دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
22 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
22 آبان 1402
الگوریتم تشخیص کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT)

کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) یک بیماری ژنتیکی است که می تواند باعث آسیب ریه و کبد شود. علائم ریه معمولا شبیه آمفیزم است، از جمله سرفه مزمن، تنگی نفس و خس خس سینه. درمان ها می توانند خطر آسیب ریه را کاهش دهند. سیگار نکشیدن بهترین راه برای کاهش خطر عوارض جدی است.

کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) چیست؟

کمبود آلفا-1 آنتی تریپسین (گاهی اوقات فقط “آلفا-1” نامیده می شود) یک اختلال ژنتیکی ارثی است که باعث کاهش سطح پروتئین (A1AT) می شود که از ریه های شما محافظت می کند. آلفا-1 خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله آمفیزم (کیسه‌های هوایی آسیب دیده در ریه‌ها)، سیروز (اسکار کبد) و پانیکولیت (یک بیماری پوستی غیر معمول) را افزایش می‌دهد. برخی از این شرایط می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

آلفا-1 گاهی اوقات به عنوان “COPD ژنتیکی” یا “آمفیزم ژنتیکی” نامیده می شود.

کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

کمبود آلفا-1 آنتی تریپسین بر افرادی تأثیر می گذارد که دو نسخه از ژن SERPINA1 دارند که یک نوع غیر طبیعی از پروتئین آلفا-1 را می سازد. ژن ها دستورالعمل هایی برای نحوه عملکرد بدن شما هستند.

این تغییرات ژنی می تواند باعث شود بدن شما سطوح پایین آلفا 1 آنتی تریپسین یا عدم وجود A1AT در ریه ها داشته باشد و بسته به تغییرات، تجمع آلفا 1 آنتی تریپسین در کبد شما ایجاد شود. هر یک از این تغییرات می تواند باعث مشکلات سلامتی شود. افرادی که دارای یک نسخه غیرطبیعی از ژن و یک نسخه طبیعی (به نام ناقلان آلفا-1) هستند نیز می‌توانند علائمی داشته باشند و در معرض خطر آسیب ریوی هستند، به خصوص اگر سیگار می‌کشند.

ژن SERPINA1

ژن SERPINA1

کمبود آلفا-1 آنتی تریپسین لزوماً یک بیماری لاعلاج نیست. بسیاری از افراد مبتلا به کمبود آلفا-1 آنتی تریپسین، به خصوص اگر سیگار نمی‌کشند، می‌توانند طول عمر طبیعی داشته باشند.

کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) چقدر رایج است؟

کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین در سراسر جهان رخ می دهد، اما شیوع آن بر اساس جمعیت متفاوت است. این اختلال حدود 1 نفر از هر 1500 تا 3500 نفر با اصل و نسب اروپایی را تحت تاثیر قرار می دهد. در افراد آسیایی تبار غیر معمول است. بسیاری از افراد مبتلا به کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین احتمالاً تشخیص داده نمی شوند، به ویژه افرادی که دارای یک بیماری ریوی به نام بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) هستند.

شیوع کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین در سراسر جهان

شیوع کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین در سراسر جهان

COPD می تواند ناشی از کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین باشد. با این حال، کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین اغلب هرگز تشخیص داده نمی شود. برخی از افراد مبتلا به کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین به اشتباه آسم تشخیص داده می شوند.

چگونه کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) روی ریه ها و کبد تأثیر می گذارد؟

 پروتئینی است که در کبد تشکیل می شود و از طریق جریان خون به ریه ها منتقل می شود. این آنزیم کلید خاموش، برای آنزیمی به نام نوتروفیل الاستاز است. نوتروفیل الاستاز برای مبارزه با عفونت های ریه مهم است، اما می تواند بافت سالم ریه شما را نیز از بین ببرد. بعد از اینکه الاستاز برای کمک به مبارزه با عفونت کار خود را انجام داد، A1AT آن را خاموش می کند (مهار) بنابراین به ریه های شما آسیب نمی رساند.
اگر یک جهش ژنی باعث سطوح پایین آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) یا ایجاد A1AT نادرست ایجاد شود، شما به اندازه کافی از این آنزیم در ریه های خود برای توقف الاستاز نخواهید داشت، که شروع به تجزیه پروتئین الاستین در ریه ها کند. الاستین به کیسه‌های هوای کوچک ریه‌ها (آلوئول‌ها) قدرت می‌دهد و به آنها اجازه می‌دهد تا مانند یک نوار لاستیکی کشیده و منقبض شوند. بدون آن ها، آلوئول ها شکل خود را از دست می دهند و فلاپی می شوند. این باعث می شود که نتوانید درست نفس بکشید یا به درستی اکسیژن دریافت کنید. این حالتی است که آمفیزم نامیده می شود.
اثرات کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) بر بدن در سنین مختلف

