دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
21 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
21 آبان 1402
آزمایش شمارش لنفوسیت های CD4

لنفوسیت های CD4 یا سلول های T کمکی نوعی از سلول های ایمنی هستند. هنگامی که آنها عفونت را حس می کنند، سایر سلول های ایمنی را برای مبارزه با آن فعال می کنند. آنها ممکن است سلول های T سیتوتوکسیک را فعال کنند یا ممکن است سلول های B را فعال کنند که آنتی بادی تولید می کنند. سلول های T کمکی شما یکی از مهم ترین انواع سلول هایی هستند که در پاسخ ایمنی شما نقش دارند.

اسامی دیگر:

  • T4 Count
  • T-helper Cells
  • CD4 Percent
  • CD4 Lymphocyte Count

چرا آزمایش شمارش لنفوسیت های CD4 درخواست می شود؟

  • در اغلب موارد، این آزمایش برای اندازه گیری قدرت سیستم ایمنی شما در صورت تشخیص عفونت ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) و پایش اثربخشی درمان انجام می شود.
  • مفید برای پیگیری و ارزیابی تشخیصی نقص ایمنی سلولی اولیه، از جمله نقص ایمنی ترکیبی شدید
  • پایش ایمنی سلول های T به دنبال درمان سرکوب کننده سیستم ایمنی
  • ارزیابی بازسازی ایمنی سلول T پس از پیوند سلول های خونساز
  • غربالگری زودهنگام ناهنجاری های کمی در سلول های T در عفونت یا بدخیمی ها
  • همچنین برای تایید تشخیص لوسمی میلوسیتیک حاد (AML) و برای افتراق AML از لوسمی لنفوسیتی حاد (ALL) استفاده می شود.

چه زمانی آزمایش شمارش لنفوسیت های CD4 بایستی انجام شود؟

  • هنگامی که برای اولین بار عفونت HIV تشخیص داده می شود تا ارزیابی اولیه سیستم ایمنی بررسی شود. تقریباً هر 3 تا 6 ماه پس از شروع درمان ضد رتروویروسی (ART) برای بررسی اینکه آیا به درمان پاسخ داده می شود یا خیر.
  •  اگر به درمان پاسخ خوبی داده شود، ممکن است هر 6 تا 12 ماه یکبار آزمایش درخواست شود.
  • پایش ایمنی سلول های T به دنبال درمان سرکوب کننده سیستم ایمنی برای پیوند، خودایمنی و سایر شرایط ایمونولوژیک که از چنین درمانی استفاده می شود

نمونه مورد نیاز برای آزمایش شمارش لنفوسیت های CD4:

  • ظرف/لوله: لوله با درب بنفش (حاوی ضد انعقاد EDTA)
  • نوع نمونه: خون کامل
  • حجم نمونه: 3 میلی لیتر
لوله EDTA

لوله مخصوص نمونه آزمایش شمارش لنفوسیت های CD4

شرایط-نگهداری-دمایی-نمونه-برای-آزمایش-شمارش-لنفوسیت-های-CD4شرایط-قبول-یا-رد-نمونه-آزمایش-شمارش-لنفوسیت-های-CD4

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

نام روش انجام آزمایش شمارش لنفوسیت های CD4:

فلوسایتومتری

شرح روش

سنجش نشانگر سطح سلول T از آنتی بادی های مونوکلونال برای شناسایی آنتی ژن های غشایی مختلف و فلوسیتومتری برای شمارش تعداد سلول هایی که این آنتی ژن های تمایز را بیان می کنند، استفاده می کند. CD14 برای حذف مونوسیت ها استفاده می شود، در نتیجه دقت و خلوص جمعیت لنفوسیت را افزایش می دهد.

نتایج به‌عنوان درصد لنفوسیت‌هایی که سلول‌های T کل (+CD3)، لنفوسیت‌های CD3+ CD4+ T و لنفوسیت‌های CD3+ CD8+ T هستند، همراه با تعداد مطلق هر نوع سلول در هر میکرولیتر خون گزارش می‌شوند. این روش یک روش 5 رنگ بدون شستشو است و تعداد مطلق از استانداردهای مهره های داخلی محاسبه می شود.

اساس کار فلوسایتومتری

اساس کار فلوسایتومتری

آمادگی قبل از انجام آزمایش شمارش لنفوسیت های CD4:

به آمادگی خاصی نیاز ندارد

چه چیزی در آزمایش شمارش لنفوسیت های CD4 مورد بررسی قرار می گیرد؟

لنفوسیت های CD4 گلبول های سفید خونی به نام لنفوسیت های T یا سلول های T هستند که با عفونت مبارزه می کنند و نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی دارند. آزمایش شمارش لنفوسیت های CD4، تعداد این سلول‌ها را در خون اندازه‌گیری می‌کنند و همراه با آزمایش بار ویروسی HIV، به ارزیابی وضعیت بیماری در فردی که عفونت ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) تشخیص داده شده است کمک می‌کند.

لنفوسیت های CD4

لنفوسیت های CD4

لنفوسیت های CD4 در غده تیموس ساخته می شوند و در سراسر بدن در خون و سیستم لنفاوی گردش می کنند. آنها به این دلیل نامیده می شوند که روی سطوح خود آنتی ژن هایی به نام خوشه های تمایز (clusters of differentiation) دارند. شماره CD نوع خاصی از سلول را مشخص می کند.

