دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
18 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
18 آبان 1402
آزمایش بیلی روبین (Bilirubin)

بیلی روبین یک رنگدانه زرد رنگ است که در طی تجزیه طبیعی گلبول های قرمز خون ساخته می شود. بیلی روبین از کبد عبور می کند و در نهایت از بدن دفع می شود. سطوح بالاتر از حد طبیعی بیلی روبین ممکن است نشان دهنده انواع مختلف مشکلات کبدی یا مجاری صفراوی باشد

اسامی دیگر:

  • Total Serum Bilirubin
  • Total Bilirubin
  • TBIL
  • Neonatal Bilirubin
  • Direct Bilirubin
  • Conjugated Bilirubin
  • Indirect Bilirubin
  • Unconjugated Bilirubin

چرا آزمایش بیلی روبین (Bilirubin) درخواست می شود؟

  • برای غربالگری، تشخیص و مانیتورینگ اختلالات کبدی و کم خونی همولیتیک.
  •  برای پایش زردی نوزاد و کمک به تشخیص برخی اختلالات ژنتیکی نادر در نوزادان بیمار.

چه زمانی آزمایش بیلی روبین (Bilirubin) بایستی انجام شود؟

  • اگر پزشک شما فکر می کند علائم یا نشانه هایی از آسیب کبدی، بیماری کبدی، انسداد مجرای صفراوی، کم خونی همولیتیک یا یک مشکل متابولیک مرتبط با کبد را دارید.
  • در نوزادان بیمار مبتلا به یرقان یا زردی

نمونه مورد نیاز برای آزمایش بیلی روبین (Bilirubin):

  • نوع نمونه: سرم
  • ظرف/لوله: لوله با درب قرمز یا زرد(ترجیحا همراه با ژل جداکننده)
  • حجم نمونه: 0/5 میلی لیتر
لوله لخته(Clot Activator1)

لوله های مورد استفاده برایآزمایش بیلی روبین (Bilirubin)

شرایط-نگهداری-دمایی-نمونه-برای-آزمایش-بیلی-روبین-(Bilirubin)

حساسیت به نور وابسته به دما است. برای نگهداری بهینه، نمونه را در یک بطری رنگی و در دمای پایین نگه دارید.

شرایط-قبول-یا-رد-نمونه-آزمایش-بیلی-روبین-(Bilirubin)

نوزادان تازه متولد شده، معمولاً چند قطره خون از پاشنه پا به وسیله لانست درون لوله های موئینه جمع آوری می شود. گاهی اوقات بیلی روبین در نوزادان با قرار دادن دستگاهی بر روی پوست به نام بیلی روبین متر پوستی تخمین زده می شود. این دستگاه غیر تهاجمی است، اما در برخی شرایط نیاز به آزمایش خون دارد چون دقت بالایی ندارد.

نمونه-گیری-از-کف-پا

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

نام روش انجام آزمایش بیلی روبین (Bilirubin):

بیلی روبین کل: فتومتریک، نمک دیازونیوم

بیلی روبین مستقیم: روش رنگ سنجی دیازو

شرح روش:

بیلی روبین کل، در حضور یک عامل حل کننده مناسب، با 3،5-دی کلروفنیل دیازونیوم در یک محیط اسیدی قوی جفت می شود. شدت رنگ رنگ آزو قرمز تشکیل شده مستقیماً با بیلی روبین کل متناسب است و می توان آن را به روش فتومتریک تعیین کرد.

اندازه گیری بیلی روبین کل توسط روش دیازونیوم

اندازه گیری بیلی روبین کل توسط روش دیازونیوم

بیلی روبین مستقیم در حضور نیتریت سدیم اسیدی شده اسید نیتروژن تولید می کند که با اسید سولفانیلیک (در محلول اسیدی) واکنش داده و نمک دیازونیوم را تشکیل می دهد. سپس اسید سولفانیلیک دیازوتیزه شده با بیلی روبین واکنش می دهد و ایزومرهای آزوبیلی روبین را تشکیل می دهد. در سنجش مستقیم بیلی روبین، تنها بیلی روبین کونژوگه توسط اسید سولفانیلیک دیازوتیزه تبدیل می شود. شدت رنگ قرمز آزوبیلی روبین به صورت فتومتریک اندازه گیری می شود و متناسب با غلظت بیلی روبین مستقیم (کونژوگه) است.

