آزمایش جهش کالرتیکولین (CALR) | جهش اگزون 9 ژن کالرتیکولین | آنالیز جهش کالرتیکولین (نئوپلاسم میلوپرولیفراتیو) | Calreticulin Mutation Analysis

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آزمایش جهش کالرتیکولین (CALR) | جهش اگزون 9 ژن کالرتیکولین | آنالیز جهش کالرتیکولین (نئوپلاسم میلوپرولیفراتیو) | Calreticulin Mutation Analysis

ژن کالرتیکولین (CALR)، مسئول ساخت پروتئینی به نام کالرتیکولین است. عملکرد دقیق آن تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است، اما احتمالاً در تضمین تاخوردگی صحیح پروتئین های جدید، حفظ سطح صحیح کلسیم در سلول ها و تعدادی از عملکردهای سلولی دیگر نقش دارد. جهش های ژن کالرتیکولین (CALR) با نئوپلاسم های مغز استخوان که باعث تولید بیش از حد سلول های خونی می شوند، مرتبط است. این اختلالات خونی در مجموع به عنوان نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو (MPN) شناخته می شوند.

اسامی دیگر:

  • CALR Gene Mutation Exon 9
  • CALR Mutation
  • Calreticulin Mutation Analysis (myeloproliferative neoplasm)

چرا آزمایش جهش کالرتیکولین (CALR) درخواست می شود؟

برای کمک به تشخیص اختلالات مغز استخوان معروف به نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو (MPN) که در آن مغز استخوان تعداد زیادی از یک یا چند نوع سلول خونی را تولید می کند.

چه زمانی آزمایش جهش کالرتیکولین (CALR) بایستی انجام شود؟

هنگامی که نتایج غیرطبیعی در شمارش کامل خون (CBC) دارید و پزشک شما مشکوک است که ممکن است اختلال مغز استخوان، به ویژه ترومبوسیتمی ضروری (Essentia Thrombocythemia) یا میلوفیبروز اولیه (PMF) داشته باشید.

نمونه مورد نیاز برای آزمایش جهش کالرتیکولین (CALR):

ظرف/لوله: لوله با درب بنفش(حاوی ضد انعقاد EDTA) / نمونه بافت درون فرمالین یا بیوپسی پارافینه

نوع نمونه: نمونه خون محیطی(خون کامل) / نمونه مغزاستخوان(به صورت آسپیره شده یا بیوپسی)

ظروف مورد نیاز برای آزمایش جهش کالرتیکولین (CALR)

ظروف مورد نیاز برای آزمایش جهش کالرتیکولین (CALR)

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

آمادگی قبل از انجام آزمایش جهش کالرتیکولین (CALR):

به آمادگی خاصی نیاز ندارد

نام روش انجام آزمایش جهش کالرتیکولین (CALR):

واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) و تجزیه و تحلیل قطعات(Fragment Analysis)

شرح روش:

تکثیر PCR اگزون 9 ژن کالرتیکولین (CALR) بر روی DNA استخراج شده از نمونه بیمار انجام می شود. سپس محصول PCR بر روی یک آنالایزر ژنتیکی برای تجزیه و تحلیل قطعه (فرگمنت) برای تشخیص درج و حذف اجرا می شود.

  • یک CALR جهش یافته یک آمپلیکون را در 266 جفت باز نشان می دهد
  • یک CALR جهش یافته با درج آمپلیکون بیشتر از 266 جفت باز را نشان می دهد
  • یک CALR جهش یافته با حذف، یک آمپلیکون کوچکتر از 266 جفت باز را نشان می دهد.

این روش دارای حساسیت تحلیلی تقریباً 6 درصد (یعنی 6 سلول حاوی جهش در 100 سلول کل) در اکثر انواع جهش است، به جز نوع نادر حذف 1 جفت باز که حساسیت آن تقریباً 20 درصد است.