تکامل لنفوسیت ها

تکامل لنفوسیت ها

لنفوسیت های CD4 گاهی اوقات سلول های T-helper نامیده می شوند. آنها به شناسایی، حمله و از بین بردن باکتری ها، قارچ ها و ویروس های خاصی که باعث عفونت می شوند کمک می کنند. لنفوسیت های CD4 نیز هدف اصلی HIV هستند که به سطح سلول‌های CD4 متصل می‌شوند، وارد آن‌ها می‌شوند و یا بلافاصله تکثیر می‌شوند و سلول‌ها را در این فرآیند می‌کشند یا در حالت استراحت باقی می‌مانند و بعداً تکثیر می‌شوند.

لنفوسیت های T، و به ویژه تعداد CD4، هنگامی که با آزمایش بار ویروسی HIV RNA ترکیب می شوند برای تعیین زمان شروع درمان ضد ویروسی استفاده می شود. همچنین می تواند برای پایش درمان ضد ویروسی استفاده شود. درمان موفق ضد ویروسی با افزایش تعداد CD4 همراه است. بدتر شدن بیماری یا درمان ناموفق با کاهش تعداد لنفوسیت های T همراه است.

لنفوسیت-های-CD4-و-ویروس-HIV

لنفوسیت های CD4 و ویروس HIV

در اینجا سه ​​اندازه گیری مرتبط با لنفوسیت های CD4 آورده شده است:

  1. اولین اندازه گیری تعداد کل سلول های CD4 است. که در خون کامل اندازه‌گیری می‌شود و حاصل شمارش WBC، شمارش افتراقی لنفوسیت‌ها و درصد لنفوسیت‌هایی است که سلول‌های CD4 T هستند.
  2. دومین اندازه گیری، درصد CD4، نشانگر پیش آگهی دقیق تری است. درصد لنفوسیت های CD4 را در نمونه خون کامل با ترکیب ایمونوفنوتایپینگ با فلوسایتومتری اندازه گیری می کند. این روش متکی بر تشخیص عوامل آنتی ژنی خاص بر روی سطح لنفوسیت CD4 توسط آنتی بادی های مونوکلونال خاص آنتی ژن است که با یک رنگ نوررسان برچسب گذاری شده اند.
  3. سومین نشانگر پیش آگهی، که از تعداد کل CD4 نیز قابل اعتمادتر است، نسبت سلول های CD4 (T-helper) به سلول های CD8 (سرکوبگر T) است.

از سه اندازه گیری سلول T، تعداد کل CD4 متغیرترین است. در اینجا تغییرات روزانه قابل توجهی در این تعداد وجود دارد. از آنجایی که این یک اندازه گیری محاسبه شده است، ترکیبی از خطای احتمالی آزمایشگاهی و نوسانات شخصی می تواند منجر به تغییرات گسترده در نتایج آزمایش شود. با درصد CD4 و نسبت CD4/CD8، تغییرات روزانه و خطای آزمایشگاهی بسیار کمی وجود دارد.

مطالعه کوهورت چند مرکزی ایدز نشان می دهد که دو اندازه گیری اخیر دقیق تر از تعداد کل CD4 هستند. با این حال، از آنجایی که در ابتدا تصور می‌شد که تعداد کل لنفوسیت های CD4 بهترین نشانگر باشد، این آزمایش در بسیاری از مطالعاتی که اکنون مبنای توصیه‌های عملی را تشکیل می‌دهند، مورد استفاده قرار گرفت. قبل از اندازه گیری های دقیق تر و اهمیت بالینی در توصیه های عملی زمان می برد.

پاتوژنز ایدز عمدتاً به کاهش لنفوسیت T که حامل گیرنده CD4 است نسبت داده می شود. کاهش تدریجی لنفوسیت های CD4 با افزایش احتمال عوارض بالینی ناشی از ایدز همراه است. بنابراین اندازه گیری CD4 یک نشانگر پیش آگهی است که می تواند نشان دهد که آیا بیمار آلوده به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) در معرض خطر ابتلا به عفونت های فرصت طلب است یا خیر.

اندازه‌گیری سطح لنفوسیت های CD4 برای تصمیم‌گیری در مورد شروع پروفیلاکسی پنومونی و درمان ضد ویروسی پنوموسیستیس جیرووسی و تعیین پیش‌آگهی بیماران مبتلا به عفونت HIV استفاده می‌شود. هم نقص ایمنی و هم دوز داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مورد استفاده در پیوند عضو نیز با استفاده از این ایمونوفنوتایپ سطح سلولی کنترل می شود. لنفوم ها و سایر بیماری های لنفوپرولیفراتیو اکنون بر اساس نوع لنفوسیت غالب طبقه بندی و درمان می شوند.

شمارش لنفوسیت های CD4 و ویروس HIV

شمارش لنفوسیت های CD4 و ویروس HIV

با کاهش اندازه گیری لنفوسیت های CD4، احتمال ابتلا به ایدز افزایش می یابد. زمانی که تعداد CD4 آنها کمتر از 100 سلول در میلی‌متر مکعب باشد، می‌توان انتظار داشت چهل و هشت درصد از بیماران در عرض 6 ماه به ایدز مبتلا شوند. توصیه می شود در بیمارانی که تعداد CD4 آنها کمتر از 500 تا 600 سلول در میلی متر مکعب است، درمان ضد ویروسی شروع شود

درمان عفونت HIV، به نام درمان ضد رتروویروسی (ART یا ARV) یا گاهی اوقات درمان ضد رتروویروسی بسیار فعال (HAART)، معمولاً شامل مصرف ترکیبی از داروها است. این درمان میزان HIV (بار ویروسی) موجود در بدن را کاهش می دهد و خطر پیشرفت بیماری را کاهش می دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، تعداد CD4 افزایش می یابد و/یا تثبیت می شود.

