آزمایش ویتامین های گروه B | ویتامین B کمپلکس | ویتامین B1 | ویتامین B2 | ویتامین B3 | ویتامین B5 | ویتامین B6 | ویتامین B7 | ویتامین B9

دکتر فرزاد باباخانی
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آخرین بروزرسانی
17 آبان 1402
آزمایش ویتامین های گروه B | ویتامین B کمپلکس | ویتامین B1 | ویتامین B2 | ویتامین B3 | ویتامین B5 | ویتامین B6 | ویتامین B7 | ویتامین B9

ویتامین های گروه B که ویتامین B کمپلکس نامیده می شود. آنها شامل: تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، اسید پانتوتنیک (B5)، پیریدوکسین (B6)، بیوتین (B7)، فولات (B9) و کوبالامین (B12) هستند.

اسامی دیگر:

  • Vitamin B complex
  • Thiamine or thiamin (B1)
  • Riboflavin (B2)
  • Niacin (B3)
  • Pantothenic acid (B5)
  • Pyridoxal phosphate (B6)
  • Biotin (B7)

چرا آزمایش ویتامین های گروه B درخواست می شود؟

برای غربالگری و تشخیص کمبودهای متوسط تا شدید ویتامین های گروه B

چه زمانی آزمایش ویتامین های گروه B بایستی انجام شود؟

هنگامی که علائمی دارید که ممکن است به دلیل کمبود ویتامین های گروه B باشد

در معرض کمبود ویتامین های گروه B قرار داشته باشید یا شرایطی با سوء جذب داشته باشید

نمونه مورد نیاز برای آزمایش ویتامین های گروه B:

  • بسته به روش انجام تست و بروشور کیت اندازه گیری نوع نمونه می تواند متفاوت باشد( لطفا دستورالعمل شرکت سازنده کیت را بررسی فرمایید)
  • لوله با درب قرمز یا زرد(ترجیحا همراه با ژل جداکننده): جهت نمونه سرم
  • لوله با درب سبز رنگ حاوی ضد انعقاد هپارین: جهت جداسازی نمونه پلاسما
  • لوله با درب بنفش رنگ حاوی ضد انعقاد EDTA: جهت جداسازی نمونه پلاسما  و یا خون کامل
  • یا نمونه ادرار رندوم و 24 ساعته جهت بررسی متابولیت ویتامین های گروه B
لوله های مورد نیاز برای آزمایش ویتامین های گروه B

لوله های مورد نیاز برای آزمایش ویتامین های گروه B

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

روش های مختلف جمع آوری نمونه های آزمایشگاه

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

لوله های آزمایش و ضد انعقادها (Test tubes and Anticoagulants)

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

ذخیره سازی نمونه های آزمایشگاهی

نام روش انجام آزمایش ویتامین های گروه B:

کروماتوگرافی مایع – طیف سنجی جرمی پشت سر هم (LC-MS/MS)

LC-MS-MS

مکانیسم روش LC MS

آمادگی قبل از انجام آزمایش ویتامین های گروه B:

معمولاً به آمادگی خاصی نیاز نیست. با این حال ، ممکن است از شما درخواست شود که 12 ساعت ناشتا باشید و/یا از مصرف مکمل های ویتامین برای مدت زمان مشخص قبل از تهیه نمونه برای آزمایش ویتامین های گروه B خودداری کنید.

چه چیزی در آزمایش ویتامین های گروه B مورد بررسی قرار می گیرد؟

ویتامین های گروه B مواد مغذی مورد نیاز بدن در مقادیر کم (ریز مغذی ها) برای متابولیسم، تولید انرژی و سلامت سلول ها، پوست، استخوان، ماهیچه ها، اندام ها و سیستم عصبی هستند. آزمایش های ویتامین B این ترکیبات خاص را در خون یا ادرار اندازه گیری می کند تا به ارزیابی وضعیت تغذیه فرد کمک کند.

فواید ویتامین های گروه B

فواید ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه B از رژیم غذایی جذب می شوند، در صورت نیاز مورد استفاده قرار می گیرند و هرگونه اضافی از طریق ادرار از بدن خارج می شود. از آنجا که ویتامین های B محلول در آب هستند، مقدار کمی از آن در بدن ذخیره می شود و باید از غذاهای غنی از ویتامین B یا مکمل ها به طور منظم دریافت شود. کمبود شدید ویتامین B نادر است اما هنوز در مناطقی از جهان با کمبود رژیم غذایی شایع است.

کمبود آزمایش ویتامین های گروه B در موارد زیر رخ می دهد:

منابع ناکافی ویتامین های گروه B وجود دارد.

شما قادر به جذب یا استفاده از ویتامین های گروه B نیستید.

شما غذاهایی می خورید یا داروهایی مصرف می کنید که جذب، تولید یا عملکرد ویتامین های گروه B را کند کرده یا از آن جلوگیری می کند.

کمبود ویتامین یا مواد معدنی دیگر مانع استفاده از آن می شود.

نیاز به دریافت ویتامین افزایش می یابد.

کمبود ویتامین های گروه B در درجه اول در افرادی با سوء تغذیه عمومی، الکلیسم مزمن، سوء جذب یا اختلالات گوارشی (به عنوان مثال بیماری سلیاک)، کسانی که جراحی بای پس معده انجام داده اند و در افراد مسن مشاهده می شود. همچنین گاهی اوقات با سایر بیماری های مزمن، با سرطان و درمان سرطان، با استفاده از داروهایی که در تجزیه و استفاده از ویتامین ها اختلال ایجاد می کنند، با رژیم های خاص و با اسهال که بیش از چند روز تا چند هفته طول می کشد، دیده می شود.

زنان باردار با رژیم غذایی محدود می توانند در معرض خطر کمبود ویتامین های گروه B و نوزادانشان نیز باشند. به ندرت، ممکن است یک نوزاد متابولیسم دچار خطای ذاتی شود – شرایطی که مانع استفاده مناسب از ویتامین های گروه B می شود.

علائم مرتبط با کمبود ویتامین های گروه B می تواند غیر اختصاصی باشد، به ویژه با کمبودهای خفیف تا متوسط. افراد اغلب دارای کمبودهای متعدد ویتامین هستند، بنابراین ممکن است علائم مختلفی نیز داشته باشند. علائم شایع کمبود شامل بثورات پوستی، درماتیت، قرمز، متورم شدن زبان، بی حسی، سوزن سوزن شدن یا سوزش در دست یا پا، کم خونی، خستگی و تغییرات ذهنی است.

علایم کمبود ویتامین های گروه B

علایم کمبود ویتامین های گروه B

مسمومیت با ویتامین های گروه B به ندرت اتفاق می افتد، معمولاً هنگامی که فرد بسیار بیشتر از دوز توصیه شده مکمل ها مصرف می کند. غلظت زیاد ویتامین های گروه B ممکن است بر کبد یا سیستم عصبی تأثیر بگذارد.

ویتامین های گروه B عبارتند از:

ویتامین B1 (تیامین):

اسامی دیگر: ویتامین F، آنئورین، تیامین دی فسفات (TDP)

نقش: B1 یک کوآنزیم است که به بدن در تولید انرژی کمک می کند، در متابولیسم گلوکز، اسید آمینه، لیپید و الکل نقش دارد و برای عملکرد مناسب سیستم عصبی ، قلب و ماهیچه ها مورد نیاز است.