چه چیزی در آزمایش جهش کالرتیکولین (CALR) مورد بررسی قرار می گیرد؟

ژن کالرتیکولین که به اختصار CALR نامیده می شود و روی کروموزوم 19p13.2 قرار دارد، مسئول ساخت پروتئینی به نام کالرتیکولین (CALR) است. این پروتئین در چندین بخش از سلول، از جمله در داخل ساختاری به نام شبکه آندوپلاسمی (ER)، در فضای پر از مایع داخل سلول (سیتوپلاسم) و در سطح بیرونی سلول یافت می شود.

ER در پردازش و انتقال پروتئین نقش دارد و در این ساختار، کالرتیکولین (CALR) نقشی در اطمینان از تاخوردگی مناسب پروتئین های تازه تشکیل شده ایفا می کند. ER همچنین محل ذخیره اتم های کلسیم باردار (یون های کلسیم) است و کالرتیکولین (CALR) در حفظ سطوح صحیح یون های کلسیم در این ساختار نقش دارد.

تصور می‌شود که از طریق تنظیم کلسیم و مکانیسم‌های دیگر، کالرتیکولین در کنترل فعالیت ژن، رشد و تقسیم سلولی (تکثیر) و حرکت (مهاجرت)، اتصال سلول‌ها به یکدیگر (چسبندگی) و تنظیم مرگ (آپوپتوز) سلول برنامه‌ریزی شده نقش دارد. عملکرد این پروتئین برای عملکرد سیستم ایمنی و بهبود زخم مهم است.

عملکرد کالرتیکولین(CALR)

a. یک کالرتیکولین نوع وحشی (نوع طبیعی) نه تنها به دلیل همکاری با CANX و PDIA3 در کنترل تاخوردگی پروتئین در ER، بلکه به عنوان بافر شبکه ای Ca2+ کمک می کند، عملکردهای کلیدی را واسطه می کند. b. جهش های CALR مرتبط با سرطان، ظرفیت CALR جهش یافته (CALRmut) را برای حفظ در ER به خطر می اندازد، که منجر به انتقال CALR انتروگراد از ER به غشای پلاسمایی از طریق دستگاه گلژی، ارتباط سازنده با MPL و سیگنال دهی انکوژنی مستقل از TPO می شود. (حداقل در برخی سلول ها) از طریق JAK2 و MAPK. P، فسفات.

جهش های ژن کالرتیکولین (CALR) با نئوپلاسم های مغز استخوان که باعث تولید بیش از حد سلول های خونی می شود، مرتبط است. این اختلالات خونی در مجموع به عنوان نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو (MPN) شناخته می شوند. تست جهش CALR به دنبال ناهنجاری در ژن CALR برای کمک به تشخیص و طبقه بندی MPN ها است.

MPN هایی که بیشتر با جهش های کالرتیکولین (CALR) مرتبط هستند عبارتند از:

ترومبوسیتمی ضروری (ET) – تعداد زیادی سلول تولید کننده پلاکت (مگاکاریوسیت) در مغز استخوان وجود دارد. و به دنبال آن تعداد پلاکت های خون محیطی افزایش می یابد.

Essential thrombocythemia

Essential Thrombocythemia

میلوفیبروز اولیه (PMF)، همچنین به عنوان میلوفیبروز مزمن ایدیوپاتیک یا متاپلازی میلوئید آگنوژنیک شناخته می شود – تعداد زیادی سلول و سلول تولید کننده پلاکت وجود دارد که بافت اسکار را در مغز استخوان تولید می کند.

Primary myelofibrosis (PMF)

Primary myelofibrosis (PMF)

جهش‌های کالرتیکولین (CALR) دومین ناهنجاری ژنتیکی شایع (بعد از جهش‌های JAK2) هستند که با ترومبوسیتمی ضروری یا میلوفیبروز اولیه مرتبط هستند. آنها در حدود 20 تا 25 درصد از بزرگسالان مبتلا به ET و 25 تا30 درصد از بزرگسالان مبتلا به PMF وجود دارند. اگرچه نادر است و در کودکان به خوبی شناخته نشده است، 50 درصد از بیماران PMF کودکان دارای جهش CALR بودند.