توصیه هایی برای درمان ضد رتروویروسی بر اساس بار ویروسی و تعداد CD4

آزمایش شمارش لنفوسیت های CD4 ممکن است گهگاه در شرایط دیگر مانند لنفوم و پیوند اعضا مورد استفاده قرار گیرد.

تعداد مطلق زیرمجموعه‌های لنفوسیت‌ها تحت تأثیر عوامل بیولوژیکی مختلفی از جمله هورمون‌ها، محیط و دما است. مطالعات بر روی تغییرات روزانه (شور روزی) در تعداد لنفوسیت ها افزایش تدریجی تعداد سلول های T CD4 را در طول روز نشان داده است، در حالی که سلول های CD8 T بین ساعت 8:30 صبح تا ظهر بدون تغییر بین ظهر و بعد از ظهر افزایش می یابد.

تغییرات شبانه روزی در تعداد سلول های T در گردش نشان داده شده است که با غلظت کورتیزول پلاسما همبستگی منفی دارد. در واقع، غلظت کورتیزول و کاتکول آمین توزیع و بنابراین، تعداد سلول های ساده در مقابل سلول های CD4 و CD8 T را کنترل می کنند. به طور کلی پذیرفته شده است که تعداد سلول لنفوسیت های CD4 کمتر در صبح در مقایسه با عصر و در طول تابستان نسبت به زمستان مشاهده می شود.بنابراین، این داده‌ها نشان می‌دهند که زمان‌بندی و ثبات در زمان‌بندی جمع‌آوری خون هنگام پایش سریال بیماران برای زیرمجموعه‌های لنفوسیتی حیاتی است.

تست های متاثر از تغییرات روزانه، وضعیت بدنی و استرس:

نام آزمایشنوع تاثیر
کورتیزولاوج 4 تا 6 صبح
کمترین مقدار ساعت 8 بعد از ظهر تا 12 صبح
50 درصد کمتر در ساعت 8 بعد از ظهر تا 8 صبح
با استرس افزایش می یابد
هورمون آدرنوکورتیکوتروپیکسطح ACTH بین ساعت 4 صبح تا 8 صبح بالاترین سطح
در حدود ساعت 9 شب کمترین میزان
با استرس افزایش می یابد
فعالیت رنین پلاسمادر شب مقدار پایین تر است
در حالت ایستاده بیشتر از خوابیده
آلدوستروندر شب پایین تر
انسولیندر شب پایین تر
هورمون رشددر بعدازظهر و عصر بالاتر است
اسید فسفاتازدر بعدازظهر و عصر بالاتر است
تیروکسین(T4)با ورزش افزایش می یابد
پرولاکتینبا استرس بالاتر می رود
سطوح بالاتر در ساعت 4 تا 8 صبح، و 8 تا 10 شب
آهنبیشترین مقدار اوایل تا اواخر صبح
در طول روز تا 30 درصد کاهش می یابد
کلسیم4 درصد کاهش در حالت خوابیده به پشت
تستوسترونسطوح بالاتر در صبح
نمونه عصر 25 درصد کمتر است.
لپتیندر شب بیشتر از روز
فسفر مقادیر در صبح کمترین مقدار است
در اواخر بعد از ظهر به اوج خود می رسد
دوباره در اواخر عصر به اوج خود می رسد. قله دوم کاملاً مرتفع است
هورمون محرک تیروئید (TSH)اوج آن در طول شب
کمترین مقدار بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر
پرگننولوناوج تولید در حدود ساعت 7 صبح است
کراتینین (Cr)کمترین مقدار در ساعت 7 صبح
اوج آن در ساعت 7 بعد از ظهر

 

عوامل مداخله گر در آزمایش شمارش لنفوسیت های CD4:

  • اگرچه تغییرات روزانه معمولاً هیچ اهمیتی ندارد، ممکن است زمانی که شمارش کم باشد تأثیری داشته باشد. شمارش بالاتر را می توان در ساعات پایانی صبح انتظار داشت.
  • یک بیماری ویروسی اخیر می تواند تعداد کل لنفوسیت های T را کاهش دهد.
  • نشان داده شده است که نیکوتین و ورزش بسیار شدید تعداد لنفوسیت ها را کاهش می دهند. با این حال، اکنون چنین داده هایی مورد تردید قرار گرفته اند.
  • استروئیدها می توانند تعداد لنفوسیت ها را افزایش دهند.
  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی تعداد لنفوسیت ها را کاهش می دهند.

اهمیت بالینی آزمایش شمارش لنفوسیت های CD4:

افزایش سطح:

  • لوسمی لنفوسیتی مزمن
  • لنفوم سلول T: می توان انتظار داشت که این بیماران تعداد لنفوسیت های T را در بافت تومور یا خون محیطی خود افزایش دهند

کاهش سطح:

  • بیماران پیوند عضو: کاهش تعداد لنفوسیت ها برای سرکوب سیستم ایمنی رد عضو مورد انتظار و مطلوب است.
  • بیماران HIV مثبت: هنگامی که تعداد CD4 کمتر از 200 عدد باشد، بیمار در معرض خطر افزایش علائم بالینی ناشی از ایدز و عفونت های فرصت طلب همراه با این بیماری است.
  • نقص ایمنی مادرزادی: کودکان مبتلا به سندرم دی جورج و هیپوپلازی تیموس، لنفوسیت های B کاهش یافته یا بدون آن هستند.

