اهمیت دیاگنوستیک IgG4

دکتر علیرضا لطفی کیان
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
اهمیت دیاگنوستیک IgG4

اهمیت دیاگنوستیک IgG4

ایمونوگلوبولین G (IgG) یکی از فراوان ترین پروتئین ها در سرم انسان است که حدود 10 تا 20 درصد پروتئین پلاسما را تشکیل می دهد. این کلاس اصلی از پنج کلاس ایمونوگلوبولین ها در انسان، IgM، IgD، IgG، IgA و IgE است. این گلیکوپروتئین های نزدیک به هم که از 82 تا 96 درصد پروتئین و 18 تا 4 درصد کربوهیدرات تشکیل شده اند، در ساختار زنجیره سنگین متفاوت هستند و عملکردهای مؤثر متفاوتی دارند.

انواع-ایمونوگلوبولین

انواع ایمونوگلوبولین

IgG را می توان به چهار زیر کلاس تقسیم کرد که به ترتیب کاهش فراوانی IgG1، IgG2، IgG3 و IgG4 نامگذاری شده اند. زیرگروه های IgG در دهه 1960 به دنبال مطالعات گسترده با استفاده از آنتی سرم های خاص خرگوش علیه پروتئین های IgG میلوم انسانی کشف شدند.

انواع-ایمونوگلوبولین

زیر گروه های مختلف IgG

اگرچه آنها بیش از 90 درصد در سطح اسید آمینه یکسان هستند، اما هر زیر کلاس دارای مشخصات منحصر به فردی با توجه به اتصال آنتی ژن، تشکیل کمپلکس ایمنی، فعال سازی کمپلمان، تحریک سلول ها، نیمه عمر و انتقال به جفت است.

IgG4:

آلرژن ها علاوه بر IgE اغلب القا کننده های خوبی برای IgG1 و IgG4 هستند. آنتی بادی های IgG4 اغلب به دنبال مواجهه مکرر یا طولانی مدت با آنتی ژن در یک محیط غیر عفونی تشکیل می شوند و ممکن است به زیر کلاس غالب تبدیل شوند. به عنوان مثال، زنبورداران طولانی مدت و افراد آلرژیک که تحت درمان ایمنی قرار گرفتند.

IgG4

ساختار IgG4

در ایمونوتراپی، به نظر می رسد تسکین علائم با القای IgG4 ارتباط دارد. تغییر به IgG4 ممکن است توسط IL10 تعدیل شود، که این زیر کلاس کاهش پاسخ های ایمنی یا القای تحمل را به هم مرتبط می کند. IgG4 همچنین ممکن است زیر کلاس آنتی بادی غالب در پاسخ های ایمنی به پروتئین های درمانی، مانند فاکتور VIII و IX و حداقل برخی از آنتی بادی های نوترکیب مانند adalimumab را نشان دهد. علاوه بر این، عفونت های کرمی یا انگل فیلاریال ممکن است منجر به تشکیل آنتی بادی های IgG4 شود، و تیتر IgG4 بالا می تواند با عفونت بدون علامت همراه باشد.

دربیماران مبتلا به Autoimmune pancreatitis Type 1 یا AIP Type1 ما با افزایش IgG4 روبه رو هستیم .AIP Type 1 یک بیماری مزمن و ‌نادر است که اخیراموارد misdiagnosis آن با کانسر پانکراس به کرات گزارش شده است. به طورکلی IgG4 elevation برای AIP Type 1 اختصاصی نمی باشد.

بیماران AIP بیش‌تر دارای علائم آلرژیک هستند مانند آسم، و ۴۰ تا ۸۰ درصد بیماران با بیماری مرتبط با IgG4 دارای لنفادنوپاتی هستند و همچنین تظاهرات پوستی مانند پلاک های اریترماتو، پاپول ها و ندول های ساب درمال را پرزنت می کنند که اغلب Itchy می باشند و در صورت و ساعد بیشتر دیده می شوند.

بیماری پانکراتیت اتوایمیون تیپ یک در واقع یک chronic inflammatory condition است که با انفیلتراسیون بافتی به همراه لنفوسیت ها ی B و پلاسماسل های مترشحه ی IgG4 و درجاتی از فیبروز مشاهده می گرددکه اکثرابه استروییدهای خوراکی جواب می دهند.

ایمونوگلوبولین G4 تایپ اصلی آنتی بادی هاست که می تواند وارد بافت ها شده و به جنگ عفونت هابرود. کلا یک High levels of IgG4 در واکنش های آلرژیک، آسم، درماتیت آتوپیک و برخی کانسرها و بویژه دراختلالات اتوایمیون دیده می شود. IgG4 ارتباط قوی با IgE و آلرژن های مرتبط با آن دارد.

کمبود IgG4 می تواند به صورت یک پدیده ایزوله پرزنته گردد و یا همرا ه با IgA ,IgG2 و یا IgG1 بروزکند. تصویر کلینیکال کمبود ایزوله ی IgG4 بسیار شبیه کمبود سایر ساب کلاس های IgG می باشد. شایعترین علائم کلینیکال نقص IgG4 درعفونت های مکرر پیوژنیک بویژه درعفونت های تنفسی دیده می شود. همچنین به میزان کمتر موارد Isolated IgG4 deficiency دروضعیت های پاتولوژیک زیر مشاهده می گردد: اسهال مزمن یا اسهال عودکننده، آسم، pediatric AIDS، واکنشهای آلرژیک غذایی، کاندیدیاز مزمن ‌واختلالات اتوایمیون.

درایران معمولا درخواست serum level of IgG4 توسط کلینیسین های کبد و گوارش صورت می گیرد.

Reference: www.frontiersin.org

ترجمه و نگارش:

  • دکتر علیرضا لطفی کیان
  • دکترای علوم آزمایشگاهی بالینی
  • از دانشگاه علوم پزشکی ایران

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی
دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

این مقاله تالیف شده است و یا منابع مربوطه ثبت نشده است.

این مقاله برای شما مفید بود؟

2 دیدگاه

  1. Avatar
    سعید لشنی 30 فروردین 1402 در 8:21 ب.ظ - پاسخ دادن

    با سلام من ۵۱ ساله جراحی تومور ماکرو ادما هیپوفیز داشتم.نتیجه پاتولوژی نشانهای از اتوایمونوید igG4 داشتم
    لطفا” راهنمایی کنید.
    ۰۹۱۸۱۶۱۵۳۲ح
    Lashani_s@mapnawagonpars.com
    ممنوم

    • Avatar
      دکتر فرزاد باباخانی 31 فروردین 1402 در 5:11 ب.ظ - پاسخ دادن

      سلام و درود
      لطفا برای پشتیبانی سایت (واتس آپ) نتیجه آزمایشتون رو ارسال بفرمایید تا بررسی بشه
      آرزوی سلامتی

ثبت دیدگاه

Go to Top