اثرات کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) بر بدن در سنین مختلف

جهش‌های ژنی که شکل آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) را تغییر می‌دهند، از حرکت آن به خارج از کبد جلوگیری می‌کنند. در نتیجه در کبد تجمع می یابند و می تواند باعث ایجاد زخم شود. از آنجایی که نمی تواند از کبد خارج شود، نمی تواند به جریان خون وارد و به ریه ها منتقل شوند.

علائم کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین چیست؟

بیماری های ریوی ناشی از سطوح پایین آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) علائمی مشابه بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) دارند. علائم ریه معمولا بین 30 تا 50 سالگی شروع می شود و شامل موارد زیر است:

  • تنگی نفس (تنگی نفس)، به ویژه با ورزش یا فعالیت
  • صدای سوت هنگام نفس کشیدن (خس خس سینه)
  • سرفه مزمن، اغلب همراه با مخاط
  • خستگی مفرط
  • سرماخوردگی مکرر قفسه سینه

بیماری-آمفیزم

حدود 10 درصد از نوزادان و 15 درصد از بزرگسالان مبتلا به کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) به بیماری کبدی مبتلا می شوند. علائم و نشانه های بیماری کبد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • زردی پوست و چشم (یرقان)
  • خارش پوست
  • تورم در پاها یا شکم (آسیت)
  • خونریزی
  • به ندرت، اولین علائم آلفا-1 برآمدگی های دردناک و قرمز روی پوست شما (پانیکولیت) است. اینها می توانند روی بدن شما حرکت کنند و ممکن است باز شوند، مایع یا چرک نشت کند.

عوارض کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) چیست؟

عوارض کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) می تواند بر ریه ها، کبد یا سایر اندام های شما تأثیر بگذارد و شامل موارد زیر است:

  • شرایط پیشرونده ریه (مانند COPD)
  • آسیب دائمی به راه های هوایی شما (آمفیزم، برونشکتازی)
  • فشار خون بالا در شریان هایی که از قلب شما به ریه ها منتهی می شوند (فشار خون ریوی)
  • اسکار کبد (سیروز)
  • سرطان کبد (کارسینوم کبدی)
  • نارسایی قلبی، کبدی یا تنفسی
  • التهاب چربی زیر پوست شما (پانیکولیت)

علت کمبود آلفا-1 آنتی تریپسین چیست؟

هر شخص دو مجموعه ژنی دارد (دستورالعمل هایی برای نحوه عملکرد بدن لازم است)، که یکی از مادر و دیگری از پدر به ارث می رسد. تفاوت در این دستورالعمل ها می تواند تعیین کند که چه رنگ چشم یا موهایی دارید، آنها همچنین می توانند عملکرد بدن شما را تغییر دهند.

ژن SERPINA1 پروتئینی به نام آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) می سازد که از ریه های شما در برابر آسیب ناشی از پروتئین دیگری در بدن شما (نوتروفیل الاستاز، که به عفونت های ریه های شما حمله می کند) محافظت می کند. بسیاری از جهش های SERPINA1 وجود دارد که می تواند نحوه ساخت A1AT را در بدن شما تغییر دهد.

برخی از جهش ها به بدن شما می گویند که A1AT کمتری بسازد، برخی دیگر به بدن شما می گویند که اصلاً A1AT تولید نکنید و برخی باعث می شوند A1AT به درستی تشکیل نشود تا نتواند به ریه های شما برسد. هر یک از اینها می تواند باعث شود که A1AT بسیار کمی در ریه های خود داشته باشید تا از آنها محافظت کنید.

اگر هر دو کپی از ژن SERPINA1 شما دارای جهش باشند، کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) دارید. بسته به انواع ژن های غیر طبیعی، احتمال بروز علائم ریوی 75 درصد است. اگر فقط در یکی از نسخه‌های ژن (ناقل) جهش داشته باشید، بدن شما معمولاً می‌تواند عملکرد کافی A1AT برای محافظت از ریه‌ها ایجاد کند. شما هنوز در معرض افزایش خطر آسیب ریه هستید و در نهایت ممکن است علائمی ایجاد کنید، به خصوص اگر سیگار می کشید.

