دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آزمایش سرب (Lead) | BLL | Pb

آزمایش سرب میزان سرب در خون را اندازه گیری می کند. سرب فلزی است که در محیط زیست و در بسیاری از محصولات مصرفی یافت می شود. سطوح بالای سرب می تواند منجر به مشکلاتی در کودکان مانند اختلالات یادگیری، مشکلات رفتاری و کم خونی شود. سطوح بسیار بالا می تواند باعث مشکلات جدی مانند تشنج یا کما شود.

اسامی دیگر:

  • Blood Lead Test
  • Blood Lead Level
  • BLL
  • pb

چرا آزمایش سرب (Lead) درخواست می شود؟

  • برای غربالگری قرار گرفتن بیش از حد احتمالی در معرض سرب، به ویژه در کودکان

چه زمانی آزمایش سرب (Lead) بایستی انجام شود؟

  • براساس برنامه غربالگری سرب کودک یا ترجیح پزشک، مانند 1 و 2 سالگی.
  • کودکانی که در معرض خطر تلقی می شوند ممکن است از 18 ماهگی تا 6 سالگی به آزمایش های اضافی نیاز داشته باشند.
  • زمانی که شغل یا سرگرمی شما ممکن است شما یا خانواده تان را در معرض سرب قرار دهد.
  • وقتی علائمی دارید که نشان دهنده مسمومیت با سرب است

نمونه مورد نیاز برای آزمایش سرب (Lead):

  • ظرف/لوله: لوله با درب آبی پررنگ یا سلطنتی(مخصوص جمع آوری عناصر)
  • نوع نمونه: خون کامل
  • حجم نمونه: 1 میلی لیتر
لوله مخصوص آزمایش سرب

لوله مخصوص آزمایش سرب

شرایط-نگهداری-دمایی-نمونه-آزمایش-سرب-(Lead)

شرایط-قبول-یا-رد-نمونه-آزمایش-سرب-(Lead)

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

آمادگی قبل از انجام آزمایش سرب (Lead):

غلظت بالای گادولینیوم و ید در اکثر آزمایش های فلزی تداخل دارد. اگر مواد حاجب حاوی گادولینیوم یا ید استفاده شده باشد، نمونه نباید به مدت 96 ساعت جمع آوری شود.

نام روش انجام آزمایش سرب (Lead)

طیف سنجی جرمی- پلاسما جفت القایی (ICP-MS)

شرح روش

سرب در خون کامل با استفاده از طیف سنجی جرمی پلاسما جفت القایی در حالت استاندارد با استفاده از ایریدیوم به عنوان استاندارد داخلی و با استفاده از کالیبراسیون ماتریس نمک تجزیه و تحلیل می شود

روش-ICP-MS

روش ICP MS

چه چیزی در آزمایش سرب (Lead) مورد بررسی قرار می گیرد؟

سرب یک فلز نرم موجود در محیط است که وقتی در بدن جذب می شود بسیار سمی است و تقریباً همه اندام ها را تحت تأثیر قرار می دهد. این آزمایش سطح سرب فعلی خون را اندازه گیری می کند. تقریباً 1درصد سرب در خون آزاد است، بنابراین سطح سرب خون (BLL) ممکن است سطوح واقعی سرب را منعکس نکند.

سربشما می توانید با تنفس یا بلعیدن گرد و غبار سرب یا با جذب آن از طریق پوست به میزان کمتری در معرض سرب قرار بگیرید. در بزرگسالان، بیشتر سرب از طریق استنشاق جذب می شود، اما در کودکان بیشتر جذب از طریق دستگاه گوارش انجام می شود. پس از جذب، سرب در خون، بافت های نرم و استخوان توزیع می شود. مسمومیت با سرب می تواند به مغز، اندام ها و سیستم عصبی آسیب برساند.

بافت-های-هدف-سرب

بافت های هدف سرب

حتی با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سطوح پایین، سرب می تواند بدون علائم فیزیکی مرتبط آسیب جبران ناپذیری ایجاد کند. در یک نوزاد، سرب می تواند باعث اختلالات شناختی دائمی، اختلالات رفتاری و تاخیر در رشد شود. علائم سمیت سرب بسته به حاد یا مزمن بودن مواجهه با سرب متفاوت است.