آمادگی قبل از انجام آزمایش بیلی روبین (Bilirubin):

  • نمونه های ناشتا ممکن است برای اجتناب از سرم لیپمیک توصیه شود.
  • جلوگیری از همولیز خون در طول خونگیری.
  • لوله را تکان ندهید، زیرا ممکن است در نتایج آزمایش تغییر رخ دهد.
  • نمونه خون را از نور شدید محافظت کنید. قرار گرفتن طولانی مدت (بیش از 1 ساعت) در معرض نور خورشید یا نور مصنوعی می تواند مقدار بیلی روبین را کاهش دهد.

چه چیزی در آزمایش بیلی روبین (Bilirubin) مورد بررسی قرار می گیرد؟

صفرا که در کبد تشکیل می شود دارای ترکیبات زیادی از جمله نمک های صفراوی، فسفولیپیدها، کلسترول، بی کربنات، آب و بیلی روبین است. متابولیسم بیلی روبین با تجزیه گلبول های قرمز خون (RBCs) در سیستم رتیکولواندوتلیال (بیشتر طحال) آغاز می شود.

هموگلوبین از گلبول های قرمز آزاد می شود و به مولکول های هم و گلوبین تجزیه می شود. سپس هم کاتابولیز می شود تا بیلیوردین را تشکیل دهد که به بیلی روبین تبدیل می شود. این شکل بیلی روبین، بیلی روبین غیرمستقیم (غیر مستقیم) نامیده می شود. در کبد، بیلی روبین غیرمستقیم با یک مولکول گلوکورونید کونژوگه می شود و منجر به بیلی روبین کونژوگه (مستقیم) می شود. سپس بیلی روبین کونژوگه از سلول های کبد و به کانال های داخل کبدی دفع می شود که در نهایت به مجاری کبدی، مجرای صفراوی مشترک و روده منتهی می شود.

بیلی روبین غیر کونژوگه با آلبومین ترکیب می شود، آلبومین پروتئین حاملی است که این بیلی روبین را به سلول های کبدی می رساند. حلالیت آن هنگام ترکیب با آلبومین افزایش می یابد (اتصال غیرکووالانسی به آلبومین). آلبومین دارای یک محل با میل ترکیبی بالا و یک محل کم میل ترکیبی برای بیلی روبین است.

در 100 میلی لیتر پلاسما:

  • حدود 25 میلی گرم از بیلی روبین با یک محل با میل ترکیبی بالا ترکیب می شود.
  • بیلی روبین اضافی همراه با یک محل کم میل ترکیبی به راحتی جدا می شود.
  • آنتی بیوتیک ها و برخی داروها با بیلی روبین برای مکان های با میل ترکیبی بالا رقابت می کنند.

 

متابولیسم-بیلی-روبین

متابولیسم بیلی روبین

سرنوشت بیلی روبین کونژوگه در روده:

  • هنگامی که بیلی روبین به ایلئوم انتهایی و روده بزرگ می رسد، گلوکورونید با عمل آنزیم های باکتریایی خاص β-گلوکورونیداز حذف می شود.
  • فلور مدفوع این رنگدانه را به گروهی از ترکیبات تتراپیرول بی رنگ به نام اوروبیلینوژن کاهش می دهد.
  • بخش کوچکی از اوروبیلینوژن در روده کوچک و بزرگ دوباره جذب شده و از طریق کبد دفع می شود تا گردش خون روده کبدی تشکیل شود.
  • اگر تشکیل بیش از حد صفرا یا بیماری کبدی در چرخه داخل کبدی اختلال ایجاد کند، اوروبیلینوژن از طریق ادرار دفع می شود.
  • به طور معمول اوروبیلینوژن بی رنگ در روده بزرگ توسط فلور مدفوع اکسید می شود و ترکیب رنگی urobilin را تشکیل می دهد.

در گردش خون، 4 نوع بیلی روبین وجود دارد:

  • بیلی روبین غیر کونژوگه را بیلی روبین غیر مستقیم یا α-بیلی روبین نیز می نامند.
  • بیلی روبین مونوگلوکرونید (مونوکونژوگه) که بتا بیلی روبین نیز نامیده می شود.
  • بیلی روبین دی گلوکرونید (دو کونژوگه)، که بیلی روبین مستقیم یا γ-بیلی روبین نیز نامیده می شود.
  • کسری از بیلی روبین به طور برگشت ناپذیری به پروتئین آلبومین متصل می شود که δ-بیلی روبین نامیده می شود.

