آزمایش کلسی تونین (Calcitonin) | تیروکلسی تونین

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آزمایش کلسی تونین (Calcitonin) | تیروکلسی تونین

کلسی تونین(Calcitonin) هورمونی است که توسط غده تیروئید ترشح می شود. نقش آن تنظیم سطح کلسیم در خون است. نقش کلسی تونین با عملکرد هورمون پاراتیروئید(PTH)، که سطح کلسیم خون را افزایش می دهد، برعکس است.

اسامی دیگر:

  • Human Calcitonin
  • Thyrocalcitonin

چرا آزمایش کلسی تونین(Calcitonin) درخواست می شود؟

  • برای کمک به تشخیص و پایش هیپرپلازی سلول C و سرطان تیروئید مدولاری
  •  برای غربالگری افراد در معرض نئوپلازی غدد درون ریز نوع 2 (MEN2)

چه زمانی آزمایش کلسی تونین(Calcitonin) بایستی انجام شود؟

  • هنگامی که پزشک به سرطان تیروئید مدولاری مشکوک است
  • برای بررسی افرادی که تحت درمان هستند.
  •  هنگامی که یکی از اعضای خانواده مبتلا به سرطان تیروئید مدولاری یا MEN2 است

نمونه مورد نیاز برای آزمایش کلسی تونین(Calcitonin):

  • ظرف/لوله: لوله با درب قرمز یا زرد(ترجیحا همراه با ژل جداکننده) یا لوله درب سبز حاوی ضد انعقاد هپارین
  • نوع نمونه: سرم یا پلاسما (نمونه بایستی درون لوله سرد جمع آوری گردد)
  • حجم نمونه : یک میلی لیتر
لوله-های-مورد-نیاز-برای-آزمایش-کلسی-تونین

لوله های مورد نیاز برای آزمایش کلسی تونین

شرایط-نگهداری-دمایی-نمونه-آزمایش-کلسی-تونین(Calcitonin)شرایط-قبول-یا-رد-نمونه-آزمایش-کلسی-تونین(Calcitonin)آزمایش های تحریک حساس تر از، آزمایش کلسی تونین(Calcitonin) به تنهایی هستند. آزمایش های تحریک کلسی تونین(Calcitonin) شامل جمع آوری یک نمونه پایه، سپس تزریق کلسیم داخل وریدی به بیمار و جمع آوری در 5 و 10 دقیقه پس از انفوزیون است.

یا استفاده از پنتاگاسترین برای تحریک تولید کلسی تونین(Calcitonin) و جمع آوری یک نمونه پایه سپس در 90 ثانیه، 2 دقیقه و 5 دقیقه پس از تزریق نمونه خون دیگر برای سنجش اثر تحریک جمع آوری می شود. بیماران مبتلا به هیپرپلازی اولیه سلول C و/یا MTC معمولاً در طی این آزمایش افزایش بسیار قابل توجهی در سطح کلسیتونین خود خواهند داشت.

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

نام روش انجام آزمایش کلسی تونین(Calcitonin)

ایمونواسی الکتروکمی لومینسانس

شرح روش:

سنجش کلسی تونین(Calcitonin) انسانی یک سنجش ایمنی الکتروشیمیایی لومینسانس ساندویچی است که از یک آنتی بادی اختصاصی hCT مونوکلونال بیوتینیله و یک آنتی بادی اختصاصی hCT مونوکلونال استفاده می کند. کلسی تونین موجود در نمونه با آنتی بادی اختصاصی hCT مونوکلونال بیوتینیله و آنتی بادی اختصاصی hCT مونوکلونال که با کمپلکس روتنیم نشاندار شده است واکنش می دهد و یک کمپلکس ساندویچی را تشکیل می دهد.

ریزذرات پوشش داده شده با استرپتاویدین اضافه می شوند و مخلوط به داخل سلول اندازه گیری آسپیره می شود که در آن ریزذرات به صورت مغناطیسی روی سطح الکترود جذب می شوند. سپس مواد غیر متصل با ProCell حذف می شوند. اعمال ولتاژ به الکترود باعث القای انتشار نورتابی شیمیایی می شود که سپس اندازه گیری می شود.