نقش ویتامین B1 (تیامین)

نقش ویتامین B1 (تیامین)

منابع: غلات کامل و نان غنی شده، غلات، ماکارونی و برنج. گوشت (به ویژه گوشت خوک) و ماهی، حبوبات (مانند لوبیا سیاه و سویا)، دانه ها و آجیل

منابع حاوی ویتامین B1کمبود: تیامین (ویتامین B1، تیامین) یک ویتامین ضروری برای متابولیسم کربوهیدرات، عملکرد مغز و میلیناسیون اعصاب محیطی است. تیامین از رژیم غذایی به دست می آید. ذخایر بدن محدود است و کمبودها می توانند به سرعت ایجاد شوند. میزان کل تیامین در بزرگسالان متوسط ​​حدود 30 میلی گرم است. مصرف 0.5 میلی گرم در هر 1000 کیلو کالری در روز برای حفظ این استخر مورد نیاز است. با توجه به زمان نگهداری نسبتاً کوتاه، کمبود نهایی می تواند در عرض 10 روز و کمبود شدیدتر در عرض 21 روز در صورت محدود شدن مصرف رخ دهد.

تقریباً 80 درصد از الکلی های مزمن به دلیل تغذیه نامناسب دچار کمبود تیامین هستند. با این حال، کمبود ممکن است در افراد مسن، مشکلات مزمن گوارشی، بی اشتهایی مشخص، تحت درمان سرطان یا درمان دیورتیک نیز رخ دهد.

علائم و نشانه ‌های کمبود تیامین خفیف تا متوسط ​​غیراختصاصی هستند و ممکن است شامل خواب ضعیف، ضعف، کاهش وزن، تحریک‌ پذیری و گیجی باشد. نوزادانی که از مادرانی با شیر مادر تغذیه می کنند ممکن است دچار تنگی نفس و سیانوز شوند. ممکن است اسهال، استفراغ و آفونیا به دنبال داشته باشد. کمبود متوسط، علیرغم فقدان علائم بالینی آشکار، می‌تواند بر عملکرد و رفاه ذهنی تأثیر بگذارد.

علایم کمبود ویتامین B1 (تیامین)

علایم کمبود ویتامین B1 (تیامین)

کمبود شدید باعث نارسایی احتقانی قلب (بری بری مرطوب)، نوروپاتی محیطی (بری بری خشک)، انسفالوپاتی Wernicke (اورژانس پزشکی که می‌تواند به کما و مرگ منجر شود) و سندرم کورساکوف (از دست دادن حافظه و زوال عقل اغلب غیرقابل برگشت) می‌شود. درمان سریع آنسفالوپاتی Wernicke با تیامین می تواند از سندرم کورساکوف جلوگیری کند.

علائم بیماری بری بری خشک شامل کم اشتهایی، خستگی و نوریت محیطی است. علائم بری بری مرطوب شامل نارسایی قلبی و ادم است. بیماران مبتلا به انسفالوپاتی ورنیکه با تغییر رفتار (گیجی، هذیان، بی تفاوتی)، دوبینی (اغلب فلج عصب ششم) و آتاکسی ظاهر می شوند. یک مرحله دیررس، که در آن بیماران ممکن است یک حالت آمنستیک غیر قابل برگشت ایجاد کنند، به عنوان سندرم Wernicke-Korsakoff شناخته می شود.

پاسخ به درمان با تیامین در بیماران کمبود معمولا سریع است. کمبود تیامین یک اختلال قابل درمان و در عین حال کمتر تشخیص داده شده است. برای شناسایی، مداخله و پیشگیری از عواقب ناگوار کمبود تیامین، سطح آگاهی بالاتری از احتمال کمبود تیامین ضروری است. به نظر می رسد که هیچ شرایطی مستقیماً به افزابش بیش از حد تیامین نسبت داده نمی شود و تجویز تیامین بی خطر است مگر در موارد بسیار نادر آنافیلاکسی ناشی از تیامین داخل وریدی.

آزمایش تیامین خون کامل نسبت به آزمایش‌های جایگزین موجود برای ارزیابی وضعیت تیامین برتری دارد. آزمایش تیامین سرم یا پلاسما از حساسیت و ویژگی ضعیفی برخوردار است و کمتر از 10 درصد تیامین خون در پلاسما موجود است. تعیین ترانس کتولاز که زمانی قابل اطمینان ترین وسیله برای ارزیابی وضعیت تیامین در نظر گرفته می شد، اکنون روشی ناکافی در نظر گرفته می شود.

روش ترانس کتولاز یک ارزیابی غیرمستقیم است. از آنجایی که فعالیت ترانس کتولاز به تیامین نیاز دارد، کاهش فعالیت ترانس کتولاز به دلیل کاهش تیامین فرض می شود. با این حال، آزمایش تا حدودی غیر اختصاصی است، زیرا عوامل دیگر ممکن است فعالیت ترانس کتولاز را کاهش دهند. ترانس کتولاز نسبت به طیف سنجی جرمی کروماتوگرافی مایع- پشت سر هم (LC-MS/MS) حساسیت کمتری دارد، دقت ضعیفی دارد و نگرانی های پایداری نمونه وجود دارد.

در درجه اول با الکلیسم مزمن، HIV/AIDS، دیابت، کسانی که جراحی چاقی انجام داده اند و افراد مسن تر مشاهده می شود. برخی از داروها مانند فوروزماید و 5-فلوروراسیل می توانند سطح تیامین را در بدن کاهش دهند

اندازه گیری سطح تیامین در بیماران مبتلا به تغییرات رفتاری، علائم چشمی، اختلالات راه رفتن، هذیان و آنسفالوپاتی. یا در بیمارانی که وضعیت تغذیه‌ای مشکوک دارند، به‌ویژه آن‌هایی که در معرض خطر هستند و همچنین برای هیپرگلیسمی انسولین دریافت می‌کنند.

نام آزمایش: تیامین (تیامین دی فسفات) در خون

روشهای دیگر اندازه گیری: ترانس کتولاز (آزمایش عملکرد تیامین)

ویتامین B2 (ریبوفلاوین):

اسامی دیگر: ویتامین G

نقش: B2 یک کوآنزیم است که در تولید انرژی، عملکرد، رشد و توسعه سلولی نقش دارد. و متابولیسم چربی ها، داروها و استروئیدها، و برای متابولیسم سایر ویتامین های گروه B مورد نیاز است. علاوه بر این، ریبوفلاوین به حفظ سطح طبیعی هموسیستئین، یک اسید آمینه در خون کمک می کند.

منابع ریبوفلاوین

منابع ریبوفلاوین

3 فلاوین اصلی فعال ویتامین B2 در ریبوفلاوین طبیعی یافت می شود، ریبوفلاوین 5-فسفات (فلاوین مونوکلئوتید: FMN) و ریبوفلاوین-5′-آدنوزیل-دی فسفات (فلاوین آدنوزین دی نوکلئوتید: FAD). در بافت‌های بیولوژیکی، FMN و FAD به‌عنوان واحدهای مصنوعی برای طیف وسیعی از فلاوپروتئین‌ها، که حامل‌های هیدروژن در فرآیندهای کاهش اکسیداسیون هستند، عمل می‌کنند.