قرار گرفتن در معرض حاد سرب می تواند باعث یبوست، از دست دادن اشتها، درد شکم، درد مفاصل/عضله، سردرد، افسردگی و کاهش میل جنسی شود. در سطوح سرب خون بیش از 150 میکروگرم در دسی لیتر (mcg/dL)، ممکن است آسیب مغزی رخ دهد که منجر به کما، تشنج یا مرگ شود.

علایم-آلودگی-با-سرب

علایم آلودگی با سرب

قرار گرفتن در معرض مزمن و کم می تواند باعث افسردگی، اضطراب، کاهش عملکرد عصبی حرکتی، کم خونی و آسیب کلیه شود. قرار گرفتن در معرض مزمن سرب نیز با فشار خون بالا مرتبط است، اما میزان ارتباط آن به خوبی ثابت نشده است. سرب می تواند از مادر به فرزند متولد نشده آنها منتقل شود و باعث سقط جنین و زایمان زودرس شود.

کودکان زیر 3 سال بیشتر مستعد قرار گرفتن در معرض سرب و مسمومیت هستند. افزایش خطر اثرات سمی سرب به دلیل ناقص بودن سد خونی مغزی، تمایل بیشتر به کمبود آهن، و از آنجایی که کودکان اغلب دست های خود را در دهان می گذارند، به طور تصادفی گرد و غبار سرب یا تراشه های رنگ را بلعیده اند.

آنها همچنین می توانند گرد و غبار سرب را استنشاق کنند یا اقلام آلوده به سرب را بجوند. قرار گرفتن در معرض سرب بزرگسالان معمولاً مربوط به قرار گرفتن در معرض شغلی یا تفریحی (سرگرمی) است. کودکان کسانی که با سرب کار می کنند نیز ممکن است زمانی که آلودگی سرب به خانه بر روی لباس کار والدینشان آورده می شود، در معرض قرار بگیرند.

قرار گرفتن کودکان در معرض سرب

قرار گرفتن کودکان در معرض سرب

سرب هنگام سوزاندن زغال سنگ، نفت یا زباله در هوا آزاد می شود. قبل از اینکه استفاده از بنزین سرب دار در وسایل نقلیه موتوری ممنوع شود ، بیشتر سرب منتشر شده از اگزوز وسایل نقلیه می آمد.

در سال 1978 سرب از رنگ‌های خانگی ممنوع شد، اما هنوز در رنگ‌هایی که برای مصارف غیر خانگی تولید می‌شوند و در رنگدانه‌های هنری یافت می‌شود. محصولات سرامیکی موجود از تامین کنندگان غیرتجاری (مانند هنرمندان محلی) اغلب حاوی مقادیر قابل توجهی سرب هستند که می تواند توسط اسیدهای ضعیف مانند سرکه و آب میوه از سرامیک شسته شود.

سرب معمولا در خاک به ویژه در نزدیکی جاده ها، خانه های قدیمی، باغ های قدیمی، مناطق معدنی، سایت های صنعتی، نزدیک نیروگاه ها، زباله سوزها، محل های دفن زباله و مکان های زباله های خطرناک یافت می شود. داده‌های اخیر همچنین نشان داده است که جواهرات ارزان قیمتی که به عموم مردم فروخته می‌شوند ممکن است حاوی سطوح بالایی از سرب باشند که می‌تواند از طریق دست زدن به پوست به پوست منتقل شود. با این حال، سرب زیادی نمی تواند از طریق پوست وارد بدن شما شود.

افراد ممکن است با خوردن غذا یا نوشیدن آب حاوی سرب در معرض سرب قرار گیرند. آب آشامیدنی (شیرهای آب) در خانه های حاوی لوله های سرب ممکن است حاوی سرب باشد، به خصوص اگر آب اسیدی یا “نرم” باشد.

غذاها ممکن است حاوی مقادیر کمی سرب باشند. سبزیجات تازه برگی که در خاک های حاوی سرب رشد می کنند ممکن است گرد و غبار حاوی سرب روی آنها وجود داشته باشد. اگر در ظروف سفالی یا سرامیکی با لعاب نامناسب و از ظروف شیشه‌ای سرب دار کریستالی قرار گیرند، ممکن است سرب وارد غذاها شود. با این حال، از آنجایی که لحیم کاری سرب دیگر در قوطی ها استفاده نمی شود، معمولاً سرب بسیار کمی در مواد غذایی یافت می شود.

