گلبول های سفید (WBC) | شمارش افتراقی گلبول های سفید

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
گلبول های سفید (WBC) | شمارش افتراقی گلبول های سفید

گلبول های سفید (WBC) بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند. آنها به بدن در مبارزه با عفونت و سایر بیماری ها کمک می کنند. انواع گلبول های سفید خون عبارتند از گرانولوسیت ها (نوتروفیل ها، ائوزینوفیل ها و بازوفیل ها)، مونوسیت ها و لنفوسیت ها (سلول های T و B).

اسامی دیگر:

  • Leukocyte Differential Count
  • Peripheral Differential
  • WBC Count Differential
  • Diff
  • Blood Differential
  • Differential Blood Count
  • CBC with Diff

چرا آزمایش گلبول های سفید (WBC) درخواست می شود؟

  • برای کمک به تعیین علت نتایج غیرطبیعی در شمارش گلبول های سفید (WBC)
  •  برای کمک به تشخیص و/یا مانیتور بیماریی که بر سیستم ایمنی شما تأثیر می گذارد، مانند عفونت یا شرایط التهابی، یا سرطان هایی که بر گلبول های سفید خون شما تأثیر می گذارد، مانند لوسمی یا لنفوم
  • برای پایش روند درمان در افرادی که مبتلا به لوسمی یا دیگر شرایط موثر بر گلبول های سفید (WBC)

چه زمانی آزمایش گلبول های سفید (WBC) درخواست می شود؟

  • هنگامی که شمارش کامل خون (CBC) را به عنوان بخشی از یک معاینه بهداشتی معمول انجام می دهید.
  • هنگامی که نتایج یک CBC خارج از محدوده مرجع قرار می گیرد.
  • هنگامی که علائم و نشانه‌های مرتبط با وضعیتی را دارید که گلبول‌های سفید خون را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مانند عفونت، التهاب یا سرطان
  •  زمانی که تحت درمان قرار می گیرید که مشخص است بر WBC ها تأثیر می گذارد، مانند شیمی درمانی

نمونه مورد نیاز برای آزمایش گلبول های سفید (WBC):

  • ظرف/لوله: لوله با درب بنفش (حاوی ضد انعقاد EDTA)
  • نوع نمونه: خون کامل یا مایعات بدن
  • حجم نمونه: 2 میلی لیتر
لوله مخصوص نمونه شمارش گلبول های سفید (WBC)

لوله مخصوص نمونه شمارش گلبول های سفید (WBC)

شرایط-نگهداری-دمایی-نمونه-آزمایش-گلبول-های-سفید-(WBC)

شرایط-قبول-یا-رد-نمونه-آزمایش-گلبول-های-سفید-(WBC)

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

نام روش انجام آزمایش گلبول های سفید (WBC):

بررسی دستی میکروسکوپی سلول ها

شرح روش

شمارش گلبول های سفید (WBC) را می توان به صورت دستی توسط لام های مخصوص طراحی شده (Neubauer) یا با شمارنده های خودکار انجام داد. دومی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و مزیت دقت و سرعت بالاتر را نسبت به تکنیک های دستی ارائه می دهد.

 

لام-نئوبار

لام نئوبار

مناطق شمارش سلول های مختلف در لام نئوبار

مناطق شمارش سلول های مختلف در لام نئوبار

برای شمارش افتراقی و تعیین درصد انواع گلبول سفید، یک قطره خون به صورت نازک روی یک لام شیشه ای پخش می شود، در هوا خشک می شود و با رنگ رومانوفسکی، که معمولاً روش رایت -گیمسا است، رنگ می شود. سپس 200 سلول شمارش و طبقه بندی می شوند. ماشین‌ها برای انجام شمارش‌های افتراقی خودکار توسعه یافته‌اند، اما هنوز از نظر قابلیت اطمینان و توانایی کشف ناهنجاری‌های مورفولوژیک، نسبت به تکنیک‌های دستی پایین‌تر هستند.

نحوه-تهیه-لام-برای-رنگ-آمیزی

نحوه تهیه لام برای رنگ آمیزی

 

رنگ-آمیزی-رایت-گیمسا

رنگ آمیزی رایت گیمسا

آمادگی قبل از انجام آزمایش گلبول های سفید (WBC):

به آمادگی خاصی لازم ندارد

چه چیزی در این آزمایش گلبول های سفید (WBC) مورد بررسی قرار می گیرد؟

گلبول های سفید (WBC) که لکوسیت ها نیز نامیده می شوند، سلول هایی هستند که در خون و سیستم لنفاوی گردش می کنند و به محافظت از بدن در برابر عفونت ها کمک می کنند. آنها بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند و همچنین در التهاب، آلرژی ها و محافظت در برابر سرطان نقش دارند.

گلبول های سفید خون

گلبول های سفید خون

شمارش گلبول های سفید (WBC) دو جزء دارد. اولین جزء شمارش تعداد کل گلبول های سفید (WBC) (لکوسیت ها) در یک میلی متر مکعب خون ورید محیطی است. جزء دیگر، شمارش افتراقی گلبول های سفید (WBC)، درصد هر نوع لکوسیت موجود در همان نمونه را اندازه گیری می کند.