ملاحظات بالینی آزمایش شمارش لنفوسیت های CD4:

  • کاهش تدریجی لنفوسیت های CD4 با افزایش عوارض ناشی از ایدز همراه است. به عنوان مثال می‌توان به سرکوب شدید سیستم ایمنی، عفونت‌های فرصت‌طلب تهدیدکننده حیات، بدخیمی‌ها، سندرم هدر رفتن و آنسفالوپاتی مرتبط با HIV اشاره کرد.
  • درصد CD4 و نسبت CD4/CD8 اندازه گیری دقیق تری از لنفوسیت های CD4 T را نسبت به تعداد کل CD4 ارائه می کند.
  • نظارت بر شمارش CD4 را هر 3 تا 6 ماه برای همه افراد آلوده به HIV توصیه می شود.

محدوده مرجع آزمایش شمارش لنفوسیت های CD4:

مقادیر-مرجع لنفوسیت های CD4

سوالات متداول

چگونه از نتایج آزمایش شمارش لنفوسیت های CD4 استفاده می شود؟

تعداد CD4، همراه با بار ویروسی HIV، اغلب در صورت تشخیص عفونت HIV در موارد زیر استفاده می شود:

  • پیش بینی کنید که آیا بیماری در طول زمان بدتر می شود (پیشرفت)
  • تعیین سرعت شروع درمان یا نیاز به درمان برای جلوگیری از عفونت های فرصت طلب (پیشگیری)
  • سیستم ایمنی را ارزیابی کنید
  • مانیتورینگ اثربخشی درمان ضد رتروویروسی (ART یا ARV)، که درمان ضد رتروویروسی بسیار فعال (HAART) نیز نامیده می‌شود.

توصیه می شود همه افراد مبتلا به HIV در اسرع وقت از جمله زنان باردار درمان ضد رتروویروسی دریافت کنند تا خطر پیشرفت بیماری کاهش یابد. افراد معمولاً حداقل سه دارو از دو کلاس مختلف را برای جلوگیری یا به حداقل رساندن تکثیر ویروس و پیدایش سویه‌های مقاوم به دارو مصرف می‌کنند. ترکیبی از سه یا چند داروی ضد رتروویروسی به عنوان درمان ضد رتروویروسی بسیار فعال یا HAART نامیده می شود.

شمارش لنفوسیت های CD4 زمانی بسیار مفید است که با نتایج به دست آمده از آزمایشات قبلی مقایسه شود. از آنجایی که سلول‌های CD4 معمولاً سریع‌تر از سایر انواع لنفوسیت‌ها از بین می‌روند و از آنجایی که شمارش مطلق می‌تواند از روز به روز متفاوت باشد، گاهی اوقات بررسی تعداد سلول‌های CD4 در مقایسه با تعداد کل لنفوسیت‌ها مفید است. نتیجه به صورت درصد بیان می شود، یعنی درصد CD4.

گاهی اوقات، آزمایش‌های CD4 ممکن است برای کمک به تشخیص یا مانیتور بیماری‌های دیگر مانند لنفوم، پیوند اعضا و سندرم دی جورج مورد استفاده قرار گیرند

چه زمانی آزمایش شمارش لنفوسیت های CD4 درخواست می شود؟

شمارش لنفوسیت های CD4 معمولاً همراه با بار ویروسی HIV زمانی که برای اولین بار تشخیص داده می شود که عفونت HIV در شما به عنوان بخشی از اندازه گیری پایه تعیین می شود، درخواست می شود. پس از خط پایه، شمارش CD4 معمولاً بسته به چند عامل مختلف، در فواصل زمانی در طول زمان سفارش داده می شود.

 

جدول زیر توصیه‌هایی را برای زمان‌بندی شمارش CD4 و آزمایش بار ویروسی خلاصه می‌کند:

زمان‌بندی شمارش CD4 و آزمایش بار ویروسینتیجه آزمایش شمارش لنفوسیت های CD4 چه چیزی را نشان می دهد؟

تعداد لنفوسیت های CD4 معمولاً به عنوان تعداد سلول ها گزارش می شود (به صورت سلول در هر میلی متر مکعب خون بیان می شود). گاهی اوقات نتایج به صورت درصدی از کل لنفوسیت ها (CD4 درصد) بیان می شود.

تعداد طبیعی لنفوسیت های CD4 از 500 تا 1200 سلول در میلی متر مکعب در بزرگسالان و نوجوانان متغیر است. به طور کلی، شمارش CD4 طبیعی به این معنی است که سیستم ایمنی شما هنوز به طور قابل توجهی تحت تأثیر عفونت HIV قرار نگرفته است.

تعداد کم لنفوسیت های CD4 نشان می دهد که سیستم ایمنی بدن شما تحت تأثیر HIV قرار گرفته است و/یا بیماری در حال پیشرفت است. با شمارش لنفوسیت های CD4 کمتر از 200 سلول در میلی‌متر مکعب، سیستم ایمنی دیگر نمی‌تواند عفونت‌های فرصت‌طلب را کنترل کند. در تعداد کم CD4، پزشک ممکن است شروع درمان پیشگیرانه را برای عفونت های فرصت طلب مانند پنوموسیستیس کارینی (jiroveci) پنومونی (PCP) یا کاندیدیازیس (برفک دهان) توصیه کند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) افرادی را که دارای عفونت HIV هستند و تعداد سلول‌های CD4 کمتر از 200 سلول در میلی‌متر مکعب دارند، بدون در نظر گرفتن علائم یا نشانه‌ها، مبتلا به ایدز (مرحله III عفونت HIV) هستند.