منابع: تخم مرغ، گوشت اندام (مانند کلیه و کبد)، گوشت بدون چربی و شیر کم چرب. سبزیجات سبز (مانند مارچوبه، کلم بروکلی و اسفناج)؛ غلات غنی شده، نان و محصولات غلات

منابع ریبوفلاوین

منابع ریبوفلاوین

کمبود: آریبوفلاوینوز نامیده می شود، معمولاً همراه با سایر کمبودهای ویتامین در افراد مبتلا به الکل، سوء جذب، بیماری کبد، در افراد مسن، گیاهخواران (به ویژه گیاهخواران سخت گیر که از غذاهای لبنی و تخم مرغ اجتناب می کنند)، زنان باردار و زنان شیرده و نوزادان آنها مشاهده می شود. کمبود ریبوفلاوین می تواند باعث ناراحتی های پوستی، زخم در گوشه دهان، تورم و ترک خوردن لب ها، ریزش مو، گلودرد، اختلالات کبدی و مشکلات مربوط به دستگاه تناسلی و عصبی شود. کمبود شدید و طولانی مدت ریبوفلاوین می تواند باعث کم خونی و آب مروارید شود.

کمبود ریبوفلاوین

کمبود ریبوفلاوین

کمبود ریبوفلاوین در رژیم غذایی (آریبوفلاوینوز) با گلودرد، کیلوز (ضایعات روی لب)، استوماتیت زاویه ای (ضایعات در زوایای دهان)، گلوسیت (زبان شقاق و سرخابی)، عروق قرنیه، دیس باسیا مشخص می شود. لکه های پوسته پوسته و چرب روی بینی، پلک ها، کیسه بیضه و لابیاها و کم خونی نورموسیتیک و نورموکرومیک. کمبود شدید ریبوفلاوین ممکن است بر تبدیل ویتامین B6 به کوآنزیم آن و همچنین تبدیل تریپتوفان به نیاسین تأثیر بگذارد.

ریبوفلاوین سطح سمیت کمی دارد و هیچ موردی از سمیت ریبوفلاوین در انسان گزارش نشده است. جذب محدود ریبوفلاوین و دفع آماده آن از طریق ادرار به طور معمول مانع از بروز مشکل سلامتی ناشی از افزایش مصرف ریبوفلاوین می شود.

غلظت کم در پلاسمای خون نشان دهنده کمبود مواد مغذی است. غلظت کمتر از 1 میکروگرم در لیتر به طور قابل توجهی کاهش یافته است. سطوح کمی پایین احتمالا نشان دهنده کمبود تغذیه ای است که باید اصلاح شود.

آزمایش نمونه های غیر ناشتا یا استفاده از مکمل های غذایی ویتامین B2 می تواند منجر به افزایش غلظت ویتامین B2 پلاسما شود.

نام آزمایش: ریبوفلاوین ، خون یا ادرار

روشهای دیگر اندازه گیری: گلوتاتیون ردوکتاز در گلبولهای قرمز (فعالیت)

ویتامین B3 (نیاسین):

اسامی دیگر: اسید نیکوتینیک، نیکوتین آمید، ویتامین P، ویتامین PP

نقش: B3 در واکنشهای آنزیمی، متابولیسم و ​​تولید انرژی نقش دارد. این دارو در دوزهای دارویی برای کاهش کلسترول LDL و تری گلیسیرید و افزایش کلسترول HDL تجویز می شود

نقش ویتامین B3 (نیاسین)

نقش ویتامین B3 (نیاسین)

اسید آمینه تریپتوفان می تواند به صورت متابولیکی به نیاسین تبدیل شود. ویتامین B3 که نیاسین و اسید نیکوتینیک نیز نامیده می شود، یک ویتامین B محلول در آب است. در آزادسازی انرژی از کربوهیدرات ها و چربی ها، متابولیسم پروتئین ها و کمک به تولید برخی هورمون ها و تشکیل گلبول های قرمز نقش دارد. همچنین تصور می شود نیاسین از دیابت پیشگیری و درمان می کند، گردش خون را بهبود می بخشد (به عنوان اینوزیتول هگزانیاسینات). و آرتروز را تسکین می دهد.

منابع: گوشت، مانند مرغ، گوشت گاو، گوشت خوک و ماهی. برخی از انواع آجیل، حبوبات و غلات؛ غذاهای غنی شده، مانند بسیاری از نان ها و غلات

منابع ویتامین B3 (نیاسین)

منابع ویتامین B3 (نیاسین)

کمبود: در افراد مبتلا به سوء تغذیه مبتلا به ایدز، اختلال در مصرف الکل، بی اشتهایی، بیماری التهابی روده یا سیروز کبدی با سندرم کارسینوئید، شرایطی که در آن تومورهای کند رشد در دستگاه گوارش ایجاد می شوند، مشاهده می شود. کمبود شدید نیاسین منجر به بیماری به نام پلاگرا می شود، علائم کلاسیک آن درماتیت (پوست خشن که در زیر نور خورشید قرمز یا قهوه ای می شود)، زبان قرمز روشن، استفراغ، یبوست یا اسهال، افسردگی، سردرد، خستگی شدید، رفتار تهاجمی، توهم، بی تفاوتی، از دست دادن حافظه، پارانوئید و در موارد شدید خودکشی است.

کمبود ویتامین B3 (نیاسین)

کمبود ویتامین B3 (نیاسین)

استفاده مفید از نیاسین (نیکوتینیک اسید، اما نه نیاسینامید) برای پیشگیری یا درمان افزایش چربی خون و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی مستند شده است. مقادیر زیاد نیاسین ممکن است در 15 تا 40 درصد از افرادی که آن را امتحان می کنند منجر به “عدم تحمل نیاسین” و عوارض جانبی ناخوشایند “گرگرفتگی پوست” (مشابه گرگرفتگی) شود. RDA یا مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای نیاسین فقط 13-18 میلی گرم است. ویتامین B3 به صورت خوراکی و داخل وریدی در ارتباط با شرایط مختلف سلامت از جمله: تری گلیسیرید بالا، دیسمنوره، کم کاری تیروئید و ام اس.

مسمومیت: دوزهای دارویی می تواند باعث گرگرفتگی، سردرد، فشار خون پایین، سطح قند خون بالا، تاری یا اختلال در بینایی و تجمع مایع در چشم شود. دوزهای بالا ممکن است به کبد آسیب برساند.

نام آزمایش: نیاسین و متابولیت های موجود در خون یا ادرار. N1-Methylnicotinamide, N1-methyl-2-pyridone-5-carboxamide در ادرار معتبرترین معیار اندازه گیری و وضعیت بدن است.

روش های دیگر اندازه گیری: اندازه گیری شده به عنوان NAD (نیکوتین آمید آدنین دینوکلئوتید) در خون یا ادرار

ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک):

نقش: B5 به تجزیه و استفاده از چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها کمک می کند.

منابع: تقریباً تمام غذاهای گیاهی و حیوانی حاوی اسید پانتوتنیک در مقادیر مختلف هستند. برخی از غنی ترین منابع غذایی عبارتند از گوشت گاو، مرغ، گوشت اندام، غلات کامل و برخی سبزیجات. اسید پانتوتنیک به غذاهای مختلف از جمله برخی از غلات صبحانه و نوشیدنی ها اضافه می شود

ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)

ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)

کمبود: از آنجایی که مقداری اسید پانتوتنیک تقریباً در تمام غذاها وجود دارد، کمبود آن به جز در افرادی که دچار سوء تغذیه شدید هستند، نادر است. هنگامی که فردی دچار کمبود اسید پانتوتنیک است، معمولاً با کمبود سایر مواد مغذی همراه است و شناسایی اثرات خاص کمبود پانتوتنیک اسید را دشوار می‌کند.

تنها افرادی که به کمبود اسید پانتوتنیک مبتلا شده‌اند، با رژیم‌های غذایی حاوی تقریباً بدون اسید پانتوتنیک تغذیه می‌شدند یا از یک آنتاگونیست متابولیک اسید پانتوتنیک استفاده می‌کردند. با این حال ، افراد مبتلا به یک اختلال ارثی نادر به نام تخریب عصبی مرتبط با پانتوتنات کیناز نمی توانند از اسید پانتوتنیک به درستی استفاده کنند. این اختلال می تواند منجر به علائم کمبود اسید پانتوتنیک ، همراه با “سوزش پا” و اختلال در ترمیم زخم شود.