افزایش درصد یک نوع لکوسیت به معنای کاهش درصد دیگری است. نوتروفیل ها و لنفوسیت ها 75 تا 90 درصد کل لکوسیت ها را تشکیل می دهند. این نوع لکوسیت را می توان به راحتی با مورفولوژی آنها در اسمیر خون محیطی یا با شمارنده های خودکار شناسایی کرد. تعداد کل لکوسیت ها دارای طیف وسیعی از مقادیر طبیعی است، اما بسیاری از بیماری ها ممکن است مقادیر غیرطبیعی را ایجاد کنند.

شمارش افتراقی ممکن است همراه با، یا به دنبال شمارش کامل خون (CBC)(آزمایشی که اغلب به عنوان یک بررسی سلامت عمومی استفاده می‌شود) یا ممکن است در پیگیری نتایج غیرطبیعی در CBC انجام شود. اغلب، یک شمارش افتراقی بر روی یک آنالایزر خودکار خون انجام می شود. گاهی اوقات، توسط یک متخصص آزمایشگاهی آموزش دیده که اسمیر خون را با استفاده از میکروسکوپ بررسی می کند، به صورت دستی انجام می شود.

گلبول های سفید خون1

گلبول های سفید خون

افزایش تعداد کل WBC (لکوسیتوز، تعداد WBC> 10000) معمولاً نشان دهنده عفونت، التهاب، نکروز بافتی یا نئوپلازی لوسمی است. ضربه یا استرس، عاطفی یا فیزیکی، ممکن است تعداد WBC را افزایش دهد. در برخی از عفونت ها، به ویژه سپسیس، تعداد WBC ممکن است بسیار بالا باشد و به سطوح مرتبط با سرطان خون برسد، که واکنش لوکموئید (leukemoid) نامیده می شود و با درمان موفقیت آمیز عفونت به سرعت برطرف می شود.

کاهش تعداد کل WBC (لکوپنی، تعداد WBC <4000) در بسیاری از اشکال نارسایی مغز استخوان (به عنوان مثال، به دنبال شیمی درمانی ضد نئوپلاستیک یا پرتودرمانی، بیماری های تزریقی مغز، عفونت های شدید، اختلالات غذایی، بیماری های خودایمنی) رخ می دهد.

عملکرد اصلی گلبول های سفید (WBC) ها جلوگیری از عفونت و واکنش در برابر اجسام یا بافت های خارجی است.

شمارش افتراقی گلبول های سفید (WBC)، تعداد هر یک از انواع مختلف گلبول های سفید (WBC) را در نمونه خون شما را شناسایی و طبقه بندی می کند.

پنج نوع اصلی گلبول سفید وجود دارد که هر کدام عملکردهای متفاوتی دارند. شمارش افتراقی نشان می دهد که:

  • انواع مختلف گلبول های سفید (WBC) به نسبت طبیعی با یکدیگر وجود دارند
  • تعداد انواع سلول های مختلف طبیعی، افزایش یا کاهش یافته است
  • گلبول های سفید (WBC) غیر طبیعی و/یا نابالغ وجود دارند

این اطلاعات در تشخیص انواع خاصی از بیماری‌هایی که بر سیستم ایمنی و مغز استخوان تأثیر می‌گذارند، مفید است.

همه گلبول های سفید (WBC) از همان سلول های بنیادی پرتوان (pluripotent) در مغز استخوان ایجاد می شوند. با این حال، فراتر از این منشاء، هر رده سلولی به طور جداگانه متمایز می شود. سپس اکثر WBC های بالغ در گردش خون آزاد می شوند.

بلوغ-سلول-های-خونی

بلوغ سلول های خونی

گلبول های سفید به دو دسته گرانولوسیت و غیر گرانولوسیت تقسیم می شوند. گرانولوسیت ها شامل نوتروفیل ها، بازوفیل ها و ائوزینوفیل ها هستند. به دلیل هسته های چندلوبی خود، نوتروفیل ها گاهی اوقات به عنوان لکوسیت های پلی مورفونوکلئر (PMNs) شناخته می شوند. محدوده طبیعی برای شمارش مطلق به سن، جنس و قومیت بستگی دارد.

انواع گلبول های سفید (WBC):

مغز استخوان پنج نوع اصلی گلبول سفید (WBC)، نوتروفیل ها، لنفوسیت ها، مونوسیت ها، ائوزینوفیل ها و بازوفیل ها را تولید می کند.

نوتروفیل ها (Neutrophils): شایع ترین نوع گرانولوسیت است. نوتروفیل ها، طی 7 تا 14 روز تولید می شوند و تنها 6 ساعت در گردش خون وجود دارند. عملکرد اصلی نوتروفیل فاگوسیتوز (کشتن و هضم میکروارگانیسم های باکتریایی) است. عفونت‌های حاد باکتریایی و تروما تولید نوتروفیل را تحریک می‌کنند و در نتیجه تعداد گلبول های سفید (WBC) افزایش می‌یابد. هنگامی که تولید نوتروفیل به طور قابل توجهی تحریک می شود، اشکال اولیه نابالغ نوتروفیل ها وارد گردش خون می شوند. این فرم های نابالغ را سلول های نواری یا stab می نامند. حضور باند در خون محیطی معمولا، نشان دهنده یک عفونت حاد باکتریایی است.