CALR-و-JAK2

CALR و JAK2

جهش کالرتیکولین (CALR) پس از تولد به دست می آید و برخلاف جهش های ارثی است. این بیماری در اثر افزودن یا حذف مقادیر کمی از مواد ژنتیکی به ناحیه‌ای از ژن به نام اگزون 9 ایجاد می‌شود. این منجر به پروتئین غیرطبیعی کالرتیکولین (CALR) می‌شود. هنوز مشخص نیست که چگونه پروتئین جهش یافته منجر به علائم و نشانه های MPN می شود.

در حالی که بیش از 50 نوع جهش کالرتیکولین (CALR) یافت شده است، تنها دو نوع رایج مرتبط با MPN ها در آزمایش PCR معمولی گنجانده شده اند. دو جهش رایج عبارتند از: نوع 1 (حذف 52bp، c.1092-1143del، p.Leu367fs*46) و نوع 2 (5 جفت درج، c.1154_1155insTTGTC، p.Lys385fs*47)، که حدود 53 درصد جهش ها را شامل می شود. تجزیه و تحلیل مبتنی بر توالی یابی نسل بعدی (NGS) باید همه گونه های جهش را شناسایی کند اما به طور گسترده در دسترس نیست.

علاوه بر کمک به تشخیص MPN ها، آزمایش جهش کالرتیکولین (CALR) می تواند اطلاعاتی در مورد پیش آگهی فرد ارائه دهد. مطالعات نشان داده است که در مقایسه با افراد دارای جهش JAK2، افرادی که دارای جهش CALR بودند، دوره بیماری خفیف‌تری داشتند، علائم و نشانه‌های کمتری از لخته شدن خون (قسمت‌های ترومبوتیک) و بقای بهتری داشتند.

MPL روی کروموزوم 1p34 قرار دارد و گیرنده سطح سلولی برای TPO را کد می کند که به عنوان تنظیم کننده اصلی تکثیر و تمایز مگاکاریوسیت ها و پلاکت ها عمل می کند. برهمکنش گیرنده-لیگاند سیگنال‌دهی سلولی را از طریق مسیر JAK-STAT آغاز می‌کند و جهش‌های فعال را در نتیجه باعث ایجاد اثرات سیگنال‌ دهی نابجا می‌کند، همانطور که به طور مشابه برای JAK2 جهش‌یافته مشاهده شد. اقلیتی از بیماران مبتلا به PMF (5٪ – 10٪) و ET (3٪ – 5٪) فاقد جهش های JAK2 و CALR هستند و در عوض تغییرات کدگذاری در ژن MPL را دارند.

جهش های MPL بیشتر در اگزون 10 در کدون هات اسپات W515 با جایگزین های اسید آمینه W515L (76٪)، W515K (11٪) و W515R/S/A/G (هر کدام کمتر از 10٪) رخ می دهد.

اهمیت بالینی آزمایش جهش کالرتیکولین (CALR) 

ژن ژانوس کیناز 2 (JAK2) یک تیروزین کیناز (JAK2) را کد می کند که با بخش سیتوپلاسمی انواع سیتوکین های غشایی و گیرنده های فاکتور رشد مهم برای انتقال سیگنال در سلول های خونساز مرتبط است. سیگنال دهی از طریق فعال سازی JAK2 باعث فسفوریلاسیون مبدل های سیگنال پایین دست و فعال کننده های پروتئین های رونویسی (STAT) (به عنوان مثال STAT5) می شود که در نهایت منجر به رشد و تمایز سلولی می شود.

نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو BCR-ABL1 منفی (MPN) اغلب دارای یک جهش تک نوکلئوتیدی اکتسابی در JAK2 هستند که به عنوان c.G1849T مشخص می شود. JAK2 V617F در 95 تا 98 درصد پلی سیتمی ورا (PV) و 50 تا 60 درصد میلوفیبروز اولیه (PMF) و ترومبوسیتمی ضروری (ET) وجود دارد. همچنین به ندرت در سایر نئوپلاسم های میلوئیدی از جمله لوسمی میلومونوسیتی مزمن و سندرم میلودیسپلاستیک توصیف شده است.

تشخیص JAK2 V617F برای کمک به تشخیص MPN مفید است. با این حال، یک نتیجه منفی JAK2 V617F نشان دهنده عدم وجود MPN نیست. سایر نشانگرهای مولکولی مهم در MPN منفی BCR-ABL1 شامل جهش اگزون 9 CALR (30 تا20 درصد PMF و ET) و جهش MPL اگزون 10 (5 تا10 درصد PMF و 3 تا 5 درصد ET) است.

جهش در JAK2، CALR و MPL اساساً متقابل هستند. جهش کالرتیکولین (CALR) با کاهش خطر ترومبوز در هر دو ET و PMF همراه است و نتیجه بالینی مطلوبی را در بیماران PMF ایجاد می کند. یک ژنوتیپ منفی سه گانه (JAK2 V617F، CALR و MPL منفی) یک امضای مولکولی پرخطر در PMF در نظر گرفته می شود.

سوالات متداول

چگونه از نتایج آزمایش جهش کالرتیکولین (CALR) استفاده می شود؟

تست جهش کالرتیکولین (CALR) برای کمک به تشخیص و طبقه بندی اختلالات مغز استخوان که منجر به تولید بیش از حد سلول های خونی می شود، استفاده می شود. این اختلالات به عنوان نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو (MPN) شناخته می شوند.

جهش های CALR دومین ناهنجاری ژنتیکی شایع مرتبط با دو نوع MPN است: ترومبوسیتمی ضروری (ET) و میلوفیبروز اولیه (PMF).

آزمایش برای ناهنجاری های ژنتیکی مرتبط با MPN ها معمولاً به عنوان پیگیری انجام می شود اگر فردی دارای افزایش قابل توجهی هموگلوبین، هماتوکریت، تعداد گلبول های قرمز و/یا پلاکت ها باشد، یا یافته های اسمیر خونی که نشان دهنده میلوفیبروز است، همراه با علائم و نشانه های بالینی که نشان دهنده MPN باشد.

آزمایش جهش کالرتیکولین (CALR) معمولاً همراه با آزمایش‌های دیگر جهش‌های مرتبط با MPN‌ها، مانند آزمایش‌های جهش BCR-ABL1 و JAK2 انجام می‌شود.

چه زمانی آزمایش جهش کالرتیکولین (CALR) درخواست می شود؟

آزمایش جهش کالرتیکولین (CALR) ممکن است همراه با سایر آزمایش‌ها زمانی که پزشک مشکوک به نئوپلاسم میلوپرولیفراتیو (MPN) مانند ترومبوسیتمی اساسی (ET) یا میلوفیبروز اولیه (PMF) باشد، درخواست شود. معمولاً پس از اینکه آزمایش فردی مشکوک به داشتن MPN برای جهش ژن‌های R-ABL1 و JAK2 منفی شد، آزمایش می‌شود.