پانتوتنیک اسید کیناز آنزیمی است که برای تولید CoA و فسفوپانتئین ضروری است. این آنزیم اصلی مرتبط با مسیر متابولیک است که مسئول سنتز CoA است. جهش در ژن پانتوتنات کیناز 2 (PANK2) باعث یک اختلال نادر و ارثی، تخریب عصبی مرتبط با پانتوتنات کیناز (PKAN) می شود. PKAN نوعی تخریب عصبی مرتبط با تجمع آهن در مغز است. تعداد زیادی از جهش‌های PANK2 فعالیت پانتوتنات کیناز 2 را کاهش می‌دهند و به طور بالقوه تبدیل پانتوتنیک اسید به CoA را کاهش می‌دهند و در نتیجه سطح CoA را کاهش می‌دهند.

کمبود ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)

کمبود ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)

تظاهرات PKAN می تواند شامل دیستونی (انقباض گروه های مخالف عضلات)، اسپاستیسیته و رتینوپاتی رنگدانه ای باشد. پیشرفت آن سریع است و منجر به ناتوانی قابل توجه و از دست دادن عملکرد می شود. درمان در درجه اول بر کاهش علائم تمرکز دارد. این که آیا مکمل پانتوتنات در PKAN مفید است یا نه، مشخص نیست، اما برخی گزارش های حکایتی نشان می دهد که مکمل ها می توانند علائم را در برخی از بیماران مبتلا به PKAN غیر معمول کاهش دهند.

نام آزمایش: اسید پانتوتنیک در خون یا ادرار

ویتامین B6 (پیریدوکسال فسفات (PLP))

نقش: B6 یک کوآنزیم است که در متابولیسم اسید آمینه و سنتز هموگلوبین نقش دارد. همچنین برای سیستم عصبی و سیستم ایمنی ضروری است.

نقش ویتامین B6 (پیریدوکسال فسفات)

نقش ویتامین B6 (پیریدوکسال فسفات)

ویتامین B6 مجموعه ای از 6 ویتامین است: پیریدوکسال، پیریدوکسل، پیریدوکامین و استرهای 5′-فسفات آنها. با توجه به نقش آن به عنوان یک کوفاکتور در تعدادی از واکنش های آنزیمی، پیریدوکسال 5-فسفات (PLP) به عنوان شکل فعال بیولوژیکی ویتامین B6 تعیین شده است.

منابع: مرغ، ماهی و گوشت اندام؛ سیب زمینی و سایر سبزیجات نشاسته ای؛ میوه (غیر از مرکبات)

ویتامین B6 (پیریدوکسال فسفات)

ویتامین B6 (پیریدوکسال فسفات)

کمبود: کمبود B6 به خودی خود نادر است. B2 کافی برای تشکیل PLP فعال مورد نیاز است. ممکن است با الکلیسم مزمن، سوء جذب، سیگار کشیدن، نارسایی کلیه، اختلالات خود ایمنی و کسانی که از داروهای ضد صرع و تئوفیلین استفاده می کنند، دیده شود. کمبود می تواند باعث کم خونی، خارش بثورات، پوسته پوسته شدن لب، ترک در گوشه های دهان، تورم زبان، افسردگی، گیجی و ضعف سیستم ایمنی بدن شود. نوزادانی که به اندازه کافی ویتامین B6 دریافت نمی کنند ممکن است تحریک پذیر شوند یا به شنوایی یا تشنج بسیار حساس مبتلا شوند.

کمبود ویتامین B6 یک علت بالقوه سندرم سوزش دهان و یک عامل تقویت کننده احتمالی برای سندرم تونل کارپ و تونل تارسال است.افرادی که با اختلالات مزمن و پیشرونده فشرده سازی عصبی مراجعه می کنند ممکن است کمبود ویتامین B6 داشته باشند و باید مورد ارزیابی قرار گیرند.مصرف بیش از حد می تواند باعث آسیب شدید عصبی شود و باعث شود افراد کنترل حرکات بدن خود را از دست بدهند.

سطوح برای افراد روزه دار در محدوده 3 تا 30 میکروگرم در لیتر برای پیریدوکسی اسید (PA) و 5 تا 50 میکروگرم در لیتر برای پیریدوکسال 5-فسفات (PLP) نشان دهنده تغذیه کافی است.

در زیر دستورالعمل های تفسیری بر اساس نتایج PLP و PA ارائه شده است:

اگر PLP > 100 میکروگرم در لیتر و PA < یا = 30 باشد:

افزایش PLP نشان دهنده هیپوفسفاتازی است. تجزیه و تحلیل ایزوآنزیم های آلکالین فسفاتاز سرم (ALKI / آلکالین فسفاتاز، کل و ایزوآنزیم ها، سرم) و فسفواتانول آمین ادرار (AAPD / اسیدهای آمینه، کمی، تصادفی، ادرار) را در نظر بگیرید.

اگر PLP > 100 mcg/L و پیریدوکسی اسید (PA) 31 تا 100 mcg/L باشد یا پیریدوکسال 5 فسفات (PLP) 81 تا 100 mcg/L و PA < یا = 30 mcg/L باشد:

افزایش PLP احتمالاً مربوط به مکمل های غذایی است. با این حال، بیان خفیف هیپوفسفاتازی را نمی توان حذف کرد. تجزیه و تحلیل ایزوآنزیم های آلکالین فسفاتاز سرم (ALKI / قلیایی فسفاتاز، کل و ایزوآنزیم ها، سرم) و فسفواتانول آمین ادرار (AAPD / اسیدهای آمینه، کمی، تصادفی، ادرار) را در نظر بگیرید.

اگر پیریدوکسال 5 فسفات (PLP) 51 تا 80 میکروگرم در لیتر است یا 81 تا 100 میکروگرم در لیتر و PA > 30 یا PLP > 100 میکروگرم در لیتر و PA > 100 میکروگرم در لیتر است:

افزایش PLP احتمالاً به دلیل مصرف مکمل های غذایی است.

نام آزمایش: پیریدوکسال فسفات (PLP) در خون

روش های دیگر اندازه گیری: آزمایش عملکرد ویتامین B6 ، اسید 4 پیریدوکسیک ادرار ، گزانتورنیک ادرار ادرار

ویتامین B7 (بیوتین):

اسامی دیگر: ویتامین H ، کوآنزیم R ، Biopeiderm

نقش: B7 یک کوآنزیم است که برای متابولیسم چربی، پروتئین و کربوهیدرات ضروری است و در تولید هورمون نقش دارد.

بیوتین، ویتامین B7 یا ویتامین H یک ویتامین محلول در آب است. این ویتامین با عملکرد به عنوان کوفاکتور آنزیمی در انتقال دی اکسید کربن در متابولیسم چربی، کربوهیدرات و پروتئین نقش دارد. در واکنش‌های بیوشیمیایی متعددی از جمله متابولیسم نیاسین، تجزیه اسید آمینه و تشکیل پورین، که بخشی جدایی‌ناپذیر از اسیدهای نوکلئیک است، نقش دارد.

با اثر بیوتینیل ترانسفراز با هیستون تعامل می کند. گاهی از این ویتامین در برنامه های کاهش وزن استفاده می شود. به دلیل نقشی که در متابولیسم کربوهیدرات دارد، ممکن است به عنوان مکمل برای بیماران دیابتی تجویز شود.