سرب-1رژیم غذایی معمولی روزانه 1 تا 3 میکروگرم سرب دارد که 1 تا 10 درصد آن جذب می شود. کودکان ممکن است تا 50 درصد از رژیم غذایی دریافتی را جذب کنند و کسری از سرب جذب شده با کمبود مواد مغذی افزایش می یابد. اکثریت دریافت روزانه پس از عبور مستقیم از دستگاه گوارش از طریق مدفوع دفع می شود.

در حالی که بخش قابل توجهی از سرب جذب شده در استخوان (تقریباً 94٪ بزرگسالان، تقریباً 73٪ کودکان) و گلبول های قرمز ترکیب می شود، سرب در نهایت در بین تمام بافت ها توزیع می شود، با بافت های متراکم چربی مانند سیستم عصبی مرکزی به ویژه به اشکال ارگانیک حساس است. از سرب تمام سرب جذب شده در نهایت از طریق صفرا یا ادرار دفع می شود. چرخش بافت نرم سرب در حدود 120 روز اتفاق می افتد.

سایر منابع جایگزین سرب عبارتند از مبرخی داروهای سنتی خانگی، لوازم آرایشی (مانند سورما و سرمه)، و برخی از انواع رنگ مو، لوازم آرایشی و رنگ.

سرب سمیت خود را با چندین مکانیسم بیان می کند:

1) به شدت آمینولوولینیک اسید دهیدراتاز و فروشلاتاز، 2 از آنزیم های دخیل در سنتز هم را مهار می کند. در نهایت این مهار باعث کاهش سنتز هموگلوبین و در نتیجه کم خونی می شود.

سمیت-سرب

سمیت سرب

2) سرب همچنین یک الکتروفیل است که مشتاقانه با گروه سولفیدریل سیستئین موجود در پروتئین ها پیوندهای کووالانسی ایجاد می کند. بنابراین، پروتئین‌های موجود در تمام بافت‌هایی که در معرض سرب قرار دارند، به آنها سرب متصل می‌شود. شایع ترین مکان هایی که تحت تأثیر قرار می گیرند سلول های اپیتلیال دستگاه گوارش و سلول های اپیتلیال لوله پروگزیمال کلیه هستند.

اجتناب از قرار گرفتن در معرض سرب درمان انتخابی است. با این حال، درمان کیلاسیون برای درمان بیماری شدید در دسترس است و ممکن است به خصوص در کودکان اگر سرب خون بالاتر از 25 میکروگرم در دسی لیتر باشد، ضروری باشد. عوامل شلات کننده استاندارد که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: دیمرکاپرول (بریتانیا ضد لوئیزیت: BAL)، CaNa2-EDTA (یا EDTA)، پنی سیلامین، و 2،3-دیمرکاپتوسوکسینیک اسید

اهمیت بالینی آزمایش سرب (Lead)

قرار گرفتن در معرض سرب: فلز سنگین هنوز خطر مسمومیت را برای کودکان بین شهری که در اطراف رنگ داخلی قدیمی و لوله های آب سرب زندگی می کنند، دارد.

منابع آلوده کننده سرب

منابع حاوی سرب

ملاحظات بالینی آزمایش سرب (Lead)

  • کارگرانی که در معرض سرب قرار دارند باید سطح سرب خون کمتر از 40 گرم در دسی لیتر داشته باشند.
  • در کودکانی که سطح سرب خون آنها بیش از 10 میکروگرم در میلی لیتر است، باید منبع تماس با سرب شناسایی و حذف شود. درمان برای سطوح >25 گرم در دسی لیتر مورد نیاز است.
  • مطالعات گلبول های قرمز معمولاً در صورت وجود مسمومیت با سرب، کم خونی میکروسیتیک را نشان می دهد.