گاهی اوقات افراد مبتلا به MPN ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند یا علائم کمی نسبتاً خفیف داشته باشند که ممکن است سال‌ها قبل از شناسایی به عنوان MPN وجود داشته باشند، اغلب در طول یک دوره معمول فیزیکی. با این حال، یک پزشک ممکن است به MPN مشکوک شود و زمانی که یک فرد نتایج غیرطبیعی در شمارش کامل خون (CBC) همراه با چندین علامت و نشانه داشته باشد، آزمایش درخواست کند، مانند:

  • بزرگ شدن طحال (سپلنومگالی) یا کبد (هپاتومگالی)، درد شکم
  • لخته شدن بیش از حد (به عنوان مثال، لخته شدن خون در ورید یا شریان)
  • کبودی یا خونریزی آسان
  • سردرد، سرگیجه، مشکلات بینایی
  • علائم و نشانه های مرتبط با کم خونی، مانند خستگی و ضعف

نتیجه آزمایش جهش کالرتیکولین (CALR) چه چیزی را نشان می دهد؟

مثبت بودن تست جهش کالرتیکولین (CALR) به این معنی است که فرد احتمالاً دارای نئوپلاسم میلوپرولیفراتیو (MPN)، به ویژه ترومبوسیتمی ضروری (ET) یا میلوفیبروز اولیه (PMF) است.

آزمایش‌های دیگری مانند بیوپسی مغز استخوان ممکن است برای تعیین MPN و ارزیابی شدت آن لازم باشد.

حدود 20 تا 25 درصد بزرگسالان مبتلا به ترومبوسیتمی ضروری(ET) و 25 تا30 درصد بزرگسالان مبتلا به میلوفیبروز اولیه دارای جهش CALR هستند. این جهش همچنین به ندرت در افراد مبتلا به لوسمی میلومونوسیتی مزمن (CMML)، لوسمی میلوئید حاد (AML)، سندرم میلودیسپلاستیک (MDS) و لوسمی میلوئیدی مزمن (CML) یافت می شود.

در سال 2016، سازمان بهداشت جهانی (WHO) معیارهای تشخیصی خود را برای MPN ها تجدید نظر کرد. وجود جهش اگزون 9 CALR یکی از سه معیار اصلی لیست شده برای تشخیص ET و PMF است.

معیارهای تشخیصی MPN توسط سازمان WHO

معیارهای تشخیصی MPN توسط سازمان WHO

یک ژن کالرتیکولین (CALR) جهش یافته می تواند پیامدهایی برای پیش آگهی MPN فرد و پیشرفت بیماری داشته باشد. مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به جهش CALR نسبت به افرادی که دارای جهش JAK2 یا لوسمی میلوپرولیفراتیو (MPL) هستند، بقای کلی بهتری دارند. افراد مبتلا به جهش CALR نسبت به افرادی که دارای ET، JAK2 مثبت هستند، خطر کمتری برای لخته شدن خون (ترومبوز) مضر دارند.

نتیجه منفی معمولاً به این معنی است که جهش کالرتیکولین (CALR)  مورد آزمایش تشخیص داده نشده است. ممکن است نتیجه منفی داشته باشید و همچنان دارای یک جهش غیر معمول CALR باشد که آزمایش نمی تواند آن را تشخیص دهد. همچنین ممکن است، هرچند بعید، این آزمایش نتوانست جهش اگزون 9 CALR را تشخیص دهد. توجه داشته باشید که تجزیه و تحلیل مبتنی بر توالی یابی نسل بعدی (NGS) باید همه گونه های جهش در ژن CALR را شناسایی کند، اما این آزمایش به طور گسترده در دسترس نیست.

نتیجه منفی امکان داشتن MPN را رد نمی کند. 10 تا 15 درصد از موارد ترومبوسیتمی ضروری و میلوفیبروز اولیه هیچ ناهنجاری ژنتیکی مشترک مرتبط با آنها ندارند، یعنی برای جهش‌های JAK2 ، CALR و MPL (معروف به “MPN سه‌گانه منفی”) منفی است.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

کشف جهش های ژنتیکی زیربنایی MPN ها، که از سال 2005 آغاز شد، گام مهمی در درمان آنها بود. داروهایی به نام درمان‌های هدفمند که برای مهار پروتئین‌های غیرطبیعی زیربنای این شرایط طراحی شده‌اند، نسبت به درمان‌های MPN معمولی مؤثرتر هستند. در حالی که درمان های هدفمند برای مهار ژن JAK2 ایجاد شده است، CALR اخیراً کشف شده است و درمان هایی برای مهار آن هنوز در حال مطالعه است. به طور کلی، توسعه درمان های هدفمند برای درمان MPN ها یک حوزه مطالعاتی امیدوارکننده و فعال است.

