دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
18 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
18 آبان 1402
آزمایش کشت خون | Blood Culture

کشت خون آزمایشی است که مهاجمان خارجی مانند باکتری ها، مخمرها و سایر میکروارگانیسم ها را در خون شما بررسی می کند. وجود این پاتوژن ها در جریان خون شما می تواند نشانه عفونت خون باشد، وضعیتی که به نام باکتریمی شناخته می شود. کشت خون مثبت به معنای وجود باکتری در خون شماست.

چرا آزمایش کشت خون درخواست می شود؟

برای بررسی وجود عفونت سیستمیک ؛ برای تشخیص و شناسایی باکتری یا مخمر در خون

چه زمانی آزمایش کشت خون بایستی انجام شود؟

هنگامی که علائم یا نشانه های سپسیس را مشاهده می کنید ، که ممکن است شامل تب ، لرز ، خستگی ، تنفس سریع و/یا ضربان قلب و/یا افزایش تعداد گلبول های سفید خون باشد

نمونه مورد نیاز برای آزمایش کشت خون:

  • ظرف نمونه:  بطری محیط کشت خون حاوی محیط غنی
  • حجم نمونه: بیش از 10 میلی لیتر خون از بیمار مورد نیاز است. بهترین زمان تب است این در بطری کشت جمع آوری می شود.
Blood Culture

بطری کشت خون

  • تلقیح خون کمتر از 5 میلی لیتر باعث کاهش قابل توجه عملکرد می شود.
  • یک مرجع 20 تا 30 میلی لیتر خون در هر کشت را توصیه می کند.
  • برخی از ارگانیسم های مشکوک ممکن است به خون بیشتری نیاز داشته باشند.
  • پس از شروع تب و لرز در اسرع وقت نمونه خون بگیرید.
  • بهترین زمان گرفتن نمونه خون یک ساعت قبل از افزایش تب است. این زمان افزایش بیشتر اوقات هر روز یکسان است.
  • در باکتریمی مداوم مانند اندوکاردیت، زمان نمونه گیری مهم نیست.
  • در مورد باکتریمی متناوب، در شروع تب نمونه برداری کنید و تا 3 نمونه در 24 ساعت ادامه دهید.
  • نمونه های کشت زوجی، هوازی و بی هوازی، به طور ایده آل از بازوهای مقابل گرفته می شود.
  • در نوزادان، خون را از کاتتر شریان نافی بگیرید.

دو یا چند نمونه خون از محل های مختلف بدن، معمولاً از رگ های مختلف بازوها گرفته شده است. نمونه های متعدد خون به تمایز عوامل بیماری زای واقعی که در بیش از یک کشت خون وجود دارد و همچنین از باکتری های پوستی که ممکن است یکی از چندین کشت خون را در طول فرآیند جمع آوری آلوده کنند، کمک می کند.

  • گاهی دو بار کشت خون به فاصله 45 تا 60 دقیقه انجام می شود. نمونه های اضافی ممکن است در 24 تا 48 ساعت گرفتهشود.
  • محل رگ‌گیری را تمیز کنید ،هنگام ضدعفونی کردن از مرکز شروع کنید و در یک الگوی دایره‌ای به سمت بیرون حرکت کنید. در صورتی که بیمار حساسیت نداشته باشد، محل را با پوویدون ید (بتادین) تمیز کنید. به پوست اجازه داده شود تا خشک شود.
  • درپوش بطری های کشت با بتادین تمیز شود، اجازه داده تا خشک شود و سپس با الکل 70 درصد تمیز کنید.
  • اگر قرار است دو بطری کشت، یکی برای ارگانیسم های بی هوازی و دیگری برای ارگانیسم های هوازی تلقیح شود، ابتدا بطری بی هوازی تلقیح می شود.
  • بطری(های) را به آرامی مخلوط کنید.

