آزمایش غربالگری آنتی بادی (Antibody Screen) | تست آنتی گلوبولین غیر مستقیم | آزمایش کومبس غیر مستقیم

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آزمایش غربالگری آنتی بادی (Antibody Screen) | تست آنتی گلوبولین غیر مستقیم | آزمایش کومبس غیر مستقیم

غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen) یک آزمایش خون است که به دنبال آنتی بادی هایی است که گلبول های قرمز را هدف قرار می دهند. آنتی بادی های گلبول قرمز ممکن است پس از تزریق خون به شما آسیب برساند یا اگر باردار هستید، به نوزادتان آسیب برساند. غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen) می تواند این آنتی بادی ها را قبل از ایجاد مشکلات سلامتی پیدا کند.

اسامی دیگر:

  • RBC Antibody Screen
  • Indirect Antiglobulin Test
  • IAT
  • Indirect Coombs Test
  • Indirect Anti-human Globulin Test
  • Antibody Screen

 

  • غربالگری آنتی بادی RBC
  • آزمایش آنتی گلوبولین غیر مستقیم
  • آزمایش کومبس غیر مستقیم
  • آزمایش غیر مستقیم گلوبولین ضد انسانی

چرا آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen) درخواست می شود؟

  • برای شناسایی آنتی بادی هایی که علیه آنتی ژن های گلبول قرمز بوجود آمده اند
  • ارزیابی واکنش های انتقال خون
  • ارزیابی کم خونی همولیتیک

چه زمانی آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen) بایستی انجام شود؟

  • هنگام آماده شدن برای انتقال خون
  •  در دوران بارداری و هنگام زایمان

نمونه مورد نیاز برای آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen):

  • ظرف/لوله: لوله با درب بنفش(حاوی ضد انعقاد EDTA)
  • نوع نمونه: خون کامل
  • حجم نمونه: 4 میلی لیتر
لوله EDTA

لوله مورد نیاز برای آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen)

شرایط-نگهداری-دمایی-نمونه-آزمایش-غربالگری-آنتی-بادی(Antibody-Screen)شرایط-قبول-یا-رد--نمونه-آزمایش-غربالگری-آنتی-بادی(Antibody-Screen)

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

نام روش انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen):

هماگلوتیناسیون

شرح روش

آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen) با لوله‌های آزمایش را می‌توان با محیط‌های تقویتی مانند سالین با قدرت یونی کم (LISS) یا پلی اتیلن گلیکول (PeG) یا بدون (سالین) انجام داد. سه مرحله در آزمایش لوله وجود دارد: سانتریفیوژ سریع( immediate spin)، انکوباسیون در 37 درجه سانتیگراد و آنتی هیومن گلوبولین(IAT). گلبول‌های قرمز در دمای 37 درجه سانتی‌گراد انکوبه می‌شوند، شسته می‌شوند تا آنتی‌بادی مزاحم حذف شود و گلوبولین ضد انسانی (AHG) اضافه شده و سانتریفیوژ می‌شود.

سپس لوله ها برای آگلوتیناسیون یا همولیز مشاهده می شوند. چک سل به تمام تست های آنتی گلوبولین منفی اضافه می شوند تا از عملکرد AHG اطمینان حاصل شود. مرحله سانتریفیوژ سریع گاهی اوقات نادیده گرفته می‌شود، زیرا برخی از آنتی‌بادی‌های واکنش‌دهنده به سرما می‌توانند وقتی در دمای اتاق سانتریفیوژ می‌شوند به گلبول‌های قرمز متصل شوند و به مرحله آنتی‌گلوبولین آزمایش منتقل می‌شوند. این آنتی بادی ها عموماً از نظر بالینی مهم نیستند و معمولاً دارای ویژگی آنتی ژن M، N، P1، I یا Lewis هستند.

آنتی-هیومن-گلوبولین

آنتی هیومن گلوبولین

آمادگی قبل از انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen):

به آمادگی خاصی نیاز ندارد

چه چیزی در آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen) مورد بررسی قرار می گیرد؟

آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen) به دنبال آنتی بادی های در حال گردش در خون است که علیه گلبول های قرمز (RBCs) هدایت می شوند. دلیل اصلی اینکه یک فرد ممکن است آنتی بادی های RBC در خون داشته باشد، این است که فرد از طریق انتقال خون یا از طریق بارداری در معرض گلبول های قرمز دیگری غیر از سلول های خودش (گلبول های قرمز خارجی) قرار گرفته است. این آنتی بادی‌ها می‌توانند در صورت تزریق گلبول‌های قرمز خونی خارجی آن‌ها را هدف قرار دهند.

