روز جهانی سرطان | World Cancer Day

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
18 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
18 آبان 1402
روز جهانی سرطان | World Cancer Day

روز جهانی سرطان – 4 فوریه مصادف با 15 بهمن

(World Cancer Day- 4 February)

روز جهانی سرطان، مراسم سالانه ای که در 4 فوریه مصادف با 15 بهمن برگزار می شود و هدف آن افزایش آگاهی جهانی از سرطان است. روز جهانی سرطان در سال 2000 در اولین اجلاس جهانی مبارزه با سرطان که در پاریس برگزار شد آغاز شد.

منشور پاریس علیه سرطان که برای ترویج تحقیق، پیشگیری از سرطان، بهبود خدمات به بیماران ایجاد شد، همچنین شامل مقاله ای بود که سالگرد امضای رسمی سند را به عنوان روز جهانی سرطان تعیین می کرد، در اجلاس سران توسط  مدیر یونسکو، کویچیرو ماتسورا، و سپس رئیس جمهور فرانسه ژاک شیراک در پاریس در 4 فوریه 2000 امضا شد.

روز جهانی مبارزه با سرطان در این نشست، رهبران سازمان‌های دولتی و سازمان‌های سرطانی از سراسر جهان منشور پاریس علیه سرطان را امضا کردند، سندی حاوی 10 ماده که تعهد جهانی مشترک برای بهبود کیفیت زندگی بیماران سرطانی و تداوم سرمایه‌گذاری در و پیشرفت تحقیق، پیشگیری و درمان سرطان. ماده X منشور رسماً 4 فوریه را به عنوان روز جهانی سرطان اعلام کرد «تا هر سال، منشور پاریس در قلب و ذهن مردم در سراسر جهان باشد.»

آگاهی از سرطان در قرن بیست و یکم بسیار مهم شده است. در حالی که پیشرفت‌های متعددی در درک، تشخیص و درمان سرطان صورت گرفته است – عواملی که باید در کاهش این بیماری نقش داشته باشند – تعداد موارد جدید سرطانی که هر ساله تشخیص داده می‌شوند در سطح جهانی همچنان در حال افزایش است. 8.1 میلیون مورد جدید در سال 1990، 10 میلیون در سال 2000، 12.4 میلیون در سال 2008 و 14.1 میلیون مورد در سال 2012 تشخیص داده شد.

تعداد مرگ و میر سالانه در سراسر جهان بر اثر سرطان نیز افزایش یافته است – از 5.2 میلیون نفر در سال 1990 به 8.2 میلیون نفر در سال 1990. در سال 2018 به 9.6 میلیون نفر رسیده است. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، اگر میزان بروز سرطان با نرخ گزارش شده به رشد خود ادامه دهد، تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان تا سال 2040 به بیش از 16.3 میلیون افزایش خواهد یافت.

همچنین طبق سازمان جهانی بهداشت، 40 درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان قابل پیشگیری است. در نتیجه، افزایش آگاهی در مورد پیشگیری از سرطان به هدف برجسته بسیاری از سازمان های سرطانی و بهداشتی در سراسر جهان تبدیل شده است و روز جهانی سرطان بیانگر تایید سالانه اهمیت این هدف است.

روز جهانی سرطان، اطلاعات غلط را هدف قرار می دهد، آگاهی را افزایش می دهد و انگ را کاهش می دهد. ابتکارات متعددی در روز جهانی سرطان برای نشان دادن حمایت از مبتلایان به سرطان انجام می شود. یکی از این جنبش‌ها NoHairSelfie# است، یک جنبش جهانی برای تراشیدن سرهای خود به صورت فیزیکی یا مجازی برای نشان دادن نمادی از شجاعت برای افرادی که تحت درمان سرطان قرار می‌گیرند. سپس تصاویر شرکت کنندگان در سراسر رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود. صدها رویداد در سراسر جهان نیز رخ می دهد.

NoHairSelfie#موضوع کمپین 2019-2021 “من هستم و خواهم بود” است. این مضمون به دنبال مقابله با نگرش منفی و اعتقاد جبرگرایانه است که هیچ کاری نمی توان در مورد سرطان انجام داد، و در عوض ترویج می کند که چگونه اقدامات شخصی ما می تواند قدرتمند و تأثیرگذار باشد. در سال 2016، روز جهانی سرطان یک کمپین سه ساله تحت عنوان “ما می توانیم” آغاز کرد. من می توانم.»، که به بررسی قدرت اقدامات جمعی و فردی برای کاهش تأثیر سرطان می پردازد. پیش از سال 2016، موضوعات کمپین شامل «نه فراتر از ما» (2015) و «افسانه‌ها را از بین ببرید» (2014) بود.

اتحادیه بین المللی علیه سرطان (UICC)، سازمانی که به افزایش آگاهی جهانی سرطان اختصاص دارد، روز جهانی سرطان را هماهنگ می کند و در این تلاش توسط WHO و سایر سازمان های بین المللی حمایت می شود. روز جهانی سرطان به عنوان یک نقطه شروع رسمی برای اعلام موضوعات جدید و انتشار نشریات جدید برای کمپین جهانی سرطان UICC است، که در طول سال فعالیت می کند و تلاش می کند با ایجاد مشارکت با موسسات بهداشتی و سرطان و با پیشنهاد دادن، آگاهی درباره سرطان را افزایش دهد.

روز جهانی سرطان

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

این مقاله تالیف شده است و یا منابع مربوطه ثبت نشده است.

این مقاله برای شما مفید بود؟

ثبت دیدگاه

Go to Top