سنجش الکترو کمی لومینسانس

اساس کار سنجش الکترو کمی لومینسانس

آمادگی قبل از انجام آزمایش کلسی تونین(Calcitonin):

به مدت 12 ساعت قبل از جمع آوری نمونه، از مولتی ویتامین ها یا مکمل های غذایی حاوی بیوتین (ویتامین B7) که معمولا در مکمل ها و مولتی ویتامین های مو، پوست و ناخن یافت می شود، استفاده نکنید.

ناشتایی یک شب قبل از آزمایش ترجیح داده می شود.

چه چیزی در آزمایش کلسی تونین(Calcitonin) مورد بررسی قرار می گیرد؟

کلسی تونین(Calcitonin)، یک هورمون پلی پپتیدی 32 اسید آمینه ای است که توسط سلول های C(سلول های پارافولیکولر) تیروئید ترشح می شود، و به تنظیم سطح کلسیم و فسفر سرم کمک می کند.

ساختار کلسی تونین

ساختار کلسی تونین

هنگامی که سطح کلسیم در خون بالا باشد (هیپرکلسمی)، کلسی تونین ترشح می شود. این امر باعث مهار جذب کلسیم از دستگاه گوارش، مهار جذب کلسیم از استخوان توسط استئوکلاست‌ها و استئوسیت‌ها و افزایش دفع کلسیم توسط کلیه‌ها می‌شود.

عملکرد کلسی تونین

عملکرد کلسی تونین

این اعمال با هورمون پاراتیروئید(PTH) متضاد بوده و منجر به کاهش سطح کلسیم سرم می شود. این آزمایش عمدتاً برای ارزیابی کارسینوم مدولاری مشکوک تیروئید (MTC)، که با ترشح بیش از حد کلسی تونین در حضور سطوح طبیعی کلسیم سرم مشخص می شود، استفاده می شود.

در برخی از بیمارانی که سرطان مدولاری تیروئید دارند، سطح کلسیتونین ناشتا طبیعی است. اگر این اتفاق بیفتد، از یک آزمایش تحریک آمیز شامل تزریق داخل وریدی پنتاگاسترین یا کلسیم استفاده می شود.

تیروئید یک غده کوچک پروانه ای شکل است که در قسمت پایین گردن قرار دارد. غده تیروئید علاوه بر کلسی تونین ، هورمون های دیگری از جمله تیروکسین (T4) و مقداری تری یدوتیرونین (T3) تولید می کند که به کنترل میزان متابولیسم کمک می کند.

غده-تیروئید

غده تیروئید

در دو وضعیت نادر، هیپرپلازی سلول C و سرطان تیروئید مدولاری (MTC)، مقادیر اضافی کلسی تونین(Calcitonin) تولید می شود. آزمایش کلسی تونین سطح خون را اندازه گیری می کند و ممکن است برای تشخیص و مانیتورینگ این شرایط استفاده شود.

  • هیپرپلازی سلول C یک وضعیت خوش خیم است که باعث رشد غیر طبیعی سلول های تیروئید می شود. ممکن است تبدیل به سرطان تیروئید مدولاری شود یا نشود.
  • سرطان تیروئید مدولاری بدخیم است، می تواند فراتر از تیروئید گسترش یابد و اگر به موقع تشخیص داده نشود ، درمان آن دشوار است.
سلول های C

سلولهای تیروئید

سرطان مدولاری نوعی نادر از سرطان تیروئید است که حدود 4 درصد از کل سرطان های تیروئید را تشکیل می دهد. در آمریکا سالانه حدود 52000 نفر مبتلا به سرطان تیروئید تشخیص داده می شوند و حدود 2000 نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

حدود 75 درصد موارد سرطان تیروئید مدولاری پراکنده است و در افرادی رخ می دهد که سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند. بیشتر موارد پراکنده زمانی اتفاق می افتد که افراد در سن 40 یا 50 سالگی هستند و در زنان بیشتر از مردان شایع هستند.