مزایای نمونه خون چند نوبته عبارتند از:

  • نمونه های کشت بیشتر احتمال کشت خون مثبت را افزایش می دهد.
  • کشت های مثبت در 2 یا 3 نمونه جداگانه نشان دهنده باکتریمی مداوم است که به طور معمول در اندوکاردیت باکتریایی یافت می شود.
  • کشت های مثبت در 2 یا 3 نمونه نشان دهنده عدم وجود آلودگی است. این امر در اندوکاردیت دریچه نبوی، که در آن S. اپیدرمیدیس شایع است، بسیار مهم است.
روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

نام روش انجام آزمایش کشت خون

تکنیک کشت

شرح روش

نمونه‌های ارسال شده در لوله‌های جداساز تغلیظ شده و بر روی بلاد و شکلات آگار خون در دمای 35 درجه سانتی‌گراد با افزایش دی اکسید کربن (CO2) تلقیح می‌شوند. قبل از صدور گزارش منفی، کشت ها به مدت 14 روز انکوبه می شوند.

آمادگی قبل از انجام آزمایش کشت خون:

  • هدف از انجام آزمایش و نیاز به گرفتن نمونه خون را برای بیمار توضیح دهید.
  • برای انجام آزمایش نیازی به ناشتا نیست.
  • در صورت امکان، کشت خون باید قبل از شروع درمان ضد میکروبی انجام شود
  • ترجیحا نمونه گیری در زمان تب داشتن بیمار صورت گیرد

چه چیزی در آزمایش کشت خون مورد بررسی قرار می گیرد؟

کشت خون روش هایی است که برای تشخیص عفونت در خون و شناسایی علت انجام می شود. عفونت های جریان خون بیشتر در اثر باکتری (باکتریمی) ایجاد می شوند اما همچنین می توانند توسط مخمرها یا قارچهای دیگر (قارچ) یا ویروس (ویرمی) ایجاد شوند. اگرچه می توان از خون برای آزمایش ویروس ها استفاده کرد، اما این مقاله بر استفاده از کشت خون برای تشخیص و شناسایی باکتری ها و قارچ ها در خون تمرکز دارد.

باکتریمی

باکتریمی

عفونت خونی به طور معمول از برخی از نقاط خاص دیگر در بدن سرچشمه می گیرد و هنگامی که فرد مبتلا به عفونت شدید است و/یا سیستم ایمنی بدن نمی تواند آن را به منبع خود محدود کند، از آن محل گسترش می یابد. به عنوان مثال ، عفونت ادراری ممکن است از مثانه و/یا کلیه ها به خون منتقل شود و سپس در سراسر بدن منتقل شود و سایر اندام ها را آلوده کرده و باعث عفونت سیستمیک جدی و گاه تهدید کننده زندگی شود.

اصطلاح سپتی سمی و سپسیس گاهی اوقات به جای یکدیگر برای توصیف این وضعیت استفاده می شوند. سپتی سمی به عفونت خون اشاره دارد در حالی که سپسیس پاسخ جدی و قاطع بدن و گاهی تهدید کننده زندگی به عفونت است. این وضعیت اغلب نیاز به درمان سریع و تهاجمی دارد که  معمولاً در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان رخ می دهد.

سپتی سمی

سپتی سمی

سایر عوارض جدی می تواند ناشی از عفونت خون باشد. اندوکاردیت، التهاب و عفونت پوشش داخلی قلب و/یا دریچه های قلب ، می تواند ناشی از عفونت جریان خون باشد. افرادی که دارای دریچه های مصنوعی قلب یا مفاصل مصنوعی هستند ، بعد از عمل جراحی خود بیشتر در معرض عفونت سیستمیک قرار دارند ، اگرچه این عفونت ها شایع نیستند.

هر کسی که سیستم ایمنی بدنش ضعیف باشد به دلیل بیماری زمینه ای مانند سرطان خون یا HIV/AIDS یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند داروهایی که برای شیمی درمانی تجویز می شوند در معرض خطر بیشتری برای عفونت های خونی قرار دارد زیرا سیستم ایمنی بدن آنها توانایی کمتری در کشتن میکروب ها دارد. که گهگاه وارد خون می شوند همچنین ممکن است باکتری ها و مخمرها مستقیماً از طریق مصرف داروهای داخل وریدی یا از طریق کاتترهای داخل وریدی یا درن های جراحی مستقیماً وارد جریان خون شوند.

ریسک فاکتورهای سپتی سمی

ریسک فاکتورهای سپتی سمی

باکتری‌ها ممکن است به روش‌های مختلفی وارد جریان خون شوند، از جمله تهاجم باکتری‌ها از طریق سیستم لنفاوی ناشی از عفونت‌های کلیه، روده یا کیسه صفرا. از طریق کاتترهای وریدی یا شریانی ساکن یا از اندوکاردیت باکتریایی مرتبط با دریچه های مصنوعی قلب.