گلبول های قرمز معمولاً ساختارهایی در سطح خود دارند که آنتی ژن نامیده می شوند. افراد مجموعه‌ای از آنتی‌ژن‌های خاص را روی گلبول‌های قرمز خود دارند که بر اساس ارث از والدینشان تعیین می‌شود. آنتی ژن های اصلی یا شناسه های سطحی روی گلبول های قرمز انسانی آنتی ژن های O، A و B هستند و خون فرد بر اساس وجود یا عدم وجود این آنتی ژن ها به گروه های خونی A، B، AB یا O گروه بندی می شود.

یکی دیگر از آنتی ژن های سطحی مهم فاکتور Rh است که آنتی ژن D نیز نامیده می شود. اگر روی گلبول های قرمز یک فرد وجود داشته باشد، گروه خونی آن فرد +Rh (مثبت) است. اگر وجود نداشته باشد، خون از نوع -Rh(منفی) است. علاوه بر این، انواع دیگری از آنتی ژن های RBC وجود دارد که گروه های خونی کمتر شناخته شده را تشکیل می دهند، مانند گروه های خونی Kell، Lewis و Kidd.

انتقال خون و حاملگی ابزار اولیه حساسیت به آنتی ژن های گلبول قرمز هستند. در یک جمعیت، حدود 2 تا 4 درصد دارای آلوآنتی بادی های گلبول قرمز نامنظم هستند. چنین آنتی‌بادی‌هایی ممکن است باعث بیماری همولیتیک نوزاد یا همولیز گلبول‌های قرمز اهداکننده خون شوند.

چند دلیل وجود دارد که چرا ممکن است فردی علیه آنتی ژن های RBC آنتی بادی تولید کند.

به دنبال تزریق خون: آنتی بادی های ضد آنتی ژن های گلبول قرمز A و B به طور طبیعی وجود دارند. ما آنها را بدون قرار گرفتن در معرض آنتی ژن تولید می کنیم. قبل از دریافت خون، گروه ABO و نوع Rh فرد با خون اهداکننده مطابقت داده می شود تا از بروز واکنش جدی در انتقال خون جلوگیری شود. یعنی خون اهداکننده باید با خون گیرنده سازگار باشد تا آنتی‌بادی‌ها با سلول‌های خون اهداکننده واکنش نشان ندهند و آن‌ها را از بین نبرند.

اگر فردی خون دریافت کند، بدن فرد همچنین ممکن است آنتی ژن های دیگر RBC را(مانند Kell یا Kidd) که فرد ندارد، به عنوان خارجی تشخیص دهد. گیرنده ممکن است آنتی بادی برای حمله به این آنتی ژن های خارجی تولید کند. افرادی که تزریق های زیادی انجام می دهند، به دلیل اینکه با هر بار تزریق در معرض آنتی ژن های RBC خارجی قرار می گیرند، آنتی بادی برای گلبول های قرمز می سازند.

غربالگری-آنتی-بادی

غربالگری آنتی بادی

در دوران بارداری، با ناسازگاری گروه خونی بین مادر و نوزاد: کودک ممکن است آنتی ژن هایی را از پدر به ارث ببرد که روی گلبول های قرمز مادر وجود ندارد. مادر ممکن است در دوران بارداری یا در هنگام زایمان در معرض آنتی ژن های خارجی روی گلبول های قرمز کودک خود قرار گیرد، زمانی که برخی از سلول های کودک از ظریق جفت وارد گردش خون مادر می شود. مادر ممکن است شروع به تولید آنتی بادی علیه این آنتی ژن های RBC خارجی کند.

این امر می‌تواند باعث بیماری همولیتیک نوزاد شود، که معمولاً اولین نوزاد را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، اما زمانی که آنتی‌بادی‌های مادر از جفت عبور می‌کند، به گلبول‌های قرمز نوزاد متصل می‌شود و آنها را همولیز می‌کند،که روی بچه‌های بعدی تأثیر می‌گذارد. غربالگری آنتی بادی RBC می تواند به تشخیص اینکه آیا مادر آنتی بادی RBC خارج از گروه خونی ABO تولید کرده است یا خیر کمک کند.