تا 25 درصد موارد MTC مربوط به یک نوع (جهش) ارثی در ژن RET است که منجر به نئوپلازی غدد درون ریز متعدد نوع 2 (MEN2) می شود. MEN2 یک سندرم است که با چندین بیماری مرتبط از جمله سرطان تیروئید مدولاری و فئوکروموسیتوما همراه است. نوع ژن RET به صورت اتوزومال غالب به ارث می رسد. این بدان معناست که شما فقط باید یک نسخه از این ژن را از پدر یا مادر خود به ارث ببرید تا خطر ابتلا به سرطان تیروئید مدولاری افزایش یابد. این شکل ارثی هم مردان و هم زنان را به طور مساوی تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند در سنین پایین تر رخ دهد.

RET-gene

RET-gene

افزایش مبهم در سطوح کلسی تونین باید با آزمایش های تحریک آمیز بیشتر با استفاده از پنتاگاسترین یا کلسیم برای تحریک ترشح کلسی تونین دنبال شود. تحریک پنتاگاسترین شامل انفوزیون داخل وریدی (IV) با نمونه خون گرفته شده قبل از تزریق و در 90 ثانیه، 2 دقیقه و 5 دقیقه پس از تزریق است.

آزمایش انفوزیون کلسیم را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد، اما معمولاً با خون‌گیری برای تعیین سطح پایه و 5 و 10 دقیقه پس از انفوزیون انجام می‌شود. در مورد سرطان مدولاری تیروئید، آزمایش های تحریک کننده می تواند باعث افزایش قابل توجه کلسی تونین شود.

سطوح بالای کلسی تونین(Calcitonin) همچنین ممکن است در افراد مبتلا به سرطان ریه، سینه و پانکراس دیده شود. که احتمالاً نوعی سندرم پارانئوپلاستیک است که در آن تولید نابجای کلسیتونین توسط سلول های سرطانی غیر تیروئید وجود دارد.

 عوامل مداخله گر در آزمایش کلسی تونین(Calcitonin):

  • سطوح در زنان باردار طبیعی و در نوزادان بسیار بالا است.
  • داروهایی که ممکن است باعث افزایش سطح شوند عبارتند از کلسیم، کوله سیستوکینین، اپی نفرین، گلوکاگون، پنتاگاسترین و داروهای ضد بارداری خوراکی.
  • همولیز نمونه خون ممکن است نتایج آزمایش را تغییر دهد.

مطلب پیشنهادی: تداخلات دارویی در آزمایش ها

اهمیت بالینی

افزایش سطح سرمی:

  • کارسینوم مدولاری تیروئید
  • هیپرپلازی سلول C: در این بیماری ها علیرغم سطح کلسیم خون، کلسی تونین توسط تیروئید ترشح می شود. این ناهنجاری‌ها به مکانیسم‌های بازخورد نظارتی عادی پاسخ نمی‌دهند.
  • کارسینوم سلول جوی دو سر ریه
  • سرطان سینه
  • سرطان لوزالمعده: این سرطان ها می توانند به عنوان یک محل نابجای مستقل تولید کلسی تونین عمل کنند.
  • هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه
  • هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه در نتیجه نارسایی مزمن کلیه: این حالات با سطوح بالای کلسیم سرم همراه است. سطوح بالای کلسیتونین ممکن است جبران کننده باشد.
  • کم خونی پرنشیوز
  • سندرم زولینگر-الیسون: سندرم زولینگر-الیسون یک بیماری نادر است که در آن یک یا چند تومور در لوزالمعده یا قسمت فوقانی روده کوچک شما (اثنی عشر) ایجاد می شود. غدد درون ریز (آپودوما) ممکن است با سطوح بالای کلسی تونین همراه باشد.
  • سیروز الکلی: مکانیسم آن به خوبی تعریف نشده است. شاید کبد نتواند هورمون ها را به خوبی متابولیزه کند و سطح کلسی تونین بالا باشد.
  • نارسایی مزمن کلیه
  • بیماری کوشینگ
  • تیروئیدیت
  • اورمی

ملاحظات بالینی در آزمایش کلسی تونین(Calcitonin):

اگر مشخص شود که بیمار سرطان مدولاری تیروئید دارد و جراحی انجام شود، سطح کلسی تونین پیگیری به صورت دوره ای بررسی می شود تا اطمینان حاصل شود که سطوح به حالت عادی باز می گردد. اگر سطوح بالا باقی بماند، مقداری بافت تولید کننده کلسی تونین به صورت کامل حذف نشده است. اگر سطوح بعد از جراحی کاهش یابد و بعداً افزایش یابد، سرطان ممکن است بازگشته باشد.

