشده با فردی که این عفونت را دارد، پخش می شود. هپاتیت D می تواند حاد یا مزمن باشد. واکسن هپاتیت B می تواند از هپاتیت D جلوگیری کند زیرا فقط افراد آلوده به هپاتیت B می توانند به HDV مبتلا شوند.

هپاتیت E: هپاتیت E توسط ویروس هپاتیتE  (HEV) ایجاد می شود. هپاتیت E از طریق خوردن مقادیر کمی از ویروس، اغلب از طریق نوشیدن آب آلوده و از حیوانات به افراد هنگام مصرف غذاهای نپخته مانند گوشت خوک یا شکار وحشی منتقل می شود. HEV باعث عفونت حاد می شود که نیازی به درمان ندارد.

انواع هپاتیت ویروسی

انواع هپاتیت ویروسی

به طور معمول، هپاتیت می تواند توسط انواع دیگر عفونت ها، از جمله عفونت های ناشی از سیتومگالوویروس، ویروس اپشتین بار و ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد شود.

عوامل هپاتیت غیر ویروسی:

هپاتیت الکلی: هپاتیت الکلی در اثر مصرف طولانی مدت و زیاد الکل ایجاد می شود. اکثر بیمارانی که هپاتیت الکلی تشخیص داده می شود، سابقه مصرف زیاد الکل برای دو یا چند دهه دارند.

هپاتیت سمی: کبد بسیاری از مواد را برای استفاده و/یا از بین بردن بدن تجزیه می کند. داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و مکمل‌های گیاهی که در دوزهای بالاتر از توصیه‌شده مصرف می‌شوند، می‌توانند باعث هپاتیت شوند، در حالی که سایر داروها حتی زمانی که در دوزهای کم مصرف شوند، می‌توانند به کبد آسیب برسانند. داروهایی که ممکن است در صورت استفاده نادرست باعث هپاتیت سمی شوند عبارتند از استروئیدهای آنابولیک، قرص های ضد بارداری، استاتین ها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و داروهای حاوی استامینوفن.

هپاتیت خود ایمنی: هپاتیت خود ایمنی شکل مزمن هپاتیت است که در آن سیستم ایمنی فرد به اشتباه به سلول های سالم کبد حمله می کند. علت این شکل از هپاتیت به طور کامل شناخته نشده است، اما محققان بر این باورند که ژنتیک و محیط اطراف فرد احتمالاً نقش دارند. به ندرت، عفونت هپاتیت A می تواند باعث ایجاد هپاتیت خود ایمنی شود.

نقش آزمایش های هپاتیت

هدف از آزمایش های هپاتیت غربالگری و تشخیص هپاتیت، ارزیابی کبد و تعیین علت اصلی هپاتیت است:

غربالگری عفونت هپاتیت ویروسی: غربالگری شامل آزمایش برای بررسی بیماری ها قبل از بروز علائم در فرد می شود. آزمایش‌های هپاتیت معمولاً برای غربالگری دو نوع هپاتیت ویروسی، هپاتیت B و هپاتیت C، در جمعیت‌های خاصی استفاده می‌شود.

تشخیص علت زمینه ای هپاتیت: آزمایش هپاتیت اغلب برای تعیین علت زمینه ای التهاب در کبد یا آسیب کبدی استفاده می شود. آزمایش می تواند تشخیص دهد که آیا یک فرد دارای عفونت هپاتیت ویروسی است، آیا هپاتیت حاد است یا مزمن، و اینکه آیا آنها مسری هستند و می توانند هپاتیت ویروسی را به دیگران سرایت کنند.

ارزیابی ایمنی در برابر هپاتیت ویروسی: پس از بهبودی بیمار از انواع خاصی از هپاتیت ویروسی، از جمله هپاتیت A و هپاتیت B، بدن آنتی‌بادی‌های محافظ تولید می‌کند و نسبت به عفونت‌های آینده مصون می‌شود. آزمایش هپاتیت می تواند به پزشکان کمک کند تا بفهمند که آیا بیمار بر اساس عفونت قبلی یا واکسیناسیون موفق، ایمنی ایجاد کرده است یا خیر.

راهنمای درمان برای هپاتیت: آزمایش هپاتیت ممکن است برای کمک به تعیین مناسب ترین درمان برای هپاتیت درخواست شود. آزمایش همچنین می تواند به تشخیص عوارض هپاتیت و ارزیابی پاسخ بیمار به درمان کمک کند.