هنگامی که باکتری وارد جریان خون می شود، ممکن است لرز و تب رخ دهد. معمولاً در این مرحله است که کشت خون برای تأیید وجود باکتری در خون انجام می شود، وضعیتی به نام باکتریمی. باکتری های آزمایش شده ممکن است شامل ارگانیسم های هوازی مانند استافیلوکوک پنومونیه یا بی هوازی مانند کلستریدیوم دیفیسیل باشند.

برای کشت خون، نمونه های متعدد خون معمولاً برای آزمایش و از وریدهای مختلف جمع آوری می شود تا احتمال تشخیص باکتری ها یا قارچ ها که ممکن است به تعداد کم وجود داشته باشند و/یا ممکن است به صورت متناوب وارد خون شوند، افزایش یابد. این کار همچنین برای اطمینان از اینکه هر گونه باکتری یا قارچ شناسایی شده عامل ایجاد عفونت است و آلاینده نیست انجام می شود.

هنگامی که نمونه خون به دست آمد، خون کشت می شود و در این مدت به ارگانیسم ها اجازه داده می شود در محیط های کشت مخصوص رشد کنند. در 48 تا 72 ساعت، ارگانیسم معمولاً شناسایی می‌شود، اگرچه کشت‌های قارچی ممکن است تا 30 روز طول بکشد تا نتایج نهایی گزارش شود.

  • 67 درصد از عوامل بیماری زا در 24 ساعت شناسایی می شوند.
  • 90 درصد عوامل بیماری زا در 72 ساعت شناسایی شدند.
  • قارچ‌ها و مایکوباکتریوم‌ها ممکن است در هفته‌ها به زمان بیشتری نیاز داشته باشند.
  • عفونت های مرتبط با کاتتر عروقی (باکتریمی) باعث حداقل 20 تا 40 درصد از بیماران بستری در بیمارستان می شود.
کشت خون روی بلاد آگار و شکلات آگار

کشت خون روی بلاد آگار و شکلات آگار

هنگامی که کشت خون مثبت است، میکروب خاصی که باعث عفونت می شود، شناسایی می شود و آزمایش حساسیت آنتی بیوتیکی انجام می شود تا پزشک را مطلع کند که کدام آنتی بیوتیک ها به احتمال زیاد برای درمان موثر هستند.

در بسیاری از آزمایشگاه ها، فرایند آزمایش کشت خون با ابزارهایی که به طور مداوم نمونه ها را برای رشد باکتری ها یا قارچ ها کنترل می کنند، انجام می شود. این امر امکان گزارش به موقع نتایج را فراهم می آورد و پزشک می تواند درمان ضد میکروبی را به میکروب خاص موجود در خون هدایت کند.

از آنجا که در موارد سپسیس باید درمان در اسرع وقت انجام شود، معمولاً در انتظار نتایج کشت خون، ضد میکروبی با طیف وسیع که بر چندین نوع باکتری موثر است، به صورت داخل وریدی تجویز می شود. هنگامی که میکروب ایجاد کننده عفونت مشخص شود، درمان ضد میکروبی ممکن است به درمان آنتی بیوتیکی هدفمند تبدیل شود.

روش اتوماتیک کشت خون

روش اتوماتیک کشت خون

عوامل مداخله گر در آزمایش کشت خون

  • ممکن است آلودگی نمونه خون، به ویژه توسط باکتری های پوستی رخ دهد(مانند استافیلوکوک اپیدرمیدیس و دیفتروئیدها)
  • داروهایی که ممکن است نتایج آزمایش را تغییر دهند شامل آنتی بیوتیک ها هستند.

اهمیت بالینی آزمایش کشت خون 

هنگامی که باکتریمی وجود دارد، بیمار باید تحت مراقبت باشد و آنتی بیوتیک باید بلافاصله پس از کشت خون شروع شود.

ملاحظات بالینی آزمایش کشت خون 

  •  هنگامی که نمونه به دست آمد، ممکن است به بیمار آنتی بیوتیک وسیع الطیف داده شود که در برابر باکتری های مشکوک موثر است.
  •  گزارش کشت و حساسیت نهایی، نوع ارگانیسم را یادداشت می کند و فهرستی از آنتی بیوتیک هایی را که ارگانیسم به آنها حساس یا مقاوم است ارائه می دهد.
  • آنتی بیوتیکی که ممکن است بیمار مصرف کند ممکن است نیاز به تغییر بر اساس گزارش حساسیت داشته باشد.