هنگامی که ویروس به دلیل ART سرکوب شد، تعداد لنفوسیت های CD4 به طور معمول افزایش می یابد و/یا در طول زمان تثبیت می شود، که نشان می دهد شما به درمان پاسخ می دهید. در سال اول درمان، افزایش تعداد لنفوسیت های CD4، به 50 تا150 سلول در میلی متر مکعب طبیعی است. با این حال، تغییر کندتر در تعداد لنفوسیت های CD4 معمولاً برای تغییر درمان کافی نیست. زمانی که ویروس به دلیل ART سرکوب می شود، به ندرت تعداد لنفوسیت های CD4 کاهش می یابد.

نکته مهم، هر یک از نتایج آزمایش شمارش لنفوسیت های CD4 ممکن است با آخرین نتایج متفاوت باشد، حتی اگر وضعیت سلامتی شما تغییر نکرده باشد. معمولاً یک پزشک چندین نتیجه آزمایش CD4 را به جای یک مقدار واحد در نظر می گیرد و الگوی نتایج CD4 را در طول زمان ارزیابی می کند.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

بیماری های حاد مانند ذات الریه، آنفولانزا یا عفونت ویروس هرپس سیمپلکس می توانند باعث کاهش موقت تعداد لنفوسیت های CD4 شوند. شیمی درمانی سرطان می تواند به طور چشمگیری تعداد CD4 را کاهش دهد.

تعداد لنفوسیت های CD4 همیشه منعکس کننده احساس و عملکرد فرد مبتلا به HIV نیست. به عنوان مثال، برخی از افراد با شمارش بالاتر بیمار هستند و دارای عوارض مکرر هستند، و برخی از افراد با تعداد لنفوسیت های CD4 کمتر عوارض پزشکی کمی دارند و عملکرد خوبی دارند.

عفونت HIV چگونه تشخیص داده می شود؟

عفونت HIV معمولاً با آزمایش آنتی بادی و آنتی ژن HIV (p24) غربالگری می شود. اگر تست غربالگری مثبت باشد، باید با آزمایش دیگری مانند آزمایش دوم آنتی بادی که می تواند HIV-1 و HIV-2 را متمایز کند، دنبال شود. اگر نتایج آزمایش اول و دوم مطابقت نداشته باشند، آزمایش RNA HIV-1 (تست تقویت اسید نوکلئیک، NAAT) انجام می شود. اگر آزمایش آنتی بادی دوم یا RNA HIV-1 مثبت باشد، در آن صورت تشخیص داده می شود که شما مبتلا به HIV هستید.

نحوه شناسایی HIV

نحوه شناسایی HIV

برخی از عفونت‌های فرصت‌طلب رایج که در صورت ابتلا به عفونت HIV ممکن است به آن‌ها مبتلا شوند کدامند؟

عفونت های فرصت طلب آنهایی هستند که در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر رخ می دهد. برای افراد آلوده به HIV، تعداد CD4 کمتر از 200 سلول در میلی‌متر مکعب، شما را در معرض خطر عفونت‌های فرصت‌طلب، از جمله پنومونی پنوموسیستیس، آنسفالیت توکسوپلاسما، رتینیت سیتومگالوویروس (CMV)، سل و عفونت‌های منتشر شده ناشی از عفونت‌های غیر سلی، مایکوباکتریومی غیر سلی قرار می‌دهد.

عفونت های فرصت طلب

عفونت های فرصت طلب

گزینه های درمان برای عفونت با HIV شامل چه مواردی است؟

به طور کلی، درمان بدون توجه به اینکه تعداد CD4 کم باشد یا در محدوده طبیعی توصیه می شود. شما و پزشکتان ن باید در مورد گزینه‌های درمانی خود صحبت کنید تا تعیین کنید چه چیزی برای شما بهترین کارآمد است

طبقات داروهای ضد HIV عبارتند از:

  • مهارکننده های غیر نوکلئوزیدی ترانس کریپتاز معکوس (NNRTIs) پروتئین مورد نیاز HIV را برای ساختن کپی از خود خاموش می کنند. به عنوان مثال می توان به افاویرنز (Sustiva)، ریلپیویرین (Edurant) و دوراویرین (Pifeltro) اشاره کرد.
  • مهارکننده‌های نوکلئوزیدی یا نوکلئوتیدی رونویسی معکوس (NRTIs) نسخه‌های معیوب نوکلئوتیدی هستند که HIV برای کپی کردن از خود به آن نیاز دارد. به عنوان مثال می توان به آباکاویر (زیاژن)، تنوفوویر (Viread)، امتریسیتابین (Emtriva)، لامیوودین (Epivir) و زیدوودین (Retrovir) اشاره کرد. داروهای ترکیبی نیز در دسترس هستند، مانند امتریسیتابین/تنوفوویر (Truvada) و امتریسیتابین/تنوفوویر آلافنامید (Descovy).
  • مهارکننده‌های پروتئاز (PI) پروتئاز HIV را غیرفعال می‌کنند، پروتئین دیگری که HIV برای ساختن کپی از خود به آن نیاز دارد. به عنوان مثال می توان به آتازاناویر (ریاتاز)، داروناویر (پرزیستا) و لوپیناویر/ریتوناویر (کالترا) اشاره کرد.
  • مهارکننده های اینتگراز با غیرفعال کردن پروتئینی به نام اینتگراز کار می کنند که HIV از آن برای وارد کردن مواد ژنتیکی خود به سلول های CD4 T استفاده می کند. به عنوان مثال می توان به بیکتگراویر سدیم/امتریسیتابین/تنوفوویر آلافنامید فومار (Biktarvy)، رالتگراویر (Isentress) و دولوتگراویر (Tivicay) اشاره کرد.
  • مهارکننده های ورود یا فیوژن ورود HIV به سلول های CD4 T را مسدود می کنند. به عنوان مثال می توان به انفوویرتاید (Fuzeon) و maraviroc (Selzentry) اشاره کرد.