چه افرادی باید آزمایش هپاتیت انجام بدهند؟

آزمایش‌های غربالگری هپاتیت B و C سعی می‌کنند این عفونت‌ها را زودتر، قبل از بروز علائم و زمانی که درمان آسان‌تر هستند، پیدا کنند. غربالگری هپاتیت ویروسی به کاهش آسیب به کبد کمک می کند و از انتقال آگاهانه هپاتیت به دیگران جلوگیری می کند. پزشک بیمار می‌تواند به تعیین نیاز به آزمایش‌های غربالگری کمک کند، زیرا توصیه‌ها بر اساس سن، جنس، سابقه خانوادگی و سایر عوامل خطر بیمار متفاوت است. توصیه های غربالگری عبارتند از:

غربالگری هپاتیت B: غربالگری هپاتیت B برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به HBV هستند توصیه می شود. گروه هایی که ممکن است از غربالگری بهره مند شوند شامل افراد باردار، افرادی که در مناطقی از جهان که هپاتیت B در آن شایع تر است، متولد شده اند، افرادی که واکسن هپاتیت B را در دوران نوزادی دریافت نکرده اند، افراد HIV مثبت، مصرف کنندگان داروهای تزریقی و افراد می باشند. در معرض خطر عفونت HBV به دلیل اعمال جنسی خاص.

عوامل خطر هپاتیت B

عوامل خطر هپاتیت B

غربالگری هپاتیت C: همه بزرگسالان بالای 18 سال باید حداقل یک بار برای هپاتیت C غربالگری شوند، به جز در مناطقی که شیوع HCV بسیار پایین است. غربالگری نیز در طول هر بارداری و به صورت دوره ای برای بیمارانی که عوامل خطر عفونت HCV را دارند توصیه می شود. عوامل خطر ابتلا به HCV عبارتند از: مصرف فعلی یا گذشته مواد مخدر تزریقی، انتقال خون یا پیوند اعضا قبل از ژوئیه 1992، دیالیز کلیه، تماس با سوزن در محل کار، کار یا زندگی در زندان، تولد از مادر مبتلا به هپاتیت C. ابتلا به عفونت HIV و انجام برخی اعمال جنسی.

عوامل خطر هپاتیت C

عوامل خطر هپاتیت C

آزمایش هپاتیت همچنین ممکن است برای بیمارانی که علائم آسیب کبدی یا تست های عملکرد غیر طبیعی کبد دارند توصیه شود. بسیاری از بیماران علائم کمی از هپاتیت حاد را تجربه می کنند یا اصلاً هیچ علائمی ندارند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • زرد شدن پوست و چشم که به آن یرقان می گویند
  • تب
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • ادرار تیره رنگ
  • مدفوع کم رنگ
  • تهوع و استفراغ

علائم هپاتیت مزمن و غیر عفونی می تواند دامنه وسیعی داشته باشد و تقریباً هر سیستم بدن را درگیر کند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس ناراحتی و ناخوشی
  • کاهش وزن
  • خستگی
  • تب با درجه پایین
  • ناراحتی در قسمت فوقانی شکم
  • آکنه
  • عدم قاعدگی
علایم آسیب کبدی

علایم آسیب کبدی

انواع آزمایش های هپاتیت

آزمایش هپاتیت اغلب با آزمایش های اولیه برای ارزیابی کبد و تشخیص شواهد هپاتیت آغاز می شود. بسته به علائم بیمار، سابقه پزشکی و نتایج معاینه فیزیکی، پزشک بیمار ممکن است آزمایش‌های فردی یا پانل‌های آزمایشی گسترده مانند پانل متابولیک جامع و پانل کبدی را درخواست کند. این آزمایش‌ها ممکن است برای ارزیابی کبد، شناسایی شواهد هپاتیت و شروع به محدود کردن علت زمینه‌ای وضعیت بیمار استفاده شوند.

آزمایش‌هایی که برای تشخیص، ارزیابی و راهنمایی درمان هپاتیت ویروسی استفاده می‌شوند، ممکن است به‌صورت جداگانه انجام شوند، زمانی که فرد در معرض نوع خاصی از هپاتیت ویروسی قرار گرفته یا مشکوک باشد. در بیماران بدون مواجهه شناخته شده یا مورد انتظار، آزمایش ها ممکن است با هم به عنوان بخشی از پانل هپاتیت حاد ویروسی انجام شود. پانل هپاتیت ویروسی حاد شواهدی از سه نوع شایع هپاتیت را شناسایی می کند: هپاتیت A، B و C.