منابع بیلی روبین:

  • بیشتر تولید روزانه بیلی روبین از گلبول های قرمز پیر است.
  • 1 تا 2 در 108 گلبول قرمز در ساعت در بدن انسان از بین می رود.
  • یک فرد متوسط با وزن 70 کیلوگرم تقریباً 6 گرم هموگلوبین در روز دارد.
  • 1 گرم هموگلوبین = 35 میلی گرم بیلی روبین.
  • مجموع تولید روزانه بیلی روبین 250 تا 300 میلی گرم در روز است.

یرقان تغییر رنگ بافت های بدن است که به دلیل سطوح بالای غیر طبیعی بیلی روبین خون ایجاد می شود. تغییر رنگ زرد بیمار زمانی تشخیص داده می شود که کل بیلی روبین سرم از 2.5 میلی گرم در دسی لیتر بیشتر شود. زردی ناشی از نقص در متابولیسم طبیعی یا دفع بیلی روبین است.

یرقانزردی فیزیولوژیک نوزاد در صورتی رخ می دهد که کبد نوزاد نارس باشد و آنزیم های کونژوگه کننده کافی نداشته باشد. نتیجه آن سطح بالای بیلی روبین غیر کونژوگه در خون است که می تواند از سد خونی مغزی عبور کرده و در سلول های مغزی نوزاد رسوب کند و باعث انسفالوپاتی (کرنیکتروس) شود. در نوزادان، اگر سطح بیلی روبین بیش از 15 میلی گرم در دسی لیتر باشد، برای جلوگیری از عقب ماندگی ذهنی نیاز به درمان فوری است. درمان ممکن است شامل تعویض خون باشد. سطح بالای بیلی روبین در نوزاد تازه متولد شده با نور درمانی درمان می شود.

یرقان نوزادی

یرقان نوزادی

اگر پس از افزودن گلوکورونید، نقص در متابولیسم بیلی روبین رخ دهد، هیپر بیلی روبینمی کونژوگه (مستقیم) ایجاد می شود. انسداد مجرای صفراوی توسط سنگ کیسه صفرا نمونه کلاسیک دفع بیلی روبین انسدادی است که باعث هیپربیلی روبینمی مستقیم می شود.

هنگامی که زردی از نظر بالینی یا شیمیایی تشخیص داده شد، مهم است (برای درمان) تشخیص داده شود که آیا عمدتاً ناشی از بیلی روبین غیرمستقیم (غیر کونژوگه) یا مستقیم (کونژوگه) است. این به نوبه خود به تشخیص علت نقص کمک می کند. به طور کلی، زردی ناشی از اختلال عملکرد سلول های کبدی (به عنوان مثال، هپاتیت) منجر به افزایش سطح بیلی روبین غیر مستقیم می شود. این اختلال معمولاً با جراحی قابل ترمیم نیست.

از سوی دیگر، زردی ناشی از اختلال عملکرد خارج کبدی (به عنوان مثال، سنگ کیسه صفرا، تومور مسدود کننده مجاری صفراوی) منجر به افزایش سطح بیلی روبین مستقیم می شود. این نوع زردی معمولاً با جراحی باز یا جراحی آندوسکوپی قابل رفع است.

سطح کل بیلی روبین سرم مجموع بیلی روبین کونژوگه (مستقیم) و غیر کونژوگه (غیر مستقیم) است. وقتی از آزمایشگاه درخواست “تجزیه یا تمایز” بیلی روبین کل به بخش های مستقیم و غیرمستقیم آن شود، اینها جدا می شوند. به طور معمول بیلی روبین غیر مستقیم (غیر کونژوگه) 70 تا 85 درصد بیلی روبین کل را تشکیل می دهد.

در بیماران مبتلا به زردی، زمانی که بیش از 50 درصد بیلی روبین مستقیم (کونژوگه) باشد، هیپربیلی روبینمی مستقیم ناشی از سنگ کیسه صفرا، تومور، التهاب، اسکار یا انسداد مجاری خارج کبدی در نظر گرفته می شود. هیپربیلی روبینمی غیرمستقیم زمانی تشخیص داده می شود که کمتر از 15 تا 20 درصد بیلی روبین کل بیلی روبین مستقیم باشد. بیماری هایی که به طور معمول باعث این شکل زردی می شوند شامل همولیز تسریع شده گلبول های قرمز (RBC) و هپاتیت است. درمان دارویی نیز می تواند باعث این نوع زردی شود.