داروهای ضد HIVآیا آزمایش شمارش لنفوسیت های CD4  در شرایطی غیر از عفونت HIV استفاده می شود؟

بله. ممکن است زمانی درخواست شود که فردی پیوند عضو داشته باشد تا به ارزیابی اثر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی کمک کند. در پیوند باید سیستم ایمنی را سرکوب کرد تا به عضو پیوندی حمله نکند و باعث پس زدن نشود. در این مورد، مطلوب است که سطح سلول های CD4 کم باشد و کاهش شمارش نشان می دهد که دارو کار می کند. شمارش CD4 ممکن است به صورت دوره ای تکرار شود تا اثربخشی درمان بررسی شود.

شمارش CD4 گاهی اوقات همراه با شمارش CD8 انجام می شود. سلول های CD8 نوع دیگری از لنفوسیت ها به نام سلول های سرکوبگر T یا سلول های T سیتوتوکسیک هستند. سلول‌های CD8 سلول‌های آلوده به ویروس یا سرطان را شناسایی کرده و می‌کشند.

ارزیابی سلول های CD4 و CD8 ممکن است برای کمک به طبقه بندی لنفوم استفاده شود. به طور معمول، چندین نشانگر روی سطح لنفوسیت ها علاوه بر CD4 و CD8 ارزیابی می شوند. این آزمایش ها به تعیین اینکه آیا لنفوم به دلیل تکثیر لنفوسیت های B یا لنفوسیت های T و کدام نوع خاص است کمک می کند. این اطلاعات در تعیین درمان مناسب مفید است.

این آزمایش‌ها همچنین ممکن است به تشخیص سندرم دی جورج، یک اختلال مادرزادی نادر که از جمله با سطوح پایین سلول‌های T در خون مشخص می‌شود، کمک کند.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

2019 Review completed by Jenna Rychert, PhD, D(ABMM), Medical Director, ARUP Laboratory.

IDSA Guideline: Primary Care Guidelines for the Management of Persons Infected With HIV: 2013 Update by the HIV Medicine Association of the Infectious Diseases Society of America. Available online at https://www.idsociety.org/globalassets/idsa/practice-guidelines/primary-care-guidelines-for-the-management-of-persons-infected-with-hiv-2013-update-by-the-hiv-medicine-association-of-the-infectious-diseases-society-of-america.pdf. Accessed April 10, 2019.

NEW YORK STATE DEPARTMENT OF HEALTH AIDS INSTITUTE Guideline: Virologic and Immunologic Monitoring. June 2016. Available online at https://www.hivguidelines.org/antiretroviral-therapy/cd4-and-viral-load-monitoring/#tab_0 Accessed. April 10, 2019.

NIH AIDSinfo Guideline: Guidelines for Prevention and Treatment of Opportunistic Infections in HIV-Infected Adults and Adolescents. March 2019. Available online at https://aidsinfo.nih.gov/contentfiles/lvguidelines/adult_oi.pdf. Accessed April 10, 2019.

NIH AIDSinfo Guideline: Guidelines for the Use of Antiretroviral Agents in Adults and Adolescents Living with HIV. October 2018. Available online at https://aidsinfo.nih.gov/contentfiles/lvguidelines/adultandadolescentgl.pdf. Accessed April 10, 2019.

Thomas, Clayton L., Editor (1997). Taber’s Cyclopedic Medical Dictionary. F.A. Davis Company, Philadelphia, PA [18th Edition].

Pagana, Kathleen D. & Pagana, Timothy J. (2001). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 5th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO.

Janice K. Pinson MT, MBA. Molecular Business Strategies, Birmingham, MI.

Pagana, Kathleen D. & Pagana, Timothy J. (© 2007). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 8th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO. Pp 535-538.

Clarke, W. and Dufour, D. R., Editors (2006). Contemporary Practice in Clinical Chemistry, AACC Press, Washington, DC. Pp 487-490.

Bennett, N. and Rose, F. (2008 October 22, Updated). HIV Disease. eMedicine [On-line information]. Available online at http://www.emedicine.com/med/TOPIC24.HTM. Accessed on 10/26/08.

Mayo Clinic Staff (2008 August 9). MayoClinic HIV/AIDS. MayoClinic.com [On-line information]. Available online at http://www.mayoclinic.com/health/hiv-aids/DS00005. Accessed on 10/30/08.

(2005 November, Revised). Human Immunodeficiency Virus (HIV) Introduction. Merck Manual for Healthcare Professionals [On-line information]. Available online at http://www.merck.com/mmpe/sec14/ch192/ch192a.html?qt=HIV&alt=sh. Accessed on 10/30/08.

(2008 September, Reviewed). Human Immunodeficiency Virus – HIV. ARUP Consult [On-line information]. Available online at http://www.arupconsult.com/Topics/InfectiousDz/Viruses/HIV.html. Accessed on 10/30/08.

(2006 September 22). Revised Recommendations for HIV Testing of Adults, Adolescents, and Pregnant Women in Health-Care Settings. CDC MMWR 55(RR14);1-17 [On-line information]. Available online at http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/rr5514a1.htm. Accessed on 11/1/08.

(2008 September 26). CD4 Monitoring of HIV Patients a Cost-Saving Strategy in Poor Countries. Medscape from Reuters Health Information [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/581174. Accessed on 10/26/08.

