آزمایش شمارش کامل خون (CBC) | Complete Blood Count | Hemogram | هموگرام

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
22 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
22 آبان 1402
آزمایش شمارش کامل خون (CBC) | Complete Blood Count | Hemogram | هموگرام

شمارش کامل خون (CBC) یک آزمایش خونی است که برای ارزیابی سلامت کلی و تشخیص طیف گسترده ای از اختلالات از جمله کم خونی، عفونت و لوسمی استفاده می شود. آزمایش شمارش کامل خون، چندین جزء و ویژگی های خون را اندازه گیری می کند، از جمله: گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها.

چرا آزمایش شمارش کامل خون (CBC) درخواست می شود؟

برای تعیین وضعیت سلامت عمومی؛ برای غربالگری، تشخیص یا مانیتورینگ انواع بیماری ها و شرایطی که بر سلول های خونی تأثیر می گذارد، مانند کم خونی، عفونت، التهاب، اختلال خونریزی یا سرطان

چه زمانی آزمایش شمارش کامل خون (CBC) بایستی انجام شود؟

به عنوان بخشی از یک معاینه پزشکی معمول؛ هنگامی که علائم و نشانه هایی دارید که ممکن است مربوط به وضعیتی باشد که بر سلول های خونی تأثیر می گذارد. در فواصل منظم برای مانیتور وضعیت درمان یا بیماری یا هنگامی که تحت درمان قرار می گیرید که بر سلول های خونی تأثیر می گذارد.

نمونه مورد نیاز برای آزمایش شمارش کامل خون (CBC):

  • ظرف/لوله: لوله با درب بنفش (حاوی ضد انعقاد EDTA)
  • نوع نمونه: خون کامل
  • حجم نمونه: 2 میلی لیتر
لوله EDTA

لوله مخصوص نمونه آزمایش شمارش کامل خون (CBC)

شرایط-نگهداری-دمایی-نمونه-برای-آزمایش-شمارش-کامل-خون-(CBC)شرایط-قبول-یا-رد-نمونه-آزمایش-شمارش-کامل-خون-(CBC)

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

آمادگی قبل از انجام آزمایش شمارش کامل خون (CBC):

به آمادگی خاصی نیاز ندارد

چه چیزی در آزمایش شمارش کامل خون (CBC) مورد بررسی قرار می گیرد؟

شمارش کامل خون (CBC) گروهی از آزمایش ها است که سلول های در گردش خون را ارزیابی می کند، از جمله گلبولهای قرمز خون (RBC)، گلبولهای سفید خون (WBCs) و پلاکت ها (PLT). شمارش کامل خون (CBC) می تواند سلامت کلی شما را ارزیابی کرده و انواع بیماری ها و شرایط مانند عفونت، کم خونی و سرطان خون را تشخیص دهد.

سلول های نرمال خونخون از انواع سلول های زنده تشکیل شده است که از طریق قلب، سرخرگ ها و سیاهرگ ها در گردش هستند و مواد غذایی، هورمون ها، ویتامین ها، آنتی بادی ها، گرما و اکسیژن را به بافت های بدن حمل می کنند. خون شامل سه جزء اصلی – گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها – است که در مایعی به نام پلاسما معلق هستند.

اجزای تشکیل دهنده خون

اجزای تشکیل دهنده خون

گلبول های قرمز حاوی هموگلوبین، پروتئینی است که اکسیژن را به تمام بافت های بدن می رساند. در میان عملکردهای دیگر، گلبول های سفید مسئول محافظت از بدن در برابر هجوم مواد خارجی مانند باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها هستند. گلبول های سفید نیز فرآیند ایمنی را کنترل می کنند. پلاکت ها با بستن سوراخ در رگ های خونی شکسته به فرآیند لخته شدن خون کمک می کنند.

سلولهای خونی عمدتاً در مغز استخوان تولید و بالغ می شوند و در شرایط عادی، در صورت نیاز به جریان خون رها می شوند. سه نوع سلول ارزیابی شده توسط CBC عبارتند از:

گلبول های قرمز خون (RBC):

گلبول های قرمز خون که اریتروسیت نیز نامیده می شوند، در مغز استخوان تولید می شوند و وقتی بالغ می شوند، وارد جریان خون می شوند. آنها حاوی هموگلوبین هستند، پروتئینی که اکسیژن را به سراسر بدن منتقل می کند. طول عمر معمولی گلبول های قرمز 120 روز است. بنابراین، مغز استخوان باید به طور مداوم گلبول های قرمز جدید تولید کند تا جایگزین سلول های پیر شده و از بین رفته یا در اثر خونریزی از بین رفته باشند. تعدادی از شرایط می تواند بر تولید گلبول های قرمز جدید و/یا طول عمر آنها تأثیر بگذارد.

پیش ساز گلبول های قرمز

پیش ساز گلبول های قرمز

گلبول های قرمز معمولاً از نظر اندازه و شکل یکنواخت هستند، اما ظاهر آنها می تواند تحت تأثیر شرایط مختلف، مانند کمبود ویتامین B12 و فولات و کمبود آهن قرار گیرد. یکی از بیماریهای شایع که بر گلبولهای قرمز تأثیر می گذارد، کم خونی است که ناشی از تعداد کم گلبول های قرمز خون و پایین بودن میزان هموگلوبین است. بیماریهای مختلف می توانند منجر به کم خونی شوند، بنابراین آزمایش های اضافی اغلب برای تعیین علت مورد نیاز است.

گلبول های قرمز خون

گلبول های قرمز خون

گلبول های سفید خون (WBC):

گلبول های سفید خون که لکوسیت نیز نامیده می شوند، سلول هایی هستند که در خون، سیستم لنفاوی و بافت ها وجود دارند و بخش مهمی از سیستم دفاعی طبیعی (ایمنی) بدن هستند. آنها به محافظت در برابر عفونت ها کمک می کنند و همچنین در التهاب و واکنش های آلرژیک نقش دارند. پنج نوع مختلف WBC وجود دارد و هر کدام عملکرد متفاوتی دارند. آنها شامل نوتروفیل ها، لنفوسیت ها، بازوفیل ها، ائوزینوفیل ها و مونوسیت ها هستند.