مراحل بلوغ نوتروفیل

مراحل بلوغ نوتروفیل

مراحل بلوغ گرانولوسیت(نوتروفیل)

مراحل بلوغ گرانولوسیت (نوتروفیل)

لنفوسیت ها (Lymphocytes) هم در خون و هم در سیستم لنفاوی وجود دارند. آنها به طور کلی به سه نوع تقسیم می شوند، اما از لحاظ ساختاری تفاوت بین آنها قابل شناسائی نیست. شمارش افتراقی همه لنفوسیت ها را با هم شمارش و گزارش می کند. آزمایش های تخصصی جداگانه (مانند ایمونوفنوتایپینگ) باید برای افتراق سه نوع انجام شود:

  • لنفوسیت های B (Lymphocytes B): در مغز استخوان تکامل می یابند . آنتی بادی هایی تولید می کنند که به محافظت در برابر عفونت ها کمک می کنند. سلول‌های پلاسما سلول‌های B کاملاً متمایز شده‌ای هستند که آنتی‌بادی‌ها، پروتئین‌های ایمنی تولید می‌کنند که باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر آنتی‌ژن‌های خارجی «غیر خود» را هدف قرار داده و از بین می‌برند
  • لنفوسیت های T (Lymphocytes T): در تیموس کامل می شوند و از چند نوع مختلف تشکیل شده اند. برخی از سلول های T به بدن کمک می کنند تا بین آنتی ژن های “خود” و “غیر خود” تمایز قائل شود. برخی دیگر میزان پاسخ ایمنی را شروع و کنترل می کنند، در صورت نیاز آن را تقویت می کنند و سپس با برطرف شدن شرایط آن را کاهش می دهند. انواع دیگر سلول های T به طور مستقیم به سلول های آلوده به ویروس یا سرطانی حمله کرده و آنها را خنثی می کنند.

 

سلول های لنفوسیت

سلول های لنفوسیت

  • سلول‌های کشنده طبیعی (Natural killer cells) مستقیماً به سلول‌های غیرطبیعی مانند سلول‌های سرطانی یا آلوده به ویروس حمله می‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند.
Natural killer cells

Natural killer cells

مونوسیت ها (Monocytes)، مونوسیت ها سلول های فاگوسیتی هستند که مانند نوتروفیل ها قادر به مبارزه با باکتری ها هستند. از طریق فاگوسیتوز، بقایای نکروز و میکروارگانیسم ها را از خون حذف می کنند. مونوسیت‌ها اینترفرون تولید می‌کنند که محرک درون‌زای ایمنی بدن است. با این حال، مونوسیت ها می توانند با سرعت بیشتری تولید شوند و می توانند زمان بیشتری را نسبت به نوتروفیل ها در گردش خون بگذرانند. نوتروفیل ها در بافت به ماکروفاژ تبدیل می شوند.

مراحل بلوغ مونوسیت

مراحل بلوغ مونوسیت

ائوزینوفیل ها (Eosinophils) ائوزینوفیل ها در سیستم ایمنی بدن شما دو نقش دارند:

  • از بین بردن موجودات انگلی به خصوص عفونت با کرم های انگلی.
  • تنظیم التهاب. ائوزینوفیل ها به تقویت التهاب کمک می کنند، که نقش مفیدی در جداسازی و کنترل محل بیماری ایفا می کند. اما گاهی اوقات التهاب ممکن است بیشتر از حد لازم باشد که می تواند منجر به علائم دردسرساز یا حتی آسیب بافتی شود. به عنوان مثال، ائوزینوفیل ها نقش کلیدی در علائم آسم و آلرژی، مانند تب یونجه دارند. سایر اختلالات سیستم ایمنی نیز می توانند به التهاب مداوم (مزمن) کمک کنند.
مراحل بلوغ ائوزینوفیل

مراحل بلوغ ائوزینوفیل

 بازوفیل ها (Basophils) معمولاً کمترین تعداد گلبول های سفید در گردش را تشکیل می دهند و تصور می شود که در واکنش های آلرژیک نقش دارند. بازوفیل ها (که ماست سل ها نیز نامیده می شوند)در واکنش آلرژیک نقش دارند. آنها قادر به فاگوسیتوز مجتمع های آنتی ژن-آنتی بادی هستند. ائوزینوفیل ها و بازوفیل ها به عفونت های باکتریایی یا ویروسی پاسخ نمی دهند. سیتوپلاسم بازوفیل ها حاوی هپارین، هیستامین و سروتونین است. این سلول‌ها به بافت (مثلا کهیر در پوست) درگیر در واکنش آلرژیک نفوذ می‌کنند و واکنش التهابی را بیشتر می‌کنند.

مراحل-بلوغ-بازوفیل

مراحل بلوغ بازوفیل

شمارش افتراقی گلبول های سفید (WBC) به شما چه می گوید؟

شمارش افتراقی گلبول های سفید (WBC) می تواند سرنخ هایی در مورد وضعیت شما یا آنچه باعث کاهش یا بالا بودن تعداد WBC شده است به شما بدهد. هنگامی که عفونت یا فرآیند التهابی در جایی از بدن وجود دارد، مغز استخوان گلبول‌های سفید بیشتری تولید می‌کند و آنها را در خون آزاد می‌کند. بسته به علت عفونت یا التهاب، یک نوع خاص از WBC ممکن است بر خلاف انواع دیگر افزایش یابد. با برطرف شدن این بیماری، مغز استخوان کمتر از آن نوع WBC تولید می کند و تعداد آنها به سطح طبیعی کاهش می یابد.

علاوه بر عفونت ها و التهاب ها، شرایط مختلفی وجود دارد که می تواند بر تولید WBC توسط مغز استخوان یا بقای آنها در خون تأثیر بگذارد و در نتیجه تعداد آنها افزایش یا کاهش یابد. شمارش افتراقی ، همراه با سایر اجزای CBC، به پزشک معالج  در مورد مسائل احتمالی هشدار می دهد. نتایج اغلب همراه با آزمایش‌های اضافی مانند آزمایش اسمیر خون تفسیر می‌شوند که می‌تواند وجود WBCهای غیرطبیعی و/یا نابالغ را نشان دهد.