آزمایش هپاتیت ویروسی آنتی بادی ها، آنتی ژن ها یا مواد ژنتیکی ویروس هپاتیت را شناسایی می کند. آنتی ژن ها موادی از ویروس هستند که پاسخ ایمنی ایجاد می کنند، در حالی که آنتی بادی ها توسط سیستم ایمنی بدن پس از عفونت تولید می شوند.

آزمایش های مربوط به هپاتیت ویروسی عبارتند از:

آزمایش های مربوط به هپاتیت ویروسی

اگر به علت غیر عفونی هپاتیت مشکوک باشید، پزشک ممکن است آزمایش های دیگری را توصیه کند. آزمایش های مربوط به هپاتیت غیر عفونی عبارتند از:

آزمایش-های-مربوط-به-هپاتیت-غیر-عفونی

آزمایش‌های اضافی درگیر در تشخیص هپاتیت و ارزیابی آسیب کبدی شامل بیوپسی کبد و آزمایش‌های تصویربرداری است. بیوپسی کبد شامل استفاده از سوزن برای برداشتن مقدار کمی از بافت کبد برای بررسی زیر میکروسکوپ برای شواهد آسیب یا بیماری کبد است. تست های تصویربرداری که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند شامل سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی یا اشعه ایکس است.

در سایت Centers for Disease Control and Prevention (CDC) در مورد هپاتیت بیشتر بخوانید:

هپاتیت به معنای التهاب کبد است. کبد یک اندام حیاتی است که مواد مغذی را پردازش می کند، خون را فیلتر می کند و با عفونت ها مبارزه می کند. هنگامی که کبد ملتهب یا آسیب دیده باشد، عملکرد آن تحت تأثیر قرار می گیرد. مصرف زیاد الکل، سموم، برخی داروها و برخی شرایط پزشکی می تواند باعث هپاتیت شود. با این حال، هپاتیت اغلب توسط یک ویروس ایجاد می شود. در ایالات متحده، شایع ترین انواع هپاتیت ویروسی هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C است.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی
دکتر فرزاد باباخانی
برچسب ها:

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Hepatitis A – children. Updated January 1, 2020. Accessed July 12, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/007670.htm 

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Hepatitis A. Updated January 12, 2020. Accessed July 12, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/000278.htm 

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Hepatitis. Updated January 14, 2020. Accessed July 12, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/001154.htm 

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Antigen. Updated July 2, 2020. Accessed July 16, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/002224.htm

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Antibody. Updated July 2, 2020. Accessed July 16, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/002223.htm 

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Drug-induced liver injury. Updated October 27, 2020. Accessed July 19, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/000226.htm 

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Hepatitis virus panel. Updated October 29, 2020. Accessed July 12, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/003558.htm 

ARUP Consult. Hepatitis A virus. Updated April 2021. Accessed July 12, 2021. https://arupconsult.com/content/hepatitis-virus 

ARUP Consult. Hepatitis B virus. Updated April 2021. Accessed July 16, 2021. https://arupconsult.com/content/hepatitis-b-virus 

ARUP Consult. Hepatitis C virus: HCV. Updated April 2021. Accessed July 18, 2021. https://arupconsult.com/content/hepatitis-c-virus 

Bloch DB. Patient education: Antinuclear antibodies (ANA) (beyond the basics). In: Schmerling RH, ed. UpToDate. Updated June 23, 2021. Accessed July 20, 2021 https://www.uptodate.com/contents/antinuclear-antibodies-ana-beyond-the-basics 

Centers for Disease Control and Prevention. Hepatitis D questions and answers for health professionals. Updated March 9, 2020. Accessed July 20, 2021. https://www.cdc.gov/hepatitis/hdv/hdvfaq.htm

Centers for Disease Control and Prevention. CDC recommendations for hepatitis C screening among adults: United States, 2020. Published April 10, 2020. Accessed July 18, 2021. https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/rr/rr6902a1.htm 

Centers for Disease Control and Prevention. Hepatitis B. Updated June 22, 2020. Accessed July 16, 2021. https://www.cdc.gov/hepatitis/hbv/index.htm 