بیلی روبین دلتا شکلی از بیلی روبین است که به صورت کووالانسی به آلبومین متصل می شود. نیمه عمر بیشتری نسبت به سایر بیلی روبین ها دارد. بنابراین در طول مراحل نقاهت اختلالات کبدی که بیلی روبین کونژوگه معمولاً به حالت عادی بازگشته است، افزایش می یابد. می توان آن را با محاسبه زیر بدست آورد:

بیلی روبین دلتا = بیلی روبین تام – (بیلی روبین مستقیم + بیلی روبین غیر مستقیم)

متابولیسم بیلی روبین دلتا

متابولیسم بیلی روبین دلتا

هنگامی که نقص در متابولیسم بیلی روبین در زمان کونژوگه رخ می دهد، سطوح بیلی روبین مستقیم (مجموعه) افزایش می یابد. بر خلاف فرم غیر کونژوگه، بیلی روبین مستقیم محلول در آب است و می تواند از طریق ادرار دفع شود. بنابراین بیلی روبین در ادرار نشان می دهد که بیماری بر متابولیسم بیلی روبین پس از کونژوگاسیون یا نقص در دفع تأثیر می گذارد (مثلاً سنگ کیسه صفرا). در اینجا ممکن است مقدار کمی بیلی روبین در ادرار وجود داشته باشد. آزمایش بیلی روبین در ادرار بخشی از تجزیه و تحلیل معمول ادرار (U/A) است.

عوامل مداخله گر در آزمایش بیلی روبین (Bilirubin)

  • همولیز خون و لیپمی می تواند نتایج اشتباهی ایجاد کند.
  • داروهایی که ممکن است باعث افزایش سطح بیلی روبین تام خون شوند عبارتند از: آلوپورینول، استروئیدهای آنابولیک، آنتی بیوتیک ها، ضد مالاریا، اسید اسکوربیک، آزاتیوپرین، کلرپروپامید (دیابینیز)، کولینرژیک ها، کدئین، دکستران، دیورتیک ها، اپی نفرین (آدرنالین، متیل دوترپادین) مهار کننده های مونوآمین اکسیداز، مورفین، اسید نیکوتینیک (دوزهای زیاد)، داروهای ضد بارداری خوراکی، فنوتیازین ها، کینیدین، ریفامپین، سالیسیلات ها، استروئیدها، سولفونامیدها، تئوفیلین و ویتامین A.
  • داروهایی که ممکن است باعث افزایش سطح بیلی روبین ادرار شوند عبارتند از: آلوپورینول، آنتی بیوتیک ها، باربیتورات ها، کلرپرومازین، دیورتیک ها، داروهای ضد بارداری خوراکی، فنازوپیریدین (پیریدیوم)، استروئیدها و سولفونامیدها.
  • داروهایی که ممکن است باعث کاهش سطح بیلی روبین تام خون شوند عبارتند از باربیتورات ها، کافئین، پنی سیلین و سالیسیلات ها (دوز بالا).
  • داروهایی که می توانند باعث نتایج منفی کاذب در سطح ادرار شوند عبارتند از اسید اسکوربیک (ویتامین C) و ایندومتاسین (ایندوسین).
  • داروهایی که می توانند نتایج مثبت کاذب در سطح ادرار ایجاد کنند شامل داروهای “پیریدیوم مانند” و اوروکروم ها هستند. این داروها می توانند ادرار را زرد یا نارنجی رنگ کنند و در آزمایش های آنالیز رنگ تداخل ایجاد کنند. بیلی روبین در ادرار ثابت نیست، به خصوص زمانی که در معرض نور قرار گیرد.

اهمیت بالینی آزمایش بیلی روبین (Bilirubin)

افزایش سطح خونی بیلی روبین کونژوگه (مستقیم)

  • سنگ کیسه صفرا
  • انسداد مجرای خارج کبدی (تومور، التهاب، سنگ کیسه صفرا، زخم، ضربه جراحی): این بیماری ها باعث انسداد مجاری صفراوی می شوند. صفرا حاوی بیلی روبین نمی تواند دفع شود. سطح خون بالا می رود.
  • متاستاز وسیع کبد: مجاری داخل کبدی یا مجاری کبدی به دلیل تومور مسدود می شوند. صفرا حاوی بیلی روبین نمی تواند دفع شود. سطح خون بالا می رود.
  • کلستاز ناشی از داروها: برخی از داروها دفع صفرا را از سلولهای کبدی به داخل مجرای صفراوی مهار می کنند. صفرا حاوی بیلی روبین نمی تواند دفع شود. سطح خون بالا می رود.
  • سندرم دوبین جانسون
  • سندرم روتور: نقص مادرزادی در مقدار آنزیم، متابولیسم و ​​دفع بیلی روبین را مهار می کند. سطح خون بالا می رود.