آیا جهش کالرتیکولین (CALR) ارثی است؟

خیر، جهش کالرتیکولین (CALR) مرتبط با MPN ها سوماتیک است، به این معنی که در طول تقسیم سلولی به دست می آید و به کودکان منتقل نمی شود.

آیا می توان آزمایش جهش کالرتیکولین (CALR) را در مطب پزشک انجام داد؟

آزمایش جهش کالرتیکولین (CALR) باید در آزمایشگاهی انجام شود که آزمایش مولکولی را انجام می دهد. این توسط هر آزمایشگاهی ارائه نمی شود و اغلب باید به آزمایشگاه مرجع ارسال شود.

آماده شدن نتایج آزمایش جهش کالرتیکولین (CALR) چقدر طول می کشد؟

نتایج آزمایش ممکن است چند روز تا دو هفته طول بکشد تا آماده گردد.

آیا جهش های ژنتیکی دیگری در ارتباط با MPN ها وجود دارد؟

بله، جهش های JAK2 در بیش از 95 درصد موارد پلی سیتمی ورا (PV) یافت می شود. جهش های JAK2 همچنین با 50 تا 60 درصد موارد ترومبوسیتمی ضروری (ET) و میلوفیبروز اولیه (PMF) همراه است. علاوه بر این، جهش در ژن لوسمی میلوپرولیفراتیو (MPL) در درصد کمی از بیماران بالغ ET و PMF دیده می شود، اما نه با PV.

اگر فردی ناقل جهش کالرتیکولین (CALR) باشد، آن شخص حامل جهش های JAK2 یا MPL نخواهد بود، یعنی متقابل هستند. PV، ET و PMF همگی در کودکان و نوجوانان نادر هستند و اگرچه جهش‌ها ممکن است به اندازه بزرگسالان مبتلا به همین بیماری‌ها رایج نباشد، اطلاعات زیادی در دست نیست. آزمایش ژنتیکی همچنین گاهی اوقات برای بررسی وجود یا عدم وجود کروموزوم فیلادلفیا (Ph’) یا انتقال BCR-ABL1 در فردی که مشکوک به لوسمی میلوئیدی مزمن است، استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

Patient Power: Myeloproliferative Neoplasms
MPN Research Foundation
Genetics Home Reference: CALR gene
Cancer Support Community: Myeloproliferative Neoplasms
National Cancer Institute: Myeloproliferative Neoplasms

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

CALR mutation detection. Cleveland Clinic Laboratories. Available online at http://clevelandcliniclabs.com/wp-content/assets/pdfs/technical-briefs/calr-89979.pdf. Accessed March 2017.

Example patient report, CALR (calreticulin) exon 9 mutation analysis by PCR. ARUP Laboratories. Available online at http://ltd.aruplab.com/Tests/DownloadReport/2010673%2C%20Not%20Detected.pdf. Accessed March 2017.

Hematological malignancies, Thrombocytosis panel. Knight Diagnostic Laboratories. Available online at https://www.ohsu.edu/custom/knight-diagnostic-labs/home/test-details?id=Thrombocytosis+Panel. Accessed March 2017.

Nangalia, J. and Green, T. R. (2014 December 5). ASH Education Book. The evolving genomic landscape of myeloproliferative neoplasms. Available online at http://asheducationbook.hematologylibrary.org/content/2014/1/287.full. Accessed March 2017.

(© 1995-2017). CALR mutation analysis, myeloproliferative neoplasm (MPN). Mayo Medical Laboratories. Available online at http://www.mayomedicallaboratories.com/test-catalog/Clinical+and+Interpretive/62912. Accessed March 2017.