در چند بیماری جدی، برخی از اشکال نابالغ سلول ها از مغز استخوان به گردش خون آزاد می شوند و ممکن است توسط شمارش افتراقی WBC شناسایی شوند. این ممکن است برای مثال با عفونت باکتریایی، لوسمی، سندرم میلودیسپلاستیک، یا نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو رخ دهد. برخی از سلول های نابالغ که ممکن است شناسایی شوند عبارتند از متامیلوسیت ها، میلوسیت ها، پرومیلوسیت ها و/یا بلاست ها.

اگر نتایج نشان دهنده وجود مشکل باشد، طیف گسترده ای از آزمایش های دیگر ممکن است برای کمک به تعیین علت انجام شود. یک پزشگ معمولاً علائم و نشانه‌های شما، سابقه پزشکی و نتایج معاینه فیزیکی را در نظر می‌گیرد تا تصمیم بگیرد چه آزمایش‌های دیگری ممکن است لازم باشد. به عنوان مثال، در صورت لزوم، بیوپسی مغز استخوان ممکن است انجام شود، زیرا WBC ها معمولاً در آنجا تولید می شوند و در آنجا بالغ می شوند.

عوامل مداخله گر در آزمایش گلبول های سفید (WBC):

  • خوردن، فعالیت بدنی و استرس ممکن است باعث افزایش تعداد WBC شده و مقادیر افتراقی را تغییر دهد.
  • بارداری (ماه آخر) و زایمان ممکن است با افزایش سطح WBC همراه باشد.
  • بیمارانی که طحال برداشته شده اند، افزایش مداوم خفیف تا متوسط ​​تعداد WBC دارند.
  • تعداد WBC در صبح کمتر و در اواخر بعد از ظهر بیشتر می شود.
  • تعداد WBC مربوط به سن است. نوزادان و نوزادان عادی تعداد WBC بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند. این غیرمعمول نیست که افراد مسن با عدم وجود لکوسیتوز به عفونت پاسخ ندهند. در واقع، افراد مسن حتی در مواجهه با عفونت شدید باکتریایی ممکن است افزایش تعداد WBC را نداشته باشند.
  • داروهایی که ممکن است باعث افزایش سطح WBC شوند عبارتند از آدرنالین، آلوپورینول، آسپرین، کلروفرم، اپی نفرین، هپارین، کینین، استروئیدها و تریامترن (Dyrenium).
  • داروهایی که ممکن است باعث کاهش سطح WBC شوند عبارتند از آنتی بیوتیک ها، ضد تشنج ها، آنتی هیستامین ها، ضد متابولیت ها، داروهای ضد تیروئید، آرسنیک ها، باربیتورات ها، عوامل شیمی درمانی، دیورتیک ها و سولفونامیدها.

مطلب پیشنهادی: تداخلات دارویی در آزمایش ها

اهمیت بالینی

افزایش تعداد گلبول های سفید (WBC) (لکوسیتوز)

  • عفونت: گلبول های سفید (WBC) برای شروع و حفظ مکانیسم دفاعی بدن در برابر عفونت ضروری هستند.
  • نئوپلازی لوسمیک یا سایر اختلالات میلوپرولیفراتیو: سلول‌های نئوپلاستیک این سلول‌ها توسط مغز مغز تولید شده و در جریان خون آزاد می‌شوند.
  • سایر بدخیمی ها: سرطان های پیشرفته غیر مغز استخوانی (مثلاً ریه) با لکوسیتوز همراه هستند. پاتوفیزیولوژی این مشاهدات تعریف نشده است.
  • تروما، استرس یا خونریزی: تعداد گلبول های سفید (WBC) احتمالاً تحت تأثیر هورمونی است (مثلاً اپی نفرین).با این حال، پاتوفیزیولوژی این مشاهدات تعریف نشده است.
  • نکروز بافتی
  • التهاب: پاتوفیزیولوژی این مشاهدات پیچیده است، از جمله تشخیص بافت نکروزه یا طبیعی به عنوان “خارجی” به طوری که یک پاسخ WBC ایجاد می شود.
  • کم آبی بدن: نه تنها کم آبی یک استرس است که به خودی خود تعداد گلبول های سفید (WBC) را افزایش می دهد، بلکه به دلیل غلظت خون، تعداد WBC نیز افزایش می یابد.
  • طوفان تیروئید: تعداد گلبول های سفید (WBC) احتمالاً تحت تأثیر هورمون های تیروئید است. افزایش قابل توجه در این هورمون ها می تواند با افزایش تعداد WBC مرتبط باشد.
  • استفاده از استروئیدها: گلوکوکورتیکواستروئیدها تولید WBC را تحریک می کنند.

کاهش تعداد گلبول های سفید (WBC) (لکوپنی)

  • سمیت دارویی (به عنوان مثال، شیمی درمانی سیتوتوکسیک؛ همچنین به داروهایی که تعداد WBC را کاهش می دهند)
  • نارسایی مغز استخوان
  • عفونت های شدید
  • کمبود رژیم غذایی (مانند ویتامین B12، کمبود آهن)
  • آپلازی مادرزادی مغز استخوان(مثلاً میلوفیبروز): با تمام اشکال مختلف نارسایی مغز استخوان همراه است که در نتیجه تولید WBC کاهش می یابد.
  • بیماری خود ایمنی: پاتوفیزیولوژی این مشاهدات شناخته شده نیست.
  • هایپراسپلنیسم: طحال با شدت بیشتری WBC ها را از جریان خون استخراج می کند.