افزایش سطح خونی بیلی روبین غیر کونژوگه (غیر مستقیم)

  • اریتروبلاستوز جنینی
  • واکنش انتقال خون
  • کم خونی داسی شکل
  • زردی همولیتیک
  • کم خونی همولیتیک
  • کم خونی پرنیشیوز
  • انتقال خون با حجم زیاد
  • رفع هماتوم بزرگ: تخریب RBC رخ می دهد. مقادیر زیادی هم برای کاتابولیسم در بیلی روبین موجود است. مقدار آن بیش از توانایی کبد برای ترکیب بیلی روبین است. سطح بیلی روبین غیر مستقیم (غیر کونژوگه) افزایش می یابد.
  • هپاتیت
  • سیروز
  • سپسیس
  • هیپربیلی روبینمی نوزادان: کبد بیمار، آسیب دیده یا نابالغ نمی تواند بیلی روبین ارائه شده به خود را کونژوگه کند. سطح بیلی روبین غیر مستقیم (غیر کونژوگه) افزایش می یابد.
  • سندرم کریگلر نجار
  • سندرم ژیلبرت: نقص مادرزادی آنزیم، کونژوگاسیون بیلی روبین را مختل می کند. سطح بیلی روبین غیر مستقیم (غیر کونژوگه) افزایش می یابد.

افزایش سطح بیلی روبین ادرار

  • سنگ کیسه صفرا
  • انسداد مجرای خارج کبدی (تومور، التهاب، سنگ کیسه صفرا، اسکار، ترومای جراحی)
  • متاستاز وسیع کبدی
  • کلستاز ناشی از داروها
  • سندرم دوبین جانسون
  • سندرم روتور: نقص در متابولیسم و ​​دفع بیلی روبین، همانطور که قبلاً گفته شد، دفع روده ای بیلی روبین را مهار می کند. بیماری های فوق با هیپربیلی روبینمی مستقیم (کونژوگه) همراه است. بیلی روبین کونژوگه محلول در آب است و قسمت کوچکی از آن از طریق ادرار دفع می شود.

تشخیص های افتراقی انواع زردی:

Type of the jaundiceبیلی روبین مستقیمبیلی روبین غیر مستقیمبیلی روبین مدفوعاوروبیلینوژن مدفوعبیلی روبین ادراراوروبیلینوژن ادرارکلسترول کل
هپاتیت ویروسی افزایش (زود) افزایش (غالب)کاهشکاهش افزایش طبیعی یا افزایشطبیعی یا کاهش
زردی کلستاتیکافزایش افزایش خفیفکاهش کاهش افزایش طبیعی یا کاهشافزایش
هپاتیت ناشی از داروها افزایش افزایش کاهش کاهش افزایش طبیعی یا افزایشطبیعی
انسداد صفراوی خارج کبدی یافت یافته است یافته است یافته است یافت یافته خفیف تا مشخص افزایش یافته استافزایشطبیعی یا خفیف افزایشبه طور قابل توجهی کاهشبه طور قابل توجهی کاهش افزایش کاهش خفیف افزایش

ملاحظات بالینی آزمایش بیلی روبین (Bilirubin):

سطح بیلی روبینمی که منجر به کرنیکتروس در یک نوزاد معین می شود ناشناخته است. در نوزادان نارس، به ازای هر 2.9 میلی گرم در دسی لیتر افزایش حداکثر غلظت بیلی روبین تام، خطر نقص 30 درصد افزایش می یابد. در حالی که آسیب سیستم عصبی مرکزی زمانی که بیلی روبین کل سرم (TSB) کمتر از 20 میلی گرم در دسی لیتر باشد، نادر است، نوزادان نارس ممکن است در سطوح پایین تری تحت تأثیر قرار گیرند.

تصمیم برای شروع درمان بر اساس تعدادی از عوامل از جمله TSB، سن، سابقه بالینی، معاینه فیزیکی، و شرایط همزیستی است. فتوتراپی معمولاً زمانی که سطح TSB به 14 تا 15 میلی گرم در دسی لیتر برسد، قطع می شود.