Centers for Disease Control and Prevention. Hepatitis B overview. Updated July 28, 2020. Accessed July 16, 2021. https://www.cdc.gov/hepatitis/hbv/bfaq.htm

Centers for Disease Control and Prevention. Hepatitis A. Updated June 22, 2020. Accessed July 12, 2021. https://www.cdc.gov/hepatitis/hav/index.htm 

Centers for Disease Control and Prevention. Hepatitis D. Updated June 22, 2020. Accessed July 19, 2021. https://www.cdc.gov/hepatitis/hdv/index.htm 

Centers for Disease Control and Prevention. Hepatitis E. Updated June 22, 2020. Accessed July 19, 2021. https://www.cdc.gov/hepatitis/hev/index.htm 

Centers for Disease Control and Prevention. What is viral hepatitis? Updated July 28, 2020. Accessed July 20, 2021. https://www.cdc.gov/hepatitis/abc/index.htm 

Centers for Disease Control and Prevention. Hepatitis E questions and answers for health professionals. Updated September 15, 2020. Accessed July 20, 2021. https://www.cdc.gov/hepatitis/hev/hevfaq.htm 

Centers for Disease Control and Prevention. Hepatitis A: Questions and answers for the public. Updated July 28, 2020. Accessed July 12, 2021. https://www.cdc.gov/hepatitis/hav/afaq.htm 

Centers for Disease Control and Prevention. Hepatitis A: Questions and answers for health professionals. Updated July 28, 2020. Accessed July 12, 2021. https://www.cdc.gov/hepatitis/hav/havfaq.htm

Centers for Disease Control and Prevention. Testing recommendations for hepatitis C virus infection. Updated July 29, 2020. Accessed July 20, 2021. https://www.cdc.gov/hepatitis/hcv/guidelinesc.htm 

Centers for Disease Control and Prevention. Hepatitis C questions and answers for health professionals. Updated August 7, 2020. Accessed July 18, 2021. https://www.cdc.gov/hepatitis/hcv/hcvfaq.htm 

Centers for Disease Control and Prevention. Hepatitis E: Questions and answers for health professionals. Updated September 15, 2020. Accessed July 12, 2021. https://www.cdc.gov/hepatitis/hev/hevfaq.htm

Chopra S, Arora S. Screening and diagnosis of chronic hepatitis C virus infection. In: Bisceglie AMD, ed. UpToDate. Updated July 15, 2020. Accessed July 18, 2021. https://www.uptodate.com/contents/screening-and-diagnosis-of-chronic-hepatitis-c-virus-infection

Friedman SL. Alcoholic hepatitis: Clinical manifestations and diagnosis. In: Runyon BA, ed. UpToDate. Updated August 13, 2020. Accessed July 19, 2021. https://www.uptodate.com/contents/alcoholic-hepatitis-clinical-manifestations-and-diagnosis 

Heneghan MA. Overview of autoimmune hepatitis. In: Chopra S, ed. UpToDate. Updated March 29, 2021. Accessed July 20, 2021. https://www.uptodate.com/contents/overview-of-autoimmune-hepatitis

Heuman DM. Alcoholic hepatitis Anand BS, ed. Medscape. Updated September 19, 2019. Accessed July 12, 2021. https://emedicine.medscape.com/article/170539-overview 

Jackson W. Alcohol-related liver disease. Merck Manual Consumer Edition. Updated May 2021. Accessed July 19, 2021. https://www.merckmanuals.com/home/liver-and-gallbladder-disorders/alcohol-related-liver-disease/alcohol-related-liver-disease 

Kumar S. Overview of hepatitis. Merck Manual Consumer Edition. Updated January 2021. Accessed July 16, 2021. https://www.merckmanuals.com/home/liver-and-gallbladder-disorders/hepatitis/overview-of-hepatitis 

Kumar S. Hepatitis C, chronic. Merck Manual Professional Edition. Updated January 2021. Accessed July 18, 2021. https://www.merckmanuals.com/professional/hepatic-and-biliary-disorders/hepatitis/hepatitis-c-chronic 

Kumar S. Hepatitis C, acute. Merck Manual Professional Edition. Updated January 2021. Accessed July 18, 2021. https://www.merckmanuals.com/professional/hepatic-and-biliary-disorders/hepatitis/hepatitis-c-acute