ملاحظات بالینی

افزایش تعداد WBC (لکوسیتوز) معمولاً نشان دهنده عفونت، التهاب، نکروز بافتی یا نئوپلازی لوسمیک است.

شمارش تعداد گلبول های سفید (WBC) به صورت سریالی(دوره ای) و افتراقی، هم ارزش تشخیصی و هم ارزش پیش آگهی دارند. به عنوان مثال، افزایش مداوم تعداد WBC ممکن است نشان دهنده بدتر شدن یک روند عفونی باشد (مانند آپاندیسیت).

کاهش شدید گلبول های سفید زیر محدوده طبیعی ممکن است نشان دهنده نارسایی مغز استخوان و متعاقب آن خطر بالای سپتی سمی و مرگ باشد.

محدوده مرجع گلبول های سفید (WBC):

Males:

  • 0-14 days: 8.0-15.4 x 10(9)/L
  • 15 days-4 weeks: 7.8-15.9 x 10(9)/L
  • 5 weeks-7 weeks: 8.1-15.0 x 10(9)/L
  • 8 weeks-5 months: 6.5-13.3 x 10(9)/L
  • 6 months-23 months: 6.0-13.5 x 10(9)/L
  • 24 months-35 months: 5.1-13.4 x 10(9)/L
  • 3-5 years: 4.4-12.9 x 10(9)/L
  • 6-17 years: 3.8-10.4 x 10(9)/L
  • Adults: 3.4-9.6 x 10(9)/L

Females:

  • 0-14 days: 8.2-14.6 x 10(9)/L
  • 15 days-4 weeks: 8.4-14.4 x 10(9)/L
  • 5 weeks-7 weeks: 7.1-14.7 x 10(9)/L
  • 8 weeks-5 months: 6.0-13.3 x 10(9)/L
  • 6 months-23 months: 6.5-13.0 x 10(9)/L
  • 24 months-35 months: 4.9-13.2 x 10(9)/L
  • 3-5 years: 4.4-12.9 x 10(9)/L
  • 6-17 years: 3.8-10.4 x 10(9)/L
  • Adults: 3.4-9.6 x 10(9)/L

مطلب پیشنهادی: مقادیر بحرانی در آزمایشگاه های تشخیص طبی

توجه : واحد تست و محدوده نرمال تست وابسته به روش و کیت انجام دهنده تست می باشد و از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر ممکن است متغیر باشد.

سوالات متداول:

چگونه از نتایج آزمایش گلبول های سفید (WBC) استفاده می شود؟

شمارش افتراقی گلبول های سفید اغلب به عنوان بخشی از شمارش کامل خون (CBC) به عنوان یک بررسی سلامت عمومی استفاده می شود.

یک شمارش افتراقی گلبول های سفید (WBC) ممکن است برای کمک به تشخیص علت افزایش یا کاهش تعداد گلبول های سفید خون (WBC) که در CBC مشاهده می شود، استفاده شود. همچنین ممکن است برای کمک به تشخیص و/یا مانیتور سایر بیماری‌ها و شرایطی که یک یا چند نوع مختلف از WBC را تحت تأثیر قرار می‌دهند، استفاده شود. چند نمونه از این شرایط عبارتند از:

  • عفونت های ناشی از باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها یا انگل ها
  • التهاب
  • آلرژی، آسم
  • اختلالات ایمنی (به عنوان مثال، اختلالات خود ایمنی، نقص ایمنی)
  • لوسمی (به عنوان مثال، لوسمی میلوئیدی مزمن، لوسمی لنفوسیتی مزمن)
  • سندرم میلودیسپلاستیک
  • نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو (مانند میلوفیبروز)

چه زمانی شمارش افتراقی گلبول های سفید (WBC) درخواست می شود؟

ممکن است زمانی که برای چک آپ معمولی می روید، شمارش کامل خون (CBC) و شمارش افتراقی گلبول های سفید (WBC) برای شما درخواست شود

شمارش افتراقی معمولاً به عنوان بخشی از CBC گنجانده می شود و به ویژه هنگامی که علائم و نشانه های عمومی عفونت و/یا التهاب را دارید، مانند:

  • تب، لرز
  • بدن درد، درد
  • سردرد
  • انواع دیگر علائم و نشانه ها، بسته به محل مشکوک عفونت یا التهاب

آزمایش ممکن است زمانی انجام شود که علائم و نشانه هایی دارید که پزشک شما فکر می کند ممکن است مربوط به اختلال خون و/یا مغز استخوان، بیماری خود ایمنی یا سایر اختلالات ایمنی باشد.

اگر یک شمارش افتراقی همزمان با CBC انجام نشود، ممکن است زمانی که نتایج حاصل از CBC در محدوده مرجع نباشد، درخواست شود.

نتیجه شمارش افتراقی گلبول های سفید (WBC) چه چیزی را نشان می دهد؟

نتایج شمارش افتراقی گلبول های سفید (WBC) تعداد و/یا درصد هر نوع گلبول سفید موجود در نمونه خون شما را در زمان آزمایش نشان می دهد.