سوالات متداول

چگونه از نتایج آزمایش کشت خون استفاده می شود؟

کشت خون برای تشخیص وجود باکتری ها یا قارچ ها در خون، شناسایی نوع موجود و راهنمای درمان استفاده می شود. آزمایش برای شناسایی عفونت خون (سپتی سمی) که می تواند منجر به سپسیس شود، یک عارضه جدی و تهدید کننده زندگی است. افرادی که مشکوک به عفونت خون هستند اغلب در بخش های مراقبت ویژه تحت درمان قرار می گیرند، بنابراین آزمایش اغلب در محیط بیمارستان انجام می شود.

محیط های معمول کشت خون نمی توانند رشد ویروس را تقویت کنند و بنابراین نمی توانند تشخیص دهند که فرد آزمایش شده در خون خود ویروس دارد (ویرمی).

سایر آزمایش های مرتبط که ممکن است انجام شود عبارتند از:

رنگ آمیزی گرم – یک آزمایش نسبتاً سریع برای تشخیص و شناسایی نوع کلی باکتری های موجود در سایر نقاط بدن مانند ادرار یا خلط. لکه گرم مستقیم خون برای تشخیص باکتری های موجود در جریان خون بسیار حساس نیست.

آزمایش حساسیت(آنتی بیوگرام)  – دارویی که ممکن است در درمان عفونت موثرتر باشد را تعیین می کند

شمارش کامل خون (CBC) همراه یا قبل از کشت خون برای تعیین اینکه آیا تعداد گلبول های سفید خون در فرد افزایش یافته است (یا در برخی موارد، تعداد گلبول های سفید خون کاهش یافته است یا نه)، تعیین می شود عفونت گاهی اوقات آزمایش های دیگری نیز انجام می شود، مانند یک پانل بیوشیمی برای ارزیابی وضعیت سلامت اندام های فرد، یا کشت ادرار، خلط یا مایع مغزی نخاعی (CSF) برای کمک به شناسایی منبع عفونت اصلی. این امر به ویژه هنگامی صادق است که فرد علائم مرتبط با عفونت مجاری ادراری، ذات الریه یا مننژیت را داشته باشد.

چه زمانی آزمایش کشت خون درخواست می شود؟

یک پزشک ممکن است در صورت داشتن علائم و نشانه های سپسیس، کشت خون را درخواست کند ، که نشان می دهد باکتری ها، قارچ ها یا محصولات جانبی سمی آنها باعث آسیب رساندن به بدن می شوند. فرد مبتلا به سپسیس ممکن است موارد زیر را داشته باشد:

  • لرز
  • تب
  • حالت تهوع
  • تنفس سریع، ضربان قلب سریع
  • گیجی
  • تکرر ادرار کمتر
    علائم و نشانه های سپسیس

    علائم و نشانه های سپسیس

با پیشرفت عفونت، علائم شدیدتری ظاهر می شود، مانند:

  • التهاب در سراسر بدن
  • تشکیل بسیاری از لخته های کوچک خون در کوچکترین عروق خونی
  • افت خطرناک فشار خون
  • نارسایی یک یا چند اندام

وقتی فردی اخیراً دچار عفونت، عمل جراحی، تعویض دریچه پروتز قلب یا درمان سرکوب کننده سیستم ایمنی شده است، فرد در معرض خطر بیشتری از عفونت سیستمیک قرار دارد و در صورت مشکوک بودن به عفونت خون، انجام کشت خون مناسب خواهد بود. کشت خون بیشتر در نوزادان تازه متولد شده و کودکان خردسال انجام می شود که ممکن است عفونت داشته باشند اما علائم و نشانه های معمولی سپسیس ذکر شده در بالا را نداشته باشند.

نتیجه آزمایش کشت خون چه چیزی را نشان می دهد؟

دو یا چند کشت خون که برای باکتری ها یا قارچ های یکسان مثبت است به این معنی است که فرد مورد آزمایش احتمالاً دارای عفونت خونی با آن میکروب است. نتایج به طور معمول باکتری ها یا قارچ های خاص ایجاد کننده عفونت را مشخص می کند.