فتوتراپی برای بیلی روبین

فتوتراپی برای بیلی روبین

محدوده مرجع آزمایش بیلی روبین (Bilirubin):

رنج-نرمال

برای اطلاعات در مورد مقادیر بیلی روبین سرم مربوط به سن (ساعت پس از تولد) به http://bilitool.org/ مراجعه کنید.

توجه: محدوده مرجع و واحد آزمایش وابسته به روش انجام و کیت می باشد و ممکن است در آزمایشگاه های مختلف متفاوت باشد. بنابراین توصیه می گردد که آزمایش ها ترجیحا در یک آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

سوالات متداول

چگونه از نتایج آزمایش بیلی روبین (Bilirubin) استفاده می شود؟

هنگامی که غلظت بیلی روبین در خون افزایش می یابد، منجر به وضعیتی به نام یرقان (زردی پوست و/یا سفیدی چشم) می شود. آزمایش های بیشتر اغلب برای کمک به پزشکان برای یافتن علت بیلی روبین بالا مورد نیاز است. بیلی روبین بیش از حد ممکن است به این معنی باشد که تعداد زیادی گلبول قرمز در حال تخریب یا آسیب کبدی است.

مشاهده غلظت بالای بیلی روبین غیر کونژوگه در نوزادان تازه متولد شده از روز دوم تا هفتم زندگی غیر معمول نیست. به این حالت گذرا، زردی فیزیولوژیکی می گویند. غلظت بیلی روبین به ندرت بالاتر از پنج برابر حد بالای طبیعی است. تا 50 درصد از نوزادان و حتی درصد بیشتری از نوزادان نارس ممکن است زردی داشته باشند. کبد نوزاد به طور کامل تکامل نیافته است است و قادر به پردازش و دفع سریع بیلی روبین نیست. زردی فیزیولوژیک غیر طبیعی نیست و در عرض چند روز برطرف می شود.

زردی در نوزاد تازه متولد شده اگر در 24 ساعت اول زندگی رخ دهد، احتمالاً غیرطبیعی است. در این شرایط گلبول های قرمز نوزاد ممکن است به دلیل ناسازگاری خون بین نوزاد و مادر از بین برود که به آن بیماری همولیتیک نوزاد می گویند. اگر زردی در نوزاد تازه متولد شده بیش از 8 تا 14 روز ادامه یابد نیز احتمالاً غیر طبیعی است. در این شرایط، زردی ممکن است به دلیل متابولیسم غیر طبیعی در کبد یا ناهنجاری مجاری صفراوی ایجاد شود.

در بزرگسالان یا کودکان بزرگتر، بیلی روبین برای تشخیص و پایش بیماری های کبدی مانند سیروز، هپاتیت یا سنگ کیسه صفرا اندازه گیری می شود. بیماران مبتلا به بیماری سلول داسی شکل یا سایر علل کم خونی همولیتیک ممکن است دوره هایی داشته باشند که در آن تخریب بیش از حد گلبول های قرمز اتفاق می افتد و غلظت بیلی روبین در خون افزایش می یابد.

یرقانچه زمانی آزمایش بیلی روبین (Bilirubin) درخواست می شود؟

یک پزشک معمولاً آزمایش بیلی روبین را همراه با سایر تست های آزمایشگاهی (این آزمایش معمولاً شامل ALP و ALT می‌شود) به عنوان گروهی به نام تست‌های عملکرد کبد (LFT) درخواست می‌کند. LFT ممکن است زمانی درخواست شود که بیمار:

  • شواهدی از زردی نشان می دهد
  • سابقه مصرف بیش از حد الکل دارد
  • مشکوک به سمیت دارویی است یا داروهایی مصرف می کند که توسط کبد متابولیزه می شوند یا می توانند بر عملکرد کبد تأثیر بگذارند.
  • در معرض ویروس های هپاتیت قرار گرفته است
  • برای تعیین اینکه آیا کبد تحت تأثیر درمان قرار گرفته است یا خیر

سایر علائم و نشانه های بیماری کبدی که ممکن است باعث آزمایش LFT شود عبارتند از:

  • ادرار تیره و کهربایی رنگ
  • مدفوع رنگ پریده
  • خارش
  • تهوع و استفراغ
  • درد و/یا تورم شکم
  • خستگی و ضعف عمومی
علائم و نشانه های بیماری کبدی

علائم و نشانه های بیماری کبدی

نتیجه آزمایش بیلی روبین (Bilirubin) چه چیزی را نشان می دهد؟

بزرگسالان و کودکان: از غلظت بیلی روبین می توان برای شناسایی بیماری کبدی یا مانیتورینگ پیشرفت زردی استفاده کرد. افزایش بیلی روبین تام یا غیر کونژوگه ممکن است در نتیجه کم خونی های همولیتیک، سلول داسی شکل یا خطرناک یا واکنش انتقال خون باشد. اگر بیلی روبین کونژوگه بالا باشد، ممکن است نوعی انسداد کبد یا مجاری صفراوی، هپاتیت، ضربه به کبد، سیروز، واکنش دارویی یا سوء مصرف طولانی مدت الکل وجود داشته باشد.