محدوده مرجع آزمایش سرب (Lead):

Normal values

  • 0-5 years: <3.5 mcg/dL
  • > or =6 years: <5.0 mcg/dL

Critical values

  • Pediatrics (< or =15 years): > or =20.0 mcg/dL
  • Adults (> or =16 years): > or =70.0 mcg/dL

مطلب پیشنهادی: مقادیر بحرانی در آزمایشگاه های تشخیص طبی

اثرات سرب بر کودکان براساس مقدار

اثرات سرب بر کودکان براساس مقدار

توجه: محدوده مرجع و واحد آزمایش وابسته به روش انجام و کیت می باشد و ممکن است در آزمایشگاه های مختلف متفاوت باشد. بنابراین توصیه می گردد که آزمایش ها ترجیحا در یک آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

سوالات متداول

چگونه از نتایج آزمایش سرب (Lead) استفاده می شود؟

آزمایش سرب برای تعیین غلظت سرب در خون در زمان جمع آوری نمونه استفاده می شود. آزمایش سرب خون برای غربالگری قرار گرفتن در معرض سرب استفاده می شود. همچنین ممکن است برای پایش اثربخشی درمان و تأیید کاهش سطح سرب در طول زمان تجویز شود.

غلظت سرب در سطح محلی با رعایت استانداردهای ملی کنترل می شود. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، و سازمان‌های مختلف دیگر توصیه‌هایی در مورد غربالگری کودکان از نظر قرار گرفتن در معرض سرب ارائه می‌کنند.

سرب خون در کارگرانی که محیطشان حاوی سرب است کنترل می شود. برای ارزیابی مواجهه مزمن با سرب و مواجهه اخیر با سرب استفاده می شود. گاهی اوقات، آزمایش پروتوپورفیرین روی (ZPP) نیز درخواست می شود.

هنگامی که سرب شروع به تأثیرگذاری بر تولید گلبول های قرمز خون می کند، ZPP افزایش می یابد. استفاده از آن به عنوان یک ابزار غربالگری برای کودکان به اندازه کافی حساس نیست، اما ممکن است برای کمک به ارزیابی میانگین قرار گرفتن در معرض سرب در بزرگسالان در چند هفته گذشته درخواست شود. همچنین ممکن است زمانی که فردی علائم سمیت سرب را نشان می‌دهد، ZPP درخواست شود، اما BLL آن‌ها به حدی افزایش نمی‌یابد که این علائم را در نظر بگیرد.

چه زمانی آزمایش سرب (Lead) درخواست می شود؟

برای غربالگری کودکان:

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می کند که یک ارزیابی خطر برای قرار گرفتن در معرض سرب در ویزیت های کودکان خوب در سن 6 ماهگی، 9 ماهگی، 12 ماهگی، 18 ماهگی، 24 ماهگی و در 3، 4، 5 و 6 سالگی انجام شود. آزمایش سطح سرب خون تنها در صورتی باید انجام شود که ارزیابی خطر مثبت باشد. با توجه به نظر AAP و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC)، غربالگری جهانی یا آزمایش های سطح سرب خون دیگر توصیه نمی شود، به جز برای کودکان در مناطق با شیوع بالا که بیش از 12٪ از کودکان بین 1 تا 2 سال سن دارند. که سطح سرب خونشان بالا است.

پزشکان اطفال همچنین ممکن است غربالگری را به موارد زیر ارائه دهند:

  • کودکان واجد شرایط در 1 سالگی و دوباره در 2 سالگی
  • کودکان در هر سنی که اخیراً مهاجر، پناهنده یا فرزندخوانده هستند در اولین فرصت
  • کودکی که والدین، سرپرست یا اپزشک به دلیل مشکوک بودن در معرض آزمایش سرب خون درخواست می‌کنند

برای غربالگری بزرگسالان:

  • زمانی که احتمال آلودگی سرب وجود دارد، ممکن است برای غربالگری بزرگسالان در محل کار، آزمایش سرب خون درخواست شود. اعضای خانواده نیز ممکن است غربالگری شوند زیرا سرب را می توان روی لباس به خانه حمل کرد.
  • بزرگسالانی که سرگرمی هایی با رنگ های سرب، سرامیک یا بنزین دارند نیز باید مورد آزمایش قرار گیرند.
  • زنان باردار و مادران شیرده در صورت افزایش خطر مواجهه با سرب ممکن است غربالگری شوند.