نتایج یک شمارش افتراقی معمولاً به عنوان مقادیر مطلق پنج نوع WBC گزارش می شود و/یا ممکن است به عنوان درصدی از تعداد کل WBC ها گزارش شود. مقادیر مطلق با ضرب تعداد کل WBC در درصد هر نوع گلبول سفید محاسبه می شود. در بزرگسالان، نوتروفیل ها معمولاً بیشترین تعداد گلبول های سفید را تشکیل می دهند، به دنبال آن لنفوسیت ها، سپس مونوسیت ها، ائوزینوفیل ها و بازوفیل ها قرار می گیرند. در کودکان خردسال، تعداد لنفوسیت ها اغلب از نوتروفیل ها بیشتر است.

هنگام تفسیر نتایج ، پزشک معالج شما فاکتورهای مختلفی را در نظر می‌گیرد، از جمله علائم و نشانه‌ها و سابقه پزشکی و همچنین میزان بالا یا پایین بودن هر نوع WBC و اینکه آیا افزایش یا کاهش ادامه دارد یا خیر.

تعدادی از عوامل می توانند باعث افزایش یا کاهش موقت تعداد هر یک از انواع گلبول های سفید (WBC) شوند. افزایش یا کاهش مداوم معمولاً پزشک را وادار می کند تا آزمایش های بیشتری را برای تعیین علت درخواست کند.

جدول زیر نمونه هایی از معنای نتایج را نشان می دهد:

نوع گلبول سفیدمحدوده مرجععلل افزایشعلل کاهش
نوتروفیل(Neutrophils)40 تا70 درصد شمارش مطلق
تعداد مطلق 1800 تا 7800 در هر میکرولیتر
به نوتروفیلی معروف است
• عفونت های باکتریایی حاد و همچنین برخی عفونت های ناشی از ویروس ها و قارچ ها
• التهاب (به عنوان مثال، بیماری التهابی روده، آرتریت روماتوئید)
• مرگ بافت (نکروز) ناشی از ضربه، جراحی بزرگ، حمله قلبی، سوختگی
• فیزیولوژیک (استرس، ورزش شدید)
•سیگار کشیدن
• بارداری - سه ماهه آخر یا در حین زایمان
• لوسمی مزمن (به عنوان مثال، لوسمی میلوژن)
به نوتروپنی معروف است
•سندرم میلودیسپلاستیک
• عفونت شدید (به عنوان مثال، سپسیس - نوتروفیل ها مصرف می شوند)
• واکنش به داروها (مانند پنی سیلین، ایبوپروفن، فنی توئین و غیره)
• اختلال خود ایمنی
• شیمی درمانی
• سرطانی که به مغز استخوان گسترش می یابد
•کم خونی آپلاستیک
لنفوسیت(Lymphocyte)22 تا 44 درصد شمارش مطلق
1000 تا 4800 در میکرولیتر
به عنوان لنفوسیتوز شناخته می شود
• عفونت های ویروسی حاد (مانند هپاتیت، آبله مرغان، سیتومگالوویروس (CMV)، ویروس اپشتین بار (EBV)، تبخال، سرخجه)
• برخی عفونت های باکتریایی (مانند سیاه سرفه)، سل (TB))
• لوسمی لنفوسیتی
• لنفوم
به عنوان لنفوپنی یا لنفوسیتوپنی شناخته می شود
• اختلالات خود ایمنی (مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید)
• عفونت ها (مانند HIV، سل، هپاتیت، آنفولانزا)
• آسیب مغز استخوان (مانند شیمی درمانی، پرتودرمانی)
• نقص ایمنی
مونوسیت(Monocyte)صفر تا 7 درصد تعداد مطلق
0 تا 800 در هر میکرولیتر
به عنوان مونوسیتوز شناخته می شود
• عفونت های مزمن (مانند سل، عفونت قارچی)
• عفونت درون قلب (اندوکاردیت باکتریایی)
• بیماری های عروقی کلاژن (مانند لوپوس، اسکلرودرمی، آرتریت روماتوئید، واسکولیت)
• بیماری التهابی روده
• لوسمی مونوسیتیک
• لوسمی میلومونوسیتی مزمن
• لوسمی میلومونوسیتی نوجوانان
به عنوان مونوسیتوپنی شناخته می شود معمولاً یک عدد کم از نظر پزشکی قابل توجه نیست. شمارش کم مکرر می تواند نشان دهنده موارد زیر باشد:
• آسیب یا نارسایی مغز استخوان
• لوسمی سلول مویی
ائوزینوفیل(Eosinophil)صفر تا 4 درصد تعداد مطلق
0 تا 450 در هر میکرولیتر
به ائوزینوفیلی معروف است
• آسم، آلرژی هایی مانند تب یونجه
• واکنش های دارویی
• التهاب پوست (به عنوان مثال، اگزما، درماتیت)
• عفونت های انگلی
• اختلالات التهابی (مانند بیماری سلیاک، بیماری التهابی روده)
• برخی بدخیمی ها/سرطان ها
• نئوپلاسم های میلوئیدی هیپرئوزینوفیلیک
به ائوزینوپنی معروف است
تعیین این عنوان اغلب دشوار است زیرا تعداد آن معمولاً در خون کم است.
بازوفیل(Basophil)صفر تا 2 درصد تعداد مطلق 0 تا 200 عدد در هر میکرولیترمعروف به بازوفیلی
• واکنش های آلرژیک نادر (مانند کهیر، آلرژی غذایی)
• التهاب (آرتریت روماتوئید، کولیت اولسراتیو)
• برخی از لوسمی ها (به عنوان مثال، لوسمی میلوئیدی مزمن)
معروف به بازوپنی مانند ائوزینوفیل ها، تعداد آنها معمولاً در خون کم است.
معمولاً از نظر پزشکی مهم نیست.