ساختار جفت

ساختار جفت

اولین باری که فرد در معرض آنتی ژن RBC خارجی قرار می گیرد، از طریق تزریق خون یا حاملگی، ممکن است فرد شروع به تولید آنتی بادی کند، اما سلول های او معمولاً در طول اولین مواجهه زمان کافی برای ساختن آنتی بادی کافی برای از بین بردن گلبول های قرمز خارجی را ندارند. هنگامی که انتقال خون بعدی یا حاملگی اتفاق می افتد، پاسخ ایمنی آنتی بادی هایی را تولید میکند که می تواند به گلبول های قرمز خون خارجی بچسبد و باعث همولیز آنها شود. آنتی بادی های آنتی ژن های ABO به طور طبیعی وجود دارند، بنابراین نیازی به قرار گرفتن در معرض گلبول های قرمز خارجی نیست.

آنمی-همولیتیک-نوزادان

آنمی همولیتیک نوزادان

عوامل مداخله گر در آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen):

داروهایی که ممکن است باعث نتایج مثبت کاذب شوند عبارتند از ضد آریتمی ها، ضد توبرکولین ها، سفالوسپورین ها، کلرپرومازین (هورازین)، انسولین، لوودوپا، متیل دوپا (آلدومت)، پنی سیلین ها، فنی توئین (دیلانتین)، کینیدین، سولفونامیدها و تتراسایکلین.

مطلب پیشنهادی: تداخلات دارویی در آزمایش ها

اهمیت بالینی:

  • خون متقاطع ناسازگار: آنتی ژن های ABO/Rh در خون اهداکننده با سرم بیمار واکنش متقابل دارند.
  • آنتی بادی های ضد Rh مادر
  • بیماری همولیتیک نوزاد: آنتی بادی ها در اثر مواجهه قبلی با +RBC RH جنین ایجاد می شوند(شکل بالا).
  • کم خونی همولیتیک ایمنی اکتسابی
  • وجود آنتی بادی خاص آگلوتینین سرد: داروها و سایر بیماری ها با ایجاد آنتی بادی های شناسایی شده در سرم بیمار مرتبط هستند.

ملاحظات بالینی

اگر گیرنده انتقال خون دارای آنتی بادی هایی علیه گلبول های قرمز اهداکننده باشد، آگلوتیناسیون رخ می دهد. خون را نمی توان برای آن گیرنده استفاده کرد.

اگر گیرنده آنتی بادی برای گلبول های قرمز اهدا کننده نداشته باشد، آگلوتیناسیون رخ نمی دهد. سپس انتقال خون باید با خیال راحت و بدون هیچ گونه واکنش انتقال خون انجام شود.

سوالات متداول

چگونه از نتایج آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen) استفاده می شود؟

آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen) برای غربالگری خون فرد از نظر آنتی‌بادی‌هایی که علیه آنتی‌ژن‌های گلبول قرمز (RBC) غیر از آنتی‌ژن‌های A و B هستند، استفاده می‌شود. آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen)  به عنوان بخشی از ” غربالگری و تعیین نوع آنتی بادی” هر زمان که انتقال خون پیش بینی می شود یا به عنوان بخشی از آزمایش های قبل از تولد زنان باردار انجام می شود.

دلیل اصلی اینکه یک فرد ممکن است آنتی بادی های علیه RBC در خون داشته باشد این است که فرد از طریق انتقال خون یا از طریق بارداری در معرض گلبول های قرمز دیگری غیر از خودش (گلبول های قرمز خارجی) قرار گرفته است.

اگر آنتی بادی تشخیص داده شود، باید آزمایش شناسایی آنتی بادی برای تعیین نوع آنتی بادی های موجود انجام شود. در طول یک کراس مچ، در صورت وجود آنتی بادی های مهم بالینی، تغییری در غربالگری آنتی بادی RBC انجام می شود. در مورد انتقال خون،نوع آنتی بادی های RBC باید تشخیص داده شود و خون اهدایی باید با همان مشخصات برای بیمار آماده گردد.

اگر فردی واکنش فوری یا تاخیری به انتقال خون داشته باشد، پزشک یک آزمایش مستقیم آنتی‌گلوبولین (DAT) را برای کمک به بررسی علت واکنش درخواست می‌کند. (DAT آنتی بادی های RBC متصل به گلبول های قرمز را تشخیص می دهد). در صورت مثبت بودن DAT، یک غربالگری آنتی بادی RBC برای بررسی اینکه آیا فرد مبتلا آنتی بادی جدیدی ایجاد کرده است یا خیر، انجام می شود.