Kumar S. Overview of acute viral hepatitis. Merck Manual Consumer Edition. Updated January 2021. Accessed July 12, 2021. https://www.merckmanuals.com/home/liver-and-gallbladder-disorders/hepatitis/overview-of-acute-viral-hepatitis 

Kumar S. Overview of chronic hepatitis. Merck Manual Consumer Edition. Updated January 2021. Accessed July 12, 2021. https://www.merckmanuals.com/home/liver-and-gallbladder-disorders/hepatitis/overview-of-chronic-hepatitis 

Kumar S. Hepatitis B, acute. Merck Manual Consumer Edition. Updated January 2021. Accessed July 16, 2021.  https://www.merckmanuals.com/home/liver-and-gallbladder-disorders/hepatitis/hepatitis-b-acute 

Lai M, Chopra S. Hepatitis A virus infection in adults: Epidemiology, clinical manifestations, and diagnosis. In: Hirsch MS, ed. UpToDate. Updated July 8, 2021. Accessed July 12, 2021. https://www.uptodate.com/contents/hepatitis-a-virus-infection-in-adults-epidemiology-clinical-manifestations-and-diagnosis

Lok ASF. Hepatitis B virus: Screening and diagnosis. In: Esteban R, ed. UpToDate. Updated March 1, 2021. Accessed July 16, 2021. https://www.uptodate.com/contents/hepatitis-b-virus-screening-and-diagnosis 

MedlinePlus: National Library of Medicine. Health screening. Updated April 23, 2020. Accessed July 16, 2021. https://medlineplus.gov/healthscreening.html 

MedlinePlus: National Library of Medicine. Hepatitis panel. Updated July 31, 2020. Accessed July 12, 2021. https://medlineplus.gov/lab-tests/hepatitis-panel/ 

Mekaroonkamol P. Hepatitis B test. Staros EB, ed. Medscape. Updated February 13, 2020. Accessed July 20, 2021. https://emedicine.medscape.com/article/2109144-overview

National Center for Advancing Translational Sciences. Autoimmune hepatitis. Updated January 8, 2018. Accessed July 19, 2021. https://rarediseases.info.nih.gov/diseases/5871/autoimmune-hepatitis 

National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases. What is viral hepatitis?. Updated May 2017. Accessed July 12, 2021. https://www.niddk.nih.gov/health-information/liver-disease/viral-hepatitis/what-is-viral-hepatitis

National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases. Liver biopsy. Updated August 2019. Accessed July 20, 2021. https://www.niddk.nih.gov/health-information/diagnostic-tests/liver-biopsy 

National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases. Hepatitis D. Updated May 2017. Accessed July 12, 2021. https://www.niddk.nih.gov/health-information/liver-disease/viral-hepatitis/hepatitis-d

National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases. Hepatitis C. Updated March 2020. Accessed July 12, 2021.
https://www.niddk.nih.gov/health-information/liver-disease/viral-hepatitis/hepatitis-c

National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases. Hepatitis B. Updated June 2020. Accessed July 16, 2021. https://www.niddk.nih.gov/health-information/liver-disease/viral-hepatitis/hepatitis-b

Samji NS. Viral hepatitis. Anand BS, ed. Medscape. Updated June 12, 2017. Accessed July 20, 2021. https://emedicine.medscape.com/article/775507-overview 

Schaefer TJ, Savio J. Acute hepatitis. In: StatPearls. Updated October 27, 2020. Accessed July 20, 2021. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK551570/ 

Shin YC. Antimitochondrial antibody. Staros EB, ed. Medscape. Updated September 28, 2020 . Accessed July 20, 2021. https://emedicine.medscape.com/article/2086548-overview 

US Department of Health and Human Services. Hepatitis testing day (May 19). Updated January 6, 2021. Accessed July 20, 2021. https://www.hepatitis.va.gov/hav/who-to-test.asp 

US Department of Veterans Affairs. Who and when to test for infection or immunity: Hepatitis A. Updated September 27, 2019. Accessed July 20, 2021. https://www.hhs.gov/hepatitis/awareness-months-and-days/hepatitis-testing-day-may-19/index.html 

Wolf DC. Autoimmune hepatitis. Anand BS, ed. Medscape. Updated June 11, 2019. Accessed July 20, 2021. https://emedicine.medscape.com/article/172356-overview#a4 

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top