پیشنهاد می شود که اعضای خانواده بیماران مبتلا به سرطان مدولاری تیروئید از طریق آزمایش کلسی تونین(Calcitonin) غربالگری شوند.

غلظت کلسی تونین(Calcitonin) سرم در نوزادان بالا است، به سرعت کاهش می یابد و از دوران کودکی تا بزرگسالی نسبتاً پایدار است. به طور کلی، غلظت سرمی کلسی تونین در مردان بیشتر از زنان است، علت آن توده سلول C بزرگتر در مردان است

محدوده مرجع کلسی تونین(Calcitonin):

Basal

  • Males: ≤19 pg/mL or ≤19 ng/L (SI units)
  • Females: ≤14 pg/mL or ≤14 ng/L (SI units)

Calcium Infusion (2.4 mg/kg)

  • Males: ≤190 pg/mL or ≤190 ng/L
  • Females: ≤130 pg/mL or ≤130 ng/L

Pentagastrin Injection (0.5 mcg/kg)

  • Males: ≤110 pg/mL or ≤110 ng/L
  • Females: ≤30 pg/mL or ≤30 ng/L

مطلب پیشنهادی: مقادیر بحرانی در آزمایشگاه های تشخیص طبی

توجه: محدوده مرجع و واحد آزمایش وابسته به روش انجام و کیت می باشد و ممکن است در آزمایشگاه های مختلف متفاوت باشد. بنابراین توصیه می گردد که آزمایش ها ترجیحا در یک آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

سوالات متداول

چگونه از نتایج آزمایش کلسی تونین(Calcitonin) استفاده می شود؟

آزمایش کلسی تونین(Calcitonin) در درجه اول برای کمک به تشخیص هیپرپلازی سلول C و سرطان تیروئید مدولاری، برای تعیین موثر بودن درمان و مانیتورینگ عود سرطان تیروئید مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است از آزمایش برای کمک به تشخیص سرطان تیروئید مدولاری در اعضای خانواده افراد مبتلا به نئوپلازی غدد درون ریز نوع 2 (MEN2) استفاده شود.

یک آزمایش تحریک حساس تر از یک اندازه گیری کلسی تونین(Calcitonin) است. این روش شامل جمع آوری یک نمونه اولیه خون (پایه) ، سپس تزریق کلسیم داخل وریدی یا پنتاگاسترین ، موادی است که تیروئید را برای تولید کلسی تونین تحریک می کند. چندین نمونه خون دیگر در چند دقیقه آینده برای اندازه گیری اثر تحریک جمع آوری می شود.

غلظت کلسی تونین(Calcitonin) سرم در نوزادان بالا است، به سرعت کاهش می یابد و از دوران کودکی تا بزرگسالی نسبتاً پایدار است. به طور کلی، غلظت سرمی کلسی تونین در مردان بیشتر از زنان به دلیل توده سلول C بزرگتر در مردان است.

غلظت کلسی تونین(Calcitonin) سرم ممکن است در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی و سایر بیماری ها مانند هیپرپاراتیروئیدیسم، اختلالات لوسمی و میلوپرولیفراتیو، سندرم زولینگر-الیسون، تیروئیدیت خودایمنی، سرطان های سلول کوچک و بزرگ ریه، سرطان سینه و پروستات، ماستوسیتوز و تومورهای عصبی غدد درون ریز، به ویژه، تومورهای سلول جزیره ای انواع مختلف افزایش یابد.

اگرچه اکثر بیماران مبتلا به کارسینوم مدولاری پراکنده تیروئید (MTC) غلظت کلسی تونین سرم پایه بالایی دارند، 30 درصد از بیماران مبتلا به MTC خانوادگی یا نئوپلازی غدد درون ریز متعدد نوع II (MENII) سطح پایه طبیعی دارند.