برای تشخیص:

هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان، زمانی که علائم و نشانه‌ها حاکی از مسمومیت بالقوه سرب باشد، ممکن است آزمایش سرب درخواست شود. این علائم غیر اختصاصی هستند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • خستگی
  • تغییرات در خلق و خو
  • حالت تهوع، ناراحتی طولانی مدت معده
  • سردرد
  • لرزش
  • کاهش وزن
  • نوروپاتی محیطی که عبارت است از گزگز، بی حسی، درد و ضعف در دست ها و پاها.
  • کم خونی
  • انسفالوپاتی
  • از دست دادن حافظه
  • تشنج
  • کما
علایم-مسمومیت-با-سرب

علایم مسمومیت با سرب

بسیاری از کودکان در زمان قرار گرفتن در معرض هیچ علامت فیزیکی ندارند، اما آسیب بالقوه دائمی همچنان ممکن است رخ دهد. آزمایش قرار گرفتن در معرض سرب باید در کودکانی که کندتر از کودکان هم سن رشد می‌کنند یا دارای کم خونی، مشکلات خواب، کاهش شنوایی، یا نقص گفتار، زبان یا توجه هستند، در نظر گرفته شود.

نتیجه آزمایش سرب (Lead) چه چیزی را نشان می دهد؟

هر چه نتیجه آزمایش بالاتر باشد، سرب بیشتری در خون وجود دارد. با این حال، مقدار سرب در خون لزوماً منعکس کننده مقدار کل سرب در بدن نیست. زیرا بیشتر سرب در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود. خطری که یک سطح سرب خاص نشان می دهد به سن و سلامت فرد، میزان سرب که در معرض آن قرار می گیرد و مدت زمانی که در معرض سطوح بالای سرب قرار می گیرد بستگی دارد

کودکان:

کودکان در برابر قرار گرفتن در معرض سرب و اثرات آن آسیب پذیرتر هستند. CDC از مقدار مرجع سرب خون که 5 میکروگرم در دسی لیتر (پنج میکروگرم در دسی لیتر) است برای شناسایی کودکانی که سطح سرب آنها بسیار بالاتر از اکثر کودکان است، استفاده می کند. کودکانی که سطح سرب خونشان بالاست، باید پاسخ‌هایی را ارائه دهند که شامل ارزیابی‌های محیطی برای تعیین منبع قرار گرفتن در معرض منبع سرب، آموزش اعضای خانواده در مورد مسمومیت با سرب، و انجام آزمایش‌های بعدی برای مانیتور وضعیت است.

کودکان همچنین باید از نظر کمبود آهن و تغذیه عمومی مطابق با دستورالعمل های AAP ارزیابی شوند. سطح سرب خون باید در طول زمان کنترل شود تا زمانی که بررسی های محیطی و پاسخ های بعدی کامل شود.

اثرات سرب روی کودکان

اثرات سرب روی کودکان

کودکانی که سطح سرب خونشان بیش از 45 میکروگرم در دسی لیتر است، نیاز به ارزیابی و درمان پاکسازی (کلاتاسیون) دارند. درمان شلیت شامل تجویز خوراکی دارویی است که سرب را جذب و از طریق ادرار دفع می‌کند. برخی از کودکان ممکن است نتوانند این دارو را مصرف کنند و نیاز به درمان با کلسیم دی سدیم اتیلن دی آمین تتراستیک اسید (EDTA) از طریق تزریق دارند. کودکانی که سطح سرب اولیه آنها بیش از 70 میکروگرم در دسی لیتر باشد، معمولاً نیاز به بستری شدن در بیمارستان و مداخله فوری دارند.

بزرگسالان

در سال 2015، موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی  (NIOSH) 5 میکروگرم در دسی لیتر یا بالاتر را به عنوان سطح سرب خون در بزرگسالان تعیین کرد. وزارت بهداشت و خدمات انسانی توصیه می کند که سطح سرب خون در بین همه بزرگسالان به کمتر از 10 میکروگرم در دسی لیتر کاهش یابد.

از آنجایی که سرب از طریق خون به جنین منتقل می شود، زنان باردار باید برای محافظت از جنین در حال رشد، قرار گرفتن در معرض سرب را محدود کنند تا سطح خون پایین و تا حد امکان نزدیک به صفر باشد.