در موارد خاص، سلول‌های نابالغ و/یا غیرطبیعی ممکن است در خون وجود داشته باشند و ممکن است با شمارش افتراقی تشخیص داده شوند. سلول های نابالغ شامل متامیلوسیت ها، میلوسیت ها، پرومیلوسیت ها و/یا بلاست ها هستند. آزمایش های اضافی (به عنوان مثال، بیوپسی مغز استخوان) ممکن است لازم باشد.

گزارش شمارش کامل سلول های خونی (CBC) شامل یک نتیجه برای گرانولوسیت های نابالغ (IG) است. این نتایج چه معنایی می تواند داشته باشد؟

برخی از آنالایزرهای هماتولوژی خودکار تعداد کل گرانولوسیت های نابالغ (IG) موجود در نمونه خون فرد را گزارش می دهند. گرانولوسیت های نابالغ، گلبول های سفید خونی هستند که قبل از آزاد شدن از مغز استخوان در خون، به طور کامل رشد نکرده اند. آنها ممکن است شامل متامیلوسیت ها، میلوسیت ها و پرومیلوسیت ها باشند. این سلول‌ها معمولاً فقط در مغز استخوان وجود دارند، زیرا پیش‌سازهای نوتروفیل‌ها، نوع غالب گلبول‌های سفید خون هستند. وجود گرانولوسیت‌های نابالغ در خون ممکن است در بیماری‌های مختلف مانند عفونت یا سرطان خون رخ دهد و بنابراین اغلب تحقیقات بیشتری را که ممکن است شامل تیت هایآزمایشگاهی اضافی باشد، ضرورت می بخشد.

آیا می توان شمارش افتراقی گلبول های سفید (WBC) را روی نمونه هایی غیر از خون انجام داد؟

بله. شمارش افتراقی گلبول های سفید (WBC)، همراه با شمارش تعداد گلبول های سفید (WBC)، ممکن است بر روی انواع مختلف مایعات بدن انجام شود. دلیل رایجی که این کار انجام می شود، ارزیابی مستقیم یک ناحیه از بدن است که ممکن است عفونی یا ملتهب باشد. برای مثال، اگر مشکوک به مننژیت باشد، ممکن است شمارش گلبول های سفید (WBC) به علاوه افتراقی بر روی نمونه مایع مغزی نخاعی (CSF) انجام شود.

اگر در شمارش افتراقی گلبول های سفید (WBC) نتیجه غیرطبیعی وجود داشته باشد، پزشک معالج چه آزمایش های دیگری ممکن است درخواست کند؟

سایر آزمایش های عمومی برای چک سلامتی ممکن است شامل پانل متابولیک جامع (CMP) باشد. بسته به علائم، علائم، سابقه پزشکی، معاینه فیزیکی و وضعیت مشکوک، پزشک ممکن است آزمایش های مختلف دیگری را درخواست دهد. چند مثال کلی عبارتند از:

  • عفونت باکتریایی: کشت ناحیه آسیب دیده (مانند کشت ادرار، کشت خلط، کشت خون)
  • آزمایش استرپتوکوکی
  • عفونت ویروسی: آزمایش های مونونوکلئوز، ویروس اپشتین بار
  • التهاب: پروتئین واکنشگر C، سرعت رسوب گلبول قرمز (ESR)
  • بیماری های خود ایمنی: آنتی بادی ضد هسته ای
  • آلرژی: تست های آلرژی
  • لوسمی یا سایر اختلالات مغز استخوان: بیوپسی مغز استخوان، ایمونوفنوتایپ، تجزیه و تحلیل کروموزوم

گزارش به یک “left shift” اشاره می کند. این به چه معناست؟

“left shift”عبارتی است که برای توجه به وجود گلبول های سفید جوان/نابالغ استفاده می شود. در بیشتر موارد، این بدان معنی است که عفونت یا التهاب وجود دارد و مغز استخوان گلبول های سفید (WBC) بیشتری تولید می کند و آنها را قبل از بالغ شدن کامل در خون آزاد می کند. این یک پاسخ ایمنی طبیعی به عفونت و التهاب است.

در سایت Cleveland Clinic در مورد گلبول های سفید (WBC) بیشتر بخوانید:

گلبول های سفید (WBC) بخشی از سیستم ایمنی بدن شما هستند که از بدن شما در برابر عفونت محافظت می کنند. این سلول‌ها در جریان خون و بافت‌های شما گردش می‌کنند تا با حمله به ارگانیسم‌های ناشناخته‌ای که وارد بدن شما می‌شوند، به آسیب یا بیماری پاسخ دهند.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

2015 review performed by Nicole Ziegler, MT (ASCP) and the Testing.com Editorial Review Board.

Harmening D. Clinical Hematology and Fundamentals of Hemostasis, Fifth Edition, F. A. Davis Company, Philadelphia, 2009, Pp 305-328.

Holland, K. (Updated 2013 June 14). White Blood Cell Count and Differential. Healthline Reference [On-line information]. Available online at http://www.healthline.com/health/white-blood-cell-count-and-differential#Overview1. Accessed September 2015.

Curry, C. (Updated 2015 January 14). Differential Blood Count. Medscape Reference [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/2085133-overview. Accessed September 2015.