گلبول های سفید خون

گلبول های سفید خون

گلبول های سفید خون در تعداد نسبتاً پایداری وجود دارد. با این حال، این اعداد بسته به آنچه در بدن می گذرد ممکن است موقتاً بیشتر یا کمتر شود. به عنوان مثال، عفونت می تواند مغز استخوان شما را برای تولید تعداد بیشتری نوتروفیل برای مبارزه با عفونت باکتریایی تحریک کند. با آلرژی، ممکن است تعداد ائوزینوفیل ها افزایش یابد. ممکن است تعداد زیادی لنفوسیت با عفونت ویروسی تولید شود. در بیماری های خاص مانند سرطان خون، گلبول های سفید غیر طبیعی (نابالغ یا بالغ) ممکن است به سرعت تکثیر شوند.

مشخصات گلبول های سفید

مشخصات گلبول های سفید

پلاکت ها (PLT):

پلاکت ها که ترومبوسیت نیز نامیده می شوند، در واقع قطعات سلولی کوچکی هستند که در خون گردش می کنند و برای لخته شدن طبیعی خون ضروری هستند. هنگامی که جراحت ایجاد می شود و خونریزی شروع می شود، پلاکت ها با چسبیدن به محل آسیب و جمع شدن یکدیگر به هم متصل می شوند و پلاگین موقتی را تشکیل می دهند. آنها همچنین سیگنال های شیمیایی را منتشر می کنند که باعث تجمع پلاکت های اضافی می شود و در نهایت بخشی از لخته خون پایدار در محل آسیب می شود که تا زمان بهبودی محل باقی می ماند.

مورفولوژی های مختلف پلاکت

مورفولوژی های مختلف پلاکت

اگر بیماری یا شرایطی دارید که باعث کم شدن پلاکت ها (ترومبوسیتوپنی) یا اختلال در عملکرد پلاکت ها می شود، ممکن است در معرض افزایش خونریزی و کبودی بیش از حد باشید. پلاکت بیش از حد (ترومبوسیتوز) می تواند باعث لخته شدن بیش از حد شود.

آزمایش شمارش کامل خون (CBC) شامل چه مواردی است؟

یک آزمایش شمارش کامل خون (CBC) معمولاً با استفاده از یک ابزار خودکار انجام می شود که پارامترهای مختلف از جمله تعداد سلول ها و ویژگی های فیزیکی برخی از سلول ها را اندازه گیری می کند. یک CBC استاندارد شامل موارد زیر است:

آزمایش های گلبول قرمز (RBC):

  • تعداد گلبول های قرمز (RBC) شمارش تعداد واقعی گلبول های قرمز در نمونه خون است.
  • هموگلوبین میزان کل پروتئین حامل اکسیژن در خون را اندازه گیری می کند که به طور کلی تعداد گلبول های قرمز خون را منعکس می کند.
  • هماتوکریت درصد کل حجم خون شما را که از گلبول های قرمز تشکیل شده است اندازه گیری می کند.

شاخص های گلبول قرمز اطلاعاتی در مورد ویژگی های فیزیکی گلبول های قرمز ارائه می دهد:

  • میانگین حجم سلولی (MCV)، اندازه گیری اندازه متوسط ​​گلبول های قرمز خون است.
  • میانگین هموگلوبین سلولی (MCH)، اندازه گیری محاسبه شده میزان متوسط ​​هموگلوبین داخل گلبول های قرمز خون است.
  • میانگین غلظت هموگلوبین سلولی (MCHC)، اندازه گیری محاسبه شده برای غلظت متوسط ​​هموگلوبین در داخل گلبول های قرمز خون است.
  • عرض توزیع گلبول های قرمز (RDW)، اندازه گیری تغییرات اندازه گلبول های قرمز خون است.

محاسبه شاخص های RBC


محاسبه شاخص های RBC

محاسبه شاخص های RBC

آزمایش شمارش کامل خون (CBC) همچنین ممکن است شامل تعداد رتیکولوسیت ها باشد که اندازه گیری تعداد مطلق یا درصد گلبول های قرمز خون تازه آزاد شده در نمونه خون شما است.

آزمایش های گلبول سفید (WBC):

شمارش گلبول های سفید (WBC) شمارش تعداد کل گلبول های سفید خون در نمونه خون شما است.

شمارش افتراقی گلبول های سفید ممکن است به عنوان بخشی از CBC گنجانده شود یا در صورت بالا یا پایین بودن تعداد WBC در پایش انجام شود. شمارش افتراقی WBC تعداد پنج نوع گلبول سفید موجود (نوتروفیل، لنفوسیت، مونوسیت، ائوزینوفیل و بازوفیل) را شناسایی و شمارش می کند. شمارش انفرادی را می توان به صورت شمارش مطلق و/یا درصدی از کل گزارش کرد.

آزمایش پلاکت (PLT):

  • تعداد پلاکت ها تعداد پلاکت های موجود در نمونه خون شما است.
  • میانگین حجم پلاکت (MPV) ممکن است با CBC گزارش شود. این اندازه گیری اندازه متوسط ​​پلاکت ها است.
  • عرض توزیع پلاکت (PDW) نیز ممکن است با CBC گزارش شود. این نشان دهنده اندازه یکنواخت پلاکت ها است.

نتایج CBC که خارج از محدوده مرجع تعیین شده هستند ممکن است نشان دهنده وجود یک یا چند بیماری یا شرایط باشد. به طور معمول، آزمایش های دیگری برای کمک به تعیین علت نتایج غیر طبیعی انجام می شود. اغلب، آزمایش خون با استفاده از میکروسکوپ انجام می شود. یک متخصص آزمایشگاهی آموزش دیده ظاهر و ویژگی های فیزیکی سلول های خونی مانند اندازه، شکل و رنگ را مورد ارزیابی قرار می دهد و به هرگونه ناهنجاری احتمالی اشاره می کند.