Moing, V. et. al. (2007 May 22). From HIV Medicine Long-term Evolution of CD4 Count in Patients With a Plasma HIV RNA Persistently <500 copies/mL During Treatment With Antiretroviral Drugs. Medscape from HIV Medicine [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/556494. Accessed on 11/1/08.

Moore, D.M. et. al. (2006 September 13). CD4 Percentage is an Independent Predictor of Survival in Patients Starting Antiretroviral Therapy with Absolute CD4 Cell Counts Between 200 and 350 Cells/UL. Medscape from HIV Medicine [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/543496. Accessed on 11/1/08.

Baker, J. et. al. (2008 July 18). CD4+ Count and Risk of Non-AIDS Diseases Following Initial Treatment for HIV Infection. Medscape from AIDS 2008;22(7): 841-848. [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/575829. Accessed on 11/1/08.

Henry’s Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. 21st ed. McPherson R, Pincus M, eds. Philadelphia, PA: Saunders Elsevier: 2007. Pp 317, 600-604, 820 and 1923.

(Updated November 13, 2008) National Institute of Allergy and Infectious Diseases. Understanding How HIV Causes AIDS. Available online at http://www3.niaid.nih.gov/topics/HIVAIDS/Understanding/howhiv.htm. Accessed February 2008.

LabCorp CD4:CD8 Ratio Profile. Available online through https://www.labcorp.com. Accessed February 2009.

ARUP Consult. Leukemia and Lymphoma Phenotyping. Available online at http://www.arupconsult.com/Topics/OncologicDz/Lymphomas/LeukemiaLymphomaPhenotyping.html#. Accessed March 2009.

(August 9, 2007) MayoClinic.com. DiGeorge Syndrome. Available online at http://www.mayoclinic.com/health/digeorge-syndrome/DS00998. Accessed March 2009.

Anand, J. (Updated 2011 August 11). Antiretroviral Therapy in Treatment-Naive Patients. Medscape Reference [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/2041458-overview. Accessed February 2012.

Hughes, R. et. al. (2011 November 21). Long-term Trends in CD4 Cell Counts and Impact of Viral Failure in Individuals Starting Antiretroviral Therapy. Medscape Today from HIV Medicine v12 (10):583-593 [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/753337. Accessed February 2012.

Bennett, N.J. and Gilroy, S. (Updated 2011 November 9) HIV Disease. Medscape Reference [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/211316-overview. Accessed February 2012.

Bennett, N. (Updated 2011 July 14). Laboratory Assays in HIV Infection. Medscape Reference [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/1995114-overview#showall. Accessed February 2012.

Dugdale, D. (Updated 2011 June 9). AIDS. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000594.htm. Accessed February 2012.

(© 1995–2012). Test ID: TCD4 CD4 Count for Immune Monitoring, Blood. Mayo Clinic Mayo Medical Laboratories [On-line information]. Available online at http://www.mayomedicallaboratories.com/test-catalog/Overview/84348. Accessed February 2012.

Hillyard, D. et. al. (Updated 2011 November). Human Immunodeficiency Virus – HIV. ARUP Consult [On-line information]. Available online at http://www.arupconsult.com/Topics/HIV.html?client_ID=LTD. Accessed February 2012.

(Revised 2011 March 10). CD4 (T-cell) Tests. AIDS InfoNet [On-line information]. Available online at http://aidsinfonet.org/fact_sheets/view/124. Accessed February 2012.

Pagana, K. D. & Pagana, T. J. (© 2011). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 10th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO. Pp 244-247.

Clarke, W., Editor (© 2011). Contemporary Practice in Clinical Chemistry 2nd Edition: AACC Press, Washington, DC. Pp 609-612.

(2015 April 8, Updated). Panel on Antiretroviral Guidelines for Adults and Adolescents. Guidelines for the use of antiretroviral agents in HIV-1-infected adults and adolescents. Department of Health and Human Services. Available online at http://aidsinfo.nih.gov/contentfiles/lvguidelines/AdultandAdolescentGL.pdf. Accessed May 17, 2015.

(2014 September 23, Revised). CD4 Count. AIDS.gov [On-line information]. Available online at https://www.aids.gov/hiv-aids-basics/just-diagnosed-with-hiv-aids/understand-your-test-results/cd4-count/. Accessed May 17, 2015.

Bennett, N. (2014 December 17, Updated). Laboratory Assays in HIV Infection. Medscape Drugs & Diseases [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/1995114-overview#showall. Accessed May 17, 2015

Bennett, N. and Gilroy, S. (2015 January 23, Updated). HIV Disease. Medscape Drugs & Diseases [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/211316-overview#showall. Accessed May 17, 2015.

Ford, N. et. al. (2015 February). The future role of CD4 cell count for monitoring antiretroviral therapy. Lancet Infect Dis 2015; 15: 241–47. [On-line information]. Available online at http://www.thelancet.com/pdfs/journals/laninf/PIIS1473-3099(14)70896-5.pdf. Accessed May 17, 2015.

Centers for Disease Control and Prevention. Morbidity and Mortality Weekly Report (MMWR). Revised Surveillance Case Definition for HIV Infection — United States, 2014. Recommendations and Reports, April 11, 2014 / 63(RR03);1-10. Available online at http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/rr6303a1.htm?s_cid=rr6303a1_e. Accessed June 2015.

