ویروس لانگیا | Langya | LayV | Langya henipavirus | لانگیا هنیپا ویروس

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
ویروس لانگیا | Langya | LayV | Langya henipavirus | لانگیا هنیپا ویروس

ویروس لانگیا (Langya) یا هنیپا ویروس لانگیا، یک ویروس مرتبط با ویروس های هندرا و نیپا است. که باعث بیماری در انسان می شود. مشکوک به ایجاد عفونت در 35 نفر در استان های شاندونگ و هنان چین در یک دوره تقریباً دو ساله تا سال 2021 است.  با این حال، چیزهای زیادی در مورد ویروس جدید – که به اختصار LayV شناخته می شود – نمی دانیم، از جمله اینکه آیا از انسان به انسان سرایت می کند یا خیر.

هنیپا ویروس لانگیا (Langya) چیست؟

ویروس لانگیا (Langya) بخشی از یک جنس ویروس به نام henipaviruses است که معمولاً در خفاش های میوه نگهداری می شود. این جنس شامل ویروس هندرا است که برای اولین بار در سال 1994 در استرالیا شناسایی شد و به عنوان آلوده کننده انسان و اسب شناخته شده است. ویروس نیپا که اولین بار در سال 1999 در مالزی شناسایی شد نیز بخشی از این جنس است. هر دو عفونت میزان مرگ و میر بالایی در افراد دارند.

به گفته تیمی از محققان در چین و استرالیا، به نظر می رسد ویروس لانگیا (Langya) بیشترین ارتباط را با ویروس هنیپا موجیانگ دارد. در سال 2012، ویروس هنیپا موجیانگ با شروع ذات الریه شدید و در نهایت مرگ در سه مرد که در یک معدن متروکه مس در چین کار می کردند، مرتبط بود.

ویروس لانگیا (Langya)

ویروس لانگیا (Langya)

در جدیدترین پیشرفت، گروهی از افراد مبتلا به تب و سابقه اخیر قرار گرفتن در معرض حیوانات در شرق چین تحت نظر بودند. یک هنیپا ویروس جدید – ویروس لانگیا (Langya)- در نمونه سواب گلو از یک فرد شناسایی شد.

تجزیه و تحلیل بعدی نشان داد که 35 مورد از ویروس لانگیا (Langya) در افراد، عمدتاً کشاورزان، در استان‌های شاندونگ و هنان در شرق چین بین دسامبر 2018 تا مه 2021 رخ داده است.

علائم ویروس لانگیا (Langya) چیست؟

در بین 35 نفر، محققان فقط علائمی را گزارش کردند که توسط افرادی که علائم عفونت دیگری را نیز نشان نداده‌اند تجربه کرده‌اند تا بهتر تشخیص دهند که ویروس لانگیا (Langya) علت علائم آنها بوده است.

از این 26 نفر، همه تب داشتند. خستگی دومین علامت شایع بود (54 درصد افراد آن را تجربه کردند)، پس از آن سرفه (50 درصد) و درد و درد عضلانی (46 درصد).

علاوه بر این، 38 درصد حالت تهوع داشتند، 35 درصد سردرد داشتند و 35 درصد دیگر نیز استفراغ داشتند.

بیش از نیمی از آنها (54 درصد) به لکوپنی مبتلا بودند که به عنوان تعداد ناکافی گلبول‌های سفید که با بیماری‌زا مبارزه می‌کنند، تعریف می‌شود. بیش از یک سوم (35 درصد) ترومبوسیتوپنی، تعداد کمی سلول های لخته کننده خون به نام پلاکت داشتند. اختلال در عملکرد کبد یا کلیه به ترتیب 35 درصد و 8 درصد را تحت تأثیر قرار داد.

نسبت کمتری عوارض بالقوه جدی تری از جمله ذات الریه و ناهنجاری در عملکرد کبد و کلیه داشتند. با این حال، شدت این ناهنجاری ها، نیاز به بستری شدن در بیمارستان و اینکه آیا مواردی کشنده بوده است گزارش نشده است.

منبع ویروس لانگیا (Langya) چیست؟

محققان 25 گونه از حیوانات وحشی کوچک را برای ویروس آزمایش کردند. بیش از یک چهارم (27 درصد) از 262 سوهان وحشی (wild shrews) که مورد بررسی قرار گرفتند، سطوح قابل شناسایی ویروس لانگیا (Langya) داشتند که نشان می دهد ممکن است مخزن طبیعی ویروس باشند.

تیم تحقیقاتی هنگام بررسی حیوانات اهلی، ویروس را در چهار سگ از 79 سگ (5 درصد) و سه مورد از 168 بز (2 درصد) شناسایی کردند.

محققان هیچ مدرکی دال بر تماس نزدیک بین افراد آلوده به ویروس پیدا نکردند. برای 9 نفر از افراد، ردیابی تماس با 15 نفر از اعضای خانواده نزدیک آنها هیچ انتقال ویروس لانگیا (Langya) را نشان نداد. این نشان می دهد که ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود، بلکه حیوانی به فرد دیگر منتقل می شود.

با این وجود، به گفته محققان، حجم نمونه برای رد انتقال فرد به فرد بسیار کوچک است.

عامل-انتفال-ویروس-لانگیا-(Langya)

سوهان وحشی (wild shrews) عامل انتفال ویروس لانگیا (Langya)

چقدر باید نگران ویروس لانگیا (Langya) باشیم؟

هیچ مورد مرگ و میر در هیچ یک از افرادی که شناخته شده است تا کنون گزارش نشده است. محققان اشاره می‌کنند که برخی از افراد آلوده به ذات‌الریه مبتلا بوده‌اند، اما تعداد آن‌ها را مشخص نکرده‌اند یا جزئیاتی در مورد شدت آن ارائه نکرده‌اند.

اولیویه رستیف از دانشگاه کمبریج می گوید که هنیپا ویروس ها معمولاً بین افراد پخش نمی شوند و بنابراین بعید است که ویروس لانگیا (Langya)  به یک بیماری همه گیر تبدیل شود.

او می گوید: «تنها ویروس هنیپا که نشانه هایی از انتقال انسان به انسان را نشان داده است، ویروس نیپا است و نیاز به تماس بسیار نزدیک دارد. “من فکر نمی کنم که این پتانسیل همه گیری زیادی داشته باشد.”

فرانسوا بالوکس از دانشگاه کالج لندن می گوید این واقعیت که موارد بسیار کمی در طی چندین سال وجود داشته است نشان می دهد که ویروس به سرعت گسترش نمی یابد. او می‌گوید: «بعید است که این ویروس چیزی باشد که به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود و به راحتی بتواند یک بیماری همه‌گیر یا همه‌گیر ایجاد کند.

با این وجود، او می گوید محتمل ترین منبع هر بیماری همه گیر آینده ویروسی خواهد بود که از حیوانات به انسان منتقل می شود. او می‌گوید: «اکثریت قریب به اتفاق عوامل بیماری‌زای ما از جمعیت‌های حیوانی می‌آیند. “من فکر می کنم ما باید برای رویدادی مانند کووید-19 بهتر آماده باشیم. من فکر می کنم به احتمال زیاد این اتفاق در دهه های آینده رخ خواهد داد.»

آیا ویروس لانگیا (Langya) واقعا باعث این بیماری ها می شود؟

محققان برای یافتن این ویروس جدید از یک تکنیک مدرن به نام آنالیز متاژنومیک استفاده کردند. محققان تمام مواد ژنتیکی را توالی‌یابی می‌کنند و سپس توالی‌های «شناخته» (مثلاً DNA انسان) را حذف می کنند تا دنبال توالی‌های «ناشناخته» باشند که ممکن است نشان دهنده یک ویروس جدید باشند.

این سوال را مطرح می کند که چگونه دانشمندان می توانند تشخیص دهند که آیا یک ویروس خاص باعث بیماری می شود یا خیر.

ما به طور سنتی از “Koch’s postulates” برای تعیین اینکه آیا یک میکروارگانیسم خاص باعث بیماری می شود استفاده می کنیم:

  • عامل بیماری زا باید در افراد مبتلا به این بیماری یافت شود نه در افراد سالم
  • عامل بیماری زا باید بتواند از افراد مبتلا به این بیماری جدا شود
  • عامل بیماری زای جدا شده از افراد مبتلا به این بیماری اگر به یک فرد (یا حیوان) سالم داده شود باید باعث بیماری شود.
  • عامل بیماری زا باید بتواند پس از بیمار شدن از فرد سالم دوباره جدا شود.

نویسندگان اذعان می‌کنند که این ویروس جدید هنوز این معیارها را برآورده نمی‌کند و ارتباط این معیارها در عصر مدرن مورد تردید قرار گرفته است.

با این حال، نویسندگان می گویند که آنها هیچ دلیل دیگری برای بیماری در 26 نفر پیدا نکردند، شواهدی وجود داشت که سیستم ایمنی 14 نفر به ویروس پاسخ داده بود، و افرادی که ناخوشایندتر بودند، ویروس بیشتری داشتند.

چه چیزی می توانیم از ویروس های مرتبط با ویروس لانگیا (Langya) یاد بگیریم؟

به نظر می رسد که این ویروس جدید پسر عموی دو ویروس دیگر است که در انسان مهم هستند: ویروس Nipah و ویروس Hendra. این خانواده از ویروس ها الهام بخش ویروس خیالی MEV-1 در فیلم Contagion بودند.

ویروس هندرا اولین بار در سال 1994 در کوئینزلند گزارش شد، زمانی که باعث مرگ 14 اسب و مربی آنها شد.

از آن زمان شیوع بسیاری در اسب‌ها در کوئینزلند و شمال نیو ساوت ولز گزارش شده است و عموماً تصور می‌شود که به دلیل عفونت‌های «سرریز(spillover)» از روباه‌های پرنده باشد.

سرریز(spillover)

پدیده سرریز(spillover)

در مجموع، هفت مورد انسانی ویروس هندرا در استرالیا گزارش شده است (بیشتر دامپزشکان که با اسب های بیمار کار می کنند)، از جمله چهار مورد مرگ.

ویروس نیپا در سطح جهانی قابل توجه تر است و شیوع آن در بنگلادش اغلب گزارش شده است.

شدت عفونت می تواند از آنسفالیت بسیار خفیف تا کشنده (التهاب مغز) متغیر باشد.

اولین شیوع در مالزی و سنگاپور در افرادی گزارش شد که تماس نزدیک با خوک داشتند. با این حال، تصور می‌شود که شیوع‌های اخیر به دلیل مواد غذایی آلوده به ادرار یا بزاق خفاش‌های آلوده بوده است. به طور قابل توجهی، به نظر می رسد که ویروس نیپا از فردی به فرد دیگر، عمدتاً در میان افراد خانواده، منتقل می شود.

Writing, Translation and Gathering:

Dr. Farzad Babakhani

  • Master of Laboratory Science
  • PhD in medical virology
  • from Tehran University of Medical Sciences

 

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی
دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

این مقاله تالیف شده است و یا منابع مربوطه ثبت نشده است.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top