تفسیر نتایج آزمایش شمارش کامل خون (CBC):

تستنام کاملافزایش/کاهش
WBC گلبول سفید خونممکن است با عفونت، التهاب، سرطان، لوسمی افزایش یابد. با برخی داروها، برخی شرایط خودایمنی، برخی عفونت‌های ویروسی، نارسایی مغز استخوان، بزرگ شدن طحال، بیماری‌های کبدی، مصرف بیش از حد الکل و آپلازی مادرزادی مغز (مغز مغز به طور طبیعی رشد نمی‌کند) کاهش می‌یابد.
%Neutrophil نوتروفیل/بانداین یک جمعیت پویا است که بسته به آنچه در بدن می گذرد تا حدودی از روزی به روز دیگر متفاوت است. نوتروفیل ها یکی از اولین خطوط دفاعی در برابر عفونت باکتریایی هستند. سطح "طبیعی" نوتروفیل ها بین گروه های قومی متفاوت است.
% Lymphs لنفوسیت می تواند توسط عفونت های ویروسی افزایش یا کاهش یابد. می تواند در شرایطی مانند لوسمی لنفوسیتی مزمن(CLL) افزایش یابد
% Mono مونوسیت می تواند با برخی از انواع عفونت افزایش یابد، مانند (سل) و اختلالات مغز استخوان (میلودیسپلازی)
% Eos ائوزینوفیل می تواند به دلیل آلرژی های دارویی، آتوپی (آسم، تب یونجه، اگزما)، برخی عفونت های انگلی و سایر شرایط از جمله واسکولیت، لنفوم هوچکین و اختلالات مغز استخوان افزایش یابد.
%Baso بازوفیل می تواند در برخی از عفونت ها، اختلالات التهابی و در اختلالات مغز استخوان افزایش یابد، مانند لوسمی میلوئید مزمن (CML)
RBC گلبول قرمز خوندر کم خونی کاهش می یابد. با از دست دادن مایعات ناشی از اسهال، کم آبی، سوختگی افزایش می یابد
Hb هموگلوبین نتایج RBC را منعکس می کند. در کم خونی ها کاهش می یابد و با از دست دادن مایعات یا سوختگی افزایش می یابد.
HCT هماتوکریت نتایج RBC را منعکس می کند
MCV میانگین حجم کورپوسکولار (سلولی)افزایش با کمبود B12 و فولات، بیماری کبد، کم کاری تیروئید، بارداری، الکل زیاد، برخی اختلالات مغز استخوان. در کمبود آهن، اختلالات التهابی طولانی مدت و تالاسمی کاهش یافت
MCH میانگین هموگلوبین کورپوسکولار ( سلولی)ممکن است در کمبود آهن، شرایط التهابی و تالاسمی کاهش می یابد
MCHC میانگین غلظت هموگلوبین کورپوسکولار (سلولی) به تفسیر MCH و در تشخیص اختلالات گلبول قرمز خاص کمک می کند.
RDW عرض توزیع RBC افزایش RDW نشان دهنده تغییرات غیرطبیعی در اندازه RBC است. می تواند نشان دهنده کمبود آهن، B12 یا فولات یا اختلالات مغز استخوان باشد
Platelet پلاکت افزایش تعداد پلاکت ها پس از خونریزی، التهاب، عفونت و جراحی در اختلالات مغز استخوان و در بیمارانی که طحال ندارند یا کم کار هستند، رخ می دهد. کاهش تعداد آنها با شرایط ایمنی مانند ITP و SLE، کمبود ویتامین ها، برخی داروها (به ویژه شیمی درمانی)، اعتیاد به الکل، بیماری کبد، بزرگ شدن طحال، اختلالات مغز استخوان و برخی از اختلالات نادر ارثی مانند ویسکوت آلدریچ مرتبط است.
MPV میانگین حجم پلاکت با تولید پلاکت متفاوت است. پلاکت‌های جوان‌تر بزرگ‌تر از پلاکت‌های مسن‌تر هستند

محدوده مرجع آزمایش شمارش کامل خون (CBC):

RED BLOOD CELL COUNT (RBC)

Males:

  • 0-14 days: 4.10-5.55 x 10(12)/L
  • 15 days-4 weeks: 3.16-4.63 x 10(12)/L
  • 5 weeks-7 weeks: 3.02-4.22 x 10(12)/L
  • 8 weeks-5 months: 3.43-4.80 x 10(12)/L
  • 6 months-23 months: 4.03-5.07 x 10(12)/L
  • 24 months-35 months: 3.89-4.97 x 10(12)/L
  • 3-5 years: 4.00-5.10 x 10(12)/L
  • 6-10 years: 4.10-5.20 x 10(12)/L
  • 11-14 years: 4.20-5.30 x 10(12)/L
  • 15-17 years: 4.30-5.70 x 10(12)/L
  • Adults: 4.35-5.65 x 10(12)/L

Females:

  • 0-14 days: 4.12-5.74 x 10(12)/L
  • 15 days-4 weeks: 3.32-4.80 x 10(12)/L
  • 5 weeks-7 weeks: 2.93-3.87 x 10(12)/L
  • 8 weeks-5 months: 3.45-4.75 x 10(12)/L
  • 6 months-23 months: 3.97-5.01 x 10(12)/L
  • 24 months-35 months: 3.84-4.92 x 10(12)/L
  • 3-5 years: 4.00-5.10 x 10(12)/L
  • 6-10 years: 4.10-5.20 x 10(12)/L
  • 11-14 years: 4.10-5.10 x 10(12)/L
  • 15-17 years: 3.80-5.00 x 10(12)/L
  • Adults: 3.92-5.13 x 10(12)/L

HEMOGLOBIN

Males:

  • 0-14 days: 13.9-19.1 g/dL
  • 15 days-4 weeks: 10.0-15.3 g/dL
  • 5 weeks-7 weeks: 8.9-12.7 g/dL
  • 8 weeks-5 months: 9.6-12.4 g/dL
  • 6 months-23 months: 10.1-12.5 g/dL
  • 24 months-35 months: 10.2-12.7 g/dL
  • 3-5 years: 11.4-14.3 g/dL
  • 6-8 years: 11.5-14.3 g/dL
  • 9-10 years: 11.8-14.7 g/dL
  • 11-14 years: 12.4-15.7 g/dL
  • 15-17 years: 13.3-16.9 g/dL
  • Adults: 13.2-16.6 g/dL

Females:

  • 0-14 days: 13.4-20.0 g/dL
  • 15 days-4 weeks: 10.8-14.6 g/dL
  • 5 weeks-7 weeks: 9.2-11.4 g/dL
  • 8 weeks-5 months: 9.9-12.4 g/dL
  • 6 months-35 months: 10.2-12.7 g/dL
  • 3-5 years: 11.4-14.3 g/dL
  • 6-8 years: 11.5-14.3 g/dL
  • 9-10 years: 11.8-14.7 g/dL
  • 11-17 years: 11.9-14.8 g/dL
  • Adults: 11.6-15.0 g/dL

HEMATOCRIT

Males:

  • 0-14 days: 39.8-53.6%
  • 15 days-4 weeks: 30.5-45.0%
  • 5 weeks-7 weeks: 26.8-37.5%
  • 8 weeks-5 months: 28.6-37.2%
  • 6 months-23 months: 30.8-37.8%
  • 24 months-35 months: 31.0-37.7%
  • 3-7 years: 34-42%
  • 8-11 years: 35-43%
  • 12-15 years: 38-47%
  • 16-17 years: 40-50%
  • Adults: 38.3-48.6%