عفونت های خونی جدی هستند و نیاز به درمان فوری دارند، معمولاً در بیمارستان. سپسیس یک عارضه است که می تواند تهدید کننده زندگی باشد، به ویژه در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. پزشکان مشکوک به سپسیس ممکن است بیماران را با آنتی بیوتیک های طیف وسیع وریدی که بر طیف وسیعی از باکتری ها موثر هستند شروع کنند و منتظر نتایج آزمایش خون یا آزمایش حساسیت باشند. هنگامی که نتایج در دسترس قرار گرفت، درمان ممکن است به یک عامل ضد میکروبی تغییر کند که مخصوص باکتری ها یا قارچ های تشخیص داده شده در کشت خون است.

اگر یک مجموعه کشت خون مثبت و یک مجموعه منفی باشد، ممکن است به این معنی باشد که عفونت یا آلودگی پوست وجود دارد. پزشک، قبل از تشخیص، وضعیت بالینی فرد و نوع باکتری یا قارچ های یافت شده را در نظر می گیرد. همچنین، ممکن است آزمایش اضافی در این مورد ضروری باشد.

مجموعه های کشت خون که پس از چند روز منفی هستند (اغلب به عنوان “بدون رشد” گزارش می شوند) به این معنی است که احتمال اینکه فرد مبتلا به عفونت خونی ناشی از باکتری یا قارچ باشد، کم است. اگر علائم همچنان ادامه داشته باشد، مانند تب که برطرف نمی شود، ممکن است آزمایش اضافی لازم باشد. چند دلیل که علائم ممکن است برطرف نشوند حتی اگر نتایج کشت خون منفی باشد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • رشد برخی از میکروبها در کشت دشوارتر است و ممکن است کشت های خون اضافی برای رشد و شناسایی عامل بیماری زا انجام شود.
  • ویروس ها را نمی توان با استفاده از بطری های کشت خون که برای رشد باکتری طراحی شده اند، تشخیص داد. اگر مشکوک به عفونت ویروسی به عنوان علت علائم فرد باشید، باید سایر تست های آزمایشگاهی انجام شود. آزمایش هایی که باید تجویز شود بستگی به علائم بالینی فرد و نوع ویروسی دارد که پزشک مشکوک است باعث ایجاد عفونت می شود.

نتایج سایر آزمایش ها که ممکن است همراه با کشت خون انجام شود ممکن است نشان دهنده سپسیس باشد حتی اگر کشت خون ممکن است منفی باشد. برخی از این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شمارش کامل خون (CBC). افزایش تعداد گلبول های سفید (WBC) (یا در برخی موارد کاهش تعداد WBC) ممکن است نشان دهنده عفونت باشد.
  • کمپلمان. سطوح C3 ممکن است افزایش یابد.
  • کشت ادرار یا خلط ممکن است مثبت باشد، که نشان دهنده منبع احتمالی عفونت است که ممکن است به خون سرایت کرده باشد.
  • تجزیه و تحلیل CSF ممکن است منبع احتمالی عفونت را نشان دهد.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

از آنجا که سپسیس به این معنی است که باکتری ها یا قارچ ها در سراسر بدن پخش شده اند، فرد مبتلا ممکن است علائم مختلف بیماری را تجربه کند. همانطور که سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت کار می کند، عوامل زیادی را برای از بین بردن باکتری ها یا قارچ ها ایجاد می کند که همچنین می تواند احساس بیماری در فرد ایجاد کند.

سپتی سمی می تواند باعث افت فشار خون (شوک)، ضربان قلب سریع و کاهش جریان خون در مغز ، قلب و کلیه ها شود. همچنین می تواند بر عوامل انعقاد خون تأثیر بگذارد و منجر به انعقاد داخل عروقی (DIC) شود که می تواند باعث خونریزی عمومی شود. باکتری های موجود در خون نیز ممکن است به مفاصل سرایت کرده و باعث آرتریت سپتیک شوند.

نوآوریهای اخیر در آزمایش کشت خون شامل توسعه روش های آزمایش است که به سرعت میکروبهای موجود پس از مثبت شدن کشت خون را شناسایی می کند.