در موارد کاملاً درمان شده پس از درمان جراحی برای MTC، سطح کلسی تونین سرم در یک دوره متغیر چند هفته‌ای به محدوده غیرقابل شناسایی می‌رسد. افزایش مداوم سطح کلسی تونین سرم بعد از عمل معمولاً نشان دهنده درمان ناقص است. دلایل این امر می تواند گسترش غدد لنفاوی موضعی یا متاستازهای دور باشد.

در بیشتر این موارد، مراحل تصویربرداری برای کار بیشتر مورد نیاز است. آن دسته از افرادی که پس از آن مشخص شد که تنها از گسترش محلی رنج می برند، ممکن است از روش های جراحی اضافی بهره مند شوند.

افزایش سطح کلسی تونین(Calcitonin) سرم که قبلاً غیرقابل تشخیص بوده یا بسیار پایین است، به شدت حاکی از عود یا گسترش بیماری است و باید ارزیابی های تشخیصی بیشتری را آغاز کند.

چه زمانی آزمایش کلسی تونین(Calcitonin) درخواست می شود؟

هنگامی که مشکوک به وجود هیپرپلازی سلول C یا سرطان تیروئید مدولاری هستید، ممکن است سطح کلسی تونین(Calcitonin) درخواست شود. وقتی علائم و نشانه هایی دارید، ممکن است به این شرایط مشکوک شوید، مانند:

  • وجود توده یا تورم در جلوی گردن شما
  • درد در گلو یا جلوی گردن
  • تغییر در صدای شما، گرفتگی صدا
  • مشکل در بلع یا تنفس
  • سرفه مداوم که با سرماخوردگی همراه نیست

آزمایش های کلسی تونین(Calcitonin) ممکن است به صورت دوره ای برای اعضای خانواده افرادی که دارای MEN2 هستند، از سنین پایین شروع شود، تا بتوانند سرطان تیروئید مدولاری یا هیپرپلازی سلول C را در اسرع وقت تشخیص دهند.

هنگامی که برای سرطان تیروئید مدولاری تحت درمان قرار گرفته اید، آزمایش کلسی تونین معمولاً در فواصل منظم برای پایش اثربخشی و عود درمان درخواست می شود.

نتیجه آزمایش کلسی تونین(Calcitonin) چه چیزی را نشان می دهد؟

سطح کلسی تونین(Calcitonin) به طور معمول پایین است. با این حال ، نتیجه کم، سرطان تیروئید مدولاری (MTC) را رد نمی کند. در حالی که اکثر افراد مبتلا به MTC پراکنده سطوح کلسی تونین بالایی دارند، حدود 30 درصد از افراد مبتلا به MTC خانوادگی یا MEN2 سطح طبیعی دارند.

افزایش سطح کلسی تونین(Calcitonin) به این معنی است که مقادیر اضافی تولید می شود. افزایش سطح قابل توجهی از کلسی تونین (به عنوان مثال ، بیش از 20 برابر) شاخص خوبی برای هیپرپلازی سلول C یا سرطان تیروئید مدولاری است. به همین ترتیب، اگر مبتلا به هایپرپلازی سلول C اولیه یا سرطان تیروئید مدولاری هستید، معمولاً در حین آزمایش تحریک کلسی تونین میزان کلسی تونین خود را بسیار افزایش می یابد. با این حال ، پزشک شما از روش های دیگر مانند بیوپسی تیروئید، اسکن و سونوگرافی برای تشخیص استفاده می کند.

با درمان موفقیت آمیز سرطان تیروئید مدولاری، که ممکن است شامل جراحی برای برداشتن غده تیروئید و اغلب برخی بافتهای اطراف آن باشد، سطح کلسی تونین معمولاً به سطوح بسیار پایین می رسد. اگر مقادیر در طول زمان پایین بماند، احتمالاً درمان موثر بوده است.

در برخی موارد، سطح کلسی تونین(Calcitonin) کاهش می یابد اما پس از درمان در سطح متوسط ​​باقی می ماند. این ممکن است به این معنی باشد که برخی از بافتهای تولید کننده کلسی تونین باقی می مانند. پزشکان کلسی تونین را زیر نظر دارند و به مرور زمان افزایش آن را مشاهده می کنند. اگر سطح کلسی تونین شروع به افزایش کند، به احتمال زیاد سرطان تیروئید مدولاری بازگشته است.