Females:

  • 0-14 days: 39.6-57.2%
  • 15 days-4 weeks: 32.0-44.5%
  • 5 weeks-7 weeks: 27.7-35.1%
  • 8 weeks-5 months: 29.5-37.1%
  • 6 months-23 months: 30.9-37.9%
  • 24 months-35 months: 31.2-37.8%
  • 3-7 years: 34-42%
  • 8-17 years: 35-43%
  • Adults: 35.5-44.9%

MEAN CORPUSCULAR VOLUME (MCV)

Males:

  • 0-14 days: 91.3-103.1 fL
  • 15 days-4 weeks: 89.4-99.7 fL
  • 5 weeks-7 weeks: 84.3-94.2 fL
  • 8 weeks-5 months: 74.1-87.5 fL
  • 6 months-23 months: 69.5-81.7 fL
  • 24 months-35 months: 71.3-84.0 fL
  • 3-5 years: 77.2-89.5 fL
  • 6-11 years: 77.8-91.1 fL
  • 12-14 years: 79.9-93.0 fL
  • 15-17 years: 82.5-98.0 fL
  • Adults: 78.2-97.9 fL

Females:

  • 0-14 days: 92.7-106.4 fL
  • 15 days-4 weeks: 90.1-103.0 fL
  • 5 weeks-7 weeks: 83.4-96.4 fL
  • 8 weeks-5 months: 74.8-88.3 fL
  • 6 months-23 months: 71.3-82.6 fL
  • 24 months-35 months: 72.3-85.0 fL
  • 3-5 years: 77.2-89.5 fL
  • 6-11 years: 77.8-91.1 fL
  • 12-14 years: 79.9-93.0 fL
  • 15-17 years: 82.5-98.0 fL
  • Adults: 78.2-97.9 3 fL

RED CELL DISTRIBUTION WIDTH (RDW)

Males:

  • 0-14 days: 14.8-17.0%
  • 15 days-4 weeks: 14.3-16.8%
  • 5 weeks-7 weeks: 13.8-16.1%
  • 8 weeks-5 months: 12.4-15.3%
  • 6 months-23 months: 12.9-15.6%
  • 24 months-35 months: 12.5-14.9%
  • 3-5 years: 11.3-13.4%
  • 6-17 years: 11.4-13.5%
  • Adults: 11.8-14.5%

Females:

  • 0-14 days: 14.6-17.3%
  • 15 days-4 weeks: 14.4-16.2%
  • 5 weeks-7 weeks: 13.6-15.8%
  • 8 weeks-5 months: 12.2-14.3%
  • 6 months-23 months: 12.7-15.1%
  • 24 months-35 months: 12.4-14.9%
  • 3-5 years: 11.3-13.4%
  • 6-17 years: 11.4-13.5%
  • Adults: 12.2-16.1%

WHITE BLOOD CELL COUNT (WBC)

Males:

  • 0-14 days: 8.0-15.4 x 10(9)/L
  • 15 days-4 weeks: 7.8-15.9 x 10(9)/L
  • 5 weeks-7 weeks: 8.1-15.0 x 10(9)/L
  • 8 weeks-5 months: 6.5-13.3 x 10(9)/L
  • 6 months-23 months: 6.0-13.5 x 10(9)/L
  • 24 months-35 months: 5.1-13.4 x 10(9)/L
  • 3-5 years: 4.4-12.9 x 10(9)/L
  • 6-17 years: 3.8-10.4 x 10(9)/L
  • Adults: 3.4-9.6 x 10(9)/L

Females:

  • 0-14 days: 8.2-14.6 x 10(9)/L
  • 15 days-4 weeks: 8.4-14.4 x 10(9)/L
  • 5 weeks-7 weeks: 7.1-14.7 x 10(9)/L
  • 8 weeks-5 months: 6.0-13.3 x 10(9)/L
  • 6 months-23 months: 6.5-13.0 x 10(9)/L
  • 24 months-35 months: 4.9-13.2 x 10(9)/L
  • 3-5 years: 4.4-12.9 x 10(9)/L
  • 6-17 years: 3.8-10.4 x 10(9)/L
  • Adults: 3.4-9.6 x 10(9)/L

PLATELETS

Males:

  • 0-14 days: 218-419 x 10(9)/L
  • 15 days-4 weeks: 248-586 x 10(9)/L
  • 5 weeks-7 weeks: 229-562 x 10(9)/L
  • 8 weeks-5 months: 244-529 x 10(9)/L
  • 6 months-23 months: 206-445 x 10(9)/L
  • 24 months-35 months: 202-403 x 10(9)/L
  • 3-5 years: 187-445 x 10(9)/L
  • 6-9 years: 187-400 x 10(9)/L
  • 10-13 years: 177-381 x 10(9)/L
  • 14-17 years: 139-320 x 10(9)/L
  • Adults: 135-317 x 10(9)/L

Females:

  • 0-14 days: 144-449 x 10(9)/L
  • 15 days-4 weeks: 279-571 x 10(9)/L
  • 5 weeks-7 weeks: 331-597 x 10(9)/L
  • 8 weeks-5 months: 247-580 x 10(9)/L
  • 6 months-23 months: 214-459 x 10(9)/L
  • 24 months-35 months: 189-394 x 10(9)/L
  • 3-5 years: 187-445 x 10(9)/L
  • 6-9 years: 187-400 x 10(9)/L
  • 10-13 years: 177-381 x 10(9)/L
  • 14-17 years: 158-362 x 10(9)/L
  • Adults: 157-371 x 10(9)/L

NEUTROPHILS

Males:

  • 0-14 days: 1.60-6.06 x 10(9)/L
  • 15 days-4 weeks: 1.18-5.45 x 10(9)/L
  • 5 weeks-7 weeks: 0.83-4.23 x 10(9)/L
  • 8 weeks-5 months: 0.97-5.45 x 10(9)/L
  • 6 months-23 months: 1.19-7.21 x 10(9)/L
  • 24 months-35 months: 1.54-7.92 x 10(9)/L
  • 3-5 years: 1.60-7.80 x 10(9)/L
  • 6-16 years: 1.40-6.10 x 10(9)/L
  • 17 years: 1.80-7.20 x 10(9)/L
  • Adults: 1.56-6.45 x 10(9)/L

Females:

  • 0-14 days: 1.73-6.75 x 10(9)/L
  • 15 days-4 weeks: 1.23-4.80 x 10(9)/L
  • 5 weeks-7 weeks: 1.00-4.68 x 10(9)/L
  • 8 weeks-5 months: 1.04-7.20 x 10(9)/L
  • 6 months-23 months: 1.27-7.18 x 10(9)/L
  • 24 months-35 months: 1.60-8.29 x 10(9)/L
  • 3-5 years: 1.60-7.80 x 10(9)/L
  • 6-14 years: 1.50-6.50 x 10(9)/L
  • 15-17 years: 2.00-7.40 x 10(9)/L
  • Adults: 1.56-6.45 x 10(9)/L

LYMPHOCYTES

Males:

  • 0-14 days: 2.07-7.53 x 10(9)/L
  • 15 days-4 weeks: 2.11-8.38 x 10(9)/L
  • 5 weeks-7 weeks: 2.47-7.95 x 10(9)/L
  • 8 weeks-5 months: 2.45-8.89 x 10(9)/L
  • 6 months-23 months: 1.56-7.83 x 10(9)/L
  • 24 months-35 months: 1.13-5.52 x 10(9)/L
  • 3-5 years: 1.60-5.30 x 10(9)/L
  • 6-11 years: 1.40-3.90 x 10(9)/L
  • 12-17 years: 1.00-3.20 x 10(9)/L
  • Adults: 0.95-3.07 x 10(9)/L

Females:

  • 0-14 days: 1.75-8.00 x 10(9)/L
  • 15 days-4 weeks: 2.42-8.20 x 10(9)/L
  • 5 weeks-7 weeks: 2.29-9.14 x 10(9)/L
  • 8 weeks-5 months: 2.14-8.99 x 10(9)/L
  • 6 months-23 months: 1.52-8.09 x 10(9)/L
  • 24 months-35 months: 1.25-5.77 x 10(9)/L
  • 3-5 years: 1.60-5.30 x 10(9)/L
  • 6-11 years: 1.40-3.90 x 10(9)/L
  • 12-17 years: 1.00-3.20 x 10(9)/L
  • Adults: 0.95-3.07 x 10(9)/L

MONOCYTES

Males:

  • 0-14 days: 0.52-1.77 x 10(9)/L
  • 15 days-4 weeks: 0.28-1.38 x 10(9)/L
  • 5 weeks-7 weeks: 0.28-1.05 x 10(9)/L
  • 8 weeks-5 months: 0.28-1.07 x 10(9)/L
  • 6 months-23 months: 0.25-1.15 x 10(9)/L
  • 24 months-35 months: 0.19-0.94 x 10(9)/L
  • 3-5 years: 0.30-0.90 x 10(9)/L
  • 6-17 years: 0.20-0.80 x 10(9)/L
  • Adults: 0.26-0.81 x 10(9)/L

Females:

  • 0-14 days: 0.57-1.72 x 10(9)/L
  • 15 days-4 weeks: 0.42-1.21 x 10(9)/L
  • 5 weeks-7 weeks: 0.28-1.21 x 10(9)/L
  • 8 weeks-5 months: 0.24-1.17 x 10(9)/L
  • 6 months-23 months: 0.26-1.08 x 10(9)/L
  • 24 months-35 months: 0.24-0.92 x 10(9)/L
  • 3-5 years: 0.30-0.90 x 10(9)/L
  • 6-17 years: 0.20-0.80 x 10(9)/L
  • Adults: 0.26-0.81 x 10(9)/L

EOSINOPHILS

Males:

  • 0-14 days: 0.12-0.66 x 10(9)/L
  • 15 days-4 weeks: 0.08-0.80 x 10(9)/L
  • 5 weeks-7 weeks: 0.05-0.57 x 10(9)/L
  • 8 weeks-5 months: 0.03-0.61 x 10(9)/L
  • 6 months-23 months: 0.02-0.82 x 10(9)/L
  • 24 months-35 months: 0.03-0.53 x 10(9)/L
  • 3-11 years: 0.00-0.50 x 10(9)/L
  • 12-17 years: 0.10-0.20 x 10(9)/L
  • Adults: 0.03-0.48 x 10(9)/L

Females:

  • 0-14 days: 0.09-0.64 x 10(9)/L
  • 15 days-4 weeks: 0.06-0.75 x 10(9)/L
  • 5 weeks-7 weeks: 0.04-0.63 x 10(9)/L
  • 8 weeks-5 months: 0.02-0.74 x 10(9)/L
  • 6 months-23 months: 0.02-0.58 x 10(9)/L
  • 24 months-35 months: 0.03-0.46 x 10(9)/L
  • 3-11 years: 0.00-0.50 x 10(9)/L
  • 12-17 years: 0.10-0.20 x 10(9)/L
  • Adults: 0.03-0.48 x 10(9)/L

BASOPHILS

Males:

  • 0-14 days: 0.02-0.11 x 10(9)/L
  • 15 days-7 weeks: 0.01-0.07 x 10(9)/L
  • 8 weeks-35 months: 0.01-0.06 x 10(9)/L
  • 3-17 years: 0.00-0.10 x 10(9)/L
  • Adults: 0.01-0.08 x 10(9)/L

Females:

  • 0-14 days: 0.02-0.07 x 10(9)/L
  • 15 days-4 weeks: 0.01-0.06 x 10(9)/L
  • 5 weeks-7 weeks: 0.01-0.05 x 10(9)/L
  • 8 weeks-5 months: 0.01-0.07 x 10(9)/L
  • 6 months-35 months: 0.01-0.06 x 10(9)/L
  • 3-17 years: 0.00-0.10 x 10(9)/L
  • Adults: 0.01-0.08 x 10(9)/L 

توجه: محدوده مرجع و واحد آزمایش وابسته به روش انجام و کیت می باشد و ممکن است در آزمایشگاه های مختلف متفاوت باشد. بنابراین توصیه می گردد که آزمایش ها ترجیحا در یک آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

مقادیر مرجع آزمایش شمارش کامل خون (CBC) برای نوزادان و کودکان با بزرگسالان متفاوت است. آزمایشگاه فواصل مرجع را برای گروه های سنی مختلف ارائه می دهد و یک پزشک هنگام تفسیر داده ها این موارد را در نظر می گیرد.