نوزادان: بیلی روبین غیر کونژوگه بیش از حد به سلول های مغزی در حال رشد در نوزادان آسیب می زند (کرنیکتروس) و ممکن است باعث عقب ماندگی ذهنی، کاهش شنوایی، مشکلات گفتاری شود. مهم است که غلظت بیلی روبین در نوزادان خیلی زیاد نشود. هنگامی که غلظت بیلی روبین غیر کونژوگه بیش از 15 برابر حد بالای طبیعی باشد، از درمان ویژه ای برای کاهش آن و جلوگیری از کرنیکتروس استفاده می شود: فتوتراپی (قرار گرفتن پوست در معرض نور آبی) و گاهی اوقات تبادل خون.

کرنیکتروس

کرنیکتروس

غلظت بیش از حد بیلی روبین غیر کونژوگه ممکن است ناشی از تجزیه گلبول های قرمز خون به دلیل ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزادش باشد. به عنوان مثال، اگر مادر رزوس منفی باشد و جنین ویژگی رزوس مثبت پدر را به ارث ببرد، گلبول های قرمز جنین ممکن است از جفت عبور کرده و وارد خون مادر شود و ممکن است آنتی بادی هایی تولید کند که به جنین برگشته و باعث همولیز گلبول های قرمز جنین شود. گلبول های قرمز مثبت، که منجر به افزایش بیش از حد بیلی روبین غیر کونژوگه می شود.تعیین غلظت بیلی روبین کونژوگه و غیر کونژوگه در نوزادان مبتلا به زردی مراقبت های پزشکی استاندارد است.

ناهنجاری مجاری صفراوی (آترزی صفراوی) جریان صفرا را مسدود می کند، به کبد آسیب می رساند و باعث افزایش غلظت بیلی روبین کونژوگه می شود. این عارضه نیاز به درمان زودهنگام جراحی دارد تا نیازی به پیوند کبد نباشد.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

اگرچه بیلی روبین غیر کونژوگه ممکن است برای رشد مغز نوزادان (تا سن حدود 2 تا 4 هفتگی) سمی باشد، غلظت بالای بیلی روبین در کودکان بزرگتر و بزرگسالان تهدید یکسانی را ایجاد نمی کند. در کودکان بزرگتر و بزرگسالان، “سد خونی مغزی” توسعه یافته تر است و از عبور بیلی روبین به مغز جلوگیری می کند. با این حال، افزایش بیلی روبین در کودکان یا بزرگسالان، به شدت نشان دهنده یک بیماری زمینه ای است که باید بررسی و درمان شود.

123بیلی روبین به طور معمول در ادرار وجود ندارد. با این حال، بیلی روبین کونژوگه محلول در آب است و بنابراین ممکن است در صورت افزایش غلظت در خون، از بدن از طریق ادرار دفع شود. وجود آن در ادرار معمولاً نشان دهنده انسداد کبد یا مجاری صفراوی، هپاتیت یا سایر آسیب های کبدی است. رایج ترین روش برای تشخیص بیلی روبین ادرار، استفاده از تست دیپ استیک است که بخشی از آنالیز ادرار است.

آیا برخی افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر ژنتیکی سطوح غیر طبیعی بیلی روبین هستند؟

چندین بیماری ارثی از جمله سندرم گیلبرت، سندرم دوبین جانسون، سندرم روتور و سندرم کریگلر نجار می توانند باعث افزایش غلظت بیلی روبین شوند. از بین این چهار سندرم، نادرترین و جدی‌ترین آن، کریگلر-نجار است. سه مورد اول معمولاً شرایط خفیف و طولانی مدتی هستند که تحت شرایط خاصی می توانند تشدید شوند، اما به طور کلی هیچ مشکل سلامتی قابل توجهی ایجاد نمی کنند.