نقش ویتامین B7 (بیوتین)

نقش ویتامین B7 (بیوتین)

منابع: گوشت، ماهی، تخم مرغ و گوشت اندام (مانند جگر)؛ دانه ها و آجیل؛ برخی از سبزیجات (مانند سیب زمینی شیرین، اسفناج و کلم بروکلی). B7 نیز توسط باکتری های روده ساخته می شود.

منابع ویتامین B7 (بیوتین)

منابع ویتامین B7 (بیوتین)

کمبود: بسیار نادر؛ ممکن است در افرادی که تغذیه کامل تزریقی دریافت می کنند، با سوء مصرف مزمن الکل و برخی از خطاهای ذاتی متابولیسم، مانند “کمبود بیوتینیداز” رخ دهد. کمبود بیوتین می تواند باعث نازک شدن موها و ریزش موهای بدن شود. بثورات در اطراف چشم، بینی، دهان و ناحیه مقعد؛ چشم صورتی؛ تشنج؛ عفونت پوست؛ ناخن های شکننده؛ و اختلالات سیستم عصبی علائم کمبود بیوتین در نوزادان شامل ضعف تون عضلانی، کندی و تاخیر در رشد است.

بیوتین هیچ آسیبی را نشان نمی دهد. با این حال، مکمل هایی که حاوی بیوتین هستند ممکن است در بسیاری از تست های آزمایشگاهی نتایج کاذب ایجاد کنند، از جمله تست های تشخیصی قلب و عروق و تست های هورمونی.

میزان مصرف روزانه مرجع  برای ویتامین B7  حدود 300 میکروگرم است. کمبود این ویتامین ممکن است منجر به درماتیت سبورئیک، آلوپسی، میالژی، هیپراستزی و ورم ملتحمه شود. اختلالات متابولیسم بیوتین می تواند اکتسابی یا مادرزادی باشد. کمبود بیوتینیداز و هولوکربوکسیلاز سنتتاز دو شکل شناخته شده‌تر اختلالات هستند.

کمبود ویتامین B7 (بیوتین)

کمبود ویتامین B7 (بیوتین)

فقدان پیرووات کربوکسیلاز وابسته به بیوتین، پروپیونیل-کوآ کربوکسیلاز، متیل کروتونیل-کوآ کربوکسیلاز و استیل-کوآ کربوکسیلاز می تواند منجر به اختلال تهدید کننده حیات کمبود کربوکسیلاز متعدد شود. درمان شامل دوز روزانه تقریباً 10 میلی گرم بیوتین در روز است. ناهنجاری های روانی یا عصبی غیرقابل برگشت ممکن است در اثر مداخله بالینی تاخیری ایجاد شود.

نام آزمایش: بیوتین در خون

روش های دیگر اندازه گیری: دفع ادرار 3 هیدروکسی ایزوالرات

ویتامین B9 (اسید فولیک یا فولات):

اسامی دیگر: تست اسید فولیک ویتامین B9 فولاسین  یا ویتامین M

نقش: فولات نقش مهمی در بسیاری از فرآیندهای حیاتی بدن دارد. بدن به فولات نیاز دارد تا:

  • رشد بافت ها و سلول ها
  • پروتئین ها را ایجاد، استفاده و تجزیه کنید
  • DNA، کد ژنتیکی منحصربه‌فردی را که در تمام سلول‌های انسان یافت می‌شود، بسازید
  • گلبول های قرمز خون را تشکیل می دهند که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کنند
  • در دوران بارداری، فولات اضافی برای رشد مناسب بافت ها و سلول های جنین مورد نیاز است.
نقش ویتامین B9 (اسید فولیک یا فولات)

نقش ویتامین B9 (اسید فولیک یا فولات)

منابع: فولات به طور طبیعی در بسیاری از غذاها از جمله سبزیجات برگدار، مرکبات، جگر گاو، آجیل و لوبیا وجود دارد. علاوه بر این، یک فرم مصنوعی (به طور مصنوعی) از فولات، اسید فولیک، به بسیاری از غذاها اضافه می شود. کمبود فولات در افراد سالمی که رژیم غذایی کافی می خورند غیر معمول است. تقریباً 20 درصد از فولات جذب شده روزانه از منابع غذایی به دست می آید.

باقی مانده توسط میکروارگانیسم های روده سنتز می شود. سطح فولات سرم معمولاً در عرض چند روز پس از کاهش مصرف فولات در رژیم غذایی کاهش می‌یابد و ممکن است در حضور ذخایر بافت طبیعی کم شود. سطوح فولات RBC کمتر در معرض تغییرات کوتاه مدت رژیم غذایی است.

منابع ویتامین B9 (اسید فولیک یا فولات)

منابع ویتامین B9 (اسید فولیک یا فولات)

کمبود:

کمبود قابل توجه فولات مشخصاً با ماکروسیتوز و کم خونی مگالوبلاستیک همراه است. همچنین در بیماران مبتلا به اختلالات عصبی-روانی، در زنان بارداری که جنین آنها نقص لوله عصبی دارند و در زنانی که اخیراً سقط خود به خودی داشته اند، فولات سرم پایین تر از حد طبیعی گزارش شده است. کمبود فولات بیشتر به دلیل دریافت ناکافی رژیم غذایی است. بیشتر در زنان باردار یا الکلی ها مشاهده می شود.سایر علل کاهش غلظت فولات سرم عبارتند از:

– استفاده بیش از حد (به عنوان مثال، بیماری کبد، اختلالات همولیتیک، و بدخیمی ها)

-خطاهای نادر متابولیسم ذاتی (به عنوان مثال، کمبود دی هیدروفولات ردوکتاز، کمبود فرمینوترانسفراز، کمبود 5 و 10-متیلن تتراهیدروفولات ردوکتاز، و کمبود تتراهیدروفولات متیل ترانسفراز)

کمبود ویتامین B9 (اسید فولیک یا فولات)

کمبود ویتامین B9 (اسید فولیک یا فولات)

مقادیر مرجع

بیشتر یا مساوی 4 میکروگرم در لیتر

کمتر ار 4 میکرو گرم در لیتر نشان دهنده کمبود فولات است

فولات سرم یک آزمایش نسبتاً غیراختصاصی است. (3) سطوح پایین فولات سرم ممکن است در غیاب کمبود، و سطوح طبیعی ممکن است در بیماران مبتلا به کم خونی ماکروسیتیک، زوال عقل، اختلالات عصبی روانی و اختلالات بارداری دیده شود.

آزمایش سرم اضافی با تعیین هموسیستئین و متیل مالونیک اسید (MMA) ممکن است به تمایز بین وضعیت های کمبود ویتامین B12 و فولات کمک کند. در کمبود فولات، سطح هموسیستئین افزایش یافته و سطح MMA طبیعی است. در کمبود ویتامین B12، تنوع تحلیلی هر دو سنجش فولات سرم و RBC قابل توجه است. سطوح هموسیستئین و MMA تعیین کننده متناوب کمبود فولات هستند.

تجویز اخیر اسید فولیک یا مصرف فولات در رژیم غذایی می تواند منجر به مقادیر طبیعی یا افزایش یافته شود و احتمالاً کمبود فولات زمینه ای را بپوشاند.