چگونه از نتایج آزمایش شمارش کامل خون (CBC) استفاده می شود؟

شمارش کامل خون (CBC) اغلب به عنوان یک آزمایش غربالگری گسترده برای تعیین وضعیت سلامت عمومی شما استفاده می شود. CBC ممکن است برای موارد زیر استفاده شود:

  • یک پانل برای طیف گسترده ای از شرایط و بیماری ها
  • کمک به تشخیص بیماری ها و شرایط مختلف، مانند کم خونی، عفونت، التهاب، اختلال خونریزی یا سرطان خون، و ذکر برخی از آنها
  • وضعیت بیماری یا وضعیت و اثربخشی درمان را پس از تشخیص تشخیص دهید
  • مراقب از درمان هایی که مشخص است بر سلول های خونی تأثیر منفی می گذارد، مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی
اجزای مختلف CBC

اجزای مختلف CBC

چه زمانی آزمایش شمارش کامل خون (CBC) درخواست می شود؟

آزمایش شمارش کامل خون (CBC) یک آزمون بسیار رایج است. ممکن است هنگام معاینه معمول سلامت انجام شود.

هنگامی که بیمار هستید و/یا علائم و نشانه هایی دارید که ممکن است مربوط به شرایطی باشد که بر سلول های خونی تأثیر می گذارد ، ممکن است آزمایش شمارش کامل خون (CBC) درخواست شود. ممکن است هنگام خستگی یا ضعف، یا کبودی یا خونریزی آسان، یا علائم و نشانه هایی که نشان دهنده عفونت یا التهاب است، آزمایش انجام شود تا چند نمونه ذکر شود.

هنگامی که تشخیص داده می شود که بیماری شناخته شده بر سلول های خونی تأثیر می گذارد، آزمایش شمارش کامل خون (CBC) اغلب به طور منظم برای مانیتورینگ وضعیت بیماری/وضعیت شما درخواست می شود. به همین ترتیب، اگر تحت اختلال مرتبط با خون درمان می شوید، ممکن است آزمایش شمارش کامل خون (CBC) به طور مکرر انجام شود تا تعیین شود که آیا درمان موثر است یا خیر.

بسیاری از شرایط منجر به افزایش یا کاهش در جمعیت سلولی می شود. برخی از این شرایط ممکن است نیاز به درمان داشته باشند، در حالی که برخی دیگر خود به خود برطرف می شوند. برخی از بیماری ها، مانند سرطان (و درمان شیمی درمانی)، می توانند بر تولید سلول های مغز استخوان تأثیر بگذارند، تولید یک سلول را به قیمت سایر سلول ها افزایش دهند یا تولید کلی سلول را کاهش دهند.

برخی از داروها می توانند تعداد WBC را کاهش دهند و کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی می تواند باعث کم خونی شود. آزمایش CBC ممکن است توسط پزشک به طور منظم برای مانیتور این شرایط و درمان های دارویی درخواست شود..

گزارش آزمایش شمارش کامل خون (CBC) من شامل یک نتیجه برای گرانولوسیت های نابالغ (IG) است. آنها چه هستند؟

برخی از تجزیه و تحلیل های هماتولوژی خودکار تعداد کل گرانولوسیت های نابالغ (IG) موجود در نمونه خون شما را گزارش می دهند. گرانولوسیت های نارس گلبول های سفید خون هستند که قبل از رهاسازی از مغز استخوان در خون به طور کامل تکامل نیافته اند. آنها ممکن است شامل متامیلوسیت ها، میلوسیت ها و پرومیلوسیت ها باشند.

سلول های پیش ساز گرانولوسیت ها

سلول های پیش ساز گرانولوسیت ها

این سلول ها به طور معمول فقط در مغز استخوان وجود دارند زیرا پیش ساز نوتروفیل ها هستند، نوع غالب گلبول های سفید خون. وجود گرانولوسیت های نابالغ در خون ممکن است در بیماری های مختلف مانند عفونت یا سرطان خون ایجاد شود و بنابراین اغلب تحقیقات بیشتری را آغاز می کند، که ممکن است شامل تست های آزمایشگاهی اضافی باشد.

گزارش آزمایش شمارش کامل خون (CBC) من شامل یک نتیجه برای کسری پلاکت نارس (IPF) است. این اندکس به چه معناست؟

IPF تعداد نسبی پلاکت های جوان تازه آزاد شده (همچنین پلاکت های مشبک نیز نامیده می شود) در خون است. پلاکت ها در مغز استخوان تولید می شوند و به طور معمول تا زمان بلوغ در جریان خون آزاد نمی شوند. هنگامی که تعداد پلاکت ها در خون کم است (ترومبوسیتوپنی)، مغز استخوان را تحریک می کند تا سریعتر پلاکت تولید کند. هنگامی که نیاز بسیار زیاد است و زمانی که تولید نمی تواند با تقاضا مطابقت داشته باشد، تعداد بیشتری از پلاکت های جوان در جریان خون وجود خواهد داشت.

نحوه تولید پلاکت

نحوه تولید پلاکت

این نتیجه آزمایش IPF یکی از مقادیر گزارش شده در هنگام ارزیابی خون با استفاده از آنالیز کننده خودکار خون شناسی است. IPF ممکن است برای کمک به ارائه دهنده خدمات درمانی در تعیین علت احتمالی ترومبوسیتوپنی مورد استفاده قرار گیرد:

  •     IPF پایین نشان می دهد که تولید پلاکت توسط مغز استخوان کاهش می یابد.
  •     IPF بالا نشان دهنده از دست دادن بیشتر پلاکت ها در خون محیطی است.

نتایج آزمایشگاهی شامل شمارش پلاکت ها و IPF همچنین می تواند به تعیین نیاز شما به تزریق پلاکت کمک کند و به پایش بهبود مغز استخوان، مانند بعد از پیوند مغز استخوان، کمک کند. کاربردهای دیگر در حال مطالعه است و هنوز کاربرد بالینی نهایی این آزمایش به خوبی مشخص نشده است.

گزارش آزمایش شمارش کامل خون (CBC) من شامل یک نتیجه برای هموگلوبین رتیکولوسیت است. معنای این گزارش چیست؟

بسته به روش آزمایشی مورد استفاده، هموگلوبین داخل شبکه می تواند به عنوان میانگین محتوای هموگلوبین رتیکولوسیت (CHr) یا معادل هموگلوبین رتیکولوسیت (Ret-He) اندازه گیری و گزارش شود. این نتیجه آزمایش یکی از مقادیر گزارش شده در هنگام ارزیابی خون با استفاده از آنالیز کننده خودکار خون شناسی است.