Williams, M.E. (2014 January 7). CALR mutation in myeloproliferative diseases. NEJM Journal Watch. Available online at http://www.jwatch.org/na33026/2014/01/07/calr-mutation-myeloproliferative-disorders. Accessed March 2017.

(2014 January 7). NeoGenomics is the First Laboratory to Offer Calreticulin (CALR) Mutation Testing for the Diagnosis and Classification of Myeloproliferative Neoplasms. PR Newswire. Available online at http://www.prnewswire.com/news-releases/neogenomics-is-the-first-laboratory-to-offer-calreticulin-calr-mutation-testing-for-the-diagnosis-and-classification-of-myeloproliferative-neoplasms-239029251.html. Accessed March 2017.

Mehrotra, M. et al. (2015). Clinical validation of a multipurpose assay for detection and genotyping of CALR mutations in myeloproliferative neoplasms. American Journal of Clinical Pathology. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/855480_4. Accessed March 2017.

Gotlib, J. (2015 January 8). Mutation of the Calreticulin (CALR) Gene in Myeloproliferative Neoplasms. The Hematologist. Available online at http://www.hematology.org/Thehematologist/Years-Best/3546.aspx. Accessed March 2017.

Wu, Z. et al. (2015 February). Clinical relevance between CALR mutation and myeloproliferative neoplasms. Stem Cell Investigation. Available online at http://sci.amegroups.com/article/view/5719/6523. Accessed March 2017.

(2015 August). Myeloproliferative neoplasm: A diagnostic approach to peripheral blood evaluation. Mayo Clinic Mayo Medical Laboratories. Available online at http://www.mayomedicallaboratories.com/it-mmfiles/Myeloproliferative_Neoplasm_A_Diagnostic_Approach_to_Peripheral_Blood_Evaluation.pdf. Accessed March 2017.

Pietra, D. et al. (2015 November 17). Chronic myeloproliferative neoplasms, Differential clinical effects of different mutation subtypes in CALR-mutant myeloproliferative neoplasms. Leukemia. Available online at http://www.nature.com/leu/journal/v30/n2/full/leu2015277a.html. Accessed March 2017.

(2015 December 11). 2015 Blood Journal reports that CALR mutation reduced with Pegasys. MPN Research Foundation. Available online at http://www.mpnresearchfoundation.org/2015-Blood-Journal-Reports-that-CALR-Mutation-Reduced-with-Pegasys. Accessed March 2017.

Arber, D.A. et al. (2016). The 2016 revision to the World Health Organization classification of myeloid neoplasms and acute leukemia. Blood. Available online at http://www.bloodjournal.org/content/127/20/2391?sso-checked=true. Accessed March 2017.

(© 2016). CALR mutation analysis. University of Texas MD Anderson Cancer Center. Available online at https://www.mdanderson.org/research/research-resources/core-facilities/molecular-diagnostics-lab/services/calr-mutation-analysis.html. Accessed March 2017.

(© 2017). ARUP now offers CALR (Calreticulin) Exon 9 Mutation Analysis. ARUP Laboratories. Available online at http://www.aruplab.com/oncology/CALR. Accessed March 2017.

(© 2017). CALR (Calreticulin) Exon 9 Mutation Analysis by PCR ARUP Laboratories. Available online at http://ltd.aruplab.com/tests/pub/2010673. Accessed March 2017.

(March 7, 2107) Genetics Home Reference. What advances are being made in DNA sequencing? Available online at https://ghr.nlm.nih.gov/primer/genomicresearch/sequencing. March 2017.

Vainchenker W, Kralovics R. Genetic basis and molecular pathophysiology of classical myeloproliferative neoplasms. Blood. 2017;129:667-679.

Rumi E, Cazzola M. Diagnosis, risk stratification, and response evaluation in classical myeloproliferative neoplasms. Blood. 2017;129:680-692.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top