در دوران بارداری، از آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen) برای شناسایی آنتی‌بادی‌هایی در خون مادر استفاده می‌شود که ممکن است از جفت عبور کرده و به گلبول‌های قرمز کودک حمله کنند و باعث بیماری همولیتیک نوزاد (HDN) شوند. جدی ترین علت، آنتی بادی است که در پاسخ به آنتی ژن RBC به نام “آنتی ژن D” در سیستم گروه خونی Rh تولید می شود.

گلبول-های-قرمز-جنین-در-خون-مادر

گلبول های قرمز جنین در خون مادر

اگر آنتی ژن D روی گلبول های قرمز فرد وجود داشته باشد، فردی Rh مثبت و اگر آنتی ژن D وجود نداشته باشد، Rh منفی در نظر گرفته می شود. یک مادر Rh منفی ممکن است زمانی که در معرض سلول های خونی جنین Rh مثبت قرار می گیرد، آنتی بادی علیه آنتی ژن D از نوع IgG  ایجاد کند. برای جلوگیری از این امر، مادر دارای Rh منفی باید در اوایل بارداری، در هفته 28 و دوباره در زمان زایمان، غربالگری آنتی بادی RBC را انجام دهد.

اگر در هفته 28 هیچ آنتی بادی Rh وجود نداشته باشد، به خانم گلوبولین ایمنیRh  (RhIg) تزریق می شود تا RBC های Rh مثبت جنینی که ممکن است در جریان خون او وجود داشته باشد را پاک کند تا از تولید آنتی بادی های Rh توسط مادر جلوگیری شود. .

در بدو تولد، وضعیت Rh کودک مشخص می شود. اگر نوزاد Rh منفی باشد، مادر نیازی به تزریق RhIg دیگر ندارد. اگر نوزاد Rh مثبت باشد و وضعیت آنتی بادی مادر برای آنتی D منفی باشد، RhIG اضافی به مادر تزریق می شود.

آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen) همچنین ممکن است برای کمک به تشخیص کم خونی همولیتیک مربوط به خود ایمنی همراه با DAT استفاده شود. این وضعیت ممکن است زمانی ایجاد شود که فرد علیه آنتی ژن های RBC خود آنتی بادی تولید کند. این می تواند با برخی از اختلالات خودایمنی، مانند لوپوس، با بیماری هایی مانند لنفوم یا لوسمی لنفوسیتی مزمن، و با عفونت هایی مانند پنومونی مایکوپلاسما و مونونوکلئوز اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است در برخی افراد با استفاده از برخی داروها مانند پنی سیلین رخ دهد.

چه زمانی آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen) درخواست می شود؟

  • قبل از هر گونه انتقال خون مورد انتظار، غربالگری آنتی بادی RBC انجام می شود.
  • غربالگری آنتی بادی RBC در اوایل بارداری به عنوان بخشی از آزمایش بارداری هر زن انجام می شود. در زنان Rh منفی نیز در هفته 28 قبل از تزریق گلوبولین Rh (RhIg) و در صورت تشخیص Rh مثبت جنین پس از زایمان انجام می شود.

نتیجه آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen) چه چیزی را نشان می دهد؟

انتقال خون: اگر آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen) مثبت باشد، یک یا چند آنتی بادی RBC وجود دارد. برخی از این آنتی بادی ها از سایرین قابل توجه تر خواهند بود. هنگامی که از آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen) برای غربالگری قبل از انتقال خون استفاده می شود، یک آزمایش مثبت نشان دهنده نیاز به تعیین نوع آنتی بادی موجود است. پس از شناسایی آنتی بادی، خون اهدایی باید یافت شود که حاوی آنتی ژن(های) مربوطه نباشد تا آنتی بادی با آنتی ژن های RBC اهداکننده پس از انتقال خون واکنش نشان ندهد و از بین نرود.