هر سطح سرب بیش از 70 میکروگرم در دسی لیتر باید یک اورژانس پزشکی در نظر گرفته شود.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

سرب در جذب آهن اختلال ایجاد می کند. کودکانی که غلظت سرب خونشان بالاست باید از نظر کمبود آهن آزمایش شوند.

هر فردی سرب را به طور متفاوتی از بین می برد. بنابراین، آزمایش ها تنها بخشی از تصویر در موارد مسمومیت با سرب است. نظارت دقیق با معاینات پزشکی لازم است. بیمارانی که عملکرد کلیه آنها تغییر یافته است ممکن است سرب را به این سرعت حذف نکنند.

پزشکان باید آگاه باشند که اقدامات فرهنگی و درمان های عامیانه، از جمله بلع خاک، می تواند خطر قرار گرفتن در معرض سرب را افزایش دهد. داروهای عامیانه تهیه شده توسط جمعیت های تازه مهاجرت شده به ویژه به عنوان منابع احتمالی سرب شناخته می شوند. سایر منابع بالقوه سرب شامل غذاهای وارداتی، آب نبات، لوازم آرایشی، جواهرات لباس، کلیدهای برنجی، و اسباب بازی ها یا وسایل خانگی حاوی سرب یا رنگ شده با سرب است.

چه محصولاتی به جز رنگ و سرامیک هنوز حاوی سرب هستند؟

برخی از محصولاتی که هنوز حاوی سرب هستند عبارتند از: باتری ماشین، لحیم کاری، برخی از لوله ها، مهمات، سقف، رنگ های صنعتی، محل های کار، مناطق سرگرمی، الکترونیک، باتری ها، بازیافت ضایعات فلزی، برخی از پی وی سی، وینیل و پلاستیک، اشیاء برنجی از جمله کلید، جواهرات لباس. و مواد محافظ اشعه ایکس.

محصولات حاوی سرب

محصولات منبع سرب

آیا دست زدن به این محصولات باعث بالا بردن سطح سرب خون می شود؟

فقط نگه داشتن یک شی سربی در دستان شما را مسموم نمی کند. بیشتر سرب به عنوان یک ترکیب معدنی وجود دارد و به خوبی در پوست حرکت نمی کند. با این حال، تنفس یا بلعیدن گرد و غبار مملو از سرب ممکن است شما را مسموم کند. شرایطی که می تواند منجر به مسمومیت با سرب شود عبارتند از:

  • لمس سطوح پوشیده از گرد و غبار سرب و سپس انتقال گرد و غبار به دهان با انگشتان، غذا یا اسباب بازی ها
  • کودک نوپایی که در خانه‌ های قدیمی با دهان یا انگشتان خود طاقچه‌های پنجره را لمس می‌کند و سپس گرد و غبار سرب یا تراشه‌های سرب را می‌بلعد.
  • استنشاق گرد و غبار در طول پروژه بازسازی خانه در خانه های قدیمی ساخته شده است، به ویژه در هنگام استفاده از سنباده های برقی یا سایر روش های کاری که گرد و غبار آلوده به سرب تولید می کند.
  • بلع سرب از طریق باغبانی در خاک آلوده اطراف پایه یک خانه قدیمی یا گاراژ یا در خاک آلوده به گاز سرب در امتداد بزرگراه های قدیمی یا محیط های صنعتی متروکه
  • آب آشامیدنی از طریق لوله های سرب
  • بلعیدن گلوله سربی (مهمات تفنگ ساچمه ای)، وزنه پرده یا اسباب بازی سربی و عدم عبور آن از بدن شما
  • استنشاق دود ناشی از سوختن چوب های رنگ شده با سرب یا پوشش باتری در شومینه های خانگی

محصولات مصرفی:

  • پیشبند بچه، سیم برق، کیف پول، شیلنگ باغچه
  • اسباب بازی، لوازم هنری، چرم مصنوعی، جواهرات، رنگ مو
  • شیرآلات برنجی، سینک های ماهیگیری، وزنه های پرده ای

چه مشاغلی ممکن است منجر به قرار گرفتن در معرض سرب شود؟

برخی از مشاغلی که افراد و خانواده هایشان را در معرض خطر قرار گرفتن در معرض سرب قرار می دهند عبارتند از:

  • ذوب سرب
  • ساخت و ساز
  • جوشکاری فولاد
  • بازسازی پل
  • دستورالعمل محدوده شلیک و پاک کننده ها
  • بازسازی و بازسازی خانه های قدیمی
  • کار ریخته گری
  • بازیافت ضایعات فلزی
  • ساخت شیشه های رنگی
  • استفاده از لعاب سربی در سرامیک
  • رنگ آمیزی فلز
  • کار تعمیر خودرو
  • کار برقکار
  • اتصال کابل

آیا راه هایی برای محافظت از خود و خانواده ام در برابر قرار گرفتن در معرض سرب وجود دارد؟

بله. اگر خانه شما قدیمی است:

  • فرض کنید ممکن است در خانه سرب داشته باشید، یا خانه و خاک اطراف آن را توسط یک متخصص بررسی کنید.
  • از آب سرد برای نوشیدن استفاده کنید
  • برای کنترل گرد و غبار، کف ها و سطوح را مرتب مرطوب کنید
  • فرش ها و اثاثه یا لوازم داخلی را برای حذف گرد و غبار جاروبرقی بکشید – در صورت امکان از فیلتر خلاء HEPA استفاده کنید
  • بررسی ماهانه برای بررسی بریدگی، پوسته شدن یا سایر سطوح آسیب دیده، به ویژه در قسمت های پنجره و ایوان ها انجام دهید. هر گونه بریدگی، پوسته شدن یا رنگ یا سطح آسیب دیده را به محض مشاهده ترمیم کنید، سپس محل را کاملا تمیز کنید تا گرد و غبار سرب پاک شود.
  • نحوه انجام پروژه های نوسازی و تعمیر را با استفاده از روش های کاری ایمن برای جلوگیری از ایجاد گرد و غبار یا آلودگی بیشتر سرب بیاموزید.
  • برای کاهش آلودگی گرد و غبار سرب، مرتب دست ها و اسباب بازی های کودک خود را بشویید
  • از مصرف داروهای خانگی حاوی سرب خودداری کنید
  • فرزندان خود (و زنان باردار) را از خطرات سرب دور نگه دارید و در طول پروژه های بازسازی یا تعمیر از منطقه خارج کنید.
  • به کودکان اجازه ندهید اشیایی را که برای استفاده به عنوان اسباب بازی کودک ساخته نشده اند، از جمله کلید، جواهرات یا خاک در دهان خود قرار دهند.
  • کودک خود را حداقل در سن 1 و 2 سالگی از نظر  آزمایش سرب بررسی کنید.
  • یک رژیم غذایی متعادل با کلسیم، آهن و ویتامین C کافی داشته باشید

اگر در شغلی کار می کنید که بالقوه در معرض گرد و غبار یا دود سرب قرار دارید:

  • قبل از خوردن، نوشیدن یا سیگار کشیدن دست های خود را بشویید
  • در مناطقی که عاری از گرد و غبار و بخار سرب هستند، بخورید، بنوشید و سیگار بکشید
  • استفاده از ماسک تنفسی مناسب با فیلتر HEPA (امتیاز N100-). صورت خود را اصلاح کنید تا بهترین تناسب را داشته باشید
  • لباس های خیابانی خود را در مکانی تمیز نگه دارید. قبل از کار با سرب، لباس ها و کفش های مختلف را عوض کنید
  • بلافاصله بعد از کار با سرب، قبل از رفتن به خانه دوش بگیرید
  • لباس های کار خود را در محل کار یا جدا از لباس های سایر اعضای خانواده بشویید

مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

2020 review performed by Cierra N. Sharp, PhD, NRCC.

(March 8, 2016) Basloe, Marsha. Lead screening is important. Early Childhood Development. Available online at https://www.acf.hhs.gov/ecd/lead-screening-is-important. Accessed April 8, 2020.

(March 17, 2020) Goldman, Rose H and Hu, Howard. Lead exposure and poisoning in adults. UptoDate. Available online at https://www.uptodate.com/contents/lead-exposure-and-poisoning-in-adults. Accessed April 8, 2020.

