دستورالعمل های غربالگری سرطان

دکتر علیرضا لطفی کیان
آخرین بروزرسانی
21 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
21 آبان 1402
دستورالعمل های غربالگری سرطان

دستورالعمل های غربالگری سرطان (Cancer Screening Guidelines)

تست های غربالگری به عنوان متدی پیشگیرانه برای شناسایی مشکل سلامتی یا بیماری در افرادی که فاقد علامت [sign] یا شکایتی [symptom] هستند به کار می روند. این تست ها به نسبت تست های تشخیصی ارزان قیمت بوده و بر روی گروه بزرگی از افراد که هنوز برای یک بیماری یا اختلالی علامت دار نشده اند [symptom-free] پیشنهاد می شود.

اهداف تست غربالگری عبارتند از تشخیص زودرس [early diagnosis] بیماری ها، کمک به کاهش ریسک و کاهش میزان مورتالیتی بیماری ها و تعیین وضعیت یک ناهنجاری یا اختلال و آغاز درمان مؤثر [effective]. هدف اولیه ی تست های غربالگری شناسایی زودرس بیماری ها در مراحل اولیه یا ریسک فاکتورهای آنها در افراد به ظاهر سالم [pre-symptomatic stage] می باشد. معمولا پس از تست های غربالگری توجیه پراکتیکالِ درخواست تست های دیاگنوستیک برای اثبات قطعی بیماری ها با تست های دیاگنوستیک و تأییدی [confirmatory test] به وجود می آید.

نتایج تست های غربالگری معمولاً ساده و به صورت “Yes” و “No” و یا “ Positive” و “ Negative” می باشد. از رایج‌ترین تست های غربالگری در فیلد مدیکال عبارتنداز: پاپ اسمیر، ماموگرافی پستان، تعیین فشارخون، آنالیز ادرار، تست بینایی چشم و… .

غربالگری سرطان ها از شایعترین برنامه های غربالگری در طب پیشگیری می باشند. غربالگری سرطان ها به معنی چک کردن بدن افراد در مرحله پنهان کانسرها و بدخیمی ها [latent stage] پیش از علامت دار شدن می باشد. شایعترین تست های پیشنهادی برای غربالگری سرطانی زیر به کارمی رود :

1️⃣ کانسر پستان
2️⃣ کانسر سرویکال
3️⃣ کانسرهای کولون و رکتوم (کولورکتال)
4️⃣ غربالگری کانسر ریه معمولافقط در افراد High Risk توصیه می شود.
هم CDC هم USPSTF برنامه های غربالگری ذکرشده را توصیه و پیشنهاد می کنند.

دستورالعمل های غربالگری سرطان

دستورالعمل های غربالگری سرطان

در این جدول راهنما پیشنهادات ACG ,ACOG ,ACR ,ACS ,USPSTF درباره ی غربالگری سرطان های شایع در زنان و مردان خلاصه شده است. نکات قابل ذکر دراین گایدلاین عبارتند از :

1️⃣ غربالگری سرطان های کولورکتال به توصیه ی اکید ِ ACG بین سنین ۵۰ تا ۷۵ سالگی در همه ی نژادها و ما بین ۴۵ تا ۷۵ سالگی در نژادهای آمریکایی- آفریقایی، هر ۱۰ سال یکبار کولونوسکوپی می باشد.
2️⃣ استفاده از متد سیگموییدوسکوپی که به عنوان آلترناتیو کولونوسکوپی می باشد به توصیه ی ACG بین سنین ۵۰ تا ۷۵ سالگی در همه ی نژادها و در آمریکایی – آفریقایی ها بین ۴۵ تا ۷۵ سالگی با فاصله ی زمانی هر پنج سال یکبار بشدت توصیه می گردد.

3️⃣ تست FOBT هم به عنوان یک تست آلترناتیو برای کولونوسکوپی، به طور سالیانه در سنین و نژادهای مذکور توسط ACG قویاً توصیه می گردد.

4️⃣ ماموگرافی سالیانه برای غربالگری کانسر پستان بین ۴۰ تا ۴۹ سالگی با تاکید کمتر و بین سنین ۵۰ تا ۷۴ سال هر یک تا دو سال یکبار توسط ACS ,ACR ,ACOG پیشنهاد می شود.

ماموگرافی

ماموگرافی

5️⃣ در مورد کانسر سرویکس به توصیه ی USPSTF در زنان بین ۲۱ تا ۶۵ سال بشدت توصیه می گردد. در صورتیکه در این سنین فقط تست Pap smear انجام می شود هرسه سال یکبار و اگر هر دو تست Pap & HPV (Co-Testing) با یکدیگر انجام می شود هر پنج سال یکبار کافی می باشد.

❇️ نکته: هم CDC هم USPSTF هر دو غربالگری کانسر ریه را فقط در افراد با ریسک بالا به طور سالیانه توصیه می کنند. افراد High Risk عبارتند از:

  • افرادی که سابقه سیگاری بودن با مصرف بالا رادارند [heavy smokers].
  • افرادی که در۱۵ سال گذشته سیگاری بوده اند.
  • افرادی که هم اکنون سیگاری هستند.

برای غربالگری سرطان ریه در افراد High Risk از Low dose CT scan استفاده می کنند.

ACG: American College of Gastroenterology
ACOG: American College of Obstetrics and Gynecology
ACR: American College of Radiology
ACS: American Cancer Society
USPSTF: US Preventive Services Task Force

نگارش و ترجمه:

  • دکتر علیرضا لطفی کیان
  • دکترای علوم آزمایشگاهی بالینی
  • از دانشگاه علوم پزشکی ایران

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

این مقاله تالیف شده است و یا منابع مربوطه ثبت نشده است.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top