Muniz V., Weller P., et al. Eosinophil crystalloid granules: structure, function, and beyond. Journal of Leukocyte Biology. 2012 August 92(2). Pp 281-288. Available online at http://jleukobio.org/content/92/2/281.long. Accessed September 2015.

Legrand F., Driss V., et al. Human Eosinophils Exert TNF-α and Granzyme A-Mediated Tumoricidal Activity Toward Colon Carcinoma Cells. Journal of Immunology. 2010 December 15 185(12). Pp 7443-7451. Available online at http://jimmunol.org/content/185/12/7443. Accessed September 2015.

Thomas, Clayton L., Editor (1997). Taber’s Cyclopedic Medical Dictionary. F.A. Davis Company, Philadelphia, PA [18th Edition].

Pagana, Kathleen D. & Pagana, Timothy J. (2001). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 5th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO.

Susan J. Leclair, PhD, CLS(NCA). Professor of Medical Laboratory Science, Department of Medical Laboratory Science, University of Massachusetts, Dartmouth, MA.

Pagana, Kathleen D. & Pagana, Timothy J. (© 2007). Mosby’s Diagnostic and Laboratory Test Reference 8th Edition: Mosby, Inc., Saint Louis, MO. Pp 1003-1008.

Harmening D. Clinical Hematology and Fundamentals of Hemostasis, Fifth Edition, F.A. Davis Company, Philadelphia, 2009, Pp 305-328.

Henry’s Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. 21st ed. McPherson R, Pincus M, eds. Philadelphia, PA: Saunders Elsevier: 2007, Pp 547-559.

Wintrobe’s Clinical Hematology. 12th ed. Greer J, Foerster J, Rodgers G, Paraskevas F, Glader B, Arber D, Means R, eds. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins: 2009, Pp 170-402, 1528-1533.

(Feb 1 2011) National Heart Lung Blood Institute. What is lymphocytopenia? Available online at http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/lym/. Accessed April 2012.

(Jan 23 2012) American Cancer Society. Acute Lymphocytic Leukemia. Available onlne at http://www.cancer.org/Cancer/Leukemia-AcuteLymphocyticALLinAdults/DetailedGuide/leukemia-acute-lymphocytic-what-is-all. Accessed April 2012.

(Dec 7 2010) American Cancer Society. Acute Myeloid Leukemia. Available online at http://www.cancer.org/Cancer/Leukemia-AcuteMyeloidAML/DetailedGuide/leukemia-acute-myeloid-myelogenous-what-is-aml. Accessed April 2012.

(Oct 25 2010) American Cancer Society. Non-Hodgkin Lymphoma. Available online at http://www.cancer.org/Cancer/Non-HodgkinLymphoma/DetailedGuide/non-hodgkin-lymphoma-what-is-non-hodgkin-lymphoma. Accessed April 2012.

(January 8 2010) Kempert P. White Blood Cell Function, Overview of the Immune System. Medscape Reference article. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/960027-overview. Accessed April 2012.

(January 26, 2010) Naushad H. Leukocyte Count (WBC). Medscape Reference article. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/2054452-overview#aw2aab6b2. Accessed April 2012.

(Updated December 5, 2011) Nader N. Neutrophilia. Medscape Reference article. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/208576-overview. Accessed April 2012.

(May 24, 2011) Godwin J. Neutropenia. Medscape Reference article. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/204821-overview. Accessed April 2012.

(August 25, 2011) Liss M. Eosinophilia. Medscape Reference article. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/199879-overview. Accessed April 2012.

(January 14, 2015) Curry C. White Blood Cell Differential. Medscape Reference. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/2085133-overview#a2. Accessed July 10, 2015.

http://hematologyoutlines.com/atlas.html?

این مقاله برای شما مفید بود؟

4 دیدگاه

  1. Avatar
    رضا 21 تیر 1401 در 11:07 ق.ظ - پاسخ دادن

    من واسه یه چکاپ ساده آزمایش داده بودم،حالا میبینم گلبولای سفیدم بیش از حد نرمال بالاست،مشکل خاصیم ندارم،باید چیکار کنم،برم دوباره آزمایش بدم؟

    • Avatar
      ادمین 21 تیر 1401 در 7:58 ب.ظ - پاسخ دادن

      گلبول های سفید در نقش ارتش هر بدنی عمل می کنند و سیستم ایمنی بدن رو تشکیل میدن و اگر هر عارضه یا هر اتفاقی خارج از حالت نرمال در بدن شما رخ بدهد باعث بالا رفتن تعداد گلبول های سفید میشه
      توصیه می کنم که چند مدت دیگر زیر نظر پزشک حتماً تست را دوباره تکرار کنید اگه همچنان بالا بود حتماً به یک متخصص خون و انکولوژی مراجعه فرمایید

  2. Avatar
    فرشته 31 تیر 1402 در 6:44 ب.ظ - پاسخ دادن

    سلام مادر من همه چیز در آزمایش خونشون طبیعیه فقط ائوزینوفیلشون 8.1 درصده یعنی چه؟
    با سپاس

    • دکتر فرزاد باباخانی

      سلام و درود
      این سلول ها مسئول مبارزه با انگل و واکنش های آلرژیک هستند. البته عدد ایشون اونقدری بالا نیست که ایجاد نگرانی کند.
      در صورت داشتن علایم خاص حتما به پزشک معالج مراجعه کنید
      آرزوی سلامتی

ثبت دیدگاه

Go to Top