حاملان ژن آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) غیرطبیعی می توانند این جهش را به فرزندان خود منتقل کنند. اگر پدر و مادر هر دو ناقل باشند، فرزندانشان 25 درصد احتمال دارد که دو ژن غیرطبیعی داشته باشند و 50 درصد احتمال دارد ناقل باشند (یک نسخه غیرطبیعی و یک نسخه طبیعی). از آنجایی که هر دو ژن به جای اینکه یکی از آنها غالب باشد در چگونگی ایجاد AAT نقش دارند، گفته می شود کمبود آلفا-1 آنتی تریپسین یک توارث همزمان دارد.

الگوی توارث ژن آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT)

الگوی توارث ژن آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT)

چگونه کمبود آنتی تریپسین آلفا 1 تشخیص داده می شود؟

پزشکان کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) با آزمایش خون تشخیص می دهد. از آنجایی که دارای علائم بیماری های دیگر است، گاهی اوقات تشخیص کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) ممکن است زمان زیادی طول بکشد. اگر علائم کبدی دارید یا اگر تشخیص COPD را دریافت کرده اید، ممکن است برای آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) آزمایش شوید. آزمایش‌ها و روش‌هایی که پزشک شما ممکن است انجام دهد عبارتند از:

  • آزمایش های خون. نمونه خون شما گرفته می شود تا سطح A1AT اندازه گیری گردد. اگر سطوح پایینی از A1AT تشخیص داده شود، آزمایش ژنتیک برای شناسایی تفاوت‌های ژنی مرتبط با آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) درخواست می شود. همچنین از آزمایش های عملکردی کبد هم برای بررسی وضعیت کبد کمک گرفته می شود.
الگوریتم تشخیص کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT)

الگوریتم تشخیص کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT)

  • تصویربرداری. اشعه ایکس و سی تی اسکن می تواند علائم آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) را در ریه ها نشان دهد و سایر بیماری ها را رد کند. این تست ها می توانند محل هر گونه آسیب و شدت آن را نشان دهند.

111 6

  • تست های عملکرد ریوی. این آزمایش‌ها نمی‌توانند کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) را تشخیص دهند، اما می‌توانند به پزشکشما بگویند که ریه‌های شما چقدر خوب کار می‌کنند. آنها اغلب شامل تنفس در دستگاهی می شوند که عملکرد ریه شما را اندازه گیری می کند.
تست های عملکرد ریوی

تست های عملکرد ریوی

  • سونوگرافی کبد یا الاستوگرافی. اگر پزشک شما مشکوک به مشکلاتی در کبد باشد، ممکن است سونوگرافی کبد یا سونوگرافی الاستوگرافی (FibroScan®) انجام دهد تا ببیند آیا جای زخم وجود دارد یا خیر.
الاستوگرافی

الاستوگرافی

  • بیوپسی کبد. اگر آسیب کبدی دارید، پزشک ممکن است نمونه کوچکی از بافت (بیوپسی) از کبد شما بگیرد تا شدت آسیب را مشخص کند.
بیوپسی کبد

بیوپسی کبد

کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) چگونه درمان می شود؟

برای کسانی که بیماری های ریوی آلفا-1 دارند، پزشک معالج می تواند شما را با داروها و درمان های COPD مانند گشادکننده های برونش و توانبخشی ریوی درمان کند. اگر به دلیل سطوح بسیار پایین آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) در خونتان آمفیزم دارید، ممکن است درمان تقویتی را توصیه کنند. درمان تقویتی آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) طبیعی را که از اهداکنندگان خون جمع‌آوری و خالص‌سازی می‌شود، از طریق IV ارائه می‌کند. درمان تقویتی می تواند پیشرفت آمفیزم را کند کند.

اگر آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) بر کبد شما تأثیر بگذارد، ممکن است پزشک معالج شما بتواند برخی از علائم را درمان کند، اما فقط پیوند کبد می تواند کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) را با بازگرداندن تولید طبیعی A1AT درمان کند.

سیگار نکشیدن یا مصرف نکردن الکل خطر آسیب ریه و کبد ناشی از کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) را کاهش می دهد. توصیه می شود برای کمک به پیشگیری از هپاتیت ویروسی و ذات الریه واکسن بزنید.