آزمایش های سریع در دسترس است که می تواند چندین نوع مختلف باکتری را که معمولاً عامل ایجاد عفونت خون هستند، تشخیص دهد. آنها می توانند انواع مانند استافیلکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) را که معمولاً درمان آن دشوار است و باسیل های گرم منفی مانند E. coli که در دستگاه گوارش زندگی می کنند، شناسایی کنند. شناسایی سریع می تواند درمان با آنتی بیوتیک های مناسب را تسهیل کند.

محققان پزشکی همچنین در حال توسعه آزمایش هایی هستند که با تشخیص موارد زیر زمان درمان را تسریع می کند:

  • شناسایی میکروب های بیماری زای معمولی مستقیماً از خون (به جای یا علاوه بر کشت خون)
  • با تمایز بین التهاب مثبت عفونت و التهاب منفی عفونت به رد سپسیس کمک می کند
  • تعیین سریعتر حساسیت به آنتی بیوتیک (درمان مناسب با آنتی بیوتیک)

چرا آماده شدن نتایج کشت خون اینقدر طول می کشد؟

باکتری ها یا قارچ ها قبل از شناسایی و شناسایی باید در محیط مغذی به تعداد کافی رشد کنند. معمولاً این اتفاق ظرف چند روز رخ می دهد ، اما در برخی موارد و با برخی میکروب ها، ممکن است بیشتر طول بکشد. علاوه بر این، برخی از میکروب ها در خون به تعداد بسیار کمی وجود دارد. آنها باید زمان کافی برای تولید مثل و رشد به مقدار قابل تشخیص داشته باشند.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی
دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

(2017 August 25, Updated). Sepsis. CDC. Available online at https://www.cdc.gov/sepsis/basic/index.html. Accessed on 8/27/17.

Cunha, B. (2017 May 22, Updated). Bacterial Sepsis. Medscape Drugs and Diseases. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/234587-workup#showall. Accessed on 8/27/17.

Adeyiga, O. and Ei Carlo, D. (2017 June 22). New technologies for diagnosing bloodstream infection and measuring antimicrobial resistance. MLO.2017;49(7):54-56. Available online at https://www.mlo-online.com/new-technologies-diagnosing-bloodstream-infection-measuring-antimicrobial-resistance. Accessed on 8/27/17.

Couturier, M. et. al. (2017 August, Updated). Sepsis. ARUP Consult. Available online at https://arupconsult.com/content/sepsis. Accessed on 8/27/17.

Lehman, C. (2017 August, Updated). Sepsis in Newborns – Neonatal Sepsis. ARUP Consult. Available online at https://arupconsult.com/content/sepsis-newborns. Accessed on 8/27/17.

Koyfman, A. and Long, B. (2016). Best Clinical Practice: Blood Culture Utility in the Emergency Department. J Emerg Med. 2016;51(5):529-539. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/871933. Accessed on 8/27/17.

(2014 August 1, Updated). Blood Culture. Medscape Laboratory Medicine. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/2093349-overview#showall. Accessed on 8/27/17.

Brusch, J. (2017 August 09, Updated). Infective Endocarditis. Medscape Drugs and Diseases. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/216650-workup#c9. Accessed on 8/27/17.

Thomas, Clayton L., Editor (1997). Taber’s Cyclopedic Medical Dictionary. F.A. Davis Company, Philadelphia, PA [18th Edition].

Pagana, Kathleen D. & Pagana, Timothy J. (2001). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 5th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO.

Bonow, R. (Committee Member) et. al. (1998). ACC/AHA Guidelines for the Management of Patients With Valvular Heart Disease — IV. Evaluation and Management of Infective Endocarditis — A. Antimicrobial Therapy. American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines (Committee on Management of Patients With Valvular Heart Disease) [On-line report]. Available online at http://216.185.112.5/presenter.jhtml?identifier=9500.

Medical Encyclopedia. Sepsis. Drkoop.com [On-line information]. Available online at http://www.drkoop.com/conditions/ency/article/000666.htm.

Bailey and Scott’s Diagnostic Microbiology, 10th ed. (1998) B.A. Forbes, D.F. Sahm, and A. S. Weissfeld (ed.), Mosby, Inc. Pg. 283-304.

Pagana, K. D. & Pagana, T. J. (© 2007). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 8th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO. Pp 172-173.