به طور خاص، سندرم ژیلبرت نسبتاً شایع است (ممکن است تا 5٪ از جمعیت را تحت تأثیر قرار دهد). ژیلبرت باعث افزایش اندکی در بیلی روبین می شود، اما هیچ مشکل بالینی دیگری جز حذف شدن به عنوان دلیلی برای زردی خفیف وجود ندارد. روزه داری طولانی مدت یا بیماری عمومی می تواند باعث زردی خفیف در افراد مبتلا به سندرم ژیلبرت شود.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Bilirubin blood test. Updated January 24, 2021. Accessed August 25, 2021. https://medlineplus.gov/ency/article/003479.htm

American Board of Internal Medicine. Laboratory reference ranges. Updated July 2021. Accessed August 25, 2021. https://www.abim.org/Media/bfijryql/laboratory-reference-ranges.pdf

Centers for Disease Control and Prevention. What are jaundice and kernicterus? Updated December 8, 2020. Accessed August 25, 2021. https://www.cdc.gov/ncbddd/jaundice/facts.html

Friedman LS. Clinical aspects of serum bilirubin determination. In: Chopra S, ed. UpToDate. Updated March, 2020. Accessed September 2, 2021. https://www.uptodate.com/contents/clinical-aspects-of-serum-bilirubin-determination

Hoilat GJ, John S. Bilirubinuria. In: StatPearls. Updated August 11, 2021. Accessed August 25, 2021. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK557439/

Kalakonda A, Jenkins BA, John S. Physiology, Bilirubin. In: StatPearls. Updated December 20, 2020. Accessed September 2, 2021. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK470290/

Lerma EV. Urinalysis. In: Staros EB, ed. Medscape. Updated December 15, 2015. Accessed September 7, 2021. https://emedicine.medscape.com/article/2074001-overview

MedlinePlus: National Library of Medicine. Bilirubin blood test. Updated July 30, 2020. Accessed August 25, 2021. https://medlineplus.gov/lab-tests/bilirubin-blood-test/

MedlinePlus: National Library of Medicine. Bilirubin in urine. Updated July 30, 2020. Accessed September 2, 2021. https://medlineplus.gov/lab-tests/bilirubin-blood-test/

US Department of Veterans Affairs. Bilirubin. Updated March 31, 2014. Accessed August 25, 2021. https://www.hepatitis.va.gov/HEPATITIS/course/index.asp?page=/provider/courses/livertests/livertests-12&

Wehbi M. Bilirubin. In: Staros EB, ed. Medscape. Updated November 18, 2019. Accessed August 25, 2021. https://emedicine.medscape.com/article/2074068-overview

Tietz Textbook of Clinical Chemistry, Second edition. Edited by CA Burtis, ER Ashwood. Philadelphia, WB Saunders Company, 1994

Scharschmidt BF, Blanckaert N, Farina FA, et al: Measurement of serum bilirubin and its mono- and diconjugates: Applications to patients with hepatobiliary disease. Gut 1982;23:643-649

American Academy of Pediatrics Provisional Committee on Quality Improvement and Subcommittee on Hyperbilirubinemia. Practice Parameter: Management of hyperbilirubinemia in the healthy term newborn. Pediatrics 1994;94:558-565

این مقاله برای شما مفید بود؟

4 دیدگاه

  1. Avatar
    منیره 12 شهریور 1401 در 9:34 ب.ظ - پاسخ دادن

    سلام من فقط سفیدی دور چشمم مدتی هست که به زردی میزنه آیا باید آزمایش بیلی روبین بدم یا چون جای دیگه ای از بدنم زرد نشده ربطی به بیلی روبین نداره؟

  2. Avatar
    علی اصغر 12 شهریور 1401 در 9:37 ب.ظ - پاسخ دادن

    سلام دکتر وقت بخیر آیا شما درمان های سنتی برای درمان زردی نوزاد رو پیشنهاد میکنید؟یا از نظر شما حتما باید تحت نظر پزشک باشه نوزادی که زردیش بالاس؟

    • Avatar
      دکتر فرزاد باباخانی 13 شهریور 1401 در 5:17 ق.ظ - پاسخ دادن

      سلام و عرض احترام
      بنده چون در درمان های سنتی تخصصی ندارم قاعدتا نظر زیادی نمیتونم بدم.
      اما اکیدا توصیه میکنم که زیر نطر پزشک متخصص کودکان درمان های فرزنداون رو پیگیری بفرمایید.

ثبت دیدگاه

Go to Top