بسته به جایی که آلفا-1 روی شما تأثیر می گذارد، گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درمان تقویتی. پزشک معالج شما می‌تواند سطح A1AT شما را با دادن مکمل A1AT طبیعی (که از اهداکنندگان خون جمع‌آوری و تصفیه شده است) مستقیماً در ورید (انفوزیون IV) به شما افزایش دهد. این نمی تواند آسیب ریه را معکوس کند اما می تواند از آسیب بعدی جلوگیری کند. از آسیب کبدی ناشی از آلفا 1 آنتی تریپسین (A1AT) جلوگیری نمی کند.
  • دارو. کورتیکواستروئیدهای استنشاقی و گشادکننده‌های برونش می‌توانند با کاهش التهاب و باز کردن راه‌های هوایی، تنفس را آسان‌تر کنند.
  • اکسیژن درمانی. اگر سطح اکسیژن شما پایین باشد، ممکن است پزشک معالج اکسیژن مکمل تجویز کند، که دستگاه از طریق ماسک روی صورت شما یا از طریق لوله های کوچک در بینی شما ارائه می کند.
  • توانبخشی ریوی. تمرینات تنفسی و فیزیوتراپی می توانند تنفس را آسان تر کنند.
  • درمان ترک سیگار اگر سیگار می‌کشید.
  • پیوند ریه. اگر ریه های شما به شدت آسیب دیده است، دریافت یک ریه سالم از طریق پیوند می تواند به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.
  • پیوند کبد. اگر کبد شما به شدت زخم شده است، ممکن است پزشک شما پیوند کبد را توصیه کند. یک کبد سالم باید A1AT طبیعی ایجاد کند.

در سایت Cleveland Clinic در مورد آلفا 1 آنتی تریپسین بیشتر بخوانید:

کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین یک بیماری ژنتیکی است که می تواند باعث آسیب ریه و کبد شود. علائم ریه معمولا شبیه آمفیزم است، از جمله سرفه مزمن، تنگی نفس و خس خس سینه. درمان ها می توانند خطر آسیب ریه را کاهش دهند. سیگار نکشیدن بهترین راه برای کاهش خطر عوارض جدی است.

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

  • Alpha-1 Foundation. Lung Disease. (https://www.alpha1.org/newly-diagnosed/learning-about-alpha-1/lung-disease/Accessed 10/18/2022.
  • Carey EJ, Iyer VN, Nelson DR, Nguyen JH, Krowka MJ. Outcomes for recipients of liver transplantation for alpha-1-antitrypsin deficiency–related cirrhosis. (https://pubmed-ncbi-nlm-nih-gov.ccmain.ohionet.org/24019185/) Liver Transpl. 2013 Dec;19(12):1370-6. Accessed 10/18/2022.
  • Foil KE. Variants of SERPINA1 and the increasing complexity of testing for alpha-1 antitrypsin deficiency. (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34408833/) Ther Adv Chronic Dis. 2021 Jul 29;12_suppl:20406223211015954. Accessed 10/18/2022.
  • Hatipoğlu U, Stoller JK. α1-Antitrypsin Deficiency. (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27514595/) Clin Chest Med. 2016 Sep;37(3):487-504. Accessed 10/18/2022.
  • Martinez-González C, Blanco I, Diego I, Bueno P, Miravitlles M. Estimated Prevalence and Number of PiMZ Genotypes of Alpha-1 Antitrypsin in Seventy-Four Countries Worldwide. (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34556982/) Int J Chron Obstruct Pulmon Dis. 2021 Sep 17;16:2617-2630. Accessed 10/18/2022.
  • National Human Genome Research Institute. About Alpha-1 Antitrypsin Deficiency. (https://www.genome.gov/Genetic-Disorders/Alpha-1-Antitrypsin-Deficiency) Accessed 10/18/2022.
  • Rahaghi FF, Miravitlles M. Long-term clinical outcomes following treatment with alpha 1-proteinase inhibitor for COPD associated with alpha-1 antitrypsin deficiency: a look at the evidence. (https://pubmed-ncbi-nlm-nih-gov.ccmain.ohionet.org/28558837/) Respir Res. 2017 May 30;18(1):105. Accessed 10/18/2022.
  • Seixas S, Marques PI. Known Mutations at the Cause of Alpha-1 Antitrypsin Deficiency an Updated Overview of SERPINA1 Variation Spectrum. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7997584/) Appl Clin Genet. 2021 Mar 22;14:173-194. Accessed 10/18/2022.
  • Stoller JK. Alpha-1 Antitrypsin Deficiency. In: Murray MF, Babyatsky MW, Giovanni MA, Alkuraya FS, Stewart DR. eds. Clinical Genomics: Practical Applications in Adult Patient Care. 1st ed. McGraw Hill; 2014.
  • Strnad P, McElvaney NG, Lomas DA. Alpha1-Antitrypsin Deficiency. (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32268028/) N Engl J Med. 2020 Apr 9;382(15):1443-1455. Accessed 10/18/2022.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top