بارداری: اگر یک مادر دارای Rh منفی آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen) منفی داشته باشد، برای جلوگیری از تولید آنتی بادی، تزریق گلوبولین Rh در عرض 72 ساعت انجام می شود. در صورت مثبت بودن آزمایش غربالگری آنتی بادی(Antibody Screen) ، آنتی بادی یا آنتی بادی های موجود باید شناسایی شوند. اگر آنتی بادی برای آنتی ژن D به طور فعال توسط مادر تشکیل شده باشد، تزریق RhIg مفید نیست. اگر او آنتی بادی متفاوتی داشته باشد، هنوز هم می توان تزریق RhIg را برای جلوگیری از تولید آنتی بادی برای آنتی ژن D انجام داد.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

یک آنتی بادی RBC در گردش، هنگامی که وجود داشته باشد، هرگز از بین نمی رود، اما ممکن است به سطوح غیرقابل تشخیص کاهش یابد. اگر فرد مجدداً در معرض آنتی ژن قرار گیرد، تولید به سرعت وارد چرخه می شود و به گلبول های قرمز حمله می کند، بنابراین آنتی بادی مورد توجه قرار می گیرد حتی زمانی که قابل تشخیص نباشد.

هر تزریق خونی که فرد انجام می دهد، آن فرد را در معرض ترکیبی از آنتی ژن های روی گلبول های قرمز اهداکننده قرار می دهد. هر گاه گلبول های قرمز تزریق شده حاوی آنتی ژن های خارجی برای گلبول های قرمز گیرنده باشند، پتانسیل تولید آنتی بادی وجود دارد. اگر فردی در طی یک دوره زمانی زیادی تزریق خون داشته باشد، ممکن است آنتی بادی علیه آنتی ژن های مختلف تولید کند. این می تواند یافتن خون سازگار را به طور فزاینده ای دشوار کند.

در بدن مادر دقیقا چه تفاقی می افتد که نیاز به تزریق RhIg (گلوبولین ایمنی Rh) پیدا می کند؟

قبل از تزریق، مادران Rh منفی اغلب از خون اولین نوزاد Rh مثبت خود حساس می شوند و شروع به تولید آنتی بادی های ضد Rh می کنند. هر نوزاد Rh مثبت بعدی به درجاتی از آنمی همولیتیک نوزادان مبتلا می شود، زیرا آنتی بادی های ضد Rh مادر به گلبول های قرمز کودک حمله می کنند. قبلا سقط جنین و نوزادان مرده بر اثر این عارضع نسبتاً رایج بود و آن دسته از نوزادانی که به دنیا می آمدند اغلب برای زنده ماندن نیاز به تزریق خون فوری داشتند. تزریق گلوبولین ایمنی تا حد زیادی از این عوارض جلوگیری کرده است، اگرچه درصد کمی از زنان هنوز آنتی بادی های Rh تولید می کنند.

مادری که دارای  گروه خونی O است. آیا احتمال دارد جنین با بیماری همولیتیک ABO متولد شود؟

بله. بیماری همولیتیک نوزاد ممکن است زمانی رخ دهد که یک ناسازگاری ABO بین مادر و نوزاد وجود داشته باشد، به خصوص با مادرانی که گروه خونی O منفی دارند. با این حال، غربالگری آنتی بادی RBC در این شرایط مفید نیست زیرا بدن ما به طور طبیعی آنتی بادی هایی را علیه A و B تولید می کند.مادری که دارای گروه خونی A است، به طور طبیعی دارای آنتی بادی هایی است که علیه آنتی ژن های سطح B روی گلبول های قرمز خون قرار دارند، و مادری که دارای گروه خونی B است، آنتی بادی های ضد A و غیره خواهد داشت. به طور کلی، این یک نوع خفیف است که به راحتی قابل درمان است.

قابل ذکر است که آنتی بادی های علیه آنتی ژن های A و B از نموع IgM(پنتامر) هستند، و از جفت عبور نمی کنند. اما آنتی بادی  علیه آنتی ژن D یا Rh از نوع IgG(مونومر) هستند و می توانند از جفت عبور کرده و به جنین آسیب برسانند.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

  • Direct Antiglobulin Test
  • Blood Typing

در جای دیگر وب:

March of Dimes Fact Sheet: Rh disease
AABB: Blood FAQ
Red Cross: Types of Blood Transfusions
MedlinePlus Medical Encyclopedia: Transfusion reaction – hemolytic

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

(March 25, 2015) Sandler, S G. Transfusion Reactions. Medscape Reference. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/206885-overview. Accessed March 2016.

Wintrobe’s Clinical Hematology. 12th ed. Greer J, Foerster J, Rodgers G, Paraskevas F, Glader B, Arber D, Means R, eds. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins: 2009, Pp 682-683.

Henry’s Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. 22nd ed. McPherson R, Pincus M, eds. Philadelphia, PA: Saunders Elsevier: 2011, Pp 711-714.