(February 12, 2019) Sample, Jennifer A. Childhood lead poisoning: Clinical manifestations and diagnosis. UptoDate. Available online at https://www-uptodate-com.echo.louisville.edu/contents/childhood-lead-poisoning-clinical-manifestations-and-diagnosis?search=Chldhood%20lead%20poisoning&source=search_result&selectedTitle=2~150&usage_type=default&display_rank=2#H1. Accessed April 8, 2020.

(December 20, 2019) Mayo Clinic Staff. Lead poisoning. Mayo Clinic. Available online at https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/lead-poisoning/diagnosis-treatment/drc-20354723. Accessed April 8, 2020.

(June 6, 1998). Committee on environmental health. Screening for elevated blood lead levels. American Academy of Pediatrics. Available online at https://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/101/6/1072.full.pdf. Accessed April 8, 2020.

(May 11, 2018) Centers for Disease Control and Prevention. Adult Blood Lead Epidemiology and Surveillance (ABLES). Available online at https://www.cdc.gov/niosh/topics/ables/description.html. Accessed April 10, 2020.

(July 30, 2019) Centers for Disease Control and Prevention. Childhood Lead Poisoning Prevention, Pregnant Women. Available online at https://www.cdc.gov/nceh/lead/prevention/pregnant.htm. Accessed April 10, 2020.

National Center for Environmental Health. Screening Young Children for Lead Poisoning, 1997. Available online at http://www.cdc.gov/nceh/lead/guide/guide97.htm.

California Department of Health Services, Occupational Health Branch. “How to Prevent Lead Poisoning on Your Job”, 2000. Pp 9,10,23.

Hipkins KL, Materna BL, Kosnett MJ, Rogge JW, Cone JE. Medical surveillance of the lead exposed worker. AAOHN Journal 46(7):330-339.

Todd AC, et al. “Unraveling the chronic toxicity of lead: An essential priority for environmental health”. Environmental Health Perspectives, 104(Supp 1):141-146; March 1996.

A Manual of Laboratory & Diagnostic Tests (sixth edition), Frances Fischbach, editor. Philadelphia: Lippincott Williams& Wilkins, 2000; Pp 398-400; 1179-1180.

General Industry Federal OSHA Lead Standard, 29 CFR 1910.1025

Residential Lead Hazard Standards – TSCA Section 403 Environmental Protection Agency, Office of Pollution Prevention and Toxics. Available online at http://www.epa.gov/lead/leadhaz.htm.

Blood Lead Levels in Young Children — United States and Selected States, 1996-1999 Centers for Disease Control and Prevention, MMWR December 22, 2000 / 49(50);1133-7.

Management Guidelines for Blood Lead Levels in Children and Adults. California Department of Health Services. Available online at http://www.dhs.cahwnet.gov/ohb/OLPPP/mgmtgdln.htm.

Michael E. Ottlinger, PhD. Senior Toxicologist, Centers for Disease Control and Prevention, Cincinnati, OH.

Mitchell G. Scott, PhD. Division of Laboratory Medicine, Washington University School of Medicine, St. Louis, MO.

Raymond K. Meister, MD, MPH. Occupational health physician.

Thomas P. Moyer, PhD. Professor of Laboratory Medicine, Division of Clinical Biochemistry & Immunology, Department of Laboratory Medicine & Pathology, Mayo Clinic, Rochester, MN.

(2005 October 1). Lead Exposure in Children: Prevention, Detection, and Management. American Academy of Pediatrics, PEDIATRICS Vol. 116 No. 4 October 2005, Pp. 1036-1046.

Pagana, Kathleen D. & Pagana, Timothy J. (2001). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 5th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO.

(2005 June 23, Reviewed) Lead Health Effects. U.S. Department of Labor, Occupational Safety & Health Administration [On-line information]. Available online at http://www.osha.gov/SLTC/lead/recognition.html.

(2005 July, Updated). Lead Poisoning in Children. Familydoctor.org [On-line information]. Available online at http://familydoctor.org/617.xml.

(2005 September, Revised). Management Guidelines for Blood Lead Levels in Children and Adults. California Department of Health Services [On-line information]. PDF available for download at http://www.dhs.ca.gov/ohb/OLPPP/mgmtgdln.pdf.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top