Carmichael KF, Abayomi A: Analysis of diurnal variation of lymphocyte subsets in healthy subjects and its implication in HIV monitoring and treatment. 15th Intl Conference on AIDS, Bangkok, Thailand, 2004, Abstract B11052

Dimitrov S, Benedict C, Heutling D, et al: Cortisol and epinephrine control opposing circadian rhythms in T-cell subsets. Blood 2009;113:5134-5143

Dimitrov S, Lange T, Nohroudi K, Born J: Number and function of circulating antigen presenting cells regulated by sleep. Sleep 2007;30:401-411

Kronfol Z, Nair M, Zhang Q, et al: Circadian immune measures in healthy volunteers: relationship to hypothalamic-pituitary-adrenal axis hormones and sympathetic neurotransmitters. Pyschosom Med 1997;59:42-50

Malone JL, Simms TE, Gray GC, et al: Sources of variability in repeated T-helper lymphocyte counts from HIV 1-infected patients: total lymphocyte count fluctuations and diurnal cycle are important. J AIDS 1990;3:144-151

Paglieroni TG, Holland PV: Circannual variation in lymphocyte subsets, revisited. Transfusion 1994;34:512-516

US Department of Health and Human Services: Guidelines for the use of antiretroviral agents in HIV-1-infected adults and adolescents. Available at http://aidsinfo.nih.gov/guidelines

Thompson MA, Aberg JA, Hoy JF, et al: Antiretroviral treatment of adult HIV infection: 2012 recommendations of the International Antiviral Society-USA panel. JAMA 2012;308:387-402

این مقاله برای شما مفید بود؟

6 دیدگاه

  1. Avatar
    زهره 24 اسفند 1401 در 10:00 ق.ظ - پاسخ دادن

    سلام
    وقت بخیر
    تو آزمایش CBC این مورد هم بررسی میشه؟

    • Avatar
      دکتر فرزاد باباخانی 24 اسفند 1401 در 4:09 ب.ظ - پاسخ دادن

      سلام و درود
      خیر، شمارش CD4 معمولاً در آزمایش شمارش کامل خون (CBC) گنجانده نمی شود. آزمایش CBC یک آزمایش خون رایج است که اطلاعاتی در مورد انواع مختلف سلول های خون از جمله گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها ارائه می دهد. آزمایش CBC معمولاً شامل اندازه‌گیری پارامترهای مختلف مانند هموگلوبین، هماتوکریت، تعداد گلبول‌های سفید و تعداد پلاکت است.

  2. Avatar
    امیر 30 فروردین 1402 در 12:44 ب.ظ - پاسخ دادن

    سلام
    آیا این آزمایش برای تعیین نسبت سیستم ایمنی بدن در صورت مبتلا به بیماری های هپاتیت ب و سی و hpv مفید است؟

    • Avatar
      دکتر فرزاد باباخانی 31 فروردین 1402 در 5:15 ب.ظ - پاسخ دادن

      سلام و درود
      آزمایش شمارش سلول های CD4 به طور خاص برای تعیین نسبت سیستم ایمنی بدن در رابطه با عفونت های هپاتیت B، هپاتیت C یا ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) استفاده نمی شود.
      در زمینه عفونت های هپاتیت B، هپاتیت C و HPV، ممکن است از آزمایش های دیگری برای نظارت بر عفونت و اثرات آن بر بدن استفاده شود. به عنوان مثال، در مورد هپاتیت B و C، آزمایش‌های عملکرد کبد، آزمایش‌های بار ویروسی و مطالعات تصویربرداری ممکن است برای نظارت بر پیشرفت بیماری و پاسخ به درمان استفاده شود. در مورد عفونت های HPV، آزمایش پاپ اسمیر یا آزمایش DNA HPV ممکن است برای غربالگری سرطان دهانه رحم یا نظارت بر پیشرفت ضایعات پیش سرطانی استفاده شود.
      آرزوی سلامتی

  3. Avatar
    محمد براتی 14 اردیبهشت 1402 در 4:50 ب.ظ - پاسخ دادن

    سلام . وقت بخیر . آیا میتوان با دارو در بیماران مبتلا به HIV تعداد سلول های CD4 را افزایش داد؟

    • دکتر فرزاد باباخانی
      دکتر فرزاد باباخانی 15 اردیبهشت 1402 در 6:40 ق.ظ - پاسخ دادن

      سلام و درود
      در حالی که برخی داروها برای افزایش تعداد سلول های CD4 در بیماران HIV بررسی شده اند، در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند به طور قابل توجهی تعداد سلول های CD4 را در بیماران HIV بدون سرکوب تکثیر ویروس افزایش دهد.

      برخی از داروها، مانند اینترلوکین-2 (IL-2) و فاکتور تحریک کننده کلنی گرانولوسیت-ماکروفاژ (GM-CSF)، از نظر توانایی آنها در تحریک تولید و تکثیر سلول های CD4 مورد ارزیابی قرار گرفته اند. با این حال، این داروها به طور مداوم افزایش قابل توجهی در تعداد سلول های CD4 نشان نداده اند و با عوارض جانبی بالقوه همراه هستند.

      در مقابل، ثابت شده است که درمان ضد رتروویروسی (ART) در سرکوب تکثیر ویروسی و ترویج افزایش تعداد سلول‌های CD4 در طول زمان بسیار موثر است. با جلوگیری از تخریب سلول های CD4 توسط HIV، ART به سیستم ایمنی اجازه می دهد تا بازیابی و بازسازی شود که منجر به افزایش تعداد سلول های CD4 می شود. بنابراین، ART درمان اولیه برای HIV باقی می ماند و برای همه افراد مبتلا به HIV، صرف نظر از تعداد سلول های CD4 توصیه می شود.

ثبت دیدگاه

Go to Top