Thomas, Clayton L., Editor (1997). Taber’s Cyclopedic Medical Dictionary. F.A. Davis Company, Philadelphia, PA [18th Edition].

Pagana, Kathleen D. & Pagana, Timothy J. (2001). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 5th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO. Pgs 286-289.

Dhaliwal, G. et. al. (2004 June 1). Hemolytic Anemia. American Family Physician [On-line journal]. Available online at http://www.aafp.org/afp/20040601/2599.html.

Triulzi, D. (2000 October). Indirect and Direct Antiglobulin (Coombs) Testing and the Crossmatch. Transfusion Medicine Update [On-line information]. Available online at http://www.itxm.org/TMU2000/tmu10-2000.htm.

Grund, S., Updated (2004 August 16, Updated). Coombs’ test – direct. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003344.htm.

Grund, S., Updated (2004 August 16, Updated). Coombs’ test – indirect. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003343.htm.

(2001 March).Rh Disease. March of Dimes Fact Sheet [On-line information]. Available online at http://www.marchofdimes.com/professionals/681_1220.asp.

(1995-2005). Autoimmune Hemolytic Anemia. The Merck Manual of Diagnosis and Therapy. Anemias Caused By Excessive Hemolysis. [On-line information]. Available online at http://www.merck.com/mrkshared/mmanual/section11/chapter127/127d.jsp.

Suzanne H. Butch, MA, CLDir. Chief Technologist. Blood Bank and Transfusion Service. University of Michigan Hospitals and Health Centers, Ann Arbor, Michigan.

Julie Brownie MBA, CLS(NCA), SBB(ASCP). Coral Blood Services. Bangor, Maine.

Pagana, Kathleen D. & Pagana, Timothy J. (© 2007). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 8th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO. Pp 307-308.

Wu, A. (2006).Tietz Clinical Guide to Laboratory Tests, Fourth Edition. Saunders Elsevier, St. Louis, Missouri. Pp 126-129.

Cutler, C. (2006 September 11, Updated). Coombs’ test. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003344.htm. Accessed on 10/01/08.

Sandler, S.G. and Johnson, V. (2008 September 25, Updated). Transfusion Reactions. EMedicine [On-line information]. Available online at http://www.emedicine.com/med/TOPIC2297.HTM. Accessed on 10/01/08.

Levin, M. (2007 March 13, Updated). Transfusion Reaction. MedlinePlus Medical Encyclopedia. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/001303.htm. Accessed on 10/04/08.

(© 2008) Hemolytic Disease of the Newborn. Lucille Packard Children’s Hospital at Stanford. Available online at http://www.lpch.org/DiseaseHealthInfo/HealthLibrary/hrnewborn/hdn.html. Accessed October 2008.

Wagle, S. and Deshpande, P. (Updated 2011 May 18). Hemolytic Disease of Newborn. Medscape Reference [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/974349-overview. Accessed July 2012.

Vorvick, L. (Updated 2012 February 7). Coombs’ test. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003344.htm. Accessed July 2012.

(© 1996-2012). Rh Disease. The Children’s Hospital of Philadelphia [On-line information]. Available online at http://www.chop.edu/healthinfo/rh-disease.html. Accessed July 2012.

Pagana, K. D. & Pagana, T. J. (© 2011). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 10th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO. Pp 309-310.

این مقاله برای شما مفید بود؟

2 دیدگاه

  1. Avatar
    راحله 13 مرداد 1401 در 9:19 ب.ظ - پاسخ دادن

    سلام دکتر وقت بخیر
    من چند سال قبل زایمان کردم و گروه خونی بچم با من یکی نیست،ولی مطمئن نیستم که آمپول رگام زدم یا نه،الان که قصد بارداری دوباره دارم میتونم قبل از بارداری برای اطمینان آمپول رگام تزریق کنم؟اصلا تاثیری داره؟

    • Avatar
      ادمین 15 مرداد 1401 در 6:13 ب.ظ - پاسخ دادن

      سلام و عرض ادب
      صرفا تفاوت در گروه خونی باعث ایجاد مشکل نمیشه، در حالتی مشکل پیش میاد اون هم در فرزند دوم به بعد که گروه خونی شما منفی و گروه خونی فرزند اولتون مثبت باشه. که در این حالت باید آمپول روگا تزریق بشه. برای بررسی موضوع و ادامه روند حتما با متخصص زایمانی که برای بارداری به ایشان مراجعه می فرمایید موضوع را مطرح کنید.

ثبت دیدگاه

Go to Top