ویتامین B12 (کوبالامین):

اسامی دیگر: کوبالامین

نقش: دربررسی کم خونی ماکروسیتیک رفع کمبودهای دیده شده در کم خونی های مگالوبلاستیک نقش دارد. ویتامین B12 برای خون سازی و عملکرد طبیعی نورون ضروری است. در انسان فقط از پروتئین های حیوانی به دست می آید و برای جذب به فاکتور داخلی (IF) نیاز دارد. بدن از ذخایر ویتامین B12 خود بسیار مقرون به صرفه استفاده می کند و ویتامین B12 را از ایلئوم بازجذب می کند و آن را به کبد باز می گرداند. بسیار کم دفع می شود.

نقش ویتامین B12 (کوبالامین)

نقش ویتامین B12 (کوبالامین)

منابع: ویتامین B12 به طور طبیعی در غذاهای با منشاء حیوانی از جمله ماهی، گوشت، مرغ، تخم مرغ و محصولات لبنی وجود دارد. به علاوه، غلات صبحانه غنی شده و مخمرهای مغذی غنی شده منابعی از ویتامین B12 هستند که دسترسی زیستی بالایی دارند.

منابع ویتامین B12 (کوبالامین)

منابع ویتامین B12 (کوبالامین)

کمبود: کمبود ویتامین B12 اغلب باعث کم خونی ماکروسیتیک، گلوسیت، نوروپاتی محیطی، ضعف، هایپررفلکسی، آتاکسی، از دست دادن حس عمقی، هماهنگی ضعیف و تغییرات رفتاری عاطفی می شود. این تظاهرات ممکن است در هر ترکیبی رخ دهد. بسیاری از بیماران دارای نقایص عصبی بدون کم خونی ماکروسیتیک هستند

کم خونی پرنیشیوز یک کم خونی ماکروسیتیک است که در اثر کمبود ویتامین B12 ایجاد می شود که به دلیل عدم ترشح IF توسط مخاط معده است.

سطح سرمی متیل مالونیک اسید و هموسیستئین نیز در حالت های کمبود ویتامین B12 افزایش می یابد.

کمبود ویتامین B12 (کوبالامین)

کمبود ویتامین B12 (کوبالامین)

مقادیر مرجع

180-914 نانوگرم در لیتر

تفسیر

سطح سرمی ویتامین B12 کمتر از 180 نانوگرم در لیتر ممکن است باعث کم خونی مگالوبلاستیک و نوروپاتی محیطی شود.

سطوح ویتامین B12 کمتر از 150 نانوگرم در لیتر نشانه کمبود ویتامین B12 در نظر گرفته می شود. برای شناسایی این علت بالقوه سوء جذب ویتامین B12، پیگیری با آزمایش آنتی‌بادی‌های فاکتور داخلی (IFBA / آنتی‌بادی مسدودکننده فاکتور داخلی، سرم) توصیه می‌شود. برای نمونه های بدون آنتی بادی و بیمار علامت دار است، ممکن است آزمایش بعدی برای کمبود بافت ویتامین B12 نشان داده شود. تجزیه و تحلیل اسید متیل مالونیک (متیل مالونیک اسید، کمی، سرم) و/یا هموسیستئین (هموسیستئین، توتال، پلاسما) را در نظر بگیرید.

جذب ویتامین B12

جذب ویتامین B12

بیمارانی که سطح سرمی ویتامین B12 بین 150 تا 400 نانوگرم در لیتر دارند، کمبود مرزی در نظر گرفته می‌شوند و باید با آزمایش‌های عملکردی برای کمبود ویتامین B12 ارزیابی شوند. اندازه گیری هموسیستئین پلاسما (هموسیستئین، توتال، پلاسما) یک آزمایش غربالگری خوب است که در آن سطح نرمال به طور موثر کمبود ویتامین B12 و فولات را در یک بیمار بدون علامت حذف می کند.

با این حال، آزمایش اختصاصی نیست و بسیاری از موقعیت ها می توانند باعث افزایش سطح شوند. در مقابل، افزایش سطح اسید متیل مالونیک سرم (متیل مالونیک اسید، کمی، سرم) برای کمبود B12 در سطح سلولی اختصاصی تر است و با کمبود فولات افزایش نمی یابد.

در بیمارانی که از نظر کمبود ویتامین B12 مورد ارزیابی قرار می گیرند و دارای آنتی بادی های مسدود کننده فاکتور داخلی (IFBA) هستند، افزایش کاذب ویتامین B12 ممکن است به دلیل تداخل IFBA رخ دهد که به طور بالقوه کمبود فیزیولوژیکی ویتامین B12 را پنهان می کند. اگر غلظت ویتامین B12 مشاهده شده با تظاهرات بالینی ناسازگار باشد، اندازه گیری متیل مالونیک اسید (متیل مالونیک اسید، کمی، سرم) باید در نظر گرفته شود.

بیمارانی که تزریق ویتامین B12 یا تزریق ویتامین B12 نشاندار شده رادیویی را در 2 هفته گذشته دریافت کرده‌اند، ممکن است سطح سرمی ویتامین B12 بالایی داشته باشند، که می‌تواند در این سنجش تداخل ایجاد کند و منجر به نتایج کاذب شود.

بسیاری از شرایط دیگر باعث افزایش یا کاهش غلظت ویتامین B12 سرم می شوند و باید در تفسیر نتایج سنجش در نظر گرفته شوند، از جمله:

شرایطی که باعث افزایش یا کاهش غلظت ویتامین B12 سرم می شوند:

افزایش ویتامین B12 سرمکاهش ویتامین B12 سرم
مصرف ویتامین C بارداری
مصرف استروژن آسپرین
مصرف ویتامین A داروهای ضد تشنج
آسیب سلولی کبدی کلشی سین
اختلال میلوپرولیفراتیو مصرف اتانول
اورمی هورمون های ضد بارداری
سیگار کشیدن
همودیالیز
مولتیپل میلوما

برخی از بیماران در معرض آنتی ژن های حیوانی، چه در محیط، چه به عنوان بخشی از درمان یا تصویربرداری، ممکن است آنتی بادی های ضد حیوانی در گردش داشته باشند. این آنتی بادی ها ممکن است با معرف های سنجش تداخل داشته باشند تا نتایج غیر قابل اعتمادی ایجاد کنند(مانند HAMA و HAAA).

علائم و عوامل خطر رایج برای کمبود آزمایش ویتامین های گروه B عبارتند از:

نوع ویتامین Bعلائم کمبودعوامل خطر
ویتامین B1کاهش وزن و کاهش اشتها
از دست دادن حافظه و سردرگمی
ضعف عضلانی
مشکلات قلبی
بری بری، یک بیماری عصبی که ممکن است قلب را نیز درگیر کند
سندرم Wernicke-Korsakoff، یک بیماری عصبی شدید
  وابستگی به الکل
سن بالاتر
داشتن HIV یا ایدز
ابتلا به دیابت
جراحی کاهش وزن
ویتامین B2رنگ پریدگی پوست و اختلالات پوستی
زخم در گوشه های دهان و لب های متورم و ترک خورده
ریزش مو
اختلالات کبدی
مشکلات سیستم عصبی
کم خونی
آب مروارید
خوردن یک رژیم غذایی وگان یا رژیمی که تخم مرغ و لبنیات را حذف می کند
بی اشتهایی عصبی، اختلالی که در آن دریافت کالری بسیار محدود است
بارداری یا شیردهی
اختلالات ژنتیکی نادر
اختلالات گوارشی، مانند بیماری سلیاک
ویتامین B3لاگر، بیماری که باعث بثورات قرمز، اسهال و اختلالات ذهنی می شود
زبان قرمز
بیخوابی
اضطراب
سرگردانی
خستگی
افسردگی
دریافت ناکافی نیاسین و تریپتوفان، اسید آمینه ای که بدن به نیاسین تبدیل می کند
برخی بیماری های کبدی مانند سیروز
تومورهای کارسینوئیدی
بیماری هارتناپ، یک اختلال ژنتیکی نادر
داروهای خاص
ویتامین B5سردرد
خستگی
بی قراری و مشکلات خواب
اسهال و استفراغ
بی حسی و سوزش در دست و پا
     سوء تغذیه شدید
ویتامین B6کم خونی
بثورات خارش دار
ترک در گوشه های دهان
افسردگی
تشنج
احساس سوزن و سوزن در دست ها و پاها
اختلالات کلیوی
اختلالات خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، بیماری سلیاک و بیماری کرون
وابستگی به الکل
بیماری های ژنتیکی نادر
استفاده طولانی مدت از داروهای ضد صرع
ویتامین B7نازک شدن و ریزش مو
راش
تشنج
اختلالات سیستم عصبی
وابستگی به الکل
اختلالات ژنتیکی نادر
بارداری و شیردهی
ویتامین B9خستگی
تحریک پذیری
اسهال
  رشد ضعیف
تغییر زبان
  بیماری سلیاک
بیماری کرون
  وابستگی به الکل
مصرف ناکافی میوه ها و سبزیجات
ویتامین B12خستگی
تپش قلب
پوست رنگپریده
زوال عقل
کاهش وزن
ناباروری
رژیم گیاهخواری یا گیاهخواری
جراحی کاهش وزن
بیماری سلیاک و سایر اختلالات روده کوچک
قرار گرفتن در معرض اکسید نیتروژن، یک بیهوش کننده و داروی سوء مصرف

سوالات متداول

چگونه از نتایج آزمایش ویتامین های گروه B استفاده می شود؟

اگر علائم معمولی دارید، یک یا چند نوع از ویتامین های گروه B برای تشخیص کمبودها استفاده می شود.

سمیت ویتامین های گروه B به ندرت رخ می دهد بنابراین آزمایش اغلب برای این منظور انجام نمی شود. غلظت زیاد ویتامین های گروه B ممکن است بر کبد یا سیستم عصبی تأثیر بگذارد.

چه زمانی آزمایش ویتامین های گروه B درخواست می شود؟

آزمایش ویتامین های گروه B در درجه اول زمانی توصیه می شود که علائم و نشانه هایی وجود داشته باشد که ممکن است ناشی از کمبود ویتامین های گروه B باشد. علائم و نشانه ها بستگی به ویتامین های کمبود دارد. نمونه هایی از برخی از موارد رایج عبارتند از:

  • بثورات پوستی ، درماتیت
  • زبان ملتهب، زخم روی لب یا دهان، ترک خوردگی در گوشه های دهان
  • بی حسی، سوزن سوزن شدن یا سوزش در دست یا پا (نوروپاتی محیطی)
  • کم خونی
  • خستگی، بی خوابی
  • تحریک پذیری، مشکل در حافظه، افسردگی

همچنین ممکن است در صورت داشتن بیماری که شما را در معرض کمبود ویتامین های گروه B قرار می دهد، آزمایش ویتامین های گروه B انجام شود. نمونه هایی از این شرایط عبارتند از:

  • رژیم غذایی محدود یا ناکافی
  • سوء تغذیه
  • تغذیه داخل وریدی (تغذیه تزریقی)
  • مصرف دارویی که در جذ، استفاده یا تجزیه ویتامین های گروه B اختلال ایجاد می کند
  • جراحی بای پس معده
  • اعتیاد به الکل
  • بیماریهای مزمن مرتبط با سوء جذب مانند بیماری سلیاک

نتیجه آزمایش ویتامین های گروه B چه چیزی را نشان می دهد؟

نتایج آزمایش ها ممکن است نشان دهنده کمبود ویتامین های گروه B باشد، اما مشخص نمی کند که این به دلیل تامین ناکافی یا ناتوانی در جذب ویتامین های گروه B موجود است.

اگر نتایج آزمایش ویتامین های گروه B طبیعی است، به احتمال زیاد علائم شما به علت دیگری است.

سطح بالای ویتامین های گروه B ممکن است با مسمومیت با ویتامین مرتبط باشد. این به ندرت اتفاق می افتد و در صورت بروز، معمولاً به دلیل مصرف دوزهای بالا از مکمل های حاوی ویتامین های گروه B است.

آیا می توانم سطح ویتامین های گروه B خود را تغییر داد؟

به طور کلی، بدن شما از مقدار ویتامین های گروه B مورد نیاز خود استفاده می کند و هرگونه اضافی را از بدن حذف می کند. تا زمانی که مقدار کافی ویتامین B در رژیم غذایی شما ارائه شود، سطح خون نسبتاً ثابت باقی می ماند. اگر کمبود دارید، ممکن است پزشک شما بخواهد که ویتامین های گروه B خود را تکمیل کنید

آیا همه باید سطح ویتامین های گروه B خود را بررسی کنند؟

اکثر افراد دارای ویتامین های گروه B کافی هستند و نیاز به آزمایش ندارند مگر اینکه شرایطی ایجاد شود که آنها را در معرض کمبود ویتامین های گروه B قرار دهد.

مطالب مرتبط در متااورگانون:

در جای دیگر وب:

مورد تایید و بازبینی شده توسط:

دکتر فرزاد باباخانی

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

منابع مقاله

 

2020 Review performed by Hui Li, PhD, DABCC, FACB, FCACB, Clinical Chemist, Laboratory/Medical Director, Dynacare.

(July 11, 2019) NIH ODS Thiamin Fact Sheet for Consumers. Available online at https://ods.od.nih.gov/factsheets/Thiamin-Consumer/ Accessed on 7/19/20.

(June 3, 2020) NIH ODS Thiamin Fact Sheet for Health Professionals. Available online at https://ods.od.nih.gov/factsheets/Thiamin-HealthProfessional/ Accessed on 7/19/20.

(July 11, 2019) NIH ODS Riboflavin Fact Sheet for Consumers. Available online at https://ods.od.nih.gov/factsheets/Riboflavin-Consumer/ Accessed on 7/19/20.

(June 3, 2020) NIH ODS Riboflavin Fact Sheet for Health Professionals. Available online at https://ods.od.nih.gov/factsheets/Riboflavin-HealthProfessional/ Accessed on 7/19/20.

(July 11, 2019) NIH ODS Niacin Fact Sheet for Consumers. Available online at https://ods.od.nih.gov/factsheets/Niacin-Consumer/ Accessed on 7/19/20.

(June 3, 2020) NIH ODS Niacin Fact Sheet for Health Professionals. Available online at https://ods.od.nih.gov/factsheets/Niacin-HealthProfessional/ Accessed on 7/19/20.

(July 11, 2019) NIH ODS Pantothenic Acid Fact Sheet for Consumers. Available online at https://ods.od.nih.gov/factsheets/PantothenicAcid-Consumer/ Accessed on 7/19/20.

(June 3, 2020) NIH ODS Pantothenic Acid Fact Sheet for Health Professionals. Available online at https://ods.od.nih.gov/factsheets/PantothenicAcid-HealthProfessional/ Accessed on 7/19/20.

(December 10, 2019) NIH ODS Vitamin B6 Fact Sheet for Consumers. Available online at https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminB6-Consumer/ Accessed on 7/19/20.

(February 24, 2020) NIH ODS Vitamin B6 Fact Sheet for Health Professionals. Available online at https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminB6-HealthProfessional/ Accessed on 7/19/20.

(December 8, 2017) NIH ODS Biotin Fact Sheet for Consumers. Available online at https://ods.od.nih.gov/factsheets/Biotin-Consumer/ Accessed on 7/19/20.