Wu, A. (© 2006). Tietz Clinical Guide to Laboratory Tests, 4th Edition: Saunders Elsevier, St. Louis, MO. Pp 1532-1535.

Forbes, B. et. al. (© 2007). Bailey & Scott’s Diagnostic Microbiology, 12th Edition: Mosby Elsevier Press, St. Louis, MO. Pp 778-797.

Shapiro, N. et. al. (2008 November 06). Who Needs a Blood Culture? A Prospective Derived and Validated Prediction Rule. Medscape from the Journal of Emergency Medicine [On-line information] Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/581631. Accessed May 2009.

Smith, D. S. (Updated 2007 December 03). Blood Culture. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003744.htm. Accessed May 2009.

Barenfanger, J. et. al. (2009 January 27). Decreased Mortality Associated With Prompt Gram Staining of Blood Cultures. Medscape from American Journal of Clinical Pathology [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/585709. Accessed May 2009.

Cunha, B. (2008 August 1). Sepsis, Bacterial. eMedicine [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/234587-overview. Accessed May 2009.

Weil, M. H. (Revised 2007 December). Sepsis and Septic Shock. Merck Manual for Healthcare Professionals [On-line information]. Available online at http://www.merck.com/mmpe/sec06/ch068/ch068a.html. Accessed May 2009.

Anderson-Berry, A. et. al. (Updated 2008 November 6). Neonatal Sepsis. eMedicine [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/978352-overview. Accessed May 2009.

Diab, M. et. al. (2008 May 28). Rapid Identification of Methicillin-Resistant Staphylococci Bacteremia Among Intensive Care Unit Patients. Medscape Today from The Medscape Journal of Medicine [On-line information]. Available online at http://www.medscape.com/viewarticle/572647. Accessed May 2009.

(January 2, 2008) US Food and Drug Administration. Press Release: FDA Clears First Quick Test For Drug-Resistant Staph Infections. Available online at http://www.fda.gov/NewsEvents/Newsroom/PressAnnouncements/ucm161552.htm. Accessed July 2009.

Lin, J. (Updated 20012 February 13). Blood Culture. Medscape Reference [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/2093349-overview. Accessed August 2013.

Hazen, K. (Revised 2013 February). Culture. Merck Manual for Healthcare Professionals [On-line information]. Available online through http://www.merckmanuals.com. Accessed August 2013.

Fisher, M. et. al. (Updated 2013 March 20). Sepsis. ARUP Consult [On-line information]. Available online at http://www.arupconsult.com/Topics/Sepsis.html. Accessed August 2013.

Durani, Y. (Reviewed 2012 May). Blood Culture. KidsHealth from Nemours [On-line information]. Available online at http://kidshealth.org/parent/general/sick/labtest3.html. Accessed August 2013.

Vorvick, L. (Updated 2011 October 26). Blood culture. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003744.htm. Accessed August 2013.

Flayhart, D. (2012 March). Blood cultures and detection of sepsis. Medical Laboratory Observer [On-line information]. Available online at http://www.mlo-online.com/articles/201203/blood-cultures-and-detection-of-sepsis.php. Accessed August 2013.

Andrew Hemmert, A. and Garrone, N. (2013 June) Rapid methods for pathogen detection in bloodstream infections. Medical Laboratory Observer [On-line information]. Available online at http://www.mlo-online.com/articles/201306/rapid-methods-for-pathogen-detection-in-bloodstream-infections.php. Accessed August 2013.

Pagana, K. D. & Pagana, T. J. (© 2011). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 10th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO. Pp 166-167.

Henry’s Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. 21st ed. McPherson R, Pincus M, eds. Philadelphia, PA: Saunders Elsevier: 2007 Pp 1189-1191.

Forbes BA, Sahm DF, Weissfeld AS, Bailey & Scott’s Diagnostic Microbiology 12th Edition: Mosby Elsevier, St. Louis, MO; 2007, Pp 778-781.

Cunha B (July 13, 2012). Bacterial Sepsis. Medscape Reference article. Avaialble online at http://emedicine.medscape.com/article/234587-overview. Accessed September 2013.

(June 27, 2012) FDA Press Release. FDA allows marketing of first test to identify certain bacteria associated with bloodstream infections. Available online at http://www.fda.gov/NewsEvents/Newsroom/PressAnnouncements/ucm309950.htm. Accessed September 2013.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top