چرا آزمایش کلسی تونین(Calcitonin) به عنوان یک غربالگری عمومی انجام نمی شود؟

هیپرپلازی سلول C و سرطان تیروئید مدولاری هر دو به اندازه کافی نادر هستند و غربالگری کلسی تونین(Calcitonin) در جمعیت عمومی مفید نیست.

اگر تیروئید من برداشته شود، آیا باید کلسی تونین(Calcitonin) خود را جایگزین کنم؟

خیر، بدن بدون کلسی تونین(Calcitonin) می تواند کار کند. با این حال، شما نیاز به درمان جایگزین هورمون های تیروئید به صورت مادام العمر (معمولاً T4) دارید. این هورمون تیروئید است که به صورت قرص مصرف می شود و جایگزین هورمون تیروئید بدن شما می شود.

آیا کلسی تونین(Calcitonin) به عنوان مکمل استفاده می شود؟

بله، اما در زمینه ای کاملاً متفاوت. از آنجا که در دوزهای بسیار زیاد تجزیه استخوان (تجزیه) را مهار می کند، گاهی اوقات به افرادی که پوکی استخوان دارند، کلسی تونین به عنوان دارو تجویز می شود. این به حفظ تراکم استخوان کمک می کند و یک اثر تسکین دهنده درد بر استخوان دارد. مکمل معمولاً به صورت تزریق یا اسپری بینی تجویز می شود. کلسی تونین یک پروتئین است و با هضم تجزیه می شود و غیرفعال می شود، بنابراین نمی توان آن را از طریق دهان مصرف کرد.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

با سرطان تیروئید مدولاری و هیپرپلازی سلول C، سایر آزمایش های تیروئید مانند T4 ،T3 و هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) معمولاً طبیعی است در حالی که سطح کلسی تونین بالا است.

سطح کلسی تونین(Calcitonin) ممکن است با استفاده از داروهایی مانند اپی نفرین، گلوکاگون و داروهای ضد بارداری خوراکی افزایش یابد و به طور معمول در نوزادان تازه متولد شده و همچنین در زنان در دوران بارداری بیشتر است.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

Cancer of the Thyroid. American Thyroid Association. Available online at https://www.thyroid.org/medullary-thyroid-cancer/. Accessed October 2020.

(2018 November) What is Calcitonin? Endocrine Society. Available online at https://www.hormone.org/your-health-and-hormones/glands-and-hormones-a-to-z/hormones/calcitonin. Accessed October 2020.

Yadav, Mahima, Agrawal, Vinita, et al. (2018 October 10) C-Cell Hyperplasia in Sporadic and Familial Medullary Thyroid Carcinoma. Available online at http://www.ijpmonline.org/article.asp?issn=0377-4929;year=2018;volume=61;issue=4;spage=485;epage=488;aulast=Yadav. Accessed October 2020.

Thyroid Cancer: Medullary Thyroid Cancer (MTC). The American Association of Endocrine Surgeons. Available online at http://endocrinediseases.org/thyroid/cancer_medullary.shtml. Accessed October 2020.

Gharib, Hossein, MD, MACP, MACE, Papini, Enrico, MD, FACE, et al. (2016 May) American Association of Clinical Endocrinologists, American College of Endocrinology, and Associazione Medici Endocrinologi Medical Guidelines for Clinical Practice for the Diagnosis and Management of Thyroid Nodules. Endocrine Practice. Available online at https://journals.aace.com/doi/pdf/10.4158/EP161208.GL. Accessed October 2020.

(2019 February 1) Calcitonin (Nasal Route). Mayo Clinic. Available online at https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/calcitonin-nasal-route/description/drg-20067056. Accessed October 2020.

(March 14, 2019) American Cancer Society. Thyroid Cancer Statistics. Available online at https://www.cancer.org/cancer/thyroid-cancer/about/key-statistics.html. Accessed October 2020.

