ملاحظات بالینی در آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)

دکتر علیرضا لطفی کیان
آخرین بروزرسانی
22 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
22 آبان 1402
ملاحظات بالینی در آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)

آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) آنزیمی است که نقش مهمی در سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون (RAAS) ایفا می کند. سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون (RAAS) یک سیستم هورمونی است که فشار خون، تعادل مایعات و الکترولیت ها و تون عروق (میزان انقباض یا شل شدن عروق خونی) را تنظیم می کند. ACE عمدتاً در ریه‌ها یافت می‌شود، جایی که آنژیوتانسین I غیرفعال را به آنژیوتانسین II فعال تبدیل می‌کند که منقبض‌کننده عروق قوی است و ترشح آلدوسترون را تحریک می‌کند و منجر به افزایش فشار خون و احتباس مایعات می‌شود.

The RAAS system

سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون (RAAS)

آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) همچنین در تجزیه برادی کینین، یک پپتید که باعث اتساع عروق می شود و به تنظیم فشار خون کمک می کند، نقش دارد. در نتیجه، مهارکننده های ACE همچنین می توانند باعث افزایش سطح برادی کینین شوند که منجر به برخی از عوارض جانبی مرتبط با این دسته از داروها مانند سرفه و آنژیوادم می شود.

ملاحظات بالینی در آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE):

آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) به طور عمده توسط سلولهای اپیتلیال ریه تولید می شود و به مقادیر کمتر از عروق خونی و بافت کلیوی ترشح می گردد; که در این مکان ها آنژیوتانسین I به آنژیوتانسین II تبدیل می شود. آنژیوتانسین II فشار شریان های خونی را تنظیم می کند و همچنین ترشح آلدوسترون از کورتکس آدرنال را تحریک می کند. آلدوسترون همچنین به تثبیت ِ تعادل آب به وسیله احتباس سدیم و ترشح پتاسیم کمک می کند.

آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)

آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)

یک ارتباط قوی بین مقادیر بالای آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و بیماران مبتلا به سارکوئیدوز فعال ریوی وجود دارد. همچنین از آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) برای تشخیص افتراقی سارکوئیدوز فعال از فرم غیرفعال یا خاموش [ dormant] و سایر بیماریهای گرانولوماتوزی استفاده می شود. در ۵۰ تا ۷۵ درصد موارد سارکوئیدوز فعال و در فقط ۱۱ درصد سارکوییدوز غیر فعال آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) افزایش نشان می دهد.

همچنین در پیگیری پاسخ به درمان در بیماران سارکوئیدوز، سطح آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) سرمی چک می شود. باید به خاطر داشت سطح آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) در ۱۰۰ درصد بیماران مبتلا به بیماری گوشه Gaucher] disease]، هیپرتیروییدیسم (۸۱درصد)، بیش از ۲۴ درصد دیابت شیرین، ۵۳ درصد جذامی ها، ۲۵ درصد بیماران سیروز الکلی، بیش از ۲۰ درصد سیلیکوزی ها، ۷۵ درصد بریلیوز، آمیلوئیدوز، سل، بیماری بافت همبند، میلوما، فیبروز ریوی ایدیوپاتیک، هیستوپلاسموزیس فعال، بیماری هوجکین، اِمبولیسم ریوی، اسکلرودرما، بیماری های قارچی و بیماران با نارسایی مزمن کلیوی افزایش می یابد. در کیس های نوروسارکوییدوزافزایش ACE در CSF مشاهده می شود .

سطح آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) سرمی در تومورهای ریه با متاستاز در بافت های دور، هیپوتیروییدیسم، آنورکسیانوروزا، COPD، اِمفیزم، تومور ریه، سیستیک فیبروزیس و گرسنگی کاهش نشان می دهد.

آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) در افراد سالم کمتر از ۲۰ سال مقادیر ACE خیلی بالاتر از سایر سنین است که باید هنگام تفسیر مورد ملاحظه قرار گیرد. نمونه سرم اگر همولیتیک یا لیپمیک باشد می تواند نتایج کاهش کاذب ACE را باعث گردد به همین علت ترجیحا نباید از این سرم ها جهت اندازه گیری ACE در آزمایشگاه استفاده شود. همچنین مصرف استروییدها و یا داروهای کاهنده فشارخون (مهارکننده ی ACE ) باعث نتایج کاذب پایین در سنجش آزمایشگاهی ACE می شود.

سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون و داروهایی که آن را مهار می کنند.

سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون و داروهایی که آن را مهار می کنند

در سایت Mayo Clinic در مورد مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) بیشتر بخوانید:

مهارکننده های ACE برای پیشگیری، درمان یا بهبود علائم در شرایطی مانند:

  • فشار خون بالا (فشار خون بالا)
  • بیماری عروق کرونر
  • نارسایی قلبی
  • دیابت
  • برخی از بیماری های مزمن کلیوی
  • حمله قلبی
  • بیماری که شامل سفت شدن پوست و بافت های همبند (اسکلرودرمی) می شود.
  • میگرن

گاهی اوقات، یک داروی فشار خون دیگر – مانند یک مدر یا مسدود کننده کانال کلسیم – با یک مهار کننده ACE تجویز می شود. مهارکننده های ACE نباید با مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین یا با مهارکننده مستقیم رنین مصرف شوند.

References:
➖Wallach,s Interpretation of Diagnostic Tests,11th Edition.2021
➖Manual of Laboratory & Diagnostic Tests.Denise D. Wilson.Copyright©️2008 by McGraw-Hill Companies Inc.
➖MOSBY’S® DIAGNOSTIC AND LABORATORY
➖PAGANA.PAGANA.PAGANA.Copyright © 2023 by Elsevier, Inc.

نگارش و ترجمه:
دکتر علیرضا لطفی کیان
دکترای علوم آزمایشگاهی بالینی
از دانشگاه علوم پزشکی ایران

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

این مقاله تالیف شده است و یا منابع مربوطه ثبت نشده است.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top