الگوریتم تشخیصی میلوپاتی های اتوایمیون

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
22 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
22 آبان 1402
الگوریتم تشخیصی میلوپاتی های اتوایمیون

میلوپاتی های اتوایمیون چیست؟

میلوپاتی های اتوایمیون نشان دهنده گروه متنوعی از اختلالات هستند که بر نخاع تأثیر می گذارد و با مکانیسم با واسطه ایمنی رخ می دهند. با توجه به ماهیت غیرقابل جبران آسیب نخاعی، تجمع سریع ناتوانی در برخی از افراد، و پتانسیل درمان مناسب زودهنگام برای بهبود نتایج، تشخیص سریع میلوپاتی های اتوایمیون بسیار مهم است. با این حال، بسیاری از علل غیرخودایمنی میلوپاتی وجود دارد که به طور مشابه ظاهر می شوند.

میلوپاتی-اتوایمیون

سیستم ایمنی به گونه ای تکامل یافته است که توانایی فوق العاده ای برای محافظت از ما در برابر تعداد زیادی از عوامل عفونی دارد. با این حال، در حدود 4.5٪ از افراد، سیستم ایمنی به همان فردی که برای محافظت از آن طراحی شده است حمله می کند. پاسخ های غیرطبیعی ایمنی علیه خود می تواند منجر به بیش از 80 بیماری خودایمنی شود  از جمله حدود 30 اختلال خود ایمنی در سیستم عصبی.

Autoimmune myelopathies

Autoimmune myelopathies

کشف اخیر چندین اتوآنتی بادی خاص عصبی جدید همراه با میلوپاتی های اتوایمیون، طبقه بندی آنها را بهبود بخشیده است. این اتوآنتی بادی ها ممکن است بیماری زا باشند (مانند AQP4-IgG) یا غیر بیماری زا و بیشتر منعکس کننده یک پاسخ خودایمنی با واسطه سلول T سیتوتوکسیک باشند.

وجود یک اتوآنتی بادی ممکن است به هدایت جستجوی سرطان، کمک به تصمیم گیری های درمانی و پیش بینی نتیجه/عود کمک کند. در میلوپاتی های پارانئوپلاستیک، هدف اولیه تشخیص و درمان سرطان زمینه ای است. هدف از ایمونوتراپی در همه میلوپاتی های اتوایمیون، به حداکثر رساندن برگشت پذیری، حفظ فواید (در عین جلوگیری از عود) و به حداقل رساندن عوارض جانبی است.

تست-ها-و-نمون-های-مورد-نیاز-برای-تشخیص-میلوپاتی-اتوایمیون

تست ها و نمون های مورد نیاز برای تشخیص میلوپاتی اتوایمیون

بیماران مبتلا به میلوپاتی های اتوایمیون با شروع تحت حاد و پیشرفت سریع علائم نخاع با یک یا چند مورد از موارد زیر مراجعه می کنند:

  • ضعف
  • مشکلات راه رفتن
  • از دست دادن حس
  • درد نوروپاتیک
  •  اختلال عملکرد روده و مثانه

تظاهرات بالینی میلوپاتی به ناحیه درگیر نخاع و محل ضایعات در طناب (دستگاههای حسی و حرکتی و غیره) بستگی دارد.

سابقه قوی شخصی یا خانوادگی خود ایمنی، سرنخی از میلوپاتی های اتوایمیون است. وجود کاهش وزن همزمان، ترومبوز وریدی عمقی، یا عوامل خطر سرطان (سابقه طولانی سیگار کشیدن، سرطان شناخته شده قبلی) سرنخی از میلوپاتی های اتوایمیون پارانئوپلاستیک احتمالی می دهد، اگرچه میلوپاتی های نئوپلاستیک یا میلوپاتی های ایتروژنیک (مانند میلوپاتی پرتویی) نیز باید در نظر گرفته شود.

وجود عفونت اخیر یا علائم پشتیبان آن (تب، لرز، یا تعریق شبانه) ممکن است نشان دهنده یک میلوپاتی عفونی یا میلوپاتی اتوایمیون پس از عفونی باشد. سابقه واکسیناسیون اخیر نیز باید بررسی شود، زیرا ممکن است سرنخی از میلوپاتی های اتوایمیون پس از واکسیناسیون بدهد.

شرح حال و معاینه بالینی، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی نخاع (MRI)، و آزمایش مایع مغزی نخاعی (CSF) ممکن است سرنخ هایی برای تشخیص میلوپاتی های اتوایمیون ارائه دهد.

MRI برای تشخیص میلوپاتی های اتوایمیون

MRI برای تشخیص میلوپاتی های اتوایمیون

ارزیابی میلوپاتی های اتوایمیون سرم و CSF می‌تواند به تشخیص (خود ایمنی پارانئوپلاستیک یا ایدیوپاتیک) و تمایز از سایر علل میلوپاتی (مولتیپل اسکلروزیس، سارکوئیدوز، بیماری عروقی) کمک کند. آزمایش اولیه ممکن است به تشخیص زودهنگام سرطان مخفی، شروع سریع درمان های ایمنی یا هر دو کمک کند.

الگوریتم ارزیابی میلوپاتی اتوایمیون

الگوریتم ارزیابی میلوپاتی اتوایمیون

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

این مقاله تالیف شده است و یا منابع مربوطه ثبت نشده است.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top