© 2020 ARUP Laboratories. Calcitonin. Available online at https://ltd.aruplab.com/Tests/Pub/0070006. Accessed October 2020.

(July 2020) MedlinePlus. Calcitonin Test. Available online at https://medlineplus.gov/lab-tests/calcitonin-test/. Accessed October 2020.

© 2020 Mayo Foundation for Medical Education and Research. Calcitonin, Serum, Clinical and Interpretive. Available online at https://test.mayocliniclabs.com/test-catalog/Clinical+and+Interpretive/9160. Accessed October 2020.

Thomas, Clayton L., Editor (1997). Taber’s Cyclopedic Medical Dictionary. F.A. Davis Company, Philadelphia, PA [18th Edition].

Pagana, Kathleen D. & Pagana, Timothy J. (2001). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 5th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO.

Brown, T., Updated (2004 January 27). Calcitonin. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003699.htm.

Cohen, E. Updated (2003 May 2). Medical Encyclopedia: Medullary carcinoma of thyroid. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000374.htm.

Burman, K. (2003 July 23). Topics in Thyroid Disease, Should All Patients With a Thyroid Nodule Have Routine Serum Calcitonin Measurements? Medcape, from Medscape Diabetes & Endocrinology 5(2) 2003 [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/458789?src=search.

Randolph, G. and Maniar, D. (2000). Medullary Carcinoma of the Thyroid. Medscape, from Cancer Control: Journal of the Moffitt Cancer Center [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/408987?src=search.

(© 1995-2005). Thyroid Gland Disorders, Introduction. The Merck Manual of Medical Information – Second Home Edition [On-line information]. Available online at http://www.merck.com/mmhe/sec13/ch163/ch163a.html.

Liebert, M. (2003 June 6). Thyroid Tests for the Clinical Biochemist and Physician, Calcitonin (CT) and RET Proto-Oncogene Measurement. Medscape from Thyroid 13(1):68-74, 2003 [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/452670?src=search.

Dumont, J.E., et. al. (2002 August 1, Revised). Chapter 1, The Phylogeny, Ontogeny, Anatomy, and Metabolic Regulation of the Thyroid, The Secretory Unit – The Follicle. Thyroid Disease Manager [On-line information]. Available online at http://www.thyroidmanager.org/Chapter1/1-frame.htm.

Wiesner, G. and Snow-Bailey, K. (2005 March 7, Updated). Multiple Endocrine Neoplasia Type 2. GeneReviews [On-line information]. Available online through http://www.genetests.org.

(© 2005). Calcitonin. ARUP’s Guide to Clinical Laboratory Testing [On-line information]. Available online at http://www.arup-lab.com/guides/clt/tests/clt_a135.jsp#1059013.

Elisei, R; Bottici, V; Luchetti, F; Di Coscio, G; Romei, C; Grasso, L; Miccoli, P; Iacconi, P; Basolo, F; Pinchera, A; Pacini, F: Impact of Routine Measurement of Serum Calcitonin on the Diagnosis and Outcome of Medullary Thyroid Cancer: Experience in 10,864 Patients with Nodular Thyroid Disorders. J Clin Endocrinol Metab 2004;89:163-168.

Pagana, Kathleen D. & Pagana, Timothy J. (© 2007). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 8th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO. Pp 220-221.

Wu, A. (2006). Tietz Clinical Guide to Laboratory Tests, Fourth Edition. Saunders Elsevier, St. Louis, Missouri. Pp 194-199.

Thomas, Clayton L., Editor (1997). Taber’s Cyclopedic Medical Dictionary. F.A. Davis Company, Philadelphia, PA [18th Edition]. Pp 285.

Schlumberger, M. et. al. (2007 December 10). New Therapeutic Approaches to Treat Medullary Thyroid Carcinoma. Medscape from Nat Clin Pract Endocrinol Metab 4(1):22-32, 2007. [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/566894. Accessed on 11/1/08.

Hershman, J. (2008 June, Revised). Thyroid Cancers. Merck Manual for Healthcare Professionals [On-line information]. Available online at http://www.merck.com/mmpe/sec12/ch152/ch152j.html?qt=calcitonin&alt=sh. Accessed on 11/1/08.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top