رتیکولوسیت ها گلبول های قرمز “جوان” هستند که توسط مغز استخوان آزاد می شوند. آنها فقط 1 تا 2 روز قبل از بلوغ کامل در خون وجود دارند. مقدار هموگلوبین داخل شبکه ای می تواند به تعیین وضعیت آهن بدن شما کمک کند، به ویژه در دسترس بودن آهن برای هموگلوبین در ایجاد گلبول های قرمز در مغز استخوان در چند روز گذشته. این امر باعث می شود این آزمایش در تشخیص کمبود آهن عملکردی در برخی شرایط بالینی (به عنوان مثال، پس از درمان با اریتروپویتین) و در ارزیابی کم خونی فقر آهن در کودکان مفید واقع شود.

آزمایش شمارش کامل خون (CBC) چه بیماری هایی را می تواند تشخیص دهد؟

آزمایش شمارش کامل خون (CBC) می تواند به تشخیص تعدادی از شرایط کمک کند. برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • کم خونی با علل مختلف
  • اختلالات خود ایمنی
  • اختلالات مغز استخوان
  • کم آبی بدن
  • عفونت ها
  • التهاب
  • ناهنجاری های هموگلوبین
  • سرطان خون
  • پلاکت های کم
  • لنفوم
  • نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو
  • سندرم میلودیسپلاستیک
  • بیماری سلول داسی شکل
  • تالاسمی
  • کمبودهای تغذیه ای (مانند آهن ، B12 یا فولات)
  • سرطانی که به مغز استخوان سرایت کرده است

اگر در آزمایش شمارش کامل خون (CBC) من نتیجه غیرطبیعی باشد، پزشک معالج چه آزمایش های دیگری را می تواند بعنوان پیگیری انجام دهد؟

این بستگی به نتایج غیرطبیعی و بیماری مشکوک یا وضعیت و همچنین سابقه پزشکی شما و یافته های معاینه فیزیکی شما دارد. ممکن است پزشک شما درخواست کند که آزمایش اسمیر خون انجام شود. سایر آزمایش های کلی برای بررسی سلامت شما و جستجوی علل احتمالی ممکن است شامل یک پنل متابولیک جامع (CMP) باشد. چند مثال کلی دیگر عبارتند از:

  • نتایج غیرطبیعی WBC ممکن است با آزمایش های مشکوک به عفونت دنبال شود. برخی از نمونه ها شامل کشت ناحیه آسیب دیده (به عنوان مثال، کشت خون، کشت ادرار، کشت خلط)، آزمایش استرپتوکوک یا آزمایش ویروس هایی مانند مونونوکلئوز یا EBV است. در صورت مشکوک بودن به التهاب، ممکن است آزمایش CRP یا ESR انجام شود.
  • نتایج غیرطبیعی RBC ممکن است باعث شمارش رتیکولوسیت ها، مطالعات آهن، آزمایش های برای ویتامین B12 و فولات، G6PD یا ارزیابی هموگلوبینوپاتی شود تا به تشخیص کمک کند.
  • تعداد غیرطبیعی پلاکت ها ممکن است با آزمایش هایی انجام شود که پلاکت ها مانند آنتی بادی HIT را بیشتر ارزیابی می کند. آزمایش های اضافی ممکن است برای بررسی اختلالات خونریزی یا اختلالات انعقادی بیش از حد مانند PT ، PTT ، فاکتور فون ویلبراند یا عوامل انعقادی انجام شود.

هنگامی که مشکوک به بیماری جدی مانند سرطان خون، لنفوم، میلودیسپلازی یا اختلال دیگری در مغز استخوان هستید، ممکن است نیاز به بیوپسی و آسپیراسیون مغز استخوان باشد. آزمایش های متعدد دیگر مخصوص شرایط خاص ممکن است برای تعیین تشخیص مورد نیاز باشد، مانند فلوسیتومتری، تجزیه و تحلیل کروموزوم و/یا تحلیل جهش ژنی.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

بسیاری از شرایط مختلف می تواند منجر به افزایش یا کاهش جمعیت سلول های خونی شود. برخی از این شرایط ممکن است نیاز به درمان داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است خود به خود برطرف شوند.

تزریق خون اخیر بر نتایج آزمایش شمارش کامل خون (CBC) تأثیر می گذارد.

در سایت Mayo Clinic در مورد آزمایش شمارش کامل خون (CBC) بیشتر بخوانید:

شمارش کامل خون (CBC) یک آزمایش خون است. برای بررسی سلامت کلی و یافتن طیف گسترده ای از شرایط، از جمله کم خونی، عفونت و لوسمی استفاده می شود.

آزمایش شمارش کامل خون موارد زیر را اندازه گیری می کند:

  • گلبول های قرمز که حامل اکسیژن هستند
  • گلبول های سفید خون که با عفونت مبارزه می کنند
  • هموگلوبین، پروتئین حامل اکسیژن در گلبول های قرمز
  • هماتوکریت، میزان گلبول های قرمز خون
  • پلاکت ها که به لخته شدن خون کمک می کنند

شمارش کامل خون می تواند افزایش یا کاهش غیرعادی در تعداد سلول ها را نشان دهد. این تغییرات ممکن است به یک وضعیت پزشکی اشاره کند که نیاز به آزمایش بیشتر دارد.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی
دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

(May 21, 2014) Lee H, et al. Elevated Red Blood Cell Distribution Width as a Simple Prognostic Factor in Patients with Symptomatic Multiple Myeloma. Biomed Research International. Available online at https://www.hindawi.com/journals/bmri/2014/145619/cta/. Accessed January 2020.

(December 23, 2014) Salvagno G, et al. Red blood cell distribution width: A simple parameter with multiple clinical applications. Critical Reviews in Laboratory Science 52 (2): 86-105. Available online at http://www.tandfonline.com/doi/full/10.3109/10408363.2014.992064. Accessed January 2020.

Wintrobe’s Clinical Hematology. 14th ed. Greer J, editor. Philadelphia, PA: Wolters Kluwer: 2019, Section 2: The Erythrocyte, Pp 1512-1516, 1522-1524.

Harmening, D. Clinical Hematology and Fundamentals of Hemostasis, Fifth Edition, F.A. Davis Company, Philadelphia, 2009, Chapter 3 and pp 305-328.

Clinical Hematology: Principles, Procedures, Correlations. Second edition. E. Anne Stiene-Martin, Cheryl A. Lotspeich-Steininger, John A. Koepke. Lippincott Co. 1998.

Clinical Hematology and Fundamentals of Hemostasis. Third edition. Denise M. Harmening.F. A. Davis Co., 1915 Arch Street Philadelphia, PA 19103. 1997.

Thomas, Clayton L., Editor (1997). Taber’s Cyclopedic Medical Dictionary. F.A. Davis Company, Philadelphia, PA [18th Edition].

Pagana, Kathleen D. & Pagana, Timothy J. (2001). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 5th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO.

Brose, M., Updated (2004 August 03, Updated). CBC. MedlinePlus Health Information, Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003642.htm.

Brose, M, Updated (2003 May 08, Updated). Blood differential. MedlinePlus Health Information, Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003657.htm.

Pagana, Kathleen D. & Pagana, Timothy J. (© 2007). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 8th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO. Pp 290.

Harmening D. Clinical Hematology and Fundamentals of Hemostasis, Fifth Edition, F.A. Davis Company, Philadelphia, 2009, Chap 3, Pp 305-328, 578-589.

Henry’s Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. 21st ed. McPherson R, Pincus M, eds. Philadelphia, PA: Saunders Elsevier: 2007, Chap. 31, Pp 477-478, 545-560, 730, 754-757.

Wintrobe’s Clinical Hematology. 12th ed. Greer J, Foerster J, Rodgers G, Paraskevas F, Glader B, Arber D, Means R, eds. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins: 2009, Pp 170-402, 1512-1516, 1522-1524, 1528-1533.

Kasper DL, Braunwald E, Fauci AS, Hauser SL, Longo DL, Jameson JL eds, (2005). Harrison’s Principles of Internal Medicine, 16th Edition, McGraw Hill, Pp 329-336, 340-341, 673-675.

Pagana K, Pagana T. Mosby’s Manual of Diagnostic and Laboratory Tests. 3rd Edition, St. Louis: Mosby Elsevier; 2006, Pp 409-412, 447-448.

(Updated May 10, 2010) Inoue S, et al. Leukocytosis, Medscape Reference article. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/956278-overview. Accessed May 2012.

(February 1, 2011) National Heart Lung Blood Institute. What is lymphocytopenia? Available online at http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/lym/. Accessed May 2012.

(January 8 2010) Kempert P. White Blood Cell Function, Overview of the Immune System. Medscape Reference article. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/960027-overview. Accessed May 2012.

(January 6, 2010) Naushad H. Leukocyte Count (WBC). Medscape Reference article. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/2054452-overview#aw2aab6b2. Accessed May 2012.

(Updated December 5, 2011) Nader N. Neutrophilia. Medscape Reference article. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/208576-overview. Accessed May 2012.

(May 24, 2011) Godwin J. Neutropenia. Medscape Reference article. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/204821-overview. Accessed May 2012.

(August 25, 2011) Liss M. Eosinophilia. Medscape Reference article. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/199879-overview. Accessed May 2012.

(March 1, 2011) National Heart, Lung and Blood Institute. What is Polycythemia vera? Available online at http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/poly/. Accessed May 2012.

(May 18 2012) National Heart, Lung and Blood Institute. Anemia. Available online at http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/anemia/. Accessed May 2012.

(November 4, 2011) Maakaron J. Anemia. Medscape Reference article. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/198475-overview. Accessed May 2012.

(April 19, 2012) Dugdale D. RBC Count. MedlinePlus Medical Encyclopedia. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003644.htm. Accessed May 2012.

Riley R, et.al. Automated Hematologic Evaluation. Medical College of Virginia, Virginia Commonwealth University. Available online at http://www.pathology.vcu.edu/education/PathLab/pages/hematopath/pbs.html#Anchor-Automated-47857. Accessed May 2012.

(August 1, 2010) National Heart, Lung and Blood Institute. What are thrombocythemia and thrombocytosis? Available online at http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/thrm/. Accessed May 2012.

(Aug 1, 2010) National Heart, Lung and Blood Institute. What is thrombocytopenia? Available online at http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/thcp/. Accessed May 2012.

(July 16, 2010) Mayo Clinic. Diseases and Conditions, Thrombocytosis. Available online at http://www.mayoclinic.com/health/thrombocytosis/DS01088. Accessed May 2012.

Bain B J. The peripheral blood smear. In Goldman L, Schafer AI. (© 2012). Goldman’s Cecil Medicine 24th Edition: Elsevir Saunders, Philadelphia, PA. Pp 1024-1031.

Pagana, Kathleen D., Pagana, Timothy J., and Pagana, Theresa N. (© 2015). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 12th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO. Pp 497-501, 786-789, 991-995.

National Heart, Lung, and Blood Institute (2012 May 18 Updated). Anemia. Available online at http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/anemia. Accessed 4/8/2015.

National Heart, Lung, and Blood Institute (2013 December 30 Updated). Lymphocytopenia Available online at http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/lym. Accessed 4/8/2015.

National Heart, Lung, and Blood Institute (2012 31 July Updated). What is thrombocytopenia? Available online at http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/thcp. Accessed 3/20/2015.

National Heart, Lung, and Blood Institute (2012 31 July Updated). What are thrombocythemia and thrombocytosis? Available online at http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/thrm/. Accessed 3/20/2015.

Inoue S. (7 February 2014 Updated) Leukocytosis. Medscape Reference Article. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/956278-overview. Accessed 4/5/2015.

(January 14, 2015) Curry C. White Blood Cell Differential. Medscape Reference. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/2085133-overview#a2. Accessed July 10, 2015.

Yuko, S. et. al. (2013 October). Examination of the Percentage of Immature Platelet Fraction in Term and Preterm Infants at Birth. J Clin Neonatol. 2013 Oct-Dec; 2(4): 173–178. [On-line information]. Available online at http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3883212/. Accessed 07/18/15.

Hoffman, J.J. (2014). Reticulated platelets: analytical aspects and clinical utility. Clin Chem Lab Med. 2014; 52(8):1107-17. Available online at http://www.degruyter.com/view/j/cclm.2014.52.issue-8/cclm-2014-0165/cclm-2014-0165.xml. Accessed 07/25/15.

Szigeti, R. and Curry, C. (2014 September 5, Updated). Reticulocyte Count and Reticulocyte Hemoglobin Content. Medscape Drugs & Diseases [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/2086146-overview. Accessed 07/18/15.

Peerschke, E. (2014). Using the Hemoglobin Content of Reticulocytes (RET-He) to Evaluate Anemia in Patients With Cancer. Medscape News & Perspective. Am J Clin Pathol. 2014;142(4):506-512. [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/833778. Accessed 07/18/15.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top