(June 3, 2020) NIH ODS Biotin Fact Sheet for Health Professionals. Available online at https://ods.od.nih.gov/factsheets/Biotin-HealthProfessional/#en41 Accessed on 7/19/20.

(November 5, 2019) FDA UPDATE: The FDA Warns that Biotin May Interfere with Lab Tests: FDA Safety Communication. Available online at https://www.fda.gov/medical-devices/safety-communications/update-fda-warns-biotin-may-interfere-lab-tests-fda-safety-communication/ Accessed on 7/19/20.

Evert, A. (Updated 2011 February 9) Thiamine. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002401.htm. Accessed March 2011.

(Revised 2010 May 13). Vitamin B Complex. American Cancer Society [On-line information]. Available online at http://www.cancer.org/Treatment/TreatmentsandSideEffects/ComplementaryandAlternativeMedicine/HerbsVitaminsandMinerals/vitamin-b-complex. Accessed March 2011.

Vorvick, L. (Updated 2009 March 14). Niacin. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002409.htm. Accessed March 2011.

Frank, E. et. al. (Updated 2010 December). Vitamins. ARUP Consult [On-line information]. Available online at http://www.arupconsult.com/Topics/Vitamins.html?client_ID=LTD. Accessed March 2011.

(© 1995-2011). Unit Code 81019: Thiamin (Vitamin B1), Whole Blood. Mayo Clinic Mayo Medical Laboratories [On-line information]. Available online at http://www.mayomedicallaboratories.com/test-catalog/Overview/81019. Accessed March 2011.

(© 1995-2011). Unit Code 80230: Riboflavin (Vitamin B2), Plasma or Serum. Mayo Clinic Mayo Medical Laboratories [On-line information]. Available online at http://www.mayomedicallaboratories.com/test-catalog/Overview/80230. Accessed March 2011.

(© 1995-2011). Unit Code 91379: Niacin (Vitamin B3). Mayo Clinic Mayo Medical Laboratories [On-line information]. Available online at http://www.mayomedicallaboratories.com/test-catalog/Overview/91379. Accessed March 2011.

(© 1995-2011). Unit Code 91902: Vitamin B7, H (Biotin). Mayo Clinic Mayo Medical Laboratories [On-line information]. Available online at http://www.mayomedicallaboratories.com/test-catalog/Overview/91902. Accessed March 2011.

Vorvick, L. (Updated 2009 March 7). Pantothenic acid and biotin. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002410.htm. Accessed March 2011.

Allee, M. and Baker, M. (Updated 2009 May 18). Riboflavin Deficiency. eMedicine [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/125193-overview. Accessed March 2011.

Nguyen-Khoa, D. et. al. (Updated 2009 September 9). Beriberi (Thiamine Deficiency) eMedicine [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/116930-overview. Accessed March 2011.

Frye, R. and Jabbour, S. (Updated 2010 May 26). Pyridoxine Deficiency. eMedicine [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/124947-overview. Accessed March 2011.

Hegyi, V. and Schwartz, R. (Updated 2010 July 1). Dermatologic Manifestations of Pellagra. eMedicine [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/1095845-overview. Accessed March 2011.

Clarke, W. and Dufour, D. R., Editors (© 2006). Contemporary Practice in Clinical Chemistry: AACC Press, Washington, DC. Pp 403-406.

Wu, A. (© 2006). Tietz Clinical Guide to Laboratory Tests, 4th Edition: Saunders Elsevier, St. Louis, MO. Pp 766-767, 808-809, 960-963, 1022-1023.

Henry’s Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. 21st ed. McPherson R, Pincus M, eds. Philadelphia, PA: Saunders Elsevier: 2007, Pp 382-383.

(Reviewed November 2007) Linus Pauling Institute. Micronutrient Information Center: B6. Available online at http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins/vitaminB6/. Accessed April 2011.

(Updated August 2008) Linus Pauling Institute. Micronutrient Information Center: Biotin. Available online at http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins/biotin/. Accessed April 2011.

(Reviewed June 2007) Linus Pauling Institute. Micronutrient Information Center: Niacin. Available online at http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins/niacin/. Accessed April 2011.

(April 2008) Linus Pauling Institute. Micronutrient Information Center, Pantothenic Acid. Available online at http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins/pa/. Accessed April 2011.

(June 2007) Linus Pauling Institute. Micronutrient Information Center, Riboflavin. Available online at http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins/riboflavin/. Accessed April 2011.

(June 2007) Linus Pauling Institute. Micronutrient Information Center, Thiamin. Available online at http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins/thiamin/. Accessed April 2011.

Evert, A. (2013 February 18). Thiamin. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002401.htm. Accessed Oct 2015.

Evert, A. (2013 February 18). Riboflavin. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002411.htm. Accessed Oct 2015.

Kraemer, C. (2015 February 10 Updated). Vitamin B2. Medscape Drugs & Diseases [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/2086344-overview. Accessed Oct 2015.

Dalawari, P. (2014 February 5 Updated). Vitamin B1 (Thiamine). Medscape Drugs & Diseases [On-line information]. Available online at http://emedicine.medscape.com/article/2088582-overview. Accessed Oct 2015.

Evert, A. (2013 February 18 Updated). Niacin. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002409.htm. Accessed Oct 2015.

Evert, A. (2013 February 18 Updated). Pantothenic acid and biotin. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. Available online at https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002410.htm. Accessed Oct 2015.

Evert, A. (2013 February 18 Updated). Vitamin B6. MedlinePlus Medical Encyclopedia. [On-line information]. Available online at https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002402.htm. Accessed Oct 2015.

Frank, E. et. al. (2015 July Updated). Vitamins. ARUP Consult [On-line information]. Available online at http://www.arupconsult.com/Topics/Vitamins.html?client_ID=LTD#tabs=0. Accessed Oct 2015.

این مقاله برای شما مفید بود؟

6 دیدگاه

  1. Avatar
    قدردانی 13 بهمن 1401 در 2:29 ق.ظ - پاسخ دادن

    توضیحاتتون خیلی عالی و کامل بود بی‌نهایت ممنونم

    • Avatar
      دکتر فرزاد باباخانی 13 بهمن 1401 در 5:17 ق.ظ - پاسخ دادن

      امیدوارم این مطالب تونسته باشه کمکتون کنه

  2. Avatar
    سراج 14 فروردین 1402 در 9:12 ق.ظ - پاسخ دادن

    سلام وقتتون بخیر. ممنون از مطالب خوبتون
    آزمایش ویتامین ب یکرو. میدونین کدوم آزمایشگاه انجام میده؟
    ازمایشگاه های زیادی زنگ زدم، اما انجام نمیدن

    • Avatar
      دکتر فرزاد باباخانی 14 فروردین 1402 در 12:42 ب.ظ - پاسخ دادن

      سلام و درود
      این ویتامین چون جزو ویتامین های کم درخواست توسط پزشکان محترم است، بنابراین آزمایشگاه ها رغبتی برای انجام اون ندارن بنابراین توسط آزمایشگاه های معدودی انجام می شود.
      در صورت اطلاع از اینکه کدوم آزمایشگاه انجام می شود حتما اطلاع رسانی می شود
      با تشکر

  3. Avatar
    ساسان 5 مرداد 1402 در 3:05 ب.ظ - پاسخ دادن

    بهترین صفحه ایی بود که واقعا تاحالا توی سایت های ایرانی خونده بودم . واقعا کامل بود و چیزی که نیاز داشتم توش بود . ممنون

